Wisma Putra kesan Nor Shafika di Pulau Basilan, Mindanao
- Feb 28, 2014
- MOHD HAIKAL MOHD ISA
Pekerja syarikat swasta di Pasir Gudang itu berkata beliau menerima panggilan daripada Wisma Putra dan konsulat negara di Davao, Filipina semalam memaklumkan mengenai penemuan Siti Nor Shafika yang berusia 20 tahun.
Walaupun hatinya lega kerana anaknya sudah ditemui, tetapi pada masa sama beliau hairan dan terkejut dengan kenyataan yang didakwa dibuat oleh anaknya bahawa beliau gembira berada di Pulau Basilan dan enggan pulang ke Malaysia.
"Wisma Putra dan wakil konsulat Malaysia di Davao memberitahu anak perempuan saya kini berada di Pulau Basilan di selatan Filipina, di sebuah perkampungan yang dikuasai oleh kumpulan-kumpulan militan."
"Bagaimanapun, mereka (Wisma Putra dan wakil konsulat) memaklumkan bahawa anak saya, menerusi satu surat, menyatakan beliau telah berkahwin dan mahu terus tinggal di Pulau Basilan selain tidak mahu pulang ke Malaysia," katanya ketika mengunjungi Biro Johor Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) hari ini.
Turut mengiringinya ialah isterinya, Rosmah Abdul Kadir.
Siti Nor Shafika kini dipercayai berada di Barangay Kunhun-Lenhuh, Municipal Al-Barka, Pulau Basilan.
Abdul Ghani bagaimanapun tidak mempercayai kenyataan anaknya di dalam surat itu kerana berdasarkan perbualan terakhir mereka menerusi telefon pada November tahun lepas, Siti Nor Shafika menyatakan hasratnya mahu pulang ke Malaysia.
Beliau berkata dalam dua lagi perbualan telefon sepanjang dua tahun kehilangannya, Siti Nor Shafika turut menyuarakan perasaan bimbangnya dengan keadaan tidak selamat di Pulau Basilan dan mahu pulang ke Malaysia.
"Di dalam perbualan telefon itu, anak saya menyuarakan kebimbangan dengan keadaan keselamatan di sana. Menurutnya selalu berlaku (kejadian) tembak menembak dan mahu mencari jalan untuk pulang ke Malaysia," katanya.
Abdul Ghani, 45, yakin anak perempuannya itu, yang dianggapnya amat patuh kepada keluarga, telah dipaksa oleh pihak-pihak tertentu di Pulau Basilan untuk menulis surat berkenaan yang diragui kesahihan kandungannya.
Beliau berkata meragui kesahihan kandungan surat itu kerana tidak ada wakil pejabat konsul Malaysia di Davao yang menemui anaknya, sebaliknya pertemuan dengan Siti Nor Shafika dilakukan oleh pihak tempatan.
"Saya percaya jika anak saya dapat bertemu dengan pegawai Wisma Putra atau pejabat konsul di Davao itu tanpa kehadiran pihak-pihak lain, beliau akan menyuarakan hasrat untuk pulang ke Malaysia," katanya.
Beliau berharap Wisma Putra dan pejabat konsul Malaysia di Davao dapat mengatur pertemuan secara bersemuka dengan Siti Nor Shafika dan membawanya pulang ke Malaysia kerana bimbang dengan keselamatannya.
Selain itu, beliau bimbang dengan status anaknya sebagai pendatang asing tanpa izin di Filipina.
Sementara itu, sumber-sumber memberitahu Bernama bahawa usaha mengesan Siti Nor Shafika di Pulau Basilan itu dilakukan dengan kerjasama dengan pihak perisikan polis Filipina di Mindanao serta pihak Wilayah Autonomi Muslim Mindanao (ARMM).
Kerjasama dengan pihak berkuasa tempatan diperlukan kerana lokasi Siti Nor Shafika merupakan sebuah kawasan yang dikuasai oleh beberapa kumpulan militan dan amat berbahaya untuk orang luar.
Pada Ogos tahun lepas, Bernama melaporkan berita mengenai usaha Abdul Ghani dan keluarganya untuk mengesan serta membawa balik anak perempuan mereka yang dipercayai dilarikan ke Filipina pada Mac 2012. – Bernama
Negara terjejas di bawah Menteri Kewangan ‘sambilan’
- Feb 28, 2014
- HARAKAHDAILY
Jika tidak, kata Ahli Parlimen Kluang itu, Malaysia akan terjejas di bawah seorang Menteri Kewangan ‘sambilan’.
Menurutnya, ekonomi Malaysia bakal berdepan dengan pelbagai cabaran dan memerlukan seorang Menteri Kewangan sepenuh masa yang cekap untuk memandunya jauh daripada kemelut.
“Amalan Perdana Menteri beperanan sebagai Menteri Kewangan adalah trend yang tidak sihat untuk ekonomi negara,” ujarnya yang Pengarah Pendidikan Politik DAP dalam satu kenyataan, sepertti di bawah.
Amalan waktu ini yang mana Perdana Menteri turut berperanan sebagai Menteri Kewangan mestilah dihentikan segera. Jika tidak, Malaysia akan terjejas di bawah seorang Menteri Kewangan “sambilan”. Ekonomi Malaysia bakal berdepan dengan pelbagai cabaran dan memerlukan seorang Menteri Kewangan sepenuh masa yang cekap untuk memandunya jauh daripada kemelut.
Dalam masa terdekat, ekonomi Malaysia berkemungkinan berdepan dengan cabaran berikut, terutamanya:
1) Potensi kemelesetan ekonomi
Pelbagai pemotongan subsidi (petrol, elektrik dan lain-lain) serta pengenalan kepada Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) menekan permintaan domestik apabila semakin ramai rakyat biasa merungut tentang kenaikan harga.
Permintaan luar tidak mungkin meningkat begitu banyak disebabkan pasaran pekerjaan yang begitu lemah di Eropah dan Amerika Syarikat (dengan itu tidak mampu untuk menggunakan produk kita). Kesannya, berkemungkinan Malaysia akan menghadapi kemelesetan ekonomi.
2) Kesan penirusan Pelonggaran Kuantitatif
Tiada seorang pun di dari kerajaan membincangkan secara serius kesan penirusan Pelongaran Kuantitatif oleh Rizab Persekutuan AS ke atas Malaysia.
Adalah besar kemungkinan Dolar AS akan terus meningkat berbanding Ringgit dan pada masa yang sama kadar faedah akan naik. Apa yang menanti perniagaan dan ekonomi Malaysia secara lebih luas sekiranya kejadian itu berlaku?
3) Potensi gelembung hartanah
Terdapat tanda-tanda yang pasaran hartanah tidak semestinya mampan. Ketua pegawai eksekutif Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak telah memberi amaran tentang potensi gelembung hartanah ruang pejabat di Kuala Lumpur sementara yang lain bimbang dengan kondominium-kondominium yang pesat dibangunkan di wilayah Iskandar.
Jika terdapat gelembung dan gelembung itu pecah, orang ramai tentu sekali terkesan dan institusi kewangan akan dipenuhi hutang yang tidak dapat dilunaskan.
Keadaan sedemikian adalah kompleks dan memerlukan seorang Menteri Kewangan sepenuh masa untuk memandu keluar dari kemelut.
Adalah melucukan untuk melihat bahawa Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran kini mempengerusikan Jawatankuasa Kabinet mengenai Kos Hidup; seolah-olah kos sara hidup bukanlah sebahagian daripada portfolio ekonomi / kewangan.
Terlalu banyak watak di dalam bahagian ekonomi/kewangan kabinet tetapi tidak wujud suara memimpin yang menetapkan agenda jelas bagi keadaan ekonomi negara.
Watak itu termasuklah:
• Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pengerusi Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Kos Sara Hidup;
• Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, Menteri Kewangan II;
• Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan dan Tukang Sorak Kerajaan Nombor 1 untuk GST;
• Datuk Seri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Pegawai Eksekutif perunding ulung kerajaan iaitu Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu);
• Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab untuk Unit Perancangan Ekonomi (EPU)
• Datuk Seri Mustapa Mohamad, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
• Datuk Seri Hasan Malek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna
Senarai ini hanya menyenaraikan sebahagian saja.
Selain daripada Perbendaharaan (Kementerian Kewangan) dan EPU (di Jabatan Perdana Menteri), Pemandu seolah-olah telah memperoleh status ketua jurucakap Kerajaan terhadap ekonomi sejak 2010.
Malah, Majlis Ekonomi Kebangsaan telah ditubuhkan pada 2008 sebagai kabinet mini-ekonomi yang terdiri daripada Menteri-menteri utama UMNO dan birokrat atasan.
Datuk Seri Chua Soi Lek telah dimasukkan ke dalam Majlis Ekonomi pada November 2010 selepas saya membangkitkan perkara itu.
Terdapat juga Jawatankuasa Dasar Fiskal (FPC) yang baru ditubuhkan membuat keputusan mengenai pengurangan subsidi tanpa perbincangan penuh kabinet. FPC, menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, "memainkan peranan utama dalam mengukuhkan kewangan Kerajaan serta memastikan kemampanan fiskal dan kestabilan makro ekonomi pada jangka panjang."
Begitulah pecah-belahnya tadbir urus ekonomi di Malaysia.
Sejak Tun Daim Zainuddin melepaskan jawatannya dalam portfolio kewangan pada Jun 2001, portfolio Kewangan telah menjadi sebahagian portfolio Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Badawi, dan Datuk Seri Najib Razak. Kecuali buat seketika sewaktu Perdana Menteri Abdullah Badawi menyerahkan portfolio kewangan kepada timbalannya Najib pada 17 September 2008.
Amalan Perdana Menteri beperanan sebagai Menteri Kewangan adalah trend yang tidak sihat untuk ekonomi negara. Dan kumpulan tadbir urus ekonomi yang berpecah-belah dan kompleks petunjuk jelas kita mempunyai orang yang salah memegang tampuk Menteri Kewangan.
Masa telah tiba untuk melantik seorang Menteri Kewangan sepenuh masa untuk menerajui dasar ekonomi yang menyeluruh dan wajar. Kepimpinan adalah penting.
Posted on Friday, February 28 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo
KLIK
Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan senarai terkini syarikat dan laman sesawang yang telah dikenal pasti tidak diberikan kebenaran atau kelulusan di bawah undang-undang dan peraturan berkaitan yang ditadbir oleh BNM.
Apa yang mengejutkan, banyak syarikat yang tidak mendapat kelulusan melibatkan jenis perniagaan Multi Level Marketing (MLM). Antara nama besar dan sedang meningkat naik yang tersenarai ialah Boss Venture daripada syarikat Cash Deal SDN BHD. Namun, apa yang pelik ialah syarikat ini mendakwa perniagaan mereka selamat dan telah tersenarai dengan BNM seperti dibawah.
Sebanyak 143 Syarikat telah tersenarai dari jangkamasa tahun 2012 hingga 2014 seperti jadual yang Tengoktvonline sediakan dibawah.
Sudah tentu senarai ini akan memberikan kejutan kepada ramai pelabur
yang telah mengikuti perniagaan yang ditawarkan. Diharap pendedahan ini
dapat mengelakkan anda menjadi mangsa seterusnya dengan menjadi DOWNLINE
kepada UPLINE syarikat-syarikat dibawah.
INFORMASI:Pelabur boleh mendapatkan pengesahan mengenai status pelesenan institusi kewangan yang terbabit dalam aktiviti pengambilan deposit yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia atau individu dan syarikat yang terbabit dalam aktiviti pelaburan yang dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti masing-masing di laman web www.bnm.gov.my dan www.sc.com.my.
Jabatan Pengaduan/ Suruhanjaya Sekuriti
Tel: 03-6204 8999 / 03-6204 8777
Faks: 03-6204 8991
E-mel: aduan@seccom.com.my
Bank Negara Malaysia
Tel: 03-2691 0824 / 2692 6482 / 2698 2810 / 2694 2143
Faks: 03-2698 7467
E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my
INFORMASI:Pelabur boleh mendapatkan pengesahan mengenai status pelesenan institusi kewangan yang terbabit dalam aktiviti pengambilan deposit yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia atau individu dan syarikat yang terbabit dalam aktiviti pelaburan yang dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti masing-masing di laman web www.bnm.gov.my dan www.sc.com.my.
Jabatan Pengaduan/ Suruhanjaya Sekuriti
Tel: 03-6204 8999 / 03-6204 8777
Faks: 03-6204 8991
E-mel: aduan@seccom.com.my
Bank Negara Malaysia
Tel: 03-2691 0824 / 2692 6482 / 2698 2810 / 2694 2143
Faks: 03-2698 7467
E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my
Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM
( updated pada 10 April 2007 berwarna ungu )
Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Jualan
Pelbagai Peringkat atau lebih dikenali sebagai ‘Multi Level Marketing'
atau MLM adalah amat popular di Malaysia. Dalam pada masa yang sama,
sistem yang sama juga digunakan oleh industri penjualan Saham Amanah
Islam dan beberapa produk Takaful. Statistik tahun 2003 menunjukkan
industri MLM Malaysia mencatatkan jualan RM 4 bilion dan lebih dari 3
juta orang Malaysia terlibat dalam urusniaga MLM.
Akibat
dari kebanjiran produk dan syarikat yang menggunakan sistem ini dalam
mempromosi dan penjualan produk mereka. MLM kini boleh dianggap sebagai
sebuah sistem pemasaran yang diterima ramai. Bagaimanapun, amat jarang
dijumpai ilmuan Shariah samada dalam atau luar negara yang ingin atau
berminat untuk menghuraikan sistem ini dari aspek Shariah dengan
terperinci dan konkrit. Ini mungkin disebabkan kerumitan atau kurangnya
minat ilmuan Shariah untuk mendalami proses sistem ini.
Para ‘Ustaz' dan Multi Level Marketing
Saya
juga tidak dapat lari dari dibanjiri soalan demi soalan berkenaan hal
ini. Pada awalnya, saya cuba untuk mengelak disebabkan terlampau banyak
bentuk dan jenis MLM ini hingga menyukarkan sesiapa juga untuk memandu
dan menerangkan hukumnya secara jelas. Di tambah pula mengenagkan
pengikut dan pengamalnya yang terlalu ramai dan kebanyakkannya pula
kelihatan ‘taksub' dan amat yakin akan halalnya kaedah MLM ini.
Tidak
kurang juga terdapat para graduan Shariah atau pengajian Islam yang
digelar ‘Ustaz' dan Ustazah' yang juga kuat berkempen produk-produk
syarikat dengan skim MLM. Lebih hangat dan meriah lagi, kumpulan ini
kerap mendakwa ianya halal lalu diselitkan dengan pelbagai dalil
Al-Quran dan Hadith yang menggalakkan umat Islam berniaga, kuat ekonomi
dan lain-lain. Hakikatnya, dalil-dalil ini bukanlah khusus untuk
menyokong MLM dan perniagaan piramid mereka.
Ikhlas
saya ingin nyatakan di sini, agak ramai juga orang ramai yang
terpengaruh dengan kempenan dari kumpulan ilmuan agama seperti ini,
menyebabkan orang ramai menyertainya tanpa berfikir lagi berkenaan halal
atau haramnya sesuatu produk itu kerana ia telah diiktiraf oleh seorang
‘ustaz'. Justeru, saya ingin menasihatkan semua rakan-rakan lulusan
Shariah dan Pengajian Islam agar lebih berhati-hati memberikan sebarang
hukum dan merujuk dengan lebih mendalam sebelum berkempen dan mendakwa
halalnya sesuatu produk hanya semata-mata kerana ia mendapat keuntungan
besar di dalamnya. Ini kerana agak ramai juga saya dapati orang ramai
yang berkiblatkan ustaz tertentu dalam kempen MLM mereka. Berkatalah
Al-Laith bin Sa'ad : « Seandainya orang-orang yang memiliki pemahaman
halal dan haram meneliti masalah ini, pastilah mereka tidak akan
membolehkannya kerana terdapat di dalamnya unsur perjudian » ( Riwayat
Al-Bukhari, no 2346 ). Sayyidina Umar al-Khattab r.a telah mengingatkan:
لا يبع في سوقنا إلا من قد تفقه في الدين
Ertinya :
"Jangan seseorang kamu berjual beli di pasar kami, kecuali ia telah
mendalami ilmu (hukum) agama tentangnya" ( Riwayat Tirmidzi, no 487, hlm
129 ; Albani : Hasan)
Bagi
membantu masyarakat yang semakin ‘hangus' dalam industri ini, saya
merasakan adalah elok untuk saya berkongsi panduan umum Shariah dalam
hal penggunaan MLM ini. Bagaimanapun, saya tidaklah mampu untuk
menujukan tulisan ringkas ini kepada mana-mana jenama MLM yang wujud di
Malaysia mahupun luar negara. Tulisan ini hanya memberikan sedikit
gambaran dan garis panduan yang diletakkan oleh undang-undang Islam
dalam hal MLM ini.
Pengertian MLM
Secara
umum ‘Multi Level Marketing' adalah suatu cara perniagaan alternatif
yang berkaitan dengan pemasaran yang dilakukan melalui banyak level
(tingkatan), yang biasa dikenal dengan istilah ‘Upline' (tingkat atas)
dan ‘Downline' (tingakt bawah), orang akan disebut ‘Upline' jika
mempunyai ‘Downline'. Pokok utama dari perniagaan MLM ini digerakkan
dengan jaringan ini, sama ada yang bersifat ‘vertikal' atas bawah
mahupun ‘horizontal kiri kanan' ataupun gabungan antara keduanya. (Lihat
All About MLM oleh Benny Santoso hal: 28, Hukum Syara MLM oleh Hafidz
Abd Rahman, MA)
Bentuk MLM yang Haram atau syubhat
Ada beberapa bentuk sistem MLM yang jelas keharamannya atau keraguannya, iaitu apabila ia menggunakan sistem berikut :
1) Harga tinggi dari biasa
: Menjual produk yang diperjualbelikan dalam sistem MLM dengan harga
yang jauh lebih tinggi dari harga biasa, ia adalah amat tidak digalakkan
menurut Islam malah menurut sebahagian ulama, aqad seperti ini adalah
terbatal. Tatkala itu, ia digelar ‘Gabhnun Fahisyh' menurut istilah
ulama Fiqh. Hukum jualan secara ‘Ghabnun Fahisy' ini diperbezakan oleh
ulama antara harus, makruh dan haram. (Durar al-Hukkam Fi Syarh Majallah
al-Ahkam, klausa no 356, hlm 369). Bagaimana Nabi SAW pernah
mengisyaratkannya sebagai suatu kezaliman jika berlaku kepada orang yang
tidak mengetahui selok belok harga barang. (Al-Qawaid, Ibn Rusyd, hlm
601)
Bagaimanapun
perlu diingat, dalam satu MLM mungkin terdapat 3 atau 4 unsur syubhat
dan haram yang akan saya sebutkan. Ini tidaklah bermakna saya mengatakan
MLM haram hanya kerana adanya unsur "Harga Lebih Tinggi dari Biasa" ,
ia cuma salah satu unsur yang perlu disemak dan boleh memburukkan lagi
hukum sesuatu MLM sehingga boleh jatuh tahap haram kerana penipuan dalam
keadaan tertentu yang lain.
Apa
yang ingin saya nyatakan ‘Ghabnun' di sini adalah yang dibuat dalam
bentuk penipuan harga kepada orang awam, iaitu harga yang sengaja
dinaikkan kerana merangkumkan yuran penyertaan dalam system priamid.
Sebagai contoh saya pernah ‘terpaksa' membeli sebuah produk MLM. Oleh
kerana tukang jual MLM ini amat sukar beralah, dan saya ingin ia cepat
menamatkan kempenanannya dengan adab, lalu saya belilah satu produknya
yang termurah, iaitu sebiji bantal yang dikatakan sangat hebat, harganya
mencecah RM300 sebiji. Inilah namanya 'Ghabnun', sedangkan bantal
tersebut rupa-rupanya langsung tiada istimewanya setelah digunakan. Maka
jelas harganya dinaikkan kerana penyertaan sebagai ahli dan masuk dalam
sistem. Tapi saya senyapkan saja keahlian dan langsung tidak bergerak,
membeli hanya kerana kasihan dengan si penjual yang dikenali ini sahaja.
Inilah
maksud saya mempunyai unsur ‘Ghabnun', mungkin unsur ini tidak cukup
kuat untuk menjadikannya haram, tetapi ia salah satu unsur yang memberi
kesan kepada aqad, kesan ini apabila ia bergabung dengan unsur-unsur
syubhat yang lain, ia boleh menjadi haram.
Sebagai Makluman :
Mazhab
Hanafi : terbahagi kepada 3 pandangan, iaitu ada ulamanya yang
mengatakan ghabnun harus walaupun Fahisyh, kedua : Haram , ketiga :
Haram bila ada usnur penipuan sahaja ( Syarh ad-Dur , AL-Haskafi, 2/82 )
Mazhab
Maliki : Juga ulama mereka berbagai pandangan : Pertama : Ghabnun
Mustrasil samada Yasir atau fahsiyh : Haram ; Kedua : Ghabnun lebih
tinggi 1/3 dari harga pasaran biasa tanpa adalah HARAM. ( Al-Qawaid :
Ibn Rusyd , hlm 601 ; AL-Qawaid Al-Fiqhiyyah, Ibn Juzay, hlm 294)
Mazhab Syafie : Harus hukumnya kecuali pandangan ganjil dari al-Mutawaali yang mengharamkannya . ( Al-Majmu' , 7/500 )
Mahzab
Hanbali : Ibn Quddamah berkata : "Ghabn Mustarsil adala apabila si
pembeli membeli dengan harga yang terkeluar dari harga pasaran ...
teruatamanya apabila didesak ( agar tak pergi semak kedai-kedai lain
dulu) dan cuba disegerakan oleh penjual " ( Al-Mughni , 4/78 )
Justeru,
perbincangan panjang tentang 'Ghabn' sebenarnya menunjukkan terdapat
jenis 'Ghabn' yang disepakati haramnya oleh ulama, ada yang disepakati
halalnya, dan terdapat yang diperbezakan pandangan. Justeru apabila saya
sebut 'ghabn' sebagai salah satu sebab boleh jadikan MLM haram, maka
ini kerana berkemungkinan jenis yang disepakati haram itu berlaku.
Justeru, semasa menulis artikel anda perlu faham target saya. Adakah
anda yakin semua jenis 'Ghabn' yang berlaku dalam MLM itu tergolong dari
golongan yang harus ?. Jika ye, maka itu pandangan anda , bukan saya.
Saya lebih selesa berpandangan ia banyak jenis 'Ghabn' yang berlaku
lebih menjurus kepada haram terutamanya apabila hampir semua
syarikat-syarikat MLM ini amat mengambil mudah akan hal hukum agama.
Jika tidak, pastinya mereka telah mengambil Penasihat Shariah sejak dari
awal.
2) Belian Peribadi target sebagai syarat komisyen :
Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, pada kebiasaannya
terdapat syarat yang mewajibkan ahli tersebut mencapai target belian
tertentu bagi melayakkannya mendapat apa jua komsiyen dari hasil jualan
orang di bawahnya. Apabila ia gagal mencapai ‘harga target' tersebut
maka keahliannya akan hilang atau tiada sebarang komisyen untuknya
walaupun orang bawahannya menjual dengan begitu banyak. Semua MLM yang
terlibat dengan syarat seperti ini, menyebabkan sistem MLM mereka
menjadi bermasalah dari sudut Shariah kerana wujudnya unsur kezaliman
terhadap ahli selain wujudnya kewajiban jualan bersyarat dengan syarat
yang tidak menyebelahi ahli serta berbentuk penindasan. Seolah-olah
pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan "Anda mesti membeli atau
mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan bagi membolehkan
anda mendapat hak komisyen orang bawahan anda".
Pada
asasnya, komisyen yang diambil atas usaha menjual (seperti ‘brokerage
fee') sesuatu barangan adalah adalah harus menurut Shariah, ia adalah
pandangan ulama besar Tabi'en seperti Muhammad Ibn Sirin, ‘Ato' Bin Abi
Rabah, Ibrahim an-Nakha'ie dan ramai lagi (Sohih Al-Bukhari ;
Al-Musannaf, 5/242 ; Mawahibul Jalil, 4/452 ). Bagaimanapun, komisyen
dalam hal MLM dan system piramdi ini boleh bertukar menjadi syubhah
apabila :-
* Diikat
komisyen jualan rangkaiannya dengan sesuatu jualan olehnya, ia
menimbulkan masalah dari sudut Shariah seperti unsur pemaksaan, syarat
yang tidak sah dalam perwakilan dan perjudian. namun begitu, ia mungkin
diHARUSKAN jika terdapat penasihat Shariah yang membetulkannya selaras
dengan aqad Ju'alah. namun begitu, majoriti syarikat MLM tidak mempunyai
pensaihat Syariah untuk membetulkannya, menyebabkan ia kekal di dalam
syubhah.
* Komisyen
datang dari orang bawahan yang langsung tidak dikenalinya kerana sudah
terlampau jauh ke bawah. Ini menjadikan orang atasan seolah-olah
mendapat untung di atas angina tanpa sebarang kerja dan usaha lagi. Ia
juga boleh dikelaskan sebagai broker di atas broker di atas briker di
atas broker dan seterusnya. Dalam hal berbilangnya rantaian komsiyen
broker ini, menurut perbincangan saya bersama Syeikh Prof. Dr Abd Sattar
Abu Ghuddah (Pakar Shariah utama dalam bidang kewangan Islam dunia di
Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia, AAOIFI, Dow Jones Islamic Index dan
lain-lain) ia termasuk dalam konteks memakan harta orang lain dengan
bathil selain terdapat unsur judi. Ini adalah kerana ia seolah-olah
meletakkan syarat kepada semua orang bawahan samada dengan pengetahuan
mereka atau tidak, semua hasil jualan mereka akan diambil sebahagian
keuntungannya untuk orang atasnya.
Walaupun
demikian, jika komsiyen datang dari pihak syarikat atas dasar yang
betul seperti jualah dan hibah, ia boleh jadi diharuskan. Namun sekali
lagi rukun dan syarat aqad yang betul mesti dipantau oleh penaasihat
Syariah yang berkelayakan.
* Dari sudut
yang lain, terdapat juga keraguan dalam isu pemberian komisyen di atas
usaha dan tugas agen (wakil penjual) atau "brokerage" (tukang kempen).
Ini kerana sepatutnya komisyen ke atas "brokerage" tidak harus
mensyaratkan tukang kempen itu untuk membeli untuk diri sendiri
sebagaimana yang berlaku dalam beberapa jenis MLM. Sesetengahnya pula
mensyaratkan ‘broker' atau ‘agen' untuk menjual sendiri sebanyak sekian
jumlah bagi memperolehi komisyen jualan broker (ahli) di bawahnya.
Dengan sebab-sebab ini, hal ‘broker' atau ‘agen' menjadi syubhah dan
tidak lagi benar ianya disifatkan sebagai komisyen wakil atau broker
yang diterima Islam.
3) Jika
ahli berdaftar menyertai MLM dengan yuran tertentu, tetapi tiada
sebarang produk untuk diniagakan, perniagaannya hanyalah dengan mencari
orang bawahanya (downline), setiap kali ia mendapat ahli baru, maka
diberikan beberapa peratus dari yuran ahi tersebut kepadanya. Semakin
banyak anggota baru bermakna semakin banyak jualah bonusnya. Ini adalah
bentuk riba kerana memperdagangkan sejumlah wang untuk mendapat sejumlah
lebih banyak yang lain di masa hadapan. Ia merupakan satu bentu Riba
Nasiah dan Riba Al-Fadl. Hal yang sama juga hukumnya bagi perusahaan MLM
yang tidak mempunyai produk bersungguh dan berkualiti, sebaliknya
produk miliknya hanyalah berupa ruangan laman web yang tidak berfaedah
buat kebanyakkan orang, atau apa jua produk yang hanya dijadikan sebagai
alasan pembelian. Malah harga sebenar produknya juga adakalanya jauh
dari harga yang dijual kepada ahli (sebagai contoh dijual produk web
komputer, sedangkan haragnya jauh lebih tinggi dan si ahli pula tidak
mempunyai komputer pun). Pada hakikatnya, si ahli bukannya ingin membeli
produk itu, tetapi untuk menyertai rangkaian serta memperolehi wang
darinya. Ia juga termasuk dalam yang diharamkan. Hal membeli produk
tidak benar dengan niat utama memasuki rangkaian dan mendapat untung
dari rangkaian ini telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Al-Lajnah
Ad-Daimah Arab Saudi no 15/192-193.
4)
Terdapat juga syarikat MLM yang melakukan manipulasi dalam menjual
produknya, atau memaksa pembeli untuk menggunakan produknya atau yang
dijual adalah barang haram. Maka MLM tersebut jelas keharamannya. Namun
tidak semua MLM begini, cuma sebahagianya sahaja.
5)
Terdapat juga unsur mirip "shafqatayn fi shafqah", atau bay'atayn fi
bay'ah, (iaitu dua aqad jenis jual beli dalam satu) yang dilarang oleh
Baginda SAW dengan pelbagai lafaz antaranya : "
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن صفقتين في صفقة واحدة
Ertinya :
"Rasulullah SAW melarang dari membuat dua belian (aqad) dalam satu
aqad" ( Riwayat Ahmad, Al-Bazzar ; Al-Haithami : perawi Ahmad adalah
thiqah ; 4/84 )
Ini
berlaku apabila ada sebahagian syarikat MLM yang membuka pendaftaran
ahlinya, setiap ahli perlu membayar sejumlah wang disebut yuran, tidak
dapat dipastikan samada yuran tersebut untuk membeli kedudukan di dalam
rangkaian ataupun membeli produk. Pada waktu yang sama, dengan
termeterainya keahliannya itu, ia akan menjadi wakil pula bagi syarikat
untuk merekrut ahli baru, maka tindakan MLM seperti ini, boleh
dikatakan termasuk dalam kategori hadis : shafqatayn fi shafqah, atau
bay'atayn fi bay'ah. Ini kerana, dalam hal ini, orang tersebut telah
dikira melakukan transaksi aqad Mu'awadat (kontrak pertukaran hak
kewangan) bila membeli produk atau menjadi ahli dan dalam masa yang sama
masuk dalam satu jenis aqad lagi iaitu perwakilan (untuk menjualkan
produk itu kelak di samping mencari ahli baru) dengan komisyen tertentu.
Maka, praktis seperti ini jelas tergolong sebagaimana hadith di atas.
Ingin
saya tekankan juga, hal berkaitan komisyen jualan orang di level
keseratus akan diperolehi juga oleh upline di tingkat kedua, padahal
mereka tiada sebarang kaitan aqad yang jelas, dan hanya kerana rantaian
orang dibawahnya maka ia mendapat untung?. Apa yang diletakkan untuk
mendapat untung?.
Sedangkan
dalam contoh sebuah syarikat besar, seorang pemegang saham sememang
layak dapat untung walaupun goyang kaki kerana ia meletakkan 'modal',
sebagaimana yang diketahui , keuntungan boleh didapati dari tiga sebab
iaitu 1) Modal 2) Kerja 3) Jaminan 'Dhoman' barangan dari sebarang aib
pada barang yang dijual.
Lalu
si pemegang modal berhak mendapat untung kerana ia letak modal, si
pekerja layak mendapat untung kerana ia bekerja .. jadi apa hak si
upline kedua untuk dapat untung jualan si downline ke seratus? Tiada
modal, tiada kerja, tiada jaminan atau dhoman barangan yang dijual,
kernaa jaminan barangan yang dijual adalah dari syarikat, bukan upline!.
Shafqatain
di Safqah dan lafaz yang seertinya denganya memang tidak dinafikan
mempunyai banyak takrif dan tafsiran menurut kefahaman ulama yang
berbeza. Manakala sesiapa yang hanya mendedahkan hanya beberapa kerat
dari pandangan tersebut dan kemudian terus memegangnya. Tapi perlu
diingat disana terdapat pelabagi tafsiran yang lain pula, dan saya
memegang tafsiran yang lain. Maka itu tidak bererti tafsiran pegangan
saya adalah salah, dan tafsiran pegangan anda mesti betul. Jika demikian
perangainya, maka ini jelas tidak faham konsep ikhtilaf dalam nas.
Sebagai
hadiah untuk awam dan pembaca yang mampu faham ini beberapa tafsiran
tentang hadith dua aqad dalam satu mengikut beberapa kumpulan ulama
silam dan kaitannya dengan MLM:-
-
1) iaitu contoh berkata penjual kepada pembeli : " Aku jual kepadamu baju ini dengan harga RM 10 tunai , atau RM 20 secara tangguh" , maka si pembeli bersetuju TANPA mengspecifickan plan tangguh atau tunai yang dikehendakinya. Ini bentuk yang ditafsirkan oleh Imam Malik, Abu Hanifah, At-Thawri, Ishak Rahawaih, Imam As-Syafie ( Syarh as-Sunah, Al-Baghawi, 8/142 ; ‘Aridathul Ahwazi, 5/240 ; Al-Mughni, Ibn Quddamah, 6/333; Al-Mudawwanah, 9/191 ).
Tiada
khilaf di kalangan ahli ilmu, jenis ini adalah HARAM. Bagaimanapun
tafsiran ini tidak berapa berkaitan dengan MLM, kerana biasnaya plan
harga akan dipilih dengan tepat.
-
2) Iaitu contohnya pembeli : "jualkan kepadaku barangan ini dengan harga RM 10 tunai atau dengan sebuah radio pada tarikh akan datang", kemudian kedua-dua bersetuju tanpa memberikan yang mana satu mereka inginkan. Ini adalah tafsiran Imam Malik pula ( ‘Aridathul Ahwazi, 5/240 ) . Ini juga tiada kaitan dengan MLM.
-
3) Iaitu contohnya berkata seorang lelaki : "Aku jual kebunku ini dengan harga RM 10,000 dengan syarat kamu jualkan rumah kamu pula dengan harga RM 15,000" . Inilah juga tafsiran ulama mazhab Hanafi, Hanbali dan Syafie. ( Al-Mughni , 6/332 ; Al-Um, 3/67 ; ‘Aridatul Ahwazi, 5/239 )
Inilah
tafsiran yang saya lihat ada kaitannya dengan kebanyakkan MLM. Iaitu
berkata syarikat MLM kepada seorang ahli baru sebagai contoh : "aku
jual barang water filter ini dengan harga RM 2000 dengan syarat engkau
jadi wakil jualanku dengan komisyen sebanyak 3 % dari harga jualanmu
dan aku beri mandate kamu untuk jadi lantik ahli baru dan setiap
jualannya kamu akan dapat 1 % dengan syarat kamu ada jualan sendiri
sebanyak RM 1000 setiap bulan"
Lihat, dalam contoh saya tu ada berapa jenis aqad muawadah maliah yang bersifat lazim?
a- Jual barang RM 2000 - Aqad jual beli yang bersifat lazim
b- Lantik jadi wakil dengan upah (Wakalah bil Ujr) - aqad wakalah yang bersifat lazim.
c- Beri mandate untuk cari ahli - ini tiada masalah
d- Setiap ahli yang kamu lantik jual kamu layak dapat 1% - Ini ju'alah, juga kelihatan tiada masalah.
e- Kamu
hanya layak dapat 1 % ju'alah tadi dengan syarat kamu ada jualan
sendiri RM 1000 - Ini ada syubhat sikit syarat seperti ini. Perlu
perbincangan dan ijtihad.
Cuma,
secara umum kita dapat melihat bergabungnya dua aqad mu'awadat maliah
(pertukaran hak milik harta) yang bersifat Lazim. Jika aqad itu ghayru
Lazim maka ia diharuskan, tetapi dalam hal ini dua aqad itu adalah "aqad
lazim"
-
4) Iaitu seorang penjual menjual dua barangan berlainan harga iaitu kasut dengan harga RM 100 dan handphone dengan harga RM 700, tetapi ia membuatnya terikat, iaitu jika anda beli handphone, maka pembelian kasut juga menjadi wajib. Inilah takrif yang dipegang oleh Al-Qadhi Ibn Al-Arabi al-Maliki ( Al-Qabas Syarah Al-Muwatta', 2/842 ; Al-Muntaqa , 5/36) .
Ini
juga mempunyai sedikit kaitan dengan MLM kerana meletakkan syarat satu
aqad lain sebagai syarat untuk sesuatu aqad itu boleh ‘concluded'.
-
5) Iaitu contohnya : Berkata penjual : " Aku jual handphone ini dengan RM 100 dengan bayaran ansuran dalam 3 bulan, dengan syarat aku akan belinya semual darimu dengan harga RM 80 tunai" . Ini adalah tafsiran Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim pula. Ia adalah sama dengan takrif Bai Inah. ( Mukhtasar Al-Fatawa Lib Ibn taymiah, hlm 327 ; Tahzib Mukhtasar Sunan Abi Daud, Ibn Qayyim, 5/100 )
Tafsiran ini agak kurang kaitannya dengan MLM.
Demikianlah
beberapa takrifan dan tafsiran ulama tentang hadith dua aqad dalam
satu. Sebenarnya ada terdapat 3 lagi tafsiran, Cuma cukuplah sebagai
info tambahan kepada pembaca. Oleh kerana beberapa yang dilakukan dalam
MLM ada terdapat dalam salah satu tafsirannya, maka saya masukkan point
dua aqad di dalam satu sebagai isu yang boleh menjadikan MLM samada
haram atau batal atau syubhat.
Pun begitu, point ini boleh diealakkan jika aqad tersebut boleh
dipisahkan dan berdiri dengan sendirinya. Pemantauan penasihat Syariah
diperlukan bagi memastikan hal ini mampu dibuat.
Keputusan Majma Fiqh Sedunia ?
Kesatuan
Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas
satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai
haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian. Selain itu,
keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah
komisyen atau upah ‘brokerage' sebagaimana didakwa. (Rujuk keputusan
nombor 3/24, 17 Julai 2003). Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah
mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : "Banyak pertanyaan
berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya
adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara
setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya.
Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu
dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan
produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan. Sebenarnya
kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi
bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam
waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan
produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu:
Ø
Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan
utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan
kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran.
Ø Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM.
Ø
Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara
berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada
pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu
memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka.
Justeru,
saya kira, amat tipis untuk mencari MLM yang tidak tergolong dalam
item-item salah yang saya sebutkan di atas, malah saya juga suka
menyarankan agar pengamal-pengamal jualan amanah saham dan Takaful
secara wakil untuk lebih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam bab
MLM. Bagaimanapun, jika anda masih ingin mendakwa halalnya MLM ini, saya
sarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat
dipatuhi :-
1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya
(seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan
serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru,
produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana
ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum
Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu
ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka
pendek mengumpul dana (modal).
2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.
3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.
4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja,
tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini
diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan
produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).
5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu
bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi
ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN
MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya, ia mungkin
dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat
dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.
6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya,
seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen
secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu
bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak
adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini
kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari
sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha
perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu
diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak
mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan.
Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian
berangkai dan begitu jauh ?.
7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala
hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan
pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan
mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu
menjual dengan lebih hebat.
8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu
perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan
nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.
Mana MLM alternatif??
"Kalau
ustaz pandai sangat, kenapa tak tuliskan sahaja macam mana MLM yang
menepati Shariah tu, biar orang boleh guna" Demikian tempelak seorang
pemuda tanpa kesabaran melalui sebuah web.
Jawapan saya seperti berikut :-
Pertama : Memang ramai 'suruh', 'arah' dan minta saya sebutkan macam mana MLM yang harus serta realistik.
Inilah
masalah orang ramai, tidak berfikir mendalam sebelum meminta. Kita kena
faham, tak semua yang perniagaan diasakan ikut cara yang menpeati
Shariah itu menarik pada pandangan mata orang ramai dan boleh laku untuk
dijual di Malaysia, dan tak semua pula plan dan skim atau produk yang
sangat boleh dijual dan menarik itu menepati hukum Shariah. Jadinya bagi
menghasilkan satu plan hebat yang menepati Shariah dan boleh jual,
perbincangan dua pihak antara Ilmuan Shariah & bisnesman amat perlu
dalam hal ini.
Mana
mungkin sebuah plan pemasaran MLM terbaik dapat dicadangkan hanya
dengan mengemukakan permintaan mudah begitu sahaja kepada saya, ini
kerana mungkin saya mempunyai penyelesaian dari sudut teori Shariahnya.
Teori ini pula sebahagiannya bersifat fleksible dan tidak sebahagian
yang lain, kerana itu perbincangan diperlukan dengan pihak pakar
pemasaran demi memastikan samada ia 'viable' untuk diperkenalkan atau
tidak. Kerana saya bukanlah pakar dalam bab pemasaran.
Kedua :
Saya juga bukanlah seorang jutawan yang membolehkan saya memperkenalkan
plan bisnes MLM contoh yang hebat dan menepati Shariah. Mudahnya,
selagi tiada bisnesman Muslim yang punyai perhatian kuat tentang halal
haram dan berkesudian berbincang dengan orang Shariah, selagi tu tidak
akan didapati plan dan skim MLM alternatif yang menepati Shariah.
Untuk
maklumat, proses inilah yang amat kerap kami (ilmuan Shariah sedunia,
saya dan rakan-rakan ustaz di semua institusi kewangan Islam seluruh
dunia) ; iaitu kami duduk berjam-jam dengan pakar pemasaran, peguam
untuk mencipta produk kewangan Islam yang halal serta dalam masa yang
sama aqad-aqadnya juga halal dan boleh diaplikasikan di sisi
undang-undang Malaysia. Kesimpulan saya, jika hanya ada satu pihak
sahaja yang bersungguh, ia pasti akan menjadi hasrat yang terbengkalai
juga.
Akhirnya,
saya tahu bahawa hukum MLM ini masih terbuka untuk perbincangan, malah
Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah ketika perbincangan dengan beliau
mengakui ini isu yang agak baru baginya. Benar, amat sukar ditemui
tulisan para ulama Islam dari Timur Tengah berkenaan hal MLM ini,
disebabkan MLM belum masuk ke pasaran negara Arab dengan meluas.
Justeru, menjadi tanggungjawab para ilmuan Shariah Asia Tenggara untuk
membantu masyarakat untuk mengetahui pandangan Shariah tentang MLM ini.
Tulisan ringkas saya hanyalah pandangan awal bagi memberi peringatan
bahawa dengan sekadar pandangan, kelihatan begitu banyak keraguan boleh
muncul dalam perniagaan MLM ini. Tidak perlulah pembaca merasa marah dan
benci dengan tulisan ini. Ini sekadar nasihat bagi mereka yang
mengambil berat tentang pendapatan serta memikirkan barzakh dan akhirat
mereka yang kekal abadi. Wallahu ‘alam.
Kuala Lumpur, Malaysia (14 Zulhijjah 1427 H = 4 Januari 2007)
DISKUSI SEPUTAR MUAMALAH MLM:
Multi Level Marketing, Bisnis Haram yang Menggemukkan Kapitalisme
Berikut pembicaraan via telepon kontributor berita ABNA dengan ust. Marzuki Amin sebagai salah seorang pembicara:
ABNA: Assalamu’alaikum Wr. Wb. Ustadz !
Ustadz: Wa’alaikumussalam Wr. Wb.
ABNA: Afwan
ustadz, karna tidak dapat hadir pada acara diskusi pelajar Indonesia
seputar masalah MLM. Ana dengar bahwa antum termasuk salah satu
pembicaranya? Kalau antum mengizinkan ana boleh minta makalah yang
antum tulis dan memuatnya di situs ABNA? Maksud ana agar rekan-rekan
kita di tanaha air juga dapat mengetahui masalah muamalah batil ciptaan musuh-musuh islam tersebut. Bagaimana menurut antum ?
Ustadz:
Ide dan pikiran yang bagus, ana setuju dan mengizinkan hal itu. Cuma,
karena memang ana tidak banyak punya waktu, jadi makalah itu ana buat
asal jadi yang penting sekedar ada untuk melengkapi diskusi kemarin.
Syukurlah ust. Syamsunnar dan ust. Akmal dapat membantu ana, sehingga
dapat menyemarakkan acara tersebut. Karena itu, ya mohon maaf, jika
makalah itu penuh dengar kekurangan. Antum jangan perhatikan
kekurangannya, yang penting pahamilah kandungan dan isinya. Dan saran
ana, kalau bisa, antum juga minta makalah ust. Abu Amar. Adapun ust.
Abdurrahman Arfan, dia tidak sempat menulis makalah. Bahkan kalau antum
sempat, turunkan juga rekaman hasil diskusi tersebut ke dalam bentuk
tulisan yang menarik, demi amar makruf dan nahi munkar. Yakinlah ini
bagian dari jihad ilmu dan pahalanya besar sekali.
ABNA: Terimakasih
banyak ustadz, semoga para pembaca ABNA juga dapat memaklumi kekurangan
makalah tersebut. Makalah antum akan segera saya upload. Adapun hasil
rekamannya saya akan susul berikutnya, karena untuk menurunkannya ke
dalam bentuk tulisan perlu waktu. Saya berharap dapat menarik perhatian
para pembaca ABNA di seluruh tanah air, insya
Allah.
Sekali lagi ustadz, banyak terimakasih. Wassalamu’alaikum Wr. Wb.
Ustadz:
Ana juga mengucapkan banyak terimakasih kepada antum atas ketulusan
antum ingin membantu rekan-rekan di tanah air kita tercinta, demi
menyelamatkan mereka dan negara kita dari penipuan ekonomi kelas kakap
ini. Semoga Allah Swt masih tetap merahmati kita semua. Amin……………
Ana
yakin, jika bangsa kita dan khususnya umat islamnya memahami hakikat
muamalah batil ini dengan baik, pasti mereka akan mengingkarinya dan
tidak akan menjadi anggotanya. Sebagaimana kita juga dulu menolak dan
mengingkari mazhab Ahlulbait as ini, karena kebodohan kita, dan setelah
kita memahaminya dengan baik, kita mengikutinya, begitu juga dengan
mualmalah batil ini, kebanyakan umat islam tidak memahaminya dengan baik
dan tidak menyadari kerugian negara dan pribadi yang diakibatkan
darinya.
Wa’alaikumssalam Wr. Wb.
ABNA: Ikhwan
dan akhwat pecinta situs ABNA yang saya cintai, berikut ini kami
sajikan makalah sederhana ust. Marzuki Amin (Abu Qurba) sekaitan masalah
MLM. Berikutnya kami berusaha menyajikan rekaman diskusi tersebut dalam
bentuk tulisan, insya Allah…. Selamat menikmati sajian ilmiah kami di situs ini.
SEKILAS TENTANG MLM
(MULTI LEVEL MARKETING)
1. Tempat dan Tanggal lahir MLM
Dunia semakin maju, teknologi semakin canggih dan sistem perdagangan
pun semakin banyak, semarak dan beraneka ragam. Kaum kapir memang masih
menguasai ekonomi, bisnis dan perdagangan dunia. Umat islam masih jauh
ketinggalan, bahkan nampak semakin tercekik, tidak bisa banyak berbuat,
apalagi mengamalkan dan mempraktikkan hukum-hukum islam. Kata orang: “Cari duit yang haram saja susah, apalagi yang halal”.
Sejak
beberapa tahun ini, muamalah MLM (Multi Level Marketing) semakin marak
dan banyak diminati orang, lantaran perdagangan dan muamalah dengan
sistim MLM ini menjanjikan kekayaan yang melimpah tanpa banyak modal dan
tidak begitu ruwet. Betulkah yang mereka harapkan itu terjadi?
Jaringannya tersebar di seluruh dunia, tidak terkecuali negara tercinta
kita Indonesia. Mungkin jika kita bertanya kepada orang, apa sih MLM
itu? Mereka sudah banyak yang tahu dan bisa memberikan jawabannya
dengan mendetail. Tetapi jika kita bertanya, apa sih sebenarnya hukum
muamalah MLM itu? Mungkin tidak banyak yang bisa atau bersedia
menjawabnya, apalagi menjawabnya dengan jujur dan sesuai dengan hukum islam.
Muamalah MLM ini –sesuai apa yang saya pernah baca- mulai lahir di
permukaan bumi ini sejak lebih dari sepuluh tahun yang lalu. Surat kabar
al-Quds, edisi 2723 menulis bahwa MLM ini telah lahir di Moskow pada
tahun 1910 M dan di Prancis pada tahun 1920 M dengan nama “Bahman” dan
“Bola saju”. Ketika itu, pesan promosi yang mereka sampaikan adalah: “Bagaimana Anda bisa meraih uang sebanyak 30.000 dolar As tanpa susah payah”.
Pada
tahun 1994 para penyembah uang itu mendirikan sebuah perusahaan MLM
dikota Medona, Italia dengan nama “Fyujera Strategi” (?) di kamar dagang
dan industri negara tersebut. Selang beberapa waktu, mereka mengganti
namanya menjadi “Bintakona” (?) yang terkenal hingga sekarang. Empat
tahun kemudian, yaitu pada tahun 1998 M, Inggris mendirikan perusahaan
MLM dengan nama “Quest Internasional”. Dan di kemudian hari mereka
mengganti namanya menjadi: “Gold Quest”. Pada tahun 2000 M, muamalah
batil ini lahir di Belgia
dan diberi nama: “7 Keping Permata”. Dan pada tahun yang sama, yaitu
tahun 2000 M, anak cucu muamalah batil ini pun lahir di Iran dan
menyebar ke beberapa negara Asia termasuk Indonesia.
Memang, ekonomi sebuah negara itu dapat dijadikan sebagai tolok ukur
atau alat menilai sehat atau sakitnya rakyat negara tersebut. Kebejadan
ekonomi, praktik riba, jumlah kriminalitas yang semakin meningkat,
kefakiran yang semakin membumbung, dan seluruh problematika yang selalu
dikhawatirkan oleh setiap orang muncul lantaran ekonomi yang sakit. Para
ahli juga mengakui masalah ini dengan tegas.
Dalam dasawarsa terakhir ini, dengan hubungan, jaringan internet,
dan teknologi-teknologi yang semakin meluas, kita menyaksikan banyak
kesempatan untuk menuai pendapatan. Sayangnya, kesempatan-kesempatan ini
kadang-kadang telah menimbulkan banyak problematika di tengah kehidupan
masyarakat luas. Perniagaan elektronik adalah sebuah kosa kata
yang sudah kita dengar dalam kehidupan sehari-hari. Perniagaan ini
telah memudahkan urusan perniagaan kita dan mempermudah hubungan kita
dengan seantero dunia. Di samping itu, fenomena ini juga banyak
mewujudkan perubahan dalam kehidupan sehari-hari. Salah satu perubahan
ini adalah kelahiran network marketing. Kosa kata ini tentu sangat
berbeda dengan electronik marketing.
2. Network Marketing
Network
Marketing dicetuskan oleh seorang berkebangsaan Amerika pada tahun 1921
M. Dalam dunia akademis Amerika kala itu, penemuan ini dikenal dengan
naman "Ponzi Plan" atau Pyramid Plan". Dalam dunia marketing, penemuan
ini dikenal dengan sebutan " Multi Level Marketing (MLM)". Para
pendukung MLM meyakini, metode ini adalah sebuah cita-cita lama
yang—paling tidak—akan dapat menghubungkan produsen dengan konsumen
tanpa perantara. Akan tetapi, tidak lama berselang, para pemancing
kesempatan melakukan penipuan-penipuan makro dengan memanfaatkan metode
penemuan ini. Akhirnya, metode ini pun ditolak masyarakat.
Akan
tetapi, setelah jaringan-jaringan internasional -seperti internet-
ditemukan, para kriminal dan penipu profesional memulai aksi mereka
dengan ruang lingkup yang lebih luas. Aksi ini akhirnya dikenal dengan
sebutan "jaringan penipuan". Sebagai sebuah contoh, pada tanggal 22
Maret 2000, di daerah Cleveland yang terletak di daerah paling utara
Ohio, sebuah dakwaan telah ditujukan kepada 4 orang lantaran tuduhan
network marketing. 4 orang ini akhirnya harus mendekam dalam penjara.
Mereka telah berhasil merenggut 36 juta dolar dari kantong masyarakat.
Akan tetapi, Network Marketing sebagai sebuah metode konstitusional dan
tidak melanggar hukum, masih tetap eksis dan aktif di berbagai titik
dunia. Penyalahgunaan yang telah dilakukan oleh sebagian oknum dari
metode ini tidak bisa dijadikan alasan bahwa metode ini inkonstitusional
atau berbau penipuan. Menurut penilaian banyak ahli, Network Marketing
banyak memiliki perbedaan dengan Pyramid Plan. Sebagian perbedaan ini
adalah sebagai berikut:
1. Dalam
Network Marketing, untuk menjadi anggota dalam jaringan ini, kita tidak
dipaksa untuk membeli barang atau jasa dari sebuah perusahaan. Jumlah
uang yang diambil sebagai hak keanggotaan juga tidak terlalu besar. Akan
tetapi, dalam Pyramid Plan (kita sebut saja MLM), untuk masuk menjadi
anggota para pelaku marketing, kita harus mengeluarkan uang dalam jumlah
besar dengan alasan membeli barang atau jasa.
2. Dalam
Network Marketing, barang dan jasa yang diperjual-belikan adalah barang
dan jasa yang sudah banyak diketahui oleh konsumen dan harga yang
ditawarkan oleh perusahaan tidak jauh berbeda dengan harga pasaran.
Sedangkan dalam MLM, para member sama sekali tidak membutuhkan barang
dan jasa ini. Mereka membelinya hanya dalam rangka masuk menjadi member
dan mencari orang lain untuk menjadi member di bawah mereka. Dengan ini,
mereka akan dapat memanfaatkan persenan yang telah disediakan oleh
perusahaan. Sudah dapat dipastikan, mereka akan membeli barang dan jasa
ini dengan harga sangat tinggi.
3. Keuntungan perusahaan-perusahaan yang memperoleh keuntungan secara legal dalam Network Marketing hanya diperoleh melalui cara penjualan barang dan jasa yang ditawarkan.
3. Keuntungan perusahaan-perusahaan yang memperoleh keuntungan secara legal dalam Network Marketing hanya diperoleh melalui cara penjualan barang dan jasa yang ditawarkan.
Seperti pernah disinggung di atas, jenis barang dan jasa yang ditawarkan dalam dua sistem marketing ini berbeda-beda. Barang-barang yang ditawarkan dalam Network Marketing memiliki substansi persaingan. Artinya, barang dan jasa ini banyak bisa ditemukan di pasaran dan harganya bisa dimiliki oleh para pembeli. Para progamer MLM senantiasa mendesain dan memperkenalkan barang dan jasa baru dengan kriteria yang hanya dimiliki oleh barang dan jasa ini. Barang dan jasa ini tidak pernah diminta oleh para pembeli dan juga tidak memiliki harga dan kualitas yang pasti. Untuk itu, para member membelinya tidak untuk konsumsi. Mereka hanya membelinya dalam rangka memperoleh persen sebagai imbalan mengajak orang lain menjadi member.
Setiap
negara memiliki pandangan tersendiri dalam menanggapi praktik Network
Marketing. Sebagai contoh, Kementerian Perdagangan Amerika hingga kini
masih belum bisa memastikan batas legal dan ilegal Network Marketing
ini.
Negara ini hanya berpesan kepada warganya, jika memasuki atau memperkenalkan orang lain untuk memasuki sebuah sistem dapat menghasilkan keuntungan yang lebih banyak bagi mereka, hendaknya mereka menghindari hal ini.
Negara ini hanya berpesan kepada warganya, jika memasuki atau memperkenalkan orang lain untuk memasuki sebuah sistem dapat menghasilkan keuntungan yang lebih banyak bagi mereka, hendaknya mereka menghindari hal ini.
Pada
tahun 1997 M., lantaran sistem MLM yang telah berhasil menyedot banyak
member mengalami kehancuran, Albania mengalami krisis berat. Protes
datang dari seluruh penjuru negara dan meminta pemerintahan mengundurkan
diri.
Penyakit MLM pernah menghama pada tahun 2000 M. di Afrika Selatan (Perusahaan Mirricel) dan pada tahun 2001 M. di Irlandia Utara. Penyakit berhasil melumpuhkan roda perekonomian kedua negara ini. Iran juga termasuk negara-negara yang pada tahun-tahun terakhir ini dirasuki oleh penyakit MLM dan Network Marketing.
3. MLM dan Network Marketing di Iran
Penyakit MLM pernah menghama pada tahun 2000 M. di Afrika Selatan (Perusahaan Mirricel) dan pada tahun 2001 M. di Irlandia Utara. Penyakit berhasil melumpuhkan roda perekonomian kedua negara ini. Iran juga termasuk negara-negara yang pada tahun-tahun terakhir ini dirasuki oleh penyakit MLM dan Network Marketing.
3. MLM dan Network Marketing di Iran
Pada
beberapa tahun terakhir ini, sistem MLM dan Network Marketing merasuki
tubuh perekonomian Iran melalui aktifitas ekonomi yang dilakukan oleh
beberapa perusahaan besar seperti Kimberly Solytire, Prame Bank,
Goldquest, dan My 7 Dyamond. Perusahaan-perusahaan ini satu demi satu
gagal, dan dalam beberapa kasus, mereka yang merasa tertipu mengadukan
masalah ini ke pengadilan.
Perusahaan-perusahaan
ini berhasil merebut perhatian mereka yang ingin memiliki pekerjaan
dengan melontarkan sebuah slogan yang sangat menawan. Berdasarkan
penelitian, Iran termasuk salah satu negara yang menanggapi fenomena ini
dengan positif.
Sebagai contoh, My 7 Dyamond (M7D) memasuki arena pasar dengan slogan menawan ini: M7D memiliki proyek tak tertandingi untuk memiliki permata; 28 keping permata + kesempatan untuk merenggut keuntungan besar.
Sebagai contoh, My 7 Dyamond (M7D) memasuki arena pasar dengan slogan menawan ini: M7D memiliki proyek tak tertandingi untuk memiliki permata; 28 keping permata + kesempatan untuk merenggut keuntungan besar.
Ini
adalah sebuah kesempatan kaya akan keuntungan dan sangat mudah yang
dapat menghadiahkan permata kepada Anda. Yang dapat mewujudkan
kesempatan ini adalah bahwa Anda harus mengejar CRP (bonus pembeli).
Dari sejak Anda mulai mencari CRP ini, sebenarnya Anda telah memulai
mengumpulkan RV (resid bonus). Setelah Anda berhasil memperolehnya, Anda
dapat menagih permata pertama. Lebih dari itu, Anda juga akan
memperoleh hak komisi. Kami dapat membantu Anda untuk memperoleh
kemandirian dalam finansial.
Seluruh
perusahaan ini menekankan bahwa memilih sistem ini adalah sebuah
perniagaan dan persahabatan dalam bidang kebudayaan. Mereka senantiasa
berpesan kepada mereka yang baru bergabung supaya jangan tergesa-gesa
dalam mempelajari sistem ini dan menjelaskannya kepada orang lain.
Mereka dapat melakukan sharing informasi kepada orang lain setelah
mereka berhasil mempelajarinya dengan sempurna. Kepada para member yang
menjadi ranting member yang lain juga mengingatkan bahwa pada pertama
kali aktifitas mungkin mereka hanya dapat merenggut keuntungan yang tak
seberapa. Akan tetapi, setelah beberapa waktu berselang, asalkan mau
aktif berkiprah, mereka akan mampu mengumpulkan keuntungan yang layak
diperhitungkan.
Lebih menarik lagi, perusahaan M7D pernah mengumumkan pembentukan perusahaan ini dengan nomor izin 1579 sebagai perusahaan terbatas di daerah Kish. Perusahaan ini memulai aktifitas dengan dana sebesar 4 milyar rial dan memperoleh izin melakukan beberapa jenis perniagaan seperti perniagaan elektronik, Network Marketing, dan ekspor dan impor seluruh bahan kebutuhan masyarakat.
Lebih menarik lagi, perusahaan M7D pernah mengumumkan pembentukan perusahaan ini dengan nomor izin 1579 sebagai perusahaan terbatas di daerah Kish. Perusahaan ini memulai aktifitas dengan dana sebesar 4 milyar rial dan memperoleh izin melakukan beberapa jenis perniagaan seperti perniagaan elektronik, Network Marketing, dan ekspor dan impor seluruh bahan kebutuhan masyarakat.
Goldquest Biang Petaka
Goldquest berarti mencari emas keberuntungan.
Perusahaan ini memulai aktifitas pada tahun 1998 M. di Filipina. Dalam
jangka waktu yang sangat pendek, ia pindah ke International Trade Center
Tower Hongkong. Perusahaan
Goldquest sebenarnya adalah perusahaan distributor produk-produk koleksi
yang diproduksi oleh perusahaan HB Mayer Jerman. Sesuai kontrak yang
telah diteken, Goldquest harus menjual produk ini dalam jumlah tertentu
supaya tetap bisa menjadi distributor tetap HB Mayer dan juga bisa
memperoleh keuntungan yang besar. Produk yang diproduksi oleh HB Mayer
berupa keping emas simbolik (bergambar Paus Paulus, naga China, Ka'bah,
dls), jam emas, kalung, dan lain sebagainya. Seluruh produk ini juga
memiliki surat keterangan bertaraf internasional yang memuat berat,
karat, diameter, dan nomor urut emas yang pernah dijual kepada para
pembeli. Kepingan-kepingan emas yang didistribusikan oleh perusahaan
Goldquest ini banyak diminati oleh masyarakat. Satu sisi keping emas ini
memuat simbol negara yang mencetaknya dan sisi yang lain berisi jaminan
yang diberikan oleh Bank Central sebuah negara.
Perusahaan
Goldquest menarik perhatian para pemohon dan anggotanya dalam bentuk
perusahaan perniagaan independen. Tahun lalu, perusahaan ini berhasil
memiliki putaran keuangan terbanyak di Iran dan India. Berdasarkan
data dan riset yang pernah dilakukan, setiap tahun sebesar 3 ribu milyar
dolar uang keluar dari Iran melalui perantara perusahaan ini.
Perusahaan Goldquest masih aktif di negara-negara seperti India, China, Filipina, Malaysia, Singapora, Srilanka, Indonesia, Rusia, Lebanon, Saudi Arabia, Australia, Newzeland, Kanada, Brazil, Uruguwey, Finlandia, Jerman, Prancis, Belanda, Yunani, Mesir, Libya, Aljazair, dan masih banyak lagi negara-negara yang lain.
Berdasarkan pengumuman pembentukan perusahaan, Goldquest memulai usaha dengan modal pertama sebesar 500 ribu dolar. Usaha yang diumumkan adalah jual beli, pemindahan, investasi, pertukaran, dan lain sebagainya. Tapi, pada hakikatnya, dalam sistem MLM ini, perusahaan Goldquest hanya berfungsi sebagai distributor produk HB Mayer.
Transaksi Goldquest hanya berlaku bagi mereka yang memiliki nomor rekening untuk mata uang asing atau kartu kredit internasional. Dengan siasat ini, seluruh transaksi berlanjut di luar kontrol perbankan Iran. Mungkin perusahaan Goldquest telah belajar dari pengalaman perusahaan Pentagona yang pernah mengalami pemblokiran rekening valuta asingnya pada tahun 1981 M.
Perusahaan Goldquest masih aktif di negara-negara seperti India, China, Filipina, Malaysia, Singapora, Srilanka, Indonesia, Rusia, Lebanon, Saudi Arabia, Australia, Newzeland, Kanada, Brazil, Uruguwey, Finlandia, Jerman, Prancis, Belanda, Yunani, Mesir, Libya, Aljazair, dan masih banyak lagi negara-negara yang lain.
Berdasarkan pengumuman pembentukan perusahaan, Goldquest memulai usaha dengan modal pertama sebesar 500 ribu dolar. Usaha yang diumumkan adalah jual beli, pemindahan, investasi, pertukaran, dan lain sebagainya. Tapi, pada hakikatnya, dalam sistem MLM ini, perusahaan Goldquest hanya berfungsi sebagai distributor produk HB Mayer.
Transaksi Goldquest hanya berlaku bagi mereka yang memiliki nomor rekening untuk mata uang asing atau kartu kredit internasional. Dengan siasat ini, seluruh transaksi berlanjut di luar kontrol perbankan Iran. Mungkin perusahaan Goldquest telah belajar dari pengalaman perusahaan Pentagona yang pernah mengalami pemblokiran rekening valuta asingnya pada tahun 1981 M.
Mungkin
untuk pertama kali, dua tahun lalu tersebar sebuah berita tentang
Goldquest di media-media masa bahwa aktifitas perusahaan ini bersifat
ilegal. Berita pun tersebar dengan sangat cepat. Tapi, tidak selang
beberapa lama, masalah dibiarkan begitu saja. Hal ini berlanjut hingga
turun sebuah perintah supaya situs Goldquest ditutup. Setelah perintah
ini turun, banyak berita, analisa, dan laporan-laporan yang beraneka
ragam tersebar di media-media masa.
Stasiun
Pusat Televisi Iran sendiri pun memiliki program sangat diminati oleh
pemirsa tentang Goldquest ini yang ditayangkan dalam bentuk dialog
interaktif tentang nasib yang akan menimpa Goldquest.
Pihak Goldquest juga melakukan siasat baru. Keping baru dengan gambar Imam Khomeini ra disebarkan di tanah air guna menyedot simpati penduduk Iran.
Tapi, sikap tegas para aparatur negara berhasil menghanguskan siasat
ini. Betul, HB Mayer pernah memperoleh izin untuk mencetak keping emas
guna mencetak medali-medali kenangan dari Pusat Penyebaran Karya Imam
Khomeini ra.
Tapi
ini tidak berarti bahwa perusahaan Goldquest yang tidak beraktifitas
sebagai produsen keping emas ini berhak untuk menyebarkan keping emas
ini sebagai sebuah aktifitas yang legal.
Dalil Ilegalisasi Network Marketing di Iran
Para ahli menyebutkan beberapa argumentasi yang membuktikan ilegalisasi aktifitas Network
Para ahli menyebutkan beberapa argumentasi yang membuktikan ilegalisasi aktifitas Network
Marketing di Iran. Berikut beberapa dalil dan argumentasi tersebut:
1. Sekalipun pembelian keping emas atau menjadi member aktif di Network Marketing yang menyebabkan valuta asing
keluar dari tanah air secara besar-besaran ini dapat memasukkan
kepingan-kepingan emas dan persentase keuntungan ke dalam tanah air.
Tapi, jika emas dan persentasi keuntungan ini masuk dalam jumlah yang
besar dan lepas kontrol dengan harga yang lebih murah sebesar 30 % dari harga emas
internasional, hal ini dapat menjadikan harga emas tidak stabil,
seluruh harga kebutuhan dalam negeri akan berubah secara drastis, dan
akhirnya, pasar ini akan lepas kontrol. Padahal, emas adalah backing
uang tanah air kita.
2. Perusahaan-perusahaan
ini adalah perusahaan-perusahaan yang memiliki identitas perusahaan
asing. Menurut Pasal 3 Undang-Undang Registrasi Perusahaan, supaya
perusahaan asing bisa melakukan aktifitas industri, finansial, dan
perniagaan di dalam negeri Iran, perusahaan ini harus memiliki resmi di
negara asal dan sudah terdaftar di Kantor Registrasi Perusahaan di
Tehran. Kita masih meragukan apakah perusahaan-perusahaan ini sudah
terdaftar di negara asal secara resmi. Jika kita abaikan hal ini,
seluruh perusahaan ini belum terdaftar secara resmi di Iran. Oleh karena
itu, seluruh aktifitas mereka akan dikenai hukuman menurut Pasal 5 dan
11 Undang-Undang Registrasi Perusahaan.
3. Menurut Undang-Undang, setiap bentuk emas dan batu
berharga dilarang masuk ke negara dan para pelaku akan dihukum sesuai
dengan ketentuan undang-undang. Para penanggung jawab Network Marketing
ini telah memasukkan emas dan seluruh produknya secara ilegal tanpa
membayar cukai. Dengan demikian, mereka telah melakukan kriminal
penyelundupan.
4. Kekuatan
ekonomi Iran sementara ini masih belum begitu kuat. Saat ini masih
banyak golongan masyarakat yang menerima gaji per bulan hanya sebesar
1,8 juta rial. Aktifitas seperti MLM ini hanya akan dapat memperlebar
jarak antara orang kaya dan orang miskin. Dan realita ini, menurut
penilaian banyak ahli, akan dapat menimbulkan aneka kejahatan dan
kriminal.
Lebih
dari itu semua, beberapa pekan yang lalu, Kantor Ayatullah 'Uzhma
Makarim Syirazi mengumumkan hukum bisnis semacam ini. Menurutnya, bisnis
seperti ini adalah haram dan uang yang dihasilkan tidak halal. Cara
bisnis seperti ini adalah sejenis penipuan rahasia yang digunakan untuk
menguasai harta kekayaan orang lain. Untuk pertama kali, perusahaan ini
beraktifitas dengan nama Pentagona. Setelah ditutup oleh pihak Inteligen
dan Pengadilan Negara, ia berubah nama menjadi Goldquest.
Di masa mendatang, mungkin juga perusahaan-perusahaan semacam akan muncul dengan nama-nama yang lain. Untuk memperoleh pendapatan yang berlimpah, muslimin hendaknya waspada dan ekstra hati-hati. Jangan sampai mereka berlumuran uang-uang haram seperti ini dan menyia-nyiakan uang muslimin yang lain. Jika seseorang telah terlanjur memperoleh uang ini secara tidak tahu, maka ia harus mengembalikannya kepada pemiliknya.
Di masa mendatang, mungkin juga perusahaan-perusahaan semacam akan muncul dengan nama-nama yang lain. Untuk memperoleh pendapatan yang berlimpah, muslimin hendaknya waspada dan ekstra hati-hati. Jangan sampai mereka berlumuran uang-uang haram seperti ini dan menyia-nyiakan uang muslimin yang lain. Jika seseorang telah terlanjur memperoleh uang ini secara tidak tahu, maka ia harus mengembalikannya kepada pemiliknya.
Jika
pemiliknya tidak diketahui, maka ia harus memerikannya kepada member
terakhir yang sudah tertipu. Jika member ini juga tidak diketahui, maka
ia harus memberikannya kepada orang-orang yang membutuhkan sedekah.
4. Fatwa Rahbar Ihwal MLM
Pertanyaan - 1:
Kami telah menerima informasi dari beberapa orang mengenai hukum MLM
(muamalah dengan metode berantai dengan keuntungan berlipat ganda).
Mereka mengatakan bahwa Tuan yang mulia (Imam Khamene’i Hf) berfatwa
bahwa muamalah tersebut hukumnya haram. Yang ingin kami tanyakan adalah
apakah benar Tuan berfatwa demikian? Apakah fatwa Tuan tersebut bersifat
umum untuk seluruh orang-orang yang bertaklid kepada Tuan? Ataukah ada
muamalah MLM tertentu yang Tuan anggap halal?
Jawab:
Muamalah MLM yang Anda sebutkan, secara syar’i tidak dihalalkan. Demikian pula muamalah yang mirip dengannya. Wallahu Al-‘Alim.
Sehubungan
dengan muamalah MLM, apabila terjadi perbedaan pendapat antara seorang
guru dengan muridnya, misalnya guru itu memahami bahwa muamalah MLM
hukumnya halal dan dibolehkan mengikutinya. Sementara murid memahami
bahwa muamalah MLM itu diharamkan dan tidak dibolehkan mengikutinya. Dan
keduanya pun berbeda dalam marja taklidnya, yakni si guru bertaklid
kepada marja’ A sedang muridnya bertaklid kepada marja’ B.
Pada kondisi seperti ini, bagaimanakah sikap si murid tersebut
menghadapi gurunya dalam masalah ini? Ada juga yang mengatakan bahwa
seluruh marja taklid mengharamkan muamalah MLM, apakah hal ini benar?
Jawab:
Sebagaimana telah kami jelskan di atas bahwa muamalah MLM yang Anda sebutkan itu hukumnya batil dan tidak dibolehkan. Setiap mukallaf harus mentaati dan mengamalkan fatwa marja’ taklidnya masing-masing. Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan - 3:
Saya pernah mendengar bahwa si mukallid
dibolehkan bertanya tentang hukum sesuatu secara khusus kepada marja’
taklidnya. Yakni marja’ taklidnya itu akan memberikan jawaban sesuai
dengan kondisi si mukallid yang bertanya secara khusus. Dengan demikian fatwa itu hanya khusus untuknya dan tidak boleh untuk mukallidnya
yang lain. Apakah hal ini benar? Jika ada seseorang mengaku bahwa ia
telah memperoleh fatwa khusus -mengenai kebolehan MLM- dari seorang
petugas di kantor Tuan di Qum, bolehkan saya ikut mengamalkan fatwa
khusus tersebut?
Jawab:
Fatwa seorang marja tidak berbeda antara satu mukallaf dengan mukallaf yang lain (berlaku umum untuk semua mukallidnya – penj). Tetapi mishdaq dan mawrid-nya
berbeda-beda (yakni terkadang fatwa itu bersifat global dan berlaku
untuk umum, tetapi penerapan hukumnya tergantung kondisi mukallaf masing-masing – penj). Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan - 4:
Apakah ada ketentuan-ketentuan khusus bagi mukallid Tuan untuk dapat mengambil dan menerima fatwa Tuan yang disampaikan oleh seorang muballig? Kemudian apabila seorang mukallid tidak merasa ithmi’nan (tidak percaya sepenuhnya – penj) dengan apa yang disampaikan oleh muballig tersebut, khususnya mengenai fatwa MLM, apakah hal ini menyebabkan mukallid tidak boleh mengambil fatwa tersebut dan juga tidak boleh mengambil pelajaran-pelajaran lainnya dari muballig tersebut?
Jawab:
Cara-cara mencari dan mengambil fatwa seorang mujtahid telah dijelaskan dengan detail di dalam risalah amaliyah. Hendaknya Anda merujuk ke risalah
tersebut. Di antaranya adalah bahwa risalah yang akan digunakan itu
diyakini tidak terdapat kekeliruan dan kesalahan. Cara lainnya adalah
bertanya langsung kepada marja’ taklid (misalnya melalui surat atau
e-mail – penj), atau melalui informasi orang yang adil dan dapat
dipercaya, yakni ucapannya itu dapat diyakini kejujurannya. (Jelasnya,
Anda tidak boleh menerima hukum-hukum fikih dari seseorang yang Anda
tidak yakin bahwa ia memahaminya dengan baik. Begitu pula dengan
ilmu-ilmu lainnya. Dan hal ini kembali kepada penilaian Anda yang
objektif – penj). Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan - 5:
Apakah dibolehkan bagi mukallid Tuan, baik yang ada di negara kami
(Indonesia) maupun yang di Iran, untuk mengikuti muamalah MLM?
Jawab:
Muamalah MLM tersebut tidak dihalalkan oleh syari’at.
Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan - 6:
Jika kami mengetahui dengan yakin dan tidak ada keraguan sedikitpun
bahwa salah seorang tetangga atau kawan kami menjadi anggota muamalah
MLM dan memperoleh keuntungan yang banyak setiap bulannya. Sebagian
keuntungan tersebut ia berikan ke suatu lembaga dakwah atau sebuah
“yayasan”. Apakah boleh menerima uang tersebut dan menggunakannya untuk
keperluan dakwah Islamiyah?
Jawab:
Apabila Anda tahu dan “yakin” bahwa uang yang ia berikan itu dari hasil
keuntungan yang tidak halal, maka tidak dibolehkan mengambilnya dan
tidak boleh pula menggunakannya untuk kepentingan tersebut atau untuk
keperluan lainnya. Bahkan uang keuntungan dari muamalah yang tidak
syar’i tersebut, wajib dikembalikan kepada para pemiliknya. Jika
pemiliknya tidak diketahui, maka harus dishadaqahkan kepada fakir miskin, dan -secara ihtiyat wajib- harus dengan izin hakim syar’i (marja taklid) terlebih dahulu. Wallahu al-‘Alim.
Pertanyaan -7:
Apakah boleh makan hidangan atau minum sesuatu yang halal di rumah
seseorang (kawan atau tetangga) yang kita ketahui dengan yakin bahwa ia
bekerja sehari-harinya dalam muamalah MLM?
Jawab:
Hukumnya boleh makan makanan atau minum di tempat orang tersebut. Kecuali jika Anda
merasa “yakin” bahwa makanan atau minuman yang ia beli itu dengan
menggunakan uang keuntungan muamalah MLM itu sendiri, dan bukan dengan
uang selainnya. (misalnya dia mengabarkan kepada Anda bahwa makanan atau
minuman itu ia beli dari hasil keuntungan MLM tersebut, dan Anda
mempercayai ucapannya itu. Atau Anda menyaksikannya sendiri). Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan -8:
Jika saya mendapatkan hasil dan keuntungan dari muamalah MLM, bagaimana hukumnya jika sebagian keuntungan itu saya berikan dan shadaqahkan kepada fakir miskin ?
Jawab:
Uang yang diperoleh dari muamalah yang tidak syar’i, seperti muamalah
MLM, hukumnya wajib dikembalikan kepada pemilik aslinya. Dan tidak boleh
digunakan untuk apapun. Jika tidak diketahui pemiliknya, maka seluruh
keuntungan tersebut harus dishadaqahkan kepada fakir miskin dengan izin
marja taklid Anda. Wallahu Al-‘Alim.
Pertanyaan – 9:
Bagaimana
hukumnya menerima hadiah atau hibah -baik berupa barang maupun berupa
makanan dan minuman- dari seseorang yang melakukan muamalah jual beli MLM (Multi Level Marketting) ?
Jawab:
Hukumnya
tidak boleh mengambil dan menerima hadiah tersebut, jika “diketahui”
bahwa hadiah itu dibeli dengan uang keuntungan muamalah MLM yang tidak
syar’i. Dan Anda tidak berhak menggunakannya, karena hadiah dari
muamalah semacam itu dianggap sebagai majhulul malik (pemiliknya tidak diketahui).
5. Model MLM di Iran
Beberapa
nama dan model muamalah batil yang sering disebut di Iran, sama dan
mirip bentuknya dengan MLM. MLM di Iran disebut dengan Pyramid (Heram)
atau Gold Quest. Tapi kalau kita lacak di internet maka kita akan
temukan ketiga nama ini (MLM, Pyramid, Gold Quest) dalam bentuk dan
model bisnis yang sama dan tidak berbeda sama sekali. Jadi kita tidak
perlu ragu bahwa model dan bentuk MLM yang ada di Indonesia tidak jauh
berbeda dengan yang ada di Iran. Mungkin yang berbeda hanyalah nama dan
cara kerjanya saja yang bersifat partikular, adapun secara prinsip kerja bisnis tidak memiliki perbedaan sama sekali.
Nah, sistem bisnis inilah -setahu saya- semua marja yang besar dan terkenal, baik di Iran maupun di Irak, mengharamkannya.
6. Dalil Keharamannya[1]
Adapun
mengenai dalil keharamannya, sesuai dengan yang dapat kita pahami
adalah; bahwa sistem bisnis ini tidak memenuhi syarat-syarat bisnis
islami sehingga MLM ini tidak termasuk dari salah satu muamalah islami
yang terdapat di daam fiqih islam. Dengan kata lain bahwa MLM tidak
termasuk muamalah mudharabah, musyarakah, ju’alah, ijarah, dll. Lagian
sistem ini mengandung dampak psikologi ekonomi, dan sosial yg destruktif
(sesuai dgn bahasan dan kajian ahli di negara Rep. Islam Iran).
Misalnya uang masyarakat akan dikeruk dan dibawa ketempat atau negara
yang menjadi pusat bisnis ini. Bisnis ini tidak terkontrol
kerjanya oleh negara dan merugikan negara serta membawa keluar negeri
aset keuangan negara tanpa dikontrol.
Pada
prinsipnya penghukuman terhadap sesuatu itu berdasar atas tinjauan
mashalat (konstruktif) dan mudharat (destruktif). Sistem perekonomian
masyarakat sebelum kedatangan Syariat Islam
yang terakhir itu berjalan sesuai dengan prilaku-prilaku masyarakat
manusia yang berakal. Di antara system-sytem yg dijalankan, terdapat
yang konstruktif dan juga ada yang destruktif. Contoh yang paling nyata
yang konstruktif adalah sistem barter yang adil untuk saling memnuhi
kebutuhan masing-masing. Dan contoh yang destruktif adalah riba. Agama Islam
yg membawa syariat akhir ini membenarkan dan menta'yid sistem yg
mengandung nilai konstruktif dan melarang serta menegasikan sistem yang
mengandung nilai destruktif.
Bagaimana
dengan sistem MLM jika ditinjau dari parameter konstruktif dan
destruktif dengan tinjauan berbagai dimensi serta landasan hukum Islam
tentunya (yakni al-Qur'an, al-Hadits, akal, dan ijma)?. Dan dalam
masalah ini, kita tidak bisa memandangnya konstruktif dalam tinjauan
yang parsial, seperti memudahkan orang mendapat pekerajaan.
Yang
jelas, untuk konteks sekarang, kita tidak menemukan satupun marja
(ulama Syi’ah Imamiyah) secara valid yang membolehkan berbisnis dengan
cara ini.
Dan negara RII secara undang-undang memerangi sistem bisnis ini dan
memberi sangsi hukum yang berat terhadap pelanggarnya serta kami di
sini sering menyaksikan ditayangan TV berbagai jaringan MLM yg digulung
oleh petugas hukum dan keamanan Iran.
Jadi,
keberadaan MLM dan bentuk operasionalnya pada dasarnya tidak jauh
berbeda dengan berbagai bentuk dan model yang telah diciptakan oleh
otak-otak Yahudi ini utk merusak perekonomian suatu masyarakat (menurut
sumber acara TV MLM dicipta oleh otak Yahudi).
Dampak-dampak
yang ditimbulkan oleh sistem ini di antaranya; - mengeruk uang dari
suatu masyarakat yg kemudian dibawanya ke luar negeri (misalnya As dan
Eropa atau yang punya kepentingan dengan bisnis tsb), - merusak
psikologi individu dengan mengiming-imingi mereka menjadi cepat kaya
dalam tempo yang sangat singkat, - merusak hubungan individu tsb dengan
keluarga dan kerabatnya serta masyarakatnya dengan membentuk individu
tsb melihat bahwa keluarga, sahabat, kerabat, dan masyarakatnya inilah
yang paling dekat untuk dijadikan members MLM dan obyek pengejaran
bisnisnya, - Individu yang telah terasuki sistem ini menjadi kurang
produktif, kurang bersemangat, kurang kinerja selain dari apa yg menjadi
ambisinya dalam bentuk bisnis tsb, sehingga jika ia seorang mahasiswa
boleh jadi ia meninggalkan bangku kuliah dan jika ia seorang usahawan
boleh jadi ia meninggalkan usahanya berpindah kepada usaha yang menurut
mimpinya lebih menjanjikan keuntungan yang lebih besar, - jika bentuknya
adalah penjualan barang, maka harga barang tsb sangat mahal dan tidak
sesuai dengan kualitasnya dan juga akan kita lihat jumlah penjualan
barang akan cuma menguntungkan bagi top leadernya dalam mendapatkan
bonus-bonus yang tidak masuk akal dari dimensi kadar kerjanya dengan
bonusnya yang sangat besar, - dan yang paling urgen saya pikir misi
ideologisnya dalam medan peperangan ekonomi antara upaya mewujudkan
ekonomi Islami yang jauh dari berbagai bentuk penindasan dan
penyelamatan psikologi serta maknawi individu muslim dengan ekonomi
destruktiv, eksploitatif, dan imajinatif.
Model
bisnis ini dilarang di Iran secara undang-undang dan diperangi
oleh negara. Dan ini ada hubungannya dengan peperangan ekonomi yang
bernuansa ideologis.
Satu
dimensi juga yg saya lihat dari sistem ini, ia tidak menumbuhkan jiwa
produktivitas, dalam artian kita tidak berpikir untuk menciptakan
medan-medan produksi barang atau jasa untuk membuka lapangan kerja
sebanyak-banyaknya bagi masyarakat, tetapi hanya menumpang pada sistem
dan produk serta barang org lain tanpa mau berpikir mencipta produk dan
jasa untuk orang lain.
Wassalamu’alaikum Wr. Wb.
Qum al-Muqaddasah, 30 Jumadil Awwal 1432 H
14 Urdibehesy 1390 H Sy = 4 Mei, 2011 M.
Bahan Tulisan:
1. At-Taswiqul Harami, Abul Qasim Aliyan nejadi.
2. Istiftaat Rahbari.
3. Tulisan ust. Syamsunar.
4. Tulisan ust. Akmal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan