• Datuk Mohd Tajuddin Abdullah Exco Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Tajuddin Abdullah
1 / 1
ALOR SETAR - Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Khazali Din mengesahkan penganjur program Maharaja Lawak Mega suku akhir yang diadakan di Dewan Wawasan Jitra, 24 Januari lalu, membuat permohonan tajaan sebanyak RM1.2 juta.

Beliau berkata, permohonan itu dibuat menerusi exco penerangan, namun tidak mendapat kelulusan kerana jumlahnya yang tinggi.

“Permohonan itu tidak diluluskan, ada cadangan supaya mereka mohon penaja lain antaranya syarikat berkaitan kerajaan (GLC),” katanya.

Menurutnya, beliau tidak pasti sama ada penganjur ada membuat rayuan terhadap permohonan itu menerusi exco berkaitan.

Sementara itu, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Tajuddin Abdullah menafikan kerajaan negeri membelanjakan RM1.2 juta seperti yang digembar-gemburkan sebaliknya hanya menggunakan RM200,000, seperti yang diluluskan.

“Memang benar kos keseluruhan mencecah RM1.2 juta tetapi yang diluluskan hanya RM200,000. Bagi menampung kos lain seperti penginapan dan pengangkutan, kita dapatkan tajaan dan tidak keluarkan belanja,” katanya.

Menurutnya, peruntukan RM200,000 itu digunakan untuk menganjurkan program sampingan sempena acara Maharaja Lawak Mega iaitu Fiesta Penerangan Kedah Makmur dan Karnival di luar Dewan Wawasan, dimeriahkan dengan gerai jualan dan pameran agensi kerajaan.

Mengulas permohonan bajet awal yang dikatakan terlalu tinggi (RM1.2 juta), Mohd Tajuddin berkata, kos itu dicadangkan penganjur program dan selaku Exco berkaitan, beliau memanjangkan permohonan itu kepada kerajaan negeri sebagai kos tajaan.

“Mereka cadangkan kita taja RM1.2 juta dan apabila dibentangkan, hanya RM200,000 diluluskan. Dakwaan kita belanja RM1.2 juta itu tidak benar, itu hanya permohonan,” katanya.

Menurutnya, pihaknya menggunakan kebijaksanaan untuk menggunakan peruntukan yang diluluskan tanpa memohon peruntukan tambahan selepas program berakhir.

“Saya anggap dakwaan kononnya kita belanja RM1.2 juta itu adalah fitnah untuk menjejaskan nama baik saya.

“Saya hanya guna peruntukan diluluskan. Saya juga tidak membuat tuntutan bayaran melebihi peruntukan yang dibenarkan. Hanya guna RM200,000,” katanya.

Menurutnya, penganjuran program itu diletak bawah tanggungjawab jawatankuasa penerangan kerana ia turut diisi dengan program penerangan.

“Kita jalin kerjasama untuk program itu bukan semata-mata untuk berhibur tetapi ada agenda serampang dua mata iaitu mempromosi Kedah secara langsung.

“Saya guna kesempatan populariti Raja Lawak untuk promosi Kedah kerana artis diminta mempromosi tempat pelancongan seperti Ladang Anggur Tasik Beris dan Ulu Legong ketika siaran itu sedang ke udara secara langsung,” katanya.

Mohd Tajuddin menganggap langkah itu adalah suatu penjimatan dalam mempromosi negeri kerana untuk mendapatkan siaran televisyen adalah terlalu tinggi perbelanjaannya.

“Rakyat Kedah patut bersyukur kerana banyak negeri melobi untuk dapatkan program itu mewakili wilayah utara. Saya andaikan ia win-win situation kerana penganjur diberi garis panduan tertentu dan mereka patuhi termasuk pakaian dan etika persembahan,” katanya.

Menurutnya, pendekatan ini lebih khusus kepada memenuhi kehendak orang muda, di mana pihaknya membuat kajian sebelum berhasrat menjalin kerjasama itu.

“Maklum balas daripada generasi Y sangat positif. Kita buat tinjauan melalui twitter untuk bawa Raja Lawak ke Kedah dan semua sokong. Saya harap pihak luar jangan cuba eksploitasi isu ini atau berfikiran negatif,” katanya.

Mohd Tajuddin turut menafikan dakwaan pihak tertentu kononnya pada peringkat pada awal pihaknya berhasrat menjual tiket persembahan bagi menyaksikan program suku akhir itu.

“Awalnya ada cadangan untuk jual tiket, namun saya tegaskan supaya tidak teruskan kerana mahu rakyat Kedah berhibur secara percuma,” katanya.

Beliau berkata, kesinambungan jalinan kerjasama antara kerajaan negeri dan artis Raja Lawak akan diteruskan pada masa akan datang.

“Kita sedang rancang adakan program amal bersama artis Raja Lawak untuk membantu golongan kurang upaya menerusi program kebajikan yang dilakukan.

"Namun ia masih dalam perbincangan awal,” katanya.

2 Gambar tangan guru putus ditetak kerana pulas telinga murid

Gambar dari pembaca Mynewshub, Zudunter yang mengirim melalui Whatsapp.

Tangan terputus cuma kesahihan sebab dan tempat berlakunya kejadian belum dipastikan. Maklumat yang diberikan, tangan guru di atas ditetak putus kerana kesalahan memulas telinga muridnya.

Sekiranya besar, tinggi harga yang perlu dibayar seorang guru untuk mendidik muridnya.

Tangan putus bukan kerana pulas telinga murid, cerita sebenar di sini

Tangan putus ditetak bukan kerana pulas telinga murid seperti yang disiarkan sebelum ini. Kejadian dikatakan berlaku di Kuching kerana tagih hutang.
Pada 05/02/14 jam lebih kurang 5.30 petang semasa Zainal (mangsa) pulang dari kerja bersama seorang rakannya yg dikenali sebagai Iman,mangsa dan Iman ada minum minuman keras sebanyak 5 tin.

Kemudian Iman telah mengajak mangsa ke rumah Mayling di Kg Pelandok Laut Sadong Jaya, bertujuan untuk meminta hutang ayah Iman sebanyak Rm 300 drp Mayling.Semasa tiba di hadapan rumah Mayling, Iman telah meminta hutang tersebut kepada Mayling. Mayling bersetuju dan terus masuk ke dalam rumah manakala mangsa bersama rakannya menunggu di luar rumah.

Tidak lama kemudian Mayling telah keluar dengan membawa sebilah parang panjang dan terus mengejar mangsa dan Iman. Mangsa dan Iman telah melarikan diri namun mangsa telah ditetak di pergelangan tangan kiri.

Kemudian mangsa di bawa oleh penduduk kampung ke Klinik Kesihatan Sadong Jaya dan seterusnya di bawa ke Hospital Umum Kuching kerana mengalami kecederaan parah dan ditempatkan di wad kecemasan.Hasil pemeriksaan doktor menyatakan semasa menerima mangsa, mangsa dalam keadaan putus pergelangan tangan kiri, namun keadaan mangsa stabil.

Menurut doktor, Kecederaan mangsa berkemungkinan disebabkan oleh sesuatu alat/ senjata tajam yg berukuran panjang lebih kurang 2 kaki. - Tengoktvonline/Gambar - DTR FB Group
:::♥ MERINTIHLAH HANYA PADA ALLAH ♥:::

Apabila seorang hamba Allah jatuh sakit , Allah akan utuskan 4 malaikat:

1. Malaikat Pertama akan mengambil SELERA MAKANNYA .

2. Malaikat Kedua akan mengambil REZEKINYA .

3. Malaikat Ketiga akan mengambil KECANTIKAN WAJAHNYA ( pucat ) .

4. Malaikat Keempat akan mengambil DOSANYA .

Apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNya kembali sihat , Allah akan menyuruh Malaikat Pertama , Malaikat Kedua dan Malaikat Ketiga supaya memberi balik apa yang telah diambil oleh mereka .

Akan tetapi Allah tidak menyuruh Malaikat Keempat memberi balik dosa hambaNya tersebut . Jadi , janganlah kita membenci kesakitan , sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah penghapus segala dosa .. Subhanallah


Friday, 7 February 2014


BILA CALON BERPOTENSI BERBICARA ... TERSERLAH KEMAMPUAN UNTUK DI ANGKAT SEBAGAI KETUA AMK.



ADUN PKR Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata AMK perlu melakar idea tersendiri dan tidak terperangkap dengan politik kabilah "satu chai atau satu blok" seperti parti lain kerana menganggapnya tidak sihat walaupun tidak menafikan pilihan ahli masing-masing.

Menurut Nik Nazmi lagi, AMK juga perlu mencungkil bakat dan meraikan kekuatan dari pelbagai pengkhususan demi menjamin kelangsungan kekuatan parti khususnya dari kumpulan generasi muda.

Malah, katanya, ia sekaligus memastikan sayap kanan PKR itu boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan Umno dan tidak dianggap sebagai jaguh kampung semata-mata.

"Saya nak jadi AMK sebagai satu organisasi dapat mewakili bakat yang kita yang ada dalam parti, daripada aktivis, reformasi, kesatuan sekerja, hak asasi, profesional, kotrak, akademik, seniman, boleh menyantuni masyarakat yang pelbagai.

"Dalam program dan ceramah, saya jumpa pelbagai ramai bakat dalam parti, daripada aktivis, orang susah sehingga korporat, penjawat awam. Itu yang kita (perlu) raikan

"(Saya) tidak mahu mewakili satu kelompok... Biarlah kita pergi mana-mana dunia, kita boleh menjadi macam yang ditunjukkan oleh Anwar. Kalau boleh itu yang dicontohi AMK," katanya.

Dalam wawancaranya dengan Malaysiakini, Nik Nazmi berkata setiap anggota AMK mempunyai tugas besar membina semula kekuatan anak muda dengan membawa idea perubahan dan reformasi kerana perkara itu paling mudah diterima oleh mereka.

"PKR ada ramai ahli di Selangor dan di Sabah - 50 peratus Melayu, 20 peratus India, 15 peratus Cina dan bakinya Bumiputera Sabah dan Sarawak. Sepatutnya AMK juga menonjolkan kekuatan itu, tidak dominasi pihak kaum, negeri dan sebagainya.

"Sepatutnya kita (adalah) parti semula jadi, parti anak muda di Malaysia. Misi AMK untuk menjadi PKR ini memenuhi kriteria untuk menjadi parti untuk generasi muda," katanya yang juga timbalan speaker DUN Selangor .

'Jenama cukup unik'

Sungguhpun begitu, Nik Nazmi berkata PKR mempunyai keistimewaan "jenama yang cukup unik" sebagai parti nasional berbilang kaum apabila mempunyai sekurang-kurangnya seorang wakil rakyat di setiap negeri.

Menurutnya, parti itu berjaya mengetengahkan pemimpin muda ke persada arus perdana berbanding parti lain termasuk Umno seperti Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Rafizi Ramli (Pandan), Shamsul Iskandar Md Akin (Bukit Katil), ADUN Batu Caves Amiruddin Saari dan ADUN Teja Chang Lih Kang.

"... Umno menyedari mereka ada kelemahan ini, berusaha keras. Mereka ada Khairy Jamaluddin yang kita harus akui, ada tarikan anak muda berbanding sebelum 2013. Dia ada portfolio di Kementerian Belia dan Sukan sebagai menteri.

"Kita perlu membina generasi muda dan kita perlu mengungkap kelebihan yang ada sebagai parti pelbagai kaum yang nasional, (menonjolkan) idea progresif dan ramai pemimpin muda, itu yang kita perlu tonjolkan," katanya.

Ditanya keputusan beliau menawarkan diri bertanding jawatan ketua AMK pada pemilihan kali ini, Nik Nazmi hanya ketawa kecil sambil menyatakan belum membuat keputusan rasmi mengenainya dan akan mengumumkannnya bila tiba masa.

"Kalau umum saya memang nak bertanding, makna saya yakin untuk menang. saya tidak tanding untuk kalah. Saya orang lama dalam parti. Sejak 2001 menjadi terlibat di peringkat cabang

"(Pernah bertugas di) pejabat Datuk Seri Anwar Ibrahim kemudian (Tan Sri) Khalid Ibrahim, menjadi pengarah komunikasi, dan di cabang Kelana Jaya," katanya.

Setakat ini dua tokoh AMK telah menawarkan diri bertanding jawatan itu iaitu Amiruddin Saari dan Ketua AMK Negeri Sembilan, Nazri Yunus.

Nik Nazmi menyifatkan beliau dan Amiruddin mempunyai kelebihan masing-masing dan sama-sama pernah terlibat menjadi dalam kepimpinan AMK pada 2007 hingga 2010 dan kini menjadi rakan dalam DUN Selangor.

Kesan Makan Maggi Pada Kesihatan. Maggi sangat beracun lebih dari syabu

Written By canang on Jumaat, 7 Februari 2014 | 2/07/2014 10:11:00 PG


Mee segera merupakan mee separa masak yang dikeringkan dan dicampur dengan minyak, biasanya di makan setelah dimasak atau direndam dengan air panas selama beberapa minit. Makanan ini amat “popular” di kalangan orang bujang mahupun golongan yang sedang “kekeringan” poket..

Namun begitu tahukah anda, di sebalik kesedapan dan keenakan mee segera yang mempunyai pelbagai perisa itu sebenarnya kurang sihat sekiranya dimakan dalam kuantiti yang banyak dan secara berterusan. Bayangkan kandungan di dalam bahan perencah mee tersebut mengandungi kadar MSG yang tinggi dan garam yang tinggi. Bahan perisa ini mempunyai pelbagai kesan negatif kepada kesihatan terutama terhadap fungsi buah pinggang. Terdapat kajian yang mengatakan bahawa individu yang alah kepada MSG mengalami panas dada, perubahan warna wajah kepada sedikit merah atau sakit kepala yang melampau setelah mengambil produk yang mengandungi MSG yang tinggi.

Selain itu, kandungan dioxin dan plasticizers yang terkandung dalam pek pembungkusan (biasanya dalam bentuk mangkuk atau cawan) juga dikatakan mampu mempertingkatkan risiko serangan kanser di kalangan pengguna. Bahan kimia yang terlarut dalam air panas akan menjadi bahaya sekiranya di makan dari mangkuk secara terus.

Jangan lupakan juga teknik memasak mee segera anda. Tahukah anda, kandungan wax yang menyelaputi mee segera mengambil masa selama 4-5 hari untuk mencernanya. Bagaimana pula dengan kesan terhadap ibu mengandung dan kanak-kanak?

Kanak2 yang berumur bawah 5 tahun akan mengalami masalah penyerapan nutrisi sekiranya dia mengambil mee segera lebih dari 3 kali seminggu. Pengambilan mee segera yang terlalu kerap bagi ibu mengandung juga boleh mengakibatkan keguguran atau menganggu proses pertumbuhan janin. Jadi, anda para wanita, cubalah elakkan mengidam mee segera ya.. Cuba gantikan dengan makanan lain yang lebih berkhasiat.

136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Gambar di atas menunjukkan bahan ramuan itu.Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi.

Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.Huraian lanjut, sila dapatkan akhbar Utusan Pengguna keluaran Nov-Dis 2010.

10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera:

Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu?
Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat?

Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.

1) Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

2) Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

3) Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

4) Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

5) BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

6) Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.

7) Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

8) Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

9) Polydimethylsiloxane:
Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

10) Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.

SUMBER