Khamis, 14 November 2013

KITA MUNGKIN TAHU SAPE PENDATANG....TAK AMANAH DAN SISTEM MONOPOLI TAK DIBENARKAN OLEH SYARAK

Penan Bukan Pendatang, Kata Wan Azizah
Posted on Wednesday, November 13 @ 12:18:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



KUCHING: Masyarakat Penan bukan warga pendatang tetapi mereka dipindahkan dengan menggunakan paksa rela tanpa diberikan hak yang sewajarnya.

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyifatkan tindakan terbabit satu penghinaan kepada masyarakat Penan.

“Mereka bukan rakyat pendatang, tetapi mengapa tindakan yang diambil pihak berkuasa seolah-olah memerangi penjenayah?,”tanya Wan Azizah dalam temubual bersama FMT selepas mengadakan perjumpaan bersama PKR Petrajaya dan Santubong.

“Ini merupakan satu penindasan kepada rakyat Sarawak,

“Kenapa perlu banyak empangan? Empangan Bakun masih belum digunakan dengan sepenuhnya,

Wan Azizah juga menambah bahawa sistem monopoli yang digunapakai di Sarawak menyusahkan rakyat Sarawak.

“Memang pada pandangan umum, Sarawak merupakan negeri terkaya di Malaysia. Rakyat Sarawak berhak merasai nikmat kekayaan yang ada,

“Dan bukannya apabila kuasa hanya kepada kumpulan elit sahaja yang membolot semua kekayaan yang ada,

“Sarawak bukan tidak cukup, kerana banyak Ketua Menteri di Malaysia, Taib Mahmud dilimpahi dengan kekayaan hasil bumi,” tegas Wan

Beliau juga menambah rakyat Sarawak memerlukan pimpinan yang lebih baik.

Situasi di Murum dan Baram mendapat liputan media yang luas sejak akhir-akhir ini apabila masyarakat Penan menuntut hak ke atas tanah mereka.

Sumber juga melaporkan ada pihak cuba menutup situasi di Murum dan Baram dan cara pihak berkuasa menangani masyarakat Penan juga diragui.

Akhbar-akhbar di Sarawak juga memberi pandangan yang negatif mengenai apa yang berlaku di Murum dan Baram.

Wan Azizah juga sempat memberi reaksi mengenai ahli PKR Sabah yang keluar parti.

“Sabah dan Sarawak mempunyai sejarah mengenai banyak ahli yang keluar parti, politik ini atas dasar prinsip dan ini amat dikesali.

“Kita menghadapi banyak tekanan dan kekangan dari pelbagai pihak tetapi kita tetap teruskan.

“Bukan senang apabila kita bukan kerajaan yang memerintah,” ujar beliau-fmt


 Indahnya Bersama Parti Islam Semalaysia (Pas)
Posted on Wednesday, November 13 @ 12:22:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Di antara keputusan yang mengejutkan pernah saya lakukan adalah mengistiharkan diri menyertai PAS sehingga ia mengejutkan ahli keluarga dan kawan-kawan yang hampir semuanya adalah UMNO. Aruah ayah saya betul-betul terkejut (bukan cobaan) apabila mendapat tahu bahawa saya sering pulang lewat ke rumah kerana menghadiri usrah Pemuda PAS. Mana tidaknya, keluarga saya dikenali dengan keUMNOannya lebih-lebih keluarga sebelah ibu saya.


Kawan-kawan lagilah sukar menerima keputusan saya ini. Mereka buktikan dengan tidak mengundi saya ketika bertanding sebagai calon PAS di kerusi DUN Mahkota pada tahun 2004 sehingga hampir-hampir hilang deposit ketika itu. Namun, ia berbeza ketika ini dengan sokongan terhadap PAS sangat berubah daripada dahulu.

Kenapa saya memilih PAS? Pertamanya kerana dasar PAS adalah ISLAM dan PAS memperjuangkan Islam. UMNO juga memperjuangkan Islam tapi sekadar tempelan sahaja kerana lebih Melayunya daripada Islam. Jika ada Islam pun hanya masa-masa tertentu saja. Bila ada program agama barulah wanitanya kenakan selendang tapi bila waktu lain selendangnya melilit di bahu.

Keduanya, PAS tak berebut jawatan seperti UMNO. Biasanya orang PAS menolak jawatan bila diberikan dan tidak meminta bila tidak disenaraikan kerana orang PAS tahu jawatan adalah satu amanah yang cukup besar dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah di Akhirat kelak. Jika terpilih memikul sesuatu amanah maka laksanakan dengan sebaik mungkin dan jika tidak terpilih maka jadilah pengikut yang taat kepada pimpinan.

Tidak perlu nak berkempen sana sini seperti UMNO minta perwakilan mengundi dan menaburkan duit bagi membeli undi. Ada 'team' itu dan 'team' ini yang kononnya lebih baik daripada team yang lain sehingga menimbulkan keretakan dan perpecahan dalam UMNO seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

Ketiga, PAS mengajar bahawa segala kerja buat kita akan diberikan pahala dan dosa.
Buat kerja dalam PAS akan dapat pahala, insya Allah kerana PAS menyeru kepada kebaikan dan menolak kemungkaran. UMNO tidak percaya tentang perkara ini maka kerana itu mereka boleh lakukan apa saja dalam politik sebab bagi mereka politik lain agama lain.

Kerana itu, saya memilih untuk bersama dengan PAS dan berjuang dengan PAS kerana Allah sehingga saya kembali kepadaNya satu masa nanti.

Wassalam

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil
Kluang, Johor Darul Takzim.
12 November 2013



Note: Ada maksud tersirat pada artikel ini - PK


 Jom Warga pendidik LIKE facebook ini
Posted on Wednesday, November 13 @ 11:01:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Ekoran kegagalan kerajaan meringankan beban kerja perkeranian guru sekolah rendah, ada kalangan warga pendidik mewujudkan laman Facebook menuntut supaya Kementerian Pendidikan untuk membuat penambahbaikan atau menghapuskan bebanan mereka.

Aduan mereka berhubung Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) yang dilaksanakan pada 2011 supaya guru berkenaan memasukkan data lengkap dan keputusan peperiksaan pelajar mereka.

azlanBagaimanapun, masalah yang dihadapi para guru di sekolah terbabit adalah mutu perkhidmatan pelayan komunikasi yang memaksa mereka menghabiskan masa berjam-jam untuk memasukkan data tersebut.

Lebih memburukkan lagi, mereka terpaksa bersengkang mata sehingga jam 3 pagi atau 4 pagi, apabila pelayan komunikasi berfungsi lebih baik bagi melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Mereka juga mengadu, hal demikian menjadi lebih teruk dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) di mana penekanan kurang diberikan dalam peperiksaan dan kemajuan akademik pelajar berdasarkan kepada kerja yang ditugaskan kepada mereka.

UNTUK KE FACEBOOK SILA KLIK


Hafiz Yatim
MALAYSIAKINI.COM


 Batman dipenjara 33 bulan
Posted on Wednesday, November 13 @ 12:05:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





SINGAPURA - Seorang lelaki yang menjadi selebriti media sosial kerana keunikan namanya dipenjara 33 bulan atas kesalahan mencuri, pecah rumah dan dadah.

Batman Suparman, 23, ditahan pada 19 Ogos lalu selepas rakaman video keselamatan menunjukkan suspek memecah masuk sebuah kedai pada dua malam berasingan dan turut melarikan wang berjumlah AS$400 (RM1,300).

Laporan dipetik dari AFP, tertuduh juga mengaku salah bagi tuduhan lain termasuk mencuri kad ATM abangnya dan mengeluarkan AS$520 (RM1,700) serta mengambil dadah.

.................

Catatan:
Satu imej imbasan kad pengenalan Singapura telah membuat pembicaraan tentangnya menjadi hangat dimedia sosial. Kad ini milik rakan-rakan muda, lahir 13 Mei 1990 di Singapura daripada ibu bapa Jawa, dengan nama yang dikesali Batman bin Suparman . Dua wira-wira dalam satu nama? Salah satu superhero dan satu nama orang Jawa itu secara kebetulan sama dengan superhero lain. Mari kita melihat.
Pertama, Suparman . Ini adalah , sebenarnya, nama yang sangat biasa di kalangan orang Jawa yang mendiami pertiga tengah dan timur pulau Jawa, serta kumpulan ethnolinguistic berdekatan, terutamanya Sunda dalam ketiga barat Jawa. Su- awalan , berasal dari akar Sanskrit ( सु dalam Rumi ) yang bermaksud ' yang baik, bernasib baik , muncul dengan kerap dalam nama-nama Jawa, seperti kedua-dua presiden pertama Indonesia, Sukarno dan Suharto , serta presiden semasa Susilo ( Bambang Yudhoyono ). A atas komander tentera Indonesia bernama Djadja Suparman . A pemuzik tradisional Sunda yang telah melawat Amerika Syarikat dinamakan Ade Suparman . Dan menunjukkan kegemaran Sundanese untuk pengulangan , setiausaha serantau untuk bandar Bandung , Jawa Barat dinamakan Maman Suparman . Jadi tidak ada sambungan kepada Superman, walaupun persamaan yang cukup jelas di Indonesia untuk menjana puns sekali-sekala pada nama. Sebuah buku komik baru-baru ini diterbitkan bertajuk Suparman Pulang Kampung (" Suparman Goes Home ke Kampung "), sebuah penyetempatan diri deprecating daripada Mythos Superman lengkap dengan biasa "S" logo.

Batman, di sisi lain , tidak mempunyai rakan-rakan palsu dalam bahasa tempatan (setakat yang saya sedar ). Dan watak Batman adalah hampir sama terkenal di rantau ini sebagai Superman, maka ia adalah sukar untuk membayangkan mana-mana sumber lain daripada DC Comics superhero. Satu petunjuk kemasyhuran Batman merupakan satu lagi gabungan Indonesia global dan tempatan: Bandung berasaskan rapper Iwa K dikeluarkan lagu pada pertengahan tahun 90-an yang dikenali sebagai " Batman Kasarung ", perpaduan cerita Batman dengan kaum Sundanese watak Lutung Kasarung , seorang putera yang menyamar sebagai monyet. Jadi ternyata bahawa ibu bapa Jawa muda Batman benar-benar diilhamkan oleh penciptaan buku komik.

Nama penuh , Batman bin Suparman , mempunyai pembinaan patronymic Bahasa Arab kadang-kadang digunakan oleh umat Islam di rantau ini. Bin bermaksud ' anak ', maka nama itu adalah benar-benar "Batman bin Suparman ".

Saya tak tahu kenapa Suparman dan isterinya telah menamakan Batman anak mereka sebagai satu jenaka, bermain di atas persamaan Suparman kepada Superman? Mungkin, tetapi ia akan menjadi malang bagi lelaki muda untuk dibebani untuk hidup dengan satu kali cubaan ibu bapanya pada jenaka.

Satu kemungkinan akhir untuk dipertimbangkan: boleh imej kad pengenalan menjadi palsu? Nampaknya tidak begitu.

Pertama, garis Jawi skrip ( skrip Arab digunakan untuk menulis bahasa Melayu) merupakan transliterasi sempurna nama Rumi baru. Tambahan pula , salah seorang blogger Singapura dipanggil semula pada tahun 2005 bahawa beliau adalah rakan zaman kanak-kanak dengan Batman bin Suparman .

Dan commenter yang lain blog yang berpangkalan di Singapura diingati nama daripada bekerja di sebuah pusat panggilan. Commenter itu menjawab jawatan kira-kira satu lagi nama Singapura lucu ... Ninja Turtle . Kejam , ibu bapa kejam.




MP: Tak adil stereotaip belia Cina dengan K-Pop
 
Seorang MP Pakatan menyelar tindakan kerajaan yang didakwa membuat tanggapan stereotaip dengan menganjurkan konsert K-Pop untuk menarik penyertaan anak muda dari masyarakat Cina ke program seperti Hari Belia 2012.Khalid Samad (PAS-Shah Alam) yang mencelah semasa ucapan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata langkah tersebut tidak adil kerana menganggap golongan anak muda terbabit hanya berminat dengan hiburan K-Pop.
Beliau sebaliknya secara sinis mencadangkan agar kerajaan menganjurkan perhimpunan seperti BERSIH yang mendapat sambutan golongan anak muda.
"Kalau nak tarik orang muda, belia Melayu dan Cina sama-sama, anjurkan BERSIH 3 atau BERSIH 4.

"Tak perlu perempuan pakai baju sedikit ini (artis K-Pop) untuk tarik orang muda," kata Khalid.

Khairy ketika membahaskan Belanjawan 2014 peringkat dasar sebelum bagaimanapun menepis usikan itu dan berkata kerajaan tidak akan menggalakkan golongan belia mencetuskan kekacauan dan "memukul polis".
Dalam ucapannya, Khairy menjelaskan bahawa penganjuran konsert K-Pop diadakan selepas melihat sambutan menggalakkan dari golongan belia Cina ke acara berkenaan.
"Pada tahun 2010 dan 2011 kita tak nampak penglibatan dari ramai orang terutamanya belia Cina.

"Apabila kita anjurkan konsert K-pop, beribu-ribu belia Cina hadir ke sana bersama kita," katanya.
Tok batin berang kenyataan OA 'ibarat haiwan'
4:01PM Nov 13 2013  
Masyarakat Orang Asli menyatakan perasaan tidak puas hati mereka dengan kenyataan seorang pegawai kanan di bahagian penguatkuasaan Jabatan Perhilitan yang didakwa mengibaratklan kumpulan itu dengan haiwan.

NONEPegawai daripada taman negara Kuala Krau itu didakwa menulis di Facebook: "OA (Orang Asli) jangan jadi ibarat haiwan, merayau di situ ada hutan di situ tanah mereka."

Beliau dikatakan mempertahankan tindakan kerajaan meletakkan pagar berdawai sepanjang Sungai Krau untuk keselamatan hidupan liar di taman negara.

Orang Asli bagaimanapun melihat langkah itu menjejaskan kehidupan mereka.

"Saya amat kecewa dengan kenyataan tersebut, seoalah-olah Orang Asli bukan manusia...," tok batin yang dikenali sebagai Mhd Kuang itu dipetik sebagai berkata dalam kenyataan daripada Jaringan Orang Asli Pahang (JOAP) hari ini.

NONEMhd Kuang (kanan), 68, juga mahukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyatakan pendiriannya berhubung kenyataan itu.

Beliau malah membangkitkan soal pendudukan di kawasan itu yang mana sebelum Perhilitan, Orang Asli sudah lama menduduki kawasan itu.

"Kita yang memberi nama bukit-bukit dan gunung (di hutan) tetapi mengapa Perhilitan cakap macam itu," katanya dengan begitu marah.

Semakan Malaysiakini di laman itu sehingga jam 4.01 petang mendapati komen di Facebook itu tidak boleh diakses buat sementara waktu.
Capaian pada SPPBS ditangguh sebulan mulai 30 Nov
10:02PM Nov 13 2013  
Capaian kepada Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) akan ditangguhkan mulai 30 November hingga 31 Disember ini dan dibuka semula mulai 1 Januari hingga 31 Januari 2014.
  
Lembaga Peperiksaan Malaysia dalam satu kenyataan hari ini berkata ia bagi menambah baik capaian kepada sistem itu dan memberi laluan kepada Sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) mengemaskinikan data murid, lapor Bernama.
Kenyataan itu berkata Kementerian Pendidikan amat memandang berat isu capaian SPPBS oleh guru-guru sewaktu mengisi prestasi murid Tahun 1, Tahun 2, Tahun 3 (Akademik), Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 (Akademik dan bukan Akademik) bagi tahun ini.
  
"Bagi memberi peluang kepada guru untuk memasukkan prestasi ke dalam sistem, kementerian melanjutkan proses pengisian prestasi 2013 kepada guru-guru yang terlibat sehingga 31 Januari 2014.
  
"Bagaimanapun, bagi memastikan sistem itu lebih efisyen, pihak kementerian juga ingin memaklumkan bahawa capaian kepada SPPBS ditangguhkan daripada 30 November sehingga 31 Disember 2013," kata kenyataan itu.
Semalam dilaporkan bahawa ekoran kegagalan kerajaan meringankan beban kerja perkeranian guru sekolah rendah, ada kalangan warga pendidik mewujudkan laman Facebook menuntut supaya Kementerian Pendidikan untuk membuat penambahbaikan atau menghapuskan bebanan mereka.

Aduan mereka berhubung SPPBS yang dilaksanakan pada 2011 supaya guru berkenaan memasukkan data lengkap dan keputusan peperiksaan pelajar mereka.

Bagaimanapun, masalah yang dihadapi para guru di sekolah terbabit adalah mutu perkhidmatan pelayan komunikasi yang memaksa mereka menghabiskan masa berjam-jam untuk memasukkan data tersebut.
1. Warga pendidik protes sistem SPPBS di Facebook
'Mahkamah Syariah K'tan mampu urus hudud'
6:25PM Nov 13 2013  
Mahkamah Syariah Kelantan kini sudah mampu untuk menguruskan pelaksanaan undang-undang hudud jika kerajaan Kelantan pimpinan PAS mampu menguatkuasakan undang-undang berkenaan di negeri itu.
  
Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad berkata ini kerana segala prasarana berkaitan pelaksanaan hukum Islam itu sudah lengkap termasuk mempunyai hakim untuk melaksanakannya.
  
"Insya-Allah Kelantan sudah boleh laksanakan hudud. Undang-undang sudah ada dan kalau perlu tambah hakim, kita tambah," katanya selepas Majlis Perasmian Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Kelantan di Bandar Baharu Tunjung di Kota Bharu hari ini.
  
Perasmian kompleks berharga RM25.8 juta itu disempurnakan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang turut dihadiri Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Faiz Petra, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dan Panel Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Kelantan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.
  
Pada 1993, Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 untuk membolehkan kerajaan Kelantan melaksanakan hukum Islam itu.

Bagaimanapun sehingga kini pelaksanaannya tidak dapat dilaksanakan
termasuk disebabkan ia mendapat tentangan daripada rakan sekutu mereka iaitu DAP.
  
Sementara itu, Daud berkata tidak ada kes tertunggak melibatkan pelbagai kes umat Islam di Mahkamah Syariah di negeri ini dan itu dianggap satu kejayaan.
  
"Kami berjaya menyelesaikannya sekurang-kurangnya dalam tempoh setahun daripada kes itu berjalan. Ini kerana kami mempunyai kelengkapan termasuk hakim yang mencukupi," katanya.

- Bernama
Menteri cadang polis kawal kediaman penguatkukasa agama
6:33PM Nov 13 2013  
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata beliau akan mengemukakan cadangan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) supaya menempatkan anggota polis membuat kawalan berkala di kediaman pegawai dan anggota penguatkuasa jabatan agama.
  
Beliau berkata cadangan itu akan dikemukakan kepada KDN secepat mungkin bagi memastikan keselamatan anggota penguatkuasa agama.
  
"Kami faham KDN dan pasukan polis ada kekangan dan tugasan tetapi apa pun kami akan berbincang dengan KDN secepat mungkin.
  
"Kawalan ini adalah untuk mereka yang tinggal di luar kuarters... kami memerlukan rondaan secara berkala dan harian daripada pihak polis,"  katanya kepada pemberita selepas perasmian Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Kelantan di Bandar Baharu Tunjung di Kota Bharu hari ini.
  
Perasmian kompleks bernilai RM25.8 juta itu disempurnakan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V. Turut hadiri Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Faiz Petra, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dan Panel Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Kelantan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.

Cadangan kawalan polis itu adalah susulan pembunuhan Ketua Penguatkuasaan
Agama Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) Ahmad Raffli Ab Malek, 49, Ahad lalu.
  
Dalam kejadian jam 1.55 petang itu, Ahmad Raffli maut akibat ditembak dari
jarak dekat oleh seorang daripada tiga lelaki yang datang menemuinya di kediaman beliau di Indera Mahkota 2, Kuantan, Pahang.
  
Media melaporkan Allahyarham terlibat dalam penyiasatan beberapa kes besar termasuk memantau gerakan Syiah di Pahang dan ajaran sesat 'Tuhan Harun'.
  
Ditanya mengenai cadangannya supaya anggota penguatkuasa agama dibekalkan senjata api, Jamil Khir berkata cadangan itu sebenarnya dapat memotivasikan pihak penguatkuasaan dalam melaksanakan tugas yang semakin mencabar.
  
"Ini kuasa KDN untuk meluluskan atau tidak. Penguatkuasa kini dihambat cabaran dalam melaksanakan tugas seperti

membanteras ajaran sesat dan sebagainya," katanya.

Sementara itu, Jamil Khir meminta semua negeri mengangkat martabat Mahkamah Syariah masing-masing dengan cara memastikan semua kes dapat diselesaikan dalam tempoh tertentu.
  
"Kami faham ada kekangan untuk menyelesaikan kes tertunggak tetapi demi martabat mahkamah itu sendiri, adalah menjadi sasaran agar kes-kes berkenaan dapat diselesaikan," katanya.
  
Kompleks di tapak seluas 2.4 hektar itu dimulakan pembinaannya pada 24 Mei 2010 dan disiapkan pada 8 Julai lepas.
  
Kompleks tujuh tingkat itu mula diduduki dan beroperasi pada 1 Ogos lepas dengan menempatkan pejabat pentadbiran, Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah

Kelantan, Mahkamah Rayuan Syariah Negeri Kelantan, Mahkamah Tinggi Syariah Kelantan dan Mahkamah Rendah Syariah Kota Baharu.
  
Sebelum ini, semua urusan beroperasi di Kompleks Islam Darul Naim, Lundang.

- Bernama
Sebesar manakah empayar Syed Mokhtar Albukhary?
 
Ketika penutupan pada Jumaat, MMC Corp yang dikuasai Syed Mokhtar Albukhary mempunyai modal pasaran kira-kira RM8.22 bilion.

Ini menunjukkan bahawa pemilikan kepentingan 51.76 peratus Syed Mokhtar mempunyai nilai pasaran sebanyak RM4.25 bilion.

Syarikat utamanya DRB Hicom pula ditutup pada RM2.56, menjadikan modal pasarannya sebanyak RM4.95 bilion. Ini menjadikan pegangan 55.92 peratus mempunyai nilai pasaran sebanyak RM2.77 bilion.

syed mokhtar assets 121113

Oleh itu, kepentingan kolektifnya dalam kedua-dua syarikat itu bernilai lebih RM7 bilion.

Awal tahun ini, Forbes menyenaraikan Syed Mokhtar sebagai rakyat Malaysia ketujuh terkaya dengan nilai bersih AS$3.3 bilion atau kira-kira RM10.5 bilion.

Namun, untuk sampai ke tahap itu bukanlah perkara mudah. Aset beliau sebenarnya dipelbagaikan dan pegangannya dipecah-pecahkan.

"Banyak aset dikaitkan dengannya, tanah-tanah di Johor, sekarang orang bercakap bahawa beliau sebahagian daripada Eco World Development (Sdn Bhd)... jadi banyak aset dikaitkan dengannya.

"Mungkin hanya beliau sahaja yang tahu nilai aset sebenarnya," kata sumber yang mengetahui perihal taikun perniagaan itu.
Umno akan suntik RM40j dalam Utusan Melayu
 
dikemaskini Umno akan menyuntik sekurang-kurangnya RM40 juta pelaburan dalam Utusan Melayu (M) Bhd, syarikat yang menerbitkan akhbar berbahasa Melayu Utusan Malaysia, melalui cadangan 'two-call rights issue (TCRI)'.
Menurut satu makluman kepada Bursa Malaysia lewat semalam, ini akan melonjakkan saham Umno dalam Utusan Melayu daripada 49.8 peratus kepada 53.1 peratus.
Bagaimanapun, Umno telahpun memberi perjanjian untuk mengambil semua terbitan hak yang tidak diambil oleh pemegang saham lain.

Jika ini berlaku, pegangan Umno dalam Utusan Melayu boleh melonjak setinggi 67.2 peratus.

Menurut Kod Pengambilalihan dan Penggabungan 2010, kenaikan pegangan sebanyak dua peratus akan membawa kepada tawaran pengambilalihan mandatori untuk semua saham dalam Utusan Melayu yang belum dimiliki Umno.
NONEBagaimanapun, Umno memohon kepada Suruhanjaya Sekuriti untuk
mendapat satu pengecualian, supaya ia boleh menyokong usaha Utusan Melayu untuk mengumpul dana tanpa menanggung kos faedah selanjutnya.

Terbitan hak adalah satu tawaran oleh sesebuah syarikat kepada pemegang sahamnya untuk membeli saham tambahan (juga dikenali sebagai saham hak), seimbang dengan setiap saham yang sudah dimiliki pemegang saham.

Terbitan TCRI selalunya berlaku apabila sesebuah syarikat menerbitkan saham pada harga di bawah nilai tara, seperti yang dihasratkan oleh Utusan Melayu.

Dalam TCRI, pemegang saham sedia ada akan membayar sebahagian daripada harga terbitan, dan bakinya akan dibiayai daripada pendapatan tersimpan atau rizab syarikat.

Dalam kes ini, Umno akan membayar 68 sen atas permohonan, dengan baki 32 sen sesaham direkodkan dalam perakaunan (accounting entry) tanpa melibatkan wang.
Ia akan menggunakan dana itu sebagai modal kerja dan untuk membiayai perbelanjaan modal (menaik taraf kemudahan percetakan di Bangi), membayar balik pinjaman bank dan membiayai perbelanjaan yang berkaitan dengan terbitan hak.
PKR: K'jaan belanja RM4 juta sehari untuk perunding
 
MP Kelana Jaya Wong Chen berkata kerajaan membayar sekurang-kurangnya RM7.2 bilion kepada firma perunding swasta sejak lima tahun lalu.

NONEMenurut Wong Chen, jumlah tersebut diperolehinya dalam satu jawapan bertulis dari menteri kewangan di Parlimen semalam.
Secara purata, ini menunjukkan kerajaan membayar perunding swasta RM125 juta sebulan atau RM4 juta sehari, katanya.
Tambahnya lagi, perbelanjaan tersebut juga meningkat sebanyak 13.5 peratus setiap tahun bermula dari tahun 2009 sehingga bulan Oktober 2013.
Bercakap dalam satu sidang media di bangunan Parlimen hari ini, Wong berkata peningkatan ini adalah dua kali ganda lebih besar dari kadar pertumbuhan pendapatan negara.
Menurut Wong lagi, pola mengupah perunding luar ini membimbangkan kerana orang ramai sukar menilai sama ada kerajaan membayar yuran perkhidmatan yang wajar kepada perunding berkenaan.Jelasnya, ini memandangkan para perunding ini tidak meletakkan yuran perkhidmatan yang tetap untuk perbandingan.

"Pergantungan kepada firma perunding swasta ini mencerminkan kurangnya kepercayaan kepimpinan BN terhadap perkhidmatan awam,"
NONENamun kementerian kewangan tetap mempertahankan perbelanjaan ini dengan memberi alasan bahawa kerajaan tidak mempunyai kepakaran penyelidik yang mencukupi, kata Wong.

Beliau yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan kerajaan itu menuntut agar kesemua kementerian mendedahkan senarai terperinci perbelanjaan serta firma perunding yang telah diupah.

Isu bayaran kepada perunding ini pada awalnya dibangkitkan MP Serdang Ong Kian Ming pada September lalu, yang mendedahkan bahawah kerajaan membayar lebih RM20.56 juta kepada firma McKinsey and Co untuk menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.

Beliau mempertikaikan jumlah itu yang didakwa dibayar kepada pihak yang "bukan pakar" memandangkan McKinsey and Co bukan sebuah firma dengan kepakaran khusus dalam bidang pendidikan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam reaksinya tidak lama selepas itu berkata jumlah itu wajar dan berjanji akan memberikan perincian kepada pembayaran yang telah dibuat.

Tiada ulasan: