Rabu, 13 November 2013

MENJADIKAN HUKUMAN....DIBUAT SENDIRI

Damar anjur Diskusi Bajet 2014 pada 17 Nov

Harakahdaily, 12 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Grup Diskusi Anak Muda Serantau (Damar) akan menganjurkan Diskusi Bajet 2014: Rakyat Selesa Atau Terbeban pada 17 November ini di Dewan Perhimpunan China Negeri Sembilan, Jalan Temiang, Seremban.

Program yang bermula jam 8.30 pagi  hingga 1 petang itu diisi dengan pembentangan oleh Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming; Pengarah Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan dan Pegawai Tugas-tugas Khas (Ekonomi & Kewangan) kepada Menteri Besar Selangor, Azrul Azwar Ahmad Tajudin.

Pengarah program, Mohd Rasyadan Hassan berkata, diskusi itu bertujuan untuk merancakkan budaya diskusi intelektual dalam kalangan masyarakat terutama di Negeri Sembilan, memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan memahami isu semasa yang berlaku di negara dan memupuk semangat perpaduan antara agama dan bangsa.

Katanya, yuran pendaftaran adalah sebanyak RM20 termasuk minum pagi dan kertas kerja program.

Sebarang urusan boleh menghubunginya di talian 013-3440625.

Q&A: Hukum membatalkan puasa sunat

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 12 Nov 2013
Soalan;
Saya ada beberapa persoalan berkenaan dengan puasa sunat kerana jarang kita dengar ulasan berkenaan puasa ini.
1. Apakah hukum membatalkan puasa sunat dengan sengaja sama ada makan atau minum atau jimak?
2. Adakah perlu mengantikannya semula?
3. Jika melakukan jimak, adakah wajib kaffarah?
Secara keseluruhannya adakah hukum membatalkan puasa sama ada puasa sunat atau puasa dibulan ramadhan adalah sama? Harap ustaz dapat menjelaskan pertanyaan ini.
Jawapan;

Terdapat hadis di mana Rasulullah –sallalahu ‘alaihi wasallam- bersabda; “Orang yang berpuasa sunat adalah pemimpin dirinya sendiri. Kalau dia mahu ia boleh meneruskan puasanya dan jika ia mahu ia boleh berbuka” (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan Hakim dari Ummu Hani r.a.. Lihat hadis ini dalam al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 5122. Menurut as-Suyuti; hadis ini soheh).

Berdasarkan hadis ini, jumhur ulama (Imam Syafiie, Imam Ahmad, Sufyan as-Sauri, Ishaq dan sebagainya) berpandangan; puasa sunat tidak wajib disempurnakan sebagaimana puasa fardhu (sama ada puasa Ramadhan, puasa Qadha atau Nazar), yakni seorang yang berpuasa sunat harus ia membatalkannya mengikut kehendaknya. Namun jika ia membatalkannya tanpa sebarang keuzuran, hukumnya makruh dan tidaklah haram. Tidaklah wajib menggantikan/mengqadha puasa sunat yang dibatalkan itu, hanya disunatkan sahaja menggantinya.

Dari Abi Sa’id menceritakan; Aku telah memasak makanan untuk Nabi. Apabila aku menghidangnya, seorang lelaki (yang datang bersama Nabi) berkata; ‘Aku berpuasa’. Nabi lantas berkata kepadanya; “Saudaramu telah menjemputmu dan bersusah payah (memasak) untukmu. Berbukalah dan gantilah puasamu itu pada hari lain jika kamu mahu” (HR Imam al-Baihaqi. Menurut Imam Ibnu Hajar dalam Fathul-Bari; sanadnya hasan. Dinaqalkan dari Tuhfah al-Ahwazi, juz. 2, bab Ja-a Fi Iftar as-Saim al-Mutatawwi’).

Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berbeza pandangan dengan jumhur di mana menurut mereka; puasa sunat wajib disempurnakan apabila seseorang telah mula berpuasa berdalilkan firman Allah (bermaksud); “Dan janganlah kamu membatalkan amalan-amalan kamu” (Surah Muhammad, ayat 33). Dan sesiapa membatalkannya, wajiblah ia mengganti/mengqadhanya. Namun jumhur ulama menjawab; larangan ayat tersebut ialah khusus bagi ibadah-ibadah fardhu sahaja, yakni ditegah seseorang membatalkan pahala ibadah fardhunya. Adapun ibadah sunat tidaklah ditegah membatalkannya kerana ia tidaklah diwajibkan. Lagipun, terdapat hadis yang mengharuskannya. (Tafsir al-Qurtubi, surah Muhammad, ayat 33).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Lakaran wajah suspek bunuh Ketua Penolong Pengarah JAIP didedah

http://www.wasukalu.com, 12 Nov 2013
Dato' Sharifuddin Ab Ghani menunjukkan lakaran wajah suspek

Orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung dengan kes bunuh Ketua Penolong Pengarah (Penguatkuasaan), Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), mohon salurkan kepada Pegawai Penyiasat, ASP Zukri Muhammad di talian 013-9764999 atau Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan di talian 09-5652222 atau talian hotline 09-5142999 atau mana-mana balai polis berhampiran.

Butir-butir Suspek:

Susuk tubuh : Sasa
Warna kulit : Sawo matang
Warna rambut : Beruban
Bulu kening : Halus
Hidung : Sederhana
Bangsa : Melayu
Mulut : Nipis
Warna misai : Beruban
Umur : Lingkungan 55 tahun
Jantina : Lelaki
Ketinggian : 170

sumber: fb Polis Diraja Malaysia

Jom kita sama-sama membantu pihak Polis DiRaja Malaysia untuk mengesan sehingga tertangkap suspek berkenaan.


Keratan akhbar potong selera makan bihun

http://omakkau.blogspot.com/, 12 Nov 2013

KERATAN AKHBAR BUAT POTONG STIM SELERA NAK MAKAN BIHUN GORENG!!!!


Apabila bihun goreng dibungkus dengan akhbar tertera tulis '72 sakit makan bihun' sudah pasti berfikir banyak kali untuk menjamah bihun tersebut.

Ini dinamakan berselera tetapi tidak menyelerakan.

Tetapi yang pasti ini dinamakan bihun goreng yang sebenar... iaitu hanya goreng bihun tanpa sebarang rencah.

Tembak penguatkuasa Jaip tidak lemah semangat Jais

Harakahdaily, 12 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Kejadian pembunuhan Ketua Penolong Pengarah (Penguatkuasaan), Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), Ahmad Raffli Ab Malek kelmarin tidak akan melunturkan semangat Kerajaan Selangor untuk menjalankan kerja-kerja penguatkuasaan undang-undang di negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa negeri, Sallehen Mukhyi, berkata penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sentiasa bersedia untuk menghadapi apa sahaja kemungkinan dalam menjalankan tugas walaupun sedar kejadian jenayah seperti bunuh dan tembak semakin berleluasa.

Beliau berkata, cabaran seperti itu sebenarnya yang memberi kekuatan dan semangat untuk Jais mempergiatkan lagi kerja-kerja penguatkuasaan terhadap sebarang aktiviti atau pergerakan yang berpotensi menggugat akidah umat Islam di negeri ini, lapor Selangor Kini.

“Kejadian itu tidak akan mengganggu kita kerana kita juga yakin bahawa tugasan kita ini adalah berlandaskan peruntukan enakmen agama Islam yang ditetapkan mengikut undang-undang.

“Pegawai-pegawai Jais juga sedar bahawa tugasan yang kita kerjakan ini bukan sahaja untuk mengejar habuan dunia tetapi yang lebih penting ialah untuk mendapat habuan akhirat,” katanya yang dihubungi Selangor Kini.

Sehubungan itu, beliau menggesa agar pihak bertanggungjawab dapat menggiatkan lagi penguatkuasaan undang-undang mencegah dan membanteras jenayah.

“Kita faham soal hidup dan mati ini memang kerja Allah, tetapi kita juga perlu berusaha untuk membantu agar kejadian seumpama ini dapat dielakkan,” kata Adun Sabak itu.

Bernas diswastakan, ketamakan bermaharajalela

Datuk Seri Anwar Ibrahim, 12 Nov 2013
Akhir-akhir ini, syarikat yang dahulunya menjadi tarikan pelabur tapi kemudian dibuang-senarai (de-listed) dari pasaran saham lalu diswastakan bagai satu trend.

Satu contoh: Blackberry, di mana ia dibuang-senaraikan lalu diswastakan selepas kerugian hampir USD70 bilion dari nilai asal USD80 bilion lima tahun lalu.

Senario perniagaan yang semakin mencabar menyukarkan syarikat-syarikat yang tersenarai untuk memberi pulangan yang besar kepada para pelabur; penswastaan memberi peluang kepada pihak pengurusan sesebuah syarikat untuk fokus mengembangkan perniagaan jangka masa panjang.

Di Malaysia, penswastaan sesebuah syarikat sebegini sering kali mempunyai niat yang berbeza: tamak haloba.

Bernas tidak menghadapi masalah serupa Blackberry. Harga saham Bernas sedang meningkat malah nilainya kini hampir tiga kali ganda nilai lima tahun dahulu. Ia satu contoh syarikat yang stabil dengan keuntungan bersih tahunan konsisten sekitar RM135 juta setiap tahun sejak 2006, dengan hasil yang meningkat tahun demi tahun dari RM2.1 bilion (2006) ke RM3.6 bilion (2012).

Bernas memang sasaran pengambilalihan mana-mana individu yang sangat kaya. Apabila diambil kira keuntungan yang sihat, monopoli Bernas ke atas lesen AP import beras dan realiti bahawa beras adalah makanan ruji rakyat Malaysia, individu-individu yang sangat kaya pastinya mengidamkan syarikat sebegini.

Niat asal

Kita patut ingat niat asal penswastaan Bernas bukan sahaja untuk memastikan keperluan beras negara dipenuhi (melalui pengurusan Simpanan Stok Negara dan Skim Harga Subsidi Padi) tapi juga untuk memastikan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja Bernas mendapat manfaat dari milikan ekuiti daripada penswastaan tersebut.

Hal ini dibangkitkan Menteri Kewangan pada bulan Disember 1995 dalam jawapan kepada Lim Guan Eng di Parlimen, diikuti pembentukan konsortium Budaya Generasi Sdn Bhd pada Januari 1996. Konsortium tersebut membolehkan lebih dari separuh ekuiti Bernas dimiliki persatuan-persatuan petani (Kada, Mada, Nafas), nelayan (Nekmat) dan pekerja Bernas.

Pusingan 1

Hingga hujung 2009, milikan-milikan ini mulai dibeli seorang individu bernama Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary melalui syarikat-syarikat milik beliau (Gandingan Bersepadu Sdn Bhd dan Tradewinds) mengakibatkan beliau memiliki 53.7% Bernas melalui pengambilalihan oleh Maybank Investment Bank Berhad bernilai RM526 juta.

Purata keuntungan bersih Bernas dianggarkan pada RM164 juta setahun dan hasil meningkat dari RM3.3 bilion (2009) ke RM3.6 bilion (2012).

Pusingan 2

Apabila kerajaan memanjangkan mandat Bernas untuk merangkumi pengurusan bekalan beras negara dan monopoli pengimportan beras dari 11 Jan 2011 ke 10 Jan 2021, Tan Sri Syed Mokhtar bertambah tamak.

Tawaran pembelian Bernas pada RM3.70/saham dibuat pada penghujung Feb 2013 melalui syarikat-syarikat lain milik beliau, iaitu other companies namely, Perspective Lane (M) Sdn Bhd, Kelana Ventures Sdn Bhd, Seaport Terminal (Johore) Sdn Bhd dan Acara Kreatif Sdn Bhd.

Pengambilalihan ini, yang juga dinasihatkan Maybank Investment Bank Berhad dikatakan bernilai RM477 juta.

Pada 6 Nov 2013, lembaga pengarah Bernas dinasihat menyahsenaraikan Bernas dari Bursa Malaysia kerana jumlah saham yang dimiliki awam telah jatuh ke 16.31% (iaitu dibawah nilai yang diperlukan untuk penyenaraian iaitu 25%) akibat pengambilalihan sistematik Tan Sri Syed Mokhtar.

Pada Feb 2013, Maybank Research membuat ramalan hasil dan keuntungan Bernas bagi 2013 hingga 2015:

Ini bermakna hasil dianggarkan meningkat hingga RM3.9 bilion pada 2015 dari RM3.6 bilion pada 2012. Keuntungan meningkat 40% ke RM165 juta pada jangkamasa pendek untuk mengurangkan harga beras antarabangsa akibat pengeluaran berlebihan di Thailand, Vietnam, India dan Pakistan. Hal ini akan menguntungkan sesiapa yang memiliki Bernas di masa hadapan.

Soalan yang diutarakan

Bagaimana seorang individu dibenarkan memiliki monopoli ke atas beras sebegini, yang mungkin mendatangkan kemudaratan terhadap kestabilan harga di masa hadapan, yang merupakan niat asal penswastaan Bernas?

Kenapa kerajaan telah tersasar dari niat asal penubuhan Bernas, iaitu untuk melindungi kepentingan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja Bernas?

Adakah milikan ekuiti mereka ini tidak penting di mata kerajaan, berbanding kepentingan individu-individu maha kaya dan mempunyai "kabel" politik sebegini?

Bagaimanakah pengambilalihan saham Bernas bernilai RM477 juta, dan jumlah pengambilalihan melalui Tradewinds Plantation dan Bernas bernilai RM1.173 bilion oleh syarikat milik Tan Sri Syed Mokhtar (Perspective lane, Kelana Ventures, Seaport Terminal dan Acara Kreatif) dipermudah Maybank IB? Bagaimana seseorang individu boleh berterusan berjaya mendapatkan pinjaman dari bank yang sama?

Kami kecam pengambilalihan baru-baru ini yang bersifat oportunis oleh Tan Sri Syed Mokhtar sebagai satu langkah mengambilalih sepenuhnya Bernas pada ketika monopoli Bernas ke atas pengimportan beras dilanjutkan hingga 2021, disebabkan tindakan ini akan menguntungkan satu individu tertentu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar sendiri.

Maria Chin pimpin Bersih 2.0 mulai 30 Nov

Anis Nazri, 12 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Badan penggerak bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil, Bersih 2.0 bakal dipimpin aktivis Maria Chin Abdullah bermula 30 November ini berikutan tiada sebarang pencalonan lain bagi mengisi jawatan pengerusi badan penggerak itu.

Menurut Jawatankuasa Pemandu Pemilihan Bersih 2.0, Stanley Yong, pencalonan ke atas Maria dilakukan Pengerusi Bersih 2.0 sekarang iaitu Datuk S. Ambiga.

Bercakap pada satu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina, hari ini, Stanley berkata borang pencalonan telah dihantar pada 23 Oktober lalu, sebelum tempoh pencalonan ditutup pada 8 November.

Selain jawatan pengerusi, dua calon akan bertanding bagi kerusi naib presiden, iaitu penyandang, Dr. Ahmad Farouk Musa, dan aktivis anti-ISA, Syed Ibrahim Syed Noh.

Manakala, bagi jawatan bendahari, penyandang jawatan tersebut, Nahar Md Nor akan berentap dengan Masjaliza Hamzah dari CIJ.

Pemilihan itu juga akan memilih dua daripada lima calon bagi mengisi kerusi Jawatankuasa Pemandu iaitu K. Arumugam, Ng Chak Ngoon, Farhana Halim, Hishamuddin Rais dan New Sin Yew.

Dengan pengumuman senarai calon- calon ini, Stanley turut mengumumkan tempoh berkempen bagi pemilihan kali ini dibuka sekarang.

Bagaimanapun, beliau menambah kempen tersebut akan berakhir pada tengah malam, 29 November akan datang.

Kepimpinan Bersih yang akan dipilih pada 30 November ini kan berkhidmat dalam tempoh dua tahun.

Tiada ulasan: