Jumaat, 14 Februari 2014

SAMPAI BILA KITA NAK MENIPU NI....TAK TAKUT DOSA...TAK TAKUT NERAKA KE

Bahasa

Yemen henti hantar pelajar ke IPTS Malaysia, dakwa hanya kaut keuntungan

OLEH MD IZWAN
February 13, 2014
Yuran pengajian di IPTS tiga kali ganda lebih mahal berbanding yuran IPTA di Malaysia. - Gambar fail.Yuran pengajian di IPTS tiga kali ganda lebih mahal berbanding yuran IPTA di Malaysia. - Gambar fail.Kerajaan Yaman memutuskan tidak lagi menghantar pelajarnya ke Institut Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) di Malaysia kerana ia hanya mengaut keuntungan.
Akhbar Yemen Times melaporkan, langkah tersebut diambil kerana kualiti buruk pendidikan swasta di Malaysia dan juga kos pengajian yang tinggi.
"Kementerian Pendidikan Tinggi dan Kajian Saintifik memutuskan pada Isnin untuk mengakhiri biasiswa kerajaan Yaman kepada universiti swasta di Malaysia.
"Ini disebabkan kualiti pendidikann yang buruk dan kos tinggi," kata agensi pendidikan Yaman dalam laporan tersebut.
Yemen Times juga memetik pengarah biasiswa di kementerian, Ahmed Al-Rabei sebagai berkata yuran pengajian di IPTS tiga kali ganda tinggi berbanding di institut pengajian awam.
"Bayaran yuran dan tuisyen universiti swasta tiga kali ganda daripada universiti awam.
"Kos belajar di universiti awam di Malaysia dianggarkan kira-kira $1,500 setahun, manakala kos pengajian di universiti swasta pula sebanyak $4,500," kata Ahmed yang dipetik berkata dalam laman berita tersebut.
Menurut laman tersebut, sebanyak 9,000 pelajar Yemen sedang menuntut di Malaysia dan 4,000 daripadanya adalah pelajar universiti swasta.
Laman tersebut memetik Ahmed pada Ogos 2013 lalu ke Malaysia untuk menyelesaikan masalah tersebut di kalangan pelajar Yaman, bagaimanapun ia tidak berhasil sebaliknya pelajar di univesiti swasta bergelut dengan hutang hampir enam tahun lamanya.
Berdasarkan rekod Kementerian Pengajian Tinggi sehingga November 2013, Malaysia mempunyai sebanyak 520 IPTS yang terdiri daripada universiti, kolej universiti dan kampus cawangan luar negara.
Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur memiliki IPTS paling banyak.
September tahun lalu, prestasi universiti di Malaysia jatuh lagi selepas kedudukan universiti dunia yang dikeluarkan QS World University Ranking menunjukkan rata-rata kedudukan universiti awam Malaysia terus merosot dalam senarai, dengan hanya Universiti Malaya masih berada dalam kelompok 200 universiti terbaik dunia tahun ini.
Tujuh universiti Malaysia berada dalam kelompok 800, dan Universiti Teknologi Malaysia menunjukkan sedikit peningkatan iaitu daripada kedudukan 358 pada tahun 2012, kepada 355 tahun ini. – 13 Februari, 2014.

 

 7:53AM - 14 Feb 2014

'Kita dengar khutbah, mereka pula raikan Valentine'


Khutbah Jumaat Wilayah Persekutuan hari ini menyelar sikap segelintir muda mudi Islam yang meraikan Hari Kekasih yang disifatkan sebagai permulaan ke arah peningkatan masalah sosial.

Menurut khutbah kelolaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu, budaya Barat itu mendorong ke arah penipuan, kecelaruan mental disebabkan alkohol, pengguguran kandungan dan kes buang bayi.

“...kita umat Islam sedang berada di masjid untuk mendengar ucapan khatib dan mengagungkan kebesaran Allah, sedangkan di luar sana berkemungkinan ada segelintir muda mudi Islam yang terlibat dengan majlis sosial seumpama Valentine’s Day, yang dirayakan oleh pasangan kekasih,” menurut mimbar Jumaat.

Khutbah juga mengaitkan gejala itu dengan penjajahan pemikiran yang menyebabkan umat Islam terjebak dengan “budaya kebebasan melampau” hingga tergelincir dari sempadan ajaran agama.

“Bayangkanlah, apakah yang bakal terjadi bagi masa depan umat Islam terutamanya kepada generasi muda hari ini jika budaya kesesatan ini terus dijadikan amalan?” soal khutbah lagi.

“Sudah pastilah musibah yang lebih besar akan berlaku dalam negara ini seperti porak peranda dan kemusnahan akhlak akan berleluasa berlaku dalam masyarakat kerana generasi muda inilah cerminan masa hadapan sesebuah negara dan bangsa.”

Khutbah juga menegaskan supaya umat Islam, khususnya remaja, tidak meniru budaya kaum musyrik serta meninggalkan perayaan yang tiada dalam syariat Islam.

Hari Kekasih diraikan di banyak negara di seluruh dunia pada 14 Februari (hari ini) setiap tahun.
Osman Aziz was tagged in Ramli Joned's photo.
Bismillaa hir rohma nir rohim
SANTAPAN ROHANI - PAGI JUMAAT 14 FEBRUARI 2014:
BAGAIMANA SESEORANG ITU DIJADIKAN ALLAH, LUPA AKAN DIRINYA..

Firman Allah Azzawajalla yang bermaksud: “JANGANLAH KAMU MENJADI ORANG-ORANG YANG LUPA kepada Allah, LALU ALLAH MENJADIKAN MEREKA LUPA KEPADA DIRI MEREKA SENDIRI... Mereka itulah orang-orang FASIK.”.. (Surah Al-Hasyr: 19)....

LUPA KEPADA ALLAH, bermaksud, lupa kepada perintah Allah, lupa kepada pesan Allah, lupa pada teguran Allah, LUPA pada ancaman Allah... Dan seterusnya lupa kepada syurga dan neraka Allah.... Apa yang dilakukannya di atas dunia ini, adalah semata2 MENGIKUT KEHENDAK DAN KEMAHUAN HAWA NAFSUNYA SEMATA-MATA... MARI KITA LIHAT BAGAIMANA Allah menjadikan seseorang itu, lupa kepada dirinya sendiri:

1] ALLAH AKAN MEMBIAR HIDUPNYA di dalam kehidupan YANG MERUGIKAN... Kalau jadi PEROKOK misalnya, IA AKAN MEROKOK BERTERUSAN... Kalau jadi PENAGIH DADAH, ia akan menagih berterusan... Kalau ia PEMINUM ARAK, ia akan minum berterusan... Kalau dia BERJUDI, DIA AKAN BERJUDI BERTERUSAN.... Inilah beberapa contoh seseorang yang Allah jadikan dia lupa pada dirinya sendiri... Itulah bayangan kebinasaan yang melanda...

2] ALLAH AKAN MENJADIKANNYA LUPA KEPADA SEGALA BENTUK KEUNTUNGAN YANG SEBENAR... Dia lupa kepada hakikat kebahagiaan, kejayaan, ketenangan, keberkatan, kebaikan, kesihatan, kekeluargaan dan sebagainya.... Lihat bagaimana SEORANG PEROKOK ‘TEGAR’ MEMBELANJAKAN DARI RM300 – RM500 DARI PENDAPATAN BULANANNYA UNTUK ROKOK, malah ada yang lebih lagi... Bayangkan, kalau ia MENDERMAKAN JUMLAH TERSEBUT KEPADA MASJID, berapa banyak KEBERKATAN yang akan diperolehinya dari Allah SWT... IA BUKAN SEKADAR LUPA PADA ‘SAHAM AKHIRAT’NYA, MALAH TERLUPA PADA KESIHATAN DIRINYA SENDIRI...

3] ALLAH AKAN MENJADIKANNYA LUPA PADA SEGALA KEAIBAN, dan BAHAYA KEPADA KESIHATAN dirinya sendiri.... DIA MELUPAKAN SEGALA PENYAKIT MAZMUMAH yang bersarang di dalam jiwanya seperti SOMBONG, EGO, HASAD DENGKI, SANGKA BURUK, PENDENDAM, riak, dan banyak lagi.... Kalaupun ia tahu tentang kerosakan jiwanya, ia tidak pernah terfikir untuk mengubati dan merawatinya... Malah, jika ada orang yang menasihatinya, dia akan MARAH KEPADA ORANG BERKENAAN....

INILAH YANG DIKATAKAN HUKUMAN ALLAH TERHADAP SEBAHAGIAN DOSA yang manusia lakukan selama tinggal di dunia yang fana ini, AKIBAT DARI LUPA KEPADA ALLAH.... NA’UZUBILLAAHI MIN ZAALIK....

Guru Perempuan Bersekedudukan Dengan Pelajarnya Sampai Mengandung

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar
SEORANG guru wanita sebuah sekolah di Forth Worth, Amerika Syarikat, meletakkan jawatan selepas didakwa menjalin hubungan seks dengan pelajarnya, yang berusia 16 tahun. Akibat perbuatan itu, guru terbabit, Jennifer Riojas, 25, yang turut mengandungkan anak pelajarnya itu ditahan di sebuah penjara sementara menunggu diikat jamin sebanyak AS$20,000 (RM62,310).

Di Malaysia pula, baru-baru ini, kisah guru wanita ‘mengusik’ pelajar lelaki didedahkan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP). Guru wanita itu dilaporkan ‘mengusik’ pelajar lelaki sekolah menengah yang dikatakan memiliki paras rupa atau penampilan menarik.

Ia memperlihatkan semuanya boleh berlaku. Sebelum ini, biasa kita dengar guru lelaki melakukan pelbagai salah laku, mengambil kesempatan ke atas murid, terutama perempuan seperti ‘mengusik’, mencabul kehormatan atau merogol ketika di sekolah atau tuisyen. 

Jarang sekali kita dengar, guru perempuan tidak bermoral seperti itu tetapi hakikatnya, perkara itu berlaku sekali gus menambah calar pada kerjaya mulia ini. 

Guru, ibarat ibu bapa kedua, yang diharap membimbing anak menjadi insan berwibawa, berwawasan dan cemerlang dalam pencapaian akademik dan kehidupan masa depan, melencong daripada tugas hakikinya itu. Walaupun kes salah laku guru ini terpencil, ia satu perkara yang tidak dapat diterima akal dan membimbangkan ibu bapa. 

Suhu kemarahan ibu bapa pasti meninggi, apabila guru yang sepatutnya menjadi contoh dan diamanahkan mendidik di sekolah mempunyai sifat keji melakukan kesalahan dari segi seksual. Ibaratkan pagar, pagar makan padi, itu gambaran paling sesuai buat golongan sebegini. 

Guru wanita selalunya lebih memiliki keperibadian terpuji, malah kerjaya itu dilihat sesuai dengan keterampilan mereka. Tidak hairanlah majoriti daripada kira-kira 390,000 guru di seluruh negara adalah wanita. 

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Mohamad Ali Hassan, mencela tindakan guru wanita itu, lantas mendesak semua guru tidak kira lelaki atau wanita teguh menegakkan prinsip utama profesyen mereka. 

Guru, tegasnya, perlu sentiasa meningkatkan tahap profesionalisme, proaktif, berprestasi, berperadaban, menambah baik serta sabar dalam melaksanakan tugasnya. 

“Guru adalah contoh kepada pelajar. Mereka bukan saja mampu meningkatkan kecemerlangan akademik pelajar semata-mata, tetapi pada masa sama, juga mampu menyeimbangkan akhlak dan sahsiah pelajar. Oleh itu, guru sendiri perlulah beretika supaya kredibiliti terus terpelihara serta dihormati,” katanya. 

Justeru, beliau mendapati, bagi kes guru yang terpesong daripada peranan utamanya, mereka itu perlu dikenakan tindakan tegas. 

Pada zaman globalisasi ini, peranan guru lebih mencabar dan mereka bijak mengatasi tekanan. Mungkin juga ada guru yang gagal mengawal tekanan dan bebanan tugas sebagai pendidik, mereka cuba melonggarkan minda dengan melakukan perbuatan kurang bermoral. 

“Saya tidak terperanjat jika ada guru wanita yang sudah tidak segan silu ‘mengusik’ pelajar. Nisbah guru wanita lebih ramai daripada lelaki. Ibu bapa pula terlalu menaruh harapan kepada guru untuk memberikan yang terbaik untuk anak. Dengan pengetahuan dan kemahiran yang tidak meningkat, skop kerja semakin banyak, termasuk melakukan tugas pentadbiran selain mengajar, menjadikan mereka tertekan. 

“Jadi, tidak mustahil ada guru yang lepaskan tekanan dengan cara ini. Bagi guru wanita yang berperangai sebegitu, mereka perlu cepat muhasabah diri. Jangan nanti kerana kes terpencil ini, imej guru akan tercabar dan tercalar,” katanya. 

Lantaran, beliau mengharapkan Kementerian Pelajaran sentiasa ada penambahbaikkan untuk meningkatkan jati diri, memantapkan disiplin guru yang boleh dilakukan seperti menerusi bengkel dan seminar. 

PIBG umpamanya, kata beliau, menganjurkan bengkel Tangani Tekanan dan Kesihatan Mental Dari Perspektif Guru dan Ibu bapa serta Seminar Jati Diri.

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar

hubungan seks, mengandungkan anak pelajar
Soalnya di sini umat Islam keliru boleh atau tidak baca al fatihah bila mendengar ada saudara seIslam meninggal dunia ?

Apabila berlaku kematian, disunatkan membaca tarji' - Innalillahi wa inna ilaihi roji'uun (juga apabila mendengar khabar musibah).

Dan kebiasaannya ada juga yang menyambungkannya dengan menulis al fatihah (cukup untuk berbaik sangka yang menulis dan menyebut akan membaca inti surah al Fatihah, buat apa nak buruk sangka ?)

Jadi apa hukumnya bila mendengar kematian kita pun menghadiahkan bacaan al fatihah kepada simati ? HARAM ? Mana dalil khusus ?

Jawapannya sudah diposkan :

https://www.facebook.com/SunniMalaysia/photos/a.149616235103526.33239.149551445110005/611468442251634/?type=1&stream_ref=10

Itupun ada juga pertanyaan : Ustaz dalam youtube itu bukan melarang, tetapi tanya dimana dalil ?

Jawapannya memang sudah dijelaskan. Yang bertanya mungkin perlu membaca beberapa kali penjelasan berkenaan. Kes tutup.

* Jika timbul lagi terutama yang suka keluarkan isu furu' untuk populariti (dah macam tiada isu lain agaknya). Kami akan jelaskan lagi Insya Allah. Wallahua'lam bissowab.
Hukum Membaca Surah al Fatihah Kepada Orang Islam Yang Meninggal Dunia :

Oleh : Dr Abd Malik Abd Rahman as Sa'adi (Ulamak Ahlus Sunnah Wal Jama'ah, pakar feqh di Iraq)

Tidak terdapat satu dalil yang khusus yang membolehkannya dibaca untuk orang-orang yang telah mati melainkan ketika solat jenazah.

Namun begitu, ia tidaklah menjadi tegahan sekiranya DIHADIAHKAN PAHALANYA kepada orang-orang mati dengan anggapan bahawa ia adalah pahala membaca al Quran. Lebih-lebih lagi surah al fatihah ini mempunyai satu keistimewaan yang khusus kerana :

Ia adalah 'Fatihah al Kitab' (Pembukaan al Quran), As Sab'u al Mathani dan ia dibaca pada setiap solat.

Kalaulah tidak kerana keistimewaannya itu dan orang-orang mati tidak memperolehi pahala daripadanya, sudah tentu ia tidak disyariatkan pembacaannya pada solat jenazah yang mana asas utama daripada solat tersebut ialah berdoa untuk orang mati bukan semata-mata membacanya. Maka pembacaan al Fatihah pada solat tersebut sudah semestinya menunjukkan kepada sesuatu yang memberi faedah untuk si mati daripadanya. Wallahua'lam.

Setiap yang telah diperkatakan tadi juga boleh dikategorikan termasuk di dalam kaedah : "Buatlah kebaikan, semoga kamu berjaya" وافعلوا الخير لعلكم تفلحون

Namun begitu, walaupun kami berpendapat perkara yang telah berlalu tadi bukanlah satu yang bid'ah di dalam agama, tetapi patut juga kamu ketahui bahawa ia dikira sebagai bid'ah SEKIRANYA kamu melakukannya, kemudian menghubungkannya secara terus kepada Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wasallam dan mengatakan RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam pernah melakukan yang demikian atau berkata " Rasulullah sallaLLahu 'alaihi wasallam telah bersabda : "Lakukan seperti berikut.." kerana itu adalah satu pendustaan terhadap Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wasallam.

TETAPI kita melakukannya berdasarkan satu keizinan yang umum, kerana itu kita tidak mengaitkannya dengan masa atau tempat atau sifat atau cara tertentu bagi keizinan tersebut. WaLlahua'lam.

Sumber : Dr Abd Malik Abd Rahman As Sa'adi, Salah Faham Terhadap Bid'ah, al Bid'ah fi al mafhum al islami ad daqiq

via - Ibnu Nafis

SEBARKAN.

den dah tak cayo bangat kat jang spr ni...jang tolong perincikan apa kos yang terlibat...setiap sen jang belanjo , den nak ada resit...

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menuntut pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyenarai dengan lebih terperinci jenis-jenis perbelanjaan daripada anggaran kos RM1.6 juta untuk PRK Kajang seperti mana yang diumumkan.

Justeru, SAMM menyifatkan kos RM1.6 juta agak tinggi berbanding kos perbelanjaan PRK Dun Kuala Besut yang tidak mencecah RM1 juta, dalam keadaan logistik pengangkutan di Kajang jauh lebih baik berbanding Kuala Besut.
Like · · · 22 minutes ago ·
SENARAI HARTA KEKAYAAN TAIB MAHMUD

1. 750 hektar ...Sungai Lubai Tengah, Limbang Sarawak Plantations Entiti. Perniagaan ini telah diswastakn, 60%
pegangan saham dimiliki olh Hamid Sepawi.
(sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.
2. 4,400 hektar … di Sungai Medalam, Lawas Celerity Design Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib Mahmud).
3. 9.000 hektar … di Batang, Limbang Future
Atmosphere Sdn Bhd Abu Bekir Taib.
4. 11,000 hektar di Ulu Medamit, Limbang –
Dataran Aras Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
5. 3,000 hektar … di Tinjar,Miri – Amazing Green Sdn Bhd – Teresa Toyad (keluarga Taib yg
berkahwin dgn bekas Setiausaha Kerajaan Negeri) & CEO kpd
SCORE Wilson Baya Dandot.
6. 750 hektar … di Jalan, Miri.
7. 2,000 hektar … di lokasi penting lapangan trbang,
Miri – Kumpulan Parabena Sdn Bhd & Mesti
Bersatu Sdn Bhd Taib Mahmud & Raziah Mahmud.
8. 500 hektar … di Sungai Sibuti, Miri – Premium
Haven Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
9. 5,000 hektar … di Sungai Teru & Batang Baram –
Essential Straits Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
10. 1,100 hektar di Sungai Karap Umpama Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib. 11. 10,000 hektar di Lot 1208 Sungai Karap – Abu Bekir Taib.
12. 50 hektar … di Jalan Tusan, Sibuti – Ukiran
Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
13. 4,000 hektar di Sungai Bok, Tinjar – Log Oak
Promotion Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
14. 4,500 hektar di Sungai Tutoh Syarikat Radiant
Lagoon – Abu Bekir Taib.
15. 5,000 hektar di Sungai Karap & Sungai Kulak –
Amgreen Gain Sdn Bhd –
Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
16. 50 hektar … di Sungai
Karabungan, Niah – Hamid Sepawi (sepupu
Taib) & Hasmi b
Hasnan.
17. 31,000 hektar … tanah NCR di Long Lamai –
Merawa Sdn Bhd (anak syarikat Samling Global).
18. 2,600 hektar di Jalan Setium – Mega Bumimas
Sdn Bhd (anak syarikat Ta An – Hamed Sepawi
(sepupu Taib).
19. 10,000 hektar di Similajau – Sahua Enterprise Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin
Abdul Ghani (Setiausaha
BN Sarawak).
20. 4,500 hektar … di Similajau
– Derawan Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin
Abdul Ghani (Setiausaha
BN Sarawak).
21. 15,000 hektar … tanah NCR kaum Penan di Ba Jawi Samling Plywood (Miri) Sdn Bhd. 22. 1,600 hektar … di Setuan –
Hasmi Hasan (proksi Taib).
23. 10,000 hektar di Sungai Takan & Ulu Sungai
Nyatak, Tatau – Ikrar Bumi Sdn Bhd Elia Geneid (anak saudara
Taib).
24. 8,000 hektar … di Balingian (sebahagian
besar kawasan ini asalnya
adalah hutam simpan Setuan Besar) – Saradu
Plantations Sdn Bhd, Organic Treasure Sdn Bhd & Kumpulan Parabena Sdn Bhd – Raziah Mahmud (adik Taib) & Robert Geneid (ipar Taib).
25. 10,000 hektar … di Ulu Mukah – Sarawak
Plantations Entiti
perniagaan ini telah diswastakn, 60% pegangan saham dimiliki
olh Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi
b Hasnan.
26. 5,000 hektar … di Mukah –
Delta Padi Sdn Bhd (Taib
Mahmud) & LCD (pengerusinya ialah Taib Mahmud).
27. 5,000 hektar di Sungai Bawan – Palmlyn Sdn Bhd Taib Mahmud & Arip Mahmud.
28. 13,000 hektar di Sungai Bawan Golden Star Ace
Sdn Bhd – Taib Mahmud &
Arip Mahmud.
29. 4,000 hektar di Sungai Sikat, Mukah – Bella
Magic Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.
30. 5,000 hektar di Kenyana Rajah Mutiara Sdn Bhd
Taib Mahmud & Arip Mahmud.
31. 2,000 hektar di Loba Kabang – Victoria Square
Development Sdn Bhd Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
32. 2,050 hektar di Penasu Igan – Victoria Square
Development Sdn Bhd
Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).
33. 5,000 hektar di Antara Batang, Oya & Batang Mukah – Kub Sepadu Sdn Bhd – Hamid Sepawi (sepupu Taib).
34. 10,500 hektar di Sungai Retus – Hariyama Sdn Bhd Taib Mahmud & Arip Mahmud.
35. 768 hektar … di Pasai Siong, Sungai Retus –
Masretus Oil Palm Plantation Sdn Bhd Ibrahim Mahmud(abang/
adik Taib), Yahya bin Ibrahim (anak saudara
Taib) & Mahmud bin Ibrahim (anak saudara
Taib).
36. 400 hektar … di Tulai Meradong – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCD(pengerusinya
ialah Taib Mahmud).
37. 2,000 hektar … di Batang
Lebaan, Sibu – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) &
LCDA (pengerusinya
ialah Taib Mahmud).
38. 100 hektar … di Sungai
Lengan, Sibu – Delta Padi
Sdn Bhd (Taib Mahmud) &
LCDA (pengerusinya
ialah Taib Mahmud).
39. 600 hektar … di Sungai Melayu, Meradong –
Sarawak Plantations –
Entiti perniagaan ini telah
diswastakan, 60%
pegangan saham dimiliki olh Hamid Sepawi
(sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.
40. 1,113 hektar di Batang Lassa – Europalm Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) – Hamid Sepawi
(sepupu Taib).
41. 1,500 hektar … di Jin Matu, Daro – Europalm
Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) Hamid
Sepawi (sepupu Taib).
42. 90 hektar … di Kampung
Tebang, Batang Lassa,Daro – Multi Maximum
Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) Hamid
Sepawi (sepupu Taib).
43. 15,000 hektar di Pulau Bruit – Eastern Eden Sdn Bhd & Poh Zhen Sdn Bhd – Arip Mahmud (abang/adik Taib), Ali Mahmud (abang/adik
Taib) & Azerina Mohd Arip (ipar Taib).
44. 7,700 hektar di Paloh Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCDA (pengerusinya ialah Taib
Mahmud).
45. 9,000 hektar di Sungai Machan Tengah – Polar Tower Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib).
46. 5,000 hektar … di Sungai
Selepong & Sungai Kawasan – Ample Agro
Sdn Bhd – Fatimah Abdul
Rahman (kakak/adik kpd YB Norah binti
Abdul Rahman yg juga sepupu Taib).
47. 70,000 hektar di Bijat Land District, Sri Aman –beberapa buah syarikat yg diuruskan olh Titanium Management
Sdn Bhd – Abu Bekir Taib
(anak Taib Mahmud).
48. 2,300 hektar di Sungai Klauh & Sungai Dor –
Tabaruk Abadi Sdn Bhd Ali Mahmud (abang/adik
Taib Mahmud).
49. 700 hektar … di Sungai Batang Klauh – Sarawak
Plantations Entiti
perniagaan ini telah diswastakn, 60% pegangan saham dimiliki
olh Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi
b Hasnan.




Tiada ulasan: