Sabtu, 16 November 2013

APA YANG KITA SUKA@SAYANG....BENCI@TAK SUKA....SUSAH SENANG....SAKIT SIHAT....MUDA TUA DLL....AKAN LENYAP ATAU TERHENTI BILA KITA MATI...MORALNYA HIMPUNLAH AMALAN KEBAJIKAN UNTUK BEKAL AKHIRAT....TINGGALKAN SEGALA MAKSIAT DAN MUNGKAR

PPSMI: Sampai bila Mahathir mahu berhenti merungut?

Harakahdaily, 16 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Bagi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), program baru sudah pun diperkenalkan dan tidak mungkin ia akan dikembalikan.

Tetapi Mahathir seolah-olah sengaja membangkitkan isu PPSMI ini untuk mengetahui sejauh mana rakyat menyokong dan bersamanya, tulis Shahbudin Husin di dalam blognya.

Menurutnya, walaupun ada segelintir yang menyokong agar PPSMI ini dikembalikan, majoriti rakyat, termasuk pejuang bahasa nampaknya telah menyatakan pendirian menyokong tindakan kerajaan memansuhkannya.

Mahathir jelas disokong dingin dalam isu PPSMI ini.

Begitu juga rungutannya mengenai Wawasan 2020, turut disambut dingin. Sehingga ini tidak ada mana-mana pihak yang bersuara menyokong atau membantah rungutannya itu.

Bagi Shahbudin, sebenarnya tidak ada penyisihan mengenai Wawasan 2020 ini, ia masih lagi menjadi maltamat kerajaan, cumanya ia kelihatan agak tenggelam kerana Najib memperkenalkan pelbagai dasar dan perkara baru dalam pentadbirannya.

Mungkin ini yang menyebabkanya terasa hati dan bersungut seolah-olah Wawasan 2020 diketepikan.

Tetapi jika Mukhriz menang Naib Presiden Umno, semuanya akan nampak elok di mata bekas Perdana Menteri itu, kata ramai orang-orang lama dalam Umno.

“Sementara Mahathir dijangka akan terus bersuara dan merungut lagi dan lagi, sampai bilakah sebenarnya beliau akan berbuat demikian?” tulisnya lagi.

Baca di sini

Wacana kedudukan pendidikan Islam dalam PPP malam ini

Harakahdaily, 16 Nov 2013

KUALA LUMPUR: Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik Malaysia)akan menganjurkan Wacana & Sumbang Saran Kedudukan Pendidikan Islam Dalam Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia pada malam ini, 16 November 2013.

Program dengan kerjasama Majlis kebajikan Pendidikan Malaysia (Makpen) itu akan diadakan di Dewan Seminar Horizon Garden Seksyen 8, Bandar Baru Bangi ini dan dijangka bermula seawal jam 8.30 malam.

Antara tetamu dan jemputan yang bakal hadir untuk berkongsi pandangan adalah Datuk Abu Bakar Chik (Mustasyar NGO Pendidik), Datuk Adnan Ibrahim (Mantan Pengarah Pendidikan Negeri Perak), Hj. Abas Awang (Mantan Pengarah Pendidikan Wilayah Persekutuan) dan juga golongan akademik dari universiti tanah air.

“Majlis Wacana & Sumbang Saran Kedudukan Pendidikan Islam Dalam Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dianjurkan untuk berdiskusi dan berkolaborasi tentang kedudukan ‘Pendidikan Islam’ dalam arus perdana pendidikan Negara” Kata Presiden Pendidik Normala Sudirman.

Katanya, selain dari menjadi wadah dan wahana untuk saling bertukar-tukar pandangan tentang masa depan pendidikan anak bangsa, warga pendidik dapat mengeratkan silaturrahim dan menyimpul ukhuwwah sesama teman seperguruan di Malaysia dalam dunia pendidikan masa kini.

“Kedudukan dan status masa depan ‘Pendidikan Islam’ semakin terhakis tanpa disedari kerana kurangnya keprihatinan Kementerian Pelajaran Malaysia ketika pengumuman Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia baru-baru ini.

"Seolah-olah tiada usaha secara serius oleh kerajaan dalam mengarusperdanakan pendidikan Islam di Malaysia dalam persada pendidikan Negara," ujarnya lagi.

Program kali ini dijangka menarik perhatian ramai warga pendidik dan golongan professional pendidikan untuk berkongsi diskusi ilmu yang boleh dimanfaatkan bagi terus mengalas tugas suci dan amanah dalam mendidik anak bangsa.

Normala dalam pada itu mengucapkan jutaan terima kasih khususnya kepada Tn Hj. Md. Zai Bin Mustaffa, Ketua Eksekutif Makpen yang sudi menjadi penganjur bersama.

Bagi sesiapa yang masih berminat untuk mengikuti program ini sila hubungi talian 019 726 8937 (Cikgu Mala) seberapa segera kerana penyertaan adalah terhad.

E-Voting: Apakah ada plot tumbangkan Pro-M?

Mohd Fadhil Ghani , 16 Nov 2013
Pendahuluan

Pilihanraya Kampus (PRK) Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL) dikendalikan sepenuhnya oleh pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) dengan kaedah Undi Elektronik atau E-Voting. Untuk mengundi, mahasiswa perlu mengakses akaun pengundian dengan menggunakan kata laluan khas.  Kata laluan tersebut akan diberikan oleh petugas Pilihanraya setelah mahasiswa mendaftar diri pada senarai daftar pemilih.

Setiap mahasiswa perlu memilih 2 orang bagi kerusi umum dan 2 orang bagi fakulti masing-masing. PRK UMSKAL menetapkan sebanyak 6 kerusi dipertandingkan  iaitu 2 bagi kerusi umum, 2 bagi Sekolah Peniagaan Dan Kewangan Antarabangsa (SPKAL) dan 2 bagi Sekolah Sains Informatik Labuan (SSIL).

Pro Mahasiswa, pilihan mahasiswa UMSKAL
Untuk rekod, calon Pro Mahasiswa UMSKAL (Pro-M UMSKAL) telah berjaya mendapat undi tertinggi sejak Pilihanraya kampus 2006 sehingga 2012. Daripada 6 kerusi yang dipertandingkan, Pro-M UMSKAL  juga berjaya menguasai paling kurang tiga kerusi dan menguasai jawatan Naib Presiden selama selama 5 tahun berturut-turut. Naib Presiden merupakan posisi tertinggi dalam Majlis Perwakilan Pelajar bagi UMS Cawangan Labuan. Namun pencapaian Pro-M UMSKAL mula merosot pada Pilihanraya Kampus 2009. Oleh itu pada tahun berkenaan, Pro-M UMSKAL telah memulakan bantahan terhadap sistem E-Voting kerana telah menghidu seperti ada sesuatu yang tidak kena pada sistem berkenaan. Namun bantahan ketika itu tidak terlalu garang memandangkan E-Voting merupakan satu sistem baru yang belum dikaji secara menyeluruh. Pada tahun 2010, Pro-M UMSKAL telah menghantar memorandum kepada pihak Timbalan Naib canselor UMS bagi membantah E-Voting, walaupun pada ketika itu Pro-M UMSKAL masih menguasai Majlis Perwakilan Pelajar.

Namun pada Pilihanraya Kampus 2013, Pro-M UMSKAL  bukan sahaja gagal mempertahankan calon dengan undian tertinggi, malah kesemua calon Pro-M UMSKAL tewas. Kekalahan ini amat mengejutkan kerana culaan awal yang dibuat oleh pihak Pro-M UMSKAL terhadap 1000 sampel mendapati 47 % mahasiswa cenderung untuk memilih Pro-M, 26 % cenderung memilih calon Pro Pentadbiran Universiti dan 27 % mahasiswa tidak pasti. 

E-Voting, masalah sama berulang setiap tahun

Setiap tahun, E-Voting sering menimbulkan masalah sekaligus mengganggu kelancaran Pilihanraya kampus. Pro-Mahasiswa merasa sangat hairan bagaimana pihak Universiti boleh membiarkan masalah ini berterusan sedangkan Pilihanraya Kampus merupakan proses penting sebagai pendidikan demokrasi mahasiswa.

Bahkan sekiranya dilihat dari skop yang lebih luas, Pilihanraya Kampus merupakan hak mahasiswa seperti juga Pilihanraya Umum yang menjadi hak asasi setiap rakyat Malaysia. Sangat memalukan apabila almameter tertinggi Negara gagal mengendalikan Pilihanraya Kampus secara cekap justeru merencatkan pendidikan demokrasi kepada mahasiswa.

Antara masalah yang direkodkan semasa Pilihanraya Kampus UMSKAL 2013 adalah seperti  terdapat sebilangan pelajar tidak dapat mengakses masuk ke akaun pengundian kerana kata laluan  yang  diberikan oleh petugas pilihanraya ditolak oleh sistem. Hal ini menyebabkan pelajar tersebut gagal untuk  mengundi dan kehadiran pelajar tersebut dikira sebagai undi rosak.

Terdapat juga kejadian pelajar berjaya mengakses akaun pengundian, namun tidak dapat mengundi kerana skrin paparan komputer menjadi kaku dan mereka  tidak dapat menekan apa-apa butang untuk mengundi. Setelah beberapa saat, sistem tersebut secara automatik akan terdaftar keluar (Log Out) menyebabkan mahasiswa gagal mengundi.

10 minit sebelum pengundian berkahir, proses pengundian tiba-tiba terhenti dan mengakibatkan pengundi terpaksa beratur panjang menunggu giliran di luar dewan. Semua komputer pada ketika itu tidak dapat digunakan kerana sistem tergendala (Server Down). Hal ini sepatutnya tidak berlaku kerana perisian yang terdapat di dalam CPU tersebut hanyalah perisian E-Voting dan tidak dicampur dengan perisian lain.

Masalah yang paling mencurigakan ialah terdapat kesilapan pada jumlah undian yang disiarkan dalam keputusan rasmi Pilihanraya. Sistem E-Voting mewajibkan setiap mahasiswa untuk mengundi dua orang wakil daripada fakulti masing-masing dan dua orang wakil daripada kerusi umum. Oleh itu, jumlah keseluruhan bagi undi fakulti seharus sama dengan jumlah keseluruhan bagi kerusi umum. Namun setelah keputusan dikeluarkan, terdapat lebihan undi pada jumlah keseluruhan undi fakulti berbanding jumlah keseluruhan undi umum. Undi fakulti mencatat jumlah keseluruhan sebanyak 3,038 sedangkan jumlah kerusi umum mencatatkan 3036 undi. Hal ini menunjukkan seolah-olah terdapat seorang mahasiswa yang hanya mengundi bagi kerusi fakulti tetapi tidak mengundi untuk kerusi umum. Walhal dalam sistem E-Voting perkara itu tidak boleh berlaku kerana sudah ditetapkan oleh sistem.

Surat bantahan tidak berjawab

Pro M UMSKAL telah menyerahkan satu surat bantahan dan memohon penjelasan daripada pihak Pengarah Kampus UMSKAL mengenai segala masalah yang berlaku. Surat bertarikh 2 November itu telah diterima oleh Setiausaha Pengarah Kampus kerana Pengarah dilaporkan tidak berada di kampus pada ketika itu.

Namun sehingga ke hari ini, Pro-M UMSKAL masih tidak menerima sebarang perkembangan positif mengenai surat tersebut.

Rentas Laut Cina Selatan, serah memo kepada Menteri Pendidikan 2

Kecewa dengan sikap ambil lewa pihak pentadbiran UMSKAL, maka Pro-M UMSKAL meluaskan horizon perlawan E-Voting ke semenanjung. Memorandum Bantah Keputusan Pilihanraya Kampus telah diserahkan kepada Menteri Penidikan 2, Dato Seri Idris Jusoh pada 13 November lalu di Kementerian Pendidikan Malaysia Putrajaya. Memorandum tersebut telah diterima oleh En. Baharuddin bin Mohd Shairi, Ketua Komunikasi Korporat  Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mohon sokongan ahli parlimen untuk lawan E-Voting


Tidak banyak respons yang diterima daripada pihak KPM selain daripada janji memorandum tersebut akan diserahkan kepada Menteri. Pada 14 November, Pro-M UMSKAL telah datang ke Parlimen dan menyerahkan memorandum kepada YB Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan. Dalam memorandum tersebut, Pro-M UMSKAL telah mencadangkan agar YB Rafizi Ramli mengusulkan penubuhan suatu Jawatankuasa Khas Parlimen bagi menyemak proses Pilihanraya Kampus seterusnya mengeluarkan syor yang perlu dilaksanakan bagi memperkemas sistem Pilihanraya Kampus. Memorandum tersebut juga memohon sokongan YB Rafizi Ramli untuk mendesak Menteri Pendidikan 2 menyelesaikan segala masalah yang diutarakan dalam Memorandum yang telah diserahkan kepada KPM.

Selain daripada YB Rafizi Ramli, memorandum tersebut juga telah diserahkan kepada beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat iaitu YB Zairil Khir Johari, YB Ong Kian Ming, dan YB Steven Sim. Kesemua YB yang ditemui berjanji akan cuba sedaya mampu untuk mengetengahkan memorandum tersebut melalui dewan legislatif.

Bertemu Suhakam, mohon siasat kecelaruan E-Voting

Pada jam 2 petang, 14 november, Pro-M UMSKAL telah bertemu dengan Tuan James Nayagam, Pesuruhjaya SUHAKAM di Maju Junction Kuala Lumpur. Dalam pertemuan tersebut, Pro-M UMSKAL telah menyerahkan sebuah memorandum yang antara lain menuntut pihak SUHAKAM menjalankan siasatan secara komprehensif terhadap Pilihanraya Kampus UMSKAL 2013. Pro-M UMSKAL juga memohon pihak SUHAKAM membuat penarafan terhadap Pilihanraya Kampus UMSKAL samada sistem yang digunakan menepati standard universal.

Tuan James Nayagam nyata amat terkejut apabila mengetahui Pilihanraya Kampus dikendalikan sendiri oleh pihak Universiti tanpa ada pemantauan daripada badan berkecuali. Pro-M UMSKAL juga menjelaskan amat sukar untuk pihak mahasiswa mengemukakan bukti kukuh mengenai maslah E-Voting memandangkan mahasiswa tidak dibenarkan membuat rakaman di dalam bilik pengundian.

Oleh sebab itu, Pro-M UMSKAL mencadangkan agar SUHAKAM mengadakan sebuah inkuiri terbuka bagi menyiasat segala kepincangan yang berlaku akibat E-Voting. Hanya dengan cara ini semua bukti yang disimpan oleh pihak universiti dapat diketengahkan.

Tuan James Nayagam berjanji akan mengemukakan surat kepada pihak UMSKAL bagi menuntut penjelasan mengenai segala permasalahan yang diutarakan oleh pihak Pro-M UMSKAL. Beliau juga mengatakan sudah tiba masanya semua universiti di Malaysia memiliki Code of Conduct Pilihanraya Kampus yang seragam.

Sistem korup terus dibiarkan, ada plot jatuhkan Pro M UMSKAL

Selain bergiat aktif dalam mempromosikan idealisme mahasiswa yang progresif dalam kampus, Pro-M UMSKAL juga aktif menjalankan aktiviti pemberdayaan demokrasi dalam kalangan masyarakat Labuan. Pada 23 Mac 2013, 5 orang aktivis Pro-M UMSKAL ditahan Polis ketika mengadakan Sudut Pidato dan edaran risalah di Bandar Labuan. Sudut Pidato itu diadakan bersempena dengan pelancaran Gerakan Mahasiswa Pru 13 peringkat W.P Labuan. Pro-M UMSKAL juga sering bertindak sebagai badan semak dan imbang terhadap pihak Universiti dalam banyak isu yang melibatkan kepentingan mahasiswa.

Jika pihak Kerajaan Barisan Nasional dan pihak Pentadbiran UMSKAL  tidak berusaha untuk mereformasi sistem Pilihanraya Kampus, maka Pro-M UMSKAL percaya ada kongkalikung tersembunyi yang cuba mematikan pengaruh Pro-Mahasisawa di UMSKAL dan juga di Labuan secara umumnya. Pro-M UMSKAL yakin ada pihak yang berasa tidak selesa dengan kemaraan Pro-Mahasiswa di UMSKAL yang dilihat mampu memecah doktrin pembodohan yang sudah sekian lama membelengu mahasiswa.

Pro-M UMSKAL tekad lawan E-Voting sampai mansuh
Pro-M UMSKAL bertekad untuk terus melawan E-Voting sehingga sistem ini dimansuhkan. Selain masalah yang diutarakan, sistem ini juga terdedah kepada jenayah atas talian yang menyebabkan hak mahasiswa boleh dirompak oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab.

Amat menyedihkan jika pihak Universiti sanggup mempermainkan pilihan mahasiswa hanya kerana ingin menjaga status quo dan mematikan pengaruh Pro-M UMSKAL yang dilihat sebagai kumpulan anti-establishment.

Pro-M UMSKAL sedar pihak Pentadbiran Universiti akan menjawab dengan mengatakan segala yang dilemparkan oleh Pro-M UMSKAL adalah tuduhan dan persepsi semata-mata. Oleh itu Pro-M UMSKAL mencabar pihak UMSKAL untuk melantik suatu badan bebas seperti Suhakam dan Mafrel bagi menyiasat segala yang dikatakan sebagai tuduhan tersebut.

Pro-M UMSKAL sedia memohon maaf kepada pihak universiti sekiranya keputusan siasatan menunjukkan sistem E-Voting sememangnya cekap dan bebas daripada risiko disalah guna.    


Tulisan di atas adalah kandungan memorandum yang telah diserahkan kepada Ahli Parlimen.

Muktamar PAS ke-59 disiar secara langsung

Harakahdaily, 16 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Perjalanan Muktamar Parti Islam SeMalaysia (PAS) ke-59 pada 22 hingga 24 November ini akan disiarkan secara langsung melalui webtv PAS (http://webtv.pas.org.my) dan juga radio internet hijau.fm terutamanya pada hari perasmian.

Jabatan IT PAS Pusat (JITP)  juga telah memembangunkan laman web khusus untuk muktamar PAS ke-59  pada kali ini.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, JITP ditugas mengendalikan urusan yang berkaitan dengan akses internet dan lain-lain perkara berkaitan dengan IT  bagi memastikan kelicinan muktamar.

Pengarah JITP Suhaimi Embong, berkata, web muktamar-59 ini boleh diakses di alamat http://muktamar59.pas.org.my meliputi aturcara, jawatankuasa, berita-berita berkaitan dengan muktamar, koleksi video dan album muktamar terdahulu serta lain-lain perkara berkaitan dengan muktamar yang akan dikemaskinikan dari masa ke semasa.

“Web muktamar ke59  ini diadakan bagi tujuan untuk memudahkan ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS serta rakyat Malaysia mendapat maklumat berkaitan dengan muktamar PAS melalui sumber-sumber rasmi parti secara langsung” katanya yang juga Ketua jawatankuasa IT Panitia Muktamar.

Tiada ulasan: