Khamis, 14 Mac 2013

KATA ORANG JANJINYA TAK BOLEH PAKAI...MEREKA LAGI HAMPAS

Zunar ketuai jelajah manifesto PR edisi kartun

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Sekumpulan kartunis bebas hari ini melancarkan siri jelajah mereka bagi mempromosikan manifesto Pakatan Rakyat dalam bentuk karya kartun.

Mereka yang dikenali sebagai Kumpulan Kartunis Indipenden terdiri dari 35 karyawan dengan diketuai Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee SM Anwar Ulhaque.

Menurut Zunar siri jelajah itu dilakukan mereka secara sukarela tanpa arahan atau mendapat dana dari mana-mana parti politik.

"Apa yang kami buat ini pun tak mendapat bayaran atau arahan dari mana-mana parti politik.

"Cuma kami bersetuju untuk menyokong manifesto Pakatan Rakyat. Kami percaya manifesto ini bukan semata-mata untuk parti tapi untuk rakyat," katanya.

Kumpulan Kartunis Indipenden sering mendapat perhatian apabila karya-karya mereka dilihat sinis mengkritik dasar kerajaan yang disifatkan menindas rakyat.

Dalam jelajah kali ini, mereka akan ke seluruh negara menerangkan kandungan manifesto Pakatan Rakyat dalam bentuk animasi, baju T dan novel grafik.

Pendekatan ini menurut mereka, lebih santai dan mudah difahami serta mampu menarik minat khususnya orang muda.

Sebelum ini, mereka telah ke beberapa negeri termasuk, Perak, Melaka dan Pahang.

Pelancaran jelajah itu diadakan tengah hari tadi di Ibu Pejabat PKR di Tropicana, Petaling Jaya.

Presiden PAS ziarah Madrasatul Quran milik Jamaah Tabligh

Harakahdaily, 14 Mac 2013


(Presiden PAS disambut oleh para pelajar Madrasatul Quran, Kubang Bujuk - gambar Facebook Yahaya Ali)

MARANG: Selepas membuat kunjungan hormat ke pusat kegiatan Jamaah Tabligh di Sri Petaling Kuala Lumpur, Presiden PAS berkunjung pula ke pusat pendidikan yang dimiliki jamaah itu dekat sini.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang membuat kunjungan hormat ke Madrasatul Quran, Kubang Bujuk yang dimiliki Jamaah Tabligh semalam.


(Berdoa untuk guru-guru yang telah meninggal. - gambar Facebook Yahaya Ali)

Ketibaan beliau bersama Yang Dipertua PAS Marang Haji Yahaya Ali disambut oleh mudir madrasah itu, Haji Ramli.

Rombongan juga disambut oleh para pelajar sekolah itu yang menumpukan pengajian mereka untuk menghafaz Al Quran.

Sepanjang kunjungan hormat ini, Presiden PAS yang juga anggota Parlimen Marang itu bertukar-tukar fikiran dengan Haji Ramli dan guru-guru lain di madrasah itu.

Tuan Guru sempat berdoa di kubur para pengajar dan pimpinan jamaah Tabligh yang ada di situ.

(Ketibaan Presiden PAS disambut oleh pimpinan Madrasatul Quran, Kubang Bujuk. - gambar Facebook Yahaya Ali)

Ayuh ke Xpresi Ulamak Muda Haraki

Khirul Muntanazzar , 14 Mac 2013
Dewan Pemuda PAS Pusat dengan kerjasama Ulamak Pelapis PAS (Pusat) akan menganjurkan Xpresi Ulamak Muda bertempat di Markaz PAS Cawangan Gunung Semanggol pada 16 Mac 2013. Program yang julung-julung kali diadakan ini tidak lain adalah bertujuan untuk memugar semangat dan daya juang Ulamak Muda Haraki mendepani ujian getir dalam Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

Umum menjangkakan bahawa PRU ke 13 ini adalah yang paling sengit dan genting dalam sejarah pilihanraya di Malaysia. Pastinya ia akan dipenuhi dengan pelbagai rencam dan liku yang menuntut semangat juang dan ketahanan yang sangat tinggi. UMNO dan Barisan Nasional sudah pasti tidak akan berdiam diri begitu sahaja dan akan bertindak lebih agresif untuk mengekalkan kuasa yang berada di hujung tanduk. Wang, media, saraf dan jentera kerajaan akan digunakan semaksima mungkin untuk menggapai hasrat tersebut. Tidak mustahil juga keganasan dan kekacauan akan ditimbulkan untuk menakutkan pengundi agar terus mendokong mereka.

Golongan Ulamak khususnya daripada generasi muda seharusnya memahami akan realiti perjuangan ini. Â Sejarah perjuangan para Nabi dan Rasul yang diteruskan oleh Salafussoleh tidak pernah lekang daripada perancangan jahat pihak musuh. Kapal Nabi Nuh dibuang najis ke dalamnya, Nabi Soleh disembelih untanya, Nabi Zakaria digergaji tubuhnya, Nabi Yahya dipenggal kepalanya dan Nabi Muhammad hampir sahaja dihempapkan dengan batu yang besar di atas kepala. Semua contoh ini memberi erti yang besar dalam makna sebuah perjuangan.

Kemenangan dalam PRU ke 13 menuntut iltizam yang sangat tinggi daripada para Ulamak Muda Haraki. Kejayaan dalam PRU ke 13 menagih kudrat dan tenaga yang optimum daripada generasi pelapis warisan Anbiya'. Kecemerlangan dalam PRU ke 13 mengarah persiapan rohani yang rapi daripada golongan cendikiawan muda Islam. Merekalah yang seharusnya berada di saf hadapan perjuangan mewarisi semangat juang para Nabi dan Rasul menongkah arus kebejatan musuh.

Justeru, Xpresi Ulamak Muda Haraki ini adalah jambatan untuk memperteguhkan saf, meningkatkan ketahanan, mengentalkan jiwa, mengatur strategi, mempersiapkan diri dan mempertautkan rohani kepada Allah.

Ayuh sahabat! Kita banjiri segenap sudut dan ruang dengan lautan Ulamak Muda Haraki, generasi pelapis warisan Anbiya'. Ayuh pejuang! Kita daki Gunung Semanggol bersama semangat dan keringat Ustaz Abu Bakar Bakir. Ayuh Ansarullah! kita kembalikan kegerunan dan ketakutan Dato' Onn terhadap "Bahaya dari Gunung". Inilah tempat ayah-ayah kita bermula dan disinilah kita menyambung rantai-rantai perjuangan mereka.

ULAMAK HARAKI BENTENG IZZAH ISLAM

*Penulis adalah Ketua Ulamak Pelapis PAS (Pusat)

Mana janji Pusat mahu bina 947 rumah kos rendah

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Atas dasar keperluan golongan yang berpendapatan RM3,000 ke bawah, Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mendesak Kerajaan Pusat segera membina sebanyak 947 unit rumah pangsa kos rendah yang telah diluluskan semenjak tahun 2004 lagi.

Presidennya, Rahmad Isahak (gambar) berkata, jumlah unit berkenaan membabitkan dua buah projek perumahan di kawasan Teluk Kumbar yang telah dan sepatutnya dimajukan oleh syarikat-syarikat yang ada kepentingan dengan Kerajaan Pusat.

“Pihak kami berharap agar menteri yang bertanggungjawab berkenaan dapat memberikan khabar gembira sebelum parlimen dibubarkan ke atas janji yang tidak ditunaikan semenjak 9 tahun lalu kepada rakyat Pulau Pinang,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Kenyataan penuh seperti di bawah.

Atas dasar keperluan golongan yang berpendapatan RM3,000 ke bawah, maka pada hari ini KMPP mendesak Kerajaan Pusat segera membina sebanyak 947 unit rumah pangsa kos rendah yang telah diluluskan semenjak tahun 2004 lagi.

Jumlah unit berkenaan membabitkan dua buah projek perumahan di kawasan Teluk Kumbar yang telah dan sepatutnya dimajukan oleh syarikat-syarikat yang ada kepentingan dengan Kerajaan Pusat.

Kedua-dua projek yang dimaksudkan adalah seperti di bawah:

1.     Teluk Kumbar Heights  - Kelulusan merancang (JPB/PM/2689 (LB)) telah diberikan pada 8.3.2004. Tanah diatas lot-lot 202, 236, 403, 516, 711, 712, 713, 714, 715, 761, 765, 980, 981, 982, dan 983, mukim 11,Daerah Barat Daya , Jalan Teluk Kumbar, Pulau Pinang. Jika mengikut pelan asal pembangunan bercampur berkenaan mengandungi sebanyak 2,212 unit iaitu termasuk 712 unit kos rendah.

Mengikut apa yang difahamkan projek tersebut adalah di bawah skim Tabung Pusingan Perumahan Kos Rendah (TPPKR) yang diuruskan oleh TPPT Sdn. Bhd iaitu sebuah syarikat dibawah pengawasan Bank Negara Malaysia. Projek ini dilaksanakan secara usahasama dengan syarikat Southdowns Corporation Sdn. Bhd sebagai pemaju projek dan TPPT sebagai pemilik tanah.

Persoalannya kenapa sudah hampir 9 tahun janji tuan tanah untuk membina 1 blok rumah pangsa kos rendah – 19 tingkat yang mengandungi 712 unit dengan keluasan 650 kaki persegi yang berharga RM 35,000 seunit tidak dapat dibangunkan? Dari semakan, pihak kami dimaklumkan pada tahun 2010 pihak pemaju telah memaklumkan pejabat perumahan negeri bahawa pembinaan rumah kos rendah berkenaan telah ditangguhkan tanpa memberi sebab yang munasabah. Pehak kami dukacita kerana asas kepada inisiatif pehak tuan tanah keatas projek berkenaan adalah dibawah skim Tabung Pusingan Perumahan Kos Rendah. Tetapi kenapa tidak direalisasikan? Hanya indah khabar dari rupa sahaja. Bukankah  yang menjadi mangsa adalah rakyat yang berpendapatan rendah.

2.     Tanah milik Mutiara Premier Sdn. Bhd. - Tanah ini dahulunya adalah kepunyaan I&P Development Sdn. Bhd. Dimana pelan perancangannya telah diluluskan sekitar tahun 2005 (JPB / PM / 3908 / (LB)). Tanah diatas lot 405, 2303, 638, 639, 640 dan 641, mukim 11, Daerah Barat Daya,  Jalan Teluk Kumbar, Pulau Pinang.

Di maklumkan menerusi semakan pehak kami bahawa Pelaburan Hartanah Bumiputera Berhad (PHBB) telah mengambilalih menerusi pembelian bersama dengan kelulusan projek berkenaan daripada I&P Development Sdn. Bhd. PHBB telah melantik sebuah syarikat yang mempunyai kaitan iaitu Mutiara Premier Sdn. Bhd. sebagai tuan tanah yang berdaftar.

Bagi tujuan pembangunan, PHBB telah melantik MRCB sebagai rakan kongsi (melalui turnkey agreement) untuk mengurus takbir projek berkenaan. Komposisi projek bercampur mixed development di atas tanah seluas 62.7 ekar (keluasan yang boleh diguna pakai daripada keseluruhan 105 ekar) termasuk konsep asal untuk membina dahulu sebanyak 235 unit rumah pangsa kos rendah dengan keluasan 700 kaki persegi dengan harga seunit RM35,000.

Amat malang sekali hampir 8 tahun telah berlalu keadaan tapak projek samalah seperti ‘padang jarak padang terkukur’ sahaja. Tiada satu tiang pun yang didirikan. Perlu diingatkan bahawa tujuan asal PHBB diwujudkan adalah bagi memajukan tanah-tanah di negeri ini bagi kepentingan orang-orang melayu disini memiliki rumah mampu milik. Tetapi apa yang berlaku sangat mendukacitakan dimana keperluan orang melayu untuk memiliki rumah yang diselenggarakan oleh syarikat dibawah naungan kerajaan pusat tidak menjadi kenyataan walaupun pelan perancangan telah diluluskan hampir 9 tahun yang lalu.

Gesaan KMPP

Apa yang telah terjadi keatas kedua-dua projek berkenaan adalah amat jelas bahawa kehendak golongan rakyat yang berpendapatan RM3,000 ke bawah telah dinafikan secara terang-terangan. Ini bermakna seramai 947 pemohonan dari pemohon yang layak di kawasan Teluk Kumbar terpaksa berputih mata disebabkan janji yang tidak ditunaikan tersebut.

Pihak kami berpendirian bahawa tiada sebab yang munasabah mengapa kedua-dua projek berkenaan tertangguh hampir 9 tahun kerana pemajuan tersebut dikendalikan sepenuhnya oleh syarikat-syarikat yang mempunyai kepentingan dengan kerajaan pusat. Secara rasional pehak kami katakan bahawa semua peruntukan kewangan bagi melaksanakan projek berkenaan adalah melibatkan wang rakyat. Adalah amat mendukacitakan dimana akhirnya hak rakyat yang memerlukan telah dinafi secara total. Siapakah yang harus dipersalahkan?

Maka hari ini KMPP mendesak dalam memohon budi bicara kerajaan pusat supaya segera membina 947 unit berkenaan. Kami juga mendesak menteri perumahan dan kerajaan tempatan bertanggungjawab sepenuhnya dalam isu berkenaan. Isu rumah kos rendah adalah isu utama yang menjadi pertikaian di negeri ini oleh pemimpin politik.

Pihak kami juga secara lantang dan jujur mengatakan bahawa 20,000 unit rumah mampu milik yang dijanjikan pada masa hadapan bukanlah satu perkara utama lagi, malah isu 947 unit kos rendah di Teluk Kumbar harus dilaksanakan terlebih dahulu.

Pihak kami berharap agar menteri yang bertanggungjawab berkenaan dapat memberikan khabar gembira sebelum parlimen dibubarkan ke atas janji yang tidak ditunaikan semenjak 9 tahun lalu kepada rakyat Pulau Pinang.

Porak-peranda: Muhyiddin dicabar dedah dokumen

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendesak Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengambil tindakan terhadap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana melemparkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat (PR) dengan tuduhan PR berusaha menggagalkan Pilihanraya Umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda.

“DPPM menganggap tuduhan TPM terlalu berat dan fitnah serta berunsur hasutan bagi menimbulkan ketegangan serta kegelisahan dalam masyarakat,” kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, sebagai pemimpin nombor dua negara, kenyataan Muhyiddin boleh mencetuskan suasana panik dan penafsiran yang pelbagai dari kalangan masyarakat.

“Apakah TPM tidak berfikir dahulu sebelum bercakap dengan memikirkan implikasi yang mungkin akan diterima terhadap masyarakat khususnya pemimpin Pakatan Rakyat daripada ucapan beliau?

“Apa akan jadi sekiranya masyarakat negara ini benar-benar mempercayai kenyataan beliau dan akan terus mengambil langkah negatif terhadap PR seperti membuat provokasi atau tindakan-tindakan ganas yang lain?” tanya Riduan.

Katanya lagi, apakah tidak mungkin terjadi kenyataan itu menyebabkan rakyat menjadi semakin takut untuk menghadapi pilihanraya serta tidak mahu turun mengundi kerana takutkan sesuatu yang bakal terjadi.

Menurutnya, dalam keadaan negara sedang diancam dengan masalah keganasan serta pencerobohan di Lahad Datu dan Sabah umumnya, TPM sengaja menambah marakkan lagi api permusuhan sesama rakyat serta sindrom ketakutan kepada rakyat.

Beliau berkata, TPM sepatutnya berusaha mententeramkan rakyat serta memberi dorongan supaya rakyat dapat bersama-sama menyuburkan demokrasi di negara ini.

Tambah beliau, pilihanraya adalah suatu proses yang mesti disertai oleh semua rakyat dan ia pula melibatkan parti-parti politik yang bertanding bagi menentukan kepimpinan negara.

Katanya, kenyataan itu akan memberi reputasi yang buruk ke atas PR dan pemimpinnya dan menjadi kempen buruk terhadap PR serta penyokongnya.

Beliau menambah, Muhyiddin juga telah menghina jutaan rakyat negara ini untuk memilih pemimpin dan parti politik pilihan mereka dengan kenyataan sedemikian.

“Sekiranya benar beliau mendapat maklumat tersebut melalui dokumen yang dipercayainya seperti dakwaannya, DPPM mencabar TPM untuk mendedahkan butiran dokumen tersebut.

“Sekiranya beliau gagal mengemukakan bukti bahawa ada usaha PR untuk mencetuskan suasana porak peranda DPPM tidak teragak-agak untuk mendesak pemimpin PR mengemukakan saman fitnah terhadap beliau,” ujarnya.

Hasutan: Tian Chua mengaku tidak bersalah

Hazayani Zakaria, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Pasukan peguam kepada Naib Presiden PKR, Tian Chua akan memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi bagi membatalkan dakwaan ke atasnya.

Tian Tian Chua didakwa di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Dakwaan itu berikutan kenyataan beliau berhubung isu Lahad Datu pada 1 Mac lalu.

Tian bagaimanapun dibenar ikat jamin sebanyak RM5,000 dan perbicaraan ditetapkan pada 12 April depan.

Peguam N. Surendran berkata, pihaknya akan membuat permohonan di Mahkamah Tinggi kerana menyifatkan dakwaan itu berunsur politik.

"Kami akan ke Mahkamah Tinggi bagi meminta mahkamah membatalkan tuduhan yang jahat dan tidak masuk akal ini kerana kerajaan Umno BN  salah gunakan  kuasa mahkamah dan politik.

"Tuduhan ini bersifat politik oleh kerajaan yang terdesak," kata beliau kepada pemberita di luar kamar mahkamah.

Surendran juga berkata, Umno menggunakan kuasa polis dan undang-undang untuk menyerang Pakatan Rakyat.

"Undang-undang pertahankan Umno dan kerajaan letak Umno lebih tinggi dari undang-undang dan tak boleh dikritik," katanya yang juga Naib Presiden PKR.

Tambah beliau juga, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri mengumumkan akta tersebut akan dimansuhkan.

"Kita telah beritahu mahkamah bahawa Perdana Menteri umumkan akta hasutan akan dimansuhkan. Ia salah di bawah undang-undang dan tidak sesuai digunakan lagi.

"Maknanya Perdana Menteri telah beritahu sesuatu yang menipu rakyat kerana Tian didakwa atas akta ini," tegasnya.

Puluhan penyokong turut hadir memberikan sokongan kepada Tian termasuk Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Jalan Sarawak: Mengapa hingga 2025?

Jofri Jaraiee, 14 Mac 2013

Jalan utama yang pertama di Sarawak, sepanjang kira-kira 1,500 km, akan menjadi dua hala pada tahun 2025, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng seperti yang dilaporkan dalam akbar tempatan baru-baru ini.

Menurut Yong lagi "Untuk bahagian Sarawak, ia akan menelan belanja kira-kira RM9 bilion. Untuk bahagian, Sabah yang merupakan kira-kira 1,000 km, ia akan menelan belanja sekitar RM7bil.

"Ini adalah komitmen jangka panjang dengan jelas dalam pelan yang dibentangkan. Ia tidak boleh dibina sekelip mata, atau lebih daripada dua atau tiga tahun, tetapi pasti, menjelang 2025, berdasarkan kepada pelan tersebut, ia akan dilakukan".

Berdasarkan kenyataan Yong, kita ingin tahu setakat ini, berapa kos sebenar yang telah diperuntukan untuk pembinaan Lebuhraya Trans Borneo telah digunakan dan mengapa mengambil masa terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun?

Mengapa pihak kerajaan tidak meluaskan jalan yang bersesuaian dengan keadaan bentuk muka bumi Sarawak dimana jalan penghubungan utama perlu dinaiktaraf agar ianya selamat untuk pengguna jalanraya.

Sekarang ini keadaan jalanraya utama di Sarawak agak teruk, berlobang, tidak rata dan amat merbahaya kepada pengguna jalanraya.

Peruntukan sebanyak RM9bil tersebut boleh diperolehi daripada hasil sumber asli dalam negeri tanpa perlu mengambil masa yang terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun untuk disiapkan.

Adakah selepas 10 tahun akan datang pihak kerajaan yakin lebuhraya di Sarawak setaraf dengan lebuhraya di peringkat antarabangsa atau serupa macam di Semenanjung Malaysia?

Sepatutnya lebuhraya atau jalan Pan Borneo sudah boleh disiapkan tanpa perlu menunggu sampai lebih daripada 10 tahun untuk disiapkan sekiranya pihak pemerintah benar-benar telus dan menggunakan hasil sumber asli bumi Sarawak dengan sebaik mungkin.

Dengan mengambil masa 10 tahun barulah siap ini menunjukkan  kegagalan kerajaan BN memberi perkhidmatan terbaik untuk rakyat. Masalah jalanraya utama Sarawak sepatutnya bukan jadi isu utama sekiranya kerajaan BN menggunakan peruntukan dengan telus dan tidak ada ketirisan sekiranya ini digunakan sebaik mungkin 20 tahun yang lalu.

Inilah alasan yang sering kali kita dengar apabila sesuatu projek untuk kepentingan rakyat tergendala atau ditangguhkan. Kalau
peruntukan yang berjumlah berbilion ringgit dapat dimanfaat sepenuhnya dan diurus secara baik sudah pasti masalah kebajikan rakyat dan masalah infrastruktur di Sarawak dapat diselesaikan dengan baik.

Kerajaan tidak perlu mengenakan Tol untuk pengguna lebuhraya di Sarawak seperti kata Yong kalau mahu lebuhraya disiapkan lebih awal tetapi dengan hasil sumber asli sudah cukup untuk membina lebuhraya yang baik untuk rakyat Sarawak.

Kita harap kerajaan yang bakal memerintah nanti perlu mengambil kira dan mengutamakan projek untuk kesejahteraan rakyat dan bukan hanya untuk kepentingan pihak tertentu dan kroni saja.

--------------------------------------
* Penulis adalah Timbalan Pesuruhkjaya PAS Sarawak

Media Filipina dilarang ke Sabah bimbang 'salah lapor'

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Malaysia dilaporkan telah mengeluarkan arahan untuk melarang wartawan Filipina daripada memasuki Sabah untuk melaporkan perkembangan di Lahad Datu.

Beberapa portal berita Indonesia dan Filipina menyebut larangan tersebut diumumkan Menteri Pertahanan Malaysia Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Selasa lalu kepada sebuah stesen radio yang berpangkalan di Sabah pada Selasa lalu.

Zahid dilaorkan berkata keputusan itu dibuat untuk mengelakkan "laporan yang salah" terhadap keadaan yang berlaku di Lahad Datu itu.

Beliau berkata Putrajaya tidak mahu wartawan Filipina untuk "menukar" cerita yang  hanya akan "menjejaskan ketegangan hubungan" antara Putrajaya dan Manila.

Difahamkan sebelum ini, beberapa wartawan Filipina yang sudah berada di Sabah namun tidak pasti apakan tindakan terhadap mereka selepas pengumuman larangan terbaru ini.

Larangan tersebut dipercayai ada kaitan dengan beberapa laporan media Filipina khususnya Philippine Daily Inquirer yang mendakwa pasukan keselamatan bertindak kejam terhadap warga Filipina semasa operasi mengusir pengganas Sulu di Sabah baru-baru ini.

Portal itu turut menyebut warga mereka diarah berlari sebelum ditembak oleh pasukan keselamatan Malaysia.

Kementerian Luar bagaimanapun menyifatkan laporan media Filipina itu satu pembohongan dan tidak mempunyai bukti dan justifikasi serta bercanggah dengan amalan kewartawanan profesional.

Laporan tersebut juga disifatkan cuba berniat merosakkan serta menimbulkan ketegangan hubungan baik dan erat antara Malaysia dan Filipina.

Turut menafikan dakwaan itu adalah Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib yang mendakwa pihak keselamatan sentiasa bertindak secara profesional.

Dialog Bersama Perantau Zon Utara 16 Mac

Harakahdaily, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Pengarah Himpunan Anak Terengganu di Perantauan 2013, Shuhaimi Embong berkata, Program Bicara dan Dialog Bersama Perantau Zon Utara akan dirasmikan oleh Exco Kerajaan Kedah, Dr Ismail Salleh.
Katanya, program itu dijangka melibatkan peserta dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak Utara akan diadakan 16 Mac ini bermula jam 2.30 petang di Hotel Amansura, Jalan Kolam Air, Sungai Petani, Kedah

Pertanyaan lanjut berhubung dengan program itu boleh menghubungi Zulhimi 012-9283560 atau Abdullah 019 4111507.

Tiada ulasan: