Jakim: Pandangan Kassim Ahmad bercanggah dengan akidah
- Feb 19, 2014
- HARAKAHDAILY
Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata pihaknya memandang serius perkara yang dibangkitkan dalam "Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Satu Penilaian" itu.
"Saya telah meminta pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara ini.
"Pihak Jakim dan Jawi juga berhasrat untuk menjemput Dr Kassim Ahmad dan pihak penganjur sebagai satu usaha pihak kami memberikan penjelasan terbaik terhadap dakwaan-dakwaan beliau yang dianggap boleh menjejaskan aqidah umat Islam," kata beliau dalam satu kenyataan.
Justeru itu katanya, memandangkan pemikiran Dr Kassim Ahmad ini boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka adalah wajar umat Islam di Malaysia menjauhi aliran pemikiran dan doktrin-doktrin palsu yang seumpama ini.
Ini adalah kerana perkara ini boleh memberi implikasi besar kepada akidah umat Islam dan menggugat ketenteraman serta menimbulkan keresahan awam, jelasnya.
Berikut kenyataan penuh beliau.
1. JAKIM memandang serius dalam isu yang dibangkitkan dalam“ SEMINAR PEMIKIRAN KASSIM AHMAD: SUATU PENILAIAN ” pada 15 dan 16 Februari 2014 anjuran Ahli Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.
2. Kenyataan-kenyataan daripada para pembentang kertas kerja seminar khususnya berkaitan isu-isu agama adalah seperti yang berikut:
i. Mempertikaikan Dua Kalimah Syahadah dengan menganggap syahadah yang kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad s.a.w..
ii. Mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab.
iii. Mempertikaikan kredibiliti ulama dan menyamakan ulama sebagai kasta paderi.
iv. Mempertikaikan hadis sebagai sumber hukum dan menuduh Imam Shafi’e yang memulakan doktrin baru dengan menyatakan hadis sebagai satu sumber hukum sama seperti al-Qur’an.
v. Mentafsirkan semula al-Qur’an berdasarkan logik semata-mata dan menolak tafsiran ulama terdahulu.
vi. Mengiktiraf Kod 19 oleh Rashad Khalifa sebagai pentafsir al-Qur’an bagi menggantikan hadis.
vii. Cadangan membuat surat untuk memohon pihak KDN menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad.
3. Jakim juga ingin menjelaskan bahawa pemikiran dan pandangan yang dikemukakan adalah bercanggah dengan prinsip dan juga sumber hukum dalam ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi asas pegangan masyarakat Islam di Malaysia. Ini adalah berdasarkan kepada sebab-sebab yang berikut:
i. Mengucap Dua kalimah Syahadah merupakan rukun Islam yang pertama bagi setiap Muslim yang mengaku dirinya sebagai orang Islam. Mempertikaikan syahadah boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada agama Islam. Justeru, orang yang berbuat demikian wajiblah segera bertaubat.
ii. Ulama telah bersepakat bahawa aurat wanita adalah keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangannya. Mempertikaikan hukum yang telah disepakati boleh membawa kepada kesesatan.
iii. Ulama adalah pewaris Nabi yang berperanan menyampaikan ajaran Islam dari satu generasi ke satu generasi. Mempertikaikan kredibiliti Ulama muktabar dalam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah suatu yang bercanggah dengan disiplin ilmu yang diwarisi daripada Sahabat dan Salafus Salih.
iv. Hadis adalah sumber kedua perundangan Islam dan sebagai pentafsir kepada al-Qur’an berdasarkan ijma’ ulama.
v. Penafsiran semula al-Qur’an berdasarkan logik akal tidak boleh diterima kerana pentafsiran al-Quran memerlukan disiplin ilmu agama yang telah ditetapkan dalam ajaran Islam.
vi. Teori “Kod 19” oleh Rashad Khalifa yang dipegang oleh Kassim Ahmad mengandungi pelbagai penyelewengan akidah dan tidak wajar digunakan untuk mentafsirkan al-Qur’an.
vii. Tindakan untuk menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad ini adalah tidak wajar kerana ia telah jelas menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar seperti yang telah difatwakan oleh negeri-negeri.
4. Saya telah meminta pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara ini. Disamping itu, saya juga memohon kerjasama dari pihak Jabatan Agama Islam Negeri-negeri dapat memantau dan memberi perhatian terhadap isu ini secara berkesan dan wajar dan mengambil tindakan berdasarkan undang-undang sedia ada sekiranya bersesuaian.
5. Suka saya maklumkan bahawa pihak berkuasa agama negeri telah mengambil tindakan penguatkuasaan dan pewartaan fatwa terhadap bahan-bahan penerbitan yang mengandungi dan menyebarkan fahaman anti hadith yang jelas menyeleweng dari ajaran Islam. Apa-apa jua bentuk penerbitan dan atau publisiti yang bertujuan untuk mengembangkan pemikiran atau fahaman anti hadith adalah dilarang dan perlu disekat kerana ia menyalahi fatwa dan undang-undang lain yang berkaitan.
6. Pihak Jakim dan Jawi juga berhasrat untuk menjemput Dr Kassim Ahmad dan pihak penganjur sebagai satu usaha pihak kami memberikan penjelasan terbaik terhadap dakwaan-dakwaan beliau yang dianggap boleh menjejaskan akidah umat Islam.
7. Justeru itu, memandangkan pemikiran Dr Kassim Ahmad ini boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka adalah wajar umat Islam di Malaysia menjauhi aliran pemikiran dan doktrin-doktrin palsu yang seumpama ini. Ini adalah kerana perkara ini boleh memberi implikasi besar kepada akidah umat Islam dan menggugat ketenteraman serta menimbulkan keresahan awam.
8. Islam menyeru kepada umatnya agar bersatu padu dan mencegah daripada berpecah belah kerana perpecahan dalam kalangan masyarakat Islam boleh merugikan masyarakat Islam itu sendiri. Ini juga adalah demi untuk membangunkan modal insan yang bertamadun tinggi.
Sekian, terima kasih.
’Saya Yang Menurut Perintah’
Datuk Haji Othman Mustapha
Hairan bagaimana Mahathir terpengaruh ajaran sesat - Harussani
- Feb 19, 2014
- MUHAMMAD FAEEZ AZAHAR
IPOH: Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengecam mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed yang juga peneraju Perdana Leadership Foundation kerana menyokong dan mempertahankan pemikiran songsang, Kassim Ahmad.
Menurutnya, tindakan itu telah memberi ruang untuk menyegarkan semula fahaman terpesong itu walaupun ianya telah difatwakan oleh kebanyakan negeri sebagai pemikir yang sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam.
"Saya hairan bagaimana Mahathir boleh terpengaruh dengan ajaran sesat Kassim Ahmad hingga sanggup mempertahankannya.
"Saya mengecam bekas perdana menteri (Mahathir) yang menyokong dan mempertahankan (kenyataan Kassim)," kata beliau dalam sidang media di pejabatnya, dekat sini hari ini.
Harussani menjelaskan, kerajaan perlu menguatkuasaan undang-undang selaras dengan fatwa yang telah dikeluarkan oleh banyak negeri termasuk Perak dan bertepatan dengan rukun negara iaitu Kedaulatan Undang-Undang agar golongan sesat seperti Kassim Ahmad boleh diambil tindakan.
"Tidak ada gunanya bertempik bahawasanya perlembagaan Malaysia ada begitu begini tapi perlaksanaanya tiada.
"Kassim Ahmad sepatutnya wajib diambil tindakan kerana beliau telah difatwakan sesat oleh banyak negeri dan telah digazetkan," jelasnya lagi.
Harussani menyatakan, kenyataan Kassim Ahmad sangat merbahaya kepada akidah umat Islam kerana tokoh anti hadis itu menyangkal beberapa perkara pokok dan asas dalam agama Islam.
Kassim Ahmad katanya menyerlahkan lagi kejahilannya apabila meletakkan ulama Islam sebaris dengan kasta paderi, begitu juga dalam mengistinbatkan ayat-ayat hukum berkaitan aurat.
"Saya menyeru Kassim Ahmad dan mereka yang bersetuju dengan pandangan beliau supaya bertaubat," katanya.
Jelas beliau, Kassim bukan orang yang berkeahlian dalam membicarakan ayat-ayat hukum di dalam Al-Quran kerana sangat kurang ilmu asas bahasa arab dan ilmu-ilmu usul fiqh yang merupakan mekanisme penting dalam menginstinbat hukum sebaliknya hanya menggunakan ilmu logik.
"Saya menyeru kepada semua umat Islam agar jangan terpengaruh dengan ucapan beliau (Kassim Ahmad) kerana ia secara jelas bercanggah dengan asas-asas ajaran Islam," tegasnya.
Debat ilmiah: Mahu Kassim menjawab tohmahannya
- Feb 19, 2014
- DR RIDUAN MOHAMAD NOR
Kasim Ahmad bukanlah nama kecil dalam pergulatan sosio politik negara ini semenjak dasawarsa 70-an, sosok ini pernah mendekam dalam tahanan politik ISA kamunting kerana anutan politiknya. Juga mantan presiden PSRM ini menggegerkan tanah air dengan isu gerakan anti hadith yang ditentang hangat oleh tokoh-tokoh PAS dalam dekad 70-an dan 80-an seperti Ustaz Amaluddin Darus dan Ustaz Abu Bakar Hamzah. Kasim Ahmad tidak keseorangan dalam membawa jalur pemikiran mengkritik hadith dengan erti kata lain menyanggah kemuliaan Ar Rasul SAW, beliau mempunyai khalayak dan peminatnya yang tersendiri termasuk tokoh-tokoh besar negara ini.
Legasi kesesatan kelompok anti hadith pernah bersarang dalam JAM atau jamaah al-Quran Malaysia, seterusnya Forum Islam Liberal yang juga menjadi pemicu kepada tersebarnya fahaman Islam liberal dan jua pluralisme agama di tanah leluhur ini. Negara ini juga harus berterima kasih kepada agamawan dan gerakaan Islam yang berusaha membendung aliran anti hadith yang juga mengakar di bumi Mesir dan juga Indonesia.
Kasim Ahmad dalam bukunya "Hadis; Jawapan Kepada Pengkritik" telah menyenaraikan lebih dari sepuluh perkara yang menurut beliau hadis memberi kenyataan yang bercanggah dengan Al-Quran;
1.Menurut beliau; Al-Quran menegaskan bahawa rujukan kaum muslimin hanya satu sahaja ialah kitab Al-Quran. Namun hadis menegaskan ada dua iaitu Al-Quran dan as-Sunnah (atau al-Hadis).
2.Al-Quran menyebutkan lima sahaja rukun iman, sedangkan hadis menyebut enam iaitu dengan menambah Qadha dan Qadar.
3.Al-Quran mengajar syahadah hanya Lailaha-Illallah, tetapi hadis menambah Muhammadur-Rasulullah. Tambahan tersebut menurut Kasim bercanggah dengan ayat yang memerintahkan agar jangan menyengutukan Allah dengan sesiapapun.
4.Al-Quran melarang mendewa-dewakan manusia. Namun hadis memerintahkan agar mendewakan Rasulullah (Nabi Muhammad) iaitu dengan berselawat kepadanya ketika membuka dan menutup doa dan juga apabila mendengar namanya disebut.
5.Al-Quran menerangkan bahawa Nabi Muhammad atau mana-mana Nabi tidak memiliki kuasa syafaat, namun hadis menjelaskan bahawa Nabi Muhammad mempunyai kuasa syafaat.
6.Al-Quran menjelaskan bahawa Nabi Muhammad tidak diberi mukjizat melainkan Al-Quran. Namun hadis menceritakan bermacam-macam mukjizat Nabi Muhammad selain al-Quran.
7.Menurut al-Quran, Nabi Isa telah wafat. Namun hadis menjekaskan bahawa beliau tidak mati dan akan turun di akhir zaman untuk membunuh Dajjal.
8.Al-Quran tidak menetapkan sebarang hukuman bagi orang murtad. Namun hadis menetapkan bahawa orang yang murtad hendaklah dibunuh.
9.Al-Quran menetapkan hukuman ke atas orang berzina hanya sebatan sahaja, namun hadis menambah satu lagi hukuman iaitu rejam.
10.Al-Quran memerintahkan manusia menggunakan akal dan fikiran. Namun hadis pula melarangnya di mana Rasulullah SAW pernah berkata "Sesiapa mentafsir al-Quran mengikut fikirannya, biarlah ia menghuni neraka".
11.Al-Quran mengajar kebebasan beragama iaitu terdapat ayat menyebutkan "Tiada paksaan di dalam agama". Namun hadis menetapkan orang yang murtad dihukum bunuh. Hukum ini menurut Kasim berasal dari Taurat. (Lihat; halaman 139-151). Buku Kasim yang mempertikai banyak ajaran Islam ini bertebaran dalam dalam negara dan wajib dijawab dengan ilmiah oleh para sarjana Islam supaya akidah umat Islam terpelihara.
Saya merasa hairan akan keberanian melulu Kasim Ahmad terhadap al-hadith bahkan al-Quran itu sendiri, contohnya Kasim dalam tulisannya telah meragui ayat terakhir daripada surah at Taubah dimana sosok yang kontroversi ini mendakwa;
"Tiap-tiap surah dalam al Quran dibuka dengan kenyataan" dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih" dikenali sebagai Basmalah, kecuali surah sembilan (yakni Surah at-Taubah). Ketiadaan Basmalah dari surah 9 menimbulkan kehairanan kepada ahli-ahli tafsir selama 14 abad. Banyak teori telah dikemukan oleh untuk menghuraikan fenomena ini. Sekarang kita tahu bahawa ketiadaan Basmalah memainkan peranan penting sebagai satu ciri dalam mukjizat matematik Quran dan juga satu tanda daripada Allah bahawa surah 9 (surah Taubah) telah dicemar dan perlu dibersihkan"(lihat buku kasim Ahmad, hadith, jawapan kepada pengkritik, halaman 61).
Dua ayat yang terakhir surah at-Taubah yang didakwa oleh Kasim sebagai mencemari al Quran (yakni menurut beliau ayat tersebut sebenarnya bukanlah ayat al Quran, tetapi ditambah oleh para Sahabat) berbunyi:
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad SAW), Yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan Yang ditanggung oleh kamu, Yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang Yang beriman.
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka Katakanlah (Wahai Muhammad): "Cukuplah bagi Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; kepadanya Aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy Yang Besar."
Kasim sebenarnya mempunyai niat buruk tersendiri disebalik kritikannya terhadap ayat tersebut. Ayat-ayat di atas memuji Rasulullah SAW yang kita cintai. Maka Kassim yang memicu polemik ini harus berani berdepan secara terbuka dengan agamawan yang memiliki disiplin ilmu dalam bidang ulum al-hadith.
Pihak lajnah Dakwah akan menganjurkan debat ilmiah dalam masa yang terdekat dan kita akan membariskan Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi untuk menjernihkan kekeliruan Kasim yang memudharatkan pemikiran umat Islam. Nasruddin Hasan yang juga Timbalan Pengerusi Dakwah Pusat juga pernah berhadapan dengan Astora Jabat pada suatu ketika dahulu di Pandan Indah dan pihak kami mengharapkan Kasim tidak memberikan alasan untuk tidak bersemuka dalam polemik yang beliau cetuskan sejak puluhan tahun ini. Dayung sudah ditangan, ayuh kita berkolek!
Ustaz Riduan ialah Setiausaha Lujnah Dakwah PAS Pusat
Pemikiran Kassim Ahmad lebih bahaya dari klip ONEderful
- Feb 19, 2014
- MUHAMMAD FAEEZ AZAHAR
Ketua Penerangannya, Mohd Misbahul Munir Masduki berkata, tindakan undang-undang ini adalah selaras dengan fatwa terhadap kesesatan Kasim Ahmad dan bukunya “Hadis : Satu Penilaian Semula” yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Syariah negeri-negeri yang diwartakan pada tahun 90-an.
Menurutnya, Kenyataan Kassim baru-baru ini yang mengkritik ulama sebagai 'kasta paderi', pendewaan terhadap Nabi Muhammad saw dan mendakwa rambut bukan aurat bagi wanita merupakan kenyataan yang tidak berasas dan menzahirkan sikapnya yang anti hadis dan anti ulama sejak dahulu lagi.
"Isu ini sepatutnya tidak boleh dipandang ringan oleh umat Islam di negara ini, kenyataan ini lebih bahaya dan biadab berbanding isu penggunaan kalimah Allah dan video klip Teresa Kok.
Pimpinan BN khususnya Umno, beberapa mufti dan Ngo tertentu dilihat begitu sensitif terhadap isu yang dimainkan sebelum ini, malahan berebut-rebut membuat kenyataan dalam akhbar serta membuat laporan polis, tetapi tidak pula sensitif apabila Kasim Ahmad mempertikai dan menghina para ulama dan hukum Islam," katanya kepada Harakahdaily.
Misbahul menyatakan, PAS Perak turut kesal terhadap penganjuran seminar pemikiran seorang tokoh kontroversi yang sesat lagi menyesatkan ini yang diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana Putrajaya baru-baru ini.
Sedangkan kata beliau sudah ada fatwa dari beberapa buah negeri terhadap pemikiran tokoh ini yang difatwakan sesat dan penulisnya pula murtad.
Tegas beliau, tidak sepatutnya sebuah intitusi atas nama Kepimpinan Perdana Putrajaya menjadi platform untuk Kasim Ahmad mempertahankan pendapatnya yang sesat itu.
"Sepatutnya kerajaan boleh bertindak ke atas Kasim Ahmad sejak fatwa ini diwartakan sebagaimana kerajaan bertindak ke atas penganut ajaran sesat yang difatwakan sesat oleh Jawatankuasa Syariah negeri-negeri.
"Akibat tidak ada sebarang tindakan undang-undang yang diambil dan sekian lama isu ini tenggelam, Kasim Ahmad muncul semula dengan mengundang kontroversi lama," jelasnya.
PAS Perak katanya berpandangan, tokoh seumpama ini tidak wajar diangkat sebegitu tinggi sehingga diseminarkan pemikirannya dan lebih mengecewakan ianya telah dirasmikan oleh Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Kami mempersoalkan adakah pemikiran yang anti hadis, hukum Islam dan anti ulama ini setaraf dengan pemikiran Prof Dr Naquib Al Attas, Prof Dr Kamal Hasan, Abuya Hamka, tokoh pendakwah Pak Natsir, Dr. Burhanuddin Al Hilmi, Dr Zulkifli Mohammad dan lain-lain lagi sehingga sampai tahap diseminarkan.
"Dengan usia yang sudah begitu tua, sebaiknya Kasim Ahmad dan rakan-rakan sealirannya dibimbing untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan," tegasnya.
Dr M pertahan Kassim, beranikah Jakim bertindak?
- Feb 19, 2014
- HARAKAHDAILY
Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, pihak berkuasa agama sewajarnya perlu bertindak segera kerana umum mengetahui pemikiran Kassim itu telah dikategorikan sebagai sesat.
"Hanya kerana beliau mendapat ruang disokong oleh Tun Mahathir sebagai bekas PM tidak bermakna pihak berkuasa agama tidak boleh menyanggah Kassim dan Mahathir dan mengambil tindakan jika mereka terus berdegil .
"Mereka berdua yang sudah lanjut usia serta golongan yang berpemikiran yang sama mungkin tidak mahu bertaubat dari pegangan yang sesat ini , tetapi untuk membiarkan pemikiran ini menyebar dalam bentuk penerbitan dan wacana terbuka akan menimbulkan kekeliruan yang lebih parah dikalangan masyarakat," katanya dalam satu kenyataan.
Berikut kenyataan penuh beliau.
Kenyataan Dr. Mahathir mempertahankan Kassim Ahmad sebagai bukan berpemikiran anti hadith adalah berkonotasi bahawa tidak mengapa berpegang kepada pendapat yang salah mengenai kedudukan Rasulullah s.a.w. selagi tidak ada pihak yang boleh menjawab balas hujah Kassim.
Pemikiran yang cuba dibawa oleh Kassim itu telah dikategori sebagai sesat oleh ulama dan pemikir Islam.Namun Mahathir pula berpendapat Kassim yang mempersoalkan perkara pokok dalam Islam iaitu syahadah terhadap Rasulullah s.a.w sebagai tidak termasuk dalam syahadah terhadap Allah SWT itu tidak salah . Pegangan ini bagi beliau adalah pendapat Kassim yang seharusnya diterima selagi tidak dihujah sebaliknya.
Kami merumuskan Mahathir berpendirian selagi tidak ada hujah yang boleh menjawab pegangan Kassim , maka beliau menganggap Kassim benar dan tidak mengapa jika pemikirannya itu disebar luas.
Kami berpendirian sudah sampai masanya pihak berkuasa agama Islam dibawah JPM , Majlis Fatwa Kebangsaan , Jabatan Mufti Negeri dan Majlis Agama Islam Negeri mengeluarkan pendirian muktamad terhadap pemikiran Kassim Ahmad .
Dengan membisu JAKIM dibawah Menteri Hal Ehwal Islam JPM yang dipertangungjawabkan mengenai agama Islam akan dilihat menyetujui aliran pemikiran Kassim yang dipertahan oleh Mahathir.
Hanya kerana beliau mendapat ruang disokong oleh Tun Mahadhir sebagai bekas PM tidak bermakna pihak berkuasa agama tidak boleh menyanggah Kassim dan Mahathir dan mengambil tindakan jika mereka terus berdegil .
Mereka berdua yang sudah lanjut usia serta golongan yang berpemikiran yang sama mungkin tidak mahu bertaubat dari pegangan yang sesat ini , tetapi untuk membiarkan pemikiran ini menyebar dalam bentuk penerbitan dan wacana terbuka akan menimbulkan kekeliruan yang lebih parah dikalangan masyarakat.
Kami tidak bersetuju diadakan debat terbuka dengan Kassim kerana masyarakat Islam sudah cukup terdedah dengan pelbagai pemikiran yang salah yang terpaksa dihujahbalas. Pihak Abim sendiri pernah mengadakan muzakarah dengan Kassim mengenai hal yang sama , namun jelas , beliau terus angkuh dan tidak menerima kesalahan pemikirannya.
Adalah lebih baik pihak berkuasa agama memanggil Kassim untuk berdepan secara tertutup dan mendengar hujahnya bagi merumuskan secara jelas pendirian beliau. Jika teguran terhadapnya maseh tidak diterima oleh beliau maka penjelasan yang berterus terang perlu disebarkan kepada masyarakat awam agak kekeliruan tidak lagi timbul,
Kami ingin menyatakan kekesalan kami kepada Mahathir yang nampak bersungguh mahu mempertahankan pendirian Kassim. Padahal implikasi dari pegangan Kassim mengenai Islam di negara ini sangat berat dari segi autoriti dan perundangan Islam.
Sistem "kasta paderi " yang didakwa Kassim supaya ditolak , bermakna beliau menolak autoriti Majlis Fatwa yang terdiri dikalangan mufti yang berkelayakan dan seluruh agensi agama yang ada di negara ini yang dinaungi oleh Raja-raja Melayu.
Mahathir sendiri tidak sepi dari kontroversi mengenai pegangannya terhadap autoriti agama bila beliau pernah mempersoalkan wibawa ulama yang mengeluarkan hukum haram wanita Islam terlibat dengan pertandingan Ratu Cantik ( pada ketika itu acara Miss Malaysia Petite 1977 ) sehingga bertembung dengan Mufti Selangor , Dato' Ishak Baharom , dan berakhir dengan Mufti tersebut dipecat pada Julai 1997 atas kehendak Mahathir sendiri.
Lebih jauh dari itu Kassim mendakwa bahawa orang Islam tidak perlu mendewa-dewakan Rasulullah s.a.w kerana menganggap Baginda hanya manusia biasa yang boleh dipertikaikan segala percakapannya.
Dengan mempertikai seluruh disiplin perawi hadith oleh ulama , bererti seluruh institusi hukum dalam Islam boleh ditolak dengan mentah-mentah oleh Kassim , termasuk wibawa institusi agama yang ada di negara ini.
Apakah Mahathir cenderung untuk bersetuju dengan pendapat ini dan mempertahankan Kassim bahawa beliau tidak bersalah mencabar semua pendapat ulama walaupun Kassim bukan ahli dalam hal ilmu agama Islam.
Kami ingin memngingatkan kepada pihak berkuasa agama agar jangan sampai muncul secara absah aliran pemikiran Faham Ingkar Sunah yang berkembang di Indonesia sejak awal 1980an . Ia timbul dari ketidak tahuannya tentang status Sunah dalam beragama dan tentang fungsi Sunah terhadap al-Qur’an.
Semangat belajar mereka hanya pada al-Qur’an. Tetapi sayangnya mereka sangat minimal penguasaan ilmu-ilmu dasar untuk memahami al-Qur’an seperti bahasa Arab, tata bahasa dan sastranya, ilmu-ilmu Tafsir dan lain-lain.
Yang jelas kebanyakkan ide-ide penolakan Sunah dipindah dari orientalis yang sengaja menghembuskan polimik di dunia Islam untuk menyesatkan umat. Inti pandangan mereka bahwa dalam beragama hanyalah al-Qur’an karena kesempurnaannya sedangkan Sunah atau hadis dipandang sebagai dongeng yang diciptakan oleh sebagian umat Islam belakangan.
Mereka mendakwa mengikuti Hadith akan menjadi penyebab perpecahan umat yang melemah dan menghancurkan umat.
Kami mengesa pihak berkuasa agama tidak membiarkan masyarakat Islam terheret kedalam polimik yang berterusan apabila media mengambil kesempatan mensensasikan isu ini. Tindakan segera perlu diambil agar pegangan umat Islam tidak tergugat dengan pemikiran dan faham yang menyimpang dari asas Islam yang sahih dan benar.
Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden Mapim
Muhamad Saad Shaari shared Kembara Syahid's photo.
KENAPA MAJLIS FATWA TAK BERANI TEGUR NAZRI AZIZ???
[TMI] KUALA LUMPUR, 14 Feb -- Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz
hari ini berkata, orang Islam seharusnya
dibenarkan untuk menyambut Hari kekasih.
"Kenapa tidak boleh disambut? Saya tidak
bersetuju ... ia bukannya satu bentuk
sembahyang," katanya.
LEBIH KELAKAR LAGI...
Dr Shukor menggesa
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu supaya tidak
menyerlahkan kejahilannya dalam isu berkaitan
agama Islam...
Wei..Prof...tony phua tu kafir...mmg dia jahil...tp Nazri???
KOMEN ORG UMNO YG BERANI..
PETALING JAYA: Bekas calon Ketua Pemuda
Umno, Syed Rosli Syed Harman al Jamalulail
mempersoal tindakan Majlis Fatwa Kebangsaan
yang berani membidas Pengerusi DAP Selangor,
Tony Pua tetapi tidak berani membidas Menteri
Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz yang
mempertikaikan keputusan majlis itu melarang
umat Islam menyambut Hari Kekasih.
Katanya, tindakan double standard pengerusinya,
Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin
menunjukkan bahawa Majlis Fatwa bersikap pilih
kasih.
“Bagaimana orang bukan Islam nak hormati Majlis
Fatwa kalau majlis itu hanya berani menegur orang
bukan Islam sedangkan orang Islam yang
membuat kenyataan yang sama terlepas,” katanya
kepada FMT.
Syed Rosli hairan kenapa Pengerusi Majlis itu tidak
berani menegur Nazri.
“Adakah takut jawatannya terlucut?” soal beliau.
[TMI] KUALA LUMPUR, 14 Feb -- Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz
hari ini berkata, orang Islam seharusnya
dibenarkan untuk menyambut Hari kekasih.
"Kenapa tidak boleh disambut? Saya tidak
bersetuju ... ia bukannya satu bentuk
sembahyang," katanya.
LEBIH KELAKAR LAGI...
Dr Shukor menggesa
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu supaya tidak
menyerlahkan kejahilannya dalam isu berkaitan
agama Islam...
Wei..Prof...tony phua tu kafir...mmg dia jahil...tp Nazri???
KOMEN ORG UMNO YG BERANI..
PETALING JAYA: Bekas calon Ketua Pemuda
Umno, Syed Rosli Syed Harman al Jamalulail
mempersoal tindakan Majlis Fatwa Kebangsaan
yang berani membidas Pengerusi DAP Selangor,
Tony Pua tetapi tidak berani membidas Menteri
Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz yang
mempertikaikan keputusan majlis itu melarang
umat Islam menyambut Hari Kekasih.
Katanya, tindakan double standard pengerusinya,
Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin
menunjukkan bahawa Majlis Fatwa bersikap pilih
kasih.
“Bagaimana orang bukan Islam nak hormati Majlis
Fatwa kalau majlis itu hanya berani menegur orang
bukan Islam sedangkan orang Islam yang
membuat kenyataan yang sama terlepas,” katanya
kepada FMT.
Syed Rosli hairan kenapa Pengerusi Majlis itu tidak
berani menegur Nazri.
“Adakah takut jawatannya terlucut?” soal beliau.
Kenyataan penuh Jakim berhubung isu Kassim Ahmad
BERIKUT kenyataan penuh Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha mengenai Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian.
Jakim memandang serius dalam isu yang dibangkitkan dalam Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian pada 15 dan 16 Februari 2014 anjuran Ahli Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.
Kenyataan-kenyataan daripada para pembentang kertas kerja seminar khususnya berkaitan isu-isu agama adalah seperti yang berikut:
- Mempertikaikan dua kalimah syahadah dengan menganggap syahadah yang kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW.
- Mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab.
- Mempertikaikan kredibiliti ulama dan menyamakan ulama sebagai kasta paderi.
- Mempertikaikan hadith sebagai sumber hukum dan menuduh Imam Shafi’e yang memulakan doktrin baru dengan menyatakan hadith sebagai satu sumber hukum sama seperti al-Quran
- Mentafsirkan semula al-Quran berdasarkan logik semata-mata dan menolak tafsiran ulama terdahulu
- Mengiktiraf Kod 19 oleh Rashad Khalifa sebagai pentafsir al-Quran bagi menggantikan hadith
- Cadangan membuat surat untuk memohon pihak KDN menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad
Jakim juga ingin menjelaskan bahawa pemikiran dan pandangan yang dikemukakan adalah bercanggah dengan prinsip dan juga sumber hukum dalam ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi asas pegangan masyarakat Islam di Malaysia.
Ini adalah berdasarkan kepada sebab-sebab yang berikut:
i) Mengucap Dua kalimah Syahadah merupakan rukun Islam yang pertama bagi setiap Muslim yang mengaku dirinya sebagai orang Islam. Mempertikaikan syahadah boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada agama Islam. Justeru, orang yang berbuat demikian wajiblah segera bertaubat.
ii) Ulama telah bersepakat bahawa aurat wanita adalah keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangannya. Mempertikaikan hukum yang telah disepakati boleh membawa kepada kesesatan.
iii) Ulama adalah pewaris Nabi yang berperanan menyampaikan ajaran Islam dari satu generasi ke satu generasi. Mempertikaikan kredibiliti Ulama muktabar dalam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah suatu yang bercanggah dengan disiplin ilmu yang diwarisi daripada Sahabat dan Salafus Salih.
iv) Hadith adalah sumber kedua perundangan Islam dan sebagai pentafsir kepada al-Qur’an berdasarkan ijma’ ulama.
v) Penafsiran semula al-Qur’an berdasarkan logik akal tidak boleh diterima kerana pentafsiran al-Quran memerlukan disiplin ilmu agama yang telah ditetapkan dalam ajaran Islam.
vi) Teori “Kod 19” oleh Rashad Khalifa yang dipegang oleh Kassim Ahmad mengandungi pelbagai penyelewengan akidah dan tidak wajar digunakan untuk mentafsirkan al-Quran
vii) Tindakan untuk menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad ini adalah tidak wajar kerana ia telah jelas menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar seperti yang telah difatwakan oleh negeri-negeri.
Saya telah meminta pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara ini.
Di samping itu, saya juga memohon kerjasama dari pihak Jabatan Agama Islam Negeri-negeri dapat memantau dan memberi perhatian terhadap isu ini secara berkesan dan wajar dan mengambil tindakan berdasarkan undang-undang sedia ada sekiranya bersesuaian.
Suka saya maklumkan bahawa pihak berkuasa agama negeri telah mengambil tindakan penguatkuasaan dan pewartaan fatwa terhadap bahan-bahan penerbitan yang mengandungi dan menyebarkan fahaman anti hadith yang jelas menyeleweng dari ajaran Islam.
Apa-apa jua bentuk penerbitan dan atau publisiti yang bertujuan untuk mengembangkan pemikiran atau fahaman anti hadith adalah dilarang dan perlu disekat kerana ia menyalahi fatwa dan undang-undang lain yang berkaitan.
Pihak Jakim dan Jawi juga berhasrat untuk menjemput Dr Kassim Ahmad dan pihak penganjur sebagai satu usaha pihak kami memberikan penjelasan terbaik terhadap dakwaan-dakwaan beliau yang dianggap boleh menjejaskan aqidah umat Islam.
Jutseru itu, memandangkan pemikiran Dr Kassim Ahmad ini boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka adalah wajar umat Islam di Malaysia menjauhi aliran pemikiran dan doktrin-doktrin palsu yang seumpama ini.
Ini adalah kerana perkara ini boleh memberi implikasi besar kepada akidah umat Islam dan menggugat ketenteraman serta menimbulkan keresahan awam.
Islam menyeru kepada umatnya agar bersatu padu dan mencegah daripada berpecah belah kerana perpecahan dalam kalangan masyarakat Islam boleh merugikan masyarakat Islam itu sendiri.
Ini juga adalah demi untuk membangunkan modal insan yang bertamadun tinggi.
Jakim memandang serius dalam isu yang dibangkitkan dalam Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian pada 15 dan 16 Februari 2014 anjuran Ahli Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.
Kenyataan-kenyataan daripada para pembentang kertas kerja seminar khususnya berkaitan isu-isu agama adalah seperti yang berikut:
- Mempertikaikan dua kalimah syahadah dengan menganggap syahadah yang kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW.
- Mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab.
- Mempertikaikan kredibiliti ulama dan menyamakan ulama sebagai kasta paderi.
- Mempertikaikan hadith sebagai sumber hukum dan menuduh Imam Shafi’e yang memulakan doktrin baru dengan menyatakan hadith sebagai satu sumber hukum sama seperti al-Quran
- Mentafsirkan semula al-Quran berdasarkan logik semata-mata dan menolak tafsiran ulama terdahulu
- Mengiktiraf Kod 19 oleh Rashad Khalifa sebagai pentafsir al-Quran bagi menggantikan hadith
- Cadangan membuat surat untuk memohon pihak KDN menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad
Jakim juga ingin menjelaskan bahawa pemikiran dan pandangan yang dikemukakan adalah bercanggah dengan prinsip dan juga sumber hukum dalam ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi asas pegangan masyarakat Islam di Malaysia.
Ini adalah berdasarkan kepada sebab-sebab yang berikut:
i) Mengucap Dua kalimah Syahadah merupakan rukun Islam yang pertama bagi setiap Muslim yang mengaku dirinya sebagai orang Islam. Mempertikaikan syahadah boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada agama Islam. Justeru, orang yang berbuat demikian wajiblah segera bertaubat.
ii) Ulama telah bersepakat bahawa aurat wanita adalah keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangannya. Mempertikaikan hukum yang telah disepakati boleh membawa kepada kesesatan.
iii) Ulama adalah pewaris Nabi yang berperanan menyampaikan ajaran Islam dari satu generasi ke satu generasi. Mempertikaikan kredibiliti Ulama muktabar dalam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah suatu yang bercanggah dengan disiplin ilmu yang diwarisi daripada Sahabat dan Salafus Salih.
iv) Hadith adalah sumber kedua perundangan Islam dan sebagai pentafsir kepada al-Qur’an berdasarkan ijma’ ulama.
v) Penafsiran semula al-Qur’an berdasarkan logik akal tidak boleh diterima kerana pentafsiran al-Quran memerlukan disiplin ilmu agama yang telah ditetapkan dalam ajaran Islam.
vi) Teori “Kod 19” oleh Rashad Khalifa yang dipegang oleh Kassim Ahmad mengandungi pelbagai penyelewengan akidah dan tidak wajar digunakan untuk mentafsirkan al-Quran
vii) Tindakan untuk menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad ini adalah tidak wajar kerana ia telah jelas menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar seperti yang telah difatwakan oleh negeri-negeri.
Saya telah meminta pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara ini.
Di samping itu, saya juga memohon kerjasama dari pihak Jabatan Agama Islam Negeri-negeri dapat memantau dan memberi perhatian terhadap isu ini secara berkesan dan wajar dan mengambil tindakan berdasarkan undang-undang sedia ada sekiranya bersesuaian.
Suka saya maklumkan bahawa pihak berkuasa agama negeri telah mengambil tindakan penguatkuasaan dan pewartaan fatwa terhadap bahan-bahan penerbitan yang mengandungi dan menyebarkan fahaman anti hadith yang jelas menyeleweng dari ajaran Islam.
Apa-apa jua bentuk penerbitan dan atau publisiti yang bertujuan untuk mengembangkan pemikiran atau fahaman anti hadith adalah dilarang dan perlu disekat kerana ia menyalahi fatwa dan undang-undang lain yang berkaitan.
Pihak Jakim dan Jawi juga berhasrat untuk menjemput Dr Kassim Ahmad dan pihak penganjur sebagai satu usaha pihak kami memberikan penjelasan terbaik terhadap dakwaan-dakwaan beliau yang dianggap boleh menjejaskan aqidah umat Islam.
Jutseru itu, memandangkan pemikiran Dr Kassim Ahmad ini boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka adalah wajar umat Islam di Malaysia menjauhi aliran pemikiran dan doktrin-doktrin palsu yang seumpama ini.
Ini adalah kerana perkara ini boleh memberi implikasi besar kepada akidah umat Islam dan menggugat ketenteraman serta menimbulkan keresahan awam.
Islam menyeru kepada umatnya agar bersatu padu dan mencegah daripada berpecah belah kerana perpecahan dalam kalangan masyarakat Islam boleh merugikan masyarakat Islam itu sendiri.
Ini juga adalah demi untuk membangunkan modal insan yang bertamadun tinggi.
Artikel Berkaitan
- Kenyataan penuh Jakim berhubung isu Kassim Ahmad
- Arak: Jakim nafi beri logo halal
- Jakim wajar label produk tidak halal
- Anwar ingatkan Jakim jangan jadi boneka
- Jakim hanya bantu Majlis Agama Islam Negeri
- UPPK: 22,608 murid darjah lima dapat 8A
- Zahid mahu Jakim tahan Mat Sabu
- 30 aduan seleweng akidah diterima tiap tahun
- Beri Jakim kuasa tangani Syiah
- ‘Felo Fatwa’ jawab isu semasa di media baharu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan