Selasa, 12 Mac 2013

TURUN NAIK PERKARA BIASA...YANG PENTING NIAT...NIAT BIARLAH SEMATA2 KERANA ALLAH SAJA

Sulu serta masyarakat Minangkabau yang membawa keamanan
Posted on Tuesday, March 12 @ 01:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: rozmal

"Rupanya masyarakat Minangkabau di zaman kerajaan Pagar Ruyung adalah masyarakat yang menyeru kepada keamanan dan perpaduan berlandaskan syariat Islam. Pembesar Pagar Ruyung telah datang ke Rembau dan berkahwin dengan anak ketua orang Asli suku Jakun dan seterusnya terbentuklah Negeri Sembilan.

 

Begitu juga di Sulu, pembesar dari Pagar Ruyung telah menyebarkan Islam di sana bersama para pendakwah , berkahwin dengan anak ketua suku di sana.
Masa berlalu, kita semua lupa sejarah, kita semua lupa kita berasal dari bapa yang satu iaitu Nabi Adam. Kita lupa datuk nenek kita dulu boleh hidup dalam suasana yang penuh harmoni dengan berpegang teguh pada tali Allah dalam menegakkan syariat Islam.
Sepertimana kata-kata Dr. Jose Rizal : “In order to read the destiny of a people, it is necessary to open the book of its past”. (untuk kita mengetahui hala tuju sesuatu bangsa , adalah perlu kita belajar dari sejarah)
Rozmal bin Malakan
Understanding Sulu Sultanate:Culture of Peace
Saturday, December 19. 2009
The issues brought in the study of Sulu Sultanate is to understand its historical existence that may offer new perspective to resolve the continuous struggle of the adherence to fight the aggression of their homeland, economic resources, political legal rights, cultural heritage, religion, and freedom for self-determination. As Dr. Jose Rizal said: “In order to read the destiny of a people, it is necessary to open the book of its past”.
The Sulu Muslim “Ummah” political theory did not start with the idea of having a state political government, but with the option that the “Ummah” or community of the faithful, must possess leadership to make possible the creation of proper condition of “Ibadat” or worship and strict adherent to the “Shariah” or Islamic Laws.
The leadership should always strong enough to completely safeguard the internal order of the “Ummah” against disharmony or disloyalty. Under the principle of Islam, the purpose of the individual and the “Ummah” or community is the same – the execution and enforcement of the will of ALLAH [God]. For Islam is a religion that defines a unified way of life; hence, there is no distinction between the religious and the secular.
RAJAH BAGINDA of Sumatra, Indonesia:
The Sulu genealogy accounts that after the “Ahlul Bait” Missionaries established few Muslim Ummah or communities among inhabitants of Lupah Sug [Sulu mainland] living along the seashores, rivers and verdant hills and valley, another personage arrived at Bwansa, Lupah Sug, whose name was Rajah Baginda.
He was the son of King Pagar and belongs to the royal family of Pagar Ruyung of Menangkabaw, Sumatra, Indonesia.
Rajah Baginda was not a religious scholar but in all probability could have included a number Islamic Malay scholars as part of his entourage to Sulu.
The arrival of Rajah Baginda at Bwnasa Ummah strengthen the Islamic polity of the Tagimaha tribe of Bwansa Ummah and nearby villages of Lupah Sug due to his advance knowledge in Islamic governance.
Rajah Baginda was accepted as the ruler of Bwansa Ummah, although Sulu genealogy did not mention that he establish a central government in the mainland of Sulu. He got married to the daughter of a Tagimaha Chieftain, and was able to effect the implementation of the “Shariah” or Islamic laws at Bwansa village.
In a related Sulu royal Tarsila narrates the arrival of another Arab scholar by the name of Sayyid Abu Bakr Hashim. His arrival to Bwansa village was welcomed by Rajah Baginda, and because of his expertise in the Islamic jurisprudence, Sayyid Abu Bakr (pronounce as Abubakar) was accepted member of the royal court of Rajah Baginda. He got married to the daughter of Rajah Baginda.
When Rajah Baginda reached the old age, he entrusted the administration of the government affairs of Bwansa Ummah to his son-in-law, Sayyid Abu Bakr, and he remained in complete retirement at Bud Datu until his death. His grave yard is still found to the present day on the top of Bud Datu, Indanan, Sulu.

 Dakwah untuk pendatang asing perlu diperhebatkan
Posted on Monday, March 11 @ 23:45:33 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: rozmal

"Negara sekarang sedang menghadapi krisis pencerobohan di Sabah yang melibatkan pendatang asing. Dalam pada masa yang sama 2-3 hari ini di Johor pula berlaku kes rusuhan di sebuah kilang yang melibatkan pekerja asing yang tidak puas hati dengan majikan yang belum melaksanakan gaji minimum RM900. Dan yang terkini di N.Sembilan pula 1000 pekerja asing melakukan protes tidak puas hati dengan gaji minimum RM900 yang belum dilaksanakan.
Sebelum ini saya ada menulis di blog saya yang telah disekat di http://waghih.blogspot.com betapa pentingnya usaha dakwah dan kebajikan terhadap pekerja dan pendatang asing yang beragama Islam di Malaysia. Artikel itu akan saya terbitkan semula dalam blog baru saya di http://rozmal.blogspot.com
Usaha dakwah dan kebajikan di kalangan pekerja asing dan pendatang asing yang beragama Islam adalah amat penting untuk memperkukuhkan perpaduan ukhuwwah Islamiah di antara rakyat Malaysia yang beragama Islam dengan pekerja asing yang beragama Islam untuk mengelakkan sebarang perselisihan faham yang timbul di kemudian hari.
Warga asing protes kilang tak beri gaji minima
10 Mac 2013
NILAI – Kira-kira 1,000 pekerja warga asing sebuah kilang kain di kawasan perindustrian Nilai mengadakan piket di sini semalam, sebagai tanda protes terhadap tindakan pihak pengurusan kilang yang tidak memberi mereka gaji minima.
Pekerja mengamuk tuntut gaji minimum
10 Mac 2013
MUAR - Kesabaran 150 pekerja warga asing di sebuah kilang di Parit Jamil dekat sini yang melancarkan mogok sejak kelmarin bagi menuntut kenaikan gaji minimum RM900 sampai ke penghujungnya apabila mereka bertindak memukul seorang pengurus pengeluaran dan tiga penyelia kilang semalam.
***********
Pelik jika solat di tepi jalan kaki lima di Malaysia
Pada 16 Mei 2012 sekitar jam 1.35 ptg saya ke Dataran Senawang, N.Sembilan kerana ada urusan di bank. Memang susah nak cari tempat letak kereta di Dataran Senawang waktu tengahari. Sebab letak kereta percuma, yang ada cuma tiang mesin meter letak kereta. Mesinnya belum dipasang walaupun tiang dah pasang lebih setahun rasanya.
Terpaksalah pandu kereta jalan belakang kedai yang sempit, tengok kalau boleh celok mana-mana. Terperanjat bila saya lalu belakang sebuah Restoran milik orang Melayu di Dataran Senawang. Saya dapati seorang pekerja lelaki restoran tersebut sedang solat di satu sudut yang amat sempit belakang kedai, yang muat-muat satu sejadah sahaja.
Kagum dengan kesungguhan pekerja tadi, memang saya salute pekerja restoran tadi. Kalau semua umat Islam kita boleh mencontohi pekerja tersebut semasa sibuk bertugas terutama peniaga pasar malam kita.
Saya pun tak pasti, adakah pekerja tadi solat di lorong belakang kedai , kerana restoran tersebut tiada disediakan bilik solat, atau ada bilik solat mungkin sedang dibaiki. Apa-apa pun kita bersangka baik dengan pemilik restoran tersebut. Mungkin bilik solat di restoran tersebut sedang dibaiki atau diubah suai.
Saya pun tak sempat nak menemu bual pekerja restoran tadi, almaklumlah sibuk nak cari tempat letak kereta, kalau tak, lambat pula masuk kerja.
Lebih mengagumkan saya, kalau tak silap saya , restoran tadi ada mengambil pekerja asing menjadi pekerja di restoran mereka. Jika pekerja tadi adalah pekerja asing, beliau patut dijadikan contoh tauladan atau duta solat bukan sahaja untuk pekerja asing yang beragama Islam, bahkan untuk umat Islam di Malaysia ini.
Di hari yang lain, sedang saya berborak-borak dengan seorang ustaz di satu taman perumahan di Senawang di luar pagar rumah ustaz tadi, datang 2 orang wanita Indonesia, seorang bertudung, seorang tidak bertudung. Wanita tadi bertanyakan kepada ustaz tadi di mana hendak belajar mengaji.
Memandangkan di Malaysia ini ramai pekerja asing yang beragama Islam, sepatutnya JAKIM dan Majlis Agama Islam Negeri ada jabatan khusus untuk mengendalikan hal ehwal pekerja asing yang beragama Islam ini, agar akidah mereka terjamin. Bukankah mereka juga membayar zakat?




Isu Lahad Datu: Meh Aku Jadi PM pulak..
Posted on Monday, March 11 @ 21:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Munir

Siang tadi saya balik kg di Baling sana nu, tu dia haih – Markaz PAS dan Bilik Gerakan P/Raya UMNO sudah naik merata tempat, bendera dan banner berkibar megah merata ceruk kampung dan simpang jalan, membawa makna pilihanraya dah dekat sangat dah.

Bila tengok bendera-bendera itu, saya mula teringat, kalau orang kg jemput balik ceramah, nak cakap isu apa pulak ini. Depa yang mai dengar kita ceramah, tak kira penyokong parti ataupun orang atas pagar, kalau boleh depa nak dengar isu/topic yang penceramah lain belum cakap lagi.

Belek pi belek mai, suka tak suka ka isu Lanun SULU mengganas di Lahad Datu sudah ambik tangga no-1, mengalahkan isu-isu besar Negara yang lain. Nak tak nak, kena sentuh juga isu ini.

Saya melihat isu Lanun Sulu ini sebenarnya melambangkan kelemahan yang amat ketara di pihak kerajaan BN dari segi cara mereka mentadbir dan menguruskan isu keselamatan negara, terutamanya yang melibatkan dasar politik luar negara (Foreign Affair).

Saya nak menulis straight forward guna bahasa orang kampung aje.

Berkenaan dasar politik luar negara yang ada hubungkait dengan keselamatan negara ini  – kita nak tanya, yang kerajaan kita terkial-kial sangat pulun nak bagi MORO dan FILIPINA berdamai hari itu buat apa?

Biaq pi lah depa bergaduh dan berperang – sebab bila depa duk kalut berperang sesama depa itu, gerenti depa tak akan ada masa nak pikiaq pasal nak tuntut Sabah ini.

Tak percaya – cuba tengok, selama beberapa PM dah – bukan org tak tau, FILIPINA dan SULU tak pernah gugurkan tuntutan hak mereka ke atas Sabah – tapi tak adalah sampai mai hantar LANUN mai serang kita macam tu sekali.

Baru-baru ini pula dalam suratkhabar, ada berita kata Malaysia tengah nak usahakan DAMAI di Pattani.

Ha, bagus lah tu, pi bagi depa berdamai, nanti bila depa dah tak tau apa nak buat, tak pasal-pasal dia nanti coih naik sorang – dia mengaku kata dia SULTAN PATANI akhir zaman, hantar mai Tentera Kesultanan Patani, mai serang Baling ka (kampung saya tu), Gerik Perak ka mana ka dengan alasan kawasan itu, zaman tok nenek depa dulu kala, adalah sebahagian drpd Empayar Patani. Tak ke haru?

Point nak habagnya, kalau kerajaan kita ini bijak tang bab “Perang Saraf” ini, demi keselamatan Negara, kita tak akan duk kalut nak pi suruh dua pihak yang bergaduh di Negara jiran suruh berdamai. Biaq pi lah depa bergaduh, biaq huru hara Negara depa, biaq meletup sana meletup sini. Bila pelabur asing mai nak melabur, depa akan mai Negara kita – rakyat kita juga yang untung.

Ini nak habag kat hangpa satu cerita betoi.

Lebih kurang 5 tahun lepas, urusan kerja mentakdirkan saya pernah hadir dalam satu PRESENTATION oleh beberapa orang Pengarah Eksekutif sebuah syarikat pelabur asing dari luar negeri yang membuat keputusan untuk melabur di sebuah kawasan Hi-Tech di Malaysia, berjumlah melebihi RM1,000,000,000 (1 billion ringgit - sekarang kilang tersebut sedang pesat berkembang).

Antara yg saya ingat, salah seorang Pengarah berkenaan bentangkan sebab musabab yang membuatkan mereka memilih Malaysia berbanding tempat2 lain yang sudah mereka pergi sebelum ini seperti di Amerika Latin, di Vietnam, Filipina dan juga Thailand. Antara sebabnya dia kata MALAYSIA AMAN DAMAI, tiada perang atau pun pemberontakan.

Di Thailand, ada perang Patani, bila2 boleh merebak ke Bangkok. Di Filipina, ada perang MORO, bila-bila boleh meletus di Manila, di Malaysia tiada perang, Sebab tu mereka pilih Malaysia.

Habis itu, yg kita pi pulun pi suruh MORO dan PATTANI berdamai tu buat apa?

(Biaq pi lah depa berperang, sekurang-kurangnya perang mereka melawan Filipina dan Siam itu dari kaca mata saudara satu shahadah adalah perang yang mulia, berbanding perang melawan kita yang satu saudara ini.)

Bila depa dah aman, bukan kata puak2 pemberontak tu ada masa nak kalih muncung senapang mai kat kita, tapi kita pula jadi huru-hara, pelabur tak masuk mai. Nu, anak-anak kita hat beribu-ribu orang dok belajar di Politeknik/Pusat latihan/Univ/Kolej merata ceruk Negara itu, keluar esok nak kerja apa?

Hish, hat tu pun tak boleh nak fikir. Lemah sungguh unit “Perang Saraf” kerajaan kita.

Macam ni kalu, meh aku jadi PM la pulak senang..

moniermatdin@yahoo.com
7.3.13 


 
"Mad Bon" dalang tragedi malang Lahat Datu?
Posted on Monday, March 11 @ 21:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh AMK SABAH

Angkatan Muda KEADILAN Sabah percaya pencerobohan di Lahad Datu  oleh tentera kesultanan Sulu, 9 Februari lalu didalangi 'orang dalam' termasuk pemimpin Umno tempatan.

Dalam kenyataan media hari ini, AMK Sabah menggesa polis menyiasat sesiapa sahaja yang bersubahat, merancang dan menyeludup masuk penceroboh berkenaan.
Ia katanya termasuk peranan Ketua cawangan Umno Sungai Nyamuk bernama Ahmad Malandi @ Mat Bom seperti disiar dalam laman web 'Sabahkini' pada 27 Februari, bertajuk "Ketua Cawangan Umno ketua Mundu".


Laman web berkenan sebelum ini mendakwa mendapat maklumat hanya 76  'tentera' sahaja yang berjaya mendarat di Tanduo termasuk enam wanita untuk mempertahankan tanah adat yang didakwa milik Ahmad di Felda Sahabat 18.
Sabahkini juga mengesyaki Ahmad dan anaknya, Mohd Ali  membiayai pembelian senjata api terhadap kumpulan penceroboh berkenaan di pasaran gelap di Tawi-Tawi dan menangung makan minum mereka.
Dilapor Bernama
Carian Keadilandaily mendapati Bernama turut melaporkan nama Ahmad Malandi atau Mad Bon dalam kronologi berita pencerobohan Lahad Datu yang disiar 1 Mac.
Kronologi berkenaan menyatakan pada 12 Februari, kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina itu dikenalpasti berpecah di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau dan rumah Ahmad Malandi atau 'Mad Bon'.
Dalam pada itu, AMK Sabah juga menggesa polis menyiasat artikel bertajuk 'Penceroboh Mahu Temui Personaliti' seperti disiar dalam laman web yang sama.
Menurutnya, hingga kini identiti individu tersebut masih dirahsiakan."Apakah hubung kait, kepentingan dan tujuan 'Individu' yang dirahsiakan itu dengan Anggota penceroboh bersenjata," ujar kenyataan tersebut.
AMK Sabah berkata, pencerobohan itu adalah tidak masuk akal dan seolah sandiwara yang bertujuan menakut-nakutkan rakyat.
Ini kerana, dakwanya, kumpulan dikatakan penceroboh itu terdiri daripada pelbagai bangsa termasuk Illanun, Kalagan, Kalibungan, Maranao, Tausug, Bajau, Suluk dan sebagainya.
"Kebanyakan mereka ini juga sering ke Sabah, mempunyai rumah, pekerjaan dan mempunyai banyak keluarga.
"Malah, ramai daripada mereka juga adalah warganegara Malaysia kerana memiliki kad pengenalan dan hidup aman damai. Semua ini dikecapi tanpa perlu berperang atau pertumpahan darah," ujarnya.



5 tahun tsunami politik : Antara "kelemahan" Pak Lah dan "keberan
Posted on Monday, March 11 @ 20:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh PemudaGombak
Ketika artikel ini ditulis, baru sahaja seminit melepasi 8 Mac 2013. Rakyat Malaysia meraikan 5 tahun ulang tahun tsunami politik melanda Malaysia.

Parlimen pun masih belum dibubarkan. Rakyat Malaysia semakin resah, malah pemimpin-pemimpin politik baik di pihak kerajaan atau pun pembanagkang lebih resah menanti tarikh pembubaran parlimen.

Mengimbau 5 tahun lalu ketika tsunami politik 2008 melanda, Malaysia berPerdana Menterikan Abdullah Ahmad Badawi yang juga dikenali sebagai Pak Lah.

Beliau pengganti Mahathir Mohammad yang memegang jawatan PM paling lama dalam sejarah Malaysia iaitu selama hampir 30 tahun.

Pak Lah, ketika lantikannya dikenali juga sebagai Mr Nice Guy lantaran perwatakannya yang lemah lembut. Beliau dipilih oleh Mahathir untuk meraih kembali sokongan rakyat lantaran imej 'diktator' yang lekat pada Mahathir semenjak zaman reformasi 1999 dan ternyata strategi ini membuahkan hasil.

Selain itu, beliau juga sebagai seorang tokoh berlatarbelakang agama yang amat sukar sekali dicari dalam Umno, malah waris kepada tokoh ulama di Pulau Pinang. Ciri-ciri inilah yang menjadikan rakyat Malaysia terutama orang Melayu, terpesona dengan perwatakan dan latar belakangnya dan melupakan kejahatan dan kezaliman Mahathir sebelum itu.

Sebaik sahaja mengambil alih jawatan PM pada 31 Oktober 2003, Pak Lah tidak perlu mengambil masa lama untuk membubarkan parlimen bagi mendapat mandat baru dari rakyat.

Beliau hanya mengambil masa 5 bulan selepas dilantik sebagai Perdana Menteri untuk membubarkan parlimen pada 4 Mac 2004 dan seterusnya mandat baru diperoleh pada 21 Mac 2004.

Mandat yang beliau peroleh bukan calang-calang mandat, malah yang terbaik buat Umno dan Barisan Nasional pasca reformasi 1999 dan dalam sejarah Umno dan BN. Ternyata strategi Umno / BN untuk mengalihkan beban imej Mahathir sebagai diktator dengan pengganti barunya Abdullah Ahmad Badawi, berhasil cemerlang, gemilang dan terbilang!

Namun, Pak Lah sebenarnya seorang PM yang lemut dan 'lembik" serta lemah dalam pentadbiran negara, sehingga beliau diserang luar dan dalam sebaik sahaja Umno BN gagal meraih 2/3 majoriti parlimen pada 2008. Gambar-gambar beliau yang 'selalu tidur' menjadi bahan jenaka rakyat yang menjadi satu faktor kegagalan beliau untuk mendapat 2/3 majoriti pada 2008.

Namun di dalam kelembutan dan kelembikanya, Pak Lah dengan macho dan berani membubarkan parlimen dalam masa 5 bulan sahaja selepas perlantikannya sebagai PM untuk mendapat mandat baru.

Selepas itu, mandat tersebut digunakan sebaiknya sebelum membubarkan parlimen kira-kira 4 tahun selepas itu yag menyaksikan tsunami politik negara pada 2008.

Disebabkan kegagalannya meraih 2/3 majoriti parlimen dalam sejarah Malaysia, beliau diserang luar dan dalam malah oleh mantan PM, Dr Mahathir.

Tidak perlu lama untuk mengakui kelemahan dan kesilapan, beliau meletakkan jawatan sebagai PM dan menyerahkannya pada 3 April 2009 kepada Najib Razak, PM Malaysia ke-6.

Najib semenjak zaman mudanya dikenali sebagai seorang yang lantang dan agresif. Ucapan dan pidatonya juga berapi-api, amat jauh sekali dengan Abdullah Badawi.

Dari segi sejarah, Najib pernah menjadi ahli perlimen termuda, timbalan menteri termuda dan menteri besar termuda di Malaysia. Malah beliau antara pemimpin Umno yang mempunyai kepetahan berpidato yang jarang-jarang dimiliki oleh pemimpin Umno lain.

Sedar tidak sedar, hari ini sudah hampir 4 tahun rakyat Malaysia berPerdana Menterikan Najib Razak. 3 April bulan hadapan genap 4 tahun beliau menjadi PM Malaysia ke-6 dan mungkin yang terakhir.

Malah, sedar tidak sedar juga sebenarnya mandat yang diterima oleh Najib hari ini sebenarnya mandat rakyat untuk Pak Lah, bukan untuk Najib. Ya, beliau harus sedar bahawa mandat yang beliau pegang hari ini adalah mandat yang diperoleh oleh Abdullah Badawi pada 8 Mac 2008 dan beliau hanya menumpang mandat Pak Lah.

Selemah-lemah Pak Lah, beliau dengan beraninya membubarkan parlimen dalam masa setahun selepas menerima mandat PM dari Mahathir.

Namun sehebat-hebat Najib, sudah 4 tahun beliau masih menggunakan mandat Pak Lah yang lemah dan masih belum berani membubarkan parlimen.


Ketua Pemuda PAS Gombak,
Syarhan Humaizi Halim.

 Lepas 8 Mac, Hormati prinsip kerajaan caretaker
Posted on Monday, March 11 @ 20:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Mohamad Faizal
Melepasi 8 Mac 2013 lalu, genaplah lima tahun mandat diberikan oleh rakyat kepada kerajaan terajuan UMNO dan Barisan Nasional, BN di peringkat persekutuan.

Mulai saat itu jugalah hingga kerajaan baru dibentuk melalui PRU13, kerajaan pimpinan YAB DS Najib adalah secara konvensyennya adalah kerajaan 'caretaker'.


Sebagai menghormati konvensyen yang diterimapakai oleh kebanyakan Negara demokrasi dunia hari ini, sebaiknya YAB DS Najib dan kerajaan pimpinannya menghormati prinsip-prinsip­ umum kerajaan caretaker agar moral kerajaan UMNO Barisan Nasional tidak berada pada tahap yang tidak sewajarnya.
Harus diingat, melepasi lima tahun mandate yang diberikan oleh rakyat adalah suatu keluar biasaan amalan di Malaysia.
Prinsip-prinsip sejagat caretaker government tersebut termasuklah memisahkan parti UMNO/BN dari dilihat menguasai jentera kerajaan, dan terus mengekalkan profesyenalisme kakitangan awam dengan mendokong kebebasan tidak memihak di kalangan kakitangan awam.
Salaku kerajaan caretaker pada konvensyen, kerajaan UMNO/BN seharusnya pada masa kini hinggalah selesainya PRU 13 dilangsungkan, tidak lagi boleh memutuskan sebarang projek mega dan memutuskan dasar-dasar baru yang mengikat kerajaan yang akan dibentuk selepas PRU 13 kelak.
Meskipun Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan hal berkaitan kerajaan caretaker, sebagai sebuah Negara yang mengamalkan system demokrasi pilihan raya, konvensyen yang mengiktiraf prinsip-prinsip kerajaan caretaker ini perlulah dihormati. - 27 Rabiul Akhir 1434H.




 Top100 Ranking Blog PR 1 Mac 2013 - CartaDaunKari
Posted on Sunday, March 10 @ 02:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh Cenangau DaunKari

Mula-mula sekali aku nak minta maaf pasai lambat buat posting ranking untuk 1 Mac ni. Rasa malas sangat nak update blog, tah pasai apa aku pun taktau, mungkin pasai Anwar Ibrahim jugak kut...

Walaupun aku lambat buat posting tapi data yang aku gunakan tetap data untuk 1 Mac yang aku generate sebelum pukul 12mlm 1 Mac lepas.

Untuk ranking Top50 kali ni pun nampaknya naik sikit, cuma 2,611 mata kepada 92,423 dengan blog Penburuk paling meningkat dengan 2,000 mata.

Untuk ranking Top100 aku masukkan blog member aku, TheCyberSniper. Aku pun tak pasti pasai apa aku terlepas pandang blog member ni yang duduk di tangga ke 61.

Macam biasa, aku malas nak ulas panjang-panjang, layan ja la...
TopBlog PR
Pilihan Cenangau

Malaysia
1/03/13
Topblog
1/03/13

Malaysia
16/02/13
Topblog
16/02/13
Turun
Naik
AmenoWorld246125510
Anak Sungai Derhaka257226520
Kelab Greenboc355336930
Addin463446551
Tukar Tiub484550361
Salehudin667671682
Omak Kau751765870
Milosuam79084274-4
Manjongmari90091008112
Cenangau93610889100
Era Pasca960111241165
Mohd Sayuti Omar972121010120
Gendang Perang1073131053130
MediaPerak.net1219141095140
ek-eleh1381157669-6
Kedah.kini1440161703215
Kachip Emas1458171767236
Bloglist Malaysia146218119815-3
Kedahlanie.info1533191618201
Biaqpila1551201721222
Pahang Daily15732130634221
Dunia Cacamerba17072225473210
IdaMan171423138917-6
Kerajaan Rakyat175624149119-5
Warta Maya179025144718-7
Batu vs kayu181326192225-1
Al-Husseyn1840272397314
Muslimeen United1851282316302
Kerengga197329227228-1
Ibnu Hasyim2104302631355
Cipan Tapir Tenuk226131215827-4
Pencacai Semalaysia2391322593342
Sakmongkol242233203926-7
Ikutsukaaku ISA254434229929-5
Yong suka kuning2550352970405
Kerabu Bersuara255336183324-12
Penburuk26363746385417
Zakri Ali269238273736-2
PASPB2828392946390
Sisi Bukit2845403720488
Idah Salam287741276837-4
Mountdweller2945423157431
Jalan Pulang3165433159441
Orang Ni3396443528473
Aspan Alias340745299741-4
Sedaka Sejahtera3435463430460
Mutaligat3439473828492
Haluan Kiri346248257133-15
Mimpi Senja3565494029501
Cananglahnie399050318045-5

Nizar Coretanku399751292838-13
Mat Indera Sipejuang4533524410520
AnakMudaMalaysia48105379716411
Paklong Online4903546645606
Blog Hangit4915556326594
Sharpshooter512756461553-3
Warta Subhi550157415351-6
Siyasahsyariah550358566457-1
sabahdaily58395990117011
Malaysiaberih595460477755-5
The Cyber Sniper650761BaruBaruBaru
Perakite Daily671862666661-1
Aiyang682463532556-7
Naimnikmat754864676162-2
Paapaada761765724963-2
Tempayan Retak7635668082660
Al-Brangi793867802465-2
Sokong PR8262688980691
Bicara Abu Nawas838069621758-11
Pulakdah909670887067-3
M3M96557111889787
Dango Mamamat983372146508412
Ajijoi989073170878613
AgenDSAI99887414195817
Laksamana Bkt Bintang102347514503838
Kedah-Online107227610899760
Al-Banjari Online11211772090710124
Wfauzdin11279781109177-1
Telok Bakong113807912945801
Utusankini1143980951273-7
Aduka Taruna119948114498821
Gaya Peneroka122818217662919
Nusajayakini124358317461896
Karat Hijau1270284893068-16
Libang Libu1278885944571-14
Fendi Tazkirah1288186191149610
Penyokong PAS13116871012175-12
Jasin Daily13243881262479-9
Hanief13716891742388-1
Dialog Rakyat13796901009274-16
Batu Gajah Mari138149119596987
Pas Caw Bkt Sentosa214357922517910412
Lagi Berita15420931750390-3
Sanggah Tok Sago16924941797592-2
Marhaen17438951502285-10
Pakat-pakat kalih17493961910295-1
Ini-yang-aku-rasa18893972810510811
Otai Manjung18928981833993-5
Ada Aku Kesah1988799204311001
Al-Bakistani20153100no data13232


*Data pada 1 Mac 2013 11.35pm.
Kalau nak tengok carta yang sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Akhirnya, macam biasa, kalau ada yang patut masuk carta ni tapi tak masuk, jangan segan-segan bagitau. Kalau segan nak tulis suruh masukkan blog sendiri kat ruang komen, email terus kat aku pun takpa. Aku takdak masalah, "tanpa prejudis." Pun begitu, aku akan screen dulu untuk pastikan "bukan blog part-time prono/hiburan sensasi melampau"

Cumanya, nak tambah sikit, kalau boleh tu, 'paparkan' la blog aku dalam bloglist hangpa sebagai tanda sokongan.

Kat bawah ni macam biasa jugak, aku sediakan 'borang' khas Alexa. Kalau nak semak ranking masukkan alamat blog lepas tu terus tekan "enter" (jangan sibuk nak cari "button enter", memang tak nampak.)  Lepas tu ruang tu akan paparkan keputusan terkini kedudukan ranking blog tu.

Sumber: cenangau.blogspot.com


SATURDAY February 16, 2013


Top100 Ranking Blog PR 16 Februari 2013 - CartaDaunKari



Top50 blog PR pilihan Daunkari kali ni macam ranking lepas jugak naik cuma sikit 3,669  mata kepada 95,043 mata.

Blog Orang Ni paling meningkat dengan cuma 6,409 mata dan blog Jalan Pulang paling menurun dengan -1,529 mata. Ada lagi yang paling menurun tapi turun terkeluar dari carta top50.


Untuk top100, blog Otai Manjung paling meningkat, naik 46 anak tangga dan blog Pakat-pakat kalih paling menurun, turun 27 anaktangga

Walaupun parlimen akan dibubarkan dah tak lama lagi, nampaknya ranking blog politik tak banyak meningkat pun. Mungkin sebab semakin ramai yang lebih selesa bergantung kepada facebook sebagai sumber maklumat.

Apa pun, layan ja la...
TopBlog PR
Pilihan Cenangau
Malaysia
16/02/13
Topblog
16/02/13
Malaysia
01/02/13
Topblog
01/02/13
Turun
Naik
AmenoWorld255124410
Anak Sungai Derhaka265225320
Kelab Greenboc369335541
Milosuam42743033-1
Addin465540550
Tukar Tiub503651860
Omak Kau658763381
Salehudin716867791
ek-eleh76695697-2
Cenangau88910811100
Manjongmari1008111322187
Mohd Sayuti Omar1010121012120
Gendang Perang1053131040130
MediaPerak.net1095141081140
Bloglist Malaysia1198151137150
Era Pasca124116100111-5
IdaMan138917131216-1
Warta Maya144718131317-1
Kerajaan Rakyat1491191366190
Kedahlanie.info1618201566222
Kedah.kini1703212104276
Biaqpila172122146421-1
Kachip Emas1767232128296
Kerabu Bersuara183324145320-4
Batu vs kayu1922251903250
Sakmongkol203926188024-2
Cipan Tapir Tenuk2158272151303
Kerengga2272282365313
Ikutsukaaku ISA2299292520323
Muslimeen United2316302629366
Al-Husseyn23973129724110
Dunia Cacamerba25473232054311
Haluan Kiri2571332652374
Pencacai Semalaysia259334212428-6
Ibnu Hasyim263135200326-9
Zakri Ali273736255034-2
Idah Salam2768372935403
Nizar Coretanku2928382814391
PASPB294639253033-6
Yong suka kuning2970403687466
Aspan Alias299741260035-6
Pahang Daily3063423357442
Mountdweller31574354675916
Jalan Pulang315944163023-21
Cananglahnie318045312542-3
Sedaka Sejahtera3430464549537
Orang Ni35284799377124
Sisi Bukit37204862346012
Mutaligat3828494222490
Mimpi Senja4029504473511

Warta Subhi415351428050-1
Mat Indera Sipejuang441052420048-4
Sharpshooter4615534644541
Penburuk4638545114562
Malaysiaberih477755399447-8
Aiyang532556365445-11
Siyasahsyariah5664575363570
Bicara Abu Nawas621758119587820
Blog Hangit632659544858-1
Paklong Online6645606305611
Perakite Daily666661104957211
Naimnikmat676162450352-10
Paapaada724963688862-1
AnakMudaMalaysia797164113637511
Al-Brangi8024658784661
Tempayan Retak808266162028923
Pulakdah887067150248417
Karat Hijau893068507555-13
Sokong PR898069752463-6
sabahdaily901170145648313
Libang Libu944571903367-4
LibangLibu944572BaruBaruBaru
Utusankini951273949469-4
Dialog Rakyat1009274949570-4
Penyokong PAS1012175773764-11
Kedah-Online108997611686760
Wfauzdin1109177156648710
M3M11889781103274-4
Jasin Daily12624792136810324
Telok Bakong12945801181777-3
AgenDSAI141958114029821
Aduka Taruna14498821099573-9
Laksamana Bkt Bintang145038317068907
Dango Mamamat1465084195559713
Marhaen15022851381281-4
Ajijoi170878617935937
Bujang Susah17314872194710518
Hanief17423881528786-2
Nusajayakini17461892156210415
Lagi Berita17503903342912232
Gaya Peneroka176629117173910
Sanggah Tok Sago179759218125942
Otai Manjung1833993no data13946
Semut Malaysia1904194207861028
Pakat-pakat kalih1910295937868-27
Fendi Tazkirah19114962577311216
Ahmad Seekers19150971380680-17
Batu Gajah Mari19596981852495-3
Wartawan Lmn Reformasi2042899223371078
Ada Aku Kesah204311001379079-21
*Data pada 16 Feb 2013 10.35am.

Kalau nak tengok carta yang sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Akhirnya, macam biasa, kalau ada yang patut masuk carta ni tapi tak masuk, jangan segan-segan bagitau. Kalau segan nak tulis suruh masukkan blog sendiri kat ruang komen, email terus kat aku pun takpa. Aku takdak masalah, "tanpa prejudis." Pun begitu, aku akan screen dulu untuk pastikan "bukan blog part-time prono/hiburan sensasi melampau"

Cumanya, nak tambah sikit, kalau boleh tu, 'paparkan' la blog aku dalam bloglist hangpa sebagai tanda sokongan.

Kat bawah ni macam biasa jugak, aku sediakan 'borang' khas Alexa. Kalau nak semak ranking  masukkan alamat blog lepas tu terus tekan "enter" (jangan sibuk nak cari "button enter", memang tak nampak.) Lepas tu ruang tu akan paparkan keputusan terkini kedudukan ranking blog tu.

Kalau blog hangpa patut masuk ranking tapi tak masuk jangan segan-segan bagitau kat aku.

FRIDAY February 01, 2013


Top100 Ranking Blog PR 1 Februari 2013 - CartaDaunKari


Top50 blog PR pilihan Daunkari kali ni macam ranking lepas jugak naik sikit 14,181 mata kepada 98,712 mata, kali pertama kut di bawah 100ribu.

Blog Nizar Coretanku paling meningkat dengan cuma 2,808 mata dan blog Ayang paling menurun dengan -683 mata. Ada lagi yang paling menurun tapi turun terkeluar dari carta top50.

Aku takdan nak ulas panjang-panjang, hangpa tengok sendiri la kut no...
TopBlog PR
Pilihan Cenangau
Malaysia
1/02/13
Topblog
1/02/13
Malaysia
16/01/13
Topblog
16/01/13
Turun
Naik
AmenoWorld244126610
Anak Sungai Derhaka253227920
Milosuam303354163
Kelab Greenboc35544483-1
Addin40554724-1
Tukar Tiub518660971
ek-eleh569774081
Omak Kau6338819102
Salehudin677974490
Cenangau81110871111
Era Pasca1001115005-6
Mohd Sayuti Omar1012121261131
Gendang Perang10401327643219
MediaPerak.net1081141266140
Bloglist Malaysia113715120812-3
IdaMan1312161475171
Warta Maya131317146216-1
Manjongmari1322181503180
Kerajaan Rakyat13661922842910
Kerabu Bersuara14532028673313
Biaqpila146421154119-2
Kedahlanie.info156622171821-1
Jalan Pulang163023138515-8
Sakmongkol188024194623-1
Batu vs kayu1903252121250
Ibnu Hasyim200326171120-6
Kedah.kini2104272481314
Pencacai Semalaysia2124282423302
Kachip Emas2128293025378
Cipan Tapir Tenuk2151303014355
Kerengga236531213126-5
Ikutsukaaku ISA25203241194412
PASPB253033223128-5
Zakri Ali255034209124-10
Aspan Alias2600353019361
Muslimeen United262936217527-9
Haluan Kiri2652374298458
SelatanOnline26633848875214
Nizar Coretanku28143956225819
Idah Salam2935404584488
Al-Husseyn297241302738-3
Cananglahnie312542368941-1
Dunia Cacamerba32054358556017
Pahang Daily335744336640-4
Aiyang365445297134-11
Yong suka kuning3687465444559
Malaysiaberih3994474858514
Mat Indera Sipejuang4200485513568
Mutaligat42224960006112
Warta Subhi428050447246-4

Mimpi Senja4473515151532
Naimnikmat450352483350-2
Sedaka Sejahtera454953317439-14
Sharpshooter4644545542573
Karat Hijau507555404143-12
Penburuk511456447747-9
Siyasahsyariah5363576381625
Blog Hangit544858103917517
Mountdweller546759391442-17
Sisi Bukit623460533354-6
Paklong Online630561584759-2
Paapaada688862118827816
Sokong PR7524637154630
Penyokong PAS7737647995651
Al-Banjari Online8040658329672
Al-Brangi8784668237660
Libang Libu903367151418821
Pakat-pakat kalih937868472249-19
Utusankini949469199569728
Dialog Rakyat949570134518212
Orang Ni993771139628413
Perakite Daily1049572929970-2
Aduka Taruna109957311386774
M3M11032741006672-2
AnakMudaMalaysia1136375941571-4
Kedah-Online11686761036373-3
Telok Bakong118177713003814
Bicara Abu Nawas1195878852368-10
Ada Aku Kesah137907913678834
Ahmad Seekers1380680889669-11
Marhaen13812812347210423
AgenDSAI1402982757264-18
sabahdaily14564832842311229
Pulakdah15024841037174-10
Kopitiam Bang Nan1515985210439813
Hanief152878615711893
Wfauzdin15664872410010518
Wasukalu1608888181522-66
Tempayan Retak1620289no data15263
Laksamana Bkt Bintang17068902216110111
Gaya Peneroka17173911193579-12
Pak Karamu17859921490687-5
Ajijoi17935931474986-7
Sanggah Tok Sago1812594no data14652
Batu Gajah Mari1852495226691027
Buletinonline18805961298280-16
Dango Mamamat195559721305992
Edyesdotcom19886981984696-2
Demo Lonie20114991455685-14
LensaHp20248100219081000
*Data pada 16 Jan 2013 10.35am.

Kalau nak tengok carta yang sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Akhirnya, macam biasa, kalau ada yang patut masuk carta ni tapi tak masuk, jangan segan-segan bagitau. Kalau segan nak tulis suruh masukkan blog sendiri kat ruang komen, email terus kat aku pun takpa. Aku takdak masalah, "tanpa prejudis." Pun begitu, aku akan screen dulu untuk pastikan "bukan blog part-time prono/hiburan sensasi melampau"

Cumanya, nak tambah sikit, kalau boleh tu, 'paparkan' la blog aku dalam bloglist hangpa sebagai tanda sokongan.

Kat bawah ni macam biasa jugak, aku sediakan 'borang' khas Alexa. Kalau nak semak ranking  masukkan alamat blog lepas tu terus tekan "enter" (jangan sibuk nak cari "button enter", memang tak nampak.) Lepas tu ruang tu akan paparkan keputusan terkini kedudukan ranking blog tu.

Kalau blog hangpa patut masuk ranking tapi tak masuk jangan segan-segan bagitau kat aku.




Wednesday, January 16, 2013


Top100 Ranking Blog PR 16 Januari 2013 - CartaDaunKari


Top50 blog PR pilihan Daunkari kali ni macam 2 minggu lepas jugak naik sikit 11,469 mata kepada 112,893 mata, blog Kerabu Bersuara paling meningkat dengan 13,244 mata.

Untuk carta Top100 kali ni aku masukkan 2 blog baru yang berjaya masuk carta top100,  blog Gendang Perang dan Penyokong PAS.
Aku harap dengan PRU13 yang dah tak lama lagi, blogger yang sebelum ni tak berapa nak semangat menulis akan aktif semula menulis dan tentunya akan menaikkan balik rangking blog hangpa.  

TopBlog PR
Pilihan Cenangau
Malaysia
16/01/13
Topblog
16/01/13
Malaysia
01/01/13
Topblog
01/01/13
Turun
Naik
AmenoWorld266124710
Anak Sungai Derhaka279234620
Kelab Greenboc448354952
Addin472452840
Era Pasca50053593-2
Milosuam5416962104
Tukar Tiub60976986-1
ek-eleh74081015124
Salehudin74497787-2
Omak Kau819109519-1
Cenangau871118588-3
Bloglist Malaysia1208121188131
Mohd Sayuti Omar1261131425174
MediaPerak.net1266141361162
Jalan Pulang1385151298150
Warta Maya1462161752204
IdaMan1475171591192
Manjongmari150318128214-4
Biaqpila154119156918-1
Ibnu Hasyim1711201801211
Kedahlanie.info1718212374276
Wasukalu18152296811-11
Sakmongkol1946232269252
Zakri Ali209124191722-2
Batu vs kayu2121252627305
Kerengga2131262349260
Muslimeen United217527221123-4
PASPB223128224224-4
Kerajaan Rakyat2284293141345
Pencacai Semalaysia2423303262355
Kedah.kini2481312822310
Gendang Perang276432barubarubaru
Kerabu Bersuara286733161118148
Aiyang29713451245117
Cipan Tapir Tenuk3014354036394
Aspan Alias3019363894371
Kachip Emas3025374068403
Al-Husseyn302738288532-6
Sedaka Sejahtera317439239828-11
Pahang Daily3366404341422
Cananglahnie368941391538-3
Mountdweller3914424764453
Karat Hijau404143305833-10
Ikutsukaaku ISA411944261529-15
Haluan Kiri4298455036505
Warta Subhi447246430241-5
Penburuk4477475663547
Idah Salam458448363036-12
Pakat-pakat kalih472249487647-
Naimnikmat483350499749-

Malaysiaberih485851437443-8
SelatanOnline4887527367597
Mimpi Senja515153493048-5
Sisi Bukit533354533252-2
Yong suka kuning5444555862550
Mat Indera Sipejuang551356469344-12
Sharpshooter5542577038570
Nizar Coretanku562258167718426
Paklong Online584759707558-1
Dunia Cacamerba5855607602611
Mutaligat600061535853-8
Siyasahsyariah638162619356-6
Sokong PR7154638826674
AgenDSAI757264767962-2
Penyokong PAS799565barubarubaru
Al-Brangi823766829165-1
Al-Banjari Online832967211199124
Bicara Abu Nawas852368481046-22
Ahmad Seekers88966910590701
Perakite Daily929970866766-4
AnakMudaMalaysia941571776263-8
M3M1006672781464-8
Kedah-Online103637312644741
Pulakdah10371741019669-5
Blog Hangit1039175no data12247
Tukang Lawan1093776748660-16
Aduka Taruna1138677974468-9
Paapaada11882781206173-5
Gaya Peneroka11935791190372-7
Buletinonline129828016041800
Telok Bakong130038120815909
Dialog Rakyat13451821161271-11
Ada Aku Kesah136788317787852
Orang Ni13962841416477-7
Demo Lonie14556851296075-10
Ajijoi147498621684959
Pak Karamu14906871484879-8
Libang Libu15141882727210416
Hanief15711891897688-1
Fendi Tazkirah16464901809687-3
Jasin Daily166119121702965
dollahyankee17009921456978-14
Bawean Termenung176769321274930
Nusajayakini18665941344376-18
Bebaskan Malaysia18783952774310510
Edyesdotcom19846962909710711
Utusankini19956972113092-5
Kopitiam Bang Nan2104398no data11315
Dango Mamamat2130599265581023
LensaHp21908100no data13333

*Data pada 16 Jan 2013 10.35am.

Kalau nak tengok carta yang sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Akhirnya, macam biasa, kalau ada yang patut masuk carta ni tapi tak masuk, jangan segan-segan bagitau. Kalau segan nak tulis suruh masukkan blog sendiri kat ruang komen, email terus kat aku pun takpa. Aku takdak masalah, "tanpa prejudis." Pun begitu, aku akan screen dulu untuk pastikan "bukan blog part-time prono/hiburan sensasi melampau"

Cumanya, nak tambah sikit, kalau boleh tu, 'paparkan' la blog aku dalam bloglist hangpa sebagai tanda sokongan.

Kat bawah ni macam biasa jugak, aku sediakan 'borang' khas Alexa. Kalau nak semak ranking  masukkan alamat blog lepas tu terus tekan "enter" (jangan sibuk nak cari "button enter", memang tak nampak.) Lepas tu ruang tu akan paparkan keputusan terkini kedudukan ranking blog tu.

Kalau blog hangpa patut masuk ranking tapi tak masuk jangan segan-segan bagitau kat aku.



Wednesday, January 02, 2013


Top100 Ranking Blog PR 1 Januari 2013 - Carta DaunKari


Top50 blog PR pilihan Daunkari kali ni naik sikit 17,293 mata kepada 124,362 mata, blog Mountdweller paling meningkat dengan 6,542 mata.

Untuk carta Top100 kali ni sempena tahun baru aku masukkan banyak blog baruyang aku jumpa dalam blog Wartamaya dan Bloglist Malaysia, 2 sumber link utama blog PR.
Kalau ada lagi blog yang lain yang aku terlepas pandang jangan segan-segan tolong bagitau kat aku.
TopBlog PR
Pilihan Cenangau
Malaysia
01/01/13
Topblog
01/01/13
Malaysia
16/12/12
Topblog
16/12/12
Turun
Naik
AmenoWorld247123510
Anak Sungai Derhaka346237331
Era Pasca35933282-1
Addin528456751
Kelab Greenboc54955354-1
Tukar Tiub698683682
Salehudin778782770
Cenangau858897691
Omak Kau95191151123
Milosuam962107796-4
Wasukalu968111098110
ek-eleh1015121472164
Bloglist Malaysia1188131385141
Manjongmari1282141690173
Jalan Pulang129815104610-5
MediaPerak.net136116143115-1
Mohd Sayuti Omar1425171757192
Biaqpila1569181738180
IdaMan159119134013-6
Warta Maya1752202523233
Ibnu Hasyim180121184720-1
Zakri Ali1917222593253
Muslimeen United221123barubarubaru
PASPB224224221221-3
Sakmongkol2269252696261
Kerengga2349262871304
Kedahlanie.info237427256324-3
Sedaka Sejahtera2398283818357
Ikutsukaaku ISA261529251422-7
Batu vs kayu262730284629-1
Kedah.kini2822312893310
Al-Husseyn288532275527-5
Karat Hijau3058333821363
Kerajaan Rakyat314134332632-2
Pencacai Semalaysia326235276728-7
Idah Salam363036350633-3
Aspan Alias3894374466414
Cananglahnie3915384349402
Cipan Tapir Tenuk4036395369434
Kachip Emas406840barubarubaru
Warta Subhi4302415446443
Pahang Daily4341426203475
Malaysiaberih4374435959463
Mat Indera Sipejuang469344380134-10
Mountdweller476445113106520
Bicara Abu Nawas4810466220482
Pakat-pakat kalih4876478177569
Mimpi Senja4930487606524
Naimnikmat499749398338-11
Haluan Kiri503650405039-11

Aiyang512451661950-1
Sisi Bukit5332528387575
Mutaligat535853653749-4
Penburuk566354160647521
Yong suka kuning5862558040550
Siyasahsyariah619356552945-11
Sharpshooter703857476642-15
Paklong Online707558barubarubaru
SelatanOnline736759888058-1
Tukang Lawan748660715051-9
Dunia Cacamerba760261387337-24
AgenDSAI76796210199620
AnakMudaMalaysia77626312973674
M3M78146411428662
Al-Brangi8291651034463-2
Perakite Daily866766barubarubaru
Sokong PR882667917359-8
Aduka Taruna974468793354-14
Pulakdah10196691405368-1
Ahmad Seekers1059070barubarubaru
Dialog Rakyat11612711130064-7
Gaya Peneroka1190372barubarubaru
Paapaada1206173barubarubaru
Kedah-Online126447417679828
Demo Lonie1296075985761-14
Nusajayakini1344376972360-16
Orang Ni1416477no data10326
dollahyankee145697820094868
Pak Karamu148487917414801
Buletinonline16041801681678-2
Kerabu Bersuara1611181no data9817
Batu Gajah Mari1654382no data10725
Budak kampung Online16641831407069-14
Nizar Coretanku16771841410870-14
Ada Aku Kesah17787851889584-1
Wartawan Lmn Reformasi180638624870904
Fendi Tazkirah1809687barubarubaru
Hanief189768824414891
Marhaen19988891430571-18
Telok Bakong20815902097588-2
Al-Banjari Online2111991no data11221
Utusankini2113092no data1019
Bawean Termenung2127493no data11320
Wfauzdin21574941626977-17
Ajijoi2168495no data1027
Jasin Daily2170296barubarubaru
Pas Caw Bkt Sentosa221869971625576-21
Payah Sungguh2226098barubarubaru
Pemuda Cheh23552992966996-3
Perisi Rakyat245501001946985-15
*Data pada 1 Jan 2013 10.10pm.
Kalau nak tengok carta yang sebelum-sebelum ni, boleh klik di sini.

Akhirnya, macam biasa, kalau ada yang patut masuk carta ni tapi tak masuk, jangan segan-segan bagitau. Kalau segan nak tulis suruh masukkan blog sendiri kat ruang komen, email terus kat aku pun takpa. Aku takdak masalah, "tanpa prejudis." Pun begitu, aku akan screen dulu untuk pastikan "bukan blog part-time prono/hiburan sensasi melampau"

Cumanya, nak tambah sikit, kalau boleh tu, 'paparkan' la blog aku dalam bloglist hangpa sebagai tanda sokongan.

Kat bawah ni macam biasa jugak, aku sediakan 'borang' khas Alexa. Kalau nak semak ranking  masukkan alamat blog lepas tu terus tekan "enter" (jangan sibuk nak cari "button enter", memang tak nampak.) Lepas tu ruang tu akan paparkan keputusan terkini kedudukan ranking blog tu.

Kalau blog hangpa patut masuk ranking tapi tak masuk jangan segan-segan bagitau kat aku.




 

Tiada ulasan: