Selasa, 19 November 2013

KEJAYAAN SEBENAR@HAKIKI IALAH....MENDIDIK ANAK HINGGA ANAK MASUK SYURGA....MENDIDIK ISTERI HNGGA ISTERI MASUK SYURGA...MENDIDIK AHLI KELUARGA HINGGA AHLI KELUARGA MASUK SYURGA....KIAS2KAN YANG LAIN2

"Apes" And The Billion-Ringgit Consultants
Posted on Monday, November 18 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





ON last June 27, I published in this blog a posting entitled Malaysian Parliament vs Animal Planet. Can read here.

On Nov 14, judging from media reports, the Dewan Rakyat was transformed from the more respectable Animal Planet into a mere zoo.

On Nov 14, judging from media reports, the Dewan Rakyat was transformed from the more respectable Animal Planet into a mere zoo. It was the climax of yet another uncivilized behaviour of our elected representatives, when the opposition PKR member from Padang Serai, N. Surendran was suspended for six months for allegedly insulting Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia outside the House on Nov 12. How I wish the government of Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak acts equally swiftly and decisively on the plights of the rakyat, like the plan by the Kuala Lumpur City Hall to hike assessment rates by as much as 200% or the spike in deadly shootings around the country. It is interesting that the National News Agency, Bernama should use the term “allegedly” to describe the circumstance surrounding the Surendran’s suspension. Does this mean that the charges against the PKR member were never conclusively proven? According to Bernama, the suspension motion, which was tabled by Minister in the Prime Minister's Department Nancy Shukri amid protest by members of the opposition, was passed via block voting.

The opposition questioned the legitimacy of the motion, triggering a heated argument, which lasted almost 90 minutes.
When the division was called by Deputy Speaker, Datuk Ronald Kiandee, 92 BN parliamentarians voted for the motion while the opposition representatives abstained. 
On Tuesday, Surendran was given a marching order by Pandikar Amin for challenging his decision to reject an emergency motion he proposed over the alleged demolition of the extension to Sri Maneswarar Kaliyaman Temple extension in Jalan P. Ramlee, Kuala Lumpur.
The dissatisfied Surendran told a press conference outside the chamber that Pandikar Amin was bias and likened the Dewan Rakyat to the Zimbabwean Parliament. 
They Deserve No Honour
I have no intention of honouring the bravado of these people, be they on the government or opposition bench.
These people are not fit to be elected “wakil rakyat”. Sadly, over the years, we see more and more of these characters being elected to the august house.
I miss the gentler and more decorous days of the Parliament when members were more civilised, tolerant and more gentlemanly in their verbal exchanges.
As one former members of Parliament noted, those were the “jahiliah” days when liquor was served in the Parliament and some members took time off to play a round of poker.
Has the current breed of politicians lost the ability to debate with civility, flair and candour using powerful yet inoffensive terms and expressions?
Or does this mean that the standard of the Malay language and the intellect of today’s YBs are so inadequate that they have resort to uncouth language and vulgarities when making their points?
Somebody should broadcast parliamentary debate in totality for the entire period of sitting so that the rakyat can judge for themselves who are humans and who are apes among the YBs. Maybe live telecast will force them to be more civilized and thoughtful.
It is puzzling that a temple issue should lead to expulsion. I am not saying that it was not an important issue, but no less important were debates on top government leaders and important people spending RM182 million last year alone on private jet travels.

Or more shocking is the revelation by the Finance Ministry that the federal government had spent RM7.2 billion since 2009 to hire private consultants for national projects.

It is clear that Mohd Najib as PM and Finance Minister loves private consultants despite the government having a whopping 1.4 million staff. This is not counting his special envoys and special advisers with ministerial status.

In response to question by the PKR MP for Kelana Jaya, Wong Chen (corrected), the ministry revealed a gradual rise in the bills for private consultancy firms from RM1.3 billion in 2009 — the year Moh Najib became PM — to RM1.63 billion in 2010, RM1.8 billion in 2011, RM1.82 billion in 2012 and RM722 million from January to October this year.

In a damning indictment of the civil servants, the Finance Ministry said: “The capabilities of government researchers are limited in terms of their competency and human resources.”

If they are not good, sack them or train them. What's the point of having a million over civil servants and paying them better salaries if Mohd Najib has to rely on outsiders and foreigners? Actually we can get free consultancy from such multilateral organisation as the World Bank and the Asian Development Bank if we want to. 
As a footnote, I congratulate a former BN MP, who now chairs a statutory body, for telling two Ministers –Mustapha Mohamed and Idris Jala – in a meeting with journalists a few days ago to stop hiring foreign consultants. I would not ask if he dares saying that if he is still an MP. Wallahualam.

A KADIR JASIN
http://kadirjasin.blogspot.com
 
 Jika anak kita dapat 5A UPSR perlu banyak istighfar
Posted on Monday, November 18 @ 09:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



"Lanjutan isi ceramah Ustaz Khaidir bin Ngah di Surau Alamanda, Senawang ialah apabila kita mendapat nikmat atau kejayaan perlulah kita bertasbih, bertahmid dan beristighfar. Bila anak kita dapa 5A UPSR, 8A PMR dan seterusnya kita bukan hanya ucap Alhamdulillah kita juga kena banyak beristighfar.

Ini adalah kerana dalam usaha kita untuk membantu anak kita mendapat 5A UPSR mungkin anak kita tidak sempurna solat mereka, kita pula tidak sempat nak solat jemaah di masjid kerana sibuk menghantar anak kita ke tusyen terutamanya waktu maghrib dan isya.
Kalau umat Islam berjaya menakluki kota Mekah, ALLAH suruh Nabi saw dan para sahabat beristighfar banyak-banyak dan bertaubat, takkanlah setakat dapat 5A UPSR kita tak boleh nak suruh semua pelajar yang dapat 5A banyakkan beristighfar dan bertaubat?

Surah An-Nasr
1. Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -
2. Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai,
3. Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.

"


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
rozmal
Posted on Monday, November 18 @ 09:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
 
 Isu Perjanjian Persekutuan Malaysia - Kebenaran kata-kata Dr James Masing
Posted on Monday, November 18 @ 09:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Akhir-akhir ini isu perhubungan yang tidak sihat di antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak semakin lantang, dan masih tidak reda. Isu ini merupakan isu yang baru sahaja di buat secara terbuka dan rakyat, terutamanya di Sabah dan Sarawak mula menyedari dan ramai juga dari Semenanjung memahami situasi sebenar yang berhubung kait dengan penubuhan Persekutuan Malaysia 1963 dahulu.

Suara yang lantang semalam datangnya dari Tan Sri Dr James Masing, seorang Menteri Kanan Kabinet Sarawak yang menuduh pemimpin-pemimpin UMNO dari Putrajaya menyebabkan perhubungan di antara pimpinan Persekutuan dan Sarawak semakin buruk. Ini tidak sepatutnya berlaku jika mereka memahami semangat yang ada dalam pernubuhan Persekutuan Malaysia 1963 dahulu.
Masalahnya pemimpin-pemimpin UMNO terutamanya pemimpin-pemimpin yang muda yang berada di dalamnya tidak memahami semangat penubuhan dan perjanjian Persekutuan Malaysia yang baru itu.
Saya sendiri mengambil isu ini sebagai isu serius kerana apa-apa sahaja yang akan menyebabkan lunturnya perhubungan kerajaan Persekutuan dengan mana-mana kerajaan Sabah dan Sarawak akan menjadikan negara ini tidak aman dan tenteram. Bagi saya secara peribadi saya bersetuju dengan anggapan TS Dr James Masing yang Sabah dan Sarawak sebenarnya adalah ‘equal partners’ dengan Persekutuan Tanah Melayu yang terbentuk beberapa tahun sebelumnya.
Dr James Masing telah menyebut yang Sarawak adalah ‘equal partners’ dengan Semenanjung dan perhubungan di antara Sarawak dan Putrajaya tidak sepatutnya perhubungan di antara ‘master and servant’. Dr James Masing berkata di Kuching semalam yang menanda tangani perjanjian itu hanya empat orang sahaja, bukannya 11 atau 15 orang.
Maksud beliau itu ialah perjanjian itu di tanda tangani oleh empat orang pemimpin yang mewakili Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Ia bukannya perjanjian di antara Sabah dan Sarawak, Singapura dengan kesemua negeri-negeri yang menjadi ahli kepada Persekutuan Tanah Melayu.
Semasa Singapura masih berada di dalam Persekutuan Malaysia, Lee Kuan Yew masih bergelar Perdana Menteri. Semasa itu ada dua Perdana Menteri di Malaysia, seorang Perdana Menteri Persekutuan, Tunku Abdul Rahman Putra dan seorang lagi Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew. Ini sahaja menunjukkan yang ketua kerajaan Singapura, Sarawak, Sabah dan Persekutuan Tanah Melayu ada perhubungan ‘Equal Partners’ dan Persekutuan Tanah Melayu sebagai ‘leading Partner’ di dalam Persekutuan Malaysia itu.
Justeru apa yang di sebut oleh Dr. James Masing itu adalah isu yang sangat relevan dan ia perlu menjadi pengetahuan umum oleh semua rakyat Malaysia. Semangat ini tidak ada dalam jiwa pimpinan UMNO khususnya yang muda-muda ini kerana bagi mereka politik ini hanyalah siapa yang menang dan siapa yang kalah sahaja. Yang menang ambil semua dan kalah hilang semua. Wang di gunakan untuk menjadi pemimpin dan apabila berjaya kerana wang ringgit tadi mereka menjadi pemimpin yang keliru, tidak memahami apa yang patut dilakukan setelah di pilih menjadi pemimpin hasil belian undi-undi tadi.
Bagi pandangan peribadi saya, Sarawak lebih mudah untuk melakukan pembetulan ini kerana sekarang ini Sarawak lebih hampir kepada perlaksanaan semangat Persekutuan Malaysia itu. Ini di sebabkan di Sarawak tidak wujud UMNO dan UMNO tidak akan sampai ke Sarawak sampai bila-bila kerana negeri Sarawak adalah ‘equal Partner’ dengan Persekutuan Malaysia.
Itu sebab dalam banyak hal Sarawak lebih bebas dari Sabah kerana BN di Sarawak itu adalah BN yang tidak dianggotai oleh parti-parti yang berada dalam BN Semenanjung. Malahan Sarawak mempunyai kekuatan yang lebih dari Sabah kerana Sarawak boleh bertindak untuk mencari pembetulan itu dengan mudah dengan tiadanya UMNO di negeri itu.
Di Sabah keadaannya berbeza sedikit kerana Sabah di hinggapi oleh penyakit yang begitu ‘contagious’ UMNO kerana parti itu (UMNO) telah masuk ke Sabah dengan tergesa-gesa pada tahun 1990 dahulu untuk menghadapi pilihanraya umum yang sangat genting bagi BN semasa itu.
Jadi jika ada pengaruh dan budaya UMNO yang kuat di negeri itu, ia tidaklah memeranjatkan kerana pemimpin-pemimpin USNO yang telah berpindah-randah semasa itu mengambil tindakan untuk kepentingan jangka pendek dengan membubarkan USNO dan menyertai UMNO yang baru sampai ke Sabah semasa itu.
Kerajaan BN Sabah terpaksa tunduk kepada kehendak pimpinan UMNO Persekutuan dan dari saat itu pimpinan BN Sabah adalah pemimpin yang ‘subservient’ kepada pimpinan UMNO dan BN Persekutuan. Itu sebabnya ketahanan atau ‘resilience’ politik bagi rakyat Sabah lebih rendah kerana budaya UMNO itu menusuk dalam perihal politik negeri itu. Dengan penyertaan UMNO di Sabah telah menguntungkan sebahagian kecil pimpinan Sabah yang telah meninggalkan parti masing-masing bagi menyertai UMNO pada tahun 1990 dahulu.
UMNO dan BN Semenanjung lebih mudah menundukkan pimpinan politik Sabah kerana rakyat Sabah telah membiarkan budaya kurang sihat yang di bawa UMNO ke negeri itu sejak 1990 dahulu. Saya masih ingat yang Sabah begitu kuat kedudukannya sebelum UMNO berada di negeri itu dan segala tindakan rakyat dan parti-parti parti politik di Sabah telah memberikan ‘consequence’ yang kuat dalam politik tanahair.
Sarawak dan Sabah mempunyai sebab tidak berpuas hati akhir-akhir ini dengan kerajaan Persekutuan. Mereka tidak dianggap ‘equal Partners’ oleh pimpinan Putrajaya sedangkan nyawa politik pimpinan di Semenanjung ini di selamatkan oleh rakyat dan pimpinan politik Sarawak dan Sabah.
Ketua Menteri bagi Sabah akan lebih kuat jika Persekutuan menganggap beliau sebagai ‘equal partner’ tetapi semangat itu di bunuh oleh kerana faktor UMNO sejak 1990 dahulu. Ketua Menteri Sabah tidak mempunyai ‘consequence’ yang besar dalam politik tanahair jika di bandingkan denga kekuatan dan ‘consequence’ Ketua Menteri Sarawak yang tidak di pengaruhi oleh UMNO dari Semenanjung.
Kalau hendak di katakan Sabah telah di jajah dalam kontek kita di sini, ia sememangnya ada sedikit kebenarannya kerana UMNO mempunyai wakil di setiap kawasan di Sabah dan sebahagian dari mereka telah menjadi Menteri Kanan di Putrajaya. Orang Sabah nampaknya berpuas hati hanya dengan di wakili oleh pemimpin-pemimpin yang berjawatan Menteri sahaja.
Itulah sebabnya Sabah mudah di pengaruhi oleh Putrajaya sehinggakan banyak perkara dan isu penting sebagai ahli Persekutuan Malaysia yang berstatus ‘equal Partners’ dalam Perjanjian Persekutuan Malaysia itu tidak terlaksana.

ASPAN ALIAS
http://aspanaliasnet.blogspot.com
 
 Transkrip: Haramkan Parti Islam — Siapa Bohong??
Posted on Monday, November 18 @ 08:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Transkripsi penuh kenyataan Karpal Singh di dalam sidang media beliau di Pulau Pinang pada 5 Nov 2013
Ok, I think we can start.
(Ok, saya fikir kita boleh mula).
The Muslim Lawyers Association has threatened the Bar Council for its support given to The Herald in the Allah issue.
(Persatuan Peguam-Peguam Muslim telah mengugut Persatuan Peguam di atas sokongan yang diberikan olehnya kepada The Herald dalam isu Allah.)


The President of the Muslim Lawyers Association, Zainul Rijal Abu Bakar, says that the association will not hesitate to take further action.
(Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim, Zainul Rijal Abu Bakar, berkata bahawa persatuan itu tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan lanjut.)
This is an idle threat, unwarranted, and one which should not have been uttered by the President of the Muslim Lawyers Association.
(Ini adalah satu ugutan senyap, tidak berasas, dan suatu yang tidak sepatutnya dituturkan oleh Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim.)
The Muslim Lawyers Association is a very divisive board.
(Persatuan Peguam-Peguam Muslim adalah sebuah badan yang sangat memecah-belah.)
It is the Bar Council which represents lawyers in the country, and that includes all lawyers, Muslims, Hindus, Buddhists, Christians, everybody.
(Persatuan Peguam yang mewakili peguam-peguam dalam negara ini, dan ini merangkumi semua peguam, peguam-peguam Muslim, peguam-peguam Hindu, peguam-peguam Buddha, peguam-peguam Kristian, semua sekali.)
In fact, the registration of the Muslim Lawyers Association, if at all it has been registered, ought to be cancelled.
(Malah, pendaftaran Persatuan Peguam-Peguam Muslim, itupun sekiranya ia telah didaftarkan, mestilah dibatalkan.)
The government cannot allow associations which operate on racial lines, which operate on religious lines, in this case it is religious line, Muslims.
(Kerajaan tidak boleh membenarkan pertubuhan-pertubuhan yang bergerak di atas garis perkauman, yang bergerak di atas garis keagamaan, di dalam kes ini ia adalah garis keagamaan, orang-orang Islam.)
It is a very serious matter, because Muslim lawyers can be allowed to form a separate association, with the Bar Council think they represent them, and we do not want the position where others may want to have Hindus Lawyers Association, Buddhist Lawyers Association, which of course will not happen, it is just somehow rather that the Muslim lawyers have decided to form their own association.
(Ini adalah satu perkara yang sangat serius, sebab peguam-peguam Muslim boleh dibenarkan untuk menubuhkan sebuah persatuan yang berasingan, dengan Persatuan Peguam fikir ia mewakili mereka, dan kita tidak mahu kedudukan di mana orang-orang lain mungkin hendak mewujudkan Persatuan Peguam-Peguam Hindu, Persatuan Peguam-Peguam Buddha, yang memang tidak akan berlaku, hanya entah bagaimana peguam-peguam Muslim telah memutuskan untuk menubuhkan persatuan mereka sendiri.)
In fact most Muslim lawyers do not support the Muslim Lawyers Association, it is just a handful, handful of troublemakers.
(Malah kebanyakan peguam Muslim tidak menyokong Persatuan Peguam-Peguam Muslim, hanya sebahagian kecil, sebahagian kecil pembuat kacau.)
And I hope that serious action will be taken against the threat by the President of the Muslim Lawyers Association to the Bar Council, what they did mean when they said they will not hesitate to take further action, I think it is criminal intimidation here.
(Dan saya berharap agar tindakan serius akan dikenakan ke atas ugutan yang dibuat oleh Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim kepada Persatuan Peguam, apa yang mereka maksudkan bila mereka berkata mereka tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan lanjut, saya fikir ia adalah ugutan jenayah di sini.)
I call upon the Bar Council to lodge a police report so that necessary action can be taken against this so-called president of this so-called association.
(Saya menggesa Persatuan Peguam membuat satu laporan polis bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil ke atas presiden persatuan ini.)
Are there any question on this, because I think this is a deliberate attempt to divide lawyers in the country?
(Adakah terdapat apa-apa soalan mengenai perkara ini, kerana saya fikir ini adalah satu cubaan terancang untuk memecahbelahkan peguam-peguam dalam negara ini?)
Question: How many lawyers in the Bar Council?
(Soalan: Berapa ramai peguam dalam Persatuan Peguam)
Answer: In the Bar Council, I think they are reaching nearly 13,000.
(Jawapan: Dalam Persatuan Peguam, saya fikir mereka mencapai hampir 13,000.)
Question: When was this Muslim Lawyers Association formed?
(Soalan: Bila Persatuan Peguam-Peguam Muslim ini ditubuhkan?)
Answer: This was formed somewhere rather I think at the late 1980s, late 1980s.
(Jawapan: Ia ditubuhkan sekitar saya fikir penghujung 1980-an.)
Question: How many members are in their association?
(Soalan: Berapa ramai ahli dalam persatuan mereka)
Answer: I think you should ask them how many members they have.
(Jawapan: Saya fikir kamu perlu tanya mereka berapa ramai ahli mereka ada.)
Question: A handful only?
(Soalan: Sebahagian kecil sahaja?)
Answer: I think a handful of troublemakers. Very unbecoming of these lawyers to form such an association.
(Jawapan: Saya fikir sebahagian kecil pembuat kacau. Sangat tidak wajar bagi peguam-peguam ini untuk menubuhkan sebuah persatuan begini.)
Question: Is there a worry that this type of association can undermine the Bar Council, is there a worry there?
(Soalan: Adakah terdapat satu kebimbangan bahawa persatuan begini boleh menjejaskan Persatuan Peguam, adakah terdapat satu kebimbangan di sini?)
Answer: It could, of course, as I said earlier, you know. Operating along religious, racial lines, is a very dangerous thing in a multi-racial and a multi-religious society like ours. I think the time has come perhaps for all racial parties to be deregistered, that will include unfortunately even PAS. We have to be practical, we have to be practical, if we want a united country then we must have parties which are multi-racial.
(Jawapan: Ia boleh, memang, seperti saya katakan sebelum ini. Bergerak di atas garis-garis keagamaan, perkauman, adalah satu perkara yang sangat membahayakan di dalam sebuah masyarakat berbilang kaum dan berbilang agama seperti masyarakat kita. Saya fikir masanya mungkin sudah tiba bagi semua parti perkauman untuk dibatalkan pendaftarannya, ini malangnya merangkumi PAS juga. Kita perlu bersikap praktikal, kita perlu bersikap praktikal, jika kita mahu sebuah negara yang bersatu-padu maka kita mesti mempunyai parti-parti yang berbilang kaum.)
Question: Were you once with the Bar Council?
(Soalan: Adakah kamu pernah bersama Persatuan Peguam?)
Answer: Yes, I was in the Bar Council in the 1970s until I protested against the ESCAR, the Essential Security Cases Regulations.
(Jawapan: Ya, saya berada di dalam Persatuan Peguam pada 1970-an sehingga saya membuat protes kepada ESCAR, the Essential Security Cases Regulations.)
Question: Penang?
(Soalan: Pulau Pinang?)
Answer: No, I was a member from Kedah. Oh no, sorry, I was elected at that time from the floor. I was a member from Kedah earlier.
(Jawapan: Bukan, saya adalah seorang ahli dari Kedah. Oh tidak, maaf, saya telah dipilih pada waktu itu dari lantai, saya adalah seorang ahli dari Kedah sebelum itu.)
Question: Now?
(Soalan: Sekarang?)
Answer: And what had happened then was that Legal Profession Act was amended to exclude me from the Bar Council, deliberately done for the purpose, an amendment was brought to the Legal Profession Act to disallow the members of, rather elected representatives, which is Members of Parliament and State Assemblymen, I was State Assemblyman at that time, from holding office in the Bar Council, so I was legislated out of the Bar Council.
(Jawapan: Dan apa yang berlaku selepas itu ialah Akta Profesion Guaman telah dipinda bagi mengeluarkan saya dari Persatuan Peguam, dibuat khusus untuk tujuan itu, satu pindaan telah dibuat ke atas Akta Profesion Guaman bagi menghalang ahli-ahli, sebenarnya wakil-wakil rakyat yang dipilih, iaitu Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, saya adalah Ahli Dewan Undangan Negeri pada waktu itu, dari memegang jawatan dalam Persatuan Peguam, jadi saya telah ditendang keluar dari Persatuan Peguam secara perundangan.)
Question: Until now?
(Soalan: Hingga sekarang?)
Answer: Yes, the amendment is still there.
(Jawapan: Ya, pindaan itu masih di situ.)
Question: You said earlier that any association formed with the religious line is dangerous for the country, how about PAS?
(Soalan: Kamu menyatakan sebelum ini bahawa mana-mana pertubuhan yang bergerak di atas garis keagamaan adalah membahayakan kepada negara, bagaimana dengan PAS?)
Answer: That was what I said, unfortunately includes PAS.
(Jawapan: Itulah yang saya katakan pun, malangnya merangkumi PAS.)
Question: So are you suggesting that…
(Soalan: Adakah kamu bermaksud bahawa…)
Answer: I didn’t say that, I called it like this, yes.
(Jawapan: Saya tidak berkata begitu, saya panggil ia seperti ini, ya.)
Question: So you were saying even PAS…
(Soalan: Jadi kamu berkata walaupun PAS…)
Answer: Even PAS I think should open its door to all races.
(Jawapan: Walaupun PAS saya fikir perlu membuka pintunya kepada semua kaum.)
Question: But PAS will not be happy with your statement, they are part of your Pakatan Rakyat, right?
(Soalan: Tetapi PAS tidak akan gembira dengan kenyataan kamu, mereka adalah sebahagian daripada Pakatan Rakyat kamu, bukan?)
Answer: They may be part of the Pakatan Rakyat but it does not mean we cannot say things which are in the interest of the country.
(Jawapan: Mereka mungkin sebahagian daripada Pakatan Rakyat tetapi ini tidak bererti kita tidak boleh memperkatakan perkara-perkara yang berada di dalam kepentingan negara.)
Question: Is there any complaint to the…
(Soalan: Adakah terdapat apa-apa komplen terhadap…)
Answer: I think PAS already have some sort of non-Muslim, there are some arrangement, isn’t it? If I am not mistaken, the supporters group or something, I think they do have, although a handful, but they are not members of PAS, not direct members. Ban all racial political parties, what’s the problem?
(Jawapan: Saya fikir PAS telah mempunyai satu jenis bukan Islam, ada susunan, bukan begitu? Jika saya tidak silap, kumpulan penyokong-penyokong atau sesuatu, saya fikir mereka ada, walaupun sebahagian kecil, tetapi mereka bukan ahli-ahli PAS, bukan ahli-ahli terus. Haramkan semua parti politik perkauman, apa masalah?)
Question: But any conflict with this freedom of expression in the Constitution?
(Soalan: Tetapi apa-apa konflik dengan kebebasan bersuara dalam Perlembagaan?)
Answer: I don’t think so, in fact, on the other hand, I think it enhances the concept of, you know, unity, on the people.
(Jawapan: Saya tidak fikir begitu, malah, sebaliknya, saya fikir ia meningkatkan lagi konsep, kamu tahu, kesatuan, pada rakyat.)
Question: Ban all racial political parties?
(Soalan: Haramkan semua parti politik perkauman?)
Answer: Yes, ban all racial political parties.
(Jawapan: Ya, haramkan semua parti politik perkauman.)
Question: Umno?
(Soalan: Umno?)
Answer: Ya, ya, I say Umno, MCA, of course Gerakan is spared, that does not make any difference.
(Jawapan: Ya, ya, saya kata Umno, MCA, Gerakan memang terkecuali, ia tidak membawa apa-apa perbezaan.)
Question: You were saying ban all racial political parties or ban all racial associations and groups?
(Soalan: Kamu menyatakan haramkan semua parti politik perkauman atau haramkan semua persatuan dan kumpulan perkauman?)
Answer: I am talking about political parties and of course associations like the Muslim Lawyers Association and so forth.
(Jawapan: Saya bercakap mengenai parti-parti politik dan juga persatuan-persatuan seperti Persatuan Peguam-Peguam Muslim dan sebagainya.)
Question: Professional groups?
(Soalan: Kumpulan-kumpulan profesional?)
Answer: Professionals are all, you know, ought to be multi-racial. There is no problem there, the medical, I think include all, otherwise we will have Muslim Doctors Association, and we might need to have, to allow precedents like this, it is a very serious matter the government has to look at, otherwise I think it is a serious setback, you know, to ultimate unity among the people in the country.
(Jawapan: Profesional-profesional semuanya, kamu tahu, mestilah berbilang kaum. Tiada masalah di sana, kumpulan perubatan, saya fikir termasuk semua, jika tidak kita akan ada Persatuan Doktor-Doktor Muslim, dan kita mungkin perlu ada, untuk benarkan duluan-duluan seperti ini, ia adalah satu perkara yang sangat serius kerajaan mesti lihat, jika tidak saya fikir ia adalah satu ancaman serius kepada, awak tahu, perpaduan di kalangan rakyat dalam negara ini.)
Question: You have no front in making such a statement?
(Soalan: Kamu tiada muslihat dalam membuat kenyataan ini?)
Answer: No front.
(Jawapan: Tiada muslihat.)
Question: Is that an unwarranted call?
(Soalan: Adakah itu satu seruan yang tidak berasas?)
Answer: I think a warranted call.
(Jawapan: Saya fikir satu seruan yang berasas.)
Question: You don’t see any repercussion from your statement?
(Soalan: Kamu tidak lihat satu kesan negatif dari kenyataan kamu?)
Answer: What repercussion can there be?
(Jawapan: Apa kesan negatif yang boleh timbul?)
Question: What is the danger when you say that party or professional they are on the racial line or religious line…
(Soalan: Apa bahaya bila kamu berkata bahawa parti atau profesional mereka bergerak atas garis perkauman atau garis keagamaan…)
Answer: Even Mahathir is on record as stating that ultimately there should be no racial political parties in the country, ultimately, he had said that.
(Jawapan: Mahathir sendiri pernah direkodkan sebagai berkata bahawa pada akhirnya hendaklah tidak ada parti-parti politik perkauman dalam negara ini, pada akhirnya, dia berkata begitu.)
Question: When, about when he said that?
(Soalan: Bila, lebih kurang bila dia berkata begitu?)
Long ago, when he was a Prime Minister, it was quoted in the Asiaweek.
(Jawapan: Lama dahulu, bila dia seorang Perdana Menteri, ia telah dipetik dalam Asiaweek.)
Question: Where was the danger, I mean, having so long, all the while, where was the danger behind?
(Soalan: Di mana bahaya, maksud saya, setelah begitu lama, selama ini, di mana bahaya sebelum ini?)
Answer: But having been too long doesn’t mean we can’t do it. Something must be done. It should have been done long ago. It is not too late. Especially a call like this, that they will take further action, what is all these?
(Jawapan: Tetapi setelah begitu lama tidak bermakna kita tidak boleh buat ia. Sesuatu mesti dilakukan. Sepatutnya ia telah dibuat lama dahulu. Masih belum terlambat. Khasnya satu seruan seperti ini, bahawa mereka akan mengambil tindakan lanjut, apa semua ini?)
Question: You are ascribing this for political parties and professional associations like the Muslim Lawyers Association?
(Soalan: Kamu menyatakan ini untuk parti-parti politik dan persatuan-persatuan profesional?)
Answer: Yes, yes. I think it is all wrong.
(Jawapan: Ya, ya. Saya fikir semua itu salah.)
Question: How would you comment that this kind of statement and on going things happened just as Prime Minister Najib returned from the World Islamic Economic Forum in London where he espoused the moderation and defended himself by saying that Malaysia is all for moderation when he was asked by CNN about the Allah issue and other fundamentalists, is there an irony there?
(Soalan: Bagaimana kamu akan komen bahawa kenyataan begini dan perkara-perkara yang sedang terjadi berlaku sejurus Perdana Menteri Najib kembali dari Forum Ekonomi Islam Dunia di London di mana beliau mendukung kesederhanaan dan mempertahankan diri dengan menyatakan Malaysia mendukung kesederhanaan bila bila beliau ditanya oleh CNN mengenai isu Allah dan fundamentalis-fundamentalis lain, apakah ada ironi di situ?)
Answer: Of course, I mean internationally, you know, he speaks different from what he does when he is here, that’s why the British Prime Minister praised him, “it’s a moderate Islamic government and therefore, you know, something which should be admired”.
(Jawapan: Memang, maksud saya di peringkat antarabangsa, awak tahu, beliau bercakap berbeza dari apa yang beliau buat bila beliau di sini. Sebab itu Perdana Menteri British memuji beliau, “ia adalah sebuah kerajaan Islam sederhana dan oleh kerana itu, awak tahu, sesuatu yang perlu disanjung”.)
Question: Your call to ban all religious and racial political parties, will it go against the freedom of association?
(Soalan: Seruan kamu untuk mengharamkan semua parti politik keagamaan dan perkauman, tidakkah ia bertentangan dengan kebebasan berpersatuan?)
Answer: Freedom of association does not mean that you can have associations which are divisive, I think there must be some limit to, you know, what freedom of association can constitute.
(Jawapan: Kebebasan berpersatuan tidak bererti anda boleh mempunyai persatuan-persatuan yang membawa perpecahan, saya fikir di sana mesti terdapat beberapa batasan ke atas, awak tahu, apa kebebasan berpersatuan boleh buat.)
If there is no more question on this then the Sungai Limau by-election.
(Jika tiada soalan lagi untuk ini maka pilihan raya kecil Sungai Limau.)
It was a clear-cut victory for PAS.
(Ia adalah satu kemenangan nyata bagi PAS.)
Reduction in the majority does not mean that PAS has lost support.
(Penurunan dalam majoriti tidak bermakna yang PAS telah kehilangan sokongan.)
What has to be taken into account is that millions which were virtually spent by the Barisan there, the machinery the Barisan used in the by-election, unlike a general election, it is different, here everything is focused on one small constituency, certainly a slap in the face for Mukhriz and Mahathir Mohamad and I hope Dr Mahathir Mohamad, after the loss of the Vice-Presidency by his son and now the loss of Sungai Limau with his son as the Menteri Besar there, Dr Mahathir will stop from further interfering in the political affairs of the country.
(Apa yang perlu diambil kira ialah jutaan yang telah dibelanjakan oleh Barisan di sana, jentera Barisan gunakan dalam pilihan raya kecil, tidak seperti pilihan raya umum, ia adalah berbeza, di sini semuanya difokuskan kepada sebuah kawasan kecil, semestinya satu tamparan di muka Mukhriz dan Mahathir Mohamad dan saya harap Dr Mahathir Mohamad, selepas kekalahan jawatan Naib Presiden oleh anak beliau dan sekarang kehilangan Sungai Limau dengan anak beliau sebagai Menteri Besar di sana, Dr Mahathir akan berhenti dari terus campur-tangan dalam urusan-urusan politik negara ini.)
It is a very short one on that one, any question on that?
(Sangat ringkas mengenai hal ini, ada soalan mengenainya?)
Question: If you say that all political parties should be deregistered then PAS will be deregistered and there won’t be Sungai Limau by-election?
(Soalan: Jika kamu menyatakan bahawa semua parti politik perlu dibatalkan pendaftarannya maka PAS akan dibatalkan pendaftarannya maka tidak akan ada pilihan raya kecil Sungai Limau?)
Answer: No, no, change your race, open your door to other races and that is the end of it, you can save yourself. See, we can’t perpetuate racial political party, can’t go on forever, we are a multi-religious, multi-racial country, which means you must have multi-racial, you know, political parties, you cannot have racial political parties in multi-racial society, should not be allowed, we are driving the different races further apart instead of trying to get them closer together to unite them.
(Jawapan: Bukan, bukan, tukar kaum kamu, buka pintu kamu kepada kaum-kaum lain dan tamatlah cerita, kamu boleh selamatkan diri kamu. Lihat, kita tidak boleh memanjangkan parti politik perkauman, tidak boleh begini selama-lamanya, kita adalah sebuah negara berbilang agama, berbilang kaum, yang bermakna kamu mesti ada parti-parti politik, kamu tahu, berbilang kaum, kamu tidak boleh ada parti-parti politik perkauman dalam masyarakat berbilang kaum, tidak boleh dibenarkan, kita semakin menjauhkan pelbagai kaum di sebalik cuba mendekatkan mereka untuk menyatukan mereka.)
Question: If that is the case then may be there will be no Chinese school, no Indian school… (Soalan: Jika ini keadaannya maka mungkin tidak akan ada sekolah Cina, sekolah India…)
Answer: I am talking about political parties.
(Jawapan: Saya bercakap tentang parti-parti politik)
Question: When you said there is no racial, meaning there is no Hakka, no Buddhist Association…
(Soalan: Bila kamu menyatakan tiada perkauman, maksudnya tiada Persatuan Hakka, Buddha…)
Answer: I am talking about political parties.
(Jawapan: Saya bercakap tentang parti-parti politik)
Question: So, it is just political party and professional association?
(Soalan: Jadi, hanya parti politik dan persatuan profesional?)
Answer: Please don’t misunderstand me, I am talking about political parties.
(Jawapan: Tolong jangan salah faham saya, saya bercakap tentang parti-parti politik.)
Question: It is just political party and professional association?
(Soalan: Hanya parti politik dan persatuan profesional?)
Answer: Yes, and of course professional association, I think it is wrong.
(Jawapan: Ya, dan juga persatuan profesional, saya fikir salah.)
Question: But if you implement it, what PAS is going to do? What do you think PAS will do? I mean they are a political party, their registration and all that, I mean they are religious, right? And if they are going to be deregistered then what are they going to do?
(Soalan: Tetapi jika kamu melaksanakannya, apa PAS akan buat? Apa kamu fikir PAS akan buat? Maksud saya mereka adalah sebuah parti politik, pendaftaran mereka dan sebagainya, maksud saya mereka adalah keagamaan, bukan? Dan jika mereka akan dibatalkan pendaftaran mereka maka apa mereka akan buat?)
Answer: Don’t get deregistered, I mean, get others, open your door to the other races, so what is the problem? You are already having, you know, PAS Supporters non-Muslims there, which in fact appears to be a step towards there.
(Jawapan: Jangan biar dibatalkan pendaftaran, maksud saya, dapatkan orang-orang lain, buka pintu kamu kepada kaum-kaum lain, jadi apa masalah? Kamu sudah ada, kamu tahu, Penyokong-Penyokong PAS bukan Muslim di sana, yang kelihatan sebagai satu langkah ke arah itu.)


HELEN ANG
http://helenang.wordpress.com

 Quran mengatakan matahari itu ialah bintang
Posted on Monday, November 18 @ 07:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



"

Malam tadi Ustaz Khaidir bin Ngah, Imam Masjid Kuarters KLIA berceramah di Surau Alamanda, Senawang. Antara fakta yang mengejutkan ialah satu kajian ke atas pelajar Islam di sebuah IPTA yang mendapati 5 peratus pelajar IPTA tersebut mengatakan al Quran tidak relevan lagi pada zaman sekarang.


Pada pandangan saya ianya berpunca apabila ayat al Quran hanya dijadikan perhiasan di dinding rumah, dipertandingkan saban tahun akan kelunakan suara qari dan qariah tanpa difahami setiap huruf, setiap ayat setiap perkataan dalam al Quran untuk kita amalkan.
Mudah sahaja kita mengatakan al Quran ini relevan sampai akhirat dalam setiap sudut kehidupan kita. Satu ayat sudah cukup untuk membingungkan para intelektual, professor dan graduan IPTA.
Baca saja surah An Najm (Bintang) ayat yang pertama , “Demi bintang ketika terbenam”.
Kalau ikut akal kita yang bodoh ini, bila pula bintang terbenam, bukankah bintang itu sentiasa di atas langit. Tak pernah pun kita lihat bintang terbenam ! Rupa-rupanya, matahari itu adalah sebahagian daripada bintang, dan setiap hari kita lihat bintang yang bernama matahari ini terbenam.
Itu baru satu ayat ALLAH cabar kita, belum lagi lebih 6,000 ayat yang lain.
Kembalilah kepada Islam sepenuhnya, solatlah jemaah di masjid, hadirlah selalu majlis ilmu untuk memberi makanan kepada roh kita yang kelaparan dan kebuluran pada ketika ini. Kita ini hamba ALLAH, kita ini bodoh, ALLAH Maha Bijaksana.
******************
MATAHARI, BINTANG TERBAIK YANG KITA MILIKI
Matahari kita adalah sebuah bintang, yaitu bola gas panas raksasa yang mengeluarkan energi dan cahaya. Namun sebenarnya, Matahari termasuk bintang yang ukurannya biasa saja. Masih banyak bintang lain yang berukuran jauh lebih besar ataupun jauh lebih kecil darinya.
Matahari adalah bintang deret utama dengan kelas G2.
"


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
rozmal
Posted on Monday, November 18 @ 07:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


 Bersihkan imej Ibrahim Libya dan bayar pampasan mangsa Memali
Posted on Monday, November 18 @ 08:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Berbanding akhbar-akhbar milik Umno dan komponen BN yang lain, The Star yang dikuasai sepenuhnya oleh MCA, tetap dilihat mempunyai keunikan tersendiri.  Sebelum Operasi Lalang, hujung 1987, yang menyaksikan hampir 110 aktivis ditahan ISA tanpa bicara dan penggantungan permit penerbitan beberapa akhbar, termasuk The Star, Watan dan Sin Chew Jit Poh, akhbar ini boleh berbangga dengan kebebasan editorialnya.

Kita masih dapat membaca pandangan kedua, yang tidak digemari elit pemerintah. Malah, tulisan penasihatnya, Tunku Abdul Rahman juga dilihat berani dan berterus terang. Malah, aparan muka depannya, dengan tajuk besar DETAINED, tentang tangkapan awal 27 Oktober 1987, mudah diingati dan dianggap "klasik".
Sepanjang lebih 25 tahun kemudiannya, meskipun kualiti kandungannya terjejas, terutama apabila membabitkan oposisi, The Star masih memuatkan analisis dan sudut pandangan menarik.
Sekurang-kurangnya masih boleh ditatap berbanding rencana dalam Utusan Malaysia ataupun Berita Harian! Dan saya secara peribadi meminati analisis wartawan kanannya, Joceline Tan, terutama ketika membuat sorotan terhadap situasi parti-parti dalam Pakatan Rakyat. Nampak adil, tidak bias dan cuba mengangkat isu-isu yang cukup relevan dengan tema utama.
Namun begitu, sikap akhbar ini terhadap Islam cukup menyedihkan. PAS sentiasa digambarkan sebagai parti Islam yang ekstrem dan mengancam kebebasan beragama rakyat bukan Islam.
Kita tidak perlu menunggu lama untuk membaca laporan penuh syak wasangka dan "bermotif jahat" tentang apa-apa perkembangan berkaitan bukan Islam di Kelantan, misalnya mengenai peraturan kecil di bawah pihak berkuasa tempatan (PBT) Kota Bharu.
Ketika PAS dianggap parti kecil dan tercorot dalam Pakatan, serta ditohmah menjadi kuda tunggangan DAP, The Star melihat daripada sudut berbeda. Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang cuba ditonjolkan sebagai bakal Perdana Menteri jika Pakatan menang dalam PRU13. Dalam sudut ini, ia berada dalam posisi bertentangan dengan Utusan Malaysia.
Sokongan perwakilan PAS, dalam muktamar di Kota Bharu pada 2012, kepada Ustaz Hadi sebagai bakal PM dijadikan tajuk muka depan The Star. Tujuannya adalah untuk menakutkan masyarakat bukan Islam, dengan anggapan PAS akan menerajui kerajaan baru dan melakukan pembaharuan yang tidak disenangi non-Muslim.
Sebagai seorang wartawan, saya sedikit sebanyak dapat memahami fungsi dan peranan politikal The Star ini, terutama untuk menjauhkan masyarakat Tionghua daripada PAS. Tidak pelik pun jika ia menjalankan tugas strategik itu, apatah lagi dalam kedudukan MCA kini pada tahap terburuk.
Cuma, saya tetap curiga apabila The Star seringkali tidak dapat "menangkap" sensitivi umat Islam, yang diserlahkan dalam beberapa laporan, misalnya hidangan daging babi semasa Ramadan.
(Dari sudut lain, saya seakan-akan mencemburui kejayaan The Star, terutama untuk kekal sebagai akhbar paling tinggi edarannya dan mungkin prestasi terbaik dalam aspek komersil).
Justeru, apabila akhbar Inggeris terlaris ini menyenaraikan Peristiwa Memali sebagai, antara kes ajaran sesat terbesar, susulan laporan tentang pembunuhan pegawai kanan Jabatan Agama Islam Pahang, yang dipercayai dilakukan kumpulan Tuhan Harun, saya "dapat memahami puncanya".
Selain sikap prasangka The Star, saya lebih suka merujuk dokumen rasmi kerajaan mengenai tragedi berdarah yang mengorbankan Assyahid Ibrahim Libya, anak-anak muridnya dan anggota keselamatan ini.
Dalam Kertas Putih yang dikeluarkan pada 25 Februari 1986, kira-kira tiga bulan selepas Peristiwa Memali,  diakui bahawa operasi polis pada 19 November 1985 itu adalah untuk menangkap Ustaz Ibrahim dan dua orang lain, yang dikatakan terlibat dalam kegiatan jenayah, di bawah ISA.
Menteri Dalam Negeri, yang juga Timbalan Perdana Menteri, Musa Hitam menyifatkan Ustaz Ibrahim sebagai pelampau agama. Dalam Kertas Putih itu disertakan juga dua gambar, kononnya menunjukkan "tangkal azimat yang digunakan oleh pengikut Ibrahim Mahmood" dan "kolah yang mengandungi air berjampi". Soal tangkal, jampi dan azimat juga disebut secara khusus.
Dalam memoir Doktor Umum (terbitan MPH< 2012), Dr Mahathir Mohamad, pada halaman 7 dan 8, telah menyenaraikan  beberapa insiden "pelampau Melayu Islam". Tiga insiden dipilih Dr Mahathir  sebagai contoh.
Pertama, pada 26 Mei 1979, kes pencerobohan kuil Hindu, yang mengakibatkan empat terbunuh. Kedua, pada 16 Oktober 1980, di Batu Pahat, Johor, penganut ajaran sesat menyerang sebuah balai polis dan lapan mati. Ketiga, "satu lagi peristiwa yang seakan-akan sama, tetapi lebih serius berlaku pada lewat 1985 apabila seorang lelaki bergelar Ibrahim Libya dan pengikut fahaman sesatnya memberontak di Kampung Memali, Baling, Kedah."

Difahamkan, Muzium Polis Diraja Malaysia (PDRM), pada skrin di bilik pamerannya, masih menggunakan istilah "ketua penjenayah", merujuk kepada Ustaz Ibrahim.

Pada hemat saya, selain menuntut sensitiviti The Star, segala dokumen rasmi pemerintah terhadap Peristiwa Memali, termasuk catatan personal tokoh berpengaruh -- seperti dalam memoir bekas Perdana Menteri itu -- hendaklah diperbetulkan. Semua tohmahan yang sarat dengan motif jahat mesti dibersihkan.

Kerajaan perlu memohon maaf dan membayar pampasan setimpal kepada mangsa dan keluarga. Jika bekas Ketua Hakim Negara dan lima Hakim Mahkamah Agung yang dipecat dan digantung dalam "krisis kebebasan badan kehakiman" era Dr Mahathir pada 1988 boleh diberikan "pampasan" oleh pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi pada April 2008,  mengapa pejuang rakyat yang dizalimi tidak berhak, sekurang-kurangnya  untuk dipulihkan nama baik mereka?
Bukan hanya ISA -- yang ditentang habis-habisan dan dipertaruhkan dengan nyawa Ustaz Ibrahim -- dimansuhkan, malah lebih penting, nama baik semua tahanan akta rimba itu mesti dipulihkan, termasuk sejak zaman Ahmad Boestamam dan Dr Burhanuddin Al-Helmi. (Ramai tidak menyedari, berbeda dengan tahanan-tahanan tanpa bicara yang lain, Ustaz Ibrahim tidak bersedia untuk dikurung begitu sahaja; beliau menentang ISA sehingga nyawanya melayang).

Sedih sekali, penghormatan Sultan Kedah, yang pernah menziarahi pusara Assyahid Ibrahim Libya, di Pasir Panjang, dan menyiram air mawar, seperti tidak dipedulikan. Maka satu tindakan lebih menyeluruh harus dibuat untuk menghentikan tohmahan tidak berasas ini.

Semasa meneliti buku Memali Kenangan Seorang Polis (terbitan Marshall Cavendish, 2012), karya Tunku Muszaffar Shah Tunku Ibrahim, Ketua Polis Daerah Baling ketika tragedi berdarah itu berlaku, saya tertarik dengan rumusan penulis pada halaman 99:
"Ibrahim Mahmood bukanlah seorang penjenayah dan dia juga bukan seorang pengganas komunis yang sangat dikehendaki 'Hidup atau Mati'. Dia cuma seorang ahli politik (yang agak militan, mungkion). Di kalangan masyarakat setempatnya dia seorang Tok Guru yang sangat dihormati."
   

AHMAD LUTFI OTHMAN
KETUA EDITOR
HARAKAH


Tiada ulasan: