Sabtu, 16 November 2013

BILA(JIKA) ULAMAK NO SATU MENINGGAL CARA MENGEJUT/KEMATIAN NI KETENTUAN ALLAH...AGAK2 SAPE MEMANGKU JAWATANNYA....JADI NO 2 PERLU JUGA ULAMAK....SIFIR MUDAH

UPSR: Pemuda PAS ucap tahniah

Harakahdaily, 15 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan tahniah kepada semua calon yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

“Kami melihat kejayaan para pelajar ini adalah hasil kerja keras dan bersungguh-sungguh mereka dalam menekuni pelajaran.

“Gandingan ibu bapa, guru, rakan sekolah di samping persekitaran yang sihat dan bersih adalah faktor pendorong para pelajar mendapat keputusan yang cemerlang ini.

“Tidak ada yang lebih membanggakan bagi ibu bapa dan guru-guru melainkan mendapat khabar keputusan yang cemerlang diperolehi oleh anak-anak dan murid mereka,” kata Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob.

Raja Iskandar berharap keputusan UPSR  ini menjadi pendorong kepada pelajar-pelajar untuk bersungguh-sungguh meningkatkan prestasi akademik mereka ke tahap tertinggi.

“Tidak ada yang mustahil untuk dilakukan dalam hidup ini sekiranya ada kemahuan yang tinggi serta tekad untuk berjaya.

“Kami mendoakan semua pelajar agar mendapat tempat yang baik di sekolah menengah dan seterusnya mampu meneruskan kecerlangan mereka di peringkat menengah pula,” katanya.

Seramai 42,646 daripada 478,848 calon mendapat A dalam semua subjek UPSR 2013.

Keputusan ini telah melonjakkan pencapaian UPSR pada tahun ini bagi pencapaian cemerlang (semua A) sebanyak 0.21 peratus kepada 9.15 peratus berbanding  8.94 peratus tahun lalu.

GST: Bagaimana ia bebankan rakyat?

Harakahdaily, 15 Nov 2013
Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang bakal dilaksanakan pada 2015 semakin tersasar perdebatannya.

Masalah terbesar GST pada rakyat awam, terutamanya yang berpendapatan rendah dan sederhana ialah mereka terpaksa membayar untuk kos lebihan yang ditanggung oleh golongan pengilang, pemborong dan peniaga.

Mudahnya, apabila sesuatu barang atau produk semudah roti dikeluarkan, kerana GST, kos penghasilan roti akan meningkat.

Tarif elektrik yang dikenakan GST, kos pengangkutan yang dikenakan GST, perkhidmatan penyeliaan mesin-mesin yang membuat roti dikenakan GST, pencetakan pembalut roti dikenakan GST dan sebagainya.

Apakah pengeluar akan 'menelan' kos tambahan ini?
Pemilihan: 'PAS perlu kekalkan status quo'
5:12PM Nov 15 2013
PAS perlu mengekalkan pemimpin sedia ada sebagai tanda protes terhadap budaya fitnah dan adu domba yang cuba dibawa sebuah golongan dalam parti Islam itu, kata timbalan pesuruhjaya III PAS Selangor.

Tanpa menyebut nama mana-mana pihak, Khalid Samad berkata, usaha "golongan muda" itu walaupun bersandarkan slogan "perubahan dan menyelamat", ia sebaliknya merosakkan PAS dari dalam.

"Tolak melalui ‘kekal', cogan kata yang membawa kemenangan di Sungai Limau.

"Kekal budaya politik bersih dan sihat dan kekal saf pimpinan yang sedia ada," katanya yang juga anggota Parlimen Shah Alam.

Menulis dalam blognya semalam, Khalid juga menolak pandangan bahawa jawatan timbalan presiden mestilah seorang ulama kerana ia hanya pandangan bukan ketetapan.

Katanya, berdasarkan Kertas Mesyuarat Peranan Majlis Syura Ulama dan Jawatankuasa Pusat PAS yang dibentangkan Murysidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini, jelas dinyatakan bahawa jawatan tertinggi parti sebagai "pelaksana".

"Saya hormati pandangan itu tetapi ‘patik mohon derhaka' dalam pemilihan timbalan presiden PAS," katanya.

Pemimpin nilai tambah

Menurut Khalid lagi, timbalan presiden yang harus dipilih mestilah memberikan nilai tambah dan bukannya hanya melakukan perkara yang sama seperti Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Apa guna adanya Timbalan Presiden yang hanya mampu membuat apa yang mampu dibuat Presiden dan itu pun tidak sehandal presiden?" katanya.

Beliau juga berkata, penyandang sedia ada Mohamad Sabu mempunyai kekuatan itu, antaranya mampu memperkukuhkan hubungan PAS-Pakatan dan sokongan bukan Islam.

"Maka perwakilan perlu pilih antara calon yang akan kekal dan kukuhkan Pakatan dan calon yang ingin mengkaji semula hubungan PAS dan Pakatan," katanya.

"Kalau susah untuk dikenali, maka sekali lagi saya syorkan, kekalkan sahaja yang sedia ada," katanya.

Beli bata, bantu bersama bina teratak Malaysiakini
6:49PM Nov 15 2013
Selepas 14 tahun beroperasi, Malaysiakini akhirnya akan memiliki bangunannya sendiri.

Bulan lepas, syarikat ini membeli sebuah bangunan industri yang akan menjadi pejabat barunya mulai tahun depan.

NONEBangunan tersebut yang terletak di Business Park PJ51, Seksyen 51, Petaling Jaya, akan membolehkan portal berita bebas yang pertama dan tunggal di Malaysia ini, maju setapak lagi dalam menyajikan maklumat kepada rakyat Malaysia.

"Untuk terus berkembang, Malaysiakini memerlukan asas yang lebih teguh.

"Ibarat sepohon pokok, bangunan baru ini akan membantu Malaysiakini bertapak lebih dalam supaya ia lebih stabil dalam usaha untuk mempertingkatkan lagi sumbangannya," kata Ketua Pegawai Eksekutif Malaysiakini, Premesh Chandran.

Bangunan tersebut - yang akan dikenali sebagai @Kini - akan menyediakan ruang untuk Malaysiakini berkembang dalam tahun-tahun seterusnya - dengan ruang kerja, kawasan mesyuarat, bilik latihan dan studio video yang mencukupi.

"Ia akan menyediakan kemudahan yang lebih baik untuk pasukan Malaysiakini yang telah bekerja kuat selama ini - dan mereka inilah wira sebenar yang membantu menerbitkan berita-berita penting," kata Ketua Pengarang Kumpulan, Steven Gan.

Dengan ada bangunan tersebut, kata Steven, Malaysiakini tidak perlu lagi khuatir akan risiko diusir pemilik bangunan yang disewanya yang kadangkala mudah takut dengan gangguan pihak berkuasa.

malaysiakini burger king operation 271004 the crewPada tahun 2004, Malaysiakini pernah menerima notis pengusiran daripada pemilik bangunan pejabat di Bangsar Utama selepas portal berita ini diserbu polis.

Malaysiakini akhirnya berpindah ke bangunan sekarang yang juga
terletak di Bangsar Utama.

Ekoran perpindahan tergesa-gesa itu, maka wartawan dan editor pada masa itu terpaksa bekerja dari sebuah restoran makanan segera di sebuah pusat membeli-belah selama seminggu.

Malaysiakini bercadang untuk membuka sebahagian besar daripada @Kini kepada orang ramai.

"Kami menjangka ruang itu akan menjadi tempat mengadakan forum, dialog serta tayangan filem bagi untuk menggalakkan penglibatan orang ramai dalam isu-isu hangat.

"Dengan berbuat demikian, kami percaya kita semua dapat membina sesuatu yang hebat - bersama-sama," kata Premesh.

NONEBangunan tersebut (kanan) juga akan mempunyai pusat siaran web secara langsung yang pertama di negara ini, di mana forum awam dan perbincangan boleh diadakan dengan penyertaan penonton, di tempat tersebut dan melalui Internet.

KiniTV, sayap TV Internet Malaysiakini, akan membina studio pelbagai guna yang memakai sistem penyiaran yang sama dengan rancangan American Idol.Ia akan melaksanakan konsep studio terbuka dengan mengalu-alukan kumpulan masyarakat sivil dan pertubuhan orang ramai untuk menyiarkan program-program mereka, serta menyediakan latihan media baru.

Sokongan anda diperlukan

@Kini dibeli pada harga RM6.1 juta. Jumlah keseluruhannya apabila mengambil kira kos ubahsuai serta yuran dan duti peguam, mencecah sekitar RM7 juta.

Untuk ini, Malaysiakini merancang membayar pendahuluan sebanyak RM1 juta secara tunai dan mendapatkan pinjaman bank sebanyak RM3 juta.

Untuk meringankan beban, Malaysiakini memohon sokongan pembaca untuk mengumpulkan RM3 juta dalam masa dua bulan akan datang menerusi kempen "Buy a brick" (beli bata).

Setiap penyokong yang menyumbangkan RM1,000 akan mendapat langganan dan iklan di Malaysiakini bernilai RM1,000, serta seketul bata yang diukir dengan namanya.

Bata ini akan diguna untuk membina tembok penghargaan yang akan menjadi satu identiti tetap bangunan baru Malaysiakini itu.

NONE"Beli bata dan bantu bina sebuah bangunan buat media bebas," kata Steven merayu sokongan daripada para pembaca Malaysiakini.

Malaysiakini mensasarkan untuk memperolehi 1,000 orang untuk membeli bata bernilai RM1,000 ini.

Malaysiakini juga mengalu-alukan tajaan korporat sama ada sebanyak RM25,000 atau RM50,000.

Penaja akan diberikan pengiktirafan yang jelas dalam bangunan tersebut serta ruang pengiklanan yang setara nilainya di Malaysiakini sebagai tanda terima kasih.

"Ia cara yang hebat untuk individu dan warga korporat untuk menzahirkan sokongan mereka buat media bebas," kata Premesh.

Kempen "Buy a brick" ini bermula hari ini dengan nilai terkumpul sebanyak RM42,000 yang telah diraih daripada kakitangan Malaysiakini dan rakan-rakan mereka.

Untuk maklumat lanjut tentang bangunan dan cara untuk menyokong Malaysiakini, sila kunjungi building.malaysiakini.com

Sudah tentu tidak. Maka caranya ialah meningkatkan harga roti untuk menampung kos yang semakin meningkat tersebut.

Siapa yang membayar untuk roti harga tinggi?

Tentulah para pengguna, yang rata-rata terdiri daripada golongan yang tersepit dengan kekangan ekonomi kehidupan.

Yang membezakan harga akhir roti hanyalah tempat di mana roti tersebut dibeli.

Jika ia dibeli di pasaraya, bayarlah enam peratus sebagai cukai GST untuk pendapatan kerajaan.

Jika beli di kedai runcit, bayarlah pada harga roti asal tapi sudah dinaikkan harganya.

Yang membeli di kedai runcit, kerajaan akan kata lihat GST tidak terkena pada para pembeli roti di sana.

Walhal, para pembeli sana membayar harga roti yang sudah termasuk kos pengeluaran yang bertambah hasil daripada GST.

Ini baru roti. Lihatlah semua perkara yang lain, termasuk perubatan.

Itulah masalahnya pada GST.
Khutbah: Awas 'virus' hina Islam di Internet
3:31PM Nov 15 2013
Mimbar Jumaat hari ini menggesa umat Islam agar tidak terus leka dengan "barah dan virus" melalui teknologi Internet yang amat pantas kesannya, terutamanya kepada golongan muda.

Amaran itu disampaikan menerusi teks khutbah Jumaat yang disediakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

islam religion muslim mosque 3"Ingatlah, jika umat Islam masih leka dan terus dibuai mimpi indah tanpa menyedari barah dan virus yang sedang meratah mangsanya, pasti rosaklah minda, hilanglah jati diri dan terpesongnya persepsi yang akhirnya akan melenyapkan kuasa dan maruah," teks khutbah itu dipetik.

Ia merupakan kesimpulan daripada teks khutbah yang menyeru umat Islam agar berwaspada dengan serangan "kekuatan-kekuatan antarabangsa" yang didakwanya mendukung aliran seperti pluralisme dan liberalisme.

Tanpa menamakan mana-mana organisasi atau individu yang dimaksudkan, mimbar Jumaat mendakwa golongan ini menggunakan Internet untuk menghina umat Islam.

"Mereka melancarkan serangan-serangan secara halus lagi tersusun dengan penyebaran berita yang menghina Islam dan umatnya sama ada melalui simbol-simbol, laman web, laman-laman sesawang atau blog serta laman-laman sosial seperti Facebook dan Twitter," teks itu dipetik.
Khalid Samad: Awas budaya fitnah dalam PAS

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menegaskan, kewujudan budaya fitnah dan adu domba menjelang pemilihan parti itu minggu depan mempunyai agenda tersirat mengeluarkan PAS dari Pakatan Rakyat.

Katanya, budaya itu bukan akan menyelamatkan parti Islam itu, sebaliknya bakal meruntuhkannya.

pas youth protest against egypt coup mohamad mat sabu"Di sebalik laungan 'selamatkan PAS' dan 'pertahankan kepimpinan ulama', kononnya; agenda yang tersirat ialah untuk membawa PAS keluar dari Pakatan," katanya yang juga timbalan pesuruhjaya III PAS Selangor.

Menulis dalam blognya semalam, Khalid antaranya merujuk kepada dakwaan fitnah terhadap Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu (kanan) yang didakwa berfahaman Syiah.

Khalid menegaskan dakwaan tersebut digunakan untuk menjatuhkan beliau itu sebenarnya hanya menjadi pemanjang fitnah lidah Umno dalam PAS.

"Dakwaan Mat adalah Syiah dimulakan oleh pihak musuh dan malangnya dimanfaatkan oleh 'orang PAS' untuk menjatuhkan," katanya.
Kabinet digesa tolak usaha Umno selamatkan Utusan
2:48PM Nov 15 2013
Ahli Parlimen DAP, Tony Pua berkata, menteri yang berfikiran waras dalam kabinet perlu menyuarakan bantahan mereka terhadap apa yang didakwanya penyalahgunaan wang pembayar cukai untuk menyelamatkan akhbar harian milik Umno, Utusan Malaysia.
Pua berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak - yang juga merupakan menteri kewangan dan presiden Umno - mesti dikecam kerana tindakannya didakwa jelas menunjukkan berlaku konflik kepentingan.

nuj utusan melayu picket  police 160904  securityDalam menyokong pandangan rakan MP dari DAP, Teo Nie Ching, Pua
juga menggesa Suruhanjaya Sekuriti bertindak secara bebas dan tanpa campurtangan Kementerian Kewangan untuk mengecualikan Umno daripada menjalankan tawaran am mandatori untuk membeli kepentingan pemegam saham minoriti Utusan Melayu (M) Bhd

"Berdasarkan peraturan-peraturan semasa, jika kepentingan Umno dalam syarikat itu meningkat lebih daripada dua peratus, ia mesti membuat tawaran untuk membeli saham lain dalam syarikat itu.

"Memandangkan usaha Umno untuk melanggan tawaran hak itu, Umno akan meningkatkan kepentingannya kepada sekurang-kurangnya 53.1 peratus dan dengan itu mencetuskan tawaran am mandatori," tambahnya.

Oleh itu, kata Pua, ianya menjadi lebih penting lagi bagi Suruhanjaya Sekuriti untuk melindungi integriti pasaran kewangan.

"Ia bukan sahaja perlu bertindak adil, tetapi juga perlu dilihat bertindak adil kepada semua pelabur dan rakyat Malaysia," kata Pua dalam satu kenyataan.

1. Umno akan suntik RM40j dalam Utusan Melayu
Pemilihan PAS: Peluang getir antara Husam & Mahfuz

ANALISIS Seminggu lagi menjelang pemilihan PAS, nasib dua penyandang naib presiden parti Islam itu Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz Omar dilihat getir untuk mempertahankan jawatan mereka pada 22 November ini.

Manakala ulama terkenal Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Naib Presiden Salahuddin Ayub pula dilihat berpeluang cerah memenangi jawatan itu berdasarkan populariti, kecenderungan perwakilan dan jumlah pencalonan yang diterima.

NONESementara ulama dan pemimpin veteran Datuk Abu Bakar Chik yang semakin kurang popular dilihat bakal tersingkir mudah daripada persaingan.

Pada pemilihan dua tahun lalu, Salahuddin memperoleh undi terbanyak (753 undi) diekori Husam (660 undi) dan Mahfuz (616 undi).

Pemerhati politik berpendapat perebutan sengit bakal berlaku antara Husam dan Mahfuz bagi mengisi satu lagi kekosongan kerusi itu.

Semuanya kini bergantung kepada penilaian 1,300 perwakilan terhadap prestasi gerak kerja mereka berdua sebagai wakil rakyat di samping pengaruh hubungan mereka di peringkat akar umbi dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini.

Dari sudut gerak kerja, tidak dinafikan kedua-duanya aktif Bergerak. Mahfuz terkenal dengan Kempen Anti Saman Ekor (KASE) dan Husam pula penggerak utama tuntutan royalti minyak Kelantan dan Lebuh Raya Rakyat sewaktu masih menjadi exco kanan Kelantan.

Bagaimanapun, Husam mungkin sedikit beruntung jika jumlah pencalonan yang diterimanya untuk jawatan kanan parti diambil kira.

Otak geliga vs kurang kontroversi


Jawatankuasa pemilihan tidak mengisytiharkannya, bagaimanapun beliau disebut-sebut mendapat pencalonan kedua terbanyak untuk jawatan timbalan presiden.

Itu dengan sendirinya menggambarkan keyakinan akar umbi terhadap kepimpinannya.

NONE"Gabungkan kawasan yang nak Husam (sebagai) timbalan presiden dan yang nak Husam (kekal) naib presiden, jadi undi Husam makin besar.

"Sebab itu saingan sengit Mahfuz ialah Husam. Mahfuz ada pencalonan naib (presiden) saja," kata sumber-sumber PAS kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, dari sudut komunikasi dengan akar umbi pula, Husam dilihat kurang mesra, bergerak bersendirian dan sukar dihubungi.

Ini berbeza dengan Mahfuz yang dilihat mesra, diterima pelbagai pihak dan kurang menimbulkan kontroversi.

"Mereka (perwakilan) tahu menilai Husam dan otak geliga dia. Dah politik Kelantan, walaupun Husam bermasalah dalam negeri tetapi di luar, mereka akan sokong habis-habisan," kata sumber itu.

Sebelum ini wujud cakap-cakap di peringkat akar umbi untuk 'merehatkan' Mahfuz yang juga pesuruhjaya PAS Kedah itu demi menumpukan perhatian kepada usaha merampas semula negeri itu yang jatuh ke tangan BN dalam pilihan raya umum lalu.

2 'chai' kumpulan profesional

Bagaimanapun, beberapa pihak melihat peluang Mahfuz dilihat bertambah baik setelah berjaya mempertahankan maruah PAS dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada 4 November lalu, walaupun majoritinya merosot.

NONESelain dilihat sebagai tokoh yang lantang memperkukuhkan Pakatan Rakyat, beliau satu-satunya ahli parlimen PAS di bahagian utara - Perlis, Kedah dan Pulau Pinang - yang menang dalam pilihan raya umum lalu.

Sementara kedudukannya sebagai ketua whip PAS di parlimen juga sedikit sebanyak menonjolkan kewibawaannya di mata anggota parti.

Oleh itu, berdasarkan senario sedia ada, sudah tentu ia menimbulkan rasa berbelah bahagi di kalangan perwakilan untuk membuat keputusan.

Dalam debaran itu, dikatakan penyokong proulama dan profesional telah mengatur gandingan 'chai' masing-masing bagi merebut jawatan itu.

Kumpulan proulama dikatakan mahu menggandingkan Tuan Ibrahim, Abu Bakar dan Salahuddin.

Manakala kumpulan profesional pula masih menimbangkan antara dua pilihan - sama ada mengekalkan status quo atau gandingan baru dengan menggantikan Tuan Ibrahim dengan salah seorang antara Husam dan Mahfuz.

Namun, sebarang kemungkinan boleh berlaku dalam tempoh seminggu akan datang bergantung kepada kempen terbuka ataupun sulit yang diadakan oleh pihak terlibat.

Muktamar PAS ke-59 akan berlangsung di Stadium Malawati Shah Alam. Pemilihan dewan-dewan dijadual pada 21 November manakala di peringkat pusat sehari selepas itu.
'Perkauman' pemimpin Umno berangkan Gerakan

Naib presiden Gerakan Asharuddin Ahmad menyelar Ketua Bahagian Umno Cheras Syed Ali Alhabshee kerana memberi amaran supaya masyarakat Cina dan India daripada mengambil kesempatan terhadap kebaikan orang Melayu.

NONEAsharuddin (kiri) berkata, kenyataan itu berunsur perkauman dan etnosentrisme yang jelas serta tidak boleh diterima.

Free Malaysia Today dua hari lalu melaporkan Syed Ali sebagai berkata, masyarakat Cina dan India di negara ini tidak harus memijak kepala orang Melayu.

Beliau dikatakan merujuk kepada gesaan supaya perdana menteri memulaukan sidang kemuncak Komanwel di Sri Lanka minggu ini serta berhubung isu perobohan sebahagian binaan di kuil Sri Muneswarar di ibu negara.

Dalam kenyataan hari ini, Asharuddin menuntut Syed Ali memohon maaf kerana "cauvinisme dalam apa pun bentuknya mesti dihentikan".

"(Kenyataan ini) penghinaan yang besar kepada kaum lain yang banyak berkorban dan menyumbang untuk pencapaian Malaysia," kata Asharuddin.
MP berbalas koyak kertas usul di Dewan Rakyat
 
1. VIDEO l 4:02 minit
2. VIDEO
Jika pagi tadi beberapa MP pakatan Rakyat mengoyak-ngoyak kertas usul menggantung MP Padang Serai sewaktu ia dibentangkan, petang tadi menyaksikan giliran MP dari BN pula untuk 'membalas dendam'.

MP Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin mengoyak usul MP Kuantan, Fuziah Salleh yang mencadangkan agar gaji lima orang penasihat bertaraf menteri yang dibayar sebanyak RM27,227 sebulan setiap seorang untuk tempoh setahun, 'diagihkan semula'.

Membentangkan usul itu di bawah Peraturan Mesyuarat 66(9), Fuziah berkata ia dimajukan untuk mengelakkan pembaziran Belanjawan 2014 memandangkan lima jawatan itu dilihat sebagai tidak lebih daripada lantikan politik.

Di sebelah pagi, MP Pakatan yang diketuai Azmin Ali (PKR-Gombak) melabelkan usul menggantung Surendran selama enam bulan sebagai 'usul haram'.

Tidak lama kemudian, sebahagian MP Pakatan Rakyat bangkit dan melaung perkataan 'usul haram' berulang-ulang kali.

Pada masa yang sama, sebahagian MP Pakatan yang lain pula menggumpal kertas usul atau mengoyak-ngoyakkannya sewaktu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nancy Shukri membentangkan usul tersebut.

pakatan mp tearing motion papers 141113 fuziah sallehDi sebelah petangnya, sewaktu Fuziah (kiri) membentangkan usul beliau,
Bung Moktar bangkit mencelah dan menggesa Fuziah dirujuk kepada jawatankuasa hak dan keistimewaan.

Beliau mendakwa Fuziah membuat kesilapan teknikal dalam menamakan jawatan terperinci lima penasihat yang dimaksudkan dalam usul itu.

Beliau kemudiannya mengisytiharkan usul itu sebagai "usul haram" seperti dilakukan Azmin di sebelah pagi sebelum mengoyak-ngoyakkan kertas usul.

Beliau kemudian terus menepuk-nepuk meja sambil menjerit "tipu" berulang-ulang kali seorang diri menyebabkan usul Fuziah tergendala seketika untuk dibentangkan.

Lima penasihat bertaraf menteri yang dirujuk Fuziah dalam usulnya adalah Datuk Seri Rais Yatim, Datuk Seri Noh Omar, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datuk Johari Baharom, dan Hasbi Habibollah.
Berikut adalah sedutan daripada apa yang berlaku:
Bung Moktar: Usul ini tidak betul, tak perlu dibahas dan saya minta rakan-rakan berdiri bersama saya, kita tolak usul ini sebab usul ini haram, haram dan tidak boleh dibahas. Kita tolak 100 peratus!

Datuk Ronald Kiandee: Tak boleh

Pembangkang: siapa speaker ni?

(Semua MP BN berdiri)

Bung Muktar: koyak, koyak

Sim Tong Him: Duduklah

Bung Muktar: Koyak, koyak, usul haram, haram, haram, usul haram.

Rafizi Ramli: Saya ucapkan kepada rakan-rakan daripada BN, kerana dengan lawak tadi, itulah yang akan pergi ke laman-laman youtube selepas tu.

Bung Muktar: Yang tadi buat lawak jugak apasal tak sentuh? Sebutlah! lagi teruk daripada kita punya lawak. Sebutlah! Berdiri berdiri berdiri. ini usul tipu punya, mana boleh bahas? Kenapa bahas, ni usul haram, haram haram haram, tak boleh, haram haram haram tak boleh, tipu tipu tipu.
Sementara itu, Bernama melaporkan, persidangan Dewan Rakyat hari ini menolak dua usul berkenaan pemotongan gaji ke atas jawatan beberapa orang Duta Khas dan Penasihat Khas yang dilantik kerajaan.
   
Usul pertama yang dibawa Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru) ialah usul untuk memotong elaun yang dibayar kepada tiga bekas menteri yang kini dilantik sebagai Duta Khas yang keseluruhannya berjumlah RM980,179 setahun.

Mereka ialah Datuk Seri Jamaluddin Jarjis yang dilantik sebagai Duta Khas ke Amerika Syarikat, Tan Sri Ong Ka Ting (Duta Khas ke China) dan Datuk Seri S. Samy Vellu (Duta Khas ke India).
   
Usul kedua pula dibawa Fuziah Salleh (PKR-Kuantan) yang mencadangkan supaya gaji lima penasihat khas kepada kerajaan di Jabatan Perdana Menteri dipotong kerana pelantikan mereka bertindih dengan fungsi menteri dan kementerian sedia ada, serta membazirkan wang rakyat.
   
Bagaimanapun, Fuziah telah memberikan fakta-fakta yang salah tentang mereka dengan mengatakan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil adalah Penasihat Khas Hal Ehwal Wanita, Datuk Seri Noh Omar (Pengerusi untuk negeri Selangor), Datuk Seri Johari Baharom (Penasihat Wilayah Koridor Utara) dan Tan Sri Dr Rais Yatim (Penasihat Khas Sosial dan Kebudayaan) dan Hasbi Habibollah, penasihat pembangunan Sarawak.
   
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim ketika menggulung perbahasan usul kedua itu berkata usul itu ditolak kerana fakta yang dikemukakan Fuziah adalah salah.
   
Katanya, sebagai contoh, jawatan sebenar Shahrizat ialah Penasihat Pembangunan Keusahawan dan Iktisas Wanita dan bukan Penasihat Hal Ehwal Wanita seperti yang disebut Fuziah.
   
Katanya, jawatan sebenar Noh pula ialah Pengerusi Tindakan Persekutuan Selangor manakala Johari (Penasihat Khas kepada Perdana Menteri untuk Wilayah Koridor Utara), Hasbi adalah Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan Sarawak dan Rais adalah Penasihat Khas Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan.
   
Fuziah mendakwa keseluruhan bayaran gaji kepada lima orang penasihat itu berjumlah RM1.6 juta setahun.
   
Bagaimanapun, kedua-dua usul itu ditolak setelah Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee membuat undian secara lisan yang menyaksikan lebih suara menolak daripada menyokong.
   
Ketika menggulung perbahasan untuk usul pertama, Razali berkata pemberian  elaun kepada ketiga-tiga duta khas itu adalah berdasarkan perjanjian yang ditandatangani setelah pelantikan dikuatkuasakan pada tahun 2011.
   
"Dalam perjanjian itu ada dinyatakan bahawa semua duta khas yang dilantik diberi penawaran (elaun) dan balasan sewajarnya berdasarkan tugasan yang diberi.
   
"Sama ada mereka mahu menerima (elaun) ataupun tidak, mereka mempunyai hak, (namun) perjanjian telah ditandatangani," katanya.

Tiada ulasan: