Khamis, 11 Oktober 2012

SEEKOR GAJAH DIHUTAN GAGAH PERKASA SEBAB DAH LAMA MENJADI RAJA...SUSAH NAK DIKALAHKAN...MAKA ELOKLAH BINTANG2 KECIL(YANG LEMAH) BERSATU MENENTANGNYA...SEBAB DAH SEKIAN LAMA JIKA BERLAWAN SATU SAMA SATU TAK PERNAH MENANG...BILA BERSATU MAKA HENDAKLAH KITA MUAFAKAT...BEKERJASAMA DALAM MENENTANG...WALAUPUN PADA DASARNYA BINATANG2 NI LAIN CARA PENGHIDUPANNYA...TAK TAHU LAH KALAU KITA ADA PERANCANGAN MEMBUBARKAN@MELAGA2 KERJASAMA...AGAR GAJAH TAK DAPAT DITEWASKAN...HANYA ALLAH SAJA TAHU NIAT DAN TUJUAN BERBUAT BEGITU...JANGAN KITA GELAP MATA SEBAB PANGKAT..HARTA@WANG DAN WANITA

Halakan senapang kepada musuhmu...

Harakahdaily, 10 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Semua ahli dan pemimpin PAS dinasihatkan supaya "Halakan peluru kepada musuhmu dan jangan kamu halakan muncung senapangmu kepada kawanmu."

Nasihat ini dikeluarkan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Nasihat itu dikeluarkan dalam posting terbaru Facebooknya hari ini.

“Halakan peluru kepada musuhmu, dan jangan kamu halakan muncung senapangmu kepada kawanmu. Walau tiada peluru di dalamnya sekalipun,” tulis Tuan Ibrahim di laman Facebooknya.

Bagi beliau, tiada perlu yang diulaskan mengenai nasihat di atas, yang pastinya para pemimpin PAS dan ahlinya faham maksud tersirat yang perlu disampaikan.
Khalid dakwa Nasha ada agenda politik
JAMILAH HAMZAH
10 Oktober 2012
Khalid Abdul Samad
Khalid Samad
KUALA LUMPUR - Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad mendakwa bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa mempunyai agenda politik tertentu sehingga sanggup mengeluarkan beberapa kenyataan, yang dianggap akan menggugat hubungan dalam Pakatan Rakyat (PR).

Menurutnya, Nasharudin mengamalkan pendekatan politik murahan dengan menimbulkan isu khususnya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, "sebelum ini dia (Nasharudin) mengeluarkan kenyataan yang keahlian (dalam PR) sudah tak penting, ini sudah tak penting, kita tahu itu yang dia nak."

"Ini politik murahan. Kenapa baru sekarang nak keluarkan kenyataan, kita bekerja dengan DAP bukannya semalam, kenapa baru sekarang nak timbulkan isu.

"Bagi saya ini adalah tindakan yang direncanakan dan dirancang oleh Umno dengan tujuan nak timbulkan masalah dalam PR dan Pas," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sebelum ini, Nasharudin dilaporkan telah mendakwa Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh menolak hudud dan anti-Islam sekali gus perkara itu memberi ruang kepada Barisan Nasional (BN) untuk terus menghentam PR.

Nasharudin juga dilaporkan mengeluarkan kenyataan Pas tidak mengikut landasan Islam seperti mana menjadi dasar perjuangan mereka sebelum ini.

Terbaru, beliau mengeluarkan kenyataan mengenai majlis kesyukuran DAP Sarawak berdoa untuk menjadikan Malaysia negara Kristian dan Pas mendakwa itu adalah kenyataan peribadinya.

Mengulas lanjut, Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata, jika Nasharudin 'keluar parti', kemungkinan Umno telah menyediakan kedudukan dalam parti untuknya.

Khalid berkata, kebelakangan ini hubungan Nasharudin dengan parti tidak serapat beliau dengan kerajaan BN dan kenyataan yang dikeluarkan jelas menguntungkan BN.

"Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan beliau jelas merupakan kenyataan dari segi sudut politik menguntungkan BN dan wujudkan ketegangan antara PR walaupun tiada bukti.

"Kalau kenyataan beliau ada bukti, kita ambil tindakan, tapi oleh kerana tujuannya adalah untuk mensensasikan isu dan DAP sentiasa menjadi sasaran Nasha.

"Tetapi kenyataan Dr. Chua Soi Lek mengenai hudud lebih teruk daripada Karpal Singh tetapi tidak dipersoalkan," ulasnya dengan panjang lebar.

CAKAP2 MENGUNTUNG PIHAK LAWAN...CAKAPNYA MACAM BELAH SANA...ALLAH TAHU SAPE DIA NI...ALLAH SANGAT TAHU BAGAIMANA NAK MENGHUKUM...KITA TAWAKAL JE

Nasha dakwa ada pihak anjur doa 'M'sia jadi negara Kristian'

  • Zulaikha Zulkifli
  • 7:09PM Okt 9 2012

Bekas timbalan presiden PAS Nasharuddin Mat Isa hari ini mendakwa, satu majlis kesyukuran yang diadakan di Sarawak tahun lalu menganjurkan doa supaya "Malaysia menjadi negara Kristian".

Beliau mendakwa, majlis itu berlangsung selepas pilihan raya negeri Sarawak.

"Saya nak menyebut, dan saya sebut ini untuk mengajak suara ummah menjadi satu, berdepan strategi yang dirancang oleh musuh Allah khasnya di Malaysia ini.

NONE"Selepas pilihan raya di Sarawak baru-baru ini, untuk meraikan kemenangan, parti DAP contohnya, di Sarawak, telah ada satu perhimpunan yang diadakan di satu tempat sebagai majlis kesyukuran.

"Dan dalam majlis kesyukuran itu antara perkara yang disebut dan didoakan adalah doa supaya Malaysia menjadi negara Kristian. Kerana kemenangan yang besar sudah ada doa supaya Malaysia jadi negara Kristian," katanya.

Nasharuddin juga berkata, beliau menimbulkan "isu semasa yang dihadapi ummah" itu dalam konteks dakwah dan realiti politik waktu ini.

Dalam ucapannya di Pusat Dagangan Dunia Putra itu, Nasharuddin turut menyelar pengerusi nasional DAP Karpal Singh yang bertegas untuk meneruskan prosiding saman ke atasnya.

"Saya nak kata yang (Karpal) anti-Islam dan bukan anti-hudud," katanya yang menambah, Karpal tidak berhak menentang perundangan yang ditetapkan Allah.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja di program Wacana Pemikiran Dan Peradaban Ummah ke-4: Seminar Dakwah Nasional anjuran Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia.
'Kemenangan Islam tak pernah dibantu orang kafir'

  • Zulaikha Zulkifli
  • 8:33PM Okt 9 2012

dikemaskini Bekas timbalan presiden PAS Nasharuddin Mat Isa mendakwa, seorang pemimpin parti itu pernah memberitahunya bahawa kemenangan Islam tidak pernah dibantu oleh orang kafir tetapi hanya oleh umat itu sendiri.
"Saya pernah tanya soalan pada seorang pimpinan PAS sebanyak dua kali. Pernah tak dalam sejarah kegemilangan Islam bermula pada zaman Rasulullah sehingga saat soalan saya tanya, kemenangan Islam itu dibantu oleh orang kafir?

"Dua kali dia jawab tak pernah dan tak akan berlaku. (Jadi) kemenangan Islam itu hanya dibantu oleh umat Islam itu sendiri," katanya tanpa menamakan pemimpin PAS yang dimaksudkannya itu.

NONEBeliau mengulas demikian ketika membentangkan kertas kerjanya pada Wacana Pemikiran Dan Peradaban Ummah ke-4: Seminar Dakwah Nasional di Pusat Dagangan Dunia Putra petang ini.

Dalam pembentangan itu, Nasharuddin Mat Isa membangkitkan persoalan sama ada golongan bukan Islam kini berbaik dengan umat Islam "untuk kesenangan bersama (marriage of convenience) dalam langkah percaturan politik singkat semata-mata untuk meraih sokongan di peti undi".
"Atau sememangnya benar bukan Islam kini insaf dan mula mengenali Islam yang maha adil dan benar-benar ingin mendokong cita-cita Islam yang diimani oleh majoriti umat Islam dalam konteks mengubah pemerintahan sedia ada ke arah sebuah pemerintahan baru yang bersama-sama mendukung jemaah Islam?," soalnya.

Dalam sidang media selepas itu, Nasharuddin juga berkata, beliau bersedia sekiranya dikenakan tindakan disiplin mengenai kenyataannya berhubung kerjasama antara PAS dan DAP.

"Jadi tindakan daripada parti terpulanglah. Ya (bersedia jawatan dilucutkan). Bagi saya Islam itu yang harus dipertahankan, keahlian perkara nombor dua," katanya.
Beliau turut mengulangi bahawa pendiriannya amat jelas dan akan mengutamakan agama Islam berbanding menjadi ahli PAS.

Bagaimanapun, MP Bachok itu berkata beliau buat masa ini masih belum merancang untuk meninggalkan parti itu dan menyertai Umno.

"Pendirian saya jelas. Boleh kata semua tau pendirian saya. Saya tak takut nyatakan pendirian saya.
Nasha dakwa Anwar cenderung fahaman liberal
MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN
9 Oktober 2012
Nasharudin Mat Isa
Nasharudin Mat Isa melambai tangan ke arah jurugambar sebelum meninggalkan pekarangan KLIA setelah tiba dari Makkah, kelmarin. - Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa hari ini mempersoalkan tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat cenderung kepada fahaman liberal kerana melancarkan sebuah buku karya bekas Ahli Parlimen India, Mobashar Jawed Akbar atau MJ Akbar baru-baru ini.

"Timbalan Mursyidul Am, Datuk Haron Din mempertikaikan Anwar kerana penulis dari India itu bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam kerana fahaman terlampau liberal.

"Jika dibiarkan fahaman seperti ini, ia boleh menjadi ancaman kepada akidah umat Islam,” katanya.

Ahli Parlimen Bachok ini menambah: "Walaupun Anwar tidak pernah berkata beliau liberal, tapi tindak-tanduknya yang banyak kali itu boleh dilihat bertentangan.”

Beliau yang juga Ahli Majlis Syura Pas berkata demikian pada Seminar Dakwah Islamiyyah Sebagai Tunggak Kekuatan Ummah di PWTC, hari ini.

Sementara itu, Nasharudin yang juga Ahli Parlimen Bachok turut menyatakan sokongan kepada kenyataan pemimpin veteran Pas, Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad yang mendakwa Pas menyimpang dari amalan politik Islam.

Katanya, kenyataan Shahnon itu mungkin dalam konteks pemimpin-pemimpin DAP yang semakin berani mempersoalkan hudud dan undang-undang Islam hari ini.

"Kenyataan Shahnon perlu diberi perhatian serius oleh Pas, tentangan-tentangan dari pemimpin bukan Islam secara terbuka perlu dihentikan," katanya merujuk kepada kenyataannya dipetik Bernama semalam.
Nasha: 'Kalau rezeki banyak, hak dia buat kenduri besar'

  • Zulaikha Zulkifli
  • 8:52PM Okt 9 2012

Bekas timbalan presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa berkata, menjadi hak Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam untuk mengadakan kenduri perkahwinan secara besar-besaran.

"Kalau rezeki banyak, buat kenduri yang besar, itu hak dialah. Mungkin dia penjawat awam dan yang hadir dalam 130,000 orang. Itu yang jadi isu," katanya pada sidang media selepas pembentangan kertas kerja di seminar dakwah nasional hari ini.

Sebelum ini, perkahwinan anak lelaki Mohd Ali menjadi kontroversi apabila dihadiri seramai 130,000 dan dimasukkan di dalam Malaysia Book of Record.

Majlis perkahwinan itu juga menurut Ali menelan belanja sehingga RM600,000.

Bagaimanapun, Nasharuddin berkata, beliau menyerahkan isu tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Saya difahamkan SPRM mula nak masuk.  Kalau SPRM nak buat kerja dia, biar SPRM buat kerjalah," katanya.
DAP: 'Nasha tidak ada semangat Pakatan'
Wartawan Sinar Harian
11 Oktober 2012
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua
SHAH ALAM – Hubungan sesama komponen Pakatan Rakyat (PR) langsung tidak terjejas walaupun timbul kenyataan melaga-lagakan daripada bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa kelmarin, kononnya DAP berdoa untuk menjadikan Malaysia negara Kristian.

Bercakap kepada Sinar Harian Online di sini malam tadi, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata, “kita semua faham apa yang berlaku adalah unsur-unsur luar kawalan kita."

Meskipun mengakui imej DAP tercalar dengan kenyataan Nasharudin yang mendapat liputan meluas media, beliau kecewa kerana Nasharudin sama sekali tidak pernah membangkitkan hal ini dalam perbincangan parti itu.

“Beliau seorang pemimpin yang tidak bersemangat Pakatan Rakyat.

"Beliau tidak pernah pun membangkitkan isu ini sama ada dalam majlis Pakatan Rakyat atau pun kepada pihak DAP.

“Beliau seolah-olah tidak faham bahawa parti DAP bukan parti berdasarkan agama. Majoriti ahli dalam DAP bukan Kristian. Jadi kalau majoriti bukan Kristian, tidak terfikir pun, parti DAP mungkin nak tubuhkan negara Kristian,” tambah beliau.

Semalam, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad juga mendakwa  Nasharudin mempunyai agenda politik tertentu sehingga tergamak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang boleh menggugat hubungan di antara parti komponen PR.

Presiden Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Ali pula menerusi satu kenyataan media menyelar pihak dalam Pas yang dakwanya berfikiran dangkal kerana “sebarang kenyataan yang bertentangan dengan kemahuan golongan parasit dalam Pas pada setiap ketika dikaitkan dengan Umno."

“Adakah semua pendapat yang menyelar Pas sudah tergelincir daripada landasan perjuangan menegakkan negara Islam dan melaksanakan hudud juga didalangi oleh Umno,” soal beliau.

Selain mendakwa berlaku pergolakan dalaman di dalam Pas sendiri, Nasharudin turut menyentuh hubungan sesama parti yang memperlihatkan seolah-olah Pas sentiasa tunduk terhadap PKR dan DAP.

Beliau mengeluarkan kenyataan mengenai majlis kesyukuran DAP Sarawak berdoa untuk menjadikan Malaysia negara Kristian dan parti itu mendakwa ia adalah kenyataan peribadi Nasharudin.
Harun Taib: Nasha cakap perkara betul
ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
11 Oktober 2012
Harun Taib
Harun Taib
SHAH ALAM - Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berpendapat apa yang dinyatakan Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa itu adalah betul.

“Betullah tu apa yang dikatakannya. Islam perlu jadi perkara utama... hal-hal lain perlu jadi perkara susulan,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Kelmarin, Ahli Parlimen Bachok itu mengingatkan Pas agar tidak mengutamakan kuasa semata-mata sehingga sanggup meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.

Kata Nasharudin, dalam konteks politik hari ini, masalah perpecahan umat Islam sering dilupakan sedangkan ia adalah masalah utama yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Kenyataan terbuka yang dikeluarkan Nasharudin itu telah menimbul pelbagai persepsi  banyak pihak  sehingga ada andaian menyatakan Pas telah lari dari perjuangan asal.

Harun berkata, Pas tidak pernah lari daripada perjuangan asal dan masih menjadikan Islam sebagai pegangan utama.

Ketika ditanya sama ada Nasharudin berhak berkata demikian, Harun berkata, Nasharudin boleh menyuarakan pendapat beliau tidak kira secara dalaman atau terbuka.

“Beliau bebas... boleh kata apa sahaja, beliau juga ahli Majlis Syura. Tidak salah beliau gunakan Majlis Syura untuk suarakan pandangan ini.

“Apa yang berlaku sekarang ini ramai yang berkata atas kepentingan diri sendiri,”katanya.

Dalam perkembangan sama, Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan apa yang dikatakan Nasharudin itu sebagai perkara biasa.

“Saya tidak melihat kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau (Nasharudin) sebagai sesuatu perkara yang pelik... apa yang diperkatakan adalah sebagai memperingati dasar perjuangan kita,” katanya.

Sehubungan itu tegas beliau, untuk memerintah, kuasa yang diperoleh menerusi pilihan raya akan memberi jalan untuk melaksanakan dasar perjuangan Pas.

Tambah beliau, kuasa yang ada akan memberi parti jalan untuk memerintah.
Tuan Ibrahim: Kenyataan Nasha bukan perkara pelik
ARASHY AZIM
10 Oktober 2012
Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
SHAH ALAM - Kenyataan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa semalam, yang mengingatkan parti itu agar tidak mengutamakan kuasa semata-mata sehingga sanggup meletakkan prinsip Islam di tempat kedua, bukan sesuatu yang pelik, kata seorang pemimpin kanan parti itu.

"Saya tidak melihat kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau (Nasharudin) sebagai sesuatu perkara yang pelik... apa yang diperkatakan adalah sebagai memperingati dasar perjuangan kita," kata Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Sinar Harian Online.

Sehubungan itu tegas beliau, untuk memerintah, kuasa yang diperoleh menerusi pilihan raya akan memberi jalan untuk melaksanakan dasar perjuangan Pas.

"Bagi pendapat saya, kuasa yang ada akan memberi kita jalan untuk memerintah," kata beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang.

Justeru, beliau turut tidak menafikan berbeza pendapat dengan orang lain juga sebagai perkara biasa.

"Saya memberikan contoh, dasar Pas tidak pernah berganjak, berbeza pendapat dengan parti lain akan terjadi," tambah beliau.

Namun beliau turut mengingatkan bahawa dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), pelbagai pihak akan cuba untuk memperlihatkan Pas tidak sehaluan dalam Pakatan Rakyat (PR).

Pas berada dalam Pakatan Rakyat (PR), yang turut dianggotai DAP dan PKR.

"Dalam situasi kita untuk menempuh PRU13, kita akan mempertahankan kenyataan PR untuk tidak memberikan senjata kepada musuh dan tidak sesekali menghunus senjata terhadap kawan kita sendiri," ujar beliau lagi.

Tuan Ibrahim yang juga ahli Majlis Syura mengulas kenyataan Nasharudin semalam, dalam menghadapi PRU13, mengingatkan parti itu agar tidak mengutamakan kuasa semata-mata dan sehingga sanggup meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.

Nasharudin juga ahli Majlis Syura Pas.

Kata Nasharudin, dalam konteks politik hari ini, masalah perpecahan umat sering dilupakan sedangkan ia adalah masalah utama yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Nasharudin berkata, beliau turut hairan mengapa usaha untuk membincangkan masalah umat Islam terutamanya melibatkan dua parti terbesar orang Melayu Islam iaitu parti Umno dan Pas sering dilihat 'taboo'.

"Jika umat Islam negara ini terus berpecah belah, apakah yang bakal terjadi kepada umat untuk lima, 10 atau 15 tahun lagi? Adakah umat Islam tergelincir?

"Adakah agama mengajar umatnya meletakkan ajaran Islam di tempat kedua semata-mata mahu mendapatkan kuasa?" kata beliau pada Seminar Dakwah Islamiyyah Sebagai Tunggak Kekuatan Ummah di PWTC, semalam.

Katanya lagi, kemenangan Islam terletak di tangan umatnya sendiri tanpa bantuan dari bukan Islam.

Terdahulu,  Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan kenyataan Nasharudin sebagai "menyentuh dan mencabar" keputusan Majlis Syura apabila mendakwa parti itu kini mengutamakan kuasa dan meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.

Sambil menekankan kuasa dan Islam tidak boleh dipisahkan, kata Mahfuz, Pas memang memerlukan kuasa yang meluas untuk menegakkan Islam di negara ini.

Katanya, aspek itu yang diputuskan oleh Majlis Syura selaku badan tertinggi membuat keputusan dalam Pas.
Hasan Ali: 'Majlis Syura kembali wibawa'
Wartawan Sinar Harian
10 Oktober 2012
Hasan Ali
Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali
SHAH ALAM – Presiden Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Mohamed Ali hari ini menyatakan sokongan kepada bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, yang semalam mengingatkan supaya tidak mengutamakan soal kuasa semata-mata, sambil menyifatkan Majlis Syura parti itu kini "kembali berwibawa."
"Saya gembira melihat Majlis Syura Ulama telah mula kembali berwibawa," kata bekas Pesuruhjaya Pas Selangor ini.

Menerusi satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Hasan berkata: "Saya harap Majlis Syura Ulama dapat mengambil tindakan drastik dalam masa terdekat membebaskan Pas daripada musuh-musuh Islam dari luar dan golongan parasit dari dalamnya."
Bahkan menurut Hasan, apa yang diperkatakan oleh Nasharudin bukan sesuatu yang baru.
“Ustaz Nasharudin hanya mengulangi pendirian beliau terhadap masalah besar yang sedang dihadapi oleh Pas.
“Antaranya Pas terpaksa tunduk kepada DAP dan PKR berhubung dengan negara Islam dan hudud. Pas juga didakwa menjadikan isu negara Islam sebagai isu kedua manakala mendapatkan kuasa dengan menawan Putrajaya sebagai matlamat utama,” katanya yang dipecat oleh Pas awal tahun ini.
Selepas mengeluarkan kenyataan yang mempersoalkan pelbagai perkara dalam parti yang menggabungkan, Pas, PKR dan DAP termasuk keutamaan Pas dalam politik, Nasharudin terus mendapat kecaman hebat daripada pimpinan parti.
Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar hari ini berkata, Nasharudin telah “menyentuh dan mencabar” keputusan Majlis Syura apabila mendakwa parti itu mengutamakan kuasa dan meletakkan prinsip di tempat kedua.
Sambil menekankan kuasa dan Islam tidak boleh dipisahkan, Mahfuz berkata, Pas memang memerlukan kuasa yang meluas untuk menegakkan Islam di negara ini.

"Jadi, apabila Ustaz mempertikaikan pendirian parti, bermakna beliau telah menyentuh dan mencabar Majlis Syura sendiri," katanya kepada Sinar Harian Online.
Namun menurut Hasan lagi, apa yang diperkatakan oleh Nasharudin memang berlaku dalam Pakatan dan tidak harus dikaitkan dengan Umno.
“Jelas kelihatan pimpinan Pas benar-benar ketandusan modal sehingga mengambil jalan pemikiran yang paling mudah dan dangkal bahawa sebarang kenyataan yang bertentangan dengan kemahuan golongan parasit dalam Pas pada setiap ketika dikaitkan dengan Umno.
“Adakah semua pendapat yang menyelar Pas sudah tergelincir daripada landasan perjuangan menegakkan negara Islam dan melaksanakan hudud juga didalangi oleh Umno,” katanya lagi.
Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Khalid Samad hari ini memberitahu tidak ada keperluan untuk mengadakan muktamar agung tahunan khas bagi membincangkan mengenai konflik dalaman yang dicetuskan Nasharudin.



KENYATAAN AKHBAR DR HASAN MOHAMED ALI, PRESIDEN JATI

Kenyataan YB Ustaz Nasharudin Mat Isa sewaktu membentangkan kertas kerja di dalam Seminar Dakwah Islamiyyah anjuran Muafakat di PWTC semalam telah menimbulkan berbagai reaksi daripada pimpinan Pas dan DAP.
Pimpinan Pas menganggap kenyataan Nasharudin sebagai pendapat peribadi tidak mewakili parti. Sementara pimpinan DAP mahu melihat pimpinan tertinggi Pas mengambil tindakan terhadap Nasharudin yang menyentuh kaitan DAP dengan pembentukan Malaysia sebagai negara Kristian.
Bagi saya Nasharuddin hanya mengulangi pendirian beliau terhadap masalah besar yang sedang dihadapi oleh Pas. Antaranya Pas terpaksa tunduk kepada DAP dan PKR berhubung dengan negara Islam dan hudud. Pas juga didakwa menjadikan isu negara Islam sebagai isu kedua manakala mendapatkan kuasa dengan menawan Putrajaya sebagai matlamat utama.
Nasharudin tidak berganjak dari segi posisi yang beliau ambil mengenai penguasaan DAP dan PKR terhadap Pas dan juga penghinaan terhadap Islam yang dilakukan oleh pimpinan DAP dan PKR.
Ada di antara pimpinan Pas seperti biasa mendakwa Nasharudin mempunyai agenda politik tersendiri yang dikaitkan dengan agenda Umno.
Jelas kelihatan pimpinan Pas benar-benar ketandusan modal sehingga mengambil jalan pemikiran yang paling mudah dan dangkal bahawa sebarang kenyataan yang bertentangan dengan kemahuan golongan parasit dalam Pas pada setiap ketika dikaitkan dengan Umno.
Adakah kenyataan-kenyataan yang hampir serupa nadanya yang keluar dari mulut Ketua Dewan Ulama, Timbalan Murshidul Am Pas dan lain-lain pemimpin yang mengeluarkan kenyataan yang agak keras mengenaihalatuju Pas dewasa ini juga dikaitkan dengan Umno? Adakah semua pendapat yang menyelar Pas sudah tergelincir daripada landasan perjuangan menegakkan negara Islam dan melaksanakan hudud juga didalangi oleh Umno? Adakah suara-suara yang semakin lantang di kalangan ahli dan penyokong Pas di merata tempat menyuarakan ketidakrelaan mereka menjadi kuda tunggangan DAP dan PKR juga kerja Umno?
Pimpinan Pas yang tidak sedarkan diri ini perlu melihat ke arah cermin menyaksikan wajah sendiri di samping melihat kerja-kerja dua lagi rakan kongsi mereka DAP dan PKR. Kedua-dua rakan kongsi ini dikatakan begitu licik dan semakin berani mengutuk dan menghina Islam.
Reaksi pemimpin-pemimpin tahap kedua dan tahap ketiga dalam hierarki Pas seperti yang dilaporkan bagi saya tidak lebih daripada memberi gambaran darjah kecelaruan dan kegoyahan Pas untuk menghadapi PRU13. Saya mendapat tahu dalam perjumpaan-perjumpaan yang diadakan di berbagai peringkat, pimpinan tidak dapat berhujah dan memberi jawapan yang memuaskan kepada ahli dan penyokong parti terutama yang berkaitan dengan isu Pas terpaksa tunduk kepada kandungan Buku Jingga dan mengenepikan Kitab ALLAH yang menghendaki hamba-Nya melaksanakan tatacara hidup berpaksikan Islam.
Sekali lagi saya menyokong pendirian dan ketegasan yang ditunjukan oleh Nasharudin. Dalam banyak hal saya sependapat dengan beliau terutama dalam perkara-perkara yang bersifat fundamental seperti negara Islam dan hudud. Juga termasuk usaha mempertahankan maruah Islam. Kami bersetuju kita tidak perlu berkompromi dalam perkara-perkara pokok ini.
Saya gembira melihat Majlis Syura Ulama telah mula kembali berwibawa. Saya harap Majlis Syura Ulama dapat mengambil tindakan drastik dalam masa terdekat membebaskan Pas daripada musuh-musuh Islam dari luar dan golongan parasit dari dalamnya.
Salahudin nafi putus hubungan dengan Nasha
Wartawan Sinar Harian
10 Oktober 2012
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
KUALA LUMPUR - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub menafikan laporan media bahawa beliau dan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad telah memutuskan hubungan dengan bekas Timbalan Presiden parti itu, Nasharudin Mat Isa, yang semalam memberi peringatan kepada parti itu.
"Satu dosa yang besar memutuskan hubungan silaturahim dan kami tidak bercadang untuk berbuat demikian," kata Salahuddin dipetik Harakahdaily, hari ini.
Beliau mengulas laporan sebuah portal yang melaporkan kedua-duanya mengumumkan tidak ada hubungan lagi dengan Nasharudin.
Portal itu dipetik berkata, dua pemimpin pusat iaitu Khalid dan Salahuddin hari ini mengumumkan memutuskan hubungan dengan Nasharudin.
Bagaimana Salahuddin mengesahkan beliau berkata, tindakan Nasharudin menimbulkan kecurigaan dan boleh jadi beliau mengikut arahan "orang di luar Pas."
Menurut Salahuddin, oleh kerana Nasharudin adalah ahli Majlis Syura maka terserahlah kepada majlis tertinggi itu untuk membuat keputusan.
Khalid dipetik berkata, Nasharudin dipengaruhi oleh orang luar Pas ketika membuat kenyataan.
"Pada saya, tindakannya dirancang oleh orang di luar, seperti Umno, untuk mencetuskan masalah dalam Pakatan Rakyat dan Pas.
"Kenyataan Nasharudin adalah pandangan peribadi dan bukan pandangan (Majlis Syura)," katanya
Pas: Tak perlu muktamar khas bincang isu Nasha
ARHIZA AHMAD
10 Oktober 2012
Khalid Abdul Samad
Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam dan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat
KUALA LUMPUR - Pas tidak berhasrat untuk mengadakan muktamar khas bagi membincangkan kontroversi yang timbul ekoran kenyataan bekas Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa, semalam.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad berkata, tiada keperluan untuk membincangkan isu berkenaan kerana ia dilihat bersifat peribadi.

Menurutnya, apa yang diperkatakan oleh Nasharudin bukan mewakli parti itu dan tidak perlu dibincangkan di peringkat tertinggi parti.

"Ia lebih menjurus kepada pandangan peribadi beliau, sama ada dia dipengaruhi oleh mana-mana pihak kami (Pas) tidak pasti.

"Malah cadangan yang diutarakan oleh Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin agar Pas mengadakan muktamar khas itu adalah tidak berasas dan lari daripada landasan," katanya.

Sebelum ini pada 2009, Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat menyarankan diadakan muktamar khas bagi menyiasat beberapa pemimpin yang didakwa membuat keputusan yang bertentangan dengan prinsip parti termasuk Nasharudin sendiri.

Khalid berkata, corak politik Nasharudin juga dilihat berbeza seperti mempunyai maksud tertentu kerana ia dilihat seperti memihak kepada parti lawan (Barisan Nasional).

"Ini kerana kita dapat melihat apabila MCA yang lantang mempertikaikan hudud dan negara Islam, Nasharudin dilihat mendiamkan diri, malah beliau lantang bersuara jika ia diperkatakan oleh DAP," katanya.

Berhubung dakwaan Nasharudin yang menyatakan DAP mahu membentuk negara kristian, Khalid berkata, ia tidak mempunyai kaitan dengan Pas kerana ia adalah padangan peribadi Nasharudin.

"Kita sedia maklum bahawa DAP adalah parti pelbagai kaum, malah dasar parti itu, tidak pernah untuk menjadikan negara ini sebagai negara Kristian.

"Sekiranya DAP ingin mengambil tindakan undang-undang terhadap Nasharuddin, ia terpulang kepada parti tersebut," katanya.
Khalid dakwa Nasha ada agenda politik
JAMILAH HAMZAH
10 Oktober 2012
Khalid Abdul Samad
Khalid Samad
KUALA LUMPUR - Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad mendakwa bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa mempunyai agenda politik tertentu sehingga sanggup mengeluarkan beberapa kenyataan, yang dianggap akan menggugat hubungan dalam Pakatan Rakyat (PR).

Menurutnya, Nasharudin mengamalkan pendekatan politik murahan dengan menimbulkan isu khususnya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, "sebelum ini dia (Nasharudin) mengeluarkan kenyataan yang keahlian (dalam PR) sudah tak penting, ini sudah tak penting, kita tahu itu yang dia nak."

"Ini politik murahan. Kenapa baru sekarang nak keluarkan kenyataan, kita bekerja dengan DAP bukannya semalam, kenapa baru sekarang nak timbulkan isu.

"Bagi saya ini adalah tindakan yang direncanakan dan dirancang oleh Umno dengan tujuan nak timbulkan masalah dalam PR dan Pas," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sebelum ini, Nasharudin dilaporkan telah mendakwa Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh menolak hudud dan anti-Islam sekali gus perkara itu memberi ruang kepada Barisan Nasional (BN) untuk terus menghentam PR.

Nasharudin juga dilaporkan mengeluarkan kenyataan Pas tidak mengikut landasan Islam seperti mana menjadi dasar perjuangan mereka sebelum ini.

Terbaru, beliau mengeluarkan kenyataan mengenai majlis kesyukuran DAP Sarawak berdoa untuk menjadikan Malaysia negara Kristian dan Pas mendakwa itu adalah kenyataan peribadinya.

Mengulas lanjut, Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata, jika Nasharudin 'keluar parti', kemungkinan Umno telah menyediakan kedudukan dalam parti untuknya.

Khalid berkata, kebelakangan ini hubungan Nasharudin dengan parti tidak serapat beliau dengan kerajaan BN dan kenyataan yang dikeluarkan jelas menguntungkan BN.

"Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan beliau jelas merupakan kenyataan dari segi sudut politik menguntungkan BN dan wujudkan ketegangan antara PR walaupun tiada bukti.

"Kalau kenyataan beliau ada bukti, kita ambil tindakan, tapi oleh kerana tujuannya adalah untuk mensensasikan isu dan DAP sentiasa menjadi sasaran Nasha.

"Tetapi kenyataan Dr. Chua Soi Lek mengenai hudud lebih teruk daripada Karpal Singh tetapi tidak dipersoalkan," ulasnya dengan panjang lebar.
DAP gesa Nasharudin minta maaf
JAMILAH HAMZAH
10 Oktober 2012
KUALA LUMPUR - DAP hari ini menggesa bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa meminta maaf kerana mendakwa pernah diadakan satu majlis kesyukuran di Sarawak tahun lalu, antara lain mendoakan supaya 'Malaysia menjadi negara Kristian'.

Parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu mendakwa perkara tersebut tidak pernah berlaku.

Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng berkata, majlis kesyukuran itu bertujuan untuk menyatakan kesyukuran dan sekali gus menyifatkan kenyataan Nasharudin merupakan tuduhan yang berniat jahat yang tidak berasas.
Menurutnya, kenyataan Nasharudin akan menggugat kesejahteraan negara dan DAP akan membuat laporan polis di atas tuduhan yang tidak berasas itu.

"Kami jemput semua pemimpin PKR dan Pas negeri untuk menghadiri semua majlis kesyukuran, mereka tidak berdoa untuk Malaysia jadi negara Kristian.

"Kenyataan Nasharudin itu tidak benar, kami minta dia mohon maaf dan polis mengambil tindakan kenyataan yang berniat jahat dan tak berasas," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini, hari ini.

Dipetik satu portal berita tempatan semalam, Nasharudin mendakwa satu majlis kesyukuran yang diadakan di Sarawak tahun lalu, menganjurkan doa supaya 'Malaysia menjadi negara Kristian'.

Beliau mendakwa majlis itu berlangsung selepas pilihan raya negeri Sarawak awal tahun lalu.

Mengulas lanjut, Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, isu tersebut diserahkan kepada Pas untuk mengambil tindakan ke atas bekas Timbalan Presiden Pas itu.

Tambahnya, isu tersebut tidak akan membabitkan Pas kerana isu tersebut bersifat peribadi.
Mahfuz: 'Nasha telah cabar keputusan Majlis Syura'
Wartawan Sinar Harian
10 Oktober 2012
Datuk Mahfuz Omar
Datuk Mahfuz Omar
SHAH ALAM - Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa telah "menyentuh dan mencabar" keputusan Majlis Syura apabila mendakwa parti itu kini mengutamakan kuasa dan meletakkan prinsip Islam di tempat kedua, kata Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar.

Sambil menekankan kuasa dan Islam tidak boleh dipisahkan, kata Mahfuz, Pas memang memerlukan kuasa yang meluas untuk menegakkan Islam di negara ini.

Katanya, aspek itu yang diputuskan oleh Majlis Syura selaku badan tertinggi membuat keputusan dalam Pas.

"Jadi, apabila Ustaz mempertikaikan pendirian parti, bermakna beliau telah menyentuh dan mencabar Majlis Syura sendiri," katanya kepada Sinar Harian Online.

Ahli Parlimen Pokok Sena ini berkata, sebagai sebuah parti politik, Pas memang memerlukan kuasa dan usaha ini diteruskan dari dahulu sehingga sekarang.

"Dari dahulu kita hendakkan kuasa, dan sekarang kita hendak kuasa yang lebih meluas untuk menggantikan Umno, bagi menegakkan Islam, Umno telah gagal dalam peranannya," kata Mahfuz lagi.

Mahfuz mengulas kenyataan Nasharudin petang semalam, dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), mengingatkan parti itu agar tidak mengutamakan kuasa semata-mata dan sehingga sanggup meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.

Beliau yang juga ahli Majlis Syura Pas berkata, dalam konteks politik hari ini, masalah perpecahan umat sering dilupakan sedangkan ia adalah masalah utama yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Kata Nasharudin, beliau turut hairan mengapa usaha untuk membincangkan masalah umat Islam terutamanya melibatkan dua parti terbesar orang Melayu Islam iaitu parti Umno dan Pas sering dilihat 'taboo'.

"Jika umat Islam negara ini terus berpecah belah, apakah yang bakal terjadi kepada umat untuk lima, 10 atau 15 tahun lagi? Adakah umat Islam tergelincir?

"Adakah agama mengajar umatnya meletakkan ajaran Islam di tempat kedua semata-mata mahu mendapatkan kuasa?" kata beliau pada Seminar Dakwah Islamiyyah Sebagai Tunggak Kekuatan Ummah di PWTC, semalam.

Katanya lagi, kemenangan Islam terletak di tangan umatnya sendiri tanpa bantuan dari bukan Islam.

Pas berada dalam Pakatan Rakyat (PR), yang turut dianggotai DAP dan PKR.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata, beliau tidak tahu mengapa sekarang Nasharudin bercakap begitu sekarang.

Apabila ditanya sama ada Pas akan membincangkan isu berkenaan memandangkan ada yang melihat Nasharudin telah mempertikaikan dasar parti, Mahfuz berkata: "Oleh kerana beliau telah menyentuh dasar dan keputusan parti, terserah kepada Majlis Syura membincangkan isu ini."

Bagaimanapun tegas beliau, "Pas tidak pernah mengambil pendirian meminggirkan Nasharudin."

Akhir Ogos lalu, Jawatankuasa Kerja Pas Pusat menyerahkan isu Nasharudin yang meminta Pas keluar dari PR, berhubung isu hukum hudud, kepada Majlis Syura untuk membincangkannya.

Majlis Syura yang mengadakan mesyuarat awal bulan lalu dilaporkan tidak membincangkan kedudukan Nasharudin itu.
Pas: 'Perjuangan kami tidak ubah'
JAMILAH HAMZAH
9 Oktober 2012
mahfuz omar
Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar
KUALA LUMPUR - Pas menyangkal pandangan Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad sambil menegaskan, perjuangan parti itu masih mengikut landasan yang telah ditetapkan enam dekad lalu walaupun bekerjasama dengan rakan Pakatan Rakyat (PR), DAP.

Sehubungan itu menurut Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar, kenyataan ahli seumur hidup Pas itu hanya satu pandangan peribadi.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, Pas tidak pernah berubah daripada matlamat asal parti.

Menurutnya, tujuan PR, yang dianggotai Pas, DAP dan PKR, hanya untuk menjatuhkan Umno yang menjadi parti teras Barisan Nasional (BN).

"Perjuangan kita sama seperti dulu dan tak pernah berubah," kata beliau kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Laporan Bernama semalam memetik Shahnon berkata, kerjasama antara Pas dan DAP seharusnya bersandarkan kepada amalan politik Islam yang diajar Rasulullah SAW dan bukannya seperti yang berlaku kini.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad turut memberitahu bahawa kenyataan dikeluarkan Shahnon adalah pandangan peribadi beliau.

Beliau berkata, Pas mempunyai Majlis Syura untuk dijadikan rujukan dalam apa jua perkara berkaitan dengan perjuangan parti.

"Kita ada Majlis Syura, sama ada bercanggah atau tidak, kita akan merujuk Majlis Syura. Beliau juga bukan tahu perjuangan yang kita bawa," katanya lagi.
Pas: Biar Karpal-Nasha selesai sendiri
JAMILAH HAMZAH
9 Oktober 2012
Khalid Abdul Samad
Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam dan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat
KUALA LUMPUR - Pas tetap dengan berpendirian membiarkan isu membabitkan Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh dan bekas Timbalan Presiden Nasharudin Mat Isa diselesaikan oleh kedua pemimpin tersebut.
Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Khalid Samad berkata, tindakan Karpal yang akan meneruskan samannya terhadap Nasharudin adalah urusan peribadi.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas II Selangor berkata, pihaknya tidak akan campur tangan kerana tidak pernah menyuruh ahlinya mengeluarkan kenyataan yang sesuka hati.

"Itu isu peribadai, terpulanglah Karpal nak teruskan saman ke atau tidak.

"Lagi pun, Pas tak pernah menyuruh Nasharudin mengeluarkan kenyataan seperti itu terhadap pemimpin lain.

"Tak bermakna kalau Karpal tak sokong hudud, bermaksud dia anti Islam," kata beliau kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Semalam, Karpal berkata akan meneruskan prosiding fitnah terhadap Nasharudin, bergantung kepada keadaan yang dilihat sesuai.
Nasharudin sebelum ini didakwa memfitnah Karpal dengan menyatakan Karpal menentang hudud dan menentang Islam dan akan menunggu tindakan Karpal di mahkamah.

Sebelum ini, pemimpin DAP dan Pas yang lain pernah berkata mereka akan menyerahkan isu itu kepada kedua pemimpin tersebut.
Mengulas lanjut, Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata memandangkan pilihan raya yang tidak lama lagi, sokongan dari rakyat tidak akan berubah.

Tambahnya, parti tidak terlibat dan Pas yakin sokongan rakyat tidak akan terjejas disebabkan perkara tersebut.

"Itu kenyataan peribadi dia (Nasharudin), jadi tak perlu semua ahli parti terlibat.

"Kami yakin, sokongan rakyat tak akan berubah walaupun kita tak masuk campur," katanya lagi.

Tiada ulasan: