Selasa, 18 Februari 2014

JANGAN KITA RAGU2 DENGAN ALQURAN DAN JUGA HADIS

Monday, 17 February 2014


KOLEKSI GAMBAR YANG BUAT PARA PEMIMPIN UMNO/BN TIDAK SENANG DUDUK ... KEHEBATAN DAN KEBERANIAN DSAI BERDEPAN DENGAN RAKYAT.


Kena terima hakikat dan kenyataan akan kebolehan, kemampuan, keberanian, kehebatan dan kehebatan DSAI tidak boleh disangkal dan ditandingi mana-mana pucuk pimpinan tertinggi UMNO.

Mampu berdepan dengan rakyat yang keluh resah tentang perkara pokok yang merisaukan mereka secara berdepan dan sekali gus memberi keyakinan dan keredaan.

Memiliki political will yang amat tinggi dan politcal strength yang luar biasa yang membolehkan setiap permasalahan yang berat mampu dirungkai secara pantas dan tuntas.

Ketika Najib masih membisu terkedu tidak mampu melakukan sesuatu, DSAI dengan penuh keyakinan dan keberanian berjumpa dengan rakyat beragama kristian di sebuag gereja di Kajang pagi semalam.

Ini baru dinamakan pemimpin .. Memiliki ciri kepimpinan untuk memimpin. .. Bukan sekadar nama dan status pemimpin tetapi tiada aura kepimpinan yang kuat dan jelas.

Rakyat Malaysia dapat mempelajari beberapa perkara hujung minggu lalu, daripada pemimpin pembangkang yang cuba berjumpa dengan semua, kepada rakyat Malaysia yang cintakan keharmonian dan juga pencetus masalah.

Ada yang masih menganggap ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sesumpah politik, namun lawatan ke gereja di Kajang semalam membuktikan satu perkara – beliau sanggup melakukan sesuatu dengan penuh keyakinan – mendekati rakyat tanpa mengira fahaman agama.

Mungkin beliau hanya mahukan undi, inilah yang akan diperkatakan golongan yang tidak menyukainya.

Namun pemimpin PKR itu melakukan satu perkara yang pemimpin Barisan Nasional (BN) tidak lakukan sejak sekian lama – bertemu rakyat Malaysia di luar komuniti sendiri dan menjadi pemimpin untuk semua lapisan masyarakat, bukannya hanya kaum dan agama mereka sendiri.

Pernahkah kita lihat pemimpin BN di hadapan rakyat biasa, bukan dari parti mereka, kaum atau agama mereka sendiri dan menjawab pertanyaan mereka?

Dalam kebanyakan kes, majlis yang diaturkan dipenuhi media dan mereka yang dibayar untuk mengambil gambar pemimpin tersebut.

Anwar sudah tentu tidak bersendirian.
Pemimpin PAS seperti Khalid Samad dan Datuk Mujahid Yusof Rawa turut menemui masyarakat daripada pelbagai kepercayaan sejak beberapa tahun lalu.

Mereka masih kekal dengan iman mereka, dan tidak gusar dilihat di dalam gereja dengan berlatarbelakangkan salib atau bercakap dengan lembut dan terbuka kepada penganut Kristian.

Mungkin orang menjangka Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan perkara yang sama, berjumpa semuanya.
Lebih-lebih lagi beliau bercakap soal 1 Malaysia, sama seperti slogan Bangsa Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1991.

Perdana menteri itu bagaimanapun, kekal membisu.

Sebaliknya, Utusan Malaysia, akhbar milik Umno mengambil pendekatan keras berkaitan kaum dan agama, dengan seorang pengarangnya memberi amaran kepada bukan Melayu agar jangan melampaui batas dan sedar siapa majoriti di negara ini.

Tambahannya, kenyataan curiga dengan insiden yang hanya berlaku di negeri Pakatan Rakyat (PR) – tindakan provokasi yang mungkin akan mencetuskan pertelingkahan agama.

Rakyat Malaysia mana yang terlalu bodoh untuk mengedar Bible di luar sekolah kebangsaan atau mencampakkan daging babi ke masjid?

Mengapa ia hanya berlaku di Pulau Pinang dan tidak negeri-negeri lain?

Ini berlaku selepas kain rentang provokatif dan serangan koktel molotov turut berlaku di gereja di negeri berkenaan.
Siapa yang waras fikiran akan melakukan perkara seperti ini di Malaysia?

Insiden-insiden ini hanya menjurus kepada teori bahawa ada satu kumpulan ingin mencetuskan ketegangan di Malaysia, terutamanya negeri dikuasai PR.
Mengapa? Terdapat pelbagai kemungkinan kepada persoalan tersebut.

Polis sudah pun memulakan siasatan terhadap kes ini, namun sebarang tindakan susulan hanya akan mencetuskan ketegangan agama di dalam negara yang hanya menguntungkan sebahagian pihak.

Berita baiknya, di luar sana ada rakyat Malaysia yang lebih mengetahui segalanya, seperti kumpulan dari Lembah Klang yang ke Pulau Pinang sejak minggu lalu untuk mempromosikan kemanan dan harmoni.

Ini turut membuktikan satu perkara – ada rakyat Malaysia yang mengenepikan provokasi dan ancaman untuk menghulurkan persahabatan mereka dan senyuman yang menjadikan rakyat Malaysia antara manusia paling lembut di planet ini.

Ahli politik sepatutnya sedar, rakyat mahukan negara yang lebih baik untuk semua, bukan dibezakan dengan agama, kaum dan kelas.

Akan ada lebih banyak lagi minggu-minggu yang menggembirakan atau menakutkan untuk menyaksikan Malaysia semakin musnah.

Namun pihak Pakatan Rakyat membuktikan mereka mampu menangani isu panas.

Adakah BN mampu melakukan perkara sama atau sekadar mengeluarkan kenyataan yang tidak memberi kesan kepada rakyat di jalanan?

Satu lagi pengajaran daripada minggu lalu.

Lebih ramai rakyat Malaysia cintakan keamanan berbanding mereka yang mahu mencetuskan ketegangan dengan provokasi .. TMI

Sharifah Zarina beri tempoh 14 hari kepada Jom Sembang untuk minta maaf

Sharifah Zarina Beri Pengajaran Pada Penulis Blog Tidak Beretika

Sharifah Zarina Beri Pengajaran Pada Penulis Blog Tidak Beretika
PETALING JAYA: Penyanyi Sharifah Zarina memberitahu tindakannya menyelar pengendali sebuah blog hiburan yang memuat naik gambarnya di laman blog mereka sebagai satu pengajaran yang perlu dijadikan iktibar.
Sharifah Zarina, 32, berkata, dia mahu penulis blog tersebut bertanggungjawab diatas kesalahan yang telah memalukan dan menjatuhkan imejnya sebagai seorang artis.
“Saya tahu siapa dia dan alamat dimana blog berkenaan beroperasi, namun saya sengaja ingin memberitahu media tentang perkara ini agar ia dijadikan iktibar dan penulis berkenaan tidak mengulangi kesalahan ini lagi.
“Saya juga mahu blog-blog hiburan terutamanya yang berdaftar lebih beretika dalam menyiarkan berita-berita mereka.

“Cara mereka mencuri gambar dan meletakkannya pada cerita yang salah telah menyebabkan saya dan keluarga menanggung malu,” katanya ketika dihubungi mStar Online, di sini, Ahad.
Sharifah Zarina berkata demikian ketika diminta mengulas tentang laporan di sebuah program hiburan tentang penyalahgunaan gambar penyanyi ini oleh sebuah blog hiburan.
Blog hiburan bernama Jom sembang tersebut menggunakan gambarnya dengan cerita yang mengaibkan.
Dalam pada itu, tambah Sharifah Zarina, dia juga memberi tempoh selama 14 hari sebelum mengambil tindakan saman kepada blog hiburan terbabit jika tidak memadam gambar-gambarnya dan tampil meminta maaf.
“Dia ambil gambar saya untuk cerita yang tiada kena mengena langsung, malah cerita tersebut tentang mangsa rogol.
“Dia juga tidak menulis gambar tersebut sebagai gambar hiasan, saya sedari perkara ini apabila ramai rakan-rakan dan peminat menyatakan kurang senang dengan perkara itu,” katanya.
Oleh itu, Sharifah Zarina telah membuat laporan polis pada Khamis lalu di Balai Polis Kampung Subang.
Dalam perkembangan lain, penyanyi yang terkenal dengan lagu Langit Ketujuh ini juga kini tampil dengan imej bertudung.
Dia juga baharu sahaja keluar dengan single berjudul Memandang Awan.
Sumber: Mstar

Subhanallah, Inilah Mukjizat Alquran Tentang Pertemuan Dua Lautan

Senin, 05 Maret 2012, 17:50 WIB

Pertemuan Samudra Atlantik dan Mediterania yang tidak bercampur satu dengan yang lain
REPUBLIKA.CO.ID,  Seorang Oceanografer berkebangsaan Prancis, Jaques Yves Cousteau, telah mengungkap pertemuan dua laut yang tidak bercampur. Ia meneliti pertemuan Samudra Atlantik dan Mediterania yang tidak bercampur satu dengan yang lain.

Penelitian ini dilakukannya ketika melakukan eksplorasi di bawah laut. Ia menemui kumpulan mata air tawar yang tidak bercampur dengan air laut. ''Seolah-olah ada dinding yang membatasi kedua aliran air itu,'' ujarnya Cousteau.

Sang ilmuwan pun mencoba mempelajari ilmu kelautan untuk memecahkan misteri tentang fenomena ganjil tersebut, namun tak pernah membuahkan hasil. Ia pun menceritakan hal ganjil itu kepada seorang profesor Muslim. Terkejutlah Cousteau ketika sang profesor Muslim menceritakan bahwa fenomena itu telah dijelaskan Alquran 14 abad silam.

“Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu. Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing.” (QS Ar-Rahman:19-20)

"Dan Dialah (Allah) yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan), yang satu tawar dan segar dan yang lainnya asin. Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang tidak tembus." (QS Al Furqan:53).

Terpesonalah Costeau mendengar ayat-ayat Alquran itu. Kekagumannya terhadap ayat suci Alquran itu melebihi kekagumannya akan pemandangan laut dalam yang pernah dilihatnya.

Menurut dia,  mustahil jika Alquran disusun oleh Muhammad SAW. Sebab, pada zaman itu belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Costeau pun dikabarkan masuk Islam secara diam-diam, atas kekagumannya pada Alquran yang mengungkapkan fenomena alam ini.

Jaques Cousteau meninggal Rabu 25 Juni 1997. Sayangnya, dengan kerahasian Islamnya, banyak orang terdekatnya yang tidak tahu. Ia dikabarkan dimakamkan di Katedral Notre Dame di Paris.

Inilah video kemukjizatan Alquran itu:

http://www.youtube.com/watch?v=WzbiRqpaIAg&feature=related

 

Monday, February 17, 2014


Rambut Bukan AUrat Wanita - Mari belajar Islam daripada Kassim Ahmad

Memang satu keputusan yang bijak apabila Nurul Izzah memilih untuk tidak hadir dalam satu program bersama Kassim Ahmad yang pernah dilabel sebagai anti hadis.

Sekiranya Nurul Izzah hadir dalam program sebegini yang jelas satu pemikiran baru tentang islam, pastinya beliau akan menerima padah yang buruk.

Beliau akan dituduh sebagai golongan yang anti hadis seperti mana dituduh ke atas Kasim Ahmad.

Semoga pandangan sebegini dapat dihujah balas oleh mana-mana ilmuan agama bagi menjelaskan kekeliruan yang dibawa oleh Kassim Ahmad ini.

Kassim Ahmad ini tidak diketahui salah silahnya perguruannya. Tiba-tiba muncul dengan menyatakan Islam amalan kita hari ini salah. Terlalu memuja Nabi Muhammad berbandiing Allah, rambut bukan aurat wanita dan ulama adalah tiruan kasta paderi.

Setelah senyap untuk beberapa ketika, pemikir kontroversi Dr Kassim Ahmad muncul pada usia 80 tahun dengan ideanya untuk menentukan hala tuju negara untuk tiga puluh tahun akan datang. 
Beliau, bekas ketua Parti Sosialis Rakyat Malaya (PSRM) sebelum memasuki Umno, kini hadir mengajak Rakyat Malaysia dan parti politik kembali kepada Islam sebenar.
Bagaimanapun idea beliau tetap kontroversi apabila mendakwa Islam sebenar di negara ini telah diseleweng kerana mengikut satu sistem “kasta paderi” yang dipanggil ulama. 
"Kasta paderi ini tidak wujud dalam zaman Nabi dan empat Khalifah ar-Rasyidun. Mereka muncul kira-kira 300 tahun kemudian dan melantik diri sendiri sebagai pentafsir agama kepada umat Islam. 
"Mereka (umat Islam) mendewa-dewakan pemimpin agama yang mereka anggap maksum dan yang telah memutuskan semua soalan dalam kehidupan mereka," kata beliau ketika memberi ucapan dalam "Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" di Putrajaya hari ini. 
Kassim turut membentangkan beberapa lagi kesalahan umat Islam seperti mendewa-dewakan Nabi Muhammad dengan syahadah kedua serta rambut bukanlah aurat wanita. 
Beliau berhujah berdasarkan tafsiran terhadap ayat pertama dalam surah al-Munafiqun.
Sementara itu, berkaitan aurat, Kassim berkata ia bukan aurat kerana ia anggota biasa seperti muka dan tangan yang perlu digunakan untuk mengambil wuduk. 
Tiga puluh tahun dahulu, katanya, wanita Islam tidak memakai tudung, sebaliknya hanya sehelai selendang “kerana rambut itu bukan aurat”. 
Kassim yang berdepan tuduhan anti-hadis – tuduhan yang dinafikannya – turut mengajak agar al-Quran diletakkan sebagai sumber tertinggi agama dan ditafsir kembali bagi menyesuaikan kepada keadaan semasa. 
"Saya pernah cakap yang al Quran menjelaskan ia sendiri. Method lama ialah menggunakan Hadis untuk menjelaskan al Quran kurang baik kerana bermakna menganggap Nabi Muhammad itu tahu segala-galanya. Ini ridiculous, beliau hanya utusan Allah," kata beliau. 

Apabila membaca tentang Kassim Ahmad ni, gua teringat Astora Jabat dan Sisters in Islam. Masing-masing ada kolum sendiri dalam Utusan Malaysia suatu ketika dahulu.

 



 

Tiada ulasan: