Khamis, 14 Mac 2013

PENAMPILAN NAMPAK BAIK...KATA2 DAN JANJI MANIS2 TAPI MUNGKIN IA PUAKA...ELOK HATI2

Lahad Datu: Warkah untuk Tuanku

Zukri Aksah, 14 Mac 2013


Menghadap Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agung

Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah


Ampun Tuanku,

Patik cuma orang biasa, rakyat biasa di dalam negara di bawah naungan daulat Tuanku. Tetapi, keorangbiasaan patik itu tidaklah pula sampai mengkesampingkan patik dari mengambil tahu akan hal-hal berkait dengan negara yang sedang berlaku sekarang. Atas rasa prihatin inilah patik cuba menulis warkah ini buat Tuanku. Patik harap, Tuanku yang patik kenal dengan penampilan yang lemah-lembut, juga mempunya hati budi yang lembut untuk turut sama merasai apa yang cuba patik sampaikan dalam tulisan ini.


Terlebih dahulu, izinkan patik memperkenalkan diri patik. Patik bernama Mohd Zukri, dari ibu yang bernama Azizah binti Abdul Wahab bin Jumaat bin Hitam. Jumaat yang mengguna gelar ayahnya “Panglima Hitam,” adalah salah seorang dari tujuh panglima Pahang (termasuk Mat Kilau dan Dato’ Bahaman), yang menentang penjajah British dan akhirnya sebelum berpecah telah mengangkat persetiaan tujuh pendekar Pahang yang mana mereka tidak akan mendedahkan identiti sebenar mereka sehingga mati. Moyang patik itu meninggal dunia hanya beberapa tahun awal sebelum hebohnya berita kemunculan semula Mat Kilau di Pahang, pada ketika umurnya 120 tahun lebih. Bunyut patik yang bernama Hitam itu pula adalah salah seorang pendekar yang setia hingga ke matinya bersama-sama dengan Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir Pahang (1847-1863). Bunyut patik bersekali dengan BSM Tun Mutahir mangkat di Sedili. Sementera BSM Tun Mutahir dimakamkan di Bukit Timbalan, Johor, bunyut patik dikebumikan di Pulau Lima. Keturunan patik ini kalau dipanjangkan lagi, ia langsung akan sampai ke nama Raja Haji fisabilillah, Marhum Teluk Ketapang, syahid menentang penjajah Belanda.

Ampun Tuanku, jika cara patik mengungkit jurai keturunan patik ini agak tidak molek pada pandangan Tuanku, tiada langsung niat serong di hati patik, jauh dari mahu membangga diri. Ini sudah tentu berkait dengan petaka yang sedang melanda di hujung negara kita, di Sabah sana. Petaka yang telah menggelora rasa segenap hati rakyat jelata, satu negara berdukalara, satu negara hiba nestapa. Dalam keadaan gawat di sana, yang sudahpun mengorbankan nyawa, lingkaran politik di arus perdana pula sibuk menuding jari ke sana-sini, yang ini pengkhianat, yang itu penderhaka, pemimpin ini tidak patriotik, pemimpin itu tidak sayangkan negara, semata-mata kerana ada cakap-cakap yang berteori tentang konspirasi di belakang insiden ini.

Maka sebab itulah patik mulakan warkah ini dengan sejarah panjang keluarga patik, supaya orang yang membaca dan mungkin Tuanku sendiri faham, bahawa walaupun mungkin akan ada kontroversi tentang apa yang bakal patik tulis tetapi biarlah patik tegaskan, darah dan keringat leluhur patik dari beberapa generasi pernah tumpah di bumi bertuah ini kerana menentang penjajah dan mempertahankan daulat Raja. Tidak mungkin dan tidak akan patik sia-siakannya, mustahil untuk patik belot dan khianat kepada negara sendiri, apatah lagi sampai ke tahap memperlekeh para pejuang negara masa kini yang sekarang sedang berada di medan tempur. Harap tidak ada yang meragui patriotisme patik.

Patik yakin, tidak akan ada rakyat Tuanku yang waras yang akan mengatakan bahawa pertembungan militer di antara pasukan keselamatan kita dengan pengganas Sulu itu adalah drama atau sandiwara. Mungkin sesetengah dari pemimpin politik yang cuba mengulas insiden ini sama ada kurang pandai berbahasa atau lemah dalam perbendaharaan kata, lalu penerimaan umum menjadi lain.

Ya, pertembungan militer itu secara tersendiri adalah sesuatu yang “real,” yang benar, hingga memakan korban (al Fatihah buat semua perwira negara). Tetapi yang banyak dipersoalkan sebenarnya adalah penglibatan lingkungan politik di luarnya. Sejauh mana penglibatan lingkungan politik ini dalam menjawab soalan “Apa yang menyebabkan ini berlaku?” dan “Siapa yang menyebabkan ini berlaku?”

Teori-teori ini mendapat respon yang meledak di media-media sosial kerana kebetulan pula, ketika pengganas-pengganas Sulu itu menceroboh Lahad Datu, Suruhanjaya Siasatan DiRaja sedang bersidang dan membicarakan isu-isu dan kes-kes berkaitan dengan apa yang dikatakan skandal “Projek IC.” Saksi-saksi yang memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya tersebut sebelum ini kebanyakannya telah mendedahkan bahawa ribuan IC segera telah dikeluarkan kepada pendatang tanpa izin di Sabah terutamanya dari Filipina, ini termasuklah dari suku Sulu – Tausug.

Tuanku, seringkali kita dengar kenyataan dari pihak keselamatan kita bahawa dalam memburu puak pengganas ini, mereka didapati berselindung di rumah-rumah orang tempatan. Persoalannya, apakah “orang tempatan” ini sememangnya orang tempatan yang diugut supaya memberi bantuan atau “orang tempatan segera” yang berjaya mendapat klasifikasi “tempatan” hasil dari Projek IC yang kesetiaan mereka bukan kepada Tuanku dan negara? Apakah kerana sebab ini juga yang menyebabkan sukarnya kerja-kerja pasukan keselamatan kita dalam mengesan kedudukan saki-baki puak pengganas ini, sehingga masa yang lama terpaksa diambil?

Ampunkan patik Tuanku. Pada hemat patik, tidak adil rasanya untuk menyalahkan rakyat atau mana-mana individu bilamana mereka terpaksa untuk berfikir dua kali untuk tidak percaya kepada teori konspirasi di belakang tragedi malang di Sabah. Sekali lagi patik tegaskan konspirasi di sini adalah berkait dengan lingkungan-lingkungan politik di luar tragedi tersebut, tragedi tersebut secara tersendiri adalah “real” dan peristiwa benar. Mereka ada asas untuk mempertimbangkannya.

Patik mohon Tuanku hayati kata-kata ini,

"Saya tidak mempunyai sebarang sebab untuk mencederakan apatah lagi mengambil nyawa mangsa dengan begitu kejam… Saya merayu kepada mahkamah yang kini berada di dalam kedudukan dan mempunyai kuasa untuk menentukan hidup dan mati saya, agar tidak menghukum saya sekaligus menyempurnakan perencanaan mereka terhadap saya"

Ini adalah kata-kata yang terbit dari mulut anggota polis, pasukan keselamatan kita yang bernama Koperal Sirul Azhar Umar dalam kes pembunuhan penterjemah wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Betapa jika disimpulkan dari kenyataannya ini, ada orang yang begitu berpengaruh dan berkuasa sanggup menghantar anggota keselamatan kita ke tali gantung semata-mata kerana kerakusan kuasa dan kedudukan.

Sama ada pembunuhan Altantuya mahupun pertembungan militer di Sabah, kedua-duanya adalah kejadian benar yang memilukan, tidak akan ada manusia yang mempersoalkannya. Tetapi persamaan kedua-dua kejadian ini adalah penglibatan lingkungan politik di luarnya, ini yang menjadi perbahasan dan perdebatan hangat. Sementara Ahli Dewan Rakyat, YB Tian Chua bakal didakwa di bawah Akta Hasutan kerana “kononnya” menuduh UMNO sebagai dalang konspirasi tragedi di Sabah, kalangan yang menuduh pemimpin Pakatan Rakyat pula sebagai konspiratornya tidak turut disiasat dan didakwa di bawah Akta yang sama. Ampun Tuanku, sekalian pacal rakyat, sangat-sangat berharap yang Tuanku mampu untuk campurtangan dan mengembalikan keadilan di negara kita ini.

Tuanku,

Belum sempat jernih keruh di Sabah, mandat kerajaan pimpinan Barisan Nasional yang memerintah hari ini tamat tempohnya, maka kuasa dipulangkan kepada Tuanku untuk menentu atur-bicaranya. Mereka yang ahli dalam hal perlembagaan saling berhujah perihal bila tamatnya tempoh lima tahun penggal pemerintahan, mengiranya bermaksud menentukan tarikh permulaannya, ada yang berkata bermula Barisan Nasional diisytiharkan menang pilihanraya umum yang lalu, ada pula yang berkata bermulanya pada hari pertama sidang pertama Dewan Rakyat selepas pilihanraya tersebut. Apapun ia adalah khilaf penakrifan undang-undang. Jika kita adalah seorang pemimpin yang berjiwa besar, tentulah kita tidak mahu berada dalam kedua-dua kekhilafan ini, maka mendapat mandat baru atau mengadakan pilihanraya baru sebelum timbulnya kekhilafan ini adalah lebih afdal dan menggamit hormat.

Jika seorang Perdana Menteri gementar atau ragu-ragu, lalu bertangguh-tangguh untuk merafak sembah Tuanku memohon perkenan membubarkan Parlimen, maka Tuanku punya kuasa mutlak untuk membuat pembubaran tersebut tanpa sebarang permohonan pun. Kuasa Tuanku ini dinyatakan dalam Bab 3 Perkara 55 (2) Perlembagaan Persekutuan.

Patik sangat berharap tidak ada usaha di pihak Perdana Menteri untuk memohon perkenan Tuanku supaya melanjutkan tarikh tamat tempoh itu menggunakan sebab tragedi berdarah di Sabah. Jika ada usaha itu, patik mohon Tuanku menolaknya. Jika Tuanku sudah menerima dan memperkenankannya, patik mohon sembah derhaka, mohon agar Tuanku menarik balik perkenan itu.

Atas sebab yang sama, tragedi berdarah di Sabah, patik kira pilihanraya umum yang baru harus disegerakan. Patik melihat negara kita memerlukan sebuah kerajaan baru yang lebih kuat, yang mampu untuk membuat keputusan-keputusan yang lebih strategik dalam menyelesaikan permasalahan di Sabah secara lebih tuntas. Patik juga berpendapat bahawa negara kita memerlukan sebuah kerajaan yang lebih jujur dan telus, supaya kita boleh pastikan yang lingkungan-lingkungan politik seperti yang patik sebutkan di atas tadi boleh kita hapuskan, juga menjadi panduan agar ia tidak lagi berlaku pada masa hadapan, kerana terbukti hari ini penglibatan lingkungan-lingkungan politik tanpa had dalam semua perkara akhirnya seperti di Sabah telah mengkompromi keselamatan negara dan rakyat, yang akhirnya menagih korban.

Ampun Tuanku, beribu ampun. Patik tamatkan warkah patik setakat ini.

Patik pacal yang hina,

Bersih 2.0 dedah kes pengundi didaftar tanpa izin

Salmiyah Harun, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Bersih 2.0 hari ini mendedahkan terdapat lapan kes daftar pemilih meragukan yang dilaporkan oleh orang awam dalam tempoh dua bulan ini.

Lapan kes itu termasuk lima individu yang terdaftar sebagai pengundi tanpa izin atau pengetahuan mereka di mana tiga daripada mereka didaftarkan di kawasan undi bukan tempat kediaman mereka.

Lapan kes ini telah dihantar kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada minggu ini namun masih belum ada respons daripada SPR, kata Maria Chin.

Jelas Maria, dalam satu kes ada individu diberitahu oleh SPR bahawa pihak SPR tidak pernah menerima borang pendaftaran pengundinya walaupun telah mendaftarkan diri melalui sebuah konsulat luar negara Malaysia pada tahun 2012, justeru itu beliau tidak layak untuk mengundi dalam PRU 13 ini.

Daripada lapan kes ini tegas Maria, ada individu lain pula tidak berjaya mencari rekod pendaftarannya dalam talian sekali gus individu terbabit juga tidak boleh mengundi kali ini.

Tambahnya, ada juga kes di mana salah seorang pengadu memberitahu terdapat pengundi hantu yang didaftar menggunakan alamat kediamannya.

"Lapan kes ini dilaporkan dalam tempoh dua bulan, bukanlah jumlah yang sedikit, dan mungkin menandakan bahawa kes-kes seperti ini lebih banyak lagi, memandangkan kebimbangan yang telah diluahkan sebelum ini terhadap kewibawaan daftar pemilih.

"Malah pihak pengadu telah berjumpa sendiri dengan SPR,"katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Tegas Maria, walaupun kenyataan SPR yang menjamin kewibawaan daftar pemilih, namun Malaysia masih lagi ada ruang untuk memperbaiki keadaan.

Katanya, Bersih 2.0 masih bimbang akan kesan daftar pemilih meragukan ke atas pilihan raya akan datang dan merasakan tidak ada apa pembaharuan yang dilakukan oleh SPR sebagaimana dituntut oleh jawatankuasa itu.

"Tiap-tiap suku tahun pertama dia keluarkan atau bersihkan daftar pemilih kemudian masukkan daftar baru pula malangnya kad pengenalan tidak sama, kad lama pula digunakan, kekeliruan gender masih ada orang yang sangat tua, askar tentera yang sudah pencen pun masih daftar undi pos, banyak lagi yang belum bersih," katanya ketika ditemui.

Justeru katanya Bersih masih sangsi dengan ketelusan SPR dalam menjalankan pilihan raya terdekat ini.

Seolah-olah 'ada pihak' mahu huru-hara – Dr Hatta

Anis Nazri, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dakwaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya Pakatan Rakyat merancang huru-hara merupakan satu dakwaan yang tidak berasas.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr. Mohd Hatta Ramli, berkata bagaimana Pakatan Rakyat yang berkeyakinan untuk menawan Putrajaya boleh bercadang untuk menimbulkan huru-hara.

"Untuk apa huru-hara itu? Siapa yang untung jika kita bercadang untuk timbulkan huru-hara? Dalam suasana kita (Pakatan Rakyat) bersedia menjadi kerajaan baru, sudah tentulah kita mengharapkan satu suasana yang lebih aman supaya transisi ke arah itu lebih baik," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Selain menyifatkan dakwaan Muhyidin itu sebagai sangat prejudis, ia juga menampakkan seolah-olah 'ada pihak' yang mahukan huru-hara berlaku.

Dakwaan itu juga, kata Dr. Hatta seolah-olah cubaan untuk mengaitkan Pakatan Rakyat dengan krisis yng melanda negara di Lahad Datu.

"Jika Naib Presiden PKR, Tian Chua boleh didakwa di bawah Akta Hasutan, apa bezanya dengan Muhyiddin?" soal beliau.

Justeru, beliau berharap Muhyiddin tidak mengeluarkan kenyataan yang memberikan gambaran bahawa ada pihak yang ingin keadaan huru-hara berlaku.

Timbalan Presiden Umno itu mendakwa bahawa dari maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk menggagalkan pilihan raya umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada BN yang sudah mula meningkat.

Rencana Utusan fitnah Chegubard lesap

Harakahdaily, 14 Mac 2013




(Link berita yang memfitnah Cikgu Bard sudah tidak ada lagi)


KUALA LUMPUR: Dua hari lalu, Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan, Cikgu Bard atau Badrul Hisham Shahrin  telah menyerahkan notis beberapa tuntutan saman kepada Utusan Malaysia.

Melalui peguamnya Sazali & Lim, notis telah diserahkan dan telah diakui terima oleh pihak Utusan.

Berikutan itu, paparan rencana Utusan Online bertajuk "Medan Perah Duit Rakyat" tulisan Mohd Asron Mustapha yang menjadi bukti fitnah jahat terhadap Chegubard telah lesap.

"Ia disedari hari ini sekitar jam 12 tengahari tadi dan sehingga kenyataan ini ditulis, rencana tersebut tiada di paparan," kata Norazizi Abd Aziz, Penyelaras SAMM Kebangsaan.

Kali terakhir rencana itu dilihat masih terpapar ialah semalam.

Walaubagaimanapun alamat url pautan asal "http://www.utusan.com.my/utusan/rencana/20130114/re_01/medan-perah-duit-rakyat" masih wujud.

Cuma apa yang tinggal hanya tulisan tertera "Broken Link".

"Apakah tindakkan Utusan Online memadamkan rencana di dalam isi pautan tersebut menjadi petunjuk bahawa Utusan telah akur dengan notis yang dikeluarkan oleh pihak guaman chegubard?" soal beliau dalm kenyataannya.

Penarikkan rencana berunsur fitnah tersebut dari portal Utusan Online adalah merupakan salah satu dari empat tuntutan gantirugi yang dikemuka oleh Chegubard.

Buat masa ini, pihak SAMM dan Chegubard masih lagi menunggu permohonan maaf secara terbuka sepertimana yang dituntut.

Negara tidak akan bankrap terbukti di Kelantan

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KOTA BHARU: Kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam bahawa negara tidak akan bangkrap jika Pakatan Rakyat memerintah mendapat sambutan pelbagai pihak.

Antaranya Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan.

Ekoran kenyataan Musa itu, Tuan Guru Nik Aziz teringat inilah juga tohmahan jahat yang dibuat oleh Umno ketika PAS mula-mula menang di Kelantan pada tahun 1990 lalu.

"Saya membaca kenyataan Tun Musa Hitam bahawa negara tidak akan bangkrap jika Pakatan Rakyat memerintah sebagaimana tuduhan pihak-pihak tertentu.

"Suka untuk saya ingatkan, inilah juga tuduhan yang dilontarkan kepada Kelantan apabila Umno tewas pada tahun 1990, ada yang mendakwa bahawa Kelantan akan bangkrap dalam masa tiga bulan.

"Alhamdulillah, hingga ke hari ini, Kelantan tidak bangkrap bahkan membangun sebagaimana negeri-negeri yang lain," tulis beliau dalam facebooknya.

Bagi Mursyidul Am PAS itu, itulah juga yang akan berlaku jika Pakatan Rakyat memenangi pilihanraya, "negara tidak akan bangkrap Insya-Allah.....".

Tun Musa Hitam menegaskan tidak adil jika menganggap negara akan bankrap jika pembangkang berjaya memerintah negara.

Menurutnya, sekiranya mengambil alih Putrajaya, gabungan tersebut akan berusaha sedaya upaya untuk mengekalkan ekonomi negara berkembang dengan baik, lapor Sinar Harian.

Harian itu melaporkan Musa (kanan) sebagai berkata, perkara penting adalah memberi gambaran baik terhadap ekonomi negara supaya mampu menarik pelabur.

"Itu kenyataan politik, bagi pendapat saya tidak, malah saya telah ulas perkara ini secara terbuka, termasuk kepada pihak bank dan orang luar. Ini adalah pendapat dan pendirian peribadi saya.

"Jika pembangkang memerintah, mereka tidak akan membuat pelabur dari luar negara lari.

"Mereka tidak akan buat sedemikian dan membuat ekonomi bankrap," beliau dilapor sebagai berkata dalam sidang media, kelmarin

ISA: 3,000 kad ucapan diserah kepada KDN

Salmiyah Harun, 14 Mac 2013
PUTRAJAYA: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Kebenaran dan Rekonsiliasi bagi mengembalikan keadilan kepada tahanan ISA dan memberi pampasan yang setimpal dengan penganiayaan yang telah dialami oleh tahanan dan keluarga tahanan.

Menurut Presiden GMI, Syed Ibrahim Syed Noh, kerajaan juga didesak mendedahkan secara terperinci proses pemulihan yang dilalui oleh tahanan semasa di kem, di samping mendedahkan laporan keselamatan yang dijadikan penilaian untuk menentukan sama ada tahanan boleh dibebaskan atau tidak.

"Kemta mestilah ditutup dan diiktiraf sebagai Warisan Negara atau Muzium seperti Pulau Robben, Afrika Selatan sebagai simbol ketidakadilan dan kezaliman ISA. Perkara ini perlu sebagai amaran kepada mana-mana dan juga pemerintah negara agar tidak menggunapakai akta zalim seperti ISA," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyerahkan 3,000 kad ucapan yang berjaya dikumpul daripada orang ramai kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, di pejabatnya di sini hari ini.

Seiring dengan penyerahan kad ucapan itu, GMI turut menggesa kerajaan segera membebaskan 22 tahanan ISA yang masih ditahan di Kem Tahanan Kemunting Perak.

Syed juga berkata, menteri berkenaan gagal memberi jawapan apabila rakyat mempersoalkan siapakah yang menentukan tahanan memberi ancaman kepada negara sedangkan mereka tidak pernah dibuktikan bersalah di mahkamah.

Bukan itu sahaja, katanya menteri terbabit juga gagal menjawab apabila pihak GMI bertanyakan mengenai kayu ukur yang digunakan pihak kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam menentukan sama ada seorang tahanan itu sudah pulih atau tidak.

"Masih belum ada alasan yang kukuh daripada pihak Menteri Dalam Negeri untuk menjawab persoalan mengapa baki tahanan ISA masih tidak dibebaskan. Menteri masih mengulangi alasan yang sama iaitu tahanan hanya dibebaskan apabila didapati tidak lagi memberi ancaman kepada negara," katanya.

Namun, sehingga hari ini 22 orang masih ditahan di Kem Tahanan Kemunting, antara yang masih ditahan ialah lapan orang warga tempatan dua orang warga Indonesia, lima orang warga Sri lanka, dan masing-masing seorang dari Pakistan, India, Bangladesh, Iraq dan Filipina.

Sementara itu, kad ucapan yang diserahkan kepada KDN hari ini mengandungi luahan rakyat terhadap kezaliman penahanan di bawah ISA.

GMI berharap dengan penyerahan kad itu, menteri berkenaan dapat menilai sendiri tuntutan rakyat yang mahukan tahanan ISA diberikan keadilan yang sewajarnya.

"Orang awam yang ditemui melahirkan rasa terkejut apabila mengetahui masih terdapat tahanan ISA dikurung di kemunting sedangkan mereka diwar-warkan episod kezaliman ISA sudah berakhir sebaik Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan ISA pada September 2011," jelas Syed.

Kempen Kad Ucapan untuk tahanan ISA dilancarkan pada 19 Julai 2012 dan berakhir pada Januari 2013, kempen ini memberi ruang kepada masyarakat awam menyatakan sokongan kepada tahanan ISA dengan menyampaikan mesej terus kepada Menteri Dalam Negeri.

Kempen ini dijalankan sebagai satu bentuk desakan kepada kerajaan agar segera membebaskan kesemua baki tahanan  ISA.

Tiada ulasan: