Rabu, 13 November 2013

JIKA KERJA DUNIA DIBUAT SUNGGUH2 BAGAIMANA NAK GILER....TAK KIRA WALAUN JENIS KERJA LUKLAK....KERJA ISLAM DIBELAKANGKAN DULU....ADA SETENGAH TAK AMBIK KISAH PUN....KEJAR PANGKAT DIDUNIA....PANGKAT DIAKHIRAT TAK KISAH LANGSUNG...ADA SETENGAHNYA KERJA TU HARAM ATAU MELALAIKAN PUN DARI SYARAKNYA

Rayuan bantu keluarga bekas KP PAS Baling

Izwan Abdul Halim, 13 Nov 2013
BALING: Dewan Pemuda PAS Kawasan Baling merayu keprihatinan dan sumbangan para penyokong serta pendukung PAS untuk meringankan beban membantu mantan Ketuanya, Ustaz Osman Abd Hamid yang kini mengalami masalah kesihatan.

Menurut Ketuanya, Ustaz Mohd Ashri Abd Rahman, keadaan kesihatan Ustaz Osman semakin merosot dan terlantar di katil akibat komplikasi diabetes dan kegagalan fungsi kedua-dua buah pinggang selain masalah jantung.

Ujarnya, di zaman Ustaz Osman sebagai Ketua Pemuda, beliau telah mendambakan diri dan mengerah keringat menyemarakkan perjuangan anak muda PAS di Baling termasuk menyumbang kemenangan semasa PRU12.

"Jadi saya merayu sahabat handai yang ada lebihan kemampuan bolehlah kiranya menghulur sedikit sumbangan bagi meringankan bebanan beliau.

"Isterinya juga masih dalam pantang kerana baru sahaja melahirkan anak yang ketujuh," seru Ustaz Ashri ketika menziarahi Ustaz Osman di rumahnya di Pondok Al-Hidayah, Kampung Tembak, di sini kelmarin.

Segala sumbangan boleh disalurkan terus kepada Ustaz Osman menerusi akaun peribadinya, Bank Simpanan Nasional (BSN) 0212641800699045 atau akaun isteri beliau, Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) 02048020196077.

Sebarang pertanyaan kata Ustaz Ashri, boleh diajukan terus kepada beliau di talian 010-4051947.

Kenapa bukan kaki masjid jadi AJK masjid, ini jawapan

http://naimnikmat.blogspot.com, 13 Nov 2013

KORANG MESTI NAK TAU KENAPA ORANG YANG BUKAN KAKI MASJID DAN SURAU SELALU JADI AJK MASJID DAN SURAU? INI JAWAPANNYA (GAMBAR)


Patutlah yang bukan kaki masjid dapat jawatan AJK Masjid & Surau....
SUMBER

Siti Nurhaliza nasihat KJ, tak perlu biadap!

http://www.ekeleh.com, 13 Nov 2013
Siti_Khairy

Nasihat penyanyi Siti Nurhaliza kepada Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menerusi akaun twitternya. Ia berkaitan pergeseran Menteri Belia dan Sukan dan Persatuan Bola Sepak Malaysi- FAM sejak akhir-akhir ini.
“Ini perang menteri-FAM”, tajuk Berita Harian sebelum ini berkaitan kemelut Khairy-FAM.
Dengan yang lebih tua dimaksudkan Siti tentulah Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah, Sultan negeri Siti.

Bernas: Jangan perjudi sekuriti makanan negara

Harakahdaily, 13 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) mengingatkan kerajaan agar jangan membenarkan pihak berkepentingan keuntungan semata-mata untuk memperjudikan sekuriti makanan utama negara.

Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, penswastaan LPN kepada Bernas sejak 1994 telah meletakkan bekalan, import dan pengedaran beras kepada monopoli sebuah syarikat konglomerat yang meletakkan beras sebagai komoditi perniagaan dalam pasaran saham.

“Kini Bernas dicadangkan dinyahsenarai dan kami melihat ini bakal menjejaskan bukan sahaja kebajikan seluruh industri pengeluaran padi  negara iaitu petani, pengilang dan pengedar bumiputera, malah sekuriti makanan utama negara itu turut diperjudikan di tangan syarikat yang hanya mengutamakan keuntungan,” katanya.

Beliau berkata, Bernas sebagai sebuah syarikat tidak harus dibiarkan bertindak di luar kawalan kerajaan untuk memastikan sektor bekalan makanan utama sentiasa memenuhi keperluan negara dan bukan menjadi industri yang ditentukan oleh kehendak syarikat semata-mata.

Menurutnya, dengan menyahsenaraikan Bernas, ekuiti syarikat tersebut hanya berada dalam milik syarikat secara mutlak dan menyisihkan golongan terpenting dalam sektor tersebut iaitu petani.

Tambahnya, membiarkan makananan utama negara di tangan syarikat yang memonopoli semua rantai pengeluaran dan pembekalan beras bakal mendedahkan sektor tersebut kepada manipulasi pasaran yang merbahaya kepada sekuriti makanan negara.

Pada tahun 2009, ujarnya rakyat pernah dikejutkan apabila saham Bernas dibeli oleh syarikat asing berpusat di Hong Kong apabila ia menguasai 31% dari saham syarikat tersebut.

“Teras kesal sejak pengswastaan sektor padi, isu petani yang berkaitan sektor ini, banyak yang tidak terbela termasuk soal penentuan harga, pemotongan padi basah, nasib pengilang padi bumiputera, isu kos input pertanian yang semakin meningkat dan kekurangan infrastruktur kawasan pengairan yang banyak tidak dikelola dengan baik,” katanya.

Kini, ujar beliau sektor pengeluaran dan bekalan beras dibenarkan dimonopoli oleh seorang individu yang boleh menentukan harga berdasarkan pertimbangan keuntungan yang hendak diraih.

Menurutnya lagi, jika ekuiti Bernas dibenarkan dibolot semuanya oleh syarikat berkepentingan dari seorang individu melalui proksi pelbagai syarikat, sekuriti makanan negara akan terdedah kepada perhitungan dan manipulasi di tangan hanya seorang individu.

Justeru, tegasnya dalam satu kenyatan, Teras membantah sebarang tindakan untuk membenarkan Bernas diserah sepenuhnya kepada monopoli seorang atau syarikat.

“Kami berpandangan Bernas perlu kembali diletakkan kepada tujuan asal ia diwujudkan dan pihak kerajaan tidak boleh berlepas tangan untuk membenarkan sektor pembekalan beras dimonopoli berdasarkan pasaran semata-mata,” katanya.

Teras juga, tegas beliau lagi menuntut supaya sektor ini tidak boleh diperjudikan melalui kepentingan hubungan politik kerana bekalan makanan negara adalah soal keselamatan nasional bukan hanya soal industri perniagaan semata-mata.

Beliau menambah, melepaskan urusan bekalan beras negara dan import beras kepada monopoli sebuah syarikat dengan melupuskan ekuiti awam adalah suatu tindakan memperjudikan sekuriti makanan kepada manipulasi syarikat untuk meraih keuntungan lumayan.

Katanya, kerajaan tidak boleh membiarkan mandat yang diberi kepada Bernas untuk  menjaga kepentingan petani dan pengilang bumiputera diperjudikan.

Menurut beliau, perhitungan untuk membolot keuntungan oleh satu syarikat sahaja sehingga 2021 adalah suatu pengkhianatan kepada mandat yang diberi oleh kerajaan dan pihak kerajaan akan turut bertanggungjawab jika sektor industri padi negara terlepas kepada kuasa asing.

PAS Miri, Unit Amal lawat mangsa kebakaran

PAS Miri, 13 Nov 2013

Ketua Pemuda PAS Miri, Husni menyampaikan sumbangan kepada keluarga mangsa.

MIRI: PAS Kawasan Miri bersama Unit Amal Malaysia Miri telah melawat keluarga mangsa kebakaran di Kampung Sungai Dalam B, Batu 6, Lambir dekat sini semalam.

Dalam kejadian kebakaran yang berlaku jam 7.40 pagi beberapa hari yang lalu, seorang budak lelaki berusia tiga tahun, rentung dalam kebakaran yang memusnahkan rumah keluarganya di Kampung Sungai Dalam, Batu 6, Lambir.

Ibu dan nenek mangsa turut melecur di beberapa bahagian badan mereka.

Datuk mangsa, Sebri Pawi, 81, yang ditemui memberitahu api berpunca daripada salah satu bilik di rumah kayu tersebut.

PAS Miri amat simpati akan nasib yang menimpa keluarga tersebut di mana mereka kehilangan anak dan juga rumah mereka musnah sama sekali.

PAS Miri menghulurkan sedikit bantuan kepada keluarga mangsa untuk meringankan sedikit bebanan yang terpaksa ditanggung oleh keluarga mangsa kebakaran.

“Kita mengesa agar pihak kerajaan dapat memberi bantuan kecemasan dengan membina semula rumah mereka yang musnah dalam kebakaran tersebut,” ujar Yang Dipertua PAS Kawasan Miri, Jofri Jaraiee.

Katanya, antara perkara yang perlu diambil perhatian adalah masalah keselamatan rumah kampung yang tidak ada pemadam api.

Beliau berkata, pihak kerajaan dan Bomba perlu memberi penerangan tentang cara-cara menyelamatkan diri ketika kebakaran serta memberitahu cara penggunaan pemadam api yang betul untuk mencegah kebakaran kepada penduduk kampung.

“Sekurang-kurangnya dengan adanya pemadam api dan juga pili bomba, ianya satu langkah awal untuk memadam dan mencegah api dari merebak dan juga dapat menyelamat nyawa serta kemusnahan harta.

“Harap perkara ini dapat diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak yang berkenaan dengan menyediakan setiap rumah kampung ada satu pemadam api demi keselamatan penduduk kampung yang kurang pengetahuan tentang pencegahan api dari merebak,” katanya.

Pro M menang: Apakah pengisiannya?

Tarmizi Anuwar,
Pilihan raya kampus merupakan wadah politik anak muda yang berjiwa besar (sewajarnya) dalam mendepani warga kampus dan masyarakat. Sehinggakan ramai juga yang menduduki dunia politik tanah air hari ini adalah hasil didikan politik kampus.

Bulan Oktober dan November adalah merupakan “Demam PRK” (barangkali) bagi seluruh kampus tanah air. Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan tarikh akhir November sebagai tarikh terakhir melaksanakan pilihan raya kampus di seluruh IPT.

Kebiasaannya di kampus akan berlaku pertentangan antara pihak Pro Mahasiswa dengan Aspirasi, cuma baru-baru ini berlaku kelainan apabila Pembina berpendirian akan menghantar calon untuk bertanding.
Sedia maklum, Pro Mahasiswa akan diwakili oleh mereka yang berfikiran dan berpandangan islamik berdasarkan pembawakan imej calon mereka.

Saya ingin mengajak kita berfikir berkaitan satu pemikiran yang beranggapan sekiranya Pro Mahasiswa menang maka Islam telah menang atau bakal menang. Seperti suatu ketika apabila pilihan raya umum Mesir dimenangi oleh pihak Ikhwan al Muslimin, maka telah tersebar ke serata dunia bahawa Islam telah menang.

Seperti biasa apabila menangnya Pro Mahasiswa gegak gempita mereka adalah bertakbir; Allahulakhbar! Juga tidak terlupa laungan keramat; Student Power! Laungan atau kalimat ini tidaklah bermasalah cumanya permasalahan pada pemikiran yang beranggapan Islam menang sekiranya Pro Mahasiswa di kampus menang.

Islam bukanlah milik hakiki Pro Mahasiswa atau persatuan Islam universiti. Benar, mereka yang menggerakkan persatuan tersebut tetapi bukanlah milik mereka secara keseluruhan kerana mereka punyai tanggungjawab menyantuni warga kampus dan masyarakat. Yang mana warga kampus dan masyarakat bukanlah semata-mata menganuti agama Islam; Hindu, Buddha, Kristian, Konfusius, Sikh dan pelbagai lagi.

Tanggungjawab tersebut adalah sebenar-benar Islam yang perlu ditonjolkan dan dilaksanakan. Bukan hanya laungan tetapi berhenti selepas fasa pilihan raya kampus. Kumpulan atau individu yang memenangi kerusi hilang dalam arus budaya ketidakilmiahan kampus. Menang dihebohkan tetapi gagal menjiwai dan memaknai apa itu warga kampus dan masyarakat. Lalu setahun berlalu pergi tanpa mendidik warga kampus dan masyarakat secara ilmiah dan terancang.

Gegak gempita tidak diterjemahkan dengan gerak kerja yang berstruktur dan sistematik. Perancangan untuk mengubah budaya politik wajah kepada politik intelek atau kesedaran politik matang gagal direncanakan dengan baik. Akhirnya, setiap kali pilihan raya kampus yang akan distrategikan adalah muka yang cantik dan hensem.

Saya berpendirian bahawa agama mampu membawa manusia ke arah yang lebih baik, atas dasar agama yang sebenar (rahmat sekalian alam) tetapi kerisauan saya adalah manusia menggunakan agama demi melariskan kepentingan kelompok mereka. Tanpa sedari pengundi atau yang memilih mereka bukan hanya individu yang seagama dengannya tetapi wujud juga daripada yang berlainan agama.

Pilihan raya kampus bukan hanya milik individu yang beragama Islam tetapi merupakan milik seluruh warga kampus yang berbilang agama. Tanggungjawab yang diberikan hasil kepercayaan merentasi dinding atau tembok agama dan bangsa.

Muhammad SAW, Martin Luther, Nelson Mandela, dan Mahatma Gandhi antara nama besar yang berjuang meruntuhkan tembok persempadanan yang membezakan warna kulit atau perkauman sehingga terdapat yang mendapat ancaman bunuh dan dibunuh serta dipenjara. Nilai yang diperjuangkan mereka telah merentasi geografi dan zaman sehingga menyebabkan nilai itu kekal dipegang dan diamalkan.

Islam adalah merupakan sebuah agama yang mementingkan ketelitian dan kepintaran dalam merangka strategi untuk memakmurkan alam. Surah as-Saff ayat empat menyuruh hambanya agar membela agamanya dalam keadaan yang teratur (berbaris) dan banyak ayat menyuruh manusia berfikir menunjukkan betapa pentingnya perancangan dan strategi untuk memelihara alam.

Penyelesaian kepada masalah umat manusia pada hari ini, bukanlah semata-mata berpidato kita perlulah kembali kepada al-Quran dan sunnah. Perlu mempunyai kumpulan yang merancang, merencana dan melaksanakan seterusnya membudayakan aktiviti atau program ke arah mencapai matlamat.

Islam tidaklah akan menang hanya semata-mata kemenangan Pro Mahasiswa yang majoriti dianggotai oleh umat Islam. Pro Mahasiswa sewajarnya menzahirkan dan mengangkat nilai-nilai dalam Islam; amanah, integriti, tepati masa, bersangka baik atau nilai yang sarwajagat boleh fahami dan terima.

Islam akan tetap menang tanpa wujudnya Pro Mahasiswa atau pertubuhan Islam universiti (sekiranya yakin) tetapi bukan dengan haru biru melainkan secara terancang dan bermatlamat. Bukanlah semata-mata memenangi pilihan raya kampus sudah layak mengatakan Islam menang. Sesungguhnya kemenangan Islam itu perlu dibayar dengan harga yang tinggi.

Isu AG: Wibawa penjawat tertinggi dipertikai

Harakahdaily, 13 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Episod baru membabitkan Peguam Negara (AG), Abdul Gani Patail adalah antara kemelut yang dihadapi oleh kerajaan amnya dan Mohd Najib khususnya bersabit pelantikan pegawai-pegawai teratas atau penyambungan kontrak mereka yang berulang kali setelah tempoh mereka bersara lama berlalu.

Demikian tulis bekas Ketua Pengarang Kumpulan NST, Datuk A Kadir Jasin di dalam blognya, semalam.

Baginya, amalan menjadikan beberapa jawatan teratas dalam Perkhidmatan Awam dan badan separa kerajaan, seperti Bank Negara, sebagai “personel-to-holder” (khas untuk penyandang) telah membawa kepada kealpaan, kelekaan dan persekongkolan di mana mereka saling lindung-melindungi.

Menurut beliau, ada pesara yang diberi lanjutan jawatan hingga lima tahun yang tidak pernah diamalkan sebelum ini.

Tambahnya, turut dikhuatiri ialah penjawat seperti itu menggunakan maklumat dan rahsia kerajaan sebagai senjata, penawar dan pendinding bagi memanjangkan usia kerjaya dan melindungi mereka daripada tindakan tata-tertib dan undang-undang.

Sementara itu, akibat monopoli jawatan oleh penyandang tertentu menyebabkan proses pewarisan jawatan terbantut atau terhenti terus.

Beliau menambah, banyak pegawai yang layak dan sampai waktu mengambil alih tidak dinaikkan pangkat atau dipindahkan ke tempat lain.

“Ada yang pencen tanpa sampai ke jawatan dan gred yang menjadi hak mereka. Ini adalah antara punca banyak kakitangan awam tidak puas hati terhadap kerajaan,” tulisnya lagi.

Baca di sini

Bertambah hancur Bahasa Malaysia dibuat Bangla

http://atsixty-zakriali.blogspot.com, 13 Nov 2013
Abd Ghani B.Hashib's photo.
Lihat sini

Kisah wanita cantik yang membuatkan para ulama kagum

http://detikislam.blogspot.com, 13 Nov 2013
Ketika melalui sebuah jalan di Kota Bashra, Al Atabi melihat seorang wanita yang sangat cantik sedang bergurau senda dengan seorang lelaki tua. Setiap kali wanita itu berbisik, lelaki tersebut pun ketawa.

Al Atabi merasa ingin tahun kemudiannya memberanikan diri untuk bertanya kepada wanita itu. "Siapa lelaki tersebut?"


" Dia suamiku "

"Kamu ini cantik dan menawan, bagaimana kamu dapat bersabar dengan suami yang hodoh seperti itu? Sungguh, ini adalah sesuatu yang menghairankan," Al Atabi meneruskan soalnya lagi.

"Barangkali kerana mendapatkan wanita sepertiku, maka dia bersyukur. Dan aku mendapatkan suami seperti dirinya, maka aku bersabar. Bukankah orang yang sabar dan bersyukur adalah termasuk penghuni syurga? Salahkah aku bersyukur kepada Allah atas kurnia ini?"

Al Atabi kemudian meninggalkan wanita itu dengan rasa kekaguman. Ulama Al Azhar, Dr Mustafa Murad juga kagum dengan wanita itu sehingga memasukkan kisah ini dalam bukunya Qashashush Shaalihiin. Kedua ulama tersebut tidaklah kagum kepada wanita itu kerana kecantikannya. Mereka kagum kerana agamanya.

Dan benarlah pesan Rasulullah: "Wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kedudukannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya, nescaya kamu akan beruntung." (HR. Bukhari dan Muslim)

Wanita yang baik agamanya, ketika dia kaya, dia tidak sombong, dermawan, suka berinfaq dan menyokong perjuangan dakwah suami dengan hartanya.

Wanita yang baik agamanya, ketika dia mempunyai kedudukan tinggi dan nasab yang mulia, dia tidak menghina orang lain. Justeru itu dia menjadi wanita yang mulia dan menggunakan kedudukannya untuk membela kebenaran.

Wanita yang baik agamanya, ketika dia cantik, dia tidak membuat suaminya resah. Dia menjadi penghibur hati dan penyejuk mata bagi suaminya tercinta. Wallahu a'lam

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber bersamadakwah.com



Tiada ulasan: