Saturday, February 22, 2014
:: PBS ; PANDANGAN PERIBADIKU SELAKU PENTAKSIR ::
Assalamualaikum...
Bersua kita dalam entry yang serious...
Sebenarnya takut jugak nak tulis...
Sebab kot2 ada orang print letak atas meja pengarah...dan2 tu kne
tindakan tatatertib... kne pindah Sabah ke mana... gelap la jalan
hidupku...
Tapi...
Bila fikir...
Pendapat peribadi..
Takkan xboleh kot...
Takkan kita xboleh bercerita dan memberi pendapat...
Sebab kekadang dalam membuat tindakan...
Mungkin ada terlepas pandang mana2 sisi...
Maka kalau ada pendapat untuk ditambah baik... bukankah lebih bagus?
Dan aku terpanggil untuk menulis ini juga adalah untuk membersihkan nama
baik tugas guru dari pandangan serong mereka-mereka yang selain dari
kerjaya seorang guru... iya.. gambaran yang diberikan oleh sesetengah
pihak seolah-olah bahawa guru sangat teruk kerana hanya pandai mengomen
dan tidak melaksanakan PBS dengan betul.. sedih tau... rasa macam
sia-sia jek bertungkus lumus bersengkang mata cuba sehabis daya untuk
melaksanakan PBS tp di akhir cerita seolah-olah cikgu ni apa pun
xbuat... dan bertambah sedih bila kenyataan itu dikeluarkan oleh pihak
yang sepatutnya membela nasib guru... T___T
Maka...sekali lagi aku tegaskan..bahawa ini adalah pandangan
peribadi...tanpa sebarang niat untuk menghasut apatah lagi nak ajak demo
gulingkan kerajaan... bukan ok... cuma nak cerita pasal PBS dan nasib
guru kerana dipersalahkan...
hanya untuk membuka mata bagi mereka yang tidak pernah tahu tentang PBS atau mendapat maklumat yang salah...
hanya untuk membuka mata bagi mereka yang tidak pernah tahu tentang PBS atau mendapat maklumat yang salah...
Ini adalah kisah benar dari aku yang telah menjadi pentaksir PBS malah
pernah memegang jawatan S/U PBS sebelum pindah... aku guru sekolah
menengah...mengajar Tingkatan 1,2 dan 3... kalau cikgu sekolah rendah
aku xpasti bagaimana pengalaman mereka... diorang lagi la.. 2011 dah
mula untuk budak darjah satu... (Ezry anaknsaudara aku la batch itu..
batch eksperimen... xtau la mcm mna UPSR dia nnt huhuhu~~).. maka cerita
ini adalah sangat panjang... kalau takut juling...jangan baca... kalau
ada niat tidak baik terhadap aku juga sila jangan baca.. saya merayu
supaya entry aku ini tidak disalahtafsirkan... anggap je korang baca
ruangan komentar di mana2 surat khabar *(aku ada terfikir nak hantar
kat ruangan paper tu...tp mcm pendek sangat..nnt takut apa yang aku nak
ceritakan xsampai... jadi tulis kat blog boleh panjang-panjang... )
2011
Alkisah bermula pada penghujung 2011 apabila KPM mengumukan bahawasanya
PMR akan dimansuhkan bermula 2014... maka bermula saat itu...kita
diperkenalkan dengan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah atau
singkatannya PBS... Pentaksiran... untuk menggantikan penilaian..... PMR
kan Penilaian Menengah Rendah...
Dari segi istilah..pentaksiran membawa maksud... sila rujuk kamus
dewan.. tapi secara ringkas membawa maksud penilaian secara
menyeluruh... xfaham? Begini... kalau pelajar jawab silap... kita bagi
semula soalan tu untuk dia jawab... sampai dia boleh jawab dengan
betul... xde istilah markah... bagus kan PBS ni? Hehehe.. itu baru
maksud... tak masuk pelaksanaan lagi tu... jeng jeng jeng...
Maka...bermula penghujung 2011... semua guru yang mengajar menengah
rendah berasa suspen terutamanya guru-guru yang mengajar tingkatan 1..
ye la..tahun 2012 bermula pelaksanaannya..tapi satu maklumat pun
xdapat...yang diberitahu.. PBS ganti PMR...
2012
Maka masuklah tahun 2012.... masih tiada sebarang maklumat.. maka cikgu2
dengan penuh iltizam... mengajar dengan penuh semangat seperti biasa...
terkontang kanting tanpa sebarang maklumat antara PBS dan PMR...
sehinggalah pertengahan Mac - April... wakil guru tingkatan 1 bagi
setiap subjek bagi setiap sekolah dipanggil untuk Kursus Penyebaran
Maklumat PBS Tingkatan 1... Kursus selama 4 hari.. pulang dari kursus
itu..setiap guru diwajibkan untuk memberi taklimat kepada rakan2 guru
subjek yang lain... maka.. secara kesimpulan... akhir bulan April baru
guru-guru mendapat maklumat tentang PBS... antara yang diberitahu ..
1) tiada peperiksaan untuk pelajar... 100% PBS...
2) PBS dibahagi 2 iaitu PS = pentaksiran sekolah dan PP= pentaksiran pusat
Pentaksiran sekolah dilakukan oleh cikgu.. 100% cikgu mengikut DSP yang
dikeluarkan lembaga peperiksaan... DSP inilah yang dibahagikan kepada 6
band.. band 1 - band 6... band 1 paling lemah...band 6 paling hebat...
dan setiap band ini dibahagikan pula mengikut deskriptor dan evidens
yang tersindiri.... maka jadilah ia macam ini....
pentaksiran pusat ialah tugasan yang akan diberikan kepada pelajar oleh
pihak Lembaga Peperiksaan... pelajar akan diberi tempoh masa tertentu
untuk menyiapkan tugasan tersebut.
konsep PBS... 100% dibuat oleh pelajar... tidak boleh dibantu oleh mana2
individu untuk menyiapkan projek tersebut. sama ada PS atau PP.
maka setiap soalan itu tidak boleh diberikan kepada pelajar untuk
dijadikan kerja rumah... semuanya harus disiapkan di dalam kelas...
waktu mengajar bagi satu masa dalam 35 minit- 40 minit... berapa minit
masa yang diperlukan untuk pelajar menjawab evidens2 itu..? sekolah
MRSM, SBP or sekolah yang budak pandai2 memang tiada masalah... tapi
kalau sekolah yang majoritinya pelajar berpencapaian sederhana dan
lemah... bagi masa 30 minit untuk jawab tu pun banyak kosong dari
jawab.. ada sesetengah tu kosong je kertas tiada jawapan..padahal baru
je lepas ajar sblm bagi soalan tu..... T___T ... jadi.. guru menghadapi
konflik... diantara nak mengajar menghabiskan syllabus dan nak bagi masa
untuk pelajar menjawab... kalau setiap subjek ada 4 chapter je xpelah
jugak... ni 7-8 bab... mcm mna nak habiskan syllabus? mcm mna nak
pastikan pelajar dapat menjawab pentaksiran PBS? dah la evidens tu
banyak.. korang tengok la sdiri gambar di atas tu.. cuba kira berapa
evidens semuanya... tu baru cerita nak laksanakan.. aku xmasuk bab
merekod data lagi.... huhuhuhu...
Pentaksiran Pusat tak semestinya masa tingkatan 3... dia ada lampirkan
jadual... masa form 1 subjek apa ada PP.. masa f2 subjek apa ada PP..
masa f3 subjek apa ada PP... Kalau xsilap aku dalam tu tulis Sivik masa
f1 bulan 7.. sains masa f2... ada dlm file.. file kat sekolah...
dan result PP akan digabung dengan result PS oleh lembaga peperiksaan...
3) Setiap pelajar wajib
mempunyai fail peribadi yang dikenali sebagai Fail Perkembangan Murid...
didalam fail ini perli disimpan evidens pelajar... dala fail tu ada
separator mengikut subjej.. evidens tu soalan2 yang diuji tadi tula...
cuba tengok berapa banyak evidens yang ada bagi setiap pelajar.. itu
baru subjek sains... tak kira lagi subjek lain... untuk makluman semua..
semua subjek perlu melaksanakan PBS ; BM, BI, SAINS, MATH, SEJ, GEO,
PAI, PM, KH, PJK, SIVIK, PSV, elektif : bahasa seperti B.ARAB, B.CINA
& B. TAMIL dan MUZIK..
*2012 = guru diberitahu bahawa semua kena ada evidens untuk disimpan di
dalam fail perkembangan murid...sebagai bukti pelajar tersebut telah
mencapai evidens tersebut. kalau soalan jenis oral... soalan tu kne
simpan sebagai evidens pelajar... bermaksud masih perlukan kertas.
boleh korang bayangkan tak berapa banyak kertas yang perlu digunakan
untuk pelaksanaan PBS pada tahun tersebut????? Kementerian tak bekalkan
kertas pada sekolah..maka pandai2lah sekolah cari dana untuk tampung kos
pelaksanaan PBS (fail perkembangan individu & kertas untuk cetak
soalan)
Maka adalah sesetengah sekolah terpaksa mengeluarkan surat kepada ibu
bapa memohon untuk mebayar bayaran tambahan PBS dalam RM10-RM20... Maka
ibu bapa pun ramailah yang merungut... sekolah ni tak habis-habis nak
mintak duit... tengok,.... cikgu jugak yang salah... T____T dah la
dipersalahkan oleh pihak ibu bapa... yang tak bayar tu ramai jugak....
yang jadi mangsa guru kelas pelajar Tingkatan 1 la masa tu... bertambah
satu lagi beban... dah la nak mintak yuran PIBG tu satu hal..tambah
pulak dengan satu bayaran lagi... T___T aku merasainya sebab aku juga
merangkap guru kelas tingkatan 1 pada tahun 2012 tu...
4) setiap kelas WAJIB mempunyai
satu fail showcase... dalam faile showcase tu ada separator untuk
setiap subjek.. fungsi fail ini ialah untuk simpans evidens terbaik
pelajar di dalam kelas itu bagi setiap subjek bagi setiap evidens...
contoh..
B1D1E1 = Rahman terbaik
B1D1E2 = Fatimah terbaik
seterusnya sampaila semua evidens tu...
terbaik dinilai oleh guru.. kalau katakanlah satu kelas tu jawab semua
betul.. maka penilaian diambil kira mengikut kekemasan atau ketelitian
pulak.. ha.. mcm tu la kekdahnya...
persoalannya...
kita tunggu cerita aku yang dibawah... bercerita mengikut sekuel... barulah lebih pemahaman..
5) bila ditanya tentang
f2 dan f3.. katanya..tunggu cikgu... cerita form 2 kita tunggu tahun
depan.. yang tahun ni buat yang form 1.... hurm..sedikit musykil...
kalau aku kan..kita dah betul2 pprepare.. tanya la benda yang 4,5 tahun
akan datang.. kita boleh jawab kan... sebab kita dah well prepared.. klu
tak boleh jawab ni..nampak sangat xde perancangan... xgitu persepsi
kita?
ok.. berbalik kepada cerita tahun 2012...
bulan 4 guru2 tingkatan 1 disetiap dapat taklimat... maka berkelam
kelibutlah semua.. tergagap-gagap bertatih-tatih nak melaksanakan PBS
ni... kesimpulannya bulan 5 baru start... masa tu bulan 5 kita dah masuk
bab 4 atau 5 dah kan.. tapi sebab PBS baru dijelaskan.... cikgu2
terpaksa ulang semula dari bab 1 semata-mata untuk buat PBS... jadi
boleh bayang tak macam mana kekelamkabutan kami pada tahun 2012 tu nak
terkejar-kejar laksanakan PBS.. dan syllabus ulang semula bab 1 pada
bulan 5... boleh bayang tak macam mana cikgu-cikgu terpaka bertungkus
lumus untuk habiskan syllabus?? semuanya kerana pengenalan PBS yang agak
tidak sistematik di situ...
bayangkan aku S/U PBS... bulan 5 nak kena uruskan fail pelajar tingkatan
1.. masa tu dalam 120 orang... orang seronok cakap cikgu cuti banyak..
aku masa cuti sekolah bulan 5 tu... seminggu aku berkampung duk uruskan
fail PBS pelajar2 tingkatan 1... nikmat kan jadi cikgu.. cuti banyak? tu
fail budak.. xkira lagi dengan aku nak uruskan aku punya evidens yang
mengajar ni... dah la masa tu mengandung 1st trimester... nasib baik
jenis xde alahan... takpe..demi tugas dan arahan yang dikeluarkan
jabatan.. semua cikgu bertungkus lumus siapkan tugasan yang
diamanahkan.... dan cuba sehabis daya untuk memastikan pelajar mendapat
band yang terbaik.. takut merosakkan masa depan pelajar... iyelah...
KAMI DIBERITAHU BAHAWA BAND DARI TINGKATAN 1 AKAN DICAMPUR DENGAN BAND
SEMASA TINGKATAN 2, DAN 3.. DAN LEMBAGA PEPERIKSAAN AKAN GABUNGKAN DAN
KUARKAN KEPUTUSAN AKHIR MENGIKUT RUMUS MEREKA... sebab itu setiap
pencapaian pelajar harus disimpan dilaman web SPPBs, Sistem Pengurusan
Pentaksiran Berasaakan Sekolah.... secara ONLINE..
bala besar bagi setiap guru yang melaksanakan PBS.... huhuhuhu~~
tapi sebelum aku bercerita tentang SPPBS....
Aku nak bercerita dulu tentang cara merekod maklumat pentaksiran...
ada 2 borang...
- Borang Transit
- Borang Perkembangan Individu
Borang Transit
ini softcopy rekod transit... untuk 1 kelas.... (aku blackan nama
pelajar aku atas akta kerahsiaan... hehehehe) borang mesti dalam bentuk
hardcopy.. sebab dalam setiap kotak evidens tu perlu dicatat tarikh
bila pelajar tersebut mencapai atau menguasai evidens tersebut.... aku
ulangi..catat tarikh... bagi setiap pelajar.... cuba kira berapa orang
dalam 1 kelas tu... cikgu tak mengajar 1 kelas... macam aku.. hah.. 5
kelas... boleh imagine tak..
bila nak tanda evidens?
bila nak tulis tarikh dalam rekod transit?
harus diingat... pelajar WAJIB diberi peluang untuk menjawab ualngan 2
atau 3 kali untuk memberi peluang dia menguasai evidens itu...
BILA PULAK NAK BAGI BUDAK JAWAB SEMULA?? BILA NAK MENGAJAR????
iye,, secara teori sangat simple.. perfect... bagus yang amat...
tapi cuba jadi pihak pelaksana macam cikgu...
baru korang tau senak dan berpinar butir mata..
stressed...
cuba kira...
1 kelas katakanlah 25 orang (susah nak jumpa budak sesedikit ini dalam kelas..banyak yang 30 ke atas... )
mengajar 4 kelas...
25 x 4 = 100 orang pelajar
1 pelajar ada 60 evidens untuk dilaksanakan...
cucba kira berapa banyak evidens yang seorang cikgu kena tanda..
100 x 60 = 6000....
aku ulangi...
6000...!!!!!
Itu kalau budak 25 orang sekelas la... kalau 38 orang sekelas mcm mna?
tu Sains Tingkatan 1 tu yang 60 evidens.... cuba kira yang Sains
Tingkatan 3 dalam gambar yang awal2 tu ada berapa evidens... 122 evidens!!!
adakah bila mengajar kelas PBS ni cikgu2 jadual waktunya hanya 10 waktu
seminggu...?? tidak.. sama jugak.. 22-28 waktu seminggu... tidak
memegang sebarang jawatan si sekolah? xjadi guru tingkatan? tak jadi
ketua panitia? tak terlibat dengan kegiatan ko kurikulum? tak terlibat
dengan 1M1S? jawapannya...tidak sama sekali.. jadi guru pentaksir PBS
tidak dikecualikan dari sebarang jawatan dan aktiviti... dan kadang2 tu
siap kena pi kursus 2,3 ,4 hari... 4 minggu pun pernah... jadi bila nak
buat semua-semua ni? masa kita sama je... 24 jam.. xlebih tak kurang...
banyak tau kerja cikgu kat sekolah selain mengajar... tambah dengan PBS
ni pulak... memang tercungap-cungap...
itu baru cerita rekod transit...
tak cerita lagi Fail Perkembangan Murid dan Fail Showcase...
kalau mengikut yang termaktud di dalam dasar pelaksanaan PBS...
setiap evidens pelajar harus dimasukkan di dalam Fail Perkembangan Pelajar....
buat satu masuk satu....
buat yang baru... masuk yang baru.. yang lama kuarkan...
aku ada 6000 evidens?? agak2 ada masa ke aku nak gi kuar masuk evidens
dalam fail tu? kalau ada masa nak kencing makan sembahyang main dengan
anak tu pun rasa patut buat sujud syukur banyak2 dah tau...
tak kira lagi pulak dari setiap evidens tu... dalam 25 kena pilih yang terbaik...
bila nak pilih2 tu? ada 3,4 or 10 evidens aku mampu kot nak pilih2 the best among 25... tapi kalau 60 evidens kalu?? mampu???
Ni gambar ambil dari internet... nampak xkesusahan para cikgu?? Untuk benda yang tiada makna... |
secara teori yang dibentangkan dalam dasar PBS memang aku akui... sangat
bagus... memang menyeluruh... kalau boleh aku siap nak cadangkan
lagi... kalau boleh kita bagi peluang kat pelajar tu biarlah jawab
sampai beratus juta kali pun..asalakan sampai dia mampu lepas... pastu
kalau boleh.. setiap eviden tu biar pelajar jawab 3 kali.. baru
menunjukkan pelajar itu benar-benar menguasai... ha.. aku dah cakap
kan.,. takat teori.. bentang dengan air liur..aku pun boleh bagi
cadangan berapi.. tak payah ada phd bagai pun... tapi bila masuk
bahagian pelaksanaan.. korang rasa praktikal ke?
kalau sistem yang macam ni.. dengan perekodan macam ni.. aku rasa kalau
applied kat universiti.. yang pangkat Professor pun tak tentu lagi mampu
buat sendiri... ada tutor and RA ramai maybe boleh dilaksana.. tapi kat
sekolah? mati terjelir cikgu sorang-sorang... . tapi yang terjelir
smpai stressed smpai tak tidur malam...duk cuba buat selagi
termampu..ada pernah orang hargai? ada pernah orang nak ucap terima
kasih?? takdenya.... siap cakap salah cikgu,... cikgu tak buat kerja..
sebab tu PBS tidak berjalan sempurna... .T____T
itu baru cerita perlaksaan dan merekod...
xmasuk part yang paling hangat... SPPBS... yang aku dah sebut kat atas
tadi.. Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah...
semua pencapaian pelajar WAJIB dikeyin dalam website SPPBS secara
online... sebab..... diakhir nanti.. lembaga ada rumus sendiri untuk
mengularkan band pencapaian pelajar berdasarkan pencapaian pelajar yang
dibuat oleh cikgu tadi.... dan bala pun bermula.......
sistemnya yang sangat teruk.. yang sungguh meminta dimaki sumpah oleh semua pengguna...
jammed.. xboleh bukak... teruk sangat lah.. nak cerita pun tak retilah... tapi aku boleh bagi analogi...
apa perasaan korang kalau nak bukak Facebook...
masukkan ID... masukkan password...
pastu dia duk
loadingggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg
dalam 15 minit... pastu kuar semula suruh isi semula ID dan
password....
tiada apa-apa perasaan kan?
cuba bayangkan lagi... 10 kali korang cuba..tapi hasil duk macam tu je...masih xdapat log in...
apa perasaan korang masa tu?
boleh bayang tak kalau korang cuba dari pukul 8.00 malam sampai 10 malam... masih xdapat lagi log in...
ada tak rasa unsur2 nak marah dan menyumpah??
ok..situasi kedua...
korang nak log in Facebook...
masukkan ID dan pasword...
tungguuuuuuuuuuuuuu dia
loadinggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg........
dapat masuk... yeay..!!! happy.... pastu laju2 taip comment kat wall
kawan.... tengah duk taip..skali dia otomatik log out.... dan korang
kena log in semula.. tunggu
loadinggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg
pastu kne tulis semula comments yang korang dah tulis tadi...
ada xperasaan enjoy di situ?
itu sekali... kalau 10 kali korang duk ulang taip comments sama tapi xberjaya send sbb terlogout...
seronokkah rasa hati? ada tak rasa nak menyumpah seranah?
ok....situasi ketiga...
korang log in....
masukkan ID dan password...
yeay..laju jek boleh sign in..
happy terloncat2 rasa jiwa..
cepat2 reply comments orang tu..orang ni..
post kat wall orang tu..post kat wall orang ni..
share video ceraha UAI and Ustaz Kazim..
happy...
tapi xtau kat mana silapnya...
bila check...satu pun xde sebenarnya..
segala comments yang ko tulis xde..xkuar..xsave ke ape ko pun xtau..
segala video yang ko share tadi xde pun..
apa perasaan? rasa sia-sia tak?
rasa hairan x dengan server Facebook??
ok.. dari pukul 8.00mlm - 10.00 malam korang duk menghadapi Facebook dengan masalah-masalahnya itu tadi...
sekali ternampak kat Groupon... ada sale... kasut Nike dari harga RM415 jadi RM89... masa tinggal 6 jam...
try beli online... skali e-banking xleh connect... duk loading situ la..
xleh nak wat payment... padahal masa dah xlama dah untuk sale habis....
apa perasaan? happy? ceria? atau menggelabah, cuak dan rasa nak maki orang? maki sistem bank la loqlaq.... betui x?
maka korang pun tutup la laptop.. pasrah nak tido... tapi mata xleh
tidur ni..duk nampak kasut Nike tinggal beberapa jam lagi sebelum habis
promosi nih.... xleh tdo yang amat.. whatsaap kawan habaq xlena tdo bank
punya sistem gelong... member pun cakap..ha..dia dah berjaya beli kasut
tu semalam.. dia kata dia bangun pukul 4 pagi.. elok jek sistem
e-banking tu.... korang pun apa lagi kan.. mestilah berkobar-kobar
kan..tambah2 kawan dah berjaya beli... set jam.. pukul 4 pagi... bangun
untuk beli kasut kat Gruopon...
ok.. korang nak cerita happy or cerita sedih?
kalau cerita happy... baca no 1... kalau nak cerita sedih.. baca no 2 dan no 3...
- bangun pukul 4 pagi... boleh log in Groupon... boleh buat payment... dapat la kasut Nike tu..
- bangun pukul 4 pagi... e-banking tu masih lagi membuat onar... maka melepaslah kasut Nike tu... tahan pendam rasa je la dengar cerita kawan2 yang sempat beli...
- tak terjaga... so tak tau la klu bangun jadi orang yang berjaya beli ataupun x...
ok.. itu analogi aku.. kesemua analogi tu menggambarkan situasi para guru untuk memasukkan prestasi pelajar ke dalam SPPBS...
Facebook benda lagha...jadi bila terjadi untuk hal kerja... tension dan stressed dia berganda2 tau ..
Gruopon tu na maksudkan guru2 ada dateline..tapi sistem gelong... susah hati ooo... memang xblh tdo lena...otak senak dan selirat...
Facebook benda lagha...jadi bila terjadi untuk hal kerja... tension dan stressed dia berganda2 tau ..
Gruopon tu na maksudkan guru2 ada dateline..tapi sistem gelong... susah hati ooo... memang xblh tdo lena...otak senak dan selirat...
aku harap korang faham la maksud yang aku cuba sampaikan...
bukan sehari je tau menghadapi masalah untuk log in SPPBS... tapi boleh dikatakan sepanjang tahun...
jarang sangat la time dia ok untuk key i
waktu siang tu memang agak mustahil la kan.. sebab kita nak tanda
evidens lagi..nak rekodkan lagi..nak kuar masuk evidens dalam fail
lagi... tinggal waktu malam je la.... tapi tu la.. waktu "prime-time"
memang susah nak dapat peluang boleh key in.. selalunya pukul 3,4
pagi.... sebab xramai pengguna online..tu yang server xgelong.... tapi
aku nak tanya.. masa kerja cikgu2 ke
pukul 2,3,4 pagi ni? ada kerja shift ek???? kalau kerja shift.. pagi
esok tak payah pi sekolah dah...masuk malam esok pulak la kan
patutnya..tapi tak kan..? pagi esok2 awal2 lagi dah kena pi sekolah
macam biasa.. dah tu.. bila masa rehat? ada 6000 evidens ni nak kne tick
dekat SPPBS tu... satgi tak buat kan masa depan pelajar dipertaruhkan... tu yang pulun stay up semua cikgu... anak kemana,..laki kemana...
kalau takat satu malam je sistem gelong..xdenya orang bising...
kalau takat satu malam je kena stay up 3,4 pagi..xdenya orang bising...
ni sepanjang tahun...
dah r kalau bangun tu betul boleh key in xpe..
ni sistem still xleh key in..
kalau boleh key in pun..
sejam tu hanya utk key in 2,3 orang budak...
apa perasaan korang kalau bukan Facebook dua jam..
hanya boleh view 2 kawan jek..
yang lain masa dihabiskan untuk loading..
rasa happy? bangun pukul 4,5 pagi nih...
macam aku cerita... itu tahun 2012...
PBS start bulan 5...
kuar kat web SPPBS... tarikh akhir key in sebelum 31 November...
senangkan kuar arahan..
yang cikgu2 ni macam orang gila dah..
ye.. awal November lagi dah cuti sekolah..
korang ingat cikgu cuti tu maksudnya cuti la..
aku kena jaga STPM....
sesak jiwa raga...
sebab siang mna nak boleh key in..jaga exam..
kena tunggu malam la..
kalau malam xleh?
rasa setiap saat tu nak duk ngadap laptop... nak key in..
al maklumla aku guru kelas Tingkatan 1..
guru kelas lagi banyak nak kena key in..
aku yang pencapaian pelajar akademik dah...
mai tang yang PAJSK... kena key in maklumat Kelab/Persatuan,
Sukan/Permainan dan Unit Beruniform bagi sretiap pelajar kelas aku
jaga... macam aku cakap la... budak 35 orang... kalau sistem laju macam
Facebook takpe.. tapi ssitem siput sedut... loading manjang... tekanan
perasaan sangat.. sebab kerja kita patutu selesai dalam masa sejam dua
jek.. tapi sebab sistem yang sangat tidak efisien... berminggu-minggu
tak boleh nak siapkan... pastu macam Unit Beruniform... dia punya sistem
untuk key in xbetul.. petak nak tick tak kuar......dan naik nama cikgu yang tak buat kerja... wajarkah???
masa tu aku jadi S/U..... korang tak tau luluh jiwa bila pukul 7
pagi,..sorang cikgu veteran call aku... umur dia dalam 53 macam tu...
baya2 mak kita... tak pun mak cik-mak cik kita... pukul 7 pagi.. di hari
sabtu...
cikgu X : nieza.. maaflah call pagi-pagi ni...
aku : eh..xpelah..dah bangun dah..
cikgu X : ni..akak nak tanya.. SPPBS tu nieza boleh bukak x? akak try
bukak tadi..dari pukul 4 pagi akak try... tapi xboleh... ke komputer
akak yang rosak?
aku : eh..bukan.. memang SPPBS gelong... saya pun try xboleh nak log in...
pilu rasa hati... ortang baya mak-mak kita.. yang tak berapa mahir
komputer..tapi mencuba sepenuh usaha untuk merealisasikan PBS sampai
berjaga malam... padahal yang xbetul adalah sistem.. bukan komputer
dia... xjadi kat mak korang korang tak rasa.... dah la ada penyakit
darah tinggi bagai...
xmasuk lagi kes cikgu yang ada kanser buat chemotheraphy semua...
salah cikgu?
satu lagi...
dah la server out...
interface pun out...
xmesra pengguna..
suka nak buat page..
nama pelajar jadi 2 page...
pastu nak klik next page tu loading mcm biasalah.. klu gi sidai kain sebaldi.. masuk semula xtentu dah siap loading....
pastu dah isi untuk nama budak tu...
bila back..dia pi page 1 semula..
klik next page loading lagi...
tension tau.. membazir masa...!!!!
tu xkira lak evidens kena masuk ikut bulan..dah la sistem slow macam siput terencat..
nak loading page bila tukar bulan tu pun satu hal..
pendek kata...
interface tak mesra pengguna langsung...
membazir masa!!!! sedangkan banyak lagi kerja lain nak buat... nak
tanda evidens tu pun tercungap.. kerja2 rumah lagi... bila time
online... sistem nazak...
aku nak print screen kat sini pun xde... nak bkak sekarang SPPBS dah arwah... kenapa? tunggu aku cerita...
jadi untuk 2012... mula2 kata 30 November... pastu dilanjutkan sampai Januari...
dan alhamdulillah... semua settle..result pelajar daat dikeluarkan... dan sungguh mengecewakan...
membuktikan bahawa PBS bermaksud Pandai Bodoh Sama
1) cikgu-cikgu sememangnya kurang yakin dengan PBS sebab tiada
standardized dan validity tu kurang.... sebab 100% soalan disediakan
oleh guru mata pelajaran masing-masing.. korang rasa band 5 sekolah
harian pencapaian rendah ni sama ke dengan band 5 untuk pelajar SBP?
adil x? kalau dibuatnya cikgu SBP strict... cikgu sekolah biasa xstrict
untuk pemberiaan pentaksiran.. adil x? usah kata compare dengan SBP...
dengan sekolah sebelah pun dah banyak perbezaan... dengan kelas sebelah
pun dah banyak perbezaan... betul x?
2) Tengok gambar di bawah..
masa taklimat macam canggih katanya "SISTEM AKAN MERUMUSKAN BAND PELAJAR" ..
tau x rumusan dia macam mana?
cuba tengok pelajar 1...
dia menguasai semua evidens band 3 dan beberapa band 4...
keputusannya : band 3
pelajar 2 ..
dia menguasai semua evidens band 3, kebanyakan bank 4 (2 evidens xmenguasai) dan beberapa evidens band 5...
keputusannya : band 3
nampak x?
takat nak buat kesimpulan macam tu..
xpayah suruh sistem rumus..
aku pun boleh rumus...
sedih tau... rasa ditipu hidup2,,
rasa kesian pada pelajar...
betul x aku cakap.. Pandai Bodoh Sama...
evidens2 yang band 4 dan band 5 yang dia buat macam xmemberi makna...
usaha yang sia2...
patutnya hardcopy.. ni soft copy sebagai contoh.. untuk beri
penjelasan... aku sanggup bersusah payah print screen... tu bukan result
sebenar.. tu yg aku nak tunjuk "RUMUSAN" yang kononnya canggih
sangat...
dan sebagai cikgu...
aku pun xfaham dengan prestasi pelajar aku...
kalau korang ada anak yang generasi PBS ni korang tau tak pencapaian anak kotrang macam mana?
tersaut dek akal x?
Pentaksiran Pusat ? xde bayang.. melangut je la cikgu kena bohong..
bukan takat cikgu..budak2 f1 pun turut sama tertipu la jadinya...
Komen pelajar pada tahun 2012...
1) xseronok belajar.... semua subjek hari2 ada soalan.. stressed....xfun langsung... nak buat mcm mna...cikgu kne pastikan yang back dated tu semua dapat dicover... huhuhu...
2) cikgu2 jadi garang... mna xgarang...stressed ookk... bebanan kerja melampau2....
Komen pelajar pada tahun 2012...
1) xseronok belajar.... semua subjek hari2 ada soalan.. stressed....xfun langsung... nak buat mcm mna...cikgu kne pastikan yang back dated tu semua dapat dicover... huhuhu...
2) cikgu2 jadi garang... mna xgarang...stressed ookk... bebanan kerja melampau2....
2013
tahun ini... pelajar tingkatan 1 2012 naik tingkatan 2... pelajar
tingkatan 1 2013 masuk sesi... alhamdulillah..cikgu2 kurang
kekelamkabutan sebab boleh bermula seawal bulan Januari... tiada
sebarang back dated... maka tidak terkejar-kejar2 mengejar syllabus...
cikgu Form 2 masih teragak2 sebab tak biasa lagi.. cikgu Form 1 macam
aku dah jadi pro...
prp xpro... sakit kepala otak oooo nak mengadap evidens beribu2.... even
xbertulis..tapi nak rekod... bukan senang seperti yang diucapkan..
cuma...
SPPBS masih menjadi masalah utama...
xleh nak key in...Menjadikan cikgu2 makin hangin...
Kalau tahun lepas dah hang nak masukkan data PBS tingkatan 1 sahaja...
Maka buatlah persiapan cukup2 untuk menerima data2 PBS Tingkatan 1 dan 2 2013... ni x..lagi teruk dari 2012...
Macam xlogik langsung...
Main cadang je ke nak buat PBS ni? Xpernah kaji berapa ribu orang akak masuk server? Xpernah kaji berapa ribu data akan disimpan dalam server? Ini kah lambang sistem yang akan membawa perubahan besar kearah pembangunan negara yang berdaya saing?
Siap error ape benda ntah...null data... aku tnya abg ipar aku yang kerja IT apa masud error tu... katanya itu data overload...
Menyirap rasa darah... buat kerja xde perancangan...mcm tu la...pastu susahkan semua orang...pastu canang cikgu laksanakam PBS betul2... cikgu key in lambat sebab tu server jammed... childish!!! Just know how to blame others...never look upon yourselves...shame on you...
Dan...ni msg terakhir aku tengok...
Tutup terus dari hari tu smpai skrg.... cikgu2 terbeban dengan tugas
tahun lepas yang xselesai dan tahun ini yang tak dapat dimulakan....
Sebab April baru sistem dibuka untuk key in yang tahun lepas (in case
xsempat hari tu.. aku dah settle...tinggal Unif Beruniform yang gelong
tu...) tapi yang tahun ni xleh nak key in lagi... katanya lepas ni utk
key in PBS bukan lagi di SPPBS tapi di SPS... Sistem Pengurusan
Sekolah.. pasni aku cerita...
Pentaksiran Pusat masih tiada bunyi,.... maka kita buat anggapan
sendiri... masa form 3 la tu Penilaian Pusat akan dilaksanakan..
2014
cikgu2 menjalankan PBS seperti yang diarahkan.... Sistem untuk key in
pencapaian pelajar masih tidak dibuka..tunggu sehingga April.. maka
marilah kita mengumpul beban.... xpe.. nasiblah jadi cikgu..
Pertengahan Januari... aku diarahkan menjadi wakil Sains Matematik
Tingkatan 3 untuk mendengar Taklimat Pelaksanaan PPMR.... ha...
apekebenda PPMR ni... nilah yang exam ganti PMR... Uiksss... ada exam
pulak???? hari tu kata takde.... hahahaha.. kejutan dimana-mana...
hadir ke taklimat ini betul2 menghancur luluhkan hati,.... sumpah.. hati
retak berkecai seribu..rasa tertipu..rasa sedih..rasa marah..rasa
geram..semua rasa bercampur baur... apabila... pemberi taklimat
memberitahu
" Keputusan PBS Tingkatan 1 akan diprint semasa tingkatan 1, PBS
Tingkatan 2 untuk tingkatan 2... PBS Tingkatan 3 untuk Tingkatan 3...
tidak akan digabungkan... Lembaga tidak pernah mengeluarkan kenyataan
bahawa PBS akan digabung... "
kalau dapat dengar hati aku pecah.... memang bergegar dewan tu...
rasa usaha selama ini sia2 ..
ditipu oleh suatu sistem yang tidak dirancang sebetul-betulnya...
yang jadi sekarang..
pusing-pusing...
tengok result PPMR tu jugak...
yang ada exam ( 1 PAPER/ 2 JAM)
B. Melayu
B. Inggeris
Sains
Matematik
B. Arab/B.Cina/B.Tamil
yang ada oral
B. Melayu
B. Inggeris
Pelbagai Item (ala-ala kerja kursus)
Sejarah
Geografi
P.Agama Islam
Pend. Moral
K. Hidup
PSV
PJK
Sivik
Muzik
Keputusan dalam bentuk A,B,C...
dah tu apa beza dengan PMR? Mana ciri PBSnya? kenapa tak guna band??
apa gunanya PBS yang sedia ada??????????
Bila ditanya macam mana bentuk soalan....
Jawapannya... masih dalam perbincangan....
Bulan 10 nak laksana... tp ape pun xdecide lagi....
Cemerlang kan sistem baru ni....
Tapi... kalau BM & BI paper 2 jam... nak uji ape? Kalau nak suruh
tulis satu karangan 200 perkataan pun mau ambik masa sejam setengah
kot...
Jadi pendapat kalian...
Penilaian mana yang lebih berkesan..
PMR yang soalannya lebih menyeluruh..???
Atau PPMR yang skop sangat kecil...?
agak2 kalau nak masuk SBP or MRSM diorg utamakan result PPMR atau PBS
setiap tahun? ya..aku tau SBP and MRSM akan guna exam diorg sendiri...
itu utk kelayakan.. maksud aku utk tawaran..diorg akan refer result
mana??????? aku xdelah bodoh sangat untuk diperbodohkan sebegitu rupa...
agak-agak kalau nak streaming aliran masa tingkatan 4 nnt kita akan refer result mana?jadi apa guna PBS?? saja suka2 bagi cikgu buat kerja lebih...????
bila tanya kenapa tak gabung yang PBS..
JAWAPANNYA : kita tau PBS ni dijalankan oleh cikgu2.. maka kebolehpercayaannya adalah rendah (lebih kurang macam ni la maksud ayat dia..ayat betul aku lupa... sebab hati remuk..hampir mengalir air mata... sebab AKU YANG MELAKSANKANNYA..AKU YANG TAU SUSAH PEDIH JERIH.... tukang cakap tau ape... hanya tau keluarkan surat nak datang pantau..nak datang pantau... datang pantau xmembantu langsung tau tak... hanya menambah beban yang telah sedia terbeban.. kalau nak membantu... meh.. mai sekolah..duduk sekolah 3 bulan... ambik jadual waktu sama macam cikgu.. masuk kelas mengajar dan laksankakan PBS serentak.. cuba tunjukkan kami contoh yang sebetul-betulnya untuk menjalankan PBS ni.. kan duk heboh kat orang cikgu tak pandai buat.. ha.. sila beri tunjuk ajar...
kenapa ajar sains kena banyak buat eksperimen...?
nak bagi pelajar mempunyai pembelajaran bermakna...
maka..
mari tolong buat amali PBS ..
supaya kami cemerlang terbilang tip top...
jadi ajari lah kami
kerana kami sanggup belajar demi memartabatkan pelajar kami..
aset kami pelajar kami..
kami mahu yang terbaik untuk pelajar kami..
Dan kalau dalam erti kata mahu yang terbaik untuk pelajar kami..
kami rasa PBS bukan yang terbaik...
dan minggu lepas ada taklimat Pentaksiran Pusat...
lain dah jadinya...
GEOGRAFI, PJK, PSV, KH, SIVIK... tiada pentaksiran pusat.. hanya Pentaksiran Sekolah semata-mata...
lalang... kejap macam tu.. kejap macam ni..
tapi masih tidak mahu mengakui kelemahan sendiri...
dan kami cikgu ada hati dan perasaan..
jangan cuba menutup kesalahan sendiri dengan mengeluarkan fakta2 yang mengguriskan hati kami...
1) PBS dilaksanakan sebab nak memastikan cikgu2 ajar apa yang sepatutnya diajar kepada pelajar,, sebab tu cikgu kena rekod setiap evidens... apa? sebelum PBS ni cikgu2 xmengajar ke? budak dapat result cemerlang tu hasil cikgu masuk baca paper dalam kelas? hasil cikgu balik pukul 2.00 petang pastu tidur?
2) PBS diperkenalkan sebab sistem pendidikan kita terlampau exam oriented... ye..menuding jari memang senang.. tapi pernah terfikir tak kenapa dengan begitu drastik bertukar menjadi exam oriented berbanding pengajaran berkesan... sebab...
tiap2 kali exam..
kena htr result ke PPD.. ke JPN..
kalau result terus.. cikgu yang kena..
kalau tahun ni peratus meningkat...tahun depan kena pastikan meningkat lagi... target kena tinggi..
sampai budak yang xleh membaca pun kne target C... LOGIK? angkara siapa yang sistem pendidikan kita menjadi exam oriented???
tak cukup dengan tu.. buat pulak insentif... bai'ah tak bai'ah... klu result bagus.... sekolah dapat ganjaran.. pengetua arah buat program.. yang terthantuk tergadah cikgu2... tak ke menjadi exam oriented tu sebab nak tingkatkan prestasi..salah siapa??
saya suka PBS... sebab cikgu2 xterbeban yang benda2 exam oriented tu la.. xde kena buat head count.. galus halus... xde nak kena report berapa orang cemerlang berapa orang lemah... masuk kelas mengajar.... habiskan syllabus.. benda2 yang menjadikan sistem pendididkan kita exam oriented tu xde...
tapi kenapa kalau ada PMR dan SPM jek mesti nak kena buat semua-semua2 tu? itulah yang menjuruskan kepada exam oriented... xkan benda simple macam tu xde orang perasan??
PBS ni pun xde lagi la sebab xstart lagi PPMR...
tunggu tengok tahun depan..
mesti dah ada la tu target la..headcount la.. untuk PPMR...
SO.. mana yang xnak exam oriented tu???
dan saya xsetuju PBS
sebab kalau hari ni budak tu boleh jawab.. maka dia dah menguasai..
kalau esok kita tanya and dia xtau.. kita xde hak nak tarik semula..
dia dah menguasai..
sebab tu budak generasi PBS ni malas study...xde makna katanya...
dah habis jwb PBS... lompat2...
bila tahun ni baru tau nak ada exam..
cikgu yang risau...
boleh ke diorg cover yang f1 dan f3...
sedangkan masa diorang f1 2012 hari tu..
kita cakap
"KAMU TIADA EXAM..100% PBS"
waaaaahhh...xsangka panjang berjela-jela aku tulis...
asalnya nak key in maklumat pelajar di SPS..
Sistem dah gelong..
xtau la pasni kalau nak key in PBS kat server SPS...
bala apa pulak nak jadi aku tak tau la...
p/s: sangat berharap agar suatu sistem yang benar2 bukan exam oriented dan tidak terlampau membebankan guru dan sistem yang senang diakses dapat diperkenalkan.... saya sayang setiap pelajar saya... saya sedih sekiranya masa depan mereka dipertaruhkan demi satu eksperimen yang tiada persediaan... kesian mereka... dari darjah 1-darjah 6 belajar dalam english {PPSMI}.. Elok naik form 1 semua tukar dalam BM pastu jadi bahan eksperimen PBS...
KPM tidak belajarkah kesilapan "gopoh" PPSMI dahulu dan ulanginya sekali lagi dengan PBS... Yup..!!! GOPOH adalah perkataan yang sesuai.... sepatutnya tunggu generasi PBS dari sekolah rendah naik ke sekolah menengah barulah dilaksanakan di sekolah menengah... ini semua mau cepat... GOPOH... sebab tu tiada perancangan dan sentiasa berubah-ubah dasarnya...
maaf andai tulisan ini membuatkan sesetengah individu berasa tidak selesa..tapi izinkan saya untuk meluahkan apa yang majoriti kami rasakan...
mungkin ada banyak fakta yang saya tertinggal..tapi ini cerita serba ringkas apa yang saya lalui...
dan rakan-rakan saya lalui..
Bagi aku.. PBS bukan isu politik... sebab tu aku kekadang rsa hangin jugak bila isu ini cuba dipolitikkan oleh pembangkang... nak berdemo berarak ala2 bersih.. merapu!!! Lagi banyak masalah timbul adalah.. dan aku jugak hangin dengan kerajaan yang ego xmo mengaku gopoh dalam melaksanakan PBS... nak tarik balik takut dikatakan tunduk pada pembangkang... padahal ini bukan politik la... pi mansuh ISA xpe pulak.. yang tu lagi bahaya dan banyak kesan buruk tau berbanding mansuh PBS... kekadang menyampah tau hidup kat Malaysia ni...segala benda nak dipolitikkan...
Isu sebenar adalah melibatkan Kementerian Pelajaran dan Lembaga Peperiksaan... demi masa depan generasi akan datang... tolong mansuhkan PBS... xde orang nak caci maki... orang berterima kasih adalah...
Cukuplah membazir masa, dan tenaga para guru dan wang kerajaan...
Hayatilah gambar ini... xsemua tu.. sebab ada lagi dasar2 baru... tapi
kesimpulan... setiap jabatan kemukakan idea utk KPI masing2.... yang
tanggung...CIKGU... T____T
P/S: PPSMI dimansuhkan dulu aku sedih tau... semua kerana sikap gopoh
KPM... padahal hasil yang pure PPSMI baru darjah 6 .. xtercapai hajat
Tun M...
Mansuh PBS: Guru mahu hantar memo pada Najib
Posted on Sunday, February 23 @ 12:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
Guru-guru yang membantah pelaksanaan Penilaian Sistem Berasaskan Sekolah (PBS) akan menghantar memorandum kepada perdana menteri menuntut ia dimansuhkan serta-merta, kata pengerusi Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM), Mohd Nor Izzat Mohd Johari.
Menurut Izzat, pihaknya setakat ini berjaya mendapat tandatangan lebih 500 orang guru yang menyokong pemansuhan tersebut.
"Hari ini saya secara rasminya akan menghantar memorandum dengan pelbagai cara supaya ia segera sampai kepada perdana menteri Malaysia," katanya dalam sidang media yang dinamakan 'Himpunan 222' di Bangi petang ini.
Menurut Izzat, beliau tidak akan teragak-agak untuk memanjangkan perkara itu kepada Yang di-Pertuan Agong sekiranya tiada sebarang respons daripada Datuk Seri Najib Razak selepas memorandum itu dihantar kepadanya.
"Kita memberi tempoh seminggu sebelum kami jawatankuasa SGMM menghantar memorandum terus kepada Istana Negara," katanya lagi.
Jelasnya, tindakan tersebut didorong oleh pertemuan dengan Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh yang tidak membawa sebarang hasil.
Lebih mengecewakan katanya, beliau menerima arahan agar ditukarkan tempat bekerja selepas pertemuan itu.
"Datuk Seri Idris Jusoh minta (saya) bersabar (tetapi) lima jenis pegawai datang berjumpa saya selepas saya berjumpa beliau.
"Apa yang terjadi pada saya? Ditukarkan serta-merta," katanya.
Katanya lagi, Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching pula mengeluarkan kenyataan mengelirukan apabila memberi maklum balas kepada satu kenyataan yang tidak pernah dibuat pihaknya.
"Dia kata kami desak tangguh PBS supaya diganti dengan sistem matrikulasi," kata Izzat.
Pelaksanaan PBS dibantah sebilangan guru kerana didakwa mengganggu tugas pengajaran dan pembelajaran guru kerana dibebankan dengan tugas perkeranian untuk memasukkan data penilaian murid-murid.
Posted on Sunday, February 23 @ 12:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
Guru-guru yang membantah pelaksanaan Penilaian Sistem Berasaskan Sekolah (PBS) akan menghantar memorandum kepada perdana menteri menuntut ia dimansuhkan serta-merta, kata pengerusi Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM), Mohd Nor Izzat Mohd Johari.
Menurut Izzat, pihaknya setakat ini berjaya mendapat tandatangan lebih 500 orang guru yang menyokong pemansuhan tersebut.
"Hari ini saya secara rasminya akan menghantar memorandum dengan pelbagai cara supaya ia segera sampai kepada perdana menteri Malaysia," katanya dalam sidang media yang dinamakan 'Himpunan 222' di Bangi petang ini.
Menurut Izzat, beliau tidak akan teragak-agak untuk memanjangkan perkara itu kepada Yang di-Pertuan Agong sekiranya tiada sebarang respons daripada Datuk Seri Najib Razak selepas memorandum itu dihantar kepadanya.
"Kita memberi tempoh seminggu sebelum kami jawatankuasa SGMM menghantar memorandum terus kepada Istana Negara," katanya lagi.
Jelasnya, tindakan tersebut didorong oleh pertemuan dengan Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh yang tidak membawa sebarang hasil.
Lebih mengecewakan katanya, beliau menerima arahan agar ditukarkan tempat bekerja selepas pertemuan itu.
"Datuk Seri Idris Jusoh minta (saya) bersabar (tetapi) lima jenis pegawai datang berjumpa saya selepas saya berjumpa beliau.
"Apa yang terjadi pada saya? Ditukarkan serta-merta," katanya.
Katanya lagi, Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching pula mengeluarkan kenyataan mengelirukan apabila memberi maklum balas kepada satu kenyataan yang tidak pernah dibuat pihaknya.
"Dia kata kami desak tangguh PBS supaya diganti dengan sistem matrikulasi," kata Izzat.
Pelaksanaan PBS dibantah sebilangan guru kerana didakwa mengganggu tugas pengajaran dan pembelajaran guru kerana dibebankan dengan tugas perkeranian untuk memasukkan data penilaian murid-murid.
Tahniah kepada Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM)
Posted on Sunday, February 23 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
Tahniah kepada yang berani menyatakan kebenaran walaupun semua guru tak suka PBS tapi tak ramai yang berani kehadapan.
'Himpunan 222: Mansuh PBS' anjuran Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM) berjaya diadakan di Bangi walaupun sebilangan hadirin dipercayai guru, hadir secara menyorok-nyorok untuk mengelak sebarang liputan media serta sorotan lensa dan kamera video.
Bertempat di Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi, himpunan yang diadakan bagi membantah pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) pada asalnya dijangkakan berlangsung di perkarangan parkir masjid.
Namun, himpunan itu berlangsung di satu bilik mesyuarat masjid berkenaan dan diadakan dalam format sidang media selama dua jam bermula sekitar jam 2.30 petang.
Majlis yang menarik kehadiran kira-kira 100 orang itu diacarakan bekas guru, Mohd Zai Mustafa yang kini bergerak aktif bersama Majlis Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan Malaysia, sebuah pertubuhan yang menurutnya menyelia kira-kira 400 buah sekolah agama rakyat.
Dakwanya, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) ada mengeluarkan arahan agar guru-guru tidak menyertai himpunan tersebut.
"Ada arahan daripada NUTP supaya para pendidik tidak hadir dalam perjumpaan ini," katanya.
Sebilangan hadirin wanita yang duduk di bahagian hujung dewan kelihatan memakai purdah bersama kaca mata hitam, menyukarkan wajah mereka dicam jika majlis petang tadi didokumentasikan oleh pihak kementerian pelajaran.
Pengerusi SGMM, Mohd Nor Izzat Johari, dalam ucapannya turut membuat gesaan kepada polis Cawangan Khas, yang dakwanya turut hadir pada sidang media itu, untuk "memikirkan masa depan anak-anak mereka" yang terkesan akibat pelaksanaan PBS.
Pelaksanaan PBS dikritik sebahagian guru kerana didakwa mengurangkan masa pengajaran dan pembelajaran kerana guru-guru terpaksa menghabiskan banyak masa melakukan tugas memasukkan data bagi penilaian berterusan murid-murid.
Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pelaksanaannya ditangguhkan sehingga bulan April ini.
Turut hadir memberikan sokongan tadi adalah Anggota Parlimen Serdang, Ong Kian Ming; Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat; Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Amidi Abdul Manan, bekas calon pilihan raya kecil Tenang serta bekas guru, Normala Sudirman, koordinator Jingga 13 dan bekas guru, Fariz Musa; serta aktivis Kempen Anti Saman Ekor (KASE), Zul Hazmi.
Posted on Sunday, February 23 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
Tahniah kepada yang berani menyatakan kebenaran walaupun semua guru tak suka PBS tapi tak ramai yang berani kehadapan.
'Himpunan 222: Mansuh PBS' anjuran Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM) berjaya diadakan di Bangi walaupun sebilangan hadirin dipercayai guru, hadir secara menyorok-nyorok untuk mengelak sebarang liputan media serta sorotan lensa dan kamera video.
Bertempat di Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi, himpunan yang diadakan bagi membantah pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) pada asalnya dijangkakan berlangsung di perkarangan parkir masjid.
Namun, himpunan itu berlangsung di satu bilik mesyuarat masjid berkenaan dan diadakan dalam format sidang media selama dua jam bermula sekitar jam 2.30 petang.
Majlis yang menarik kehadiran kira-kira 100 orang itu diacarakan bekas guru, Mohd Zai Mustafa yang kini bergerak aktif bersama Majlis Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan Malaysia, sebuah pertubuhan yang menurutnya menyelia kira-kira 400 buah sekolah agama rakyat.
Dakwanya, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) ada mengeluarkan arahan agar guru-guru tidak menyertai himpunan tersebut.
"Ada arahan daripada NUTP supaya para pendidik tidak hadir dalam perjumpaan ini," katanya.
Sebilangan hadirin wanita yang duduk di bahagian hujung dewan kelihatan memakai purdah bersama kaca mata hitam, menyukarkan wajah mereka dicam jika majlis petang tadi didokumentasikan oleh pihak kementerian pelajaran.
Pengerusi SGMM, Mohd Nor Izzat Johari, dalam ucapannya turut membuat gesaan kepada polis Cawangan Khas, yang dakwanya turut hadir pada sidang media itu, untuk "memikirkan masa depan anak-anak mereka" yang terkesan akibat pelaksanaan PBS.
Pelaksanaan PBS dikritik sebahagian guru kerana didakwa mengurangkan masa pengajaran dan pembelajaran kerana guru-guru terpaksa menghabiskan banyak masa melakukan tugas memasukkan data bagi penilaian berterusan murid-murid.
Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pelaksanaannya ditangguhkan sehingga bulan April ini.
Turut hadir memberikan sokongan tadi adalah Anggota Parlimen Serdang, Ong Kian Ming; Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat; Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Amidi Abdul Manan, bekas calon pilihan raya kecil Tenang serta bekas guru, Normala Sudirman, koordinator Jingga 13 dan bekas guru, Fariz Musa; serta aktivis Kempen Anti Saman Ekor (KASE), Zul Hazmi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan