Jumaat, 21 Februari 2014

KITA DALAM GOLONGAN MANA

Seorang kawan pernah beritahu, di saat Anwar Ibrahim dianiaya oleh Mahathir ditendang dari UMNO dan kabinet dengan kejam sekali, Allahyarham Dato' Fadhil Nor pernah berkata yang beliau (Anwar) akan bawa PAS ke Putrajaya. Aku bukanlah ahli nujum mahupun pakar meramal cuma apa yang aku perhatikan kata-kata Arwah Ustaz Fadhil dah mula nampak benarnya. Walaupun belum sepenuhnya lagi. Jika kita singkap sedikit jendela sejarah perjalanan PAS sejak dari zaman merdeka hingga 1980-an dan cuba bandingkan dengan apa yang PAS dah kecapi sekarang iaitu 20-30 tahun kebelakangan ini, kita akan nampak bezanya. Tidak dinafikan antara ketiga-tiga parti, PAS paling matang dan 'berumur' dikuti DAP dan PKR paling bongsu. Namun apa yang boleh dikatakan PAS lebih menyerlah di zaman sekutunya dengan PKR dan DAP berbanding bergerak solo. Kerana dalam menghadapi politik jahat UMNO, kematangan sahaja tidak memadai tanpa strategik yang betul. Maka tidak hairanlah Arwah Ust.Fadhil begitu menaruh harapan pada Anwar suatu ketika dulu. PAS sudah bagus cuma bila diganding dengan strategi politik yang tepat maka ia akan memacu mereka ke arah lebih ampuh dalam menghadapi UMNO dan sekutu mereka. Tidak salah jika dikatakan mana-mana parti pun dalam komponen Pakatan Rakyat sekarang tidak akan boleh menguasai Putrajaya tanpa kesatuan satu sama lain. Masing-masing ada kekuatan masing-masing. Percayalah UMNO tak takut melihat ribuan ahli PAS berteriak melaungkan takbir mahupun jutaan ahli-ahli PKR melaungkan kalimah reformasi. Sebaliknya UMNO dan Barisan Nasional akan gerun melihat ahli-ahli dan penyokong sama ada daripada DAP, PAS dan PKR sama-sama berganding bahu senada sekata bersatu hati bertekad menjatuhkan mereka. Bersatu kita teguh. Bercerai hang ceroi!

 


"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, February 20, 2014

Royalti: Surat Terbuka Kepada Kerajaan Negeri Kelantan

Reactions: 
Aktivis: Kelantan tak minat lagi isu royalti?

Sikap terkini kerajaan Kelantan bawah pentadbiran baru Datuk Ahmad Yaakob terhadap perjuangan menuntut royalti minyak mula dipersoal aktivis negeri.

Ini ekoran timbulnya khabar angin bahawa Jawatankuasa Tuntutan Royalti Kelantan tidak berminat lagi meneruskan saman berhubung tuntutan bayaran itu di mahkamah.

Perkara itu dinyatakan dalam surat terbuka seorang penggerak Gabungan Profesional Tuntut Royalti, Pendaratan Petrolium ke Negeri Kelantan (ROYALTI), NGO paling terkedepan dengan tuntutan itu.

Mohd Fauzi Azmi hari ini membangkitkan beberapa perkara, antaranya, hampir setahun setengah, Kelantan masih belum mengemukakan rayuan terhadap prosiding tuntutan itu.

“Adakah kerajaan negeri Kelantan akan meneruskan prosiding saman tuntutan royalti negeri Kelantan terhadap Petronas atau ia masih dalam perbincangan?” soalnya.

Beliau malah menuntut kerajaan negeri menafikan perkara itu secara rasmi jika ia tidak benar.

“Kami tidak teragak-agak untuk menggembleng tenaga menggerakkan sebuah himpunan rakyat secara besar-besaran di negeri kelantan sekiranya pihak kerajaan negeri Kelantan mengambil sikap 'berdiam diri' atau memberi jawapan yang 'tidak memuaskan hati' rakyat negeri Kelantan,” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Fauzi juga berkata, pihaknya mendapat maklumat bahawa pengeluaran terbaru petroleum bermula secara rasmi pada 31 Januari lalu di Medan Damar, Block PM-303.

Menurut Fauzi, jaraknya hanya 109 kilometer dari Kota Bharu, Kelantan.

“Adakah pihak kerajaan negeri Kelantan mempunyai maklumat-maklumat seperti yang didedahkan di atas, yang kami fikir sangat-sangat berguna dan wajib dimasukkan sekali didalam tuntutan tersebut? - mkini


Royalti - Surat Terbuka Kepada Kerajaan Negeri Kelantan 

Assalamu’alaikum warahmatullahiwabarakatuh,

Hari ini kami ingin mendedahkan beberapa perkara dan juga melahirkan kekecewaan kami diatas kelemahan Pimpinan Kerajaan Negeri Kelantan didalam usaha Menuntut Hak Royalti hasil Petrolium Negeri Kelantan yang telah dinafikan oleh PETRONAS melalui Kerajaan Persekutuan.

Beberapa minggu lepas, kami telah mendedahkan didalam Facebook Pages ROYALTI berkenaan Pengeluaran terbaru Petrolium di Perairan Negeri Kelantan yang telah bermula secara rasmi pada 31hb. Januari, 2014 di Medan Damar dalam Block PM-303 yang jaraknya hanya 109 kilometer dari Kota Bharu, Kelantan.

Kami tidak pasti apakah Kerajaan Negeri Kelantan melalui Jawatankuasa Tuntutan Royalti Kelantan yang di Pengerusikan oleh YAB Menteri Besar Kelantan; Dato’ Ahmad Yakob mempunyai maklumat tentang ini ataupun tidak.

Sekiranya tiada, elok kami ambil kesempatan ini untuk berkongsi maklumat berkenaan.

Pembangunan dalam Medan Damar pada masa ini diusahakan bersama (Joint Venture) oleh ExxonMobil Exploration and Production Berhad dengan PETRONAS Carigali Sdn Bhd.

Bermula pada 31hb. Januari, 2014 Medan Damar, pada kedalaman 52-56 meter melalui Pelantar Damar-A telah mula membuat pengeluaran Gas dan juga Kondensat dan apabila sampai tempoh matang (dijangka pada tahun 2016), pengeluaran akan mencapai tahap Maksima dan dijangka mencecah antara 190 sehingga 200 Mscfd (Million standard cubic feet per day) bagi Gas manakala bagi pengeluaran Kondensat pula dijangka mencecah ke tahap maksima sebanyak 170 Kbpd (Kilo barrels per day).

Perlu diketahui juga bahawa dibawah Medan Damar, terdapat sejumlah 16 buah Telaga yang akan mengeluarkan hasil Petrolium secara berperingkat mengikut jadual.

Kesemua hasil Gas dari telaga tersebut akan dinaikkan ke Pelantar Damar-A kemudian disalurkan melalui Pipeline sepanjang 22 kolimeter ke Pelantar Lawit-A untuk kerja-kerja Pemprosesan sebelum dihantar ke Kerteh manakala hasil Kondensat pula akan dihantar ke Pelantar Jerneh-A selepas diproses.

Dianggarkan bahawa Medan Damar menyimpan sebanyak 801 GCF (Giga Cubic Feet) Petrolium (Gas dan Kondensat) dan simpanan Petrolium tersebut akan habis pada tahun 2027.

Itu adalah serba sedikit maklumat yang agak lengkap berkenaan pengeluaran di Medan Damar.

Disini juga kami inginkan mempersoalkan pihak Kerajaan Negeri Kelantan melalui Jawatankuasa Tuntutan Royalti Kelantan berkenaan beberapa perkara.

Kali terakhir Kes Tuntutan Royalti Petrolium Negeri Kelantan dibicarakan di Mahkamah ialah pada 3hb. Oktober, 2012. Dalam Perbicaraan tersebut, Mahkamah telah memutuskan untuk membenarkan Kerajaan Negeri Kelantan membuat Rayuan di Mahkamah Tinggi Rayuan bagi meneruskan Prosiding Saman Tuntutan Royalti Petrolium Negeri Kelantan terhadap PETRONAS.

1: Selepas 1 tahun, 4 bulan, apakah Status Tuntutan tersebut..?

2: Adakah Kerajaan Negeri Kelantan akan meneruskan Prosiding Saman Tuntutan Royalti Negeri Kelantan terhadap PETRONAS atau ianya "Masih Dalam Perbincangan"..?

3: Apakah Status terkini & langkah-langkah seterusnya yang akan diambil oleh Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petrolium Negeri Kelantan berkenaan Tuntutan tersebut..?

4: Berapa lama lagi masa yang perlu diambil oleh Pihak yang berkenaan untuk meneruskan Tuntutan Hak Rakyat Negeri Kelantan..?

5: Adakah pihak Kerajaan Negeri Kelantan mempunyai maklumat-maklumat seperti yang didedahkan diatas yang kami fikir sangat-sangat berguna dan WAJIB dimasukkan sekali didalam Tuntutan tersebut..?

Kami juga ada mendengar “Khabar Angin” (kami percaya ianya tidak benar) yang mengatakan bahawa “kemungkinan” Kerajaan Negeri Kelantan melalui Jawatankuasa Tuntutan Royalti Kelantan tidak berminat untuk meneruskan Saman Tuntutan tersebut dan berhasrat untuk MENARIK BALIK Saman Tuntutan Royalti Kelantan di Mahkamah.

Sekiranya “Khabar Angin” ini TIDAK BENAR, mohon pihak Kerajaan Negeri Kelantan membuat Penafian SECARA RASMI disamping menjawab 5 persoalan yang telah kami kemukakan diatas.

Perlu juga diingatkan bahawa faktor kemenangan Pakatan Rakyat terutamanya Parti Islam Se-Malaysia (walaupun kehilangan beberapa kerusi DUN) di Negeri Kelantan pada Pilihanraya Umum ke-13 adalah berpunca dari Semangat dan Iltizam Majoriti Rakyat Negeri Kelantan terutamanya Anak Kelantan di Perantauan (Pengundi Luar) yang teruja melihat kesungguhan Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS yang Komited dalam usaha Tuntutan Hak Royalti Negeri Kelantan yang sekian lama dinafikan oleh PETRONAS melalui Kerajaan Pusat.

Mohon dinyatakan PENDIRIAN RASMI Kerajaan Negeri Kelantan berkenaan isu yang dibangkitkan dan mohon juga diberi penjelasan kepada kami para penyokong Pakatan Rakyat terutama Parti Islam Se-Malaysia di Negeri Kelantan dan juga Majoriti Rakyat Negeri Kelantan supaya kami tidak lagi berada dalam keadaan “tertanya-tanya” dan “tertunggu-tunggu”.

Kami tidak teragak-agak untuk menggembleng tenaga menggerakkan 1 HIMPUNAN RAKYAT SECARA BESAR-BESARAN di Negeri Kelantan sekiranya pihak Kerajaan Negeri Kelantan mengambil sikap “BERDIAM DIRI” atau memberi jawapan yang “TIDAK MEMUASKAN HATI” Rakyat Negeri Kelantan.

Sekian, Wassalam

Mohd.Fauzi Mohd.Azmi @ Topeng Perak Unmasked






Brunai = Negara Islam Alhamdulillah
Malaysia = Negara Sekular Innalillah....
Cerita Panas Harian Brunei
Baca kerana ini penting

Assalam, Inshaa Allah Start bulan 4 tahun dapan, isteri-isteri di negara Brunei di wajibkan pakai tudung menutup aurat. Bertudung labuh sikit, jgn nampak bentuk b/dada, pakaian jgn fit/hanging, klu pakai seluar jgn fit.

Boleh kena dakwa tu. Sila rujuk Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah 2013.


LELAKI BERLAGAK MENYERUPAI PEREMPUAN
ATAU SEBALIKNYA 198

(1) mana2 lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana2 perempuan yg memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana2 tempat awam tanpa alasan yg munasabah adalah melakukan suatu
kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3bulan atau kedua-duanya sekali.

(2) mana2 lelaki yg memakai pakaian perempuan dan berlagak menyerupai perempuan atau mana2 perempuan yg memakai pakaian lelaki dan berlagak menyerupai lelaki di mana2 tempat awam untuk tujuan yg tidak bermoral adalah melakukan
suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.


TIDAK MEMBAYAR ZAKAT ATAU FITRAH 236

(1)mana2 orang Islam yang telah ditaksirkan dengan sah sebagai wajib untuk membayar zakat atau fitrah di bawah Akta Majlis Ugama Islam dan Mahkamah-Mahkamah Kadi (Penggal 77) dan
gagal untuk memperolehi secara rayuan atau selainnya, pembatalan atau pengubahsuaian bagi penaksiran demikian, dengan sengaja gagal untuk membayar zakat atau fitrah tersebut adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $8,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 2 tahun atau keduanya sekali.


KHALWAT 196.

(1) Mana-mana orang Islam yg melakukan khalwat adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan
suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

(2) Mana-mana orang bukan Islam yg melakukan khalwat dengan
orang Islam adalah melakukan kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

(3) Dalam bab ini
KHALWAT bermakna
(a) bersekediaman, bersekedudukan, berkurung; atau
(b) Mengasingkan diri dalam keadaan berhampiran yg mendatangkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan maksiat,


TIDAK MENUNAIKAN SEMBAHYANG JUMAAT 194.

Mana-mana lelaki mukallaf yang tidak menunaikan sembahyang Jumaat di masjid dengan tiada uzur syar'ie atau tiada alasan-alasan yang munasabah adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak
melebihi $200 bagi kesalahan pertama, dikenakan suatu denda tidak melebihi $300 bagi kesalahan kedua, dan dikenakan suatu denda tidak melebihi $1,000 bagi kesalahan ketiga atau berikutnya.


TIDAK MENGHORMATI BULAN RAMADHAN 195.

(1) Mana-mana orang yang memakan atau meminum atau menghisap apa jua tembakau ditempat awam semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan adalah melakukan suatu
kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

(2) Mana-mana orang yg menjual atau menghidang ada jua makanan atau tembakau untuk dimakan,diminum atau dihisap dengan serta merta di tempat itu juga, di tempat awam, semasa waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan suatu denda tidak melebihi $4,000, dihukum penjara selama suatu
tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua- duanya sekali.

(3) Ceraian (2) hendaklah tidak dikenakan kepada mana-mana pengamal perubatan atau mana-mana orang lain yang menghidang apa jua makanan, minuman atau ubat kepada mana-mana pesakit semasa waktu-waktu berpuasa dalam bulan Ramadhan yang tanpanya pesakit itu terjejas.

(4) Jika mana-mana orang yg gagal mematuhi ceraian (2) dalam kedudukannya sebagai pekerja kepada orang lain, majikannya
hendaklah dianggap telah bersubahat melakukan kesalahan tersebut dan telah menyebabkan kesalahan itu dilakukan oleh sebab subahat itu melainkan dia dapat membuktikan bahawa
kesalahan tersebut telah dilakukan tanpa kebenaran, kuasa, pengetahuan atau keizinannya dan dia telah mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mencegah daripada perbuatan
itu dilakukan.


HUKUMAN ZINA 69.

(1) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara' setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dikenakan hukuman hadd seperti berikut -
(a) jika dia muhshan, direjam sehingga mati dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam; atau
(b)jika dia ghairu muhshan, disebat 100 sebatan dengan disaksikan oleh sekumpulan orang Islam dan dihukum penjara selama tempoh satu tahun.

(2) Mana-mana orang Islam yang melakukan zina dan dibuktikan dengan keterangan selain yang diperuntukan di bawah ceraian (1) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan-
(a) jika dia muhshan, disebat tidak melebihi 30 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 7 tahun; atau
(b) jika dia ghairu muhshan, disebat tidak melebihi 15 sebatan dan dihukum penjara selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun.

(3) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seorang Islam dan dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak- kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan di bawah ceraian (1).

(4) Mana-mana orang bukan Islam yang melakukan zina dengan seseorang Islam dan dibuktikan dengan keterangan selain daripada yang diperuntukan di bawah ceraian (3) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan, dihukum dengan hukuman yang sama sebagaimana yang diperuntukan dibawah ceraian (2).


HUKUMAN ZINA JIKA PESALAH BUKAN MUKALLAF ATAU BELUM MENCAPAI UMUR

BALIGH. 70. Jika mana-mana orang yang bukan mukallaf atau belum mencapai umur baligh melakukan zina dan-

(a) dibuktikan sama ada dengan ikrar tertuduh, atau dengan syahadah sekurang-kurangnya empat orang syahid menurut Hukum Syara' setelah Mahkamah berpuas hati dengan mengambil kira kehendak-kehendak tazkiyah al syuhud, adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 30 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh Mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3tahun; atau

(b) dibuktikan dengan keterangan selain daripada yg diperuntukan dibawah perenggan (a) adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah jika sabit kesalahan dihukum sebat tidak melebihi 15 sebatan dan ditahan di mana-mana pusat pemulihan yang difikirkan sesuai oleh Mahkamah selama suatu tempoh tidak melebihi 3 tahun.
Ada empat jenis manusia, iaitu ::

1. Manusia yang tahu, tetapi tidak tahu bahwa dia tahu. Itulah orang yang lalai.
(Oleh itu berilah mereka peringatan)

2. Manusia yang tidak tahu, dan tidak tahu bahwa dia tidak tahu. Itulah orang yang bodoh dan degil.
(Oleh itu, tinggalkanlah mereka)

3. Manusia yang tidak tahu dan tahu bahwa dia tidak tahu. Itulah orang yang jahil.
(Oleh itu, ajarlah mereka)

4. Manusia yang tahu dan dia tahu bahwa dia tahu. Itulah orang yang berilmu.
(Oleh itu, ikutilah mereka)

Anda sendiri menyedari bahwa anda termasuk yang no berapa…?

Tiada ulasan: