Jumaat, 15 November 2013

ADA YANG LAIN...HUTANG LUPUS JUTA2....TAK SENARAI HITAM....AKHIRAT ALLAH SAJA TAHU SYURGA KE ATAU NERAKA KE

Senarai hitam: Toleransi dengan peminjam PTPTN

Harakahdaily, 14 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta kerajaan melonggarkan tindakan menyenarai hitamkan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Dilaporkan seramai 132,801 peminjam PTPTN telah disenaraihitamkan oleh Jabatan Imigresen sehingga 30 September lepas.

“DPPM menganggap tindakan kerajaan menyenarai hitamkan golongan ini telah menyukarkan mereka dalam menghadapi kehidupan yang mencabar,” ujar Ketua Penerangan DPPM, Dr Riduan Mohd Nor dalam satu kenyataan.

Ini, ujarnya kerana kebanyakan peminjam PTPTN adalah dari kalangan golongan berpendapatan rendah atau sederhana, dan bukan semua mereka mampu membayar balik hutang mereka.

Apatah lagi, kata beliau sekiranya kerajaan menyekat hak mereka untuk keluar negara, ia pasti memberi kesan terutama bagi mereka yang perlu berurusan ke luar negara.

Menurutnya, majoriti daripada peminjam iaitu sebanyak 903,920 atau 68 peratus telah membayar balik pinjaman berjumlah RM4.82 bilion.

Beliau berkata, ini bererti kebanyakan peminjam telah menjelaskan hutang mereka dan hanya berbaki beberapa peratus tidak menjelaskannya.

“Seharusnya kerajaan bertoleransi dengan baki mereka ini dengan mengenal pasti punca dan permasalahan mereka supaya mereka juga berpeluang menikmati hidup sama seperti insan yang lain,” ujarnya lagi.

Menurutnya, ada kemungkinan baki yang gagal menjelaskan pinjaman mereka menghadapi masalah tertentu seperti kewangan, pekerjaan, kesihatan dan lain-lain lagi.

Sehubungan itu, kata beliau DPPM berharap kerajaan mengambil langkah lain selain daripada senarai hitam.

“Perbincangan dan pertemuan di samping toleransi antara kerajaan dan para peminjam panting bagi memastikan semua pihak mendapat manfaat dengan tiada tindakan drastik dan keterlaluan dilakukan terhadap pihak yang lain,” ujarnya lagi.

Menangis menteri BN bila baca tweet Rafizi ni (gambar)

http://naimnikmat.blogspot.com, 14 Nov 2013

Lelaki juga ramai masuk neraka

Ustaz Zainudin Hashim, 15 Nov 2013
Kalau dilihat secara renungan makrifat, terdapat satu hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang menceritakan pengalaman baginda bertemu Allah SWT di Sidratul Muntaha malam Israk Mikraj, di mana Allah SWT telah memperlihatkan kepadanya keadaan wanita yang kebanyakan mereka dihumban dalam api neraka lantaran beberapa kesalahan semasa berada di dunia.

Namun ia bukan bermakna bahawa orang lelaki terselamat daripada panas api neraka dan dimasukkan dalam syurga Allah yang penuh dengan pelbagai nikmat yang luar biasa, yang terkadang tidak tergambar oleh akal fikiran manusia semasa hidup di dunia.

Lelaki Juga Ramai Masuk Neraka

Justeru, apabila kita lihat beberapa istilah dalam al-Quran, menggambarkan kepada kita bahawa orang lelaki juga tidak kurang menjadi penghuni neraka. Ini berdasarkan keterangan al-Quran seperti istilah ‘Ashabun Nar’ (ahli neraka), al-Kafirun, al-Fasiqun, al-Munafiqun, az-Zolimun dan juga istilah yang disebut oleh baginda Rasulullah s.a.w. seperti golongan ‘dayus’, peminum arak dan anak-anak derhaka.

Apa yang menarik perhatian dalam isu yang ingin dibangkitkan di sini ialah golongan dayus seperti yang ditegaskan dalam sebuah hadis baginda.

Ramai daripada kalangan umat Islam hari ini tidak menyedari bahawa mereka boleh termasuk golongan yang dayus dan tempat golongan ini di akhirat tidak lain adalah neraka.

Mengapa neraka bagi golongan dayus?

Golongan dayus ini sama ada seorang ayah yang membiarkan anak-anak gadis mereka keluar rumah tanpa mengenakan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna begitu juga seorang suami yang membiarkan isterinya mendedahkan aurat seperti tidak memakai tudung kepala hingga di bawah perhiasan mereka.

Termasuklah membiarkan pembantu rumah di kalangan wanita asing yang dibiarkan tidak menutup aurat, maka suami tadi tidak berhak masuk syurga kerana membiarkan isteri dan pembantu rumahnya tidak menutup aurat seperti yang ditegaskan oleh al-Quran.

Peristiwa wanita ke neraka pada malam Mikraj

Sayidina Ali k.w. berkata: “Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah s.a.w. Kami dapati beliau sedang menangis, lalu kami bertanya kepadanya, apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?”

Baginda s.a.w. menjawab: “Pada malam aku diisrak hingga ke langit, di sana aku melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat. Dengan sebab itu aku menangis mengenangkan azab yang diterima mereka.”

Ali bertanya: “Apakah yang ayahanda lihat di sana?”

Rasulullah s.a.w. menjawab: “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dicurah ke dalam halkumnya (tekak).

“Aku lihat perempuan yang digantung kedua-dua kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun-ubunnya, didatangkan ular dan kala. Aku lihat perempuan yang memakan dagingnya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka.

Aku lihat perempuan mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri. “Aku lihat perempuan yang telinga pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan bau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

“Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar dengan pelbagai kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan pelepasnya (punggung). Malaikat memukulnya dengan corong api neraka.”

Fatimah pun bertanya kepada ayahandanya: “Ayahanda yang dikasihi, beritakanlah kepada anakanda, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan itu?”

Rasulullah s.a.w. menjawab: “Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya. Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.

“Perempuan yang digantung susunya adalah perempuan yang menyusukan anak orang lain tanpa izin suaminya. Perempuan kedua-dua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya.

“Perempuan tidak mahu mandi daripada suci haid dan nifas ialah perempuan yang memakan badannya sendiri, juga kerana ia berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang.

“Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat lelaki lain.

“Perempuan diikat kedua kakinya dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala kepadanya kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah.

“Perempuan kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta. Perempuan rupanya seperti anjing ialah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.

Seterusnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perempuan menyakit hati suami dengan lidahnya pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat di belakang tengkoknya.”

Abu Bakar as-Sidik mengatakan, aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perempuan menggunakan lidah untuk menyakiti hati suaminya ia akan dilaknat dan kemurkaan Allah.”

Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, aku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan.”

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan.”

Rasulullah s.a.w. ditanya, mengapa ya Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab: “Perempuan mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, Jika engkau membuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia belum berpuas hati dan cukup.” (Hadis riwayat Bukhari)

AG: Jangan lantik Shafee, Gani harus beri penjelasan

Harakahdaily, 14 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Desas-desus berkaitan kemungkinan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah akan dilantik sebagai Peguam Negara, bukanlah cerita baru tetapi telah kedengaran di kalangan peguam, hakim dan di dalam Jabatan Peguam Negara sendiri sejak beberapa tahun lepas.

“Dalam hal ini, PAS membantah keras sekiranya Shafee hendak dilantik sebagai Peguam Negara,” tegas Timbalan Pengerusi II Lujnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia PAS, Ahmad Zamri Asaad Khuzaimi dalam satu kenyataan.

Katanya, hubungan dan kaitan rapat beliau dengan pemimpin-pemimpin Umno menjadikan Shafee tidak sesuai untuk menjawat jawatan penting dan strategik seperti Peguam Negara.

Berikut kenyataan media beliau.

Minggu lepas (7 November 2013), saya menegaskan bahawa walau apa pun agenda tersembunyi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang sekarang ini sedang membuat ‘gerakan’ untuk menyingkirkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang beliau sendiri lantik pada tahun 2002, Abdul Gani tetap wajib disiasat secara menyeluruh di atas segala dakwaan salah laku sepanjang memegang jawatan sebagai Peguam Negara.

Apa yang jelas, agenda sebenar Tun Mahathir ialah untuk menaikkan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai Peguam Negara yang baru menggantikan Gani. Kehadiran Shafee di dalam pertemuan khas membincangkan perilaku Gani di rumah Tun Mahathir pada Ogos lepas menunjukkan bahawa agenda ini sedang berjalan rancak.

Tun Mahathir berfungsi sebagai ‘jarum’ untuk menyucuk Perdana Menteri supaya segera menyingkirkan Gani bagi membolehkan Shafiee dilantik segera sebagai Peguam Negara yang baru.

Desas-desus berkaitan kemungkinan Shafiee akan dilantik sebagai Peguam Negara, bukanlah cerita baru tetapi telah kedengaran di kalangan peguam, hakim dan di dalam Jabatan Peguam Negara sendiri sejak beberapa tahun lepas.

Dalam hal ini, PAS membantah keras sekiranya Shafee hendak dilantik sebagai Peguam Negara. Hubungan dan kaitan rapat beliau dengan pemimpin-pemimpin Umno menjadikan Shafee tidak sesuai untuk menjawat jawatan penting dan strategik seperti Peguam Negara.

Pada masa yang sama, kami dimaklumkan bahawa Gani di dalam suatu pertemuan tertutup dengan pegawai-pegawai kanan di Jabatan Peguam Negara pada minggu lepas, telah menjawab dan memberi penjelasan terhadap beberapa tuduhan yang dikaitkan dengan dirinya seperti insiden pemalsuan bukti kes ‘mata lebam’ Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemalsuan gambar di dalam perbicaraan tuntutan Pulau Batu Putih di ICJ dan juga kes pendakwaan ke atas Tun Dr Ling Liong Sik berkaitan skandal PKFZ.

PAS berpandangan penjelasan tertutup adalah tidak memadai. Gani harus berani untuk bertanggungjawab kepada umum dengan memberikan penjelasan kepada rakyat.

Buat permulaan, kami menuntut Gani supaya menjelaskan apakah status beberapa kes rasuah berprofil tinggi yang melibatkan pemimpin-pemimpin Umno dan apakah alasan beliau untuk tidak memulakan pendakwaan di dalam kes-kes tersebut, iaitu:

1) Kes bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Husin yang juga selaku Pengerusi Jawatankuasa Kerja Skim Jejak Jaya Bumiputra yang menerima dua keping cek bernilai RM30,000 dan RM80,000 daripada syarikat Advance Maintenance Precision Management Sdn. Bhd. yang dikatakan berkaitan dengan permohonan syarikat terbabit untuk melanjutkan kontrak penyelenggaraan bangunan JB Sentral dan Bangunan Sultan Iskandar Johor Bharu.
Mengapa tiada pendakwaan dibuat ke atas Dr Awang Adek meskipun Dr Awang Adek tidak langsung mencabar Notis Perlucuthakan Harta (Forfeiture of Property) yang dikeluarkan oleh SPRM di atas perintah mahkamah di bawah Seksyen 41 (1) Akta SPRM 2009 bagi merampas wang tersebut?

2) Aduan yang dibuat oleh bekas Setiausaha Wanita Umno Bahagian Baling, Norhashiah Ibrahim terhadap Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkaitan dengan pembukaan akaun bank yang mencurigakan pada tahun 2010 di mana nama dan tandatangan pengadu telah digunakan tanpa pengetahuan pengadu dan terdapat pembayaran-pembayaran yang meragukan ke dalam akaun tersebut.

Jika Gani mengatakan beliau tidak menjalankan pendakwaan secara ‘terpilih’ dan melaksanakan tugasnya berdasarkan peruntukan undang-undang, maka rakyat perlu mendapat penjelasan yang jujur daripada Gani berkaitan dengan dua kes di atas.

Muktamar PAS ke-59, siapa yang patut dipilih?

Dr Azman Ibrahim, 14 Nov 2013
Lebih kurang 2 minggu dari sekarang, pada tarikh 22-24 November 2013 ini, Stadium Malawati Shah Alam akan menjadi tumpuan para perwakilan dan pemerhati dari seluruh negara.

Muktamar Tahunan PAS yang akan menjangkau kali ke-59 bakal berlangsung dengan agenda utama yang menjadi fokus hangat di pihak kawan atau lawan adalah pemilihan kepimpinan baru PAS Pusat bagi sesi 2013/2015, sama ada di peringkat Dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat serta Jawatankuasa PAS Pusat.

Persoalan yang akan terjawab di sana nanti adalah, bagaimana rupa bentuk saf baru yang akan menerajui sebuah Parti Islam paling berpengalaman dalam kancah dakwah, tarbiyah dan politik di peringkat dunia seperti Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Sebagai seorang ahli PAS, izinkan saya membuat beberapa analogi tentang bagaimana bentuk rupa kepimpinan yang menjadi hasrat saya:

Yang pertama, saya ditarbiyah dan diasuh bahawa individu yang menyertai sesuatu parti, gerakan atau pertubuhan adalah kerana beberapa sebab antaranya, kerana ikut-ikutan, berhajatkan jawatan serta kedudukan, kerana nak marah kepada pihak yang satu lagi maka dia masuk gerakan ini, kerana harta atau kerana kefahaman yang mendalam tentang dasar dan prinsip perjuangan.

Saya menyertai PAS kerana kefahaman dan keyakinan yang mendalam tentang dasar dan matlamat perjuangan gerakan Islam yang bernama PAS ini. Maka tentunya saya juga menginginkan ianya dipimpin oleh pemimpin yang bukan sekadar faham tetapi sanggup melakukan yang terbaik demi memperjuangkan apa yang kita yakini.

Yang kedua, saya diajar dengan ungkapan bahawa seseorang pemimpin itu bukan sahaja perlu baik tetapi perlu juga kelihatan baik disebabkan kewujudannya di dalam saf kepimpinan adalah bagi membawa mesej kebaikan yang diperjuangkan parti. Apa yang dibawa dan watak yang diolah oleh seseorang pemimpin bakal mencerminkan apa yang dipimpinnya.

Yang ketiga, saya juga diajar bahawa menyertai perjuangan Islam bagaikan kita menaiki sebuah bahtera menempuh perjalanan yang sangat jauh merendah ombak, angin serta gelombang di lautan yang sangat luas. Dikepalai oleh seorang nakhoda, bahtera yang diberi nama PAS ini telah 59 tahun berjaya mengharungi badai walaupun hujung perjalanannya masih jauh. Kita bersabar di sini kerana inilah sunnah perjalanan sebuah perjuangan.

Memang bukan semua keputusan yang diputuskan oleh nakhoda dalam pelayaran ini kita persetujui, tetapi jangan pula kita tebuk kapal kerana tak bersetuju dengan nakhoda.

Saya inginkan seorang pemimpin yang dipilih nanti adalah mereka yang boleh bersabar menempuh pelayaran ini dan sanggup memberikan wala’ dan kepercayaan kepada nakhoda yang sedia ada untuk terus memegang kemudi pelayaran. Dengan izin Allah, bahtera kita akan selamat.

Tak lupa juga, semestinya seorang pemimpin yang nak belayar bersama bahtera PAS ini mesti tahan mabuk laut. Kalau mabuk sekalipun, jangan terjun ke dalam laut, nanti kita akan lemas keseorangan. Jangan pula ada pemimpin yang mabuk laut lalu minta supaya dihantar balik semula ke darat.

Yang keempat, saya inginkan agar seseorang pemimpin yang dipilih nanti bukanlah seperti beruang dengan tuannya. Kita boleh letak berbagai alasan bahawa kita melakukan itu dan ini, bercakap begitu dan begini, mengeluarkan kenyataan di sana dan di sini dengan alasan kerana kita sayang kepada parti dan ingin melihat parti ini terus relevan dengan arus masa, tetapi saya tidak inginkan seorang pemimpin yang menjadi beruang yang menampar muka tuannya hanya kerana nak menghalau seekor lalat yang hinggap di pipi tuannya yang disayangi. Hasilnya, luka berdarahlah muka tuannya walaupun tamparan itu adalah kerana naluri sayang!

Yang kelima, saya inginkan seseorang pemimpin yang dipilih nanti adalah mereka yang mampu mendukung hasrat dan cita-cita parti. Kita mungkin mempunyai pandangan tersendiri dalam sesuatu isu atau perkara tetapi apabila parti kita telah menetapkan sesuatu ‘stand’ atas sesuatu isu, maka wajib ianya disokong, didukung dan dipertahankan. Tak boleh lagi kita bawa pandangan sendiri.

Yang keenam, belajar dari sejarah pahit yang dialami tentera Itali dalam Perang Dunia Pertama. Walaupun mereka tampil di medan perang sebagai tentera yang berbekalkan kelengkapan yang paling canggih ketika itu, tetapi armada Itali telah dikalahkan dengan teruk. Antara puncanya adalah kerana ketiadaan sifat ketaatan kepada komander mereka sendiri.

Komander armada kita adalah Presiden yang wajib ditaati selagi dia tidak menyuruh melakukan maksiat dan kedurhakaan kepada Allah serta tidak mengambil apa-apa tindakan dan keputusan yang boleh meruntuhkan perjuangan.

Kalau dalam sesuatu keadaan kita merasakan bahawa pandangan kita betul tetapi dalam masa yang sama pandangan Komander kita juga betul, maka wajib ketika itu untuk kita mematuhi pandangan Komander. Ini dinamakan disiplin! Saya menginginkan seorang pemimpin yang berdisiplin!

Yang ketujuh, PAS adalah parti massa. Kekuatannya di peringkat akar umbi dengan akarnya yang menjalar jauh ke dalam masyarakat membentuk akar tunjang dan rambu yang menahan teguh pohon perjuangan ini. Di sinilah kekuatan kita.

Pemimpin tak boleh selesa berada di pucuk yang tinggi di awangan, membina kehidupan peribadi yang terpisah dari akar kerana kalau tercabut akar, maka pucuk juga akan layu, kekeringan lalu gugur.

Pemimpin yang dipilih perlu mampu untuk berada bersama ahli, memberikan bimbingan dan taujihat serta menyantuni susah senang mereka kerana hakikatnya ahli bawahan adalah mereka yang tak mengharapkan apa-apa dalam perjuangan ini selain dari redha Allah.

Raja Iskandar sasar Pemuda PAS dinamik

Anis Nazri, 14 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Dalam usaha melahirkan Pemuda PAS yang dinamik agar boleh meletakkan diri di mana sahaja ia berada, maka sayap itu perlu ‘direbrandingkan’ dari pelbagai aspek agar memenuhi tuntutan semasa.

'Rebranding' itu perlu dilakukan dari sudut pendekatan, imej dan penampilan agar semua pihak yang berada dalam Pemuda PAS mampu memposisikan peranan masing-masing di arena nasional dan antarabangsa.

"Target saya untuk melahirkan anak-anak muda yang dinamik, agar boleh meletakkan diri masing-masing di mana sahaja ia berada, sama ada di peringkat nasional, antarbangsa, di kampung mahupun cawangan dalam memenuhi tuntutan semasa," tegas Dr. Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss kepada Harakahdaily, hari ini.

Itu antara harapan yang ingin dibawa calon Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia itu pada sayap terpenting parti Islam itu.

Tambah Raja Iskandar, Pemuda PAS perlu ke hadapan dalam usaha memimpin parti  dengan memposisikan anak muda di arena antarabangsa yang dilihatnya begitu berkesan di negara-negara luar.

"Biarpun ketika ini Pemuda PAS sudah mendapat pengiktirfan di arena antarabangsa dengan hubungan yang baik dengan organisasi pemuda yang lain, ia memerlukan satu pengukuhan yang lebih bersifat kolektif bagi memastikan Pemuda Pusat benar-benar menjadi wadah anak muda," tegas beliau.

Mengambil contoh pengalaman beliau di beberapa negara luar berkenaan organisasi anak muda, Raja Iskandar berkata terdapat golongan profesional yang mampu menerajui soal agama, dalam masa sama golongan agamawan pula turut sama menguruskan soal ekonomi.

Kesimbangan itu, katanya begitu penting bagi memastikan segala hasrat dan impian Pemuda PAS dapat direalisasikan dengan kekuatan pemimpin muda yang dinamik.

Raja Iskandar turut berikrar untuk meneruskan apa yang ada di dalam Pemuda PAS dengan penambahbaikan yang lebih jitu, yang dilihatnya memerlukan 'orang lama' untuk meneruskan legasi tersebut.

"Berdasarkan pengalaman sebagai Naib Ketua Pemuda PAS, saya mengambil tanggungjawab untuk meneruskan dengan penambahbaikan sayap kanan parti ini dengan mengambilkira latar belakang suasana agar DPPM menjadi lebih aktif dan relevan untuk anak muda," tegas beliau.

Pada pemilihan kali ini, Raja Iskandar akan bersaing dengan Ustaz Mohammad Khalil Abdul Hadi bagi mengisi kerusi timbalan ketua yang dikosongkan oleh Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Manakala, bagi kerusi Ketua Pemuda PAS, berlaku persaingan antara tiga calon iaitu Suhaizan Kayat, Kamaruzzaman Mohamad dan Zulhazmi Shariff.

Bagi kerusi Naib Ketua Pemuda juga menyaksikan pertandingan dua penjuru antara Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi dan Ir Mohd Khairul Nizam Khairuddin.

Seramai 26 orang akan bertanding untuk mengisi kerusi AJK Dewan Pemuda.

Tiada ulasan: