Ahad, 3 Mac 2013

NYAWA JANGAN DISANDIWARAKAN...NAYA LAH KALAU BEGITU...KESUNGGUHAN HARUS KITA SOKONG SEPENUHNYA...

PRU13: PAS sedia 1 peguam 1 parlimen

Hazayani Zakaria, 02 Mac 2013
KUALA LUMPUR: PAS akan menyediakan seorang peguam di setiap Parlimen yang ditandingi parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti .

Menurut Pengarah Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Malaysia (Juham), Ahmad Zamri As'ad Khuzaimi, program yang  dinamakan 1P 1P itu bertujuan memantau penipuan dalam proses pilihan raya.

"Kita bersedia meletakkan peguam-peguam kita di setiap kawasan yang PAS bertanding supaya semua pihak tahu ada ahli perundangan yang yang memantau setiap penipuan pilihan raya yang berlaku," kata beliau kepada pemberita di Majlis Hi Tea Juham di sebuah hotel dekat sini hari ini.

Zamri berkata, program 1P1P akan dilancarkan sejurus pembubaran Parlimen kerana pihaknya yakin PRU kali ini lebih mencabar berbanding PRU yang lepas.

"Kita akan memantau apa-apa isu berkaitan perundangan bermula pembubaran Parlimen dan sebagaiya kerana kita yakin PRU kali ini lebih panas dan banyak isu melibatkan  peraturan dan undang-undang pilihan raya termasuk peraturan baru pilihan raya yang diperkenalkan tahun ini," katanya.

Tambah beliau, dengan meletakkan seorang peguam di setiap Parlimen, mereka akan lebih fokus untuk menyelesaikan aduan yang dibuat jentera parti dan pengundi.

Majlis tersebut dihadiri kira-kira 50 peguam PAS dan dirasmikan oleh Naib Presiden, Salahuddin Ayub.

Turut hadir ialah Pengerusi Lajnah Guaman PAS Pusat, Asmuni Awi.

P Pinang sumbang RM30,000 setiap keluarga komando

Harakahdaily, 02 Mac 2013

PULAU PINANG: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga wira komando polis yang terkorban di Lahad Datu semalam.

Beliau juga mengumumkan bahawa Pulau Pinang akan menghulurkan sumbangan RM30, 000 kepada setiap keluarga komando tersebut.

Walaupun kedua-dua wira itu bukanlah anak jati Pulau Pinang, namun Lim Guan Eng menyatakan sumbangan tersebut adalah tanda penghargaan dan penghormatan serta penghargaan terhadap jasa mereka kepada negara.

Selain mengumumkan sumbangan tersebut, Lim Guang Eng turut menjemput Exco Kerajaan Negeri Datuk Abdul Malik Abul Kassim untuk mengetuai bacaan al -fatihah untuk disedekahkan kepada roh wira negara.

Dua anggota Komando Polis Malaysia, Inspektor Zulkifli Mamat dan Kopral Sabaruddin Daud meninggal dalam pertempuran di Lahad Datu di samping tiga yang ain cedera.

Di pihak penceroboh pula, 12 dipercayai terbunuh dalam pertempuran itu.

Hishammuddin minta tentera Sulu letak jawatan?

http://aiyangdisayang.blogspot.com, 02 Mac 2013

Lihat hishammuddin minta tentera sulu letak jawatan?


Bersangka baik.... bersangka baik
mungkin menteri ni terlalu gabra hingga tersasul
minta penceroboh letak jawatan adalah sesuatu yang amat janggal
ehee....

Peristiwa Lahad Datu, adakah sandiwara politik?

Abusiraj Almuner, 02 Mac 2013



Laporan serangan berdarah terhadap penceroboh di lahad datu yang mengorbankan beberapa orang termasuk pasukan keselamatan Malaysia telah disebarkan di media-media masa dikala ini.

Malaysiakini melaporkan Polis telah mengesahkan dua anggota komando Polis Diraja Malaysia terkorban manakala 12 penceroboh bersenjata dari selatan Filipina maut dalam insiden tembakan membabitkan kedua-dua pihak di Kampung Tanduo di Lahad Datu hari ini.

Apa yang menghairankan dalam krisis yang berlaku ini apabila kenyataan Presiden Benigno Aquino menyatakan Filipina sedang mencari siapa yang sebenarnya mengirimkan ratusan orang Sulu ke Lahad Datu, Sabah.

Ini kerana, biaya untuk menyewa kapal feri demi mengirimkan mereka tidak murah dan kerajaan Filipina dimaklumkan ada dana besar yang membiayai mereka dari Tawi-Tawi ke Sabah.

Dari mana dana itu? Dari siapa? Begitulah antara kenyataan Presiden Benigno Aquino seperti dilapor viva.co.id. Beliau juga mempersoalkan kesahihan Jamalul Kiram III sebagai pewaris Kesultanan Sulu yang sah.

Tetapi persoalan yang berlegar-legar di kalangan rakyat Malaysia termasuk dari warga tentera sendiri ialah kenapa terlalu mudah penceroboh memasuki Malaysia padahal angkatan laut Malaysia mempunyai peralatan canggih.

Menurut Bekas Ketua Staf Logistik Markas Armada TLDM, Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid, perairan negara dikawal empat agensi penguatkuasa iaitu Polis Marin, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), Kastan Diraja Malaysia dan TLDM.Kita ada bot laju, CB90 (combat boat)

"Saya tak fikir mereka (penceroboh bersenjata) boleh terlepas," katanya.

Kita ada ‘Operasi Pasir Laut’ antara tentera dan polis. Ops Pasir Laut ialah operasi keselamatan perairan dan kepulauan pantai utara dan timur Sabah oleh Markas Angkatan Bersama (MAB) Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Ops Pasir Laut dikawal selia Pusat Kawalan dan Sistem Pengawasan (JRCC) dengan kelengkapan pesawat tanpa juruterbang (UAV), bot tempur kapal peronda ATB dan helikopter Nuri.

Kalau dianalisis dari pengalaman dulu ia seakan hampir sama keadaannya dengan peristiwa Al-Maunah di Sauk di kala hampirnya PRU.

Adakah ini semua untuk manfaat politik? Kalau dilihat kembali peristiwa Al-maunah yang kejadiannya tidak masuk akal apabila satu Land Rover boleh bawa ratusan rifle, orang tak perasan dan masuk (kem) buka armory.

Persoalan besar yang perlu dijawap kerajaan ialah bagaimana kumpulan bersenjata ini boleh mendarat di Pantai Tanjung Labian, mara jauh ke Kampung Tandou dan berkampung di sana.

Mereka menyusup berjalan kaki dengan skala yang sebesar ratusan askar malah menurut Philippine Daily Inquirer memetik Danny Virtudazo (Pimpinan Kanan Negeri Palawan) berkata, beberapa bot telah mendarat di Sabah dengan seramai kira-kira 1,500 lelaki, tetapi pihak berkuasa Malaysia tidak tahu di mana mereka berada.

Bagaimana ini tidak dapat dikesan? Atau ia sebenarnya sandiwara untuk simpati pilihanraya?

Oleh yang demikian adakah mungkin kerajaan UMNO menyembunyikan fakta sebenar yang tidak mahu rakyat mengetahuinya??

Al-fatihah dan takziah kepada keluarga anggota yang terkorban Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabarudin Daud, 46. Semoga Roh mereka ditempatkan bersama orang yang dipilih oleh Allah swt untuk bersama dengan para syuhada.

Pulau Pinang lancar AES

Mohd Sabri Said, 02 Mac 2013

(KM sedang bertanya khabar kepada penerima sumbangan AES di dewan Haji Ahmad Badawi, Butterworth pagi tadi.)

BUTTERWORTH: Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang hari ini melancarkan program untuk membantu meningkatkan pendapatan rakyat yang berpendapatan kurang dari RM770 bagi mengeluarkan mereka dari paras kemiskinan.

Majlis pelancaran Agenda Ekonomi Saksama (AES) dilaksanakan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng di Dewan Haji Ahmad Badawi, Butterworth pagi tadi di mana seramai 36 orang naik kepentas menerima wang tersebut sebagai simbolik.

Menurut Lim yang juga Ahli Parlimen Bagan, bagi merealisasikan impian tersebut kerajaan negeri memperuntukan RM121,760.00 untuk bulan Januari, Februari dan Mac.

Selepas Mac nanti ianya akan dilakukan oleh Pejabat Kebajikan Masyarakat melalui bank.

"Hasrat Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk membantu dan meningkatkan pendapatan rakyat tanpa mengira latar belakang politik dah jadi kenyataan.  Di mana rakyat yang miskin berpendatan kurang dari RM770.00 sebulan akan dibantu mencukupkan angka bagi melepasi paras kemiskinan," terangnya.

Beliau menyifatkan bukan sahaja program berkenaan dirancang demi kebaikan rakyat malahan banyak lagi bakal menemui rakyat asalkan mereka terus memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat selesai  pilihanraya umum akan datang.

Golongan berkenaan katanya, akan merasai hasil penjimatan kerajaan yang tidak pernah dilaksanakan.   Kepentingan awam atau rakyat diboloti oleh kroni dan keluarga mereka manakala rakyat yang benar-benar berharap berputih mata.

Program AES sambungnya, adalah program terbaru Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai penghargaan kepada warga emas, Bantuan OKU, Anak Emas, Pelajar Emas Penghargaan Ibu Tunggal, Bantuan One Off-IPTA dan sumbangan pengurusn jenazah.

Hadir sama dalam program pagi tadi ialah Exco Kebajikan dan Alam Sekitar Negeri, Phee Boon Poh, Adun Bagan Dalam, Tanasekharan, Adun Bagan Jermal, Lim Hock Seng, Pegawai Daerah Seberang Perai Utara, Puan Hajjah Saodah Nawawi dan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pulau Pinang, Zulkifli Ismail.

PAS Besut rakam takziah kepada Inspektor Zulkifli

Khairul Azlam Mohamad, 02 Mac 2013

Ustaz Wan Azhar (empat dari kiri) bersama pemimpin PAS Besut turut menyertai solat jenazah Inspektor Zulkifli.

BESUT: PAS Kawasan Besut merakamkan ucapan takziah kepada seluruh ahli keluarga allahyarham Inspektor Zulkifli Mamat, 29, yang terkorban dalam tragedi berdarah pagi Jumaat di Lahad Datu, Sabah, semalam.

Yang Dipertuanya, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad berkata PAS Besut turut bersedih dan sangat bersimpati dengan kejadian itu serta berharap agar ahli keluarga allahyarham bersabar dengan ujian Allah SWT.

Beliau turut mendoakan agar roh allahyarham Zulkifli serta rakannya yang terkorban itu dicucuri rahmat serta mendapat pahala yang besar di sisi Tuhan.

“Saya bagi pihak PAS Kawasan Besut dan kepimpinan PAS Terengganu khususnya ucap takziah kepada ahli keluarga allahyarham Zul (Zulkifli) dan bersabarlah dengan ujian ini. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan dianugerahkan pahala yang besar, insya Allah,” ujarnya.

Wan Azhar berkata demikian ketika ditemui selepas solat jenazah anggota komando PDRM itu di rumah ibu allahyarham di Kampung Kubang Ikan, Kota Putra, Besut petang tadi.

Sehubungan itu, Ustaz Wan Azhar menegaskan PAS Besut mendesak satu siasatan menyeluruh dilakukan bagaimana ‘pencerobohan’ boleh berlaku dan mereka dapat memasuki negara ini.

Katanya, masalah keselamatan negara tidak boleh berkompromi dan jika terbukti mana-mana pihak terlibat perlu diambil tindakan segera sekali pun terhadap pemimpin kerajaan yang memerintah hari ini.

“Kita sangsi dan khuatir dengan tragedi pencerobohan oleh ‘tentera Sultan Sulu’ boleh masuk tanpa disedari oleh pihak keselamatan negara.

“Sebab, kerajaan telah menyediakan peruntukan besar kepada Kementerian Pertahanan untuk tujuan menjaga keselamatan dan kedaulatan negara. Ini memalukan rakyat dan negara di mata dunia,” ujarnya.

Jawatan Kosong Segera

administrator, 02 Mac 2013
Kami memerlukan calon-calon yang berminat untuk memenuhi jawatan berikut:
1) JURUWANG / PEMBANTU KEDAI
Kelayakan:-
  • Warganegara Malaysia
  • Minimum kelulusan SPM
  • Muslimat tidak melebihi usia 35 tahun
  • Berperawakan sopan, jujur & amanah
  • Berpengalaman mengendalikan ‘cash machine’ & komputer

2) PENOLONG PEGAWAI PEMASARAN (BUKU)
Kelayakan:-
  • Warganegara Malaysia
  • Lelaki berumur tidak melebihi 30 tahun
  • Berperwatakan menarik
  • Berdaya saing dan agresif
  • Ijazah atau diploma dalam bidang pemasaran atau berkaitan
  • Pengalaman dalam bidang pemasaran akhbar dan buku diutamakan
  • Lepasan ijazah digalakkan memohon
  • Berkemahiran menggunakan perisian adobe Photoshop dan Ilustrator
Bidang tugas
  • Menyelia dan mengawal segala butir akaun pengedar buku termasuk kawalan kredit
  • Merangka kerja-kerja promosi bagi setiap terbitan buku
  • Melaporkan setiap butiran perkembangan buku bagi setiap bulan kepada pengurus jabatan
  • Membantu tugas-tugas am jabatan yang lain.



Permohonan bertulis beserta sekeping gambar berukuran pasport boleh dihantar kepada:

Jabatan Pentadbiran HARAKAH
No. 28, Jalan Pahang Barat
Off Jalan Pahang
53000 Kuala Lumpur
(U/P: Unit Sumber Manusia)
@
Email: sumbermanusia@harakah.net.my

PAS lancar 7 agenda anak muda berkebajikan

Hashim Adam, 02 Mac 2013

(7 agenda anak muda yang dilancarkan di Kota Samarahan)

KOTA SAMARAHAN: 7 Agenda Anak Muda Berkebajikan telah dilancarkan semalam di peringkat negeri Sarawak di Pejabat PAS Kawasan Kota Samarahan.
Tawaran kepada anak muda peringkat nasional ini akan dilaksanakan sekiranya Pakatan Rakyat (PR) diberi kepercayaan sebagai kerajaan pada PRU13.
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasruddin Hassan menambah tawaran ini adalah selari dengan dasar Negara Berkebajikan di peringkat PAS Pusat.

Tujuh tawaran tersebut adalah pendapatan boleh guna, keupayaan sara hidup, keusahawanan belia, pendidikan berkebajikan, rumah mampu milik, capaian pengangkutan dan kesejahteraan hidup.

Turut hadir penyelaras Parlimen Kota Samarahan, Abang Ahmad Kardee dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Dalam majlis yang sama, PAS Kota Samarahan melancarkan Bilik Gerakan Pilihanraya yang akan digunakan pada PRU13 nanti.

Dengan pelancaran ini, PAS Sarawak telah membuktikan keupayaan dan kesediaan mereka menhadapi pilihanraya yang dijangka akan berlangsung tidak lama lagi.

Najib mesti perjelas status keselamatan negara

Muhammad Faizal, 02 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mendesak agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tampil memberi penjelasan mengenai status keselamatan negara berhubung dengan insiden yang berlaku di Lahad Datu.

Beliau bersetuju dengan kenyataan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub agar Najib memanggil segera persidangan Parlimen bagi tujuan penjelasan terhadap insiden tersebut.

Mahfuz turut mempertikaikan kawalan pengairan negara yang begitu lemah sehingga membolehkan pemberontak memasuki negara dan seterusnya berada  Lahad Datu.

"Najib perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas insiden yang berlaku, kelemahan pengawalan keselamatan negara menyebabkan anggota polis kita turut terkorban.

"Bercakap tentang soal kawalan pengairan, kenapa radar kita tidak dapat mengesan kapal yang penuh dengan senjata sehinggakan mereka boleh terlepas begitu sahaja," ujarnya.

Kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, rakyat sekarang menunggu penjelasan dari kerajaan mengenai tahap keselamatan negara ini kerana risau kejadian seumpama itu berulang lagi.

"Persidangan Parlimen segera perlu dilakukan bagi memastikan sebarang persoalan dapat kita ketengahkan, apatah lagi rakyat yang semakin meragui tentang soal kawalan keselamatan negara ini.

"Isu ini tidak boleh dilengah-lengahkan kerana ia turut melibatkan soal kedaulatan negara, bagaimana sebuah negara yang selamat boleh dicerobohi dengan begitu mudah," kata beliau sambil mempersoalkan apa jaminan yang boleh diberikan kerajaan agar insiden sedemikian tidak akan berulang lagi.

Treler Negara Berkebajikan PAS di Putrajaya hari ini

Salmiyah Harun, 02 Mac 2013
PUTRAJAYA: Treler Jelajah Negara Berkebajikan PAS yang digelar Optimus Prime buat julung kali hari ini berada di Putrajaya bermula awal pagi sehingga tengah malam nanti.

Pelbagai acara menarik diadakan sepanjang hari ini bermula dengan acara mewarna kanak-kanak berumur empat hingga 12 tahun.

Seramai 20 kanak-kanak menyertai pertandingan mewarna di atas pentas treler, mereka turut dihiburkan dengan kehadiran maskot Pasti Hadi dan Huda yang turut bersama mereka di atas pentas.

Pelbagai acara diadakan antaranya semakan daftar pemilih, pemeriksaan kesihatan dari Perubatan Islam Darussyifa'.


(Kanak-kanak menyertai pertandingan melukis di atas pentas treler)

Orang ramai cukup teruja dengan kehadiran Optimus Prime di tengah-tengah pusat perniagaan Presint 15 apabila masing-masing mengambil gambar sebagai kenangan.

Treler ini berada di Presint 15 dari jam 9.00 hingga 12.00 tengah hari, kemudian ke Dataran Putrajaya antara 2.30 hingga 6.30 petang.

Pada malam nanti Optimus Prime akan berada di tapak pasar malam Presint 2 dengan program ceramah yang akan disampaikan oleh Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, YDP PAS Putrajaya Nazir Zakaria dan Ketua PAS Wilayah Kamaruzzaman Mohamad.

Tiada ulasan: