Rabu, 20 November 2013

BERJANJI SENANG....NAK TUNAIKAN SUSAH

Tunai segera janji PRK Sg Limau – Ustaz Azam

Bashir Ishak, 20 Nov 2013
ALOR SETAR: Isu berkaitan kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau turut dibangkitkan semasa sidang Dewan Undangan Negeri Kedah yang berlangsung semalam dan hari ini.

Bermula dengan Ketua Pembangkang, Datuk Ir Amiruddin Hamzah (PAS-Kubang Rotan) yang berkata kempen PRK Sungai Limau baru-baru ini amat menggerunkan PAS dan Pakatan Rakyat kerana bukan sahaja terpaksa berhadapan jentera BN dan kerajaan.

"Kita berasa cuak juga kerana bukan sahaja terpaksa berhadapan jentera BN dari seluruh negara bahkan jentera kerajaan persekutuan dan negeri," katanya berucap membahaskan bajet.

Ketika Exco Kerajaan negeri, Tajuddin Abdullah membuat ucapan penggulungan perbahasan bajet, beberapa ahli dewan bangun mencelah meminta penjelasan.

Antaranya,Mohd Nasir Mustafa (PAS-Kubang Rotan) dan Ustaz Mohd Azam Abd Samat (PAS-Sungai Limau) yang bangun bertanyakan soalan berkaitan kempen PRK tersebut.

Mohd Nasir mencadangkan jika berlaku PRK pada masa akan datang, tidak perlulah pihak kerajaan turun membuat janji pembangunan dan sebagainya, sebaliknya parti yang bertanding diberi peluang untuk tampil memberi penjelasan kepada pengundi dasar atau misi yang bakal mereka ketengahkan kepada pengundi.

Sementara itu, Ustaz Azam pula mempersoalkan isu lelongan barangan keperluan dalam karnival rakyat semasa PRK Sungai Limau bercanggah dengan pengumuman kerajaan pusat untuk menaikkan harga gula.

"Semasa PRK gula dijual dengan harga RM1.00 sedangkan rasional kenaikan harga gula adalah berkaitan dengan diabetes, tidakkah kedua-dua ini bercanggah?," soalnya.

Selain itu, Ustaz Azam sendiri meminta pihak kerajaan negeri yang "sejenama" dengan kerajaan pusat berusaha memastikan semua janji yang telah diumumkan semasa PRK Sungai Limau terutamanya membabitkan bantuan kepada pusat pendidikan dan sekolah Cina harus disegerakan.

Pada PRK Sungai Limau yang berlangsung 4 November lalu, Ustaz Mohd Azam Abd Samat menang mengatasi calon BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazin dengan majoriti 1,084.

Ustaz Azam mendapat 12,069 undi manakala Ahmad Sohaimi mengutip 10,985 undi.
Renungan Buat Pecinta Syurga: 
Hindari Diri Daripada Sifat Munafik
  • Renungan Buat Pencinta Syurga Oleh Mohd Shahrizal Nasir Renungan Buat Pencinta Syurga Oleh Mohd Shahrizal Nasir
1 / 1
Hindari Diri Daripada Sifat Munafik

GOLONGAN munafik telah wujud semasa hayat Rasulullah lagi. Malah, golongan ini juga pernah diberi peluang oleh Rasulullah untuk sama-sama menganggotai negara Islam Madinah, sebelum mereka berpaling tadah dan melanggar peraturan yang telah ditetapkan dalam Piagam (Perlembagaan) Madinah.

Istilah “munafik” ini digunakan bagi merujuk kepada golongan yang hanya berpura-pura tunduk dan mengikut ajaran Islam, tetapi hakikatnya hati mereka tidak mengakui atau ragu-ragu terhadap kebenaran Islam. Firman ALLAH di dalam al-Quran:

Apabila orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: “Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul ALLAH.” Dan ALLAH sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah Rasul-NYA, serta ALLAH menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta. - Surah al-Munafiqun : 1

Begitulah ALLAH menerangkan dengan jelas perihal orang munafik di dalam al-Quran sehingga DIA menamakan satu surah khas iaitu al-Munafiqun bagi menggambarkan betapa bahayanya sifat munafik terhadap agama Islam. Ciri-ciri golongan munafik ini turut dijelaskan oleh ALLAH dalam beberapa ayat pada surah-surah lain.

Pada zaman Rasulullah, perihal orang munafik ini lebih jelas. Ini boleh dilihat apabila baginda memerintahkan kaum muslimin untuk keluar berjihad di jalan ALLAH, maka golongan munafik ini akan segera berdolak-dalih dan memberi 1001 alasan bagi mengelakkan diri mereka daripada keluar berperang menentang musyrikin pada ketika itu. Perlu ditegaskan di sini bahawa jihad dalam Islam bertujuan untuk mempertahankan agama yang diperangi oleh golongan kafir.

Dalam sejarah peperangan yang pernah dilalui Rasulullah dan para sahabat, jihad tidak digunakan untuk memerangai golongan kafir yang tidak memerangi Islam. Dengan kata lain, bagi golongan kafir yang tidak memusuhi Islam, maka Islam tidak pernah sesekali memusuhi atau memerangi mereka. Malah, Islam turut melindungi mereka. Di sinilah terpancarnya sinar keindahan Islam yang tidak memaksa manusia untuk menerimanya.

ALLAH merakamkan perihal golongan munafik yang kerap berdolak-dalih dalam urusan agama menerusi firman-NYA di dalam al-Quran:

Dan juga dengan tujuan hendak melahirkan dengan nyata akan orang munafik yang dikatakan kepada mereka: “Marilah berperang pada jalan ALLAH (untuk membela Islam), atau pertahankanlah (diri, keluarga, dan harta benda kamu).” Mereka menjawab: “Sekiranya kami mengetahui bagaimana hendak berperang, tentulah kami mengikut kamu (turut berperang).” Mereka ketika (mengeluarkan perkataan) itu lebih dekat kepada kufur dari dekatnya kepada iman. Mereka selalu menyebut dengan mulutnya apa yang tidak ada dalam hatinya. Dan (ingatlah) ALLAH Maha Mengetahui apa yang mereka sembunyikan. - Surah Ali ‘Imran : 167

Para ulama telah mengkelaskan golongan munafik kepada dua keadaan. Pertamanya munafik i‘tiqadi iaitu munafik yang berkaitan dengan kepercayaan dalam hati. Mereka yang termasuk dalam keadaan ini terdiri daripada golongan yang hanya beriman kepada ALLAH secara luaran sahaja. Hakikatnya, mereka ragu-ragu dengan kebenaran Islam dan keesaan ALLAH. Golongan ini hanya berlakon di depan khalayak ramai, tetapi sebenarnya mereka mendustakan agama ALLAH yang dibawa Rasul-NYA.

Dan di antara manusia ada yang berkata: “Kami telah beriman kepada ALLAH dan hari Akhirat”; padahal mereka sebenarnya tidak beriman. - Surah al-Baqarah : 8

Hakikatnya, golongan ini telah terkeluar daripada agama ALLAH. Ini kerana, niat memainkan peranan penting dalam soal akidah dan ia dikira sebagai penentu hakiki keimanan seseorang di sisi ALLAH.

Golongan ini akan dimasukkan ke tingkatan neraka paling bawah di akhirat kelak. Hal ini sesuai dengan penipuan dan kezaliman yang telah mereka lakukan terhadap diri sendiri. Firman ALLAH di dalam al-Quran:

Sesungguhnya orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang bawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan kamu tidak sesekali akan mendapatkan sesiapa pun yang boleh menolong mereka. - Surah al-Nisa’ : 145

Berdepan dengan golongan munafik dari segi iktikad ini perlu kepada kewaspadaan yang tinggi kerana kita tidak dapat menilai hakikat keimanan seseorang di dalam hatinya. Walaupun golongan ini telah murtad, namun selagi pengakuan lidahnya menyebut bahawa dia masih Islam, maka kita tidak boleh sesekali menghukumnya sebagai kafir.

Sebagai manusia biasa, kita tidak mempunyai hak sama sekali untuk menghukum perkara-perkara yang melibatkan hati atau niat seseorang. Kita hanya boleh menghukum dari sudut zahirnya sahaja, atau apa yang dilihat dan saksikan dengan mata sendiri. Hanya ALLAH yang berhak menilai golongan ini kerana sesungguhnya DIA Maha Mengetahui atas setiap sesuatu yang zahir mahupun tersembunyi.

Keadaan kedua disebut munafik ‘amali iaitu munafik yang berkaitan dengan perbuatan. Rasulullah telah menjelaskan hal ini di dalam hadisnya:

Tanda orang munafik itu ada tiga; apabila berkata dia berdusta, apabila berjanji dia mungkir, dan apabila diberi amanah dia khianat. - Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim

Dalam hadis yang lain, Rasulullah ada menjelaskan ciri-ciri golongan munafik ini. Sabda baginda yang diriwayatkan oleh al-Bukhari:

Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka dia adalah seorang munafik yang jelas. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka dia mempunyai salah satu daripada sifat munafik hingga dia meninggalkannya, iaitu: apabila dipercayai dia khianat, apabila bercakap dia berdusta, apabila berjanji dia mungkir dan apabila bertengkar dia mengenepikan kebenaran (menegakkan benang yang basah). - Hadis riwayat al-Bukhari

Daripada dua buah hadis Rasulullah tersebut, jelas kepada kita bahawa terdapat perbuatan-perbuatan tertentu yang jika dilakukan, maka si pelaku akan termasuk dalam golongan munafik.

Sebagai manusia yang secara fitrahnya tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan dosa, sudah tentu saban hari kita menuturkan kata-kata, membuat janji serta memikul amanah.

Persoalannya, adakah kita melakukan perbuatan-perbuatan tersebut dengan cara yang betul dan menurut ketetapan Islam? Ataupun kita melakukan perbuatan-perbuatan tersebut mengikut cara yang dilakukan oleh golongan munafik?

Persoalan ini hanya mampu dijawab dengan positif bagi mereka yang memiliki iman yang kukuh dalam diri. Jika dilihat secara umum, kesemua perbuatan tersebut tidaklah sebesar dosa membunuh, berzina, menuduh zina, mencuri dan minum arak.

Tetapi, mengamalkan perbuatan tersebut sudah cukup untuk melayakkan diri kita menerima azab seksa-NYA di akhirat kelak. Sesungguhnya azab seksa ALLAH amatlah pedih. Menjadi satu kewajipan kepada kita semua untuk menjauhkan diri daripada azab dan kemurkaan ALLAH itu.

Sebagai seorang muslim yang berusaha sedaya upaya untuk menjadi hamba yang sentiasa mendapat keredhaan ALLAH, tidak boleh tidak, kesemua sifat dan perbuatan yang melambangkan perihal orang munafik mestilah dihindari. Pelbagai cara harus kita usahakan untuk menyelamatkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH akibat amalan yang tercela itu.

Antara perkara yang boleh kita lakukan bagi menghindari diri daripada sifat-sifat menafik tersebut ialah dengan melakukan muhasabah. Natijahnya, kita akan lebih berwaspada terhadap setiap tingkah laku dan gerak-geri.

Melalui muhasabah juga, kita dapat memperbaiki segala kelemahan yang terdapat dalam diri. Ini kerana, kadangkala kita melakukan perbuatan yang melampaui batas Islam tanpa disedari. Melakukan koreksi diri secara konsisten mampu memperbaiki setiap kekurangan yang terdapat dalam diri.

Muhasabah diri dengan tujuan yang ikhlas untuk memperbaiki amalan dan tingkah laku akan menjadikan seseorang individu itu lebih sedar bahawa setiap perbuatan yang dilakukan sebenarnya tidak akan terlepas daripada timbangan neraca ALLAH di akhirat kelak. Firman ALLAH seperti yang terakam di dalam al-Quran:

Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). - Surah al-Zalzalah : 7-8

‘Umar al-Khattab pula pernah mengingatkan para sahabat tentang perlunya melakukan muhasabah diri. Katanya:

Hisablah (nilai) diri kamu sebelum kamu dihisab (pada hari akhirat kelak).

Selain cara bermuhasabah yang bergantung sepenuhnya pada usaha sendiri, sebagai muslim yang mencintai saudaranya, amalan saling memberi nasihat dan teguran juga boleh menghindarkan diri daripada terus bergelumang dengan sifat buruk golongan munafik.

Ini disebabkan pada keadaan-keadaan tertentu terdapat tindak tanduk kita yang berlaku di luar kawalan tanpa disedari. Oleh itu, peranan orang sekeliling yang sudah pasti menyedari akan kesilapan tersebut, dapat menyelamatkan kita daripada terus hanyut dibawa arus pembohongan, pendustaan, pengkhianatan atau pecah amanah.

Amalan memberi nasihat dan teguran inilah yang menjadi tuntutan Islam, sesuai dengan perumpamaan yang diberi oleh Rasulullah menerusi sebuah hadis baginda:

“Agama adalah nasihat.” Mereka (para sabahat) bertanya: “Untuk siapa (wahai Rasulullah)?” Baginda menjawab: “Untuk ALLAH, Kitab-NYA, Rasul-NYA, para pemimpin umat Islam dan umat Islam secara umumnya.” - Hadis riwayat Muslim

ALLAH juga telah mengingatkan kita betapa pentingnya untuk sentiasa memberi peringatan antara satu sama lain. Keadaan ini pasti akan membawa kebaikan kepada ummah secara keseluruhan. Firman ALLAH dalam surah al-Zariyat:

Dan tetap tekunlah kamu memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman. - Surah al-Zariyat : 55

Marilah sama-sama kita berusaha sedaya upaya untuk sentiasa menjauhkan diri daripada sifat-sifat tercela golongan munafik. Janganlah kita jadikan pembohongan, mungkir janji serta khianat atau pecah amanah sebagai perlakuan biasa tanpa ada rasa bersalah dan takutkan azab ALLAH yang sentiasa menunggu mereka yang tidak menyesali setiap perbuatan jahat yang dilakukan.

Iltizam yang kuat untuk berubah menjadi baik, di samping bantuan saudara-saudara sesama muslim amat penting bagi memelihara diri daripada sifat-sifat golongan munafik.

Hal ini bertepatan dengan sabda Rasulullah yang menerapkan semangat kasih sayang di antara sesama muslim agar kesudahannya, setiap mereka sentiasa berada dalam rahmat dan keredhaan ALLAH:

Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga dia menyukai (sesuatu kebaikan terjadi) untuk saudaranya apa yang dia sukai untuk dirinya sendiri. - Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim

Ciri-ciri Munafik

assalamualaikum..

boleh tak saya nak tahu ttg ciri-ciri orang munafiq beserta dalil2nya? dah check al-ahkam tp xjumpa exactly yg saya nak..

ok jzkk
-----

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.

Beikut adalah beberapa hadith yang menjelaskan ciri-ciri atau sifat-sifat munafik. Diantara sifat-sifat munafik adalah bercakap selalu mohon, tidak menepati janji, bertengkar selalu melampai batas dan pecah amanah.

Hadis Abdullah bin Amru r.a katanya: Rasulullah saw bersabda :

‏أربع من كن فيه كان منافقا خالصا ومن كانت فيه ‏ ‏خلة ‏ ‏منهن كانت فيه ‏ ‏خلة ‏ ‏من نفاق حتى يدعها إذا حدث كذب وإذا عاهد غدر وإذا وعد أخلف وإذا خاصم ‏ ‏فجر

"Ada empat perkara jika sesiapa yang mempunyai empat perkara tersebut, maka dia merupakan orang munafik. Sesiapa yang bersifat dengan salah satu daripadanya bererti dia bersifat kemunafikan, sehinggalah dia meninggalkannya iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila membuat persetujuan dia mengkhianati, apabila berjanji dia menyalahi dan apabila berlaku pertikaian dia melampaui batas" [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

Hadis Abu Hurairah r.a: Rasulullah saw bersabda :

‏آية ‏ ‏المنافق ثلاث إذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان ‏

"Tanda-tanda orang munafik ada tiga perkara, iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianatinya" [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

--------------
Orang-orang munafik dizaman Rasulullah saw akan mencari alasan untuk tidak menyertai peperangan. Diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudriy r.a:

‏أن رجالا من المنافقين في عهد رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏كانوا إذا خرج النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏إلى الغزو تخلفوا عنه وفرحوا بمقعدهم خلاف رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فإذا قدم النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏اعتذروا إليه وحلفوا وأحبوا أن يحمدوا بما لم يفعلوا فنزلت ‏ ‏لا تحسبن الذين يفرحون بما أتوا ويحبون أن يحمدوا بما لم يفعلوا فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب ‏

"Pada zaman Rasulullah s.a.w orang munafik selalu tidak menyertai peperangan, malah mereka bergembira dengan sikap mereka tidak bersama Rasulullah s.a.w. Apabila Nabi s.a.w kembali, mereka mengemukakan berbagai alasan kepada baginda sambil bersumpah dan mengharapkan pujian terhadap apa yang mereka tidak lakukan. Lalu Allah s.w.t menurunkan ayat : Jangan sekali-kali engkau menyangka wahai Muhammad bahawa orang-orang yang bergembira dengan apa yang telah mereka lakukan itu dan mereka pula suka dipuji dengan apa yang mereka tidak lakukan, maka jangan kamu sangka mereka akan terselamat dari seksa " [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

Mereka juga akan belot diwaktu peperangan sebagaimana perang Uhud. Didalam sebuah riwayat dari Zaid bin Thabit r.a :-

‏أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏خرج إلى ‏ ‏أحد ‏ ‏فرجع ناس ممن كان معه فكان ‏ ‏أصحاب النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فيهم فرقتين قال بعضهم نقتلهم وقال بعضهم لا فنزلت ‏ ‏فما لكم في المنافقين فئتين ‏

"Ketika Nabi s.a.w keluar ke peperangan Uhud, sebahagian daripada tentera yang mengikuti baginda membelot menyebabkan para sahabat menjadi dua pasukan. Sebahagian daripada para sahabat berkata: Kita akan membunuh mereka, manakala sebahagian lagi berkata: Kita tidak boleh membunuh mereka. Lalu Allah s.w.t menurunkan Ayat 'Yang bermaksud: Maka apakah yang menyebabkan kamu berpecah menjadi dua golongan kerana kaum munafik itu'"

--------------
Di suatu masa nanti, orang-orang kafir dan Munafik akan keluar dari Madinan untuk menemui Dajal. Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

‏ليس من بلد إلا ‏ ‏سيطؤه ‏ ‏الدجال ‏ ‏إلا ‏ ‏مكة ‏ ‏والمدينة ‏ ‏وليس ‏ ‏نقب ‏ ‏من ‏ ‏أنقابها ‏ ‏إلا عليه الملائكة صافين تحرسها فينزل ‏ ‏بالسبخة ‏ ‏فترجف ‏ ‏المدينة ‏ ‏ثلاث رجفات يخرج إليه منها كل كافر ومنافق

"Tidak ada negara (dalam dunia) melainkan akan dipijak (dilanda) oleh Dajal kecuali Mekah dan Madinah kerana setiap jalan dan lereng bukit dijaga oleh barisan Malaikat. Oleh itu Dajal akan turun (berhenti) di satu kawasan bernama Sibkhah (tanah kering lagi masin) maka Madinah bergegar sebanyak tiga kali, kemudian semua para Kuffar (orang kafir) dan para Munafik keluar dari Madinah menemui Dajal " [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

--------------
Pada hari Akhirat kelak, setiap wajah orang Islam bersinar-sinar dipacari oleh Nur, dan nur tersebut akan padam jika dia seorang munafik. Diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah r.a: Diriwayatkan daripada Abu Az-Zubair r.a katanya:

‏يسأل عن الورود فقال ‏ ‏نجيء نحن يوم القيامة عن كذا وكذا انظر أي ذلك فوق الناس قال ‏ ‏فتدعى الأمم بأوثانها وما كانت تعبد الأول فالأول ثم يأتينا ربنا بعد ذلك فيقول من تنظرون فيقولون ننظر ربنا فيقول أنا ربكم فيقولون حتى ننظر إليك ‏ ‏فيتجلى لهم يضحك قال فينطلق بهم ويتبعونه ويعطى كل إنسان منهم منافق أو مؤمن نورا ثم يتبعونه وعلى جسر جهنم ‏ ‏كلاليب ‏ ‏وحسك ‏ ‏تأخذ من شاء الله ثم يطفأ نور المنافقين ثم ينجو المؤمنون ‏ ‏فتنجو أول ‏ ‏زمرة ‏ ‏وجوههم كالقمر ليلة البدر سبعون ألفا لا يحاسبون ثم الذين يلونهم ‏ ‏كأضوإ نجم في السماء ثم كذلك ثم تحل الشفاعة ويشفعون حتى يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وكان في قلبه من الخير ما يزن شعيرة فيجعلون بفناء الجنة ويجعل أهل الجنة يرشون عليهم الماء حتى ينبتوا نبات الشيء في السيل ويذهب حراقه ثم يسأل حتى تجعل له الدنيا وعشرة أمثالها معها

"Bahawa beliau pernah mendengar Jabir bin Abdullah r.a ditanya tentang kebangkitan di akhirat. Maka beliau berkata: Kita dibangkitkan pada Hari Kiamat begini dan begini. Lihatlah! Ertinya: Kedatangan manusia itu mengikut darjat masing-masing. Lalu dipanggil umat-umat dengan berhalanya dan apa yang mereka sembah suatu ketika dahulu, secara berturutan. Setelah itu, Tuhan datang kepada kita lalu berfirman: Siapakah yang kamu tunggu? Maka mereka pun menjawab: Kami menunggu Tuhan kami. Allah berfirman: Akulah Tuhan kamu. Mereka akan berkata: Sehingga kami melihatMu dulu. Terserlah pada mereka Tuhan tertawa. Lalu Dia membawa mereka dan mereka pun mengikuti-Nya. Setiap seorang di antara mereka samada munafik atau mukmin akan diberi nur iaitu cahaya. Kemudian mereka mengikuti cahaya tersebut melalui jambatan Neraka Jahanam, terdapat besi-besi pengait dan berduri yang boleh meragut sesiapa saja yang dikehendaki oleh Allah. Kemudian nur iaitu cahaya orang-orang munafik padam, sedangkan orang-orang mukmin selamat. Selamatlah rombongan pertama yang terpancar pada wajah mereka bagaikan bulan purnama seramai tujuh puluh ribu orang tanpa dihisab. Kemudian orang-orang berikutnya seperti terangnya bintang-bintang di langit, demikianlah seterusnya. Kemudian syafaat diizinkan. Mereka pun meminta syafaat, sehingga mereka dapat mengeluarkan dari Neraka sesiapa yang melafazkan:'La ilaha illallah' dan di hatinya terdapat kebaikan seberat biji gandum. Mereka akan ditempatkan di halaman Syurga lalu Ahli Syurga akan memercikkan mereka dengan air sehinggalah daging mereka tumbuh bagaikan tumbuhnya sesuatu tumbuhan selepas banjir dan hilanglah hangusnya. Kemudian dia iaitu orang terakhir meminta, sehingga diberikan kepadanya dunia dengan sepuluh kali ganda " [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

Sekian ,wassalam

Rujukan : http://hadith.al-islam.com/

Ciri-ciri Atau Sifat Orang Munafik !

Written By: Zahiruddin -
Salam,
Terima kasih kerana sudi menjenguk laman web rezeki halal ini. Semoga semua di berkati dan di rahmati Allah. Kali ini saya akan kongsi perihal sifat hati iaitu – MUNAFIK. Memang kita selalu dengar perkataan MUNAFIK itu dan pernah tak kita tanya apakah ciri-cirinya. Oleh itu saya ingin kongsikan di sini:
Mungkin kita selalu mendengar perkataan munafik di dalam kehidupan kita sehari-hari.Pada kita ia perkara biasa dan tak ade apa pun.Namun sebenarnya munafik itu adalah suatu sifat yang amat buruk dan mencelakan.
Apakah kita termasuk orang yang munafik?
Mungkin kita dengan tegas mengatakan kita adalah bukan orang munafik karena kurangnya pemahaman kita mengenai apa itu sifat munafik yang sesungguhnya.
Hadits Nabi Muhammad SAW Tentang Orang-Orang Munafik :
“Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya”.(Hadist Riwayat Bukhari dan Muslim).
Ciri-Ciri / Sifat-Sifat Munafik Manusia :
1. Apabila berkata maka dia akan berkata bohong / dusta.
2. Jika membuat suatu janji atau kesepakatan dia akan mengingkari janjinya.
3. Bila diberi kepercayaan / amanat maka dia akan mengkhianatinya.
Untuk disebut sebagai orang munafik sejati sepertinya harus memenuhi semua ketiga persyaratan di atas yaitu pembohong, pengkhianat dan pengingkar janji. Jika baru satu atau dua ciri saja mungkin belum menjadi munafik tapi baru calon munafik.
1. Berbohong / Dusta
Bohong adalah mengatakan sesuatu yang tidak benar kepada orang lain. Jadi apabila kita tidak jujur kepada orang lain maka kita bisa menjadi orang yang munafik. Contoh bohong dalam kehidupan keseharian kita yaitu seperti menerima telepon dan mengatakan bahwa orang yang dituju tidak ada tetapi pada kenyataannya orang itu ada. Contoh lainnya seperti ada anak ditanya dari mana oleh orang tuanya dan anak kecil itu mengatakan tempat yang tidak habis  dikunjunginya.
2. Ingkar Janji
Seseorang terkadang suka membuat suatu perjanjian atau kesepakatan dengan orang lain. Apabila orang itu tidak mengikuti janji yang telah disepakati maka orang itu berarti telah ingkat janji. Contohnya seperti janjian ketemu sama pacar di warung kebab bang piih tetapi tidak datang karena lebih mementingkan bisnis. Misal lainnya yaitu seperti para siswa yang telah menyepakati janji siswa namun tidak dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab.
3. Berkhianat/ Tidak Amanah
Khianat mungkin yang paling berat kelasnya dibandingkan dengan sifat tukang bohong dan tukang ingkar janji. Contohnya seorang yang di amanahkan menjaga harta tapi beliau menggunakan harta itu untuk kepentingan dirinya sendiri.
Di Bawah adalah antar 30 Sifat Munafik yang boleh wujud pada diri dan membuatkan kita jadi munafik secara tak sedar. Bacalah dan semaklah samada sifat2 itu ada pada kita. Jika ada usahalah untuk memperbaiki.
30 Sifat Munafik Yang Wujud Dalam Hati Kita:
Sifat Yang Ke-1 : Dusta
Sifat Yang Ke-2 : Khianat
Sifat Yang Ke-3 : Fujur dalam Pertikaian
Sifat Yang Ke-4 : Mungkir dan Ingkar Janji
Sifat Yang Ke-5 : Malas Beribadah
Sifat Yang Ke-6 : Riya
Sifat Yang Ke-7 : Sedikit Berdzikir
Sifat Yang Ke-8 : Mempercepat Shalat
Sifat Yang Ke-9 : Mencela Orang-Orang yang Taat dan Sholeh
Sifat Yang Ke-10 : Memperolok-olokkan Al Quran, As Sunnah, dan Rasulullah saw
Sifat Yang Ke-11 : Bersumpah Palsu
Sifat Yang Ke-12 : Tidak Mahu Berinfaq
Sifat Yang Ke-13 : Tidak Memiliki Kepedulian terhadap Nasib Kaum Muslimin
Sifat Yang Ke-14 : Suka Menyebakan Kabar Dusta
Sifat Yang Ke-15 : Mengingkari Takdir
Sifat Yang Ke-16 : Mencaci maki Kehormatan Orang-Orang Sholeh
Sifat Yang Ke-17 : Sering Meninggalkan Shalat Berjamaah
Sifat Yang Ke-18 : Membuat Kerosakan di Muka Bumi dengan Dalih Mengadakan Perbaikan
Sifat Yang Ke-19 : Tidak Ada Kesesuaian antara Zahir dengan Batin
Sifat Yang Ke-20 : Takut Terhadap Kejadian Apa pun
Sifat Yang Ke-21 : Berudzur dengan Dalih Dusta
Sifat Yang Ke-22 : Menyuruh Kemungkaran dan Mencegah Kemakrufan
Sifat Yang Ke-23 : Bakhil
Sifat Yang Ke-24 : Lupa Kepada Allah swt
Sifat Yang Ke-25 : Mendustakan janji Allah dan Rasul-Nya
Sifat Yang Ke-26 : Lebih Memperhatikan Zahir, Mengabaikan Batin
Sifat Yang Ke-27 : Sombong dalam Berbicara
Sifat Yang Ke-28 : Tidak Memahami Islam (Ad Din)
Sifat Yang Ke-29 : Bersembunyi dari Manusia dan Menantang Allah dengan Dosa
Sifat Yang Ke-30 : Senang dengan Musibah yang Menimpa Orang-Orang Beriman dan Dengki Terhadap Kebahagiaan Mereka
Semoga kita semak sifat2 di atas agar kita boleh perbaiki kelemahan kita dan menjadi Hamba Allah yg lebih taat dan patuh dan bersungguh-sungguh.
Wassalam.
Zahiruddin
p/s:  Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dari langit lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itutanaman di bumi, antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak.
Hingga apabila bumi itu sudah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemiliknya mengira bahawa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanamannya) laksana tanam-tanamannya yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kelmarin.
Demikianlah Kami menjelaskan tanda kekuasaan (Kami)kepada orang yang berfikir, Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (syura), dan menunjukkan orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam).” – (Surah Yunus, ayat 24-25)

Lajnah Alam Sekitar puji Belanjawan Selangor

Harakahdaily, 20 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkifli Omar memuji Belanjawan Negeri Selangor 2014 yang disifatkan sebagai prihatin terhadap alam sekitar.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mengumumkan peruntukan RM5.5 juta untuk pemuliharaan alam sekitar dan sumber alam.

Peruntukan itu tidak termasuk peruntukan RM45 juta secara keseluruhan bagi Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor yang turut menjalankan program yang menyumbang kepada pemeliharaan alam sekitar.

"Saya mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Negeri Selangor yang mengutamakan alam sekita dalam belanjawan yang dibentangkan khususnya kepada Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Khalid berkata, jumlah itu termasuk RM21.2 juta bagi pengurusan banjir, RM4.45 juta (pengurusan lembangan), RM2.49 juta (pengurusan saliran mesra alam), RM2.15 juta (pengurusan pantai) dan RM1.4 juta (pengurusan sumber air dan hidrologi).

Zulkifli berkata, perkara itu berbeza dengan Bajet 2014 Kerajaan Persekutuan yang tidak mesra alam sekitar.

"Hak rakyat untuk dapat air yang bersih tak ada, sesuatu yang mengecewakan tentang bajet yang tidak mesra alam sekitar dan tidak memikirkan generasi akan datang.

"Kita banyak sumber air tapi masih ada masalah dalam bekalan air sebab penyelenggaraan yang tidak cekap," katanya.

Beliau juga berkata, bencana banjir kilat di Lembah Bertam Cameron Highlands akhir bulan lalu bukti kerajaan tidak menitik beratkan keselamatan alam sekitar.

"Kes empangan di Cameron Highlands belum ada penyelesaian. Sungai-sungai tak didalamkan. Pembuangan sisa-sisa, penerokaan bukit, pokok ditebang sesuka hati menyebabkan perkara begini dan perlukan pemerhatian kerajaan," katanya.

Usia kereta: Kerajaan mahu rakyat kerap bayar GST?

Harakahdaily, 20 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Jawapan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussin bahawa kerajaan mungkin perlu menggunakan cadangan yang sedia ada di samping mencari mekanisme untuk tidak membebankan rakyat dilihat menguatkan lagi spekulasi bahawa keputusan untuk melaksanakan had jangka hayat kereta sudah hampir dibuat.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata alasan bahawa dasar ini perlu dilaksanakan demi keselamatan rakyat di jalan raya dilihat dangkat apabila tanpa disertakan bukti yang kukuh bahawa majoriti kemalangan yang berlaku adalah disebabkan kenderaan yang berusia lebih 12 tahun.

"Tidak ada satu keterangan saintifik dan empirikal pun setakat ini yang menunjukkan risiko kereta yang berusia 12 tahun naik mendadak berbanding kereta yang berusia 11 tahun.

"Malah, dalam keadaan pelbagai faktor lain yang mempengaruhi kemalangan seperti keadaan jalanraya yang tidak selamat, papan tanda yang mengelirukan, sikap pemandu yang tidak berwaspada, sistem penggajian pemandu bas yang tidak mementingkan keselamatan dan lain-lain – alasan untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta demi keselamatan jalanraya nampak remeh dan tidak ikhlas," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Ahli Parlimen Pandan itu lagi, beliau mengesyaki bahawa alasan sebenar BN mahu melaksanakan had jangka hayat kereta adalah untuk mengutip cukai GST yang bakal dilaksanakan.

"Setiap urusniaga pembelian dan penjualan kereta (baru atau terpakai) akan dikenakan GST, maka lebih kerap rakyat bertukar kereta lebih banyaklah GST yang akan dikutip.

"Rakyat yang majoriti mengundi PR (52%) terus dihukum oleh kerajaan minoriti BN melalui dasar-dasar yang menambahkan beban sara hidup demi membiayai keborosan dan ketirisan BN," tegasnya.

Bernas: 'Kroni didaulat, petani dihambat'

Anis Nazri, 20 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan dikecam apabila dilihat tidak mampu mengawal Bernas dalam usaha mencapai matlamatnya hingga membebankan para petani dan pihak yang berkaitan, namun memberi keistimewaan kepada ahli perniagaan, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata apabila Bernas sudah lari dari matlamatnya untuk membantu para petani, kerajaan seharusnya bertindak mengawal agar badan itu tidak terus tersasar dari matlamatnya.

Bercakap kepada Harakahdaily, hari ini, Mahfuz menegaskan sikap kerajaan melayan Syed Mokhtar sebagai rakyat istimewa hingga mengetepikan para petani sewajarnya tidak diteruskan.

"Saya melihat biarpun kerajaan sedar Bernas gagal mencapai matlamatnya, Syed Mokhtar tetap dilayan dengan begitu istimewa hingga terus diberikan lesen sehingga 2021, sedangkan para petani dan ada kilang bumiputera yang melingkup kerana membuat usahasam dengan kilang bukan bumiputera," kata beliau.

Tambah Mahfuz, sikap kerajaan itu menunjukkan kerajaan hanya mengamalkan slogan 'Kroni Didaulat, Petani Dihambat' biarpun pelbagai masalah berkaitan Bernas yang menjejaskan para petani tidak diatasi secara cekap.

Mahfuz berkata demikian sebagai respons kepada jawapan Timbalan Menteri Perindustrian dan Asas Tani, Datuk Tajudin Abdul Rahman ketika penggulungan bagi perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 yang mengakui Bernas telah gagal dalam mencapai matlamatnya untuk membantu para petani.

Seloka Purnama Muktamar

Syahir Sulaiman, 20 Nov 2013
Bebintang malam, sinar menyerlah
Berpurnama qamar, indah menerpa
Petaling Shah Alam, tempat disinggah
Berhimpun muktamar, sesama kita!

Purnama senja, di langit hadir
Di pohon singgah, merpati manja
Sebarang kerja, perlu difikir
Hasil berbuah, tiada nista.

Jikalau Tuan mengangkat peti
Hendaknya muat diisi barang
Jikalau Ahli bersatu hati
Kerja yang sukar menjadi senang!

Si bunga kantan, masak direbus
Di petang redup, mengidam laksa
Jujurlah Tuan, jika memutus
Barulah hidup, dipandang mulia!

Jika memilih, tempatnya mandi
Pertama teluk, kedua pantai
Jika memilih, pemimpin parti
Pertama elok, kedua pandai!

Kalau ke hutan, menebang jati
Biarlah serpih, tumbangnya jangan
Kalaunya Tuan, mencari ganti
Cari yang lebih, berkurang jangan.

Kayu cendana, di atas batu
Diraut ibu, di pangkir basah
Adat dunia, biasa begitu
Lepas bertemu, pasti berpisah.

Bubar Majlis Syura dipetik di luar konteks - Dr Mariah

Harakahdaily, 20 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Siti Mariah Mahmood menafikan dakwaan yang tersebar di beberapa laman web kononnya beliau menyarankan Majlis Syura Ulama PAS dibubarkan.

Bercakap kepada Harakahdaily, beliau kesal kerana pandangan yang dilontarkannya pada program Liqa ul Fikr di ibu negara baru-baru ini dipetik di luar konteks oleh pengendali laman web tertentu.

Menurut Dr Mariah, bagi menyelesaikan isu ulama dan profesional yang seringkali dibangkitkan pihak tertentu menjelang muktamar pemilihan, beliau menyarankan supaya perlembagaan PAS dipinda supaya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dalam parti disandang oleh ulama.

Jika cadangan ini diterima dan perlembagaan PAS dipinda, jelasnya fungsi Majlis Syura Ulamak sebagai penasihat parti tidak lagi relevan memandangkan dua jawatan tertinggi parti telah sedia disandang oleh mereka yang fakih tentang agama.

"Saya kata bawalah ke Muktamar supaya nombor satu dan nombor dua dari kalangan ulama dan tidak jadi pertembungan (isu) setiap kali pemilihan. Kami yang bukan ulama ini sedia berkhidmat," jelas beliau.
Mohd Roszeli M was tagged in Zar Ali III's photo.
Pengarah Gerakan Pilihanraya. Gempar! Akhirnya Saiful Bukhari mengaku bahawa dia sengaja menjatuhkan maruah Anwar Ibrahim melalui kes liwat yang gempar beberapa tahun lepas! Apa buktinya? Seluruh warga Malaysia sila baca! Selanjutnya di http://bit.ly/1ecNvHV Gempar! Akhirnya Saiful Bukhari mengaku bahawa dia sengaja menjatuhkan maruah Anwar Ibrahim melalui kes liwat yang gempar beberapa tahun lepas! Apa buktinya? Seluruh warga Malaysia sila baca! Selanjutnya di http://bit.ly/1ecNvHV Sunday, 17 November 2013 Sumpah laknat Saiful Bukhari - Lihat siapa yang kena laknat. Pada 6.15 petang Jumaat, 15 Ogos 2008 di dewan utama, Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur, Saiful telah mengangkat sumpah mubahalah mengikut syariat Islam bahawa beliau bercakap benar. Upacara itu selama 15 minit disaksikan kira-kira 30 orang termasuk jurugambar dan juruvideo. Rakaman dilakukan oleh 'unit media' yang tidak dikenali. Saiful membaca beberapa ayat al Quran termasuk Surah Al-Fatihah. Antara saksi sumpah tersebut ialah bapa beliau sendiri, Azlan Mohd Lazim dan imam masjid tersebut Ramlang Porigi. Sidang media telah diadakan selepas itu di Hotel Dinasti, Kuala Lumpur. Kini, setelah hampir lima tahun sumpah laknat itu dilafazkan, rakyat dapat melihat dan menilai apa yang sebenarnya telah berlaku ke atas beliau dan yang dituduh, DS Anwar Ibrahim juga ke atas mereka yang menyokong kedua-dua pihak. Diantara yang dapat dipaparkan apa yang menimpa Saiful dan Anwar mengikut berita-berita yang ada ialah: Pada 24/08/08 bekas Imam Masjid Wilayah Persekutuan yang menjadi saksi sumpah laknat tersebut, Ustaz Ramlan Porigi telah menganggap tuduhan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya untuk mengaibkan tokoh tersebut. Pada 27/02/10 Diberitakan Saiful telah putus tunang dengan Janna Syariza bt. Mohd Zaki (asal Damansara Utama), nama yang hebat sewaktu kes tuduhan liwat terhadap Anwar berjalan. Pada 30/9/10 Kereta Proton Waja milik Mohd Saiful Bukhari Azlan, dilaporkan hilang di Medan Tunku Pada 28/07/10 didedahkan kisah Saiful mempunyai hubungan cinta dengan Farah Azlina, Timbalan Pendakwa Raya kes liwat beliau. 9/01/12 - Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan. Hakim Mohamad Zabidin berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabitkan kesalahan. Pada 22/5/12 pula, bekas Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang menjadi Pendakwa di dalam kes liwatnya mengisytiharkan menjadi peguam bela Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pada 8/3/13, ayahnya sendiri, Azlan Mohd Lazim mendedahkan kes liwat kedua yang melibatkan anaknya dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sebuah “konspirasi politik jahat” dan memohon maaf kepada Anwar dan keluarganya kerana telah banyak menderita dan sengsara akibat fitnah ini,” Pada 9/3//13 terus terhumban sebagai anak derhaka lantaran beraninya beliau menempelak ayahnya sendiri kerana dituduh ayahnya dipergunakan Anwar. Tidak adil jika hanya melihat sebelah pihak. Sekarang apa yang berlaku kepada Anwar pula selepas sumpah laknat Saiful itu? Ini yang sempat dikompilkan oleh GB: Pada 4/4/11 Video chinadoll terhadapnya disebarkan oleh Datuk T gagal kerana lelaki di dalam video berkenaan berperut buncit dan teteknya menggeleber. Pada 9/01/12 - Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan. Hakim Mohamad Zabidin berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabitkan kesalahan. 18/6/12 atuk Seri Anwar Ibrahim menang kes saman fitnah yang dibawa Ketua Pembangkang itu ke atas bekas rakan sukan tenisnya, Datuk S. Nallakaruppan berhubung kenyataan kononnya menerima wang sebanyak RM60 juta. 16/1/13 Datuk Seri Anwar Ibrahim menang kes saman terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN dan kes selesai. Khairy sebelum ini berpendirian bahawa beliau ada menuturkan kata-kata terhadap plaintif (Anwar) adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi. 21/1/13 Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman fitnah RM50 juta terhadap Utusan Melayu Bhd dan ketua pengarangnya berhubung artikel berkaitan temu bualnya yang disiarkan oleh BBC tahun lalu. Utusan didapati bersalah memfitnah Anwar kerana menuduh beliau menyokong pergerakan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT). Dengan keputusan mahkamah itu jelaslah bahawa Anwar Ibrahim bukan penyokong lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) dan ia adalah fitnah semata-mata. Bukalah matamu wahai rakyat Malaysia! Bagi kita, kita akan terus berdoa! اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه 1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah, wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya). وقل رب أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا 2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nasiiran wa qul ja alhaqqu wa zahaqal bathil innal bathila kana zahuqan Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap. Amiin! Posted by sukahati.
Like · · · 55 minutes ago ·
projek gajah putih.......ada sape2 teringin nak komplain x...
Ia telah dibina antara tahun 2002 dan 2005. Semasa pembinaan, ramai nelayan kehilangan mata pencarian mereka kerana jentera yang digunakan untuk projek yang menghalang mereka daripada menangkap ikan di sekitar Pulau Bunting. Jambatan itu kini masih kurang dimanfaatkan sejak ia menjadi gajah putih dan telah banyak dikritik kerana fakta bahawa ia telah berkhidmat tujuan yang menghubungkan ke sebuah pulau tidak berpenghuni yang ditanggung kos projek sebanyak RM 7 bilion. Rasa tidak puas hati penduduk tempatan masih tidak diketahui ke seluruh negara. Sumber Wikipedia-->http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pulau_Bunting_Bridge
Inilah dia geng2 yg persendakan & menghina Islam & Hukum Allah Hudud.. Apa kata PERKASA?? JATI?? Menteri2, mufti2 meLAYU-UMNO?? **TAHUKAH ANDA** Laporan polis telah dibuat 2 kali, pd 19/11/2013 di Balai Polis Bukit Mertajam, Pulau Pinang DAN pada 10/12/2011 lagi jam 12.20pm di Balai Polis Jln Dang Wangi, KL oleh Presiden Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS). Laporan kepada SKMM pun dah dibuat... Namun setakat ini, polis dah siasat ka. SKMM dah ambil tindakan kah. Jawapannya, tahu sendirilah . Kalau bukan UMNO dibelakang video itu dah lama kena buang di laman maya. Dah lama polis buat kenyataan tentang siasatan. Tak perlu lah Noh Omar nak nafi sebelum ini, tindakan polis ini pun dah boleh diagak siapa dibelakang video tu. Bukan payah pun kalau polis nak tahu siapa buat video hina hudud ini . Bukankah ramai pelakon yang terbentang muka mereka boleh disiasat. Jika polis buat kerja , dari maklumat pelakon tu pun dah boleh tahu siapa dibelakang video itu. Namun, tak perlulah mengharap siasatan serius dari polis kerana yang dibelasah dalam video tu adalah PAS dah hukum Allah. Jika UMNO yang dibelasah, tak perlu laporan polis pun mungkin polis dah siasat, SKMM dah tutup video tu. Jadi nak tahu betulkah UMNO dibelakang video Sembang Rakyat hina hudud lihatlah tindakan polis dan SKMM. Ada tak sesiapa yg jumpa mana2 kenyataan dari pihak berkuasa sebelum ini? [VIDEO]... https://www.facebook.com/photo.php?v=201151970069880




Apa Komen Hangpa ?
[^ _ <]
Like · · · 2 minutes ago ·
Mengapa ini terjadi? Semakin ramai anak luar nikah,,,,
Adakah ini disebabkan kerana banyaknya hiburan di Malaysia?

Post by Amy Al-Farabi.




Satu laporan polis telah dibuat ekoran drp tersebarnya video pendek bertajuk " Sembang Rakyat Tentang Hudud" yg telah dimuatkan dlm U-tube... Ucapan Dialog yg dilakonkan amat sinis dan dilihat jelas untuk mempersendakan serta menghina Hukum Hudud iaitu Hukum ALLAH... Amat mendukacitakan apabila dialog berbaur menghina islam ini dituturkan oleh pelakon melayu kemungkinan beragama Islam.... Ini dapat dilihat dr segi rupa raut wajah dan cara berpakaian si pelakon tersebut... Dimanakah letakknya iman mereka sehingga terlupa percakapannya boleh membawa tercabutnya akidah seseorang... Sila semak dalam "Kitab Mustika Hadis" ucapan- ucapan yg membolehkan terkeluarnya seseoarang dr Islam... Video Cliks Disini.. [ http://www.youtube.com/watch?v=HJZt93orra4] Take Note !!!; Diharapkan agar ramai lagi yg akan tampil untuk membuat aduan laporan polis... Jangan lupa sertakan sekali link U-Tube ini dalam laporan polis... [ . http://youtu.be/fypHeROn5Zs ] [ Realisasikan Amar Makruf Nahi Mungkar ] ... ALLAHU AKBAR !!!

Tiada ulasan: