Tindakan tegas jika Kassim menyeleweng Islam
KUALA LUMPUR - Tindakan tegas akan diambil terhadap karyawan dan bekas aktivitis politik Kassim Ahmad sekiranya terbukti pandangan-pandangannya bercanggah dengan prinsip dan sumber hukum ajaran Islam, berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah, pegangan masyarakat Islam di Malaysia.
Menegaskan demikian, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata setakat ini Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) masih mengumpul maklumat dan bukti berhubung kenyataan Kassim dalam seminar "Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" di Putrajaya pada 15 dan 16 Februari lepas.
Kassim pada majlis itu dilaporkan mengkritik golongan ulama Islam yang disifatkannya sebagai 'kasta paderi' dan mendakwa Nabi Muhammad SAW tidak perlu dimuliakan, serta rambut wanita bukan aurat.
"Sekiranya ada bukti terhadap anti hadis dan penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW tindakan akan diambil," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) dengan Universiti Sains Malaysia (USM) dan pelancaran Zon Hijau di sini hari ini.
Jamil Khir berkata tindakan undang-undang berhubung kesalahan syariah itu adalah di bawah bidang kuasa Jawi kerana mengikut perlembagaan negara, di bawah Jadual 9 agama Islam berada di bawah bidang kuasa negeri-negeri.
Mengulas mengenai kenyataan seorang wanita dari negeri pantai timur yang mempersoal kuasa ALLAH dalam akaun Facebook 'Murtads In Pantai Timur', katanya beliau akan mengarah Jakim untuk mengambil tindakan ke atas akaun itu dengan segera.
Beliau berkata pada masa ini, isu yang menyentuh sensitiviti agama Islam dengan kandungan berunsur provokasi dan negatif di laman sosial semakin serius sehingga menimbulkan provokasi.
"Jakim sendiri pun berterusan memantau perkembangan ini dan kita berterusan bekerjasama dengan SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia) dan KDN (Kementerian Dalam Negeri) bagi menyekat sebarang provokasi yang melibatkan sensitiviti agama Islam di laman sosial," katanya.
Katanya, situasi itu berlaku seolah-olah ada agenda tertentu oleh pihak terbabit sehingga sanggup menggunakan agama Islam sebagai alat untuk mencetuskan provokasi dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum di negara ini. - Bernama
Menegaskan demikian, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata setakat ini Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) masih mengumpul maklumat dan bukti berhubung kenyataan Kassim dalam seminar "Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" di Putrajaya pada 15 dan 16 Februari lepas.
Kassim pada majlis itu dilaporkan mengkritik golongan ulama Islam yang disifatkannya sebagai 'kasta paderi' dan mendakwa Nabi Muhammad SAW tidak perlu dimuliakan, serta rambut wanita bukan aurat.
"Sekiranya ada bukti terhadap anti hadis dan penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW tindakan akan diambil," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) dengan Universiti Sains Malaysia (USM) dan pelancaran Zon Hijau di sini hari ini.
Jamil Khir berkata tindakan undang-undang berhubung kesalahan syariah itu adalah di bawah bidang kuasa Jawi kerana mengikut perlembagaan negara, di bawah Jadual 9 agama Islam berada di bawah bidang kuasa negeri-negeri.
Mengulas mengenai kenyataan seorang wanita dari negeri pantai timur yang mempersoal kuasa ALLAH dalam akaun Facebook 'Murtads In Pantai Timur', katanya beliau akan mengarah Jakim untuk mengambil tindakan ke atas akaun itu dengan segera.
Beliau berkata pada masa ini, isu yang menyentuh sensitiviti agama Islam dengan kandungan berunsur provokasi dan negatif di laman sosial semakin serius sehingga menimbulkan provokasi.
"Jakim sendiri pun berterusan memantau perkembangan ini dan kita berterusan bekerjasama dengan SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia) dan KDN (Kementerian Dalam Negeri) bagi menyekat sebarang provokasi yang melibatkan sensitiviti agama Islam di laman sosial," katanya.
Katanya, situasi itu berlaku seolah-olah ada agenda tertentu oleh pihak terbabit sehingga sanggup menggunakan agama Islam sebagai alat untuk mencetuskan provokasi dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum di negara ini. - Bernama
Artikel Berkaitan
- Tindakan tegas jika Kassim menyeleweng Islam
- Mufti selar Facebook hina Islam
- Mufti: Jangan termakan ucapan Kassim
- Pas: Kassim Ahmad perlukan bimbingan
- Hina pemimpin dalam masjid
- Ambil tindakan agar tak berulang
- SKMM siasat 29 kes hina Islam
- Video hina Islam: Pas beri amaran
- Hina Islam: 5 kertas siasatan dibuka
- Kes surau: Jakim yakin MAINJ boleh selesai
10 Perkara yang Membatalkan Syahadat
July 5, 2008 at 11:37 pm (Islam dan Ibadah)
Assalamualikum Warohmatullah Wabarokatuh.Wahai saudaraku, pernahkah kita mendengar atau belajar tentang hal-hal yang membatalkan sholat, membatalkan puasa, membatalkan zakat, atau mungkin haji. Ada juga perkara-perkara yang membatalkan wudlu. Namun seringkah kita belajar tentang perkara-perkara yang membatalkan syahadat ??
Syahadat adalah pondasi dalam Islam yang juga merupakan rukun islam yang pertama. Batalnya syahadat berakibat fatal bagi batalnya keislaman seseorang. Untuk itu setiap mukmin diperintahkan untuk membaca syahadat minimal 9 kali atau dalam setiap 5 kali sholat setiap hari agar pondasi keislaman seorang muslim tetap terjaga. Batalnya syahadat berakibat fatal terhadap batalnya keislaman seseorang.
Nah, apasaja perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Para fuqoha’ dalam kitab-kitab fikih telah menulis bab khusus yang diberi nama “Riddah” (kemurtadan). Dan yang terpenting adalah 10 hal, yaitu :
1. Syirik Kepada Allah,
Firman Allah :Termasuk didalamnya menyembelih karena selain Allah, misalnya untuk kuburanyang dikeramatkan atau untuk jin dan lain-lain.
2. Orang yang menjadikan antara dia dan Allah perantara-perantar.
Ia berdoa kepada mereka, meminta syafaat kepada merekadan bertawakkal kepada mereka. Orang seperti ini kafir secara ijma’. Kejadian ini pernah terjadi pada zaman Rosulullah SAW yaitu yang telah dilakukan oleh kaum kair Quraisy. Salah jika menganggap kaum Quraisy sepenuhnya berTuhan kepada Latta, ‘Uzza, Manat, serta Huban. Mereka hanyalah Ghoroniq buatan kaum mereka sendiri dengan dalih para ghoroniq inilah yang akan menyampaikan do’a-do’a serta permohonan mereka kepada Allah. Tuhan mereka hanyalah pemberi syafaat kepada mereka. Tampaknya hal ini juga banyak terjadi di kalangan masyarakat di negeri kita saat ini yaitu generasi-generasi jahiliyah modern.3. Orang yang tidak mau mengkafirkan orang musyrik dan orang yang masih ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan madzhab mereka, dia itu kafir.
4. Orang yang meyakini bahwa selain petunjuk Nabi Muhammad SAW lebih sempurna dari petunjuk beliau.
Seperti orang-orang yang mengutamakan hokum thaghut di atas hukum Rosulullah SAW, mengutamakan hukum atau perundang-undangan manusia di atas hukum Islam, maka dia kafir.5. Siapa yang membenci sesuatu dari ajaran yang dibawa oleh Rosulullah SAW sekalipun ia juga mengamalkannya, maka ia kafir
6. Siapa yang menghina sesuatu dari agama Rosul SAW atau pahala maupun siksanya, maka ia kafir.
Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah :7. Sihir
diantaranya sharf dan ‘athf (barangkali adalah amalan yang membuat suami benci kepada istrinya atau membuat wanita cinta kepadanya/pelet). Barangsiapa melakukan atau meridhoinya, maka ia kafir. Firman Allah :8. Mendukung kaum musyrikin dan menolong mereka dalam memusuhi umat Islam.
Firman Allah :9. Siapa yang meyakini bahwa sebagian manusia ada yang boleh keluar dari syari’at Nabi Muhammad SAW seperti halnya Nabi Khidir boleh keluar dari syariat Nabi Musa maka ia kafir. Sebagaimana diyakini oleh ghulat sufiyah (sufi yang berlebihan / melampaui batas) bahwa mereka dapat mencapai suatu derajatatau tingkatan yang tidak membutuhkan untuk mengikuti ajaran Rosulullah SAW.
10. Berpaling dari agama Allah, tidak mempelajarinya dan tidak pula mengamalkannya.
Firman Allah :Syaikh Muhammad at Tamimi berkata, “tidak ada beda dalam hal yang membatalkan syahadat ini antara orang yang bercanda, yang serius (bersungguh-sungguh) maupun yang takut, kecuali orang yang dipaksa. Dan semuanya adalah bahaya yang paling besar serta yang paling sering terjadi. Maka setiap muslim wajib berhati-hati dan mengkhawatirkan dirinya serta mohon perlindungan kepada Allah SAW dari hal yang bisa mendatangkan murka Allah dan siksaNya yang pedih.”
Jadi pertahankanlah keislaman kalian wahai saudaraku sekalipun nyawa terpisah dari jasad.
Selamat berjuang wahai saudaraku, semoga Allah SWT melindungi . . .
Referensi : Kitab Tauhid (Dr. Shalih bin Fauzan bin Abdullah al Fauzan)
Fatwa terhadap golongan Anti Hadis :
Tarikh Keputusan:
5 Dec, 1995
Huraian Tajuk/Isu:
Surat daripada Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, memohon Fatwa terhadap golongan Anti Hadis :
Keputusan:
Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu yang
bersidang pada hari ini setelah meneliti dan membincangkan kertas
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama
Islam Malaysia bertajuk
Fatwa terhadap golongan anti hadis, maka berdasrkan fakta-fakta yang dikemukakan, jawatankuasa dengan sebulat suara memutuskan bahawa :-
1. Buku bertajuk :-
i) 'Hadis satu penilaian semula' dan 'hadis jawapan kepada pengkriktik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kasim Ahmad ;
ii) 'Pendedahan kebenaran adalahdari tuhanmu-hadis didalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman.
iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Osman Ali, dan
iv) 'The Computer Speaks - God"s Message To Tha World', yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifah ; dan
2. Risalah 'Iqra"' terbitan Jamaah Al-Quran Malaysia ;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain - menolak hadis sahih ( iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulallah s.a.w ) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulallah s.a.w dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran tersebut.
Bahawa orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut terdahulu adalah orang atau kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam.
Oleh yang demikian :
(1) Mana-mana orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'hadis satu penilaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-quran', 'bacaan' , 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" adalah murtad.
(2) Mana-mana orang Islam adalah dilarang :
a) Untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'hadis satu penialaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-qurana" , 'bacaan', 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" ;
b) Untuk mencetak, menerbit, memiliki , membiarkan , menyebarkan , atau mengedarkan buku 'hadis satu penilaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-quran', 'bacaan' , 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" atau mana-mana bahagiannya termasuk :
(i) Apa-apa bentuk , versi . atau variasinya ;
(ii) Apa-apa terjemahan dalam apa-apa bahasa ;
(iii) Apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu ;
Pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainya atau melalui apa-apa media ; atau
c) Untuk menjadi anggota atau pemimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam perenggan (1) atau membantu dalam menhidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
Fatwa terhadap golongan anti hadis, maka berdasrkan fakta-fakta yang dikemukakan, jawatankuasa dengan sebulat suara memutuskan bahawa :-
1. Buku bertajuk :-
i) 'Hadis satu penilaian semula' dan 'hadis jawapan kepada pengkriktik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kasim Ahmad ;
ii) 'Pendedahan kebenaran adalahdari tuhanmu-hadis didalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman.
iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Osman Ali, dan
iv) 'The Computer Speaks - God"s Message To Tha World', yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifah ; dan
2. Risalah 'Iqra"' terbitan Jamaah Al-Quran Malaysia ;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain - menolak hadis sahih ( iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulallah s.a.w ) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulallah s.a.w dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran tersebut.
Bahawa orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut terdahulu adalah orang atau kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam.
Oleh yang demikian :
(1) Mana-mana orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'hadis satu penilaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-quran', 'bacaan' , 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" adalah murtad.
(2) Mana-mana orang Islam adalah dilarang :
a) Untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'hadis satu penialaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-qurana" , 'bacaan', 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" ;
b) Untuk mencetak, menerbit, memiliki , membiarkan , menyebarkan , atau mengedarkan buku 'hadis satu penilaian semula' , 'hadis jawapan kepada pengkritik', 'pendedahan kebenaran adalah dari tuhanmu-hadis didalam al-quran', 'bacaan' , 'The computer speaks-god"s message to the world' atau risalah Iqra" atau mana-mana bahagiannya termasuk :
(i) Apa-apa bentuk , versi . atau variasinya ;
(ii) Apa-apa terjemahan dalam apa-apa bahasa ;
(iii) Apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu ;
Pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainya atau melalui apa-apa media ; atau
c) Untuk menjadi anggota atau pemimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam perenggan (1) atau membantu dalam menhidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
Negeri/Group:
- 1107 reads
Journal Al-BayanVolume 6
PENGUATKUASAAN FATWA PENGHARAMAN KARYA-KARYA ANTI HADITH DI MALAYSIA: SATU PENILAIAN
Abdul Karim Ali
Permissions & Reprints
Abstract
The sunnah of the Prophet pbuh is one of the main sources of Islam. Anyone who rejects or totally repudiates it is considered an apostate. However, in Malaysia there are books which suggest the rejection of the prophetic traditions. There are fatwas issued by various religious authorities banning the circulation of such books: Johor (1.J.P.U.51 91996), Kelantan (3. NO.4040 (1996), Melaka (2. No. 78 (1996), Pahang (1. No. 720 (1996 , Perak (1. No. 139 (1996), Pulau Pinang (7. No. 519 (1996), Selangor (3. Sel. P.U.21 (1995) (4. Sel. P.U.46 (1995), and the Federal Territory (3. P.U.(B)51. (1996). This article attempts to evaluate the enforcement of these fatwas which stipulate that no one shall prescribe to the teachings of the rejection of hadiths, prosess and disseminate its materials, and be involved in other activities related to publishing and printing it.Kassim Ahmad Anti Hadis?
Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (ASWAJA), Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), ISMA dan PAS
mengecam kenyataan yang dikeluarkan oleh intelektual Melayu Dr Kassim
Ahmad dalam satu seminar yang diadakan di Putrajaya pada Ahad.
Presiden ASWAJA, Zamihan Mat Zin berkata, kenyataan Kassim berhubung
pendewaan terhadap Nabi Muhammad, ingin mentafsirkan semula al-Quran dan
mengkritik “kasta paderi” dalam Islam boleh mendorong kepada
kemurtadan.
Kassim dilaporkan antaranya mengkritik “kasta paderi” yang dipanggil
ulama, pendewaan terhadap Nabi Muhammad dan berkata rambut bukan aurat
wanita.
Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Satu Penilaian turut dihadiri oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Perkasa mendesak pihak Jakim segera menyiasat terhadap dakwaan Kassim
Ahmad yang mempersoalkan bagaimana masyarakat Islam mendewa-dewakan
Naib Muhammad, rabut wanita bukan aurat dan wujud kasta paderi.
Menurut Presidennya, Datuk Ibrahim Ali, Kassim Ahmad bukannya cendekiawan yang mendalami ilmu Islam.
“Perkasa mendesak Jakim menyiasat segera dengan mengambil bukti dan
keterangan daripada mereka yang hadiri seminar Pemikiran Kassim Ahmad
Di Yayasan Perdana, Putrajaya semalam,” katanya.
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman berkata, Kassim Ahmad merupakan seorang idealis yang sesat dan mempunyai pemikiran kolot.
“Mempertikaikan hadis boleh memusnahkan ajaran Islam keseluruhannya, bagaimana dia boleh dianggap sebagai idealis? Sesat dan kolot. Tak perlu disanjung,” katanya kepada ISMAweb.net.
Beliau berkata demikian mengulas penganjuran Seminar Pemikiran Pak Kassim: Satu Penilaian di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya pada hari Sabtu lalu.
Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) mempersoalkan bagaimana seminar yang
membawa kepada pemikiran songsang lagi sesat boleh dibenarkan untuk
diadakan, lebih-lebih lagi oleh sebuah badan yang berkaitan kerajaan.
Ketua Penerangannya, Ustaz Khairuddin Aman Razali berkata penganjuran
Seminar Pemikiran Kassim Ahmad di Putrajaya semalam sepatutnya tidak
perlu memandangkan jelas Kassim Ahmad itu seorang yang menolak hadis,
yang bertentangan dengan pegangan umat Islam keseluruhannya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas penganjuran seminar tersebut di
Putrajaya, pada 15 dan 16 Feb lalu, yang dianjurkan Yayasan Kepimpinan
Perdana di bawah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Hadis: Satu Penilaian Semula
Kassim Ahmad pada 1986 mencetuskan kegemparan apabila tampil dengan
Hadis: Satu Penilaian Semula yang amat kritikal terhadap Hadis - sumber
hukum kedua tertinggi dalam Islam selepas al-Quran.
Selepas perdebatan demi perdebatan dengan sarjana dan NGO Islam,
termasuk di media, kerajaan pada Julai 1986 mengharamkan buku itu
manakala Majlis Fatwa Kebangsaan mendakwa ia mengandungi fahaman
bertentangan dengan akidah.
Buku itu, antaranya didakwa terpengaruh dengan saintis Mesir yang
berhijrah ke Amerika Syarikat Dr Rashad Khalifa yang dibunuh pada 1990
selepas mengaku sebagai rasul.
Bukan itu sahaja, sebuah lagi bukunya Dilema Umat Islam-Antara Hadis dan al-Quran menerima nasib sama
Usaha Kassim menerbitkan al-Quran terjemahan sendiri berjudul Bacaan
(juga diharamkan pada 1995) bersama sahabatnya, seorang warganegara
Singapura Osman Ali, juga menimbulkan keresahan banyak pihak.
Kassim bagaimanapun menafikan bersikap anti-Hadis tetapi kritikal
kepadanya serta menerima kira-kira 40 peratus hadis yang diriwayatkan,
yang dianggapnya tidak bertentangan dengan al-Quran.
Islamic Renaissance
Buku terbarunya Islamic Renaissance keluaran penerbit Amerika Syarikat
Branbowpress dilancarkan di Kuala Lumpur pada Februari lalu.
Buku baru kira-kira 250 halaman itu antaranya menegaskan pandangannya
yang kritikal terhadap hadis menggunakan method saintifik, termasuk
teori "Kod 19" yang dipelopori Rashad.
Teori itu antaranya berpendapat jumlah perkataan dalam al-Quran disusun berdasarkan 19 perkataan atau gandaannya dengan tepat.
Islamic Renaissance juga turut menyentuh perkembangan semasa politik,
antaranya dengan beranggapan PAS yang "konservatif", DAP yang
"didominasi Cina" PRK yang "Machiavellian"
tidak akan dapat menyelamatkan kepimpinan Melayu di negara ini.
Selain tulisan berbentuk sastera dan sejarah Melayu, buku-buku lain
Kassim berkaitan agama dan perjalanan rohaninya termasuk Hadis: Jawapan
Kepada Pengkritik, Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme kepada Islam
dan Universiti Kedua.
Majlis Fatwa
Jawatankuasa Fatwa 'Majlis Agama Islam dan "Adat Melayu Perak' Darul
Ridzuan yang bersidang pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September
1995 memfatwakan bahawa mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang
kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku
'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', (yang
kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad), adalah murtad.
Fatwa yang kemudiannya diwartakan pada 15 Feb, 1996 itu juga melarang
mana-mana orang Islam mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang
kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang
terkandung dalam buku tersebut.
[Rujuk di sini]
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/gerakan-anti-hadis-0
Fatwa Mengenai Kassim Ahmad dan Kumpulan Anti Hadis
Tarikh Keputusan: 1 Dec, 1986
Huraian Tajuk/Isu: Kedudukan Kassim b. Ahmad, Pengarang Buku 'Hadis Satu Penilaian Semula'.
Keputusan:
i) Jawatankuasa Syariah bersidang pada 3hb. Julai 1986 telah mengeluarkan fatwa iaitu orang-orang yang tidak mempercayai hadis hukumnya terkeluar daripada Islam dan tindakan awal pihak Majlis Agama Islam ialah mengeluarkan surat pekeliling kepada masjid-masjid di seluruh Negeri Pulau Pinang memberitahu kedudukan orang-orang yang tidak mempercayai hadis.
ii) Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang akan menghantar seorang pegawai agama untuk menemui dan berbincang dengan Saudara Kassim Ahmad.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Negeri/Group: Pulau Pinang
Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/kedudukan-kassim-b-ahmad-0
Tarikh Keputusan: 3 Feb, 1996
Huraian Tajuk/Isu:
Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2) Enakmen itu:
Keputusan:
A. Bahawa:
(a) Buku-buku yang bertajuk:
(i) 'Hadis Satu Penilaian Semula' dan 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(ii) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu dan Hadis Di Dalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Othman Ali;
(iv) 'The Computer Speaks God"s Message To The World' yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa; dan
(b) Risalah 'Iqra' terbitan Jemaah Al-Quran Malaysia;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut antara lain, menolak hadis sahih (iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulullah s.a.w.) sebagai sumber Akidah dan Perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah s.a.w. dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran.
B. Bahawa orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut dalam subperenggan (A)(a) dan (b) adalah sesat dan bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam.
C. Oleh yang demikian:
(1) mana-mana orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' ADALAH MURTAD.
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang:
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut;
(b) mencetak, menerbit, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku-buku buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' atau mana-mana bahagianya, termasuk:
(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku dan risalah itu; pada apa-apa bahan, samada bahan cetak atau media elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media;
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam subperenggan C (1) atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
(d) menjalankan sebarang kegiatan yang berkaitan dengan pengajaran, penyebaran, membantu ke arah penyebaran ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman ini.'
Status Penwartaan: Diwartakan
Tarikh Diwartakan: 4 Jul, 1996
Nombor Rujukan: M.U.I.Phg. 12/46
Akta/Enakmen: Enakmen 3/91
Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-mengenai-kumpulan-anti-hadis-0
Huraian Tajuk/Isu: Kedudukan Kassim b. Ahmad, Pengarang Buku 'Hadis Satu Penilaian Semula'.
Keputusan:
i) Jawatankuasa Syariah bersidang pada 3hb. Julai 1986 telah mengeluarkan fatwa iaitu orang-orang yang tidak mempercayai hadis hukumnya terkeluar daripada Islam dan tindakan awal pihak Majlis Agama Islam ialah mengeluarkan surat pekeliling kepada masjid-masjid di seluruh Negeri Pulau Pinang memberitahu kedudukan orang-orang yang tidak mempercayai hadis.
ii) Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang akan menghantar seorang pegawai agama untuk menemui dan berbincang dengan Saudara Kassim Ahmad.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Negeri/Group: Pulau Pinang
Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/kedudukan-kassim-b-ahmad-0
Tarikh Keputusan: 3 Feb, 1996
Huraian Tajuk/Isu:
Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2) Enakmen itu:
Keputusan:
A. Bahawa:
(a) Buku-buku yang bertajuk:
(i) 'Hadis Satu Penilaian Semula' dan 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(ii) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu dan Hadis Di Dalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Othman Ali;
(iv) 'The Computer Speaks God"s Message To The World' yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa; dan
(b) Risalah 'Iqra' terbitan Jemaah Al-Quran Malaysia;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut antara lain, menolak hadis sahih (iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulullah s.a.w.) sebagai sumber Akidah dan Perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah s.a.w. dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran.
B. Bahawa orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut dalam subperenggan (A)(a) dan (b) adalah sesat dan bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam.
C. Oleh yang demikian:
(1) mana-mana orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' ADALAH MURTAD.
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang:
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut;
(b) mencetak, menerbit, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku-buku buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' atau mana-mana bahagianya, termasuk:
(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku dan risalah itu; pada apa-apa bahan, samada bahan cetak atau media elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media;
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam subperenggan C (1) atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
(d) menjalankan sebarang kegiatan yang berkaitan dengan pengajaran, penyebaran, membantu ke arah penyebaran ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman ini.'
Status Penwartaan: Diwartakan
Tarikh Diwartakan: 4 Jul, 1996
Nombor Rujukan: M.U.I.Phg. 12/46
Akta/Enakmen: Enakmen 3/91
Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-mengenai-kumpulan-anti-hadis-0
Kategori Berita:
Fatwa Mengenai Kumpulan Anti Hadis
Tarikh Keputusan:
3 Feb, 1996
Huraian Tajuk/Isu:
Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di
bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991
setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut
subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2)
Enakmen itu:
Keputusan:
'A. Bahawa:
(a) Buku-buku yang bertajuk:
(i) 'Hadis Satu Penilaian Semula' dan 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(ii) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu dan Hadis Di Dalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Othman Ali;
(iv) 'The Computer Speaks God"s Message To The World' yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa; dan
(b) Risalah 'Iqra' terbitan Jemaah Al-Quran Malaysia;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut antara lain, menolak hadis sahih (iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulullah s.a.w.) sebagai sumber Akidah dan Perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah s.a.w. dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran.
B. Bahawa orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut dalam subperenggan (A)(a) dan (b) adalah sesat dan bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam.
C. Oleh yang demikian:
(1) mana-mana orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' ADALAH MURTAD.
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang:
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut;
(b) mencetak, menerbit, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku-buku buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' atau mana-mana bahagianya, termasuk:
(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku dan risalah itu;
pada apa-apa bahan, samada bahan cetak atau media elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media;
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam subperenggan C (1) atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
(d) menjalankan sebarang kegiatan yang berkaitan dengan pengajaran, penyebaran, membantu ke arah penyebaran ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman ini.'
(a) Buku-buku yang bertajuk:
(i) 'Hadis Satu Penilaian Semula' dan 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(ii) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu dan Hadis Di Dalam Al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(iii) 'Bacaan' yang ditulis oleh Othman Ali;
(iv) 'The Computer Speaks God"s Message To The World' yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa; dan
(b) Risalah 'Iqra' terbitan Jemaah Al-Quran Malaysia;
Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut antara lain, menolak hadis sahih (iaitu hadis yang disahkan bersumber daripada Rasulullah s.a.w.) sebagai sumber Akidah dan Perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah s.a.w. dan menghina Al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat Al-Quran.
B. Bahawa orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah yang disebut dalam subperenggan (A)(a) dan (b) adalah sesat dan bertentangan dengan Akidah, Syariah dan Akhlak Islam.
C. Oleh yang demikian:
(1) mana-mana orang atau orang-orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' ADALAH MURTAD.
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang:
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut;
(b) mencetak, menerbit, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku-buku buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadis Di Dalam Al-Quran', 'Bacaan', 'The Computer Speaks God"s Message To The World' dan risalah 'Iqra' atau mana-mana bahagianya, termasuk:
(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku dan risalah itu;
pada apa-apa bahan, samada bahan cetak atau media elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media;
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam subperenggan C (1) atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
(d) menjalankan sebarang kegiatan yang berkaitan dengan pengajaran, penyebaran, membantu ke arah penyebaran ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman ini.'
Negeri/Group:
- Pahang
Gerakan Anti-Hadis
Tarikh Keputusan:20 Jan, 1996Huraian Tajuk/Isu:'A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK - (a) 'Hadis Satu Penilaian Semula' dan 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad; (b) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadith di dalam al-Quran' yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman; (c) 'Bacaan' yang ditulis oleh Othman Ali; (d) 'The Computer Speaks - God"s Message To The World' yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa, adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan. B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.Keputusan:Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa 'Majlis Agama Islam dan "Adat Melayu Perak' Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut C. OLEH YANG DEMIKIAN - (1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadith di Dalam al-Quran', 'Bacaan' atau 'The Computer Speaks: God"s Message To The World'; adalah murtad; (2) mana-mana orang Islam adalah dilarang : (a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku 'Hadis Satu Penilaian Semula', 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadith Di Dalam al-Quran', 'Bacaan' atau 'The Computer Speaks: God"s Message To The World'; (b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkanbuku 'Hadis Satu Penilaian Semula,' 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik', 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu - Hadith Di Dalam al-Quran', 'Bacaan' atau 'The Computer Speaks: God"s Message To The World'; atau mana-mana bahagiannya, termasuk : (i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya; (ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa; (iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau (c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.'Negeri/Group:
- Perak
Golongan Anti Hadith
Tarikh Keputusan:5 Jan, 1996Keputusan:1. Mana-mana orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku berikut: (a) 'Hadis Satu Penilaian Semula' yang dikarang oleh Kassim Ahmad;
(b) 'Hadis Jawapan Kepada Pengkritik' yang dikarang oleh Kassim Ahmad;
(c) 'Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu: Hadis Di dalam Al-Quran' yang dikarang oleh Hj. Idris Abd. Rahman;
(d) 'Bacaan' yang dikarang oleh Othman Ali;
(e) 'The Computer Speaks; God's Message To the World' yang dikarang oleh Dr. Rashad Khalifa; dan
(f) Risalah "Iqra" terbitan Jemaah Al-Quran Malaysia;
(selepas ini disebut secara kolektif sebagai 'buku-buku dan risalah tersebut') adalah murtad.
2. Mana-mana orang Islam adalah dilarang -
(1) untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku dan risalah tersebut.
(2) untuk mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan atau mengedarkan buku-buku dan risalah tersebut atau mana-mana bahagian buku-buku dan risalah tersebut dalam;
(i) apa-apa bentuk versi atau variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku dan risalah tersebut itu pada atau atas apa-apa bahan sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau
(3) untuk menjadi anggota atau pemimpin mana-mana kumpulan yang tersebut dalam perenggan 1 atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.Keterangan/Hujah:Bahawa Hadith Nabi Muhammad SAW adalah satu sumber syariat Islam yang wajib dipegang oleh umat Islam berdasarkan : a) Ayat-ayat al-Qur"an antara lain merujuk kepada:
i. Surah al-Hasyr : ayat 7
ii. Surah an-Nisa' : ayat 59, 65, 80, 105, 150-151
iii.Surah Ali "Imran: ayat 31-32
iv. Surah an-Nahl : ayat 44
b) Hadith Nabi SAW antara lain bermaksud :
i."Ikutilah Sunnahku dan Sunnah Khulafa' ar-Rasyidin yang diberi petunjuk sesudahku dan berpegang teguhlah padanya" (H.R. Al-Hakim)
ii."Aku telah meninggalkan kepada kamu dua perkara, Kitab Allah dan Sunnahku, tidak kamu sesat selama berpegang padanya" (H.R. Tirmizi)
c) Ijma' para sahabat Rasulullah SAW sama ada ketika hayat baginda ataupun sesudah baginda wafat.Negeri/Group:
- 4131 reads
- Perak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan