Mahkamah Tinggi arah Papa Gomo bayar RM800,000 kepada Anwar
Written By canang on Jumaat, 28 Februari 2014 | 2/28/2014 08:33:00 PTG
Penulis blog Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papa Gomo diarahkan
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membayar RM800,000 kepada Datuk Seri Anwar
Ibrahim sebagai ganti rugi kerana memfitnah ketua pembangkang itu.
Hakim Rosilah Yop dalam penghakimannya turut mengatakan Wan Muhammad Azri adalah pemilik blog Papa Gomo.
Rosilah juga membenarkan permohonan injunksi tetap oleh Anwar untuk
menghalang Wan Muhammad Azri mengulangi fitnahnya di blog tersebut.
Hakim juga mengarahkan Wan Muhammad Azri membayar RM50,000 kepada Anwar sebagai kos.
Pada 21 Mac tahun lalu, Anwar memfailkan saman sebanyak RM100 juta
terhadap Wan Muhammad Azri kerana memuatnaik empat siri tulisan yang
memfitnahnya pada 16, 17, 19 dan 20 Mac dengan salah dan berniat jahat
menyiarkan perkataan lucah dan melampau.
Menurut penyataan tuntutan itu juga defenden telah meletakkan beberapa
pautan web yang memaparkan satu siri imej dengan mengatakan lelaki itu
adalah Anwar.
Wan Muhammad Azri sebelum ini memberitahu mahkamah beliau bukanlah pemilik blog Papa Gomo.
Peguam Anwar, N Surendran mengatakan ganti rugi tersebut adalah yang terbesar pernah dimenangi Anwar.
"Keputusan ini adalah isyarat jelas seseorang perlu membayar selepas mencemarkan maruah individu lain," katanya.
Surendran yang juga ahli Parlimen Padang Serai juga mengatakan
"perbuatan jahat" blogger berkenaan dilakukan sebelum pilihan raya umum
Mei lalu.
"Keputusan ini juga membuktikan Anwar bukanlah orang dalam video itu," kata Surendran. – 28 Februari, 2014.
Isnin, 22 April 2013
Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah)
“FITNAH”,
yaitu menyiarkan sesuatu berita tanpa dasar kebenaran, dengan tujuan untuk
mencemarkan nama baik seseorang, dan bagi pemfitnah tersebut pula mudah untuknya
mencapai segala cita-citanya. Perbuatan yang tercela seperti ini dilarang oleh
Allah S.W.T. dan orang yang membuat fitnah itu akan ditimpa azab yang amat pedih.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan
fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak
bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang
sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah dari
kebanyakan sangkaan, karena sesungguhnya sebahgian daripada sangkaan itu adalah
dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang,
dan janganlah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka
memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh
itu patuhilah larangan tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya
Allah Maha penerima taubat dan Maha penyayang.” (Q.S. al-Hujurat: 12)
Untuk
menghadapi mereka yang memerangi umat Islam, Allah S.W.T. berfirman:
“Perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan agama itu hanya untuk
Allah. Jika mereka berhenti (memusuhi kamu), maka tidak ada lagi permusuhan,
kecuali terhadap orang-orang yang zalim. (Q.S. al-Baqarah: 193)
Fitnah itu
lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah), Allah
S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Berbuat fitnah lebih besar dosanya
daripada membunuh. (Q.S. al-Baqarah: 217)
Sebab dan
akibat dari fitnah akan mengakibatkan korban yang sungguh dahsyat, bukan saja
nama orang yang difitnah itu mendapat aib, tetapi boleh mengakibatkan lenyapnya
satu-satu bangsa, ataupun jatuhnya sesebuah negara, akibat korban fitnah.
Sejarah Islam
telah menjadi bukti yang nyata iaitu dimana tiga orang Khalifah Islam menjadi
korban fitnah, seperti terbunuhnya Khalifah Umar ibnu Khattab R.A., terbunuhnya
Khalifah Othman bin Affan R.A., terbunuhnya Khalifah Ali bin Abi Thalib R.A.,
dan juga antara lainnya iaitu zuriat Nabi S.A.W. sendiri, yang dibunuh dengan
kejamnya oleh manusia-manusia yang gila akan kuasa.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada
kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan
kebenarannya) supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang
tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan
kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Q.S. al-Hujurat: 6)
Sepatutnya
umat Islam perlu melihat contoh yang telah ditunjukkan oleh Nabi S.A.W. dan para
Sahabat Baginda dalam menghadapi musuh Islam dan sesama sendiri.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Muhammad Rasulallah dan orang yang bersama
dengannya, bersifat keras dan tegas terhadap orang kafir yang (memusuhi Islam),
dan bersifat kasih sayang dan belas kasihan sesama sendiri (ummat Islam).”
(Q.S. al-Fath: 29).
Allah S.W.T. mengingatkan ummat Islam dalam firmannya yang
bermaksud: “Wahai orang-orang beriman! Janganlah kaum lelaki menghinakan
kaum lelaki yang lain, karena boleh jadi yang dihinakan itu lebih baik daripada
orang yang menghina. Dan janganlah kaum wanita menghina wanita yang lain, boleh
jadi yang dihina itu lebih baik daripada yang menghina.
Janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain. Dan janganlah
kamu panggil memanggil dengan gelaran yang buruk (yang tidak baik).
Seburuk-buruk nama ialah fasik setelah beriman. Sesiapa tidak bertaubat, maka
mereka itulah orang yang zalim.” (Q.S. al-Hujurat: 11)
Allah S.W.T.
mengingatkan kita, sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara
sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu
adalah bersaudara, maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu,
bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh rahmat.” (Q.S. al-Hujurat:
10)
Dari Abi
Ayyub ia berkata, Rasulallah S.A.W. berfsabda: “Wahai Abi Ayyub, mahukah kamu
kuberitahukan sesuatu sedekah yang amat disenangi oleh Allah dan RasulNya? Abi
Ayyub menjawab, mahu ya Rasulallah. Lalu Rasulallah S.A.W. bersabda lagi:
“Mendamaikan manusia yang saling bermusuhan dan saling memarahi.” (H.R.al-Tabrani)
Allah S.W.T.
telah mengingatkan kita umat Islam, sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Janganlah
kamu serupa dengan orang yang telah berpecah belah dan berselisih paham, sesudah
datang kepada mereka bukti yang nyata dan mereka akan memperoleh azab yang besar.”
(Q.S. Ali-‘Imran: 105)
Allah
berfirman yang bermaksud:”Sesungguhnya orang yang berpecah belah sehingga
menjadikan mereka golongan-golongan yang berpisah-pisah, maka engkau bukanlah
dari golongangan mereka sedikit juapun.” (Q.S. al-An’am: 159)
Allah S.W.T.
berfirman yang bermaksud: “Bepegang teguhlah kamu semuanya pada tali
(agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah
kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah
menjinakkan antara hatimu (sehingga kamu bersatu padu) maka jadilah kamu dengan
nikmat Allah itu bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada ditepi jurang neraka,
lalu Allah menyelamatkan kamu daripada jurang neraka itu. Demikianlah Allah
menerangkan ayat-ayatNya kepadamu, supaya kamu mendapat petunjuk.” (Q.S.
Ali-‘Imran: 103)
Berpandukan
kepada wahyu Ilahi, junjungan kita Nabi S.A.W., telah berjaya menyatukan seluruh
Umat Islam dari berbagai bangsa dan suku puak, berkat perpaduan ini Umat Islam
telah menjadi sebaik-baik umat disemua lapangan, dan menjadi contoh teladan bagi
seluruh umat manusia. Demikian pula para sahabat berpandukan al-Quran dan Sunnah
Nabi S.A.W., mereka telah berjaya menyebarkan luas ajaran Islam keseluruh
pelosok dunia.
Jika kita
kembali kepada sejarah kebangkitan Islam dan Umatnya dibawah pimpinan Nabi S.A.W.
dan para sahabat, dan mahu mendalami ajaran Islam yang sebenarnya, maka tahulah
kita bahwa Islam mengajak umat manusia kearah perpaduan, ini jelas dalam amal
ibadah kita hanya menyembah Tuhan yang Maha Esa, yaitu Allah S.W.T.. Dalam
ibadah menyembah Allah S.W.T. hanya mempunyai arah yang satu yaitu Ka’bah di
Makkah. Kitab panduan yang sama al-Quranul Karim dan Sunnah Nabi S.A.W.. Umat
manusia diingatkan bahwa mereka berasal dari ayah yang satu yaitu Nabi Adam A.S.,
kita disuruh saling berkenalan satu dengan lainnya, dan kita dilarang menghina
keyakinan agama lain, dan banyak lagi petunuk Allah S.W.T. untuk menyatupadukan
umat manusia, khasnya umat Islam, supaya mereka hidup aman damai dan dalam
suasana kasih sayang (hal ini telah saya jelaskan dalam uraian berkenaan
“Membina Kerukunan Ummat.”
Jika kita
mahu menyelesaikan segala perbalahan yang timbul dengan berpandukan al-Quran dan
Sunnah Nabi S.A.W., InsyaAllah akan terciptakan kembali kedamaian dan keamanan
dikalangan Umat manusia, khasnya umat Islam.
Jauhkanlah
diri kita dari sifat suka memfitnah, mengumpat, mengadu domba, mengikutkan hawa
nafsu jahat, berpuak-puak, dan berbagai perangai yang tidak baik. Dekatkanlah
diri kita kepada Allah S.W.T. dengan melakukan segala perintah dan menjaukan
diri kita dari segala apa yang dilarangNya.
Sebagai
manusia biasa sudah tentu kita mempunyai banyak kelemahan dan kesalahan, oleh
itu lebih baik kita memperbaiki diri kita masing-masing, sambil mohon ampun atas
segala kesalahan dan kelemahan kita. Belum lagi terlambat jika kita sudi
melakukan perubahan terutama pada diri kita masing-masing sambil memohon petujuk
dan panduan dari Allah S.W.T. Tinggalkan sifat suka sangat mencari-cari
kesalahan orang lain dan melupakan kesalahan sendiri, seperti kata peribahasa: “Semut
diseberang lautan kelihatan, gajah dipelupuk mata, tak nampak.”
Tidak ada
yang sempurna di dunia yang fana ini, kita disuruh kepada yang baik dan
menjauhkan diri dari yang mungkar. Ajaklah manusia kejalan Allah S.W.T. secara
hikmah dan pengajaran yang baik. Kalaupun nak bantah, bantahlah dengan cara yang
lebih baik, hentikan segala fitnah memfitnah. Bekerjasama dalam hal-hal yang
menyangkut kepentingan bersama, jauhkan diri dari amal perbuatan yang boleh
menimbulkan haru biru, yang hanya menguntungkan orang lain dan akan merugikan
diri sendiri, malah akan membawa akibat hingga ke anak cucu dimasa akan datang.
“Menang sorak kampong tergadai.”
Sejarah telah
mengajar kita akibat bersengketa sesama kita, orang lain akan menangguk diair
keruh. Nabi S.A.W. telah berjaya membawa umat kearah persaudaraan dan perpaduan,
sehingga umat Islam ketika itu menjadi umat yang terbilang. Jumlah umat Islam
yang sedikit dapat mengalahkan musuh yang jauh lebih banyak, sehingga mereka
menjadi sebaik-baik ummat. Kita yakin dan percaya, zaman kegemilangan umat Islam
akan menjadi kenyataan kembali, asalkan kita sanggup kembali berpandukan al-Quran
dan Sunnah Nabi S.A.W..
Buang yang
keruh dan ambillah yang jernih, demi kebahagian dan keselamatan kita dan anak
cucu kita dikemudian hari.
Allah S.W.T.
mengingatkkan kita yang maksudnya: “Demi masa sesungguhnya manusia dalam
kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal salih dan saling nasihat
menasihati kebenaran dan saling nasihat menasihati kepada kesabaran.” (Q.S.
al-Asr 1-3)
Semoga Allah
S.W.T. memberi Hidayah dan TaufiqNya kepada kita semua, Amin Ya Rabbal ‘Alamin.
Oleh
Al-Ustaz Syed Hasan Alatas
SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang
lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari
situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam
bermasyarakat.
Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak
berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak
menunaikan tuntutan sebagai manusia.
Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan
syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan
itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada
ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka,
jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama
jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)
Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam
percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara
penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang
disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita
sampaikan kepada orang lain.
Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
- Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)
- Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang
banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).
Oleh itu, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu
input dan output. Di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai
usaha dalam menapis maklumat yang diterima.
Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu
menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika
datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka
selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak
menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab
kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang
kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6)
Sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang
sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang
sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.
Dalam hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak
terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah
menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami
maklumat berkenaan.
Sebagai contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa
bersikap adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil
kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.
Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.
Ia seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu
hukuman dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas
tentang perkara tersebut”.
Dalam sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa
bencana dan malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa
kepada pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar
kronisme dan nepotisme dalam pentadbirannya.
Fitnah juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat
besar seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan
r.a.
Munir al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi
Sufyan: “Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam
sejarah umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang
awal, yang ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup
dengan wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan
didustakan kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan
r.a…”
Dosa Besar-Mengadu Domba
July 19, 2010 — jazimin
Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan
persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka
menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada
pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan
perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa
kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan
menabur fitnah.
Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong
satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian
mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang
dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku
makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril,
siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah
pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah.
An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan
berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah
bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan
tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada
kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada
orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang
lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang
perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap
hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang
untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal
dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa
besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba
adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak
boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang
mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh
orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah
samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau
dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau
percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri
orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia
seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka
jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain)
hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada
orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu
mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada
berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan
kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta
orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang
yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara
menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu
domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana
perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak.
Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan
azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”
(Surah Humazah: 1)
Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi
golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas
Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih
sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).”
(Surah al-Qalam: 11-13)
Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan
fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam
perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga
sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa
beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”
(Hadis riwayat Muslim)
3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas
Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam
berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang
disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua
orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana
melakukan dosa besar.”
Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang
daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing,
sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu
domba”.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam,
mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai
balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan
kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di
datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba
adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak
kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu
seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan)
kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara
yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga
menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
(Surah al-Hujurat: 6)
2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta
mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
(Surah al-Luqman:17)
3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah
Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh
Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya
sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari
sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana
sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
(Surah al-Hujuraat: 12)
5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu
dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang
disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Surah al Hujuraat: 12)
6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan
melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut
pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku
begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan
mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu
sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah
oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia
merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu
domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan
kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
Iwa Chenta Indie II and Pas Pulau Gajah were tagged in Mistor Suarez's photo.
Mahkamah Tinggi arah Papa Gomo bayar RM800,000 kepada Anwar
Written By canang on Jumaat, 28 Februari 2014 | 2/28/2014 08:33:00 PTG
Penulis blog Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papa Gomo diarahkan
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membayar RM800,000 kepada Datuk Seri Anwar
Ibrahim sebagai ganti rugi kerana memfitnah ketua pembangkang itu.
Hakim Rosilah Yop dalam penghakimannya turut mengatakan Wan Muhammad Azri adalah pemilik blog Papa Gomo.
Rosilah juga membenarkan permohonan injunksi tetap oleh Anwar untuk
menghalang Wan Muhammad Azri mengulangi fitnahnya di blog tersebut.
Hakim juga mengarahkan Wan Muhammad Azri membayar RM50,000 kepada Anwar sebagai kos.
Pada 21 Mac tahun lalu, Anwar memfailkan saman sebanyak RM100 juta
terhadap Wan Muhammad Azri kerana memuatnaik empat siri tulisan yang
memfitnahnya pada 16, 17, 19 dan 20 Mac dengan salah dan berniat jahat
menyiarkan perkataan lucah dan melampau.
Menurut penyataan tuntutan itu juga defenden telah meletakkan beberapa
pautan web yang memaparkan satu siri imej dengan mengatakan lelaki itu
adalah Anwar.
Wan Muhammad Azri sebelum ini memberitahu mahkamah beliau bukanlah pemilik blog Papa Gomo.
Peguam Anwar, N Surendran mengatakan ganti rugi tersebut adalah yang terbesar pernah dimenangi Anwar.
"Keputusan ini adalah isyarat jelas seseorang perlu membayar selepas mencemarkan maruah individu lain," katanya.
Surendran yang juga ahli Parlimen Padang Serai juga mengatakan
"perbuatan jahat" blogger berkenaan dilakukan sebelum pilihan raya umum
Mei lalu.
"Keputusan ini juga membuktikan Anwar bukanlah orang dalam video itu," kata Surendran. – 28 Februari, 2014.
“FITNAH”, yaitu menyiarkan sesuatu berita tanpa dasar kebenaran, dengan tujuan untuk mencemarkan nama baik seseorang, dan bagi pemfitnah tersebut pula mudah untuknya mencapai segala cita-citanya. Perbuatan yang tercela seperti ini dilarang oleh Allah S.W.T. dan orang yang membuat fitnah itu akan ditimpa azab yang amat pedih.
SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.
Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan tuntutan sebagai manusia.
Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)
Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain.
Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6)
Sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.
Dalam hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami maklumat berkenaan.
Sebagai contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa bersikap adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.
Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.
Ia seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu hukuman dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas tentang perkara tersebut”.
Dalam sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa bencana dan malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar kronisme dan nepotisme dalam pentadbirannya.
Fitnah juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat besar seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan r.a.
Munir al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi Sufyan: “Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam sejarah umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang awal, yang ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup dengan wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan didustakan kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a…”
Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”
(Surah Humazah: 1)
Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).”
(Surah al-Qalam: 11-13)
Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”
(Hadis riwayat Muslim)
3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”
Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
(Surah al-Hujurat: 6)
2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
(Surah al-Luqman:17)
3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
(Surah al-Hujuraat: 12)
5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Surah al Hujuraat: 12)
6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
Isnin, 22 April 2013
Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah)
“FITNAH”, yaitu menyiarkan sesuatu berita tanpa dasar kebenaran, dengan tujuan untuk mencemarkan nama baik seseorang, dan bagi pemfitnah tersebut pula mudah untuknya mencapai segala cita-citanya. Perbuatan yang tercela seperti ini dilarang oleh Allah S.W.T. dan orang yang membuat fitnah itu akan ditimpa azab yang amat pedih.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan
fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak
bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang
sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah dari
kebanyakan sangkaan, karena sesungguhnya sebahgian daripada sangkaan itu adalah
dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang,
dan janganlah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka
memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh
itu patuhilah larangan tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya
Allah Maha penerima taubat dan Maha penyayang.” (Q.S. al-Hujurat: 12)
Untuk
menghadapi mereka yang memerangi umat Islam, Allah S.W.T. berfirman:
“Perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan agama itu hanya untuk
Allah. Jika mereka berhenti (memusuhi kamu), maka tidak ada lagi permusuhan,
kecuali terhadap orang-orang yang zalim. (Q.S. al-Baqarah: 193)
Fitnah itu
lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah), Allah
S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Berbuat fitnah lebih besar dosanya
daripada membunuh. (Q.S. al-Baqarah: 217)
Sebab dan
akibat dari fitnah akan mengakibatkan korban yang sungguh dahsyat, bukan saja
nama orang yang difitnah itu mendapat aib, tetapi boleh mengakibatkan lenyapnya
satu-satu bangsa, ataupun jatuhnya sesebuah negara, akibat korban fitnah.
Sejarah Islam
telah menjadi bukti yang nyata iaitu dimana tiga orang Khalifah Islam menjadi
korban fitnah, seperti terbunuhnya Khalifah Umar ibnu Khattab R.A., terbunuhnya
Khalifah Othman bin Affan R.A., terbunuhnya Khalifah Ali bin Abi Thalib R.A.,
dan juga antara lainnya iaitu zuriat Nabi S.A.W. sendiri, yang dibunuh dengan
kejamnya oleh manusia-manusia yang gila akan kuasa.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada
kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan
kebenarannya) supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang
tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan
kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Q.S. al-Hujurat: 6)
Sepatutnya
umat Islam perlu melihat contoh yang telah ditunjukkan oleh Nabi S.A.W. dan para
Sahabat Baginda dalam menghadapi musuh Islam dan sesama sendiri.
Allah S.W.T.
berfirman yang maksudnya: “Muhammad Rasulallah dan orang yang bersama
dengannya, bersifat keras dan tegas terhadap orang kafir yang (memusuhi Islam),
dan bersifat kasih sayang dan belas kasihan sesama sendiri (ummat Islam).”
(Q.S. al-Fath: 29).
Allah S.W.T. mengingatkan ummat Islam dalam firmannya yang
bermaksud: “Wahai orang-orang beriman! Janganlah kaum lelaki menghinakan
kaum lelaki yang lain, karena boleh jadi yang dihinakan itu lebih baik daripada
orang yang menghina. Dan janganlah kaum wanita menghina wanita yang lain, boleh
jadi yang dihina itu lebih baik daripada yang menghina.
Janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain. Dan janganlah
kamu panggil memanggil dengan gelaran yang buruk (yang tidak baik).
Seburuk-buruk nama ialah fasik setelah beriman. Sesiapa tidak bertaubat, maka
mereka itulah orang yang zalim.” (Q.S. al-Hujurat: 11)
Allah S.W.T. mengingatkan kita, sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh rahmat.” (Q.S. al-Hujurat: 10)
Allah S.W.T. mengingatkan kita, sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh rahmat.” (Q.S. al-Hujurat: 10)
Dari Abi
Ayyub ia berkata, Rasulallah S.A.W. berfsabda: “Wahai Abi Ayyub, mahukah kamu
kuberitahukan sesuatu sedekah yang amat disenangi oleh Allah dan RasulNya? Abi
Ayyub menjawab, mahu ya Rasulallah. Lalu Rasulallah S.A.W. bersabda lagi:
“Mendamaikan manusia yang saling bermusuhan dan saling memarahi.” (H.R.al-Tabrani)
Allah S.W.T.
telah mengingatkan kita umat Islam, sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Janganlah
kamu serupa dengan orang yang telah berpecah belah dan berselisih paham, sesudah
datang kepada mereka bukti yang nyata dan mereka akan memperoleh azab yang besar.”
(Q.S. Ali-‘Imran: 105)
Allah
berfirman yang bermaksud:”Sesungguhnya orang yang berpecah belah sehingga
menjadikan mereka golongan-golongan yang berpisah-pisah, maka engkau bukanlah
dari golongangan mereka sedikit juapun.” (Q.S. al-An’am: 159)
Allah S.W.T.
berfirman yang bermaksud: “Bepegang teguhlah kamu semuanya pada tali
(agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah
kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah
menjinakkan antara hatimu (sehingga kamu bersatu padu) maka jadilah kamu dengan
nikmat Allah itu bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada ditepi jurang neraka,
lalu Allah menyelamatkan kamu daripada jurang neraka itu. Demikianlah Allah
menerangkan ayat-ayatNya kepadamu, supaya kamu mendapat petunjuk.” (Q.S.
Ali-‘Imran: 103)
Berpandukan
kepada wahyu Ilahi, junjungan kita Nabi S.A.W., telah berjaya menyatukan seluruh
Umat Islam dari berbagai bangsa dan suku puak, berkat perpaduan ini Umat Islam
telah menjadi sebaik-baik umat disemua lapangan, dan menjadi contoh teladan bagi
seluruh umat manusia. Demikian pula para sahabat berpandukan al-Quran dan Sunnah
Nabi S.A.W., mereka telah berjaya menyebarkan luas ajaran Islam keseluruh
pelosok dunia.
Jika kita
kembali kepada sejarah kebangkitan Islam dan Umatnya dibawah pimpinan Nabi S.A.W.
dan para sahabat, dan mahu mendalami ajaran Islam yang sebenarnya, maka tahulah
kita bahwa Islam mengajak umat manusia kearah perpaduan, ini jelas dalam amal
ibadah kita hanya menyembah Tuhan yang Maha Esa, yaitu Allah S.W.T.. Dalam
ibadah menyembah Allah S.W.T. hanya mempunyai arah yang satu yaitu Ka’bah di
Makkah. Kitab panduan yang sama al-Quranul Karim dan Sunnah Nabi S.A.W.. Umat
manusia diingatkan bahwa mereka berasal dari ayah yang satu yaitu Nabi Adam A.S.,
kita disuruh saling berkenalan satu dengan lainnya, dan kita dilarang menghina
keyakinan agama lain, dan banyak lagi petunuk Allah S.W.T. untuk menyatupadukan
umat manusia, khasnya umat Islam, supaya mereka hidup aman damai dan dalam
suasana kasih sayang (hal ini telah saya jelaskan dalam uraian berkenaan
“Membina Kerukunan Ummat.”
Jika kita
mahu menyelesaikan segala perbalahan yang timbul dengan berpandukan al-Quran dan
Sunnah Nabi S.A.W., InsyaAllah akan terciptakan kembali kedamaian dan keamanan
dikalangan Umat manusia, khasnya umat Islam.
Jauhkanlah
diri kita dari sifat suka memfitnah, mengumpat, mengadu domba, mengikutkan hawa
nafsu jahat, berpuak-puak, dan berbagai perangai yang tidak baik. Dekatkanlah
diri kita kepada Allah S.W.T. dengan melakukan segala perintah dan menjaukan
diri kita dari segala apa yang dilarangNya.
Sebagai
manusia biasa sudah tentu kita mempunyai banyak kelemahan dan kesalahan, oleh
itu lebih baik kita memperbaiki diri kita masing-masing, sambil mohon ampun atas
segala kesalahan dan kelemahan kita. Belum lagi terlambat jika kita sudi
melakukan perubahan terutama pada diri kita masing-masing sambil memohon petujuk
dan panduan dari Allah S.W.T. Tinggalkan sifat suka sangat mencari-cari
kesalahan orang lain dan melupakan kesalahan sendiri, seperti kata peribahasa: “Semut
diseberang lautan kelihatan, gajah dipelupuk mata, tak nampak.”
Tidak ada
yang sempurna di dunia yang fana ini, kita disuruh kepada yang baik dan
menjauhkan diri dari yang mungkar. Ajaklah manusia kejalan Allah S.W.T. secara
hikmah dan pengajaran yang baik. Kalaupun nak bantah, bantahlah dengan cara yang
lebih baik, hentikan segala fitnah memfitnah. Bekerjasama dalam hal-hal yang
menyangkut kepentingan bersama, jauhkan diri dari amal perbuatan yang boleh
menimbulkan haru biru, yang hanya menguntungkan orang lain dan akan merugikan
diri sendiri, malah akan membawa akibat hingga ke anak cucu dimasa akan datang.
“Menang sorak kampong tergadai.”
Sejarah telah
mengajar kita akibat bersengketa sesama kita, orang lain akan menangguk diair
keruh. Nabi S.A.W. telah berjaya membawa umat kearah persaudaraan dan perpaduan,
sehingga umat Islam ketika itu menjadi umat yang terbilang. Jumlah umat Islam
yang sedikit dapat mengalahkan musuh yang jauh lebih banyak, sehingga mereka
menjadi sebaik-baik ummat. Kita yakin dan percaya, zaman kegemilangan umat Islam
akan menjadi kenyataan kembali, asalkan kita sanggup kembali berpandukan al-Quran
dan Sunnah Nabi S.A.W..
Buang yang
keruh dan ambillah yang jernih, demi kebahagian dan keselamatan kita dan anak
cucu kita dikemudian hari.
Allah S.W.T.
mengingatkkan kita yang maksudnya: “Demi masa sesungguhnya manusia dalam
kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal salih dan saling nasihat
menasihati kebenaran dan saling nasihat menasihati kepada kesabaran.” (Q.S.
al-Asr 1-3)
Semoga Allah
S.W.T. memberi Hidayah dan TaufiqNya kepada kita semua, Amin Ya Rabbal ‘Alamin.
Oleh Al-Ustaz Syed Hasan Alatas
Oleh Al-Ustaz Syed Hasan Alatas
SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.
Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan tuntutan sebagai manusia.
Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)
Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
- Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)
- Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).
Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6)
Sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.
Dalam hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami maklumat berkenaan.
Sebagai contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa bersikap adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.
Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.
Ia seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu hukuman dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas tentang perkara tersebut”.
Dalam sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa bencana dan malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar kronisme dan nepotisme dalam pentadbirannya.
Fitnah juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat besar seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan r.a.
Munir al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi Sufyan: “Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam sejarah umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang awal, yang ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup dengan wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan didustakan kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a…”
Dosa Besar-Mengadu Domba
July 19, 2010 — jazimin Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”
(Surah Humazah: 1)
Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).”
(Surah al-Qalam: 11-13)
Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”
(Hadis riwayat Muslim)
3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”
Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
(Surah al-Hujurat: 6)
2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
(Surah al-Luqman:17)
3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
(Surah al-Hujuraat: 12)
5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Surah al Hujuraat: 12)
6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
Akhirnya Taib Mahmud boleh tidor lena..namun masih dalam kegusaran dihati...!!!
Yang di- Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini berkenan menyerahkan Watikah Pelantikan Yang Dipertua Negeri Sarawak kepada Tan Sri Abdul Taib Mahmud di Istana Negara.
TS Taib Mahmud berpesan, "lindungilah Sarawak dari UMNO..." Mampukah penggantinya Tan Sri Adenan Satem semuanya akan terjawab menjelang PRU 14 nanti...~~~!!!!
TS Taib Mahmud akan bersara sebagai Ketua Menteri Sarawak dan pengumuman persaraan beliau telah membawa banyak spekulasi politik yang begitu liar kadangkalanya. Beliau akan bersara hujung bulan ini selepas mengetuai kepimpinan negeri itu selama 33 tahun. TS Taib telah berkuasa begitu lama dan beliau telah berpegang kepada kuasa rakyat yang memandatkan beliau melalui BN Sarawak sejak lebih dari tiga dekad.
Salah satu isu yang timbul akhir-akhir ini Taib telah dikatakan berpesan supaya kepimpinan yang baru menjaga Sarawak dan mesti mempertahankan Sarawak ‘at all cost’. Ia bermakna Sarawak mesti mengekalkan apa yang sedia ada dengan tiadanya UMNO menyusup masuk ke Sarawak. Sarawak sememangnya berbeza dengan Sabah dan tidak ramai yang memahami Sarawak dengan rapi. Sarawak mempunyai identitinya tersendiri sebagai sebuah negeri yang tidak wujud parti UMNO, parti yang menguasai Kerajaan Persekutuan.
Kawasan catuan air bertambah
Cyberjaya: Peringkat kedua pengagihan air berjadual akan membabitkan kawasan dan jumlah akaun lebih besar, bulan depan.
Sebanyak 242 kawasan membabitkan 358,342 akaun di kawasan Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor dan Hulu Selangor akan mengalami catuan air bermula 2 Mac hingga 31 Mac ini.
Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) Datuk Ismail Kasim pada sidang media di sini, sebentar tadi.
Jadual catuan bekalan air. Sumber Syabas/SPAN
Catuan air peringkat kedua itu ekoran penyusutan berterusan semua empangan di Selangor yang membekalkan air kepada penduduk di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
Kawasan di setiap daerah terbabit dibahagikan kepada dua zon yang akan bergilir-gilir menerima pengagihan air selang dua hari mengkikut jadual.
Giliran mendapat air selama dua hari akan bermula dengan kawasan di Zon 1 pada 2 Mac ini.
Selepas itu, kawasan di Zon 2 akan mendapat air untuk dua hari bermula pada 4 Mac nanti.
Pada hari dijadualkan mendapat air, bekalan air disediakan pada jam 4 petang sehingga ditutup semula pada jam 9 pagi dua hari selepas itu.
Bagi zon yang dijadualkan tiada air, bekalan air kepada pengguna dijangka mula terhenti pada jam 9 pagi pada hari dijadualkan tiada air sehingga jam 4 petang dua hari selepas itu.
GOMBAK (ZON 1)
- Taman Keramat AU 1
- Taman Keramat AU2
- Taman Keramat AU4
- Taman Keramat AU5
- Seksyen 10 Wangsa Maju
- Villa Wangsa Maju
- Bukit Wangsa Mas
- Bandar Manjalara
- Sunway Harmoni
- Sunway SPK
- Desa Aman Puri
- Taman Industri Ehsan Jaya
- Seksyen 5 Wangsa Maju
- Seksyen 6 Wangsa Maju
- Seksyen 10 Wangsa Maju
- Villa Wangsa Mas
- Sebahagian kawasan AU4 Keramat
- Tmn Bukit Wangsa Mas
GOMBAK (ZON 2)
- Kg Sungai Merali
- Kg Puah
- Kg Pandan Balang
- Kg Bandar Dalam
- Taman Ibukota
- Air Panas Setapak
- Taman Setapak
- Kg Lee Kong Chian
- Kg Sungai Mulia
- Taman Suria Setapak
- Taman Setapak Permai
- Kg Kuantan Gombak
- Taman Bukit Maluri
- Sektor A Bandar Sri Damansara (SD 7 – SD 13)
- Seksyen 1, Wangsa Maju
- Seksyen 2, Wangsa Maju
- Seksyen 4, Wangsa Maju
- Danau Kota (kawasan A)
- Jln Usahawan
- Wangsa Melawati
- Wangsa Delima
KUALA LUMPUR (ZON 1)
- Taman Sri Sinar
- Taman Sri Bintang
- Taman Bkt Sri Bintang
- Taman Prima Pelangi
- Taman SSPK Segambut
- Taman Segambut
- Taman Segambut Permai
- Taman Segambut Damai
- Taman Segambut Muda
- Taman Segambut Aman
- Taman Bukit Segambut
- Taman Indah Murni
- Taman Prima Impian
- Taman Desa Segambut
- Kg Segambut Dalam
- Kg Segambut Bahagia
- Kg Segambut Tengah
- Kg Segambut Gate
- Kompleks Kediaman Kakitangan Awam Jalan Duta
- Kesington Park
- Changkat Kiara Bayu
- Changkat Kiara Surya
- Prima Duta
- Menara Duta
- Duta Ria
- Kawasan Mount Kiara
- Arkib Negara
- Kompleks Kerajaan Jalan Duta
- Masjid Wilayah KL
- Lembaga peperiksaan
- Ibu Pejabat BPR
- Persiaran Duta
- Pusat Perkembangan Kokurikulum
- Stadium Hoki
- Flat DBKL Dato Keramat
- Jalan Padang Tembak
- Jalan Semarak
- Jalan Gurney
- UTM, Jalan Semarak
- Bangunan FELDA
- Jalan Kent 1 hingga 7
- Desa Pandan
- Keseluruhan Kawasan Permaisuri
- Taman Shamelin Perkasa
- Taman Bandar Damai Perdana A & B
- Taman Seri Bahagia
- Taman Bukit Angsana
- Taman Minang
- Taman Damai Indah
- Taman Bukit Anggerik 1 & 2
- Taman Desa Baiduri
- Taman Bukit Segar
- Taman Bukit Segar Masera
- Bandar Baru Segar Utama
- Taman Bukit Segar Jaya
- Alam Damai & Taman Len Seng
- Bukit Cheras
KUALA LUMPUR (ZON 2)
- Jln Ipoh Batu 4 hingga Batu 5
- Jalan Cenderuh
- Jalan Kuala Kangar
- Jalan VethavanamF
- Jalan St. Thomas
- Jalan Khalsa
- Taman Kok Lian
- Taman City
- Taman Sri Kuching & Taman Niaga Waris
- Kem Batu Kentomen
- Taman Impian
- Taman Eastern
- Taman Rainbow
- Taman Bamboo
- Taman Million
- Taman Sheng Cheng
- Taman Kaya
- Kawasan Perindustrian Segambut
- Tmn Sri Hartamas
- Kiaraview
- Kiaramas
- Tmn Duta Nusantara
- Tmn Duta Tropika
- Hartamas Heights
- Tmn Pandan Jaya
- Tmn Cempaka
- Tmn Bakti
- Tmn Nirwana
- Taman Putra Sulaiman
- Tmn Cahaya
- Pandan Cahaya
- Tmn Dagang
- Tmn Tenaga
- Tmn Miharja
- Tmn Kobena
- Flat Sri Melaka
- Taman Saga
- Taman Teratai
- Taman Bukit Permai
- Taman Mega Jaya
- Taman Seraya
- Taman Melur
- Kg. Cheras Baru
- Taman Muda & Taman Mawar
- Taman Putra
PETALING (ZON 1)
- Desa Petaling
- Kampung Malaysia
- Taman Salak Selatan
- Kampung Baru Salak Selatan
- Taman Gembira
- Keseluruhan Jalan Kuchai Lama
- Taman Lian Hoe
- Taman Salak Jaya
- Pantai Dalam
- Mah Sing U5
- Tropicana Golf
PETALING (ZON 2)
- Seksyen 1, Petaling Jaya
- Seksyen 2, Petaling Jaya
- Seksyen 3, Petaling Jaya
- Seksyen 5, Petaling Jaya
- Seksyen 6, Petaling Jaya
- Seksyen 7, Petaling Jaya
- Seksyen 8, Petaling Jaya
- Seksyen 9, Petaling Jaya
- Seksyen 18, Petaling Jaya
- Seksyen 51A
- Taman Sri Sentosa
- Kampung Pasir Baru
- Taman OUG
- Taman Yarl
- Taman Perindustrian Bukit Jalil
- PPRT Kampung Muhibbah
- Ara Damansara
- Bandar Utama 1 - 11
KLANG/SHAH ALAM ZON 1
- Sg Kapar Indah
- Bandar Bukit Rajah
- Putra Height/ Bukit Lancung
- Bukit Tinggi 1
- Bukit Tinggi 2
- Bandar Botanik
- Bandar puteri
KLANG/SHAH ALAM ZON 2
- Taman Aman Perdana
- Bandar Setia Alam
- Seksyen 27
- Seksyen 28
- Megahub
KUALA SELANGOR ZON 1
- Kawasan Sungai Darah (Kiri dari Batang Berjuntai)
- Sepanjang Jalan Raja Musa dari Batang Berjuntai hingga ke Batu 7 Tanjung Karang
- UNISEL dan Taman Ilmu
- Kampung Bestari Jaya
- Seluruh Kawasan Bukit Belimbing dan Hujung Permatang
- Seluruh Kawasan Tanjung Karang dari Pasir Penambang ke Pekan Tanjung Karang
- Sungai Gulang-Gulang dan Parit Serong
- Sungai Tengi Kanan
- Seluruh kawasan Puncak Alam Fasa 1,2,3 dan Shah Alam 2
KUALA SELANGOR ZON 2
- Kawasan Sungai Darah (kanan dari Batang Berjuntai)
- Pekan Batang Berjuntai
- Batu 7 Ijok Dari Jalan Datuk Muskam hingga Bukit Badong
- Bukit Badong
- Sepanjang Jalan Rawang dari Pekan Batang Berjuntai hingga Kg Kuantan
- Jalan Kelab
- Jalan Bukit Rotan
- Seluruh Bandar Seri Coldfields / Desa Coldfields Sungai Buloh
- Seluruh Seri Pristana
- Seluruh Alam Perdana
- Kampung Sentosa
- Kampung Seri Aman
- Saujana Utama 3
- Taman Alam Jaya
- Kawasan Industri Batu 23, Ijok
- Jalan Meru Puncak Alam (McDonalds)
HULU SELANGOR ZON 1
- Seluruh Bukit Beruntung
- Seluruh Bukit Sentosa
- Seluruh Sg. Buaya
- Seluruh Bukit Teratai ( Estate)
- Seluruh Bandar Country Home
- Seluruh Taman Desa Mas
- Seluruh Saujana Rawang
- Seluruh Taman Teknologi
- Seluruh Taman Velox
- Seluruh Batu Arang
- Seluruh Kota Puteri
- Seluruh Sg. Bakau
- Seluruh Emerald
- Seluruh Taman Garing
- Seluruh Rawang Intergrated / Sg. Dua
HULU SELANGOR ZON 2
- Seluruh Rasa
- Seluruh Bandar Baru Batang Kali
- Seluruh Tamu Hill Park
- Seluruh Taman Semarak Batang Kali
- Seluruh Kawasan Perindustrian MIEL
- Seluruh Taman Desa Alam Ria
- Seluruh Taman Bukit Rawang Jaya
- Seluruh Taman Bukit Rawang Putra
- Seluruh Taman Mutiara
- Seluruh Bandar Baru Rawang
- Seluruh Kg. Rajah/Pekan
- Seluruh Kg. Kenanga Rawang
- Seluruh Kg. Sg. Terentang/Kg. Baru
- Seluruh New Green Park/Taman Sri Hijau
- Seluruh Jalan Pahang/ Maktab Polis KKB
- Seluruh Taman Arif/Teratai KKB
- Seluruh KKB Utama
- Seluruh Kg. Dagang Setia/ Kg. Kelapa KKB
- Seluruh Taman Ampang Pecah KKB
- Seluruh Taman Ampang Indah KKB
- Seluruh Taman Millenium KKB
- Seluruh Taman Damai KKB
- Seluruh Bukit Bujang KKB
- Seluruh Taman Tanjak
- Seluruh Taman Desa Rening Jaya
- Seluruh Kerling
- Seluruh Hulu Bernam
- Seluruh Taman Bernam Jaya
- Seluruh Taman Keliang Kalumpang
- Seluruh Taman Bahtera Hulu Bernam
- Seluruh Kg. Pinang Hulu Bernam
- Seluruh Kuang
- Seluruh Kundang
- Seluruh Tasik Puteri
- Seluruh Serendah
- Seluruh Ulu Yam Lama
- Seluruh Antara Gapi
- Seluruh Sungai ChohAzlia Natasha and Iwa Chenta Indie II were tagged in a photo.Exzo Utara with Azlia Natasha and 19 othersPadan muka kau hantu sialan jelmaan manusia, Wan Muhammad Azri Wan Deris aka Papagomo. Seluar dalam pun habis, bogel la kau kali ni.
Nasib baik la papagomo tak kena bayar RM100juta macam yang Anwar saman tu, takat kena RM800k saja. Tapi takat RM800k pun aku rasa Papagomo kompom jadi papakedana. Kecuali la kalau ada pemimpin Umno yang sebelum ni Papagomo dok jilat sanggup nak tolong bayar saman RM800ribu tu.
Pemimpin Umno macam Muhyiddin akan tolong Papagomo bayar saman?
Iwa Chenta Indie II was tagged in Mistor Suarez's photo.HARI2 TERAKHIR SEORANG KM MENTERI YANG AKAN DI KENANG DAN DIINGATI OLEH RAKYAT SARAWAK....
Iwa Chenta Indie II and Nenek Kebayan Moden were tagged in Mistor Suarez's photo.MENJELANG PERLANTIKKAN TAIB MAHMUD KE JAWATAN TUAN YANG TERTUA ( TYT)
Kesian Rosmah Mansor...
- Feb 28, 2014
- SHAHBUDIN HUSIN
Berucap dalam satu majlis semalam, beliau berkata, "semua telah diambil rakyat, termasuk masa dan hobi saya. Saya sampai tiada masa untuk bermain badminton sekarang. Saya hanya luangkan masa untuk rakyat".
Ucapan Rosmah ini agak menghairankan kerana siapa yang menyuruhnya sibuk-sibuk atau menyibukkan diri menjaga rakyat. Tiada siapa yang memintanya berbuat demikian, bahkan beliau tidak dibayar gaji pun untuk menjaga rakyat. Beliau bukanlah wakil rakyat, menteri atau seumpamanya.
Beliau hanyalah isteri seorang Perdana Menteri yang perlu menyokong kerjaya dan menemani suaminya dalam program-program tertentu yang memerlukan kehadirannya. Tetapi ketika Najib ke pejabat, tidak perlulah beliau ke pejabat sama. Tiada siapa yang marah jika ketika Najib ke pejabat, beliau hanya berehat di rumah dan tidak berjumpa rakyat.
Sebagai isteri Perdana Menteri atau bahasa canggihnya, First Lady, bagaimanapun beliau bolehlah mengaktifkan dirinya dalam program-program ringan seperti yang biasa dilakukan oleh mana-mana isteri pemimpin lain di dunia ini. Isteri Presiden Amerika, Michelle Obama misalnya sering terlibat dalam program-program santai seperti bersama kanak-kanak, wanita, menghadiri program kebajikan, pertunjukan fesyen amal dan sebagainya.
Jika ditambah dengan program Permata pun, Rosmah sebenarnya tidaklah sesibuk mana. Tapi kenapa semua masanya diambil oleh rakyat sampai tiada masa bermain badminton? Adakah Najib menderanya untuk melakukan kerja-kerja bertemu rakyat?
Rosmah sebenarnya tidak perlu mengeluh kerana tiada siapa mewajibkannya melayan rakyat daripada pagi sampai petang dan kemudian bersambung hingga ke malam. Kerja melayan rakyat adalah kerja suaminya, menteri-menteri adan wakil rakyat yang sudah dibayar gaji oleh kerajaan.
Tetapi jika beliau melakukannya kerana suka-suka atau ingin membantu Najib, berpada-padalah. Curilah masa untuk hobi sendiri seperti membeli-belah, bertemu kawan-kawan atau bermain badminton dan janganlah sampai terlebih sibuk daripada wakil rakyat, menteri atau pegawai di Jabatan Perdana Menteri sendiri yang memang dibayar gaji untuk kerja demikian.
Ada seorang bekas pegawai Najib yang ketika berkhidmat dulu menjadikan setiap hari Khamisnya untuk beliau bermain golf bersama kawan-kawannya. Di hujung minggu tertentu pula, pegawai terbabit juga masih mempunyai masa bermain golf sehingga ke Indonesia dan Thailand sedangkan beliau lebih dikehendaki membantu bossnya melayan rakyat.
Jika pegawai Najib sendiri yang memang dibayar gaji untuk sebahagiannya ialah melayan rakyat masih mempunyai banyak masa melayan hobi golfnya, agak menghairankan juga bagaimana Rosmah sampai tiada masa untuk bermain badminton.
Lagi pun, baru beberapa hari lalu ketika menyampaikan sumbangan air mineral di Cheras, Rosmah mengelak ketika didekati wartawan dengan alasan beliau hanyalah suri rumah dan bukannya ahli politik.
Kalau hanya suri rumah, kenapa sampai sibuk sangat sehingga tiada luang waktu untuk bermain badminton?
Ternampak ada kecelaruan di sini, sekejap suri rumah dan sekejap yang lain sebagai penjaga rakyat paling sibuk. Kalau hanya suri rumah sebagaimana yang diakuinya, disitulah sebenarnya kepuasan dan pahala untuknya. Sebagai suri rumah tetapi menyibukkan diri mahu menjaga rakyat sama, belum tentu dapat pahala, apatah lagi jika mengabaikan suami dan mengeluh kemudiannya.
Bagaimanapun mungkinlah tugasnya sibuk dengan rakyat dan menemui pelbagai kelompok manusia sekarang ini berikutan suasana politik tidak lagi stabil, bahkan yang mendesak suaminya berundur pun makin ramai. Selain pihak pembangkang dan yang terbaru, Hindraf pula bersuara dengan desakan yang serupa, bekas Perdana Menteri, Mahathir serta Daim Zainuddin pula sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengganggunya.
Mungkinlah semua ini yang mengganggu Rosmah untuk meluang masa daripada hobi badmintonnya. Alahai, kesiannya...
Namun, jika Rosmah terlampau ingin melangsaikan hobinya yang banyak tertangguh selama ini, beliau bolehlah juga meminta suaminya agar berundur dengan segera. Kemudian berbadmintonlah dengan sepuasnya. - http://shahbudindotcom.blogspot.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan