Jumaat, 7 Februari 2014

DALAM AJARAN ISLAM KENA SEBUT....IN SYA ALLAH

 

 

 

12 KAUM YANG DIBINASAKAN OLEH ALLAH

Written By canang on Jumaat, 7 Februari 2014 | 2/07/2014 12:10:00 PTG

12 KAUM YANG DIBINASAKAN OLEH ALLAH

1. Kaum Nabi Nuh
Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun, namun yang beriman hanyalah sekitar 80 orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh. Lalu, Allah mendatangkan banjir yang besar, kemudian menenggelamkan mereka yang ingkar, termasuk anak dan isteri Nabi Nuh (QS Al-Ankabut : 14).

2. Kaum Nabi Hud
Nabi Hud diutus untuk kaum ‘Ad. Mereka mendustakan kenabian Nabi Hud. Allah lalu mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang menggelegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa (QSAttaubah: 70, Alqamar: 18, Fushshilat: 13, Annajm: 50, Qaaf: 13).

3. Kaum Nabi Saleh
Nabi Saleh diutuskan Allah kepada kaum Tsamud. Nabi Saleh diberi sebuah mukjizat seekor unta betina yang keluar dari celah batu. Namun, mereka membunuh unta betina tersebut sehingga Allah menimpakan azab kepada mereka (QS ALhijr: 80, Huud: 68, Qaaf: 12).

4. Kaum Nabi Luth
Umat Nabi Luth terkenal dengan perbuatan menyimpang, iaitu melakukan hubungan sesama jenis (homoseksual dan lesbian). Walaupun sudah diberi peringatan, mereka tidak mahu bertaubat. Allah akhirnya memberikan azab kepada mereka berupa gempa bumi yang dahsyat disertai angin kencang dan hujan batu sehingga hancurlah rumah-rumah mereka. Dan, kaum Nabi Luth ini akhirnya tertimbun di bawah runtuhan rumah mereka sendiri (QS Alsyu’araa: 160, Annaml: 54, Alhijr: 67, Alfurqan: 38, Qaf: 12).

5. Kaum Nabi Syuaib
Nabi Syuaib diutuskan kepada kaum Madyan. Kaum Madyan ini dihancurkan oleh Allah kerana mereka suka melakukan penipuan dan kecurangan dalam perdagangan. Bila membeli, mereka minta dilebihkan dan bila menjual selalu mengurangi. Allah mengazab mereka berupa hawa panas yang teramat sangat. Walaupun mereka berlindung di tempat yang teduh, hal itu tak mampu melepaskan rasa panas. Akhirnya, mereka binasa (QS Attaubah: 70, Alhijr: 78, Thaaha: 40, dan Alhajj: 44).

Selain kepada kaum Madyan, Nabi Syuaib juga diutus kepada penduduk Aikah. Mereka menyembah sebidang tanah yang pepohonannya sangat rimbun. Kaum ini menurut sebahagian ahli tafsir disebut pula dengan penyembah hutan lebat (Aikah) (QS AlHijr: 78, Alsyu’araa: 176, Shaad: 13, Qaaf: 14).

6. Firaun
Kaum Bani Israil sering ditindas oleh Firaun. Allah mengutus Nabi Musa dan Harun untuk memperingatkan Firaun akan azab Allah. Namun, Firaun malah mengaku sebagai tuhan. Ia akhirnya tewas di Laut Merah dan jasadnya berjaya diselamatkan. Hingga kini masih boleh disaksikan di musium mumia di Mesir (Albaqarah: 50 dan Yunus: 92).

7. Ashab Al-Sabt
Mereka adalah segolongan fasik yang tinggal di Kota Eliah, Elat (Palestin). Mereka melanggar perintah Allah untuk beribadah pada hari Sabtu. Allah menguji mereka dengan memberikan ikan yang banyak pada hari Sabtu dan tidak ada ikan pada hari lainnya. Mereka meminta untuk mengalihkan ibadah pada hari lain, selain Sabtu. Mereka akhirnya dibinasakan dengan dilaknat Allah menjadi kera yang hina (QS Al-A’raaf: 163).

8. Ashab Al-Rass
Rass adalah nama sebuah telaga yang kering airnya. Nama Al-Rass ditujukan pada suatu kaum. Konon, nabi yang diutus kepada mereka adalah Nabi Saleh. Namun, ada pula yang menyebutkan Nabi Syuaib. Sementara itu, yang lainnya menyebutkan, utusan itu bernama Handzalah bin Shinwan (adapula yang menyebut bin Shofwan). Mereka menyembah patung. Ada pula yang menyebutkan, pelanggaran yang mereka lakukan kerana mencampakkan utusan yang dikirim kepada mereka ke dalam sumur sehingga mereka dibinasakan Allah (Qs Alfurqan: 38 dan Qaf ayat 12).

9. Ashab Al-Ukhdudd
Ashab Al-Ukhdud adalah sebuah kaum yang menggali parit dan menolak beriman kepada Allah, termasuk rajanya. Sementara itu, sekelompok orang yang beriman diceburkan ke dalam parit yang telah dibakar, termasuk seorang wanita yanga tengah mengandung seorang bayi. Mereka dikutuk oleh Allah SWT (QS Alburuuj: 4-9).

10. Ashab Al-Qaryah
Menurut sebagian ahli tafsir, Ashab Al-Qaryah (suatu negeri) adalah penduduk Anthakiyah. Mereka mendustakan rasul-rasul yang diutus kepada mereka. Allah membinasakan mereka dengan sebuah suara yang sangat keras (QS Yaasiin: 13).

11. Kaum Tubba’
Tubaa’ adalah nama seorang raja bangsa Himyar yang beriman. Namun, kaumnya sangat ingkar kepada Allah hingga melampaui batas. Maka, Allah menimpakan azab kepada mereka hingga binasa. Peradaban mereka sangat maju. Salah satunya adalah bendungan air (QS Addukhan: 37).

12. Kaum Saba
Mereka diberi berbagai kenikmatan berupa kebun-kebun yang ditumbuhi pepohonan untuk kemakmuran rakyat Saba. Kerana mereka enggan beribadah kepada Allah walau sudah diperingatkan oleh Nabi Sulaiman, akhirnya Allah menghancurkan bendungan Ma’rib dengan banjir besar (Al-Arim) (QS Saba: 15-19).

sumber Ashraf Muslim

 

 


Thursday, 6 February 2014

KOLEKSI GAMBAR MACAI-MACAI PRO UMNO BUAT KERJA BODOH YANG MENGUNDANG KEMARAHAN BUKAN SAJA BUKAN MELAYU TETAPI PENYOKONG UMNO PUN NAIK MELUAT MENYAMPAH!!!


Ada upacara sembelih beberapa ekor ayam dan darahnya dipercikan ke banner ada wajah pemimpin-pemimpin DAP dan ADUN PKR yang sumbat kangkung dalam mulut olok-olok Najib.

Himpunan biadap rasis melampau gred bangang bin bahalol tahap tertinggi pernah di anjurkan oleh mana-mana macai UMNO, menunjukkan betapa gila sudah beberapa ekor macai UMNO dalam menyemarakkan api perkauman yang boleh mencetus rusuhan kaum akibat politik sempit kebencian yang dianuti mereka.

Apakah mereka ingat dengan cara biadap menganggu gugat kentenraman dan keselamatan awam ini akan meningkatkan sokongan rakyat terutamanya orang Melayu kepada UMNO?

Apakah dengan cara biadap melampau ini akan menerima sanjugan dan julangan dari orang-orang Melayu?

Bukan saja kaum Tionghua dan lain-lain bangsa bukan Melayu benci akan perangai dan gelagat yang ditunjukkan ini malahan yang menyokong tegar UMNO pun menyampah tengok.
Himpunan biadap ini yang diadakan oleh beberapa NGO di hadapan Seven Eleven berhadapan Menara Maybank, Jalan Tun Perak hari ini amat menyedihkan dan meloyakkan sekali.

Langsung hilang sopan dan adab serta nilai murni sebagai Bani Melayu hanya mau membangkitkan rasa benci rakyat kepada DAP/PKR dan Pakatan Rakyat..

Kenapa perlu NGO-NGO yang mengaku memperjuangkan Islam membawa banner-banner keanak-anakan dan pada masa yang sama membawa banner bertulisan ayat-ayat Al Quran. Ini bukan contoh pejuang Melayu dan Islam. Inilah yang dipanggil bodoh bertingkat-tingkat

Niat dan nawaitu mau menerbitkan rasa benci rakyat terutamanya orang-orang Melayu kepada DAP/PKR/PR tetapi rasa meluat, benci dan menyampah bertingkat-tingkat ini di tuju dan dihalakan kepada NG-NGO bebal ini.. Yang pasti UMNO akan mendapat tempiasnya.

Mohon pihak berwajib ambil tindakan tegas dengan segera bagi membendung ianya menjadi lebih karut dan kalut yang boleh menjejas ketentraman dan keselamatan awam.

BODOH TAK BOLEH DI AJAR CERDIK JAUH SEKALI.

Thursday, 6 February 2014


PRK KAJANG ... HI TEA DAN RAMAH MESRA BERSAMA DSAI DENGAN PENDUDUK SG KANTAN, KAJANG ... SAMBUTAN DIBERIKAN UMNO BERTAMBAH PUCAT!!!!


LOKASI :-  Pusat Komuniti Sg Kantan, Kajang.

Tarikh :-   6hb Februari 2014 Khamis.

Waktu:-    4.30 petang.

Program .. Hi Tea dan ramah mesra bersama DSAI dengan penduduk Sg Kantan, Kajang.

Turut hadir ketua-ketua masyarakat termasuk Dato' Ujang Bagong, bekas ADUN Kajang , Timbalan Presiden KEADILAN YB Azmin Ali dan Ahli Parlimen Indera Mahkota YB Dato' Fauzi Rahman.

Ingatkan tiada orang nak datang .. maklumlah TV3, RTM, Utusan dan Berita Harian serang bertubi-tubi dengan pelbagai fitnah terhadap DSAI.

Lagi di fitnah dan di serang lagi kuat sokongan diberikan kepada DSAI.

MENANG KAJANG PUTRAJAYA DALAM GENGGAMAN.



4 tempat pelik dalam al-Quran
Cuba kita selak semula lembaran hidup kita. Sepanjang kita bergelar muslim, berapa kali kita sudah khatam al-Quran.

Jika setahun sekali, alhamdulillah. Jika sebulan sekali, itu sudah cukup bagus!

Tetapi persoalannya, yakinkah kita bahawa bacaan kita itu menepati kaedah sebenar yang diajar Nabi s.a.w?

Tolak tepi makhraj Arab yang agak sukar disebut oleh orang Melayu kita (kecuali jika benar-benar dilatih oleh guru al-Quran), bagaimana pula dengan benda-benda basic?

Dalam post kali ini, saya akan tunjukkan 4 tempat di dalam al-Quran yang bacaannya agak pelik sedikit dari biasa, di mana anda boleh menguji bacaan dan tahap pengetahuan anda.

Jika kita selama ini kita tersalah baca, bermakna kita sudah silap strategi. Kita terlalu fokus pada 'kuantiti' bukannya 'kualiti' bacaan.

Kita ada 2 pilihan. Sama ada meneruskan rutin harian kita dan khatam 12 kali setahun tetapi melakukan 12 kesalahan berulang-ulang kali, atau kita boleh KIV sebentar target khatam sebulan sekali itu dan fokus untuk improve bacaan al-Quran kita dari segenap aspek (makhraj, tajwid, kaedah bacaan dsb).

Tapi kalau semuanya OK, alhamdulillah =)

**********

1) Surah Huud ayat 41

Cara bacaan yang betul ialah maj + rare (British pronunciation) + haa

Bukannya maj + roo + haa

ataupun maj + ray + haa

Kaedah bacaan ini dipanggil Al-Imalah (الإمالة)

Rujuk link:

http://www.youtube.com/watch?v=jiaiF5LyayA
(minit ke 0:40)

****
2) Surah Yusuf ayat 11

Asal perkataan tersebut ialah 'Laa tak-ma-nu-na', yang bermaksud, "Tidak percayakan kami."

Tetapi telah digabungkan kedua-dua nun itu menjadi satu nun sahaja yang bersabdu.

Sebab itulah ketika membaca, kita perlu memuncungkan bibir sewaktu nun sabdu (macam nak cium orang), seolah-olah kita nak sebut 'tak-ma-nu-na' tetapi 'nu' itu tak disebut. Ia digantikan dengan muncung.

Maka jadilah Laa Tak-man(muncung)na

Dari segi bacaan tiada beza. Cuma perlu buat isyarat mulut muncung tu.

Kaedah ini dipanggil Al-Isymam الإشمام

***

3) Surah Fussilat ayat 44

Di atas huruf alif, ada satu simbol bulat hitam (tiada lubang). Anda hanya boleh jumpa simbol ini di tempat ini sahaja.

Asal perkataan ini ialah a-a'-ja-miy.

Hamzah pertama bermaksud 'adakah'.

Hamzah (alif) kedua pula ialah sebahagian daripada perkataan Arab: A'jamiy - yang bermaksud 'orang bukan Arab'.

Cara bacaannya ialah dengan meringankan bacaan hamzah (alif) kedua. Seolah-olah digabung dengan hamzah pertama. Bukannya dibaca kedua-dua hamzah itu sama jelas seperti a+a'jamiyy,

tetapi lebih kepada
Aaa'jamiyyuw wa 'arabiyy

Seolah-olah hamzah dibaca dua harakat sebelum dimatikan dengan 'ain.

Rujuk link:

http://www.youtube.com/watch?v=yNnWJIcSbO0
(minit ke 4:40)

*****

4) Surah al-Ahqaaf ayat 4

Menurut kaedah secara general, hamzah wasal (alif yang di atasnya ada huruf saad kecik) perlulah dibunyikan mengikut baris huruf ketiga.

Jika huruf ketiga berbaris depan, maka alif itu pun berbaris depan.
Jika huruf ketiga berbaris bawah, maka alif itu pun berbaris bawah.

Cuma jika huruf ketiga berbaris atas, lain sikit. Alif tak jadi baris atas juga, tapi dibaca dengan baris bawah.

Tapi dalam surah Al-Ahqaaf ini, huruf ketiga berbaris depan. Maka kalau nak ikutkan kaedah, sepatutnya alif tu kena baca baris depan la kan?

Tapi kat sini pelik sikit.

Kita kena baca:

ii-tuu-nii

Bukannya

Uk-tuu-nii

http://www.youtube.com/watch?v=dRY70ogCj6A
(minit ke 0:53)

*****

Penulisan dalam blog sangatlah terhad. Jika anda takut tersalah, rujuklah mana-mana guru al-Quran. Dengar dan ikutlah bacaan dia. Itu lebih selamat. Wallahua'lam.

=)

Nak tahu Quran resam Uthmani kita ni tulisan tangan atau komputer? Klik SINI

 


Thursday, February 6, 2014


Sikap Perkauman Ngo yang tawar RM500 untuk tukang lempang muka Teressa Kok bakal sebabkan BN kalah teruik di Kajang

Perbuatan yang terang-terang menunjukkan dasar perkauman yang dipamer oleh beberapa NGO yang membela Rosmah Mansur dan memusuhi Teresa Kok bakal menyumbang kepada kekalahan lebih teruk Barisan Nasional dalam PRK N25 Kajang kelak.

Pakatan Rakyat sebenarnya beruntung kerana tidak perlu lagi bersusah payah berkempen memandangkan kempen sudah dilakukan oleh pihak lawan untuk memihak kepada Pakatan Rakyat.

Kepada semua pengundi Kajang terutama yang berketurunan cina. Jangan anggap semua ini lakonan. Ini adalah kebenaran. Jika cina Kajang masih undi BN bermakna cina Kajang memang bodoh.

Beberapa Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) hari ini melaungkan amaran keras kepada pemimpin-pemimpin politik kaum cina agar berhenti daripada mempersendakan bangsa melayu dan agama Islam.

Setiausaha Agung Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia (PERMAS), Zulkifly Sharif berkata, tindakan mereka sejak akhir-akhir ini dilihat sengaja mencetuskan kebencian terhadap kepimpinan yang diterajui oleh bangsa melayu di negara ini.


"Selepas PRU-13, orang-orang melayu dan agam Islam tidak henti-henti dipersendakan di negara ini dengan pelabai provokasi yang ditunjukkan oleh segelintir ahli-ahli politik serta pemimpin kaum cina.

"Kami orang-orang melayu telah lama memerhati dan masih bersabar, tetapi kesabaran kami tetap ada hadnya dan telah hampir sampai ke kemuncaknya.

"Ini semua merupakan propaganda bagi mencetuskan kebencian rakyat dan penghinaan kepada kepimpinan melayu," katanya kepada pemberita semasa demonstrasi aman di hadapan Menara Maybank di sini hari ini.


Zulkifly menjelaskan, pihak kerajaan perlu mengambil tindakan tegas dan tidak terlalu tunduk kepada permainan politik daripada pihak pembangkang.

Katanya, kaum melayu di negara ini juga telah lama memendam perasaan sabar di atas penghinaan ini tindakan provokasi melampau dari pemimpin kaum cina ini dikhuatiri mampu mencetuskan ketegangan kaum.


"Kepada kepimpinan negara, ambillah tindakan yang tegas kerana kami takut jika tiada apa-apa tindakan diambil terhadap pihak-pihak yang suka mencetuskan provokasi kaum terutama ahli politik, kami bimbang peristiwa 13 Mer 1969 boleh berulang ~ RakyatNews

 

 

ANWAR TAK NAK LAYAN KARENAH ASKAR KATAK HIJAU


KAJANG: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini enggan melayan bantahan Pemuda PAS terhadap keputusan PKR mengosongkan kerusi Kajang dan spekulasi beliau akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor.

Anwar menegaskan apa yang penting ialah pendirian bersama yang diambil oleh Pakatan Rakyat bersabit perkara itu dan beliau tidak boleh mengulas bantahan sayap pemuda Pas itu.

“Kalau ikut prosedur yang kita bincang dalam majlis tertutup Pakatan Rakyat (PR), biasanya saya tak pernah layan oleh begini dan kedudukan saya tak membolehkan saya membuat komen selain dari keputusan kita bersama untuk tumpu pada PRK Kajang,” ujarnya kepada pemberita selepas memberi ucapan di Pusat Komuniti DUN Kajang di sini, petang tadi.

Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat semalam berkata PRK Kajang membazir dana awam manakala kemelut mengenai jawatan Menteri Besar akan menghakis kepercayaan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.

“Kita khuatir permainan pihak lain yang inginkan ia berpanjangan hingga lupakan kepentingan rakyat Selangor.



“Kita kesal dengan tindakan itu, membazir masa dan duit rakyat. Ia mendedahkan PR kepada risiko kemerosakan sokongan rakyat,” katanya pada sidang media semalam.

Bagaimanapun Suhaizan akur dengan arahan parti untuk jentera pemuda dan PAS Pusat digerakkan untuk memenangkan Anwar di PRK Kajang.

Dalam pada itu Anwar memuji bekas ADUN Kajang, Lee Chin Cheh kerana sanggup memberi laluan demi kebaikan parti, tanpa mengharapkan sebarang habuan.

“Sebelum itu dia tak runding dengan saya. Cuma dia tanye saya kalau saya letak jawatan Datuk Seri nak masuk tak. Saya terpaksa akui kebaikan orang..Dia tak minta apa projek atau apa pun,” katanya.

Mengulas cabaran bekas rakan baiknya, Datuk S Nallakarupan yang menawarkan diri untuk bertanding, beliau hanya ketawa sinis sambil menyifatkan ahli Dewan Negara tersebut mendapat habuan.

“Anda anggap ini cadangan serius? Kalau anda ketawa, maknanya tak serius dan tak payah layan. Nak dekat pilihan raya, banyak tokoh-tokoh, pelaku yang sama kerana mungkin dana keuntungan menjelang pilihan raya itu akan lebih,” ujar beliau – Antarapos
PAS tetap tolak Anwar jadi MB Selangor
pada 07-02-2014 11:02 
Post Pic
SHAH ALAM: PAS tetap konsisten dengan keputusannya menolak calon PKR di DUN Kajang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang baru.
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nasrudin Hassan berkata, isu pertukaran Menteri Besar Selangor adalah tidak berbangkit dan PAS merasakan tiada keperluan berbuat demikian.
“Keputusan itu ditetapkan dalam Mesyuarat Lajnah Politik PAS Pusat. Dalam erti kata lain, PAS tidak bersetuju menjadikan PRK DUN Kajang sebagai agenda menukar Menteri Besar Selangor.
“Itulah dua perkara besar yang telah diputuskan dan dikemukakan melalui kenyataan rasmi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Berasaskan keputusan ini, jelas PAS mempunyai pendirian tersendiri secara jamaei dan tidak mudah diseret ke tengah dan ke tepi,” katanya dalam satu kenyataan.
Bagaimanapun, beliau berkata, PAS bersedia menghulurkan bantuan kepada PKR dalam PRK Kajang.
“Lajnah Politik PAS Pusat tidak membincangkan soal setuju atau tidak berhubung peletakan jawatan ADUN Kajang kerana ia telah berlaku. Mahu tidak mahu, kerusi DUN Kajang telah berlaku kekosongan dan PRK akan diadakan.
“Kerusi itu milik PKR berdasarkan persefahaman sebelum ini, maka hak PKR untuk meletakkan calonnya. Manakala, fokus mesyuarat Lajnah Politik ialah menentukan sikap terhadap PRK DUN Kajang yang bakal diadakan kelak,” katanya.

Tiada ulasan: