Selasa, 12 November 2013

AGAK2 TERUSKAN AGENDA WANITA....FIKIR HUKUM2...IKUT QURAN HADIS....JANGAN TERJERAT OLEH HASUTAN SYAITAN...LEBIH2 BAB AURAT DAN CARA BERPAKAIAN...CARA PERGAULAN DAN KEBEBASAN

Kanun Syariah: NDP teguh di belakang Sultan Brunei

Harakahdaily, 12 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Seluruh warga Parti Pembangunan Bangsa (NDP) menzahirkan rasa syukur ke hadrat Allah SWT yang telah mengurniakan limpah rahmat, taufiq dan hidayah-Nya serta kekuatan dan keazaman yang kental ke atas Sultan Hassanal Bolkiah yang telah mengumumkan titah perkenan mewartakan Kanun Jenayah Islam pada 22 Oktober 2013 yang akan dilaksanakan secara berperingkat enam bulan dari sekarang.

Sehubungan itu, NDP mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Kerajaan Baginda di atas keputusan mewartakan Kanun Jenayah Islam itu.

“Kami amat tersentuh dengan keberanian, ketegasan dan hikmah Kebawah DYMM dan berikrar untuk terus berdiri di belakang Kebawah DYMM bagi memperkasa dan mempertahankan syariat Islam di bumi Brunei Darussalam ini,” ujar Presiden NDP, Mahmud Morshidi Othman (gambar) dalam satu kenyataan.

Kenyataan penuh seperti di bawah.

1. Seluruh warga Parti Pembangunan Bangsa (NDP) menzahirkan rasa syukur ke hadrat Allah SWT yang telah mengurniakan limpah rahmat, taufiq dan hidayahNya serta kekuatan dan keazaman yang kental ke atas Kebawah DYMM Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam yang telah mengumumkan titah perkenan mewartakan Kanun Jenayah Islam (Hudud) pada 22 Oktober 2013 yang akan dilaksanakan secara berperingkat enam bulan dari sekarang, Insya Allah.

2. NDP mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Kebawah DYMM dan Kerajaan Baginda di atas keputusan mewartakan Kanun Jenayah Islam ini. Kami amat tersentuh dengan keberanian, ketegasan dan hikmah Kebawah DYMM dan berikrar untuk terus berdiri di belakang Kebawah DYMM bagi memperkasa dan mempertahankan syariat Islam di bumi Brunei Darussalam ini.

3. Bermula tahun 1912, iaitu di era pemerintahan Sultan Muhammad Jamalul Alam II, telah dikuatkuasakan Enakmen Undang-Undang Islam 1912 (No.1/1912). Selanjutnya pada tahun 1948 Sultan Ahmad Tajudddin telah melantik Penasihat Jama’ah Syari’ah dalam usaha melaksanakan sistem perundangan Islam dengan lebih kemas dan teratur. Usaha murni tersebut kemudian diteruskan oleh Sultan Omar Ali Saifuddien III melalui penguatkuasaan Undang-Undang Majlis Ugama dan Mahkamah-Mahkamah Kadi pada tahun 1956 dan memaktubkan di dalam Perlembagaan 1959, Islam sebagai Ugama Rasmi Negara Brunei Darussalam.

4. Kini seratus tahun telah berlalu, Alhamdulillah, dapatlah dikira bahawa pewartaan ini adalah kemuncak kepada sebuah hasrat dan cita-cita Institusi Kesultanan Brunei untuk mengunggulkan syariat Islamiyah di Negara Brunei Darussalam.

5. Bertitik tolak daripada lakaran sejarah murni ini, kita memandang ke hadapan bahawa keadilan dan ihsan akan tetap tegak mengungguli sistem pemerintahan negara yang dicintai ini. Demikian itulah jalan paling lurus menuju negara aman makmur dan mendapat keampunan Allah.

6.Memetik titah Kebawah DYMM mengenai pewartaan Kanun Jenayah Syariah ini, “Tidak diragukan lagi, ia adalah sebahagian dari sejarah besar kita dan negara. Dengan ini, Alhamdulillah, pada peringkat ini tanggungjawab kita di hadapan Allah telahpun tertunai.”, adalah bertepatan dengan sistem pemerintahan raja mutlak di mana, kebertanggungjawaban di sisi Allah SWT adalah sepenuhnya terletak di pundak bahu Ulil Amri.

7. Justeru bagi setiap rakyat yang beriman dan cintakan keadilan adalah wajib untuk mentaati Baginda sebagai Ulil Amri selagi mana Baginda tidak mengajak rakyat ke jalan syirik. Presiden NDP dalam ucapannya di Kongres ke-8 NDP pada 21 Jun 2013 merakamkan, “Kesungguhan Baginda untuk melaksanakan Perintah Kanun Hukum Jenayah Syariah adalah suatu yang luar biasa kerana tidak ramai pemimpin Negara umat Islam yang mempunyai komitmen setinggi kesungguhan Baginda itu. Dalam hal ini, NDP telah menegaskan hukum WAJIB mentaati Baginda Kebawah DYMM.”

8. Dalam ucapan yang sama, Presiden NDP juga menggesa agar kerajaan menyediakan sarana yang selengkapnya bagi menjamin perlaksanaan kanun tersebut mencapai matlamat tuntutan Islam yang sebenarnya. Beliau menekankan betapa perlunya ada persiapan yang sempurna dan rapi dari aspek kerangka perundangan, pengamal dan pelaksana bagi menjamin keutuhan tuntutan syariah itu sendiri.

9. Dengan berkuatkuasanya Undang-Undang Kanun Jenayah Islam ini, insya Allah dengan inayahNya akan wujud masyarakat yang yang benar-benar gerun untuk melakukan sebarang bentuk jenayah. Contohnya, apabila seseorang itu takut dipotong tangannya, lalu dia akan terhalang dari mencuri dan sebaliknya ia akan mendorongnya supaya bekerja dan berusaha untuk mencari rezeki yang halal, natijahnya negara zikir ini akan melahirkan rakyat yang rajin dan bebas dari meminta-minta.

10. Insya Allah, sebarang sungutan dan keraguan mengenai Kanun Jenayah Islam ini pasti akan terhurai apabila nikmat keamanan dan kemakmuran sejati itu dapat dirasakan oleh setiap rakyat, sebab undang-undang jenayah Islam adalah berpaksikan keadilan dan perikemanusiaan, dan menjaga kepentingan dan maslahah yang lebih besar.

11. Kanun Jenayah Islam antara lain bertujuan memberikan pembalasan yang setimpal dengan kesalahan, bertujuan untuk mendidik dan mengajar masyarakat seluruhnya, sebagaimana hikmah perlaksanaan hukuman di khalayak ramai.

12. Islam menekankan peri perlunya melakukan pencegahan terhadap apa jua perkara yang boleh mendorong masyarakat melakukan jenayah dan maksiat. Umpamanya menutup pusat kegiatan maksiat, memudahkan urusan berpoligami, meningkatkan ekonomi dan pendapatan masyarakat dan sebagainya (amr ma’ruf nahi munkar).

13. Insya Allah bemulanya dari Kanun Jenayah Islam ini akan tertegaklah keadilan yang lebih luas yang diredhai oleh Allah SWT seperti yang diungkap oleh Allahyarham Prof Dr Saedon, “Setiap orang adalah sama di sisi undang-undang. Tidak ada orang yang di atas undang-undang tetapi memang ada yang dikecualikan oleh undang-undang ini, bukan kerana keistimewaannya tetapi kerana kekurangannya”.

“Dan di dalam hukum qisas itu ada (jaminan) kehidupan bagi kamu, wahai orang yang berakal supaya kamu bertaqwa.” (al-Baqarah: 179)

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya (dengan mematuhi segala hukum-hukumnya); dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.” (al-Baqarah: 208)

Dr Mariah mahu teruskan agenda wanita Malaysia

Saidah Hairan, 12 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Dr Siti Mariah Mahmood yang akan mempertahankan jawatan pada pemilihan Muktamar Dewan Muslimat PAS kali ke-53 bagi menyambung visi untuk menguatkan tahaluf siyasi dengan wanita Pakatan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-14.

Menurut beliau, dalam tempoh sepenggal kepimpinan DMPP yang dipilih pada muktamar 2011 lalu telah berjaya mengadakan pelan tindakan bersama visi agenda wanita Malaysia.

Bagaimanapun katanya, masih banyak perancangan atau pelan tindakan yang belum dapat dilaksanakan kerana keterbatasan waktu menghadapi Pilihan raya Umum ke-13.

"Banyak perkara sebenarnya yang kita jalankan baru separuh. Dalam masa dua tahun kita tidak sempat buat semua, sebab itu saya menawarkan diri setelah dicalonkan oleh kawasan untuk mempertahankan jawatan Timbalan DMPP," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kota Raja turut mengulas tentang penubuhan Ameerah yang baru dilancarkan pada tahun 2011 dan masih dalam proses menuju kemajuan.

"Ameerah merupakan anak-anak kecil yang perlu diasuh dan diupayakan. Penubuhan ini juga merupakan satu kesinambungan atau pelapis pimpinan Muslimat," katanya.

Beliau mengakui mempunyai keserasian bekerja dengan kepimpinan utama DMPP yang dapat melaksanakan peranan masing-masing dengan berkesan.

"Secara peribadi saya katakan, satu penggal tidak cukup untuk kami laksanakan perancangan. Sekurang-kurangnya dua penggal baru nampak berkesan," katanya.

Beliau mempersoalkan ada di kalangan Ketua Dewan Muslimat negeri-negeri yang berbelas tahun dan masih kekal jika dibandingkan dengan kepimpinan DMPP yang baru sepenggal.

"Saya rasa kita akan sampai satu tahap di mana jika kita sebagai pimpinan sudah lama sangat, sudah tentu berlaku ketandusan idea dan pada ketika itu kita boleh mengubah kepimpinan," katanya.

Suara wanita aurat ?

*

Firman Allah swt. di dalam Surah Al-Ahzaab ayat 32: terjemahannya "Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)"

Di dalam ayat di atas sudah cukup nyata dan jelas betapa suara wanita itu bukannya bahagian-bahagian aib (aurat) wanita.  Perintah Allah swt. bahawa perlunya wanita itu bertutur (bersuara) dengan perkara-perkara makruf (baik) dan kena pada tempat dan waktunya.

Pada zaman Rasulullah saw. terdapat ramai di kalangan para sahabat dan kaum Hawa yang hadir, bertanyakan soalan dan berhujah dengan Baginda saw.  Kaum Hawa mengajukan soalan kepada Baginda saw. mengenai hukum-hukum agama dan ini juga telah didengari oleh sahabat-sahabat Baginda saw. yang lain.  Tidak ada sesiapa pun yang melarang mereka (kaum Hawa) mereka daripada bercakap.

Dr. Yusof al-Qardhawi dalam Fatwa Muasirah memetik satu dalil.  Kata beliau: “Suara wanita bukan aurat.  Katanya, Al-Quran sendiri mengandungi ayat yang membenarkan wanita berdialog dengan Nabi Muhammad saw."

Cuma apa yang perlu diperjelaskan di sini adalah suara kaum Hawa itu boleh jatuh kepada bahagian-bahagian aib (aurat) jika bersabit dengan beberapa perkara, antaranya ialah:

1. Bercakap antara kaum Adam dan Hawa yang bukan muhrim akan perkara yang sia-sia, mengajak kepada perkara maksiat serta melalaikan.

2. Sesungguhnya suara wanita bukanlah aurat kecuali ketika dia menyanyi.  Maka pada saat itu suaranya aurat. [Imam al-Ghazali]

3. Syeikh Atiyah juga memetik beberapa pendapat ulama terdahulu mengenai perkara ini.  Al-Qurtubi berkata suara wanita ketika berkata-kata bukanlah termasuk aurat kecuali ketika dia menyanyi.



Seperti yang telah diperjelaskan di atas, suara wanita tidak jatuh kepada (bahagian-bahagian aib) aurat wanita selagi ianya berpegang kepada perkara-perkara berikut:

1. Kaum Adam dibolehkan bercakap atau berdialog dengan kaum Hawa dengan suatu hajat yang perlu sahaja

2. Kaum Hawa tidak boleh bermanja-manja, memerdukan, melembut-lembutkan suaranya pada saat bercakap dengan lelaki yang bukan muhrimnya kerana ianya boleh menimbulkan nafsu berahi dan fitnah orang

3. Wanita tidak boleh mengeluarkan suara sewenang-wenang; tidak disyariat kepada wanita untuk azan bagi mendirikan solat, kecuali di kalangan mereka sendiri

4. Apabila seorang wanita ingin menegur kesalahan yang dilakukan imam dalam solat tidak boleh dengan melafazkan tasbih seperti yang dilakukan oleh lelaki tetapi memadailah dengan menepuk tangannya saja

5. Kaum Hawa juga tidak boleh membaca nyaring dalam bacaan solat

6. Di antara fitnah dalam suara wanita ialah hilai ketawa, suara yang memberahikan, nyanyian yang bertujuan menggoda dan melalaikan.  Ia dilarang bagi menjaga martabat sebagai seorang wanita

7. Wanita yang ingin mempelajari Al-Quran secara berlagu tidaklah dilarang.  Imam Nawawi menyebut di dalam kitabnya Riadhus Salihin mengenai galakan belajar Al-Quran berlagu.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: "Allah tidak senang mendengar sesuatu selain daripada mendengar seseorang yang sedang melagukan bacaan al-Quran dengan suara lantang dan merdu" [Riwayat  Bukhari dan Muslim]

Ibnu Abbas juga menyatakan, Rasulullah saw. bersabda bermaksud: "Sesiapa yang tidak suka berlagu (mengelokkan bacaan) Al-Quran maka dianya bukanlah daripada golonganku" [Riwayat Abu Daud]

Secara ringkasnya, suara wanita bukanlah aurat selama mana pertuturannya masih berada di dalam batas-batas hukum agama dan tidak pula bertujuan mempengaruhi orang lain akan perkara-perkara yang sia-sia dan maksiat dengan kemanjaan dan kemerduaan suaranya.  Wallahualam bissawab.

Jazakalahu khairan katsira wassalammualaikum wbk.

Oleh Shamsul Kamal bin Main

Suara Perempuan: antara aurat atau tidak




Bismillahirrahmanirrahiim...

Islam mengharamkan apa saja yg dapat menimbulkan fitnah, kuncinya fitnah sehingga islam mengharamkan perempuan yg menghentak kakinya ke tanah dgn tujuan supaya gelang kakinya didengar orang untuk membangkitkan syahwat lelaki.

Allah berfirman : “Dan janganlah mereka menyentakkan kakinya ke tanah agar supaya diketahui apa yg mereka sembunyikan dari perhiasan mereka” (an-Nur:31).

1 – Mazhab Hanafi: menjadikan larangan dlm ayat ini sebagai dalil bahawa : Suara perempuan adalah aurat sebab kalau suara gelang kaki saja dilarang maka lebih2 lagi suara perempuan itu sendiri.

Abu Bakar al-Jashash berkata : “ayat di atas menunjukkan bahawa wanita dilarang mengeraskan suara yg sekiranya didengar orang lain. sebab suaranya itu lebih membangkitkan fitnah daripada bunyi gelang kakinya, oleh itu ashab kami (mazhab hanafi) memakhruhkan azan wanita sebab dalam azan diperlukan suara yg keras”.(tafsir al-jashash 3/393)

Sebahagian fuqaha’ hanafi berpendapat bahawa : nyanyian wanita adalah aurat mereka. Mereka berdalilkan dgn sepotong hadith seperti berikut : suara takbir bagi lelaki dan tepuk bagi perempuan.

2 – Mazhab Syafie dan lain-lain berpendapat bahawa : suara perempuan bukan aurat. Sebab perempuan boleh berjual beli dan memberi keterangan sebagai saksi di hadapan hakim.

Al-Alusi berkata : “yang tersebut di dalam kitab2 fiqh syafie, dimana aku sendiri cenderung kepada pendapat ini (suara bkn aurat) kecuali kalau dikhuatiri timbulnya fitnah”. (ruh al-ma’ani 18/146)

Melihat zahirnya pada pendapat kedua ini bahawa : apabila tidak menimbulkan fitnah maka suara perempuan bukanlah aurat. Sebab isteri2 nabi saw ada yang meriwayatkan hadith dan mereka juga bercakap2 dengan lelaki sedangkan diantara mereka itu terdapat lelaki yg bukan mahramnya.

Ibnu Kathir berpendapat : perempuan dilarang melakukan tindakan apa saja yg dapat mempengaruhi dan membangkitkan syahwat lelaki dan oleh kerana itu perempuan dilarang memakai wangi-wangian ketika keluar rumah, dalam hal ini nabi bersabda : “setiap pandangan mata adalah zina dan perempuan apabila memakai wangi-wangian lalu dia berjalan melalui majlis (lelaki) maka ia demikian dan demikian (berzina)”.

Syeikh as-shobuni berpendapat : sebaiknya kaum lelaki mencegah perempuan2 dari melakukan perkara yang boleh membangkitkan fitnah dan tipu daya seperti memakai pakaian sempit, meninggikan suara, dan memakai wangi-wangian. Firman Allah swt : “Maka janganlah kamu tunduk (melemah lembutkan suara) dan berbicara sehingga bangkit nafsu orang yg ada penyakit dalam hatinya” (al-ahzab:32).

Rujukan : Tafsir Ayat Al-Ahkam Syeikh Ali As-Shobuni, Mu’jam Asasi.

SUARA WANITA: Aurat atau Bukan ?

Perbahasan mengenai kedudukan suara wanita telah banyak dibahaskan. Pelbagai pendapat berhubung permasalahan ini telah dikemukan samada yang disandarkan kepada nash syarak atau secara aqliyah semata. Tidak dinafikan wujudnya percanggahan pendapat dalam perkara ini. Pada kesempatan kali ini, sekali lagi kita akan turut membahaskan perkara ini. Apa yang bakal kami tampilkan di sini merupakan prinsip yang dipegang oleh penulis setelah mengkaji secara dalam dan menyeluruh (al-fikrul al-mustanir) berdasarkan nash-nash yang ada. Sekiranya para pembaca menginginkan penjelasan lanjut, anda dialu-alukan berhubung terus dengan sidang redaksi.

Adakah boleh mendengar nyanyian dari seorang wanita ? Apakah kedudukannya dan bagaimanakah seharusnya sikap dan pendirian kita ? Mungkin persoalan sedemikian rupa sering berlegar di benak pemikiran kita. Ada yang mengatakan bahawa yang boleh didengar adalah nyanyian dari lelaki, sedangkan nyanyian seorang wanita adalah haram untuk didengar. Alasannya, suara wanita itu aurat (hal yang tidak boleh ditampilkan). Jawapannya wallahu ‘alam.

Walaupun nyanyian yang memalukan itu haram dikerjakan bila disertai dengan perbuatan  haram atau mungkar namun mendengarkannya tidaklah haram. Keharamannya itu terbatas pada mendengarkannya secara langsung dari penyanyinya ditempat maksiat (contohnya konsert secara langsung), bukan kerana suara penyanyi wanita itu aurat. Keharaman itu terletak pada sikap berdiam diri terhadap nyanyian yang berisi kata-kata mungkar dan sipenyanyi wanita tersebut menampilkan kecantikkannya untuk ditonjolkan dengan membuka auratnya, misalnya rambut, leher, dada, betis, paha dan bahagian aurat lainnya. Inilah yang diharamkan oleh syara’, bukan kerana masalah mendengarkan nyanyian wanita itu.

Suara wanita bukan aurat kerana jika disebut demikian, mengapa Rasulullah SAW mengizinkan dua budak wanita menyanyi di rumahnya ? Selain itu, baginda SAW juga tidak keberatan berbicara dengan kaum wanita, sebagaimana yang terjadi ketika menerima bai’at dari kaum ibu sebelum dan sesudah hijrah. Bahkan beliau pernah mendengar nyanyian seorang wanita yang bernazar untuk memukul rebana dan menyanyi di hadapan Rasulullah SAW. Semua keterangan tersebut dan keterangan serupa lainnya menunjukkan bahawa suara wanita bukan aurat.

Selain itu, syara’   telah memberikan hak dan kekuasaan/kebenaran  kepada kaum wanita untuk  melakukan aktiviti jual-beli, berdagang, menyampaikan ceramah atau mengajar, mengaji Al Quran di rumah sendiri, membaca qasidah atau syair dan sebagainya. Jika suara mereka itu dianggap aurat atau haram diperdengarkan maka tentu syara’ akan mencegah mereka melakukan semua aktiviti tersebut. Inilah hujjah yang kuat. Memang diakui, syara’ melarang wanita menampilkan perhiasannya di hadapan kaum lelaki yang bukan mahramnya, melenggak-lenggok atau manja dalam berbicara sebagaimana yang telah diterangkan oleh Allah dalam firmanNya yang mafhumnya:

“...dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita Islam atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita...”[An Nur: 31]

Syara’ tidak melarang wanita berbicara dengan lelaki dengan syarat ia tidak menampilkan kecantikkan atau perhiasannya kepada masyarakat umum di samping ketentuan lain yang telah ditetapkan oleh syara’. Oleh kerana itu, mendengar suara wanita tidaklah haram sebab ianya bukan aurat. Tidak ada larangan wanita untuk berbicara dengan kaum lelaki kecuali dengan suara manja, merayu, mendayu atau keluhan yang dapat menimbulkan  keinginan kaum lelaki untuk berbuat jahat, serong dan perbuatan dosa besar yang lainnya terhadap wanita tersebut. Hal ini telah ditegaskan oleh Allah dalam firmanNya yang mafhumnya:

“...maka, janganlah kamu tunduk ketika berbicara (dengan manja, merayu, dan sebagainya).(sebab), nanti akan timbul keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (keinginan nafsu berahinya). Dan ucapkanlah perkataan yang baik (sopan santun).” [Al Ahzab:32]

Apabila wanita sudah melanggar perintah tersebut maka tidak hanya dirinya yang terlibat dalam perbuatan dosa atau haram, tetapi setiap orang yang membiarkan hal tersebut kerana mereka tidak menyeru kepada yang ma’ruf terhadap wanita itu dan tidak pula mencegahnya melakukan  yang mungkar.

Rasulullah SAW bersabda mengenai hal ini:

“Siapa saja di antara kalian yang melihat adanya kemungkaran maka hendaklah ia ubah dengan tangannya. Jika ia tidak mampu melakukannya, maka hendaklah dengan lisannya. Kalau inipun tidak mapu dilakukannya, maka hendaklah dengan menolaknya dii dalam hatinya. Tetapi itulah iman yang selemah-lemahnya.” [HR Muslim, Abu Daud, Tirmizi, An Nasa’i  dan Ibn Majah]

Jadi, itulah sedikit penjelasan ringkas yang dapat kami berikan berhubung perkara ini. Sebarang komentar bolehlah dipanjangkan kepada kami. InsyaAllah kami sedia menerima sebarang komentar anda. Wallahu ‘alam.

CGT langkah terbaik ganti GST

Norhayati Umor|Selangorkini, 12 Nov 2013
SHAH ALAM: Pelaksanaan cukai keuntungan modal (CGT) adalah langkah terbaik bagi menggantikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan, pada 1 April 2015.

Penganalisis ekonomi, Azrul Azwar Ahmad Tajudin (gambar, kiri), berkata CGT yang dikenakan ke atas keuntungan jualan aset seperti jualan saham, bon, hartanah dan emas akan membolehkan kerajaan memperoleh pendapatan RM8 bilion hingga RM10 bilion setahun.

Katanya, pendekatan itu akan dapat mengurangkan beban rakyat miskin daripada terus dihimpit dengan pelaksanaan GST yang disifatkan lebih memberi manfaat kepada golongan berada.

“Kalau boleh kita memang mahu CGT dilaksanakan, tetapi nampaknya tidak akan dilaksanakan. Permulaan CGT jika dilaksanakan lagi mudah kerana mengikut kiraan secara rawak dengan mengambil kira beberapa perkara dan kerajaan boleh meraih pendapatan RM8 hingga 10 bilion,” katanya kepada portal Selangor Kini, di sini, hari ini.

Sementara itu, Pengarah Penyelidikan PAS Pusat, Dr Dzulkifli Ahmad (gambar, kanan), berkata kerajaan boleh melaksanakan sumber lain seperti CGT sebelum GST dilaksanakan.

“Kita katakan bahawa ada lagi sumber lain seperti CGT seperti cukai ke atas keuntungan aset kewangan. Ambil daripada orang kaya dulu, gunakan sumber lain berbanding menekan rakyat berpendapatan sederhana dan rendah,” katanya.

Beliau berkata, pengambilan cukai GST daripada golongan miskin adalah satu perbuatan yang songsang dari sudut agama Islam.

“Dari sudut Islam juga, cukai perlu diambil daripada golongan kaya bukannya miskin. Itu adalah perbuatan tidak betul dari segi moral dan etika, bahkan pelaksanaan GST akan menyebabkan harga lebih 2,000 barangan serta perkhidmatan dinaikkan,” katanya.

Setakat ini, kerajaan hanya mengenakan CGT ke atas keuntungan jualan hartanah yang dipanggil Kenaikan Kadar Cukai Keuntungan Hartanah (RPGT).

Ekonomi negara dijangka meleset akibat GST

Norhayati Umor|Selangorkini, 12 Nov 2013
SHAH ALAM: Malaysia berkemungkinan mengalami kemelesetan ekonomi selepas Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dilaksanakan pada 2016.

Penganalisa ekonomi, Azrul Azwar Ahmad Tajudin (gambar), berkata kemelesatan itu dijangka berlaku berdasarkan Teori Kitaran Niaga sejak akhir-akhir ini.

Katanya, pelaksanaan GST bakal memberikan kesan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) seterusnya menyebabkan berlakunya ‘double whammy’ berdasarkan perbelanjaan isi rumah.

Teori kitaran niaga menjadi pendek kerana dulu ia berlangsung selama 10 tahun tetapi sejak akhir-akhir ini menjadi tujuh tahun.

“Kali terakhir berlaku kepada Malaysia pada tahun 2009, jadi kemungkinan kemelesetan berlaku pada 2016. Proses ini hanya mengambil masa setahun selepas GST dilaksanakan bermula 1 April 2015,” katanya ketika ditemui portal Selangor Kini selepas seminar umum yang bertajuk pengurusan kewangan berhemah di Karangkraf, di sini, semalam.

Azrul berkata, trend teori kitaran niaga terbabit menjadi lebih singkat berdasarkan perubahan faktor dalam sistem ekonomi, kewangan negara dan kemajuan teknologi.

“Kita tidak dapat memastikan bila perkara ini akan pulih kerana bergantung kepada penerimaan orang ramai terhadap GST. Namun  GST boleh dikawal jika gaji dinaikkan setara dengan perlaksanaannya bagi mengelak kadar hutang isi rumah terus meningkat,” katanya.

Beliau yang juga Pengurus Tugas Khas, Analisa Ekonomi dan Kewangan Pejabat Menteri Besar Selangor, berkata kerajaan disaran melaksanakan Capital Gains Tax (CGT) bagi mengelakkan bebanan cukai yang tinggi terhadap rakyat.

“Cukai ini kita ambil atas keuntungan bukan modal. Dalam kiraan saya, kerajaan boleh meraih pendapatan RM8 bilion hingga 10 billion setahun,” katanya.

Dalam sidang akhbar di lobi parlimen 31 Oktober lalu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pendapatan rakyat perlu diberi perhatian dan dipertingkatkan sebelum pelaksaaan GST yang dilihat bakal membebankan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

“Saya tidak mengatakan bantahan pada prinsip GST dalam ucapan belanjawan saya. Saya tegaskan daripada sudut sistem pelaksanaan GST itu lebih telus dan efisyen.

“Soalnya, dua syarat yang kita tekankan iaitu pertama hapuskan ketirisan dan kebocoran dengan menjimatkan wang itu untuk berbelanja,” jelas beliau.

Projek SCORE mangsakan hak milik tanah pribumi Sarawak

Mohd Aizan Mohd Nor, 12 Nov 2013
SARAWAK Corridor for Renewable Energy ataupun SCORE adalah program pembangunan ‘centre-piece’ kerajaan negeri Sarawak yang dikatakan bakal menjadi pemangkin transformasi Sarawak menjadi sebuah negeri maju menjelang 2020.
Projek yang merangkumi 70,000 km persegi daripada wilayah tengah negeri ini dijangka menempatkan 1.6 juta pekerjaan di samping mengembangkan ekonomi Sarawak 5 kali ganda jauh lebih besar daripada sekarang. Satu wawasan yang amat ‘ambitious’ untuk sebuah negeri yang seringkali distigma sebagai ‘negeri miskin’.

Komponen utama SCORE sebenarnya adalah potensi penjanaan tenaga hidroelektrik yang dianggarkan berjumlah 20,000 MW. Untuk tempoh 2008 sehingga 2020, sejumlah 12 empangan hidroelektrik di Murum, Baram, Linau, Lawas, Baleh, Belaga, Metjawah, Belepeh, Tutoh, Limbang, Batang Ai (tambahan) dan Ulu Air bakal dibina untuk keperluan SCORE, meningkatkan kapasiti penjanaan elektrik di negeri ini daripada sekarang sekitar 1,315 MW kepada 7,249 MW.

Berdasarkan perangkaan 2008 - 2010, pertumbuhan keperluan tenaga elektrik di Sarawak adalah sekitar 13% setahun dan permintaan beban puncaknya buat masa kini, adalah sekitar 1,100 MW. Dengan adanya empangan Bakun (2,400 MW) dan Murum (944 MW), kapasiti penjanaan tenaga elektrik di Sarawak sebenarnya melebihi keperluan rakyat dan sektor komersial di negeri ini.

Malahan, jika diunjurkan berdasarkan kadar pertumbuhan yang sama dan mengambil-kira kedua-dua empangan di atas dan sebuah lagi loji janakuasa arang batu yang baru iaitu Balingian I di Mukah (600 MW), margin simpanan penjanaan tenaga Sarawak bakal mencecah 41% pada tahun 2020. Jumlah ini jauh lebih tinggi berbanding rekomendasi Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air hanya pada kadar 25%. Jadi siapakah sebenarnya benefisiari utama daripada 20,000 MW yang bakal dijanakan nanti?

Dengan tawaran tarif elektrik yang amat murah sekitar 9-14 sen/kWh berbanding tarif purata untuk pengguna domestik dan komersial di Sarawak sekitar 33 sen/kWh, SCORE sememangnya menarik perhatian syarikat-syarikat peleburan aluminium, ferro-aloi dan besi dari seluruh dunia. Industri-industri ini amat berintensifkan tenaga dan mana-mana wilayah yang mampu membekalkan sumber tenaga yang ‘reliable’ dan murah tentunya menjadi pilihan. Mereka inilah sebenarnya benefisiari utama SCORE.

Setakat ini, Sarawak Energy Berhad (SEB) telah menandatangani 7 perjanjian pembelian tenaga (PPA) dengan pemain-pemain industri ini dengan jumlah keperluan tenaga sebanyak 1,920 MW yang hampir keseluruhannya bakal datang dari empangan Bakun. Ironisnya, 10,000 orang rakyat Sarawak daripada masyarakat Penan telah disesarkan dan kawasan hutan hampir sebesar Singapura telah pun ditenggelamkan untuk semua ini. Adakah ini pengorbanan yang berbaloi untuk pelaburan RM 10.4 bilion daripada pemain-pemain industri itu?

Nasib yang serupa telah dialami oleh sekitar 1,600 orang Penan dan Kenyah di Murum yang bakal beroperasi tidak lama lagi. Projek empangan di Baram pula bakal mensesarkan sekitar 20,000 rakyat Sarawak daripada etnik Kenyah, Kayan dan Penan. Walaupun menerima penentangan hebat daripada rakyat di sana, kerajaan Sarawak terus tidak menghiraukan pandangan rakyat mereka sendiri tanpa rasa kesal. Pelabur-pelabur industri pelaburan ini terus dikejar dan ditawarkan seribu-satu insentif untuk bertandang ke SCORE. Kadangkala kita tertanya-tanya siapakah sebenarnya yang memilih mereka di dewan yang mulia itu?

Inilah hakikat sebenar model pembangunan SCORE yang dibangga-banggakan itu. Pemusnahan kawasan hutan berharga dan perampasan tanah milik rakyat Bumiputera Sarawak juga cara hidup mereka atas nama pembangunan. Pembangunan untuk menjanjikan sumber tenaga yang amat murah buat industri-industri yang bukan sahaja ‘highly energy-intensive’ malahan yang jauh lebih merisaukan, ‘highly polluting’.

Inilah pembangunan tanpa jiwa, ia bukan untuk rakyat tetapi hanya untuk angka-angka besar ekonomi. Bakun dan Murum sudah menjadi saksi ‘hubris’ sang penguasa yang menjengkelkan, mungkinkah Baram akan terselamat dari gelombang SCORE yang maha deras ini?
______________
Mohd Aizan Mohd Nor ialah Pengarah, Sarawak Centre for Policy Studies (Sarawak Centre)

Tiada ulasan: