Selasa, 19 Mac 2013

KENAPA KITA NAK CILUK HAK ORANG...ATAU BERI CARA TAK TERUS PADA NEGERI...PERKARA MUNGKIN INI BOLEH JADI PENYELEWENGAN

PRU13: Lim Kit Siang bertanding di Gelang Patah

Harakahdaily, 18 Mac 2013

KUALA LUMPUR: Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang diumumkan secara rasmi bertanding di Parlimen Gelang Patah, Johor pada Pilihan raya Umum ke-13 nanti.

Pengumuman itu dibuat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Majlis Sambutan Ulang tahun ke-47 DAP di Johor Baharu, malam ini, lapor blog Jalan Pulang.

Turut hadir semasa pengumuman tersebut dibuat ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Dr Mahfodz Mohamad dan Pengerusi PKR negeri, Datuk Chua Jui Meng.

Kerusi tersebut disandang calon BN daripada MCA, Tan Ah Eng yang mendapat 33,630 undi mengalahkan calon PKR, Zaliha Mustafa yang memperoleh 24,779 undi dengan majoriti 8,851 undi pada pilihanraya umum lalu.

Kit Siang yang merupakan anak jati Batu Pahat kini berusia 72 tahun dan antara pemimpin politik veteran bakal bertanding bagi penggal ketujuh.

Pada PRU12, beliau bertanding di Parlimen Ipoh Timur mendapat 37,364 undi menewaskan calon BN, Liew Mun Hon yang mendapat 15,422 undi dengan majoriti 21,942 undi.

PRU13: Setuju pandangan Ustaz Azhar Idrus

Ajai Sentul,


Dalam program Malam Seni Untuk Perubahan pada 16 Mac lalu di Kampung baru, Ustaz Azhar Idrus menyentuh suatu perkara yang amat penting bagi saya. Ingatan tersebut asalnya sebagai jawapan kepada soalan yang dikemukakan oleh Nurul Izzah, namun ingatan yang disampaikan oleh Ustaz Azhar itu melangkaui semua pendokong perjuangan Islam dan Pakatan Rakyat.

Uztaz Azhar mengingatkan supaya jangan berasa selesa melihat sokongan rakyat yang ramai setiap kali ceramah diadakan. Jangan jadikan perkara itu sebagai ukuran bahawa kita kuat dan boleh mencapai kemenangan. Jangan rasa ujub, hebat serta rasa kehilangan pertolongan Allah atau dengan kata lain kita boleh menang melalui usaha sendiri.

Saya sangat-sangat bersetuju dengan ingatan itu bahawa para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat khususnya yang beragama Islam supaya sentiasa tidak lupa penggantungan kita kepada Allah. Jangan sesekali kita lalai dan lupa akan hal ini. Kita menang bukan sebab kita kuat dan mendapat sokongan ramai tetapi kita menang sebab Allah nak bagi kita menang.

Apabila kita sentiasa berpegang dengan hakikat ini, barulah kemenangan itu mendapat berkat dan dipermudahkan oleh Allah SWT. Marilah kita sama-sama menghadapi PRU kali ini dengan penuh tawaduk dan berserah diri kepada Allah.

Mampat ajak rakyat Terengganu tuntut royalti

Khairul Azlam Mohamad, 18 Mac 2013

Tengku Ibrahim menyediakan makanan minum petang kepada wakil media.

KUALA TERENGGANU: Penaung Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat), Tengku Ibrahim Sultan Ismail mengajak seluruh rakyat Terengganu agar turun pada Perhimpunan Jom Bersama Tuntut Royalti Kita, Pulangkan Royalti pada 20 Mac ini di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu.

Katanya, pada perhimpunan tersebut satu memorandum bersama dengan tandatangan rakyat Terengganu akan diserahkan kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

Menurutnya, memorandum tersebut bagi menuntut penjelasan ke atas penarikan balik saman royalti terhadap Petronas dan kerajaan Persekutuan yang genap setahun.

Malah, beliau turut menyifatkan tindakan MB Terengganu itu merupakan satu kesilapan besar yang dibuat tanpa perbincangan dengan Exco Kerajaan Negeri sendiri.

“Saya percaya Menteri Besar telah membuat satu kesilapan yang besar iaitu menarik balik saman royalti minyak ini,” jelas beliau pada satu sidang media di kediamannya, Batu Burok, dekat sini, hari ini.

Menurutnya, isu penafian hak royalti petroleum dan gas Terengganu itu berlaku sejak tahun 2000 lagi ketika negeri di bawah pemerintahan kerajaan PAS.

Beliau yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanggol menyifatkan royalti sebagai isu besar rakyat Terengganu yang belum selesai.

“Sekarang kes (saman) ini telah ditarik balik tetapi penyelesaiannya tidak ada apa-apa secara hitam-putih antara Ahmad Said (MB Terengganu) dengan pihak Petronas dan Kerajaan Persekutuan.

“Apakah terma-terma yang dipersetujui secara bersama hingga saman itu ditarik balik oleh kerajaan negeri sedangkan, hutang (kerajaan pusat kepada negeri) masih banyak hingga mencecah berbilion atau ribu juta,” dakwanya.

Kalau tukar kerajaan Islam tunggulah pembalasan – Dr Asri

Aslani M, 18 Mac 2013
KOTA BHARU: “Kalau kita tukar kerajaan Islam kepada yang lebih teruk, tunggulah pembalasan di akhirat kelak,” kata mantan Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Asri Zainal Abidin.

Beliau berkata, rakyat semestinya mengekalkan kerajaan yang ada di Kelantan sekarang.

“Sepatutnya Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) turut sama mempertahankan Kelantan,” katanya pada Wacana Perdana bertajuk ‘Pasca PRU13: Di Mana Melayu Islam?’ di Dewan Jubli Perak MPKB di sini kelmarin.

Wacana itu turut menampilkan Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha ISMA, Mohd Hazizi Abdul Rahman, manakala seorang lagi penalis, Datuk Shamsul Najmi sebagai mewakili Umno tidak hadir.

Prof Madya Datuk Dr Mohamad Agus Yusof bertindak sebagai moderator. Orang ramai memenuhi segenap ruang dewan berkenaan.

Ramai lagi mengikuti wacana itu di atas padang di luar dewan. Hadir sama pengarah program, Ahmad Baihaki Atiqullah.

Dr Asri juga berkata, PAS bergerak seiring dengan pertubuhan Islam di seluruh dunia yang semakin mendapat tempat selepas kebangkitan Arab.

Tuan Ibrahim pula menyifatkan ISMA sebagai kacau daun apabila bercadang meletak calon di kawasan tertentu pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Katanya, kalau sekadar hendak tanding tujuh kerusi parlimen sudah tentu ISMA tidak mampu menjadi sebuah parti yang dominan.

Mohd Hazizi sebelum itu menyifatkan kuasa tawar menawar orang Melayu sekarang semakin lemah selepas PRU 2008.

“Sekiranya situasi itu terus kekal kuasa politik orang Melayu akan bertambah lemah. Ini kerana hanya apabila ada kuasa barulah boleh buat peraturan untuk Islam,” ujarnya.

Namun hujah itu ditolak Tuan Ibrahim apabila menyebut pada PRU 2004 kerusi yang dimenangi calon Islam sebanyak 123 kerusi, namun telah bertambah kepada 130 kerusi pada PRU 2008.

Bagaimanapun kata beliau ada pihak cuba mengelirukan keadaan sebenar apabila DAP menang lebih banyak kerusi pada pilihan raya umum lalu.

“Kalau disebut DAP ramai orang seolah-olah nampak macam Cina sangat, sedangkan MCA dan Gerakan mereka tidak lihat macam parti Cina pula,” tambahnya.

Malaysia Harini mohon maaf kepada YDP PAS Jeli

Salmah Mat Husain, 18 Mac 2013
KOTA BHARU: Selain memohon maaf, akhbar Malaysia Harini perlu membayar sejumlah ganti rugi kepada Yang Dipertua PAS Jeli, Mohd Apandi Mohammad berhubung kes saman fitnah.

Mahkamah Tinggi di sini juga memutuskan defenden perlu membayar ganti rugi teladan, ganti rugi melampau dan ganti rugi punitif kepada plaintif.

Kes itu yang sepatutnya dibicarakan hari ini, bagaimanapun diselesaikan secara rundingan di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah.

Defendan yang disaman iaitu wartawan Rudysham Abdul Raof, Razali Yahya (Ketua Pengarang Eksekutif), Izwan Mat Yasir (Eksekutif Pemasaran), Jurnal Agrotani (penerbit) dan Percetakan Kembara Sdn Bhd.

Peguam plaintif, Hisham Fauzi berkata, defendan juga bersetuju membuat permohonan maaf secara bertulis kepada Apandi dan diiklankan dalam akhbar Sinar Harian tempoh tujuh hari tarikh perintah dibuat.

“Akhbar Malaysia Harini juga perlu menyiarkan di muka utama akhbar berkenaan permohon maaf itu dan di mana-mana bahagian lain akhbar terbabit selama enam hari.

“Defendan juga bersetuju membayar sejumlah gantirugi kepada Apandi sebagai gantirugi penyelesaian dan kos,” katanya di sini. Kelima-lima defendan diwakili peguam Bhag Singh.

Akhbar Malaysia Harini bertarikh 21 Mei 2012 sehingga 3 Jun 2012 menyiarkan berita bertajuk ‘PAS Kelantan sangat buas jual tanah’ dan ‘Nik Aziz hanya bela pemimpin bukan rakyat’.

Dalam berita yang ditulis akhbar itu mendakwa “Terbaru hasil siasatan dan maklumat dalaman mendapati Yang Dipertua PAS Jeli, Mohd Apandi Mohamad ‘dihadiahkan’ tanah seluas 392 ekar di Mukim Kuala Pahi, Kuala Krai."

Tulisan itu juga mendakwa tanah yang rakyat usahakan sejak berpuluh tahun dirampas kerajaan PAS Kelantan kononnya bagi membangunkan ladang tetapi pemimpinnya rakus bagi dijadikan harta peribadi.

Bertindak terhadap imam, dangkalnya MB T'ganu

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dalam Ulamak PAS Pusat menyifatkan gesaan Menteri Besar Terengganu agar Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) mengambil tindakan terhadap imam yang menjadi penceramah kepada parti pembangkang sebagai tidak wajar.

Setiausahanya, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, tindakan itu hanya menunjukkan kedangkalan pemikiran pemimpin Umno khususnya Datuk Seri Ahmad Said yang memisahkan antara agama dan politik.

"Kalaulah ini menjadi matlamatnya, maka jelas bahawa kurangnya kefahaman yang sepatutnya ada pada seorang pemimpin negeri.

"Alangkah baiknya jikalau seorang yang bergelar Menteri Besar menyatakan tindakan akan diambil terhadap imam jika ucapannya menyalahi hukum syarak dan tidak membetuli hukum hakam Islam," katanya kepada Harakahdaily.

Ahmad Said hari ini dilaporkan mengarahkan Maidam mengambil tindakan terhadap imam yang berceramah mewakili pembangkang.

Katanya, perbuatan itu tidak sepatutnya berlaku kerana imam terbabit bertugas dengan kerajaan, dibayar gaji oelh kerajaan dan sepatutnya mengikut dasar kerajaan negeri.

Mengulas lanjut Khairuddin berkata, apa yang peliknya, setiap kali imam-imam dihimpunkan oleh kerajaan, tanpa segan silu boleh pula Umno BN menyuapkan dakyah kepartian kepada imam-imam tersebut.

"Jangan jadikan imam dan pendakwah yang bersifat “Amfusana Amfusuni” sehingga hilangnya “Haibah” seorang ulama," katanya.

Menurut beliau lagi, sejarah Islam pernah menukilkan bagaimana al-Hasan al-Basri seorang penasihat yang berani menyatakan kebenaran berdepan pemimpin yang zalim.

Sejarah Terengganu pula menunjukkan keberanian Tok Ku Paloh berdepan dengan penjajah Inggeris, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong dan ramai lagi.

Perjuagan Islam katanya ibarat air bah yang besar, jika disekat dengan benteng yang kukuh sekalipun, sudah pasti ia merempuhnya dan memecahkan benteng tersebut bagi meneruskan perjalanan aliran air itu mengikut ketentuan Ilahi.

"Sepatutnya pemimpin perlu menegakkan kebenaran bukan hanya mengisi tembolok dan perut mereka untuk menyelamatkan kerusi yang mereka pegang semata-mata sehingga sanggup mengadaikan agama.

"Sementelahan lagi dengan hampirnya PRU13, jelas nampak betapa gelabahnya pemimpin Umno untuk mempertahankan saki baki kuasa yang akan hilang," tegasnya.

Bekas Pesuruhjaya SPRM setuju mohon maaf kepada Khalid

Harakahdaily, 18 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan bersetuju mengemukakan permohonan maaf kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung tuduhan salah guna kuasa pembelian lembu korban pada tahun 2009.

Keputusan tersebut dicapai di dalam kamar Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Lau Bee Lan.

Penyelesaian diluar mahkamah oleh kedua-dua pihak itu akan disusuli permohonan maaf secara terbuka oleh Ahmad Said di mahkamah esok pada jam 9.00 pagi.

Ahmad Said sebelum ini mendakwa berlaku penyalahgunaan kuasa oleh Abdul Khalid berhubung pembelian 46 ekor lembu korban dengan harga RM110,400 sempena Hari Raya Aidiladha pada 2009 untuk kawasan parlimen Bandar Tun Razak.

Ekoran itu, Abdul Khalid telah mengemukakan saman terhadap Ahmad Said.

Selain Ahmad Said, Menteri Besar Selangor itu juga turut menamakan SPRM dan Kerajaan Malaysia sebagai responden dalam samannya.

Mengulas keputusan itu, Abdul Khalid berkata, beliau bersyukur kebenaran dakwaan salahguna kuasa yang dikaitkan dengannya akhirnya terungkai.

"Perkembangan  ini membuktikan bahawa tuduhan salahgunakuasa adalah tidah berasas sama sekali dan hanyalah bertujuan untuk mencemar nama baik saya sebagai seorang muslim dan Menteri Besar Selangor.

"Saya sekeluarga terutamanya isteri dan anak-anak amat bersyukur ke hadrat Illahi  kerana kes ini benar-benar memberi kesan apabila kami sekeluarga digambarkan sebagai orang yang sanggup menyalahguna kuasa walaupun dalam hal ehwal agama Islam iaitu amalan korban," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau menegaskan, soal integriti adalah menjadi keutamaan beliau dalam penyadbiran selaku menteri besar.

Beliau turut gembira sepanjang pentadbirannya selama lima tahun tiada pegawai kanan kerajaan mahupun barisan Exco Selangor dilibatkan dengan kes salahguna kuasa.

Beliau menambah, rekod cemerlang ini diharapkan akan memberikan keyakinan kepada rakyat membuat keputusan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Kubur runtuh: Penduduk tunggu tindakan Jawi

Hazayani Zakaria, 18 Mac 2013


KUALA LUMPUR: Anak kepada jenazah yang dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Sri Bangkong, Batu 5, Jalan Ipoh, dekat sini sedih apabila melihat kubur arwah ibu dan ayahnya runtuh akibat hakisan.

Tujuh kubur tersebut runtuh akibat hakisan ekoran projek pembinaan pangsapuri berserta lot perniagaan dan tempat letak kereta.

Runtuhan sedalam kira-kira lima meter itu, berlaku pada Khamis lalu dan disedari penggali kubur, Jaafar Hussin.

Jumaah Ramli, anak kepada jenazah yang kuburnya runtuh terkejut apabila melihat keadaan kubur arwah ibu dan bapanya sewaktu melawat tanak perkuburan pada Sabtu lalu.

Menurutnya, arwah ibu dan ayahnya disemadikan di tanah perkuburan tersebut sejak lima tahun yang lalu.

Beliau berkata, timbul sedikit kerisauan apabila projek kondominium itu berjalan kerana kubur ibu dan ayahnya terletak di tebing.

"Saya terkejut tengok keadaan kubur ibu dan ayah saya dalam keadaan macam ni.

"Perkara ni tak sepatutnya berlaku sebab melibatkan jenazah orang yang dah meninggal. Cuba fikirkan bagaimana perasaan waris yang melihat," katanya.

Jaafar pula berkata, apa yang dikesalkan adalah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) tidak turun sendiri melihat keadaan kubur dan tidak mengambil apa-apa tindakan walaupun perkara ini telahj diadukan lama.

"Saya mahu pihak Jawi dan pengerusi masjid turun sendiri lihat keadaan kubur yang runtuh ni.

"Jangan duduk di pejabat sahaja kerana kubur merupakan tempat yang harus dipelihara sebaik mungkin," luahnya kesal.

Sementara itu, PAS Kawasan Segambut mahu Jawi mengambil tindakan segera dan berurusan dengan pihak pemaju bagi menyelesaikan masalah ini.

"Kita mahu Jawi ambil tindakan segera, berurusan dengan pihak pemaju untuk urusan pemindahan kubur," kata Setiausahanya, Wan Shafareen Wan Abdul Halim.

Menurut surat yang dikemukakan pemaju kepada pihak Jawi, sebanyak 17 kubur memasuki lot kawasan pembinaan.

Pihak pemaju telah membuat langkah-langkah keselamatan seperti penghadang cerucuk besi sementara, namun runtuhan tanah tetap berlaku.

Tiada ulasan: