Ahad, 21 Oktober 2012

YANG NI PUN KIAN HANCUR...KALAU CANTIK@CUN...TAK KAN NAK TUKAR...FIKIR2LAH BERAPA WANG RAKYAT HILANG DAN LENYAP...LIHAT AUDIT 2011..KEMBALI LIHAT AUDIT 2010...SERTA HUTANG NEGARA

PAS jamin Sabah untuk orang Sabah

Nazri Abdullah, 21 Okt 2012
KOTA KINABALU: PAS berpendirian bahawa urusan pentadbiran negeri Sabah harus diserahkan kepada orang Sabah yang lebih mengetahui selok belok paermasalahan di sini.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, sebab itu PAS akan menyerahkan kepada orang Sabah mentadbir negeri ini jika menang pada pilihan raya umum akan datang.

"Orang Sabah lebih tahu 'lorong-lorong' dia. Oleh itu, pentadbiran, pengrusan Sabah, orang Sabah yang mengurus, dia lebih tahu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberikan ucapan penutup pada Konvensyen Politik Baharu Sabah di Star City Convention Centre di sini semalam.

Menurutnya, sudah cukup selama ini rakyat Sabah dipermainkan oleh parti pemerintah demi mengekalkan kuasa mereka bukan sahaja di negeri ini, malah kuasa di pusat.

"Cukuplah Sabah dipermainkan, rakyat dipermainkan.

"Rakyat dibeli untuk undi pilihan raya. Pemimpin dibeli untuk kekal kuasa di pusat," ujarnya lagi.

Beliau turut menyeru kepada rakyat negeri ini untuk membuat perubahan bersama-sama rakyat Semenanjung demi menuju politik baharu Sabah yang lebih mengutamakan rakyat.

Katanya, PAS dan Pakatan Rakyat telah membuktikan kesungguhan dan komitmen mereka membela nasib rakyat, dalam bidang kuasa yang ada di beberapa negeri yang telah diperintah.

Ianya termasuk di Kelantan, Kedah, Selangor, Pulau Pinang, dan pernah di Perak serta di Terengganu.

"Perubahan yang berlaku tidak boleh di Semenanjung sahaja, kena ubah sama-sama.

"Insya Allah, ini kalilah," katanya lagi.

Di Sabah, PAS juga memberi komitmen serupa iaitu mahu memberi keadilan dan hak kepada rakyat seperti yang dituntut oleh agama Islam.

Islam ujarnya menentang sebarang bentuk kezaliman dan menganggap urusan pentadbiran adalah amanah untuk diurus dengan adil kepada rakyat.

"Tak boleh atasi kemiskinan jika pemimpin anggap harta negeri sebagai harta sendiri.

"Selagi tak selesai masalah rakyat di peringkat negeri, hasil negeri tidak boleh dipunggah ke pusat," jelasnya.

Sebab itu juga katanya Pakatan Rakyat turut menuntut kenaikan pembayaran royalti darpada 5 peratus kepada 20 peratus.

"Pada kita, 20 peratus sudah boleh selesai masalah rakyat negeri ini.

"Kalau tak selesai, kena tambah lagi (peratusan) itu," katanya.
Musa nafi panggil sidang media kes Altantuya di Bangkok

  • Andrew Ong
  • 10:31AM Okt 21 2012
Bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan menafikan dakwaan bahawa beliau akan mengadakan sidang akhbar di Bangkok pada hari Isini, seperti yang dimuatkan di laman Kelab Koresponden Asing Thailand (FCCT).
Menurut FCCT, Musa kononnnya akan mendedahkan butiran baru mengenai kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

"Saya tida tahu apa-apa mengenai perkara ini. Saya tidak membuat apa-apa rancangan seperti itu," kata Musa ketikha dihubungi Malaysiakini.

Semalam, Malaysiakini dimaklumkan mengenai satu notis yang dimuatkan oleh FCCT kepada anggotanya, bahawa sidang media Musa akan diadakan di ibu pejabat kelab tersebut.

Notis itu menyebut, sidang media berkenaan akan diadakan pada tengahari waktu Malaysia pada 22 Oktober.

Jemputan itu bertajuk "Pendedahan baru dalam kes pembunuhan Altantuya" dan mengandungi notis bahawa acara berkenaan tidak ditaja oleh FCCT.

[Baca berita penuh]
musa hassan bangkok fcct 201012
'MCA hadapi pertarungan hidup atau mati'

  • Bernama
  • 2:14PM Okt 21 2012
MCA bersedia menghadapi perang pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) dengan penuh semangat kesepakatan dalam BN bagi memastikan kejayaan lebih besar BN dalam pilihan raya itu nanti, kata presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.
Berpegang kepada slogan 'Berperang dengan Penuh Keberanian', Dr Chua berkata MCA kini sudah bangkit lebih sepakat, bersatu dan fokus dalam menangani isu-isu yang penting bersama-sama BN dan bersedia untuk menempuh apa jua masalah dan rintangan.

"Kami telah mengubah cara bekerja dengan menjadi lebih bersikap tegas, menyatakan pendirian dan mengambil pendirian dalam beberapa isu yang kami anggap tidak wajar ke atas rakyat.

"Kami telah menyatakan suara hati kami supaya kerajaan dapat mendengarnya dengan jelas dan nyata dan kepimpinan baharu MCA komited untuk terus bercakap bagi pihak semua rakyat Malaysia," katanya dalam ucapan dasar presiden pada  Perhimpunan Agung Tahunan MCA ke-59 di Wisma MCA di Kuala Lumpur, hari ini.

Perhimpunan itu yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak turut dihadiri pemimpin parti komponen BN termasuk Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel dan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

"Datuk Seri (Datuk Seri Najib Tun Razak), kita sudah bersiap sedia untuk menghadapi perang pilihan raya umum, kami sudah sedia untuk 'berperang' bila sahaja Parlimen dibubarkan," katanya yang turut memberikan makna bagi 'WAR' iaitu "willing, able and ready" (sedia, berupaya dan bersedia).

Menyentuh soal dalaman parti, Dr Chua mengakui MCA memiliki beberapa kelemahan sebelum ini tetapi kepimpinan baharu parti itu telah belajar daripada kelemahan itu untuk menjadi lebih kuat dan bersiap sedia untuk menempuh dan menghadapi cabaran, dugaan dan rintangan.

"Kita tidak akan sesekali menipu rakyat dengan mengatakan tiada kelemahan dan masalah dalam MCA seperti mana pakatan rakyat menggambarkan kepada rakyat bahawa mereka merupakan satu parti politik yang paling sempurna, mulia dan suci di dunia termasuk bebas daripada sebarang masalah dan kelemahan," katanya.

Dengan nada lebih tegas dan senada dengan keputusan Jawatankuasa pusat BN, Dr Chua memberi amaran bahawa tidak ada ruang dan masa untuk anasir-anasir sabotaj mengambil tempat di dalam parti ketika pilihan raya umum atau ahli akan berdepan tindakan dipecat dari parti.

"Amanat kepada semua warga anggota MCA, mulai detik ini kita hanya patut bercakap, berbincang dan berfikir tentang mengalahkan pakatan rakyat dalam pilihan raya ketika bersarapan, makan tengah hari, malam atau ketika makan lewat malam," katanya yang disambut tepukan gemuruh anggota perwakilan.

Dr Chua dalam ucapannya turut mengulangi komitmen MCA pada perhimpunan tahun lepas untuk tidak memegang sebarang jawatan dalam kerajaan jika gagal menunjukkan prestasi lebih baik pada PRU-13 akan datang.

"Ianya merupakan cabaran besar kepada ahli MCA, justeru kita harus kekal bersatu, fokus, bekerja keras dan bersiap sedia untuk berhadapan dengan PRU ke-13, kita sudah berada dalam persimpangan politik 'Do or Die Battle' (Pertarungan Hidup atau Mati)," katanya.

Dasar kabur pakatan pembangkang turut tidak terlepas daripada sindiran sinis Presiden MCA itu yang menyifatkan pembangkang tidak seharusnya bersembunyi di bawah slogan populisnya 'Ubah Malaysia' tanpa bersedia berkongsi dengan rakyat hala tuju negara di bawah pemerintahan mereka.

Sebaliknya, Dr Chua berkata di bawah pimpinan Najib, transformasi kerajaan dapat disaksikan dengan jelas dan rakyat sepatutnya dapat membuat perbandingan dan pilihan yang tepat demi masa depan negara.

"Kita tidak kata kerajaan BN adalah sempurna, tetapi pada masa yang sama, tidak ada sesiapa dapat nafikan yang kerajaan ini telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama, sekali gus memberikan keamanan serta kestabilan kepada negara untuk terus maju," katanya.

- Bernama
VIDEO l 5.06 min
SPR siapkan draf kod etika k'jaan sementara

  • Abdul Rahim Sabri
  • 8:29PM Okt 20 2012
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya telah menyiapkan draf garis panduan dan kod etika tata laku kerajaan sementara seperti mana yang disyorkan oleh jawatankuasa pilihan parlimen (PSC) penambahbaikan sistem pilihan raya.

Katanya, garis panduan setebal empat muka surat sebagai panduan kepada kerajaan sementara termasuk di negeri Pakatan Rakyat supaya tidak menyalahgunakan kemudahan awam dan harta termasuk pihak berkuasa tempatan.

"Di Australia, mereka memang menghormati peraturan kerajaan sementara. Tidak menggunakan harta awam, media awam, pejabat awam, kakitangan awam, yang ada awam, awam ini, jangan pakai.

"Mereka menghormatinya. Kerana kita tidak serius perkara ini, rakyat tidak menekan perkara ini, sehingga PSC dan sekarang rakyat sudah menyentuh perkara ini. Dan rakyat telah membuka mata.

"Jadi kita telah menyiapkan garis panduan kerajaan sementara, dan kami mesti duduk berbincang dengan kerajaan satu demi satu," katanya.

Daripada 22 syor PSC, jawantankuasa itu mengesyorkan SPR dalam tempoh 3 bulan dari tarikh laporan itu dibentangkan menyediakan garis panduan dan kod etika tata laku (code of conduct) berhubung kerajaan sementara.

Bercakap dalam forum di Petaling Jaya hari ini, Wan Ahmad berkata pihaknya juga akan berbincang semua kerajaan negeri di seluruh negara termasuk di negeri Pakatan berhubung garis panduan tersebut.

Lambat untuk elak spekulasi
Wan Ahmad berkata tujuan suruhanjaya bertemu dengan semua kerajaan negeri disebabkan semua pihak berkuasa tempatan berada bawah kawalan kerajaan negeri

Beliau juga menolak tanggapan bahawa mereka "berdiam diri" tentang perkara itu kerana "mahu memilih masa yang sesuai" untuk bertemu dengan semua pihak yang terlibat.

"Kalau kami buat awal, (dilihat) parlimen akan dibubarkan, nanti ada spekulasi sebegitu..." katanya.

Garis panduan itu turut mengambil kira pandangan dan bantahan daripada pembangkang dibangkitkan oleh mereka sebelum ini, katanya.

Wan Ahmad berkata pihaknya akan berbincang dengan kerajaan terlebih dahulu sebelum mencapai persetujuan pada tahap tertentu dan sebelum diumumkan.

"Kami juga mengambil kira pandangan parti pembangkang. Kalau kami berbincang dengan mereka, mereka akan bercakap perkara yang sama.

"Pembangkang mengadu mengenai salah guna kemudahan kerajaan, kemudahaan awam, balai raya, kakitangan dan jabatan awam dan sebagainya... Semua orang tahu consent rakyat dalam negara ini," katanya.

Wan Ahmad juga berkata beliau akan mencadangkan kepada suruhanjaya untuk mengajak beberapa NGO untuk yang terpilih terlibat sama dalam penyediaan garis panduan tersebut.

"Kami bertemu dengan rakyat (NGO), ini garis panduannya, apa pandangan kamu... Harap ada penambahbaikan," katanya.
Najib: Tiada peluang tukar jika Pakatan hancurkan negara

  • Nigel Aw
  • 4:31PM Okt 21 2012
Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini memberi amaran bahawa rakyat mungkin tidak akan berpeluang untuk menukar kerajaan semula kepada BN sekiranya Pakatan Rakyat gagal menjalankan tugas sebagai kerajaan persekutuan.Katanya, negara boleh "hancur" dalam tempoh lima tahun sekiranya Pakatan mengambil alih pentadbiran negara.
"Boleh ke tidak mererka ambil risiko, bolehkah kita gadaikan masa depan kita? Ada juga orang kata tapa apa. Kalau tak betul nanti kita tukar balik.

"Jangan kata lima tahun, dalam setahun pun negara kita boleh rosak merudum. Hancur, tertiarap... Ekonomi boleh lumpuh, saham boleh jatuh," katanya dalam ucapan di perhimpunan agung MCA hari ini.

Najib mengambil contoh krisis kewangan yang melanda Malaysia pada 1997, dan menyalahkan menteri kewangan dan timbalan perdana menteri pada waktu itu Datuk Seri Anwar Ibrahim atas perkara itu.

"Siapa menteri kewangan masa itu? Siapa ambil langkah nak serah kepada IMF (International Monetary Fund) supaya pentadbiran negara, kedaulatan negara serah kepada IMF?," soalnya.

Soalan itu disambut dengan laungan "Anwar" daripada para hadirin.

"Kalau kita benarkan perkara itu berlaku hari ini, sesetengah taikor (pembesar) dalam dewan ini, barangkali pakai selipar getah, kaki ayam (sekarang)," katanya lagi.

Oleh itu, beliau menggessa MCA supaya mengingatkan rakyat Malaysia supaya memilik kerajaan yang mempunyai rekod perkhidmatan dan pengalaman.


Sementara itu menurut Bernama, Najib berkata orang Melayu sudah muak dengan DAP, mencabar parti pembangkang itu yang mendakwa sebagai parti pelbagai kaum untuk bertanding di kawasan Melayu.

"Jika DAP sebuah parti pelbagai kaum, saya cabar mereka bertanding di kawasan Melayu. Anda tahu orang Melayu sudah muak dengan DAP...semuanya karut," katanya.

Antara yang hadir ialah Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Timbalan Presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai, dua Naib Presiden Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, Senator Datuk Donald Lim Siang Chai dan pemimpin parti komponen BBN (BN) termasuk Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel dan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Najib juga bersetuju dengan Presiden MCA bahawa pemimpin-pemimpin DAP kononnya mengutamakan pelbagai kaum tetapi pada hakikatnya tidak begitu.

 "Bersikap demokratik...adakah mereka lebih demokratik daripada kami (BN). Jika anda mahu tahu, tanya Tunku Aziz (bekas naib pengerusi DAP kebangsaan Tunku Abdul Aziz Ibrahim), beliau akan beritahu anda," kata Najib sambil menegaskan mesej BN ialah perubahan sebenar dan kemajuan pesat sedang berlaku di Malaysia.

"Reformasi hanya sekadar satu slogan," katanya.

Najib berkata orang boleh mempersoalkan dasar-dasar dan keadilan kerajaan tetapi tidak harus mempersoalkan asas negara ini yang telah dibina berasaskan Perlembagaan.

Perdana Menteri berkata kerajaan telah membuat banyak keputusan yang berisiko politik hanya untuk memastikan ianya adil kepada semua rakyat di negara ini.

Atas asas itu, beliau berkata kerajaan tahu mengenai empat keperluan asas yang menjadi teras perjuangan masyarakat Cina di negara ini dan oleh yang demikian kerajaan sentiasa berusaha untuk memenuhi keperluan kumpulan itu, seboleh yang mungkin.

Keperluan itu termasuk mempunyai ekonomi yang stabil dan berdaya maju, negara yang adil dan saksama, tadbir urus baik dan pendidikan.

"Saya percaya orang Cina ada empat perkara yang dia hendak sangat...orang Cina hendak ekonomi, negara maju. Ekonomi negara kita antara yang terbaik di dunia pada masa ini. Ada pelawat luar negara kagum dengan Malaysia. Dia kata banyak kren di Malaysia dan semuanya sedang buat kerja.

"Ekonomi kita berjalan baik dan dan bajet kita yang mesra rakyat dan bertanggungjawab daripada segi fiskal. (Sebaliknya) Bajet PR, populis dan tidak bertanggungjawab daripada segi fiskal...banyak beza," katanya.

- Bernama
VIDEO l 6.00 min



  • Chepoi Izzy · · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia · 126 subscribers
    Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini memberi amaran bahawa rakyat mungkin tidak akan berpeluang untuk menukar kerajaan semula kepada BN sekiranya Pakatan Rakyat gagal menjalankan tugas sebagai kerajaan persekutuan. <---------- itu yang best tu..... kalau boleh nak BN bubar terus pun takpe!!!! Alo Jib.... rakyat bukan tak berpeluang untuk tukar semula ke BN... tapi rakyat TAKNAK KEMBALI KE BN LAGI..... apa la jib ni.... lu cakap salah teks...... :-P

  • Raja Mohd Shahrim · · Pengulas Tertinggi · Bukit Koman Village, Pahang, Malaysia · 144 subscribers
    Dari Presiden MCA, MIC dan UMNO.. semuanya menabur fitnah dan memainkan politik kebencian..!!! Pasal tu mereka dikenali sebagai politik low class.. minda terperangkap dgn 3rd world mentaliti..PR wujud uk memberikan rakyat pilihan..PR wujud kerana desakan rakyat yg selama ini tertindas.. PR wujud dgn mengutamakan kebajikan rakyat dan memnyekat amalan kronisma dan penyelewengan yg menjadi amalan sekarang..!! PR wujud kerana tak sanggup melihat dibebani hutang beratus Biilion..... Kalau rakyat tidak mahu berubah.. maka Malaysia akan HANCUR sehancurnya.. ditangan BERUK NAJIB, BERUK SEX LEK dan BERUK PALANIVEL..

    • جوسمن راشيدين · Pengulas Tertinggi · Darussyifa'
      bodoh sekolah tak habis kat england nak cita pl

    • Faiz Voo Fasirul · Pengulas Tertinggi · Unittar/OUM
      umno ini mencanang-canang isu perpaduan kononnya, tapi yang nyata puak-puak depa itulah yang menyebabkan perpecahan dikalangan rakyat malaysia.....depan melayu cakap lain, depan india tipu lain & depan cina pula klentong semacam.....tapi depa lupa lah ni dah zaman internet, pokcik/mokcik kat kampung pun dah pandai berFB.....rakyat dah tak makan TIPU dah....

    • Raja Mohd Shahrim · · Pengulas Tertinggi · Bukit Koman Village, Pahang, Malaysia · 144 subscribers
      Faiz Voo Fasirul Mereka sudah desparate sangat.. mereka tahu kekalahan ini akan memecah belahkan BN dan UMNO sendiri tidak kana bangkit lagi.. mereka semua akan dipaparkan dlm buku sejarah sebagai pemimpin yg merosakkan negara..

  • Zaidi Abdul Rahman · · Pengulas Tertinggi · Politeknik Johor Bahru
    Hmmm...ambe xberapa pandai ngat...tp dah nie kan demokrasi, kalu kaloh turun jer lahh, kalu nok duk kat atas smpi bilo2 buat gapo ada PRU. Kuasa memerintah bukan harta keturunan, buleh nak bawak ke anok beranok... Lagipun takkan laa PR nak hancurkan negara...macam laa diorang semua ada negara spare dalam bonet keto...

    • Mohd Adi Petra · Pengulas Tertinggi
      Yer la. Dulu aku sangka PM ni pandai. Tapi bila semakin lama dia jadi PM, mula terserlah satu persatu kata-kata dia yg bodoh dan cuba nak membohongi rakyat, demi nak mempertahankan kuasa dan kekayaan dia.Rasenya hanya org yg berfikiran kurang waras aje la yg boleh percaya cakap dia tu. Dia mengajak rakyat dan masih menganggap rakyat Msia punya pengetahuan dan kualiti pemikiran yg rendah dan sempit senang boleh dibodohkan. terok la.

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      KENYATAAN NAJIB INI MENGESAHKAN UMNO(BN) PASTI KALAH DALAM PRU13...OLEH KERANA DAH TAK YAKIN DAN PUTUS ASA AKHIRNYA NAJIB MENGELUARKAN KENYATAAN SPT INI...KESIANNN..... NAJIB PASTI PECAH REKOD PM PALING SINGKAT DLM SEJARAH PENTADBIRAN NEGARA....

    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi · SMPUTERA
      Diharap datuk najib hentikan underestimate fikiran rakyat malaysia. Kata2nya yg ditujukan pd PR, sbnarnya kena pd bn balik. Ia telah pun berlaku didlm era pemerintahan bn. Mmg negara dah dekat nak telingkup skrg dibawah seliaan bn. Hutang negara meningkat sehingga melepasi tahap yg dibenarkan skrg, iaitu lebih 500 billion (1/2 trilion). Bukan nak lingkup ke tu namanya? In fact, harus negara bangkrap & lingkup terus, jika bn terus memerintah negara lepas PRU13. The number doesn't lie, but the bn leader does! So, apa yg ditujukan pd PR oleh najib itu sbnarnya tepat kena pd kpale bn. Rakyat malaysia x ada pilihan kecuali menukar kerajaan dlm PRU13, klau x bangkrap & muflislah negara jwbnya. & implikasi darinya semakin sakit lah rakyat menderita...

  • Rahzib Abdul Aziz · Pengulas Tertinggi · Executive di AmBank
    bersih...x13, pastikan pru13 adalah milik pakatan rakyat...putrajaya...x13, ANDA mampu mengubahnya!!!

  • Shuib Hanafiah · Pengulas Tertinggi · Smk teluk cengai
    jangan takut najib , bagi peluang pakatan memerintah 5 tahun kalau tak baik kita tukar kepada bn kembali....malaysia kan negara demokrasi.....lihat negara maju seperti amerika.....demokrat dan republikan silih berganti memerintah amerika...tak huru hara pun negara itu.......sebenar nya...umno cukup takut dengan kekalahan...rashia buruk umno akan terbongkar dan rakyaat akan tahu siapa sebenar nya umno......RASUAH , SELEWENG, SALAH GUNA KUASA,, DAN PEMIMPIN KAYA RAYA, HARTA ADA DI SELURUH DUNIA...INI YANG UMNO CUKUP TAKUT DENGAN KEKALAHAN.....

    • Shuib Hanafiah · Pengulas Tertinggi · Smk teluk cengai
      LARI CEPAT NAJIB KELUAR NEGARA UMNO AKAN TUMBANG......

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Shuib Hanafiah : NAJIB MEMANG BIJAKSANA..KATA2 NYA AMAT BERFAKTA..TAK LA MACAM NUAQ JUBO..MAKI HAMUN..SPIN..SPIN TU JE YG DIA TAU..HEHEH

    • Johnny Tung · Pengulas Tertinggi
      Geli hati saya bila tengok ramai bekas pemimpin akan lari ke China bila kalah Pru nanti, Kenalah tumpang kat Rumah Thaksin di Hong Kong, haha

    • Shuib Hanafiah · Pengulas Tertinggi · Smk teluk cengai
      FAKTA APA ? INI SATU UGUTAN...RAKYAAT BUKAN NYA BODOH SEPERTI AHLI2 UMNO,,,CAKAP ORANG YANG NAK KALAH...MCA SUDAH HILANG KEKUATAN,BUANG MASA SAJA UMNO NAK BERGANTUNG HARAP KEPADA MCA...PEMIMPIN PRONO..HEHEHHEE.

    • Fazy Danish
      Md Shukri Aziz : fakta ke auta????

    • Raqiah Idris · · Pengulas Tertinggi
      shukri bele nampak pm ngok tu....bijak sana apa benda.....klu d tempat lain pm ngok dah kena letak jawatan dah...

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Raqiah Idris : NENEK MANA TAU ..NEK PON DENGAR KEDAI KOPI JER..ADA BACA BUKU KA ?? HEHEH

    • Amir Mokhtar · Pengulas Tertinggi · UBawahTiti Ulu Kinta
      tanda2 UMNO/BN dh nk mampos laa tuu.. sorry Najib .. kamu jer yg buta.. rakyat tak buta..
      satu aje yg kurang dlm bajet PR..tiada peruntukan tambahan cell d penjara Kajang & Sg Buluh..

    • Pakatan Rakyat Pakatan · umur 48 tahun
      Shuib Hanafiah Najib Razak memberi amaran rakyat tidak akan berpeluang untuk menukar kerajaan semula kepada BN sekiranya Pakatan Rakyat gagal menjalankan tugas sebagai kerajaan persekutuan.negara boleh "hancur" dalam tempoh lima tahun sekiranya Pakatan mengambil alih pentadbiran negara.

      statement yg paling bangang najib. abuu

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Johnny Tung : SAPA YG NAK LARI NI ? KAU TAU DARI MANA ? BELUM MEMERINTAH LAGI DAH GILO MEROYAN..KEH KEH KEH

    • Ghani Sulaiman · Pengulas Tertinggi
      Itulah cerita sebenar..takut pecah tembelang

    • Fai Zal
      Md Shukri Aziz: org sekarang dah pandai menilai sesuatu perkara

    • Jebat Merdeka · Pengulas Tertinggi · Honorable Emperor Kim Jong-Il's Academy of North Korea
      Md Shukri Aziz , Fakta kepala hanggok hang.. Ko baca tak ucapan dia tu?? Fakta naik rakit????

    • Mohd Adi Petra · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz - Ada ker Najib fakta sebenar dgn mengata Anwar nak serah kewangan i negara kepada IMF tahun 1997?. Kalau betul mana faktanya?. Aku cabar Najib berdebate dgn Anmar mengenai isu ini jika benar Anwar buat begitu?. Ada berani?.Amat memalukan rasenya Msia mempunyai PM sepandai ini, hanya berani menyerang dari ibelakang tapi, kecut bila diajak berbahas secara berdepan?.

    • Mohd Adi Petra · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz - Buku mana yg kamu bacer?. Kalau setakat buku dan akhbar pengampu dan pencacai tu tak yak la.

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Mohd Adi Petra : NAJIB MEMANG BIJAKSANA..KATA2NYA BERFAKTA..TENANG DAN TIDAK MEMAKI HAMUN..ADA CIRI2 SEORANG PEMIMPIN ISLAM YG BIJAKSANA..DAN YG JUGAK PENTING SEKALI TAK MAIN BELAKANG MAA..HEHEH

    • Kamarul Shamsul · Pengulas Tertinggi · S.M.K. Sultan Abdul Samad
      Md Shukri Aziz kau ni kalau dah bangang pencacai umno tetap bangang jugak

    • Kamarul Shamsul · Pengulas Tertinggi · S.M.K. Sultan Abdul Samad
      Md Shukri Aziz woi malaun jkau pi jilat bontot najib tu lagi bagus sedut dgn taik2 dia sekali

    • Nasir Mohd · Pengulas Tertinggi
      memang betul cakap pakjib tu,memang tak bley tukar lagi, kat pakatan tu penuh dgn pakar2, sapa rasuah,pecat, yg hancurnya mungkin mmmno dan yg tembolok besar2, heh heh heh

    • Mustafa Yusof · · Pengulas Tertinggi · Secondary
      Md Shukri Aziz
      Bijaksana tengkorak dia !...Najib sudah membayangkan ketakutan AMNOBn belumpun PRU 13 berlaku....Pemakan rasuah...pembunuh berprofil tinggi, penghias bini akan menerima nasib yg sama sebagaimana pemimpin peminpin korup dunia yg hidup dlm buangan bila rakyat dah bosan dgn cara hidup mewah dan membuncitkan harta negara macam harta mak bapak mereka.

    • Nasir Mohd · Pengulas Tertinggi
      hancur ke? hancur kutip balik, asal bukan mmmno, bila ngundi? keh keh keh

    • Mohd Adi Petra · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri _ yg ckp "haramjadah" tu sape?. bukan Najib ker?.Tenang ape?. Berckp banyak gunakan teks. Pak Cik kat kampong pun boleh berucap macam tu lah.

    • Jamil Awab · Pengulas Tertinggi · MPTAA
      Md Shukri Aziz, memang sah kau ni 'Tokoh Jubor 2012' yang menjadi kebangaan Najib dan umno/BN selain drp Nels Han adik kandung kau tu! Md Shukri kau ni sakit mental, ya?

    • Lu Langsi Lu Umno · Pengulas Tertinggi
      dok benak situ la hang shukri....

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      JANGAN TAKUT NAJIB..KAMI TIDAK AKAN PENJARAKAN KO ATAS KESALAHAN KO SELAMA INI JIKA PR MEMERINTAH. NAMUN KAMI AKAN POTONG TANGAN KO SBB KO DAH ROMPAK BEGITU BANYAK DUIT RAKYAT..HEHEH..

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      JANGAN TAKUT NAJIB..KAMI TIDAK AKAN PENJARAKAN KO ATAS KESALAHAN KO SELAMA INI JIKA PR MEMERINTAH. NAMUN KAMI AKAN POTONG TANGAN KO SBB KO DAH ROMPAK BEGITU BANYAK DUIT RAKYAT..HEHEH..////

    • Fazima Ismail
      Md Shukri Aziz ....Memang le najib bijak..tu pasai kak mah suka..rakyat entah lee...semua dah celik it..cuma org kg aje yang percaya najib..sebenarnya bukan negara yang hancur tapi puak-puak depa le..tengok le selangor,penang,kedah dan kelantan udah le..sapa yang hancur .. puak puak depa..klu dulu dapat kontrak dengan modal air liur aje dah dapat projek juta-juta..dapat projek bagi kat orang lain..itu umno dari ketua cawangan sampai le ke menterinya..tak caya cuba chek.

    • Anggerik Desa · Pengulas Tertinggi · Miri, Sarawak
      Md Shukri Aziz . Kalau Najib bijaksana kenapa takut berdebat dengan DS Anwar.. hahaha PM bacol...

    • Selamat Sadijo · Pengulas Tertinggi · MPTIJB & USM
      Imaginasi najib baik, bayangkan rakyat akan sama=sama menikmati kekayaan negara di bawah PR, pemimpin-pemimpinnya hidup secara sederhana insyaAllah dapat menyelamatkan aset negara negara mungkin mencapai 40% berbanding sekarang, betul kata najib rakyat takkan balik ke BN.

    • Nasir Mohd · Pengulas Tertinggi
      kalo dah ditakdirkan beeeend kalah pe nak buat, tak perlulah cakap itu ini, percaya qadha' dan qadar kan? kalo ngaku islam kena caya ni, tak perlu fobia sangat, mati bley datang dgn tiba2, tak mahu mati pun kena mati jgak, heh heh heh

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      Anggerik Desa : BUAT APA DEBAT NGAN KAKI JUBOR BRO..HEHEH

    • Mohd Azizie Abd Aziz · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      Md Shukri Aziz Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya.

    • Amn Mohdnor · · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Aker Solutions
      Melayu hancur atas kesilapan BN sendiri...yg kita takutkan Islam akan hancur dibawah BN yg bersekongkol dgn MCA yg terang2 menghina Islam...DAP lebih santai pegangannya dr MCA..
      Byk negara menukar sistem utk ketelusan & menghapuskan kepincangan dalamn sudah lebih maju dari negara ni....dan Pakatan dah membuktikan selama 4 thn mentadbir negeri..

    • Chazali Hashim · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Konica Minolta
      salam;
      amaran dari rakyat najib dan kroni2 akan lari jika bend kalah nanti.

    • Best Duabelas · Pengulas Tertinggi · umur 39 tahun
      Shuib Hanafiah: LARI x cukup tanah hahahaaa.... kalu x cukup tanah takpe... kapal selam kan ade...

      http://syahmi10.ads4blog.net/

    • Mohd Azizie Abd Aziz · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      Md Shukri Aziz Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain,walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu. Bagi aku kau memang tak beradap mak bapak kau tak ajar adap sopan langsung atau kau dilahirkan oleh buluh betong.

    • Md Tebuan · Pengulas Tertinggi
      YA BETUL,SAYA SOKONG KENYATAAN ANDA.MEMANG TERBAIK DAN BERNAS SEKALI.TAK KANLAH RAKYAT MALAYSIA BEGITU PENAKUT UNTUK UBAH SEKALI SAJA.NEGARA LAIN BIASA SAJA.

    • Md Tebuan · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz BIJAK APANYA CEK OOI.BANGANG MACAM HANG LA JUGA CAI UMNO YANG TAK ADA OTAK.

    • Azam Azame Azam · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz ...Aku Selute Ke..MU....MU PeNcacai yang Paling Bodek Yang UMNONGOK lahirkan...Tahniah.

    • Najib Nordin · Pengulas Tertinggi · Tak sempat masuk U
      Md Shukri Aziz tak umno lah kalau takde word jubo

    • Buntat Krtg
      apa makna PM ckp kat peneroka yg xmsk shm FGVH tu haram bejadah,?anda tau x apa maknanya?peneroka kena paksa msk shm haram bejadah tu,,anda tau x?diktator dlm diam

    • Ugaz Crocke James · Pengulas Tertinggi · Kudat
      Sian Pencacai UmnonGOK ( Md Sukri Aziz) ni tiada fakta yang benar untuk dikomen asyik dengan maki hamun.. kalau jenis ni lah memerintah negara alamat Lingkuplah kerajaan Malaysia

    • Ermy Myzy · Pengulas Tertinggi
      Md Shukri Aziz ...najib kata mundur .ekonimi lumpuh ,saham jatuh....SelangorP.Pinang,Kedah kelantan,,, ekonimi baik dari BN dulu,Tan Sri Ambrin Buang yg buat lapuran...,pembangunan pesat dari BN ,.....sekarang siapa memerintah ,,,saham FGV SEDANG JATUH ...apa macam Najib...klau pakatan perintah PERLIS pun blh maju ...PNB; Siapa yg teraju dulu????

    • Mohd Ayub Harun · Pengulas Tertinggi
      Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya): "Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." (Surah al-Ghafir, ayat 60) http://tanzil.net/#trans/ms.basmeih/40:60. Oleh itu disamping segala usaha keras PR utk berjaya, marilah kita sama2 berdoa... Ya Allah ya tuhan ku, berikan lah kemenangan ke atas Pakatan Rakyat di dalam PRU13 dan seterusnya dapat menubuhkan kerajaan pusat dan memerintah Malaysia serta dapat menyelamatkan Malaysia dari pelbagai kemungkaran, penyelewengan & bangkrap insyallah. Semoga Allah swt menggagalkan segala rancangan jahat umno BN serta kuncu2nya ke atas Pakatan Rakyat. Semoga kerajaan PR yg akan memerintah di Putrajaya nanti berjaya memulihkan ekonomi negara serta ekonomi rakyat Malaysia secara keseluruhanya insyallah....amin.

    • Adamie Phylum Nami · Pengulas Tertinggi
      ha,ha jinb ah go,UGUT,FITNAH,TUDUH,AND BUNUH.

    • Jamil Dollah Ds · Pengulas Tertinggi · PAP di 19 Ramd Mek ( One Niner Group )
      Yang takut sangat kat PR ni pasal apa jib,kita ambil contoh di US,...perti memerintah silih berganti,tak jadi huru hara pun.Sebenarnya memang Najib takut terima kekalahan kerana PR akan merampas semula wang yang diseleweng oleh puak2 BN seperti terdapat di Filipina dan Mesir,tak kan BN nak memerintah negara Msia ni sampai hari kiamat kot.

    • Muhammad Sufian Md Radzi · Industrial University of Selangor
      md syukri : kau kata najib ADA CIRI2 SEORANG PEMIMPIN ISLAM YG BIJAKSANA. so aku rase najib bole ajar kita cara2 menguruskan jenazah kot. bole tak md syukri? aku harap sgt najib bole bagi tazkirah kat masjid2. bagi ilmu agama kat rakyat nye selain cakap berkenaan islam dari tv saja. untuk 1 hari je. dia mesti bole kan sebab dia ADA CIRI2 SEORANG PEMIMPIN ISLAM YG BIJAKSANA.

    • MohNazman MohShidin · Pengulas Tertinggi · Universiti Sains Malaysia
      Md Shukri Aziz ; lu nak kata bodoh memang bodoh pun, fakta mana yang lu ambik lu kata ajib bijaksana , lu cakap macam orang tak sekolah. lu nampak ke dia main belakang, lu ni kaki tengeng punkor lu kat orang. elok le tu suka buat fitnah, lu dapat ape , last sekali fin nar, api yang maha panas , bodoh punya olang atau bukan olang .

  • Penarik Beca · · Pengulas Tertinggi · 1,080 subscribers
    Hoi, Penang hancur ka? Selangor hancur ka? Tengok la Laporan Ketua Audit Negara, bongok! Kpd semua rakyat Malaysia yg ada akal, yg penting bunuh kuasa parti syaitan dulu. Yg lain kita kira kemudian.

  • Keris Mas Sejati · · Pengulas Tertinggi · 156 subscribers
    Baik tak payah adakan pilihanraya kalau kerajaan buat ramalan kurafat nak menakut nakutkan rakyat sedangkan benda itu mustahil berlaku dengan adanya Agong sebagai payung negara!

  • Yong Chun Wah · Pengulas Tertinggi
    Pakatan Rakyat dah membuktikan bahawa mereka berupaya mengurangkan hutang negara dan berjaya merangsangkan pertumbuhan ekonomi dengan belanjawan lebihan yang berhemah. Aku bagi contoh untuk Pulau Pinang, untuk Selangor dan lain2 negeri dibawah pimpinan pakatan rakyat, pergilah carikan sendiri. Pakatan Rakyat mampu mengurangkan hutang negara dan negeri2 lain serta merangsangkan pertumbuhan ekonomi seluruh malaysia sekiranya diberikan peluang untuk memerintah msia.... terbukti Boleh oleh Pakatan Rakyat!!!! Tahniah kepada Pakatan Rakyat!!

    Berdasarkan kepada angka2 yang telah diaudit, Pulau Pinang di bawah pimpinan dap-pakatan telah mencapai belanjawan lebihan (surplus) sebanyak rm88 juta dalam 2008, rm77juta dalam 2009, rm33juta dalam 2010. Sebelum 2008, pulau penang mengalami belanjawan defisit. Hutang negeri turut dikurangkan da...Lihat seterusnya..

    • Yong Chun Wah · Pengulas Tertinggi
      rakyat tak nak bertukar kepada BN bila dah cuba pakatan rakyat...kaka!

  • Pencinta Keadilan · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Parti Keadilan Rakyat
    hahaha......satu statement yg dangkal dari PM botak ni...di selangor, kedah dan penang yg baru 4 tahun tadbir tak hancur pun?malah pengurusannya lebih baik dari BN seblom PR amek alih.....di kelantan..dah 20 tahn nik aziz pegang.....tak hancur pun sampai skrg.....wahai najib...ko jgn la nak momokkan rakyat dgn statement bodoh ko tu.....bg aku satu contoh negaranya yg hancur tak sampai 5 thun apabila menukar pemerintah.....rakyat skrg dah bijak menilai......hanya org yg sokong UMNO je yg percaya statement BODOH dari Najib Altantuya......

  • Ahmad Shafei · · Pengulas Tertinggi · SEKOLAH ATAP JE
    McA hina Islam, Najib bisu...

  • Alexander Zulkarnaen · Pengulas Tertinggi · Kuching, Malaysia
    Hoiiii....hj jib kalu PR tak dapat memrintah dengan baik.......kami rakyat akan tukar kerajaan baru dari parti2 baru.........bukan untuk umno........kalu umno kubur kali ini.....kami rakyat akan terus kuburkan umno.........kalu parti baru yang baru tubuh masih ada muka penyangak2 umno maka jangan harap la rakyat akan mengundinya.........hahahahaaaaaa........saya doakan mudah2an ALLAH SWT makbulkan doa saya supaya PRU13 ni.......parti2 syaitan yang di kenali ni di turunkan kuasa mereka.........aminnnnnnnnn...

  • Gin Marvel · · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
    Krisis IMF di Malaysia waktu 1997 adalah bermula setelah Anwar masuk ke Jail 1 tahun, kemudian IMF di luluskan ketika Anwar sedang bercuti dalam penjara akibat kes Sex di dalam kondo yg mana waktu itu tilam di angkat sana sini padahal kondo masih lagi dalam pembinaan (Tak siap)..

    55 Tahun Merdeka, ekonomi Malaysia ranap/hancur.. Kebergantungan hutang Malaysia berada di tahap yg sangat serius, tapi boleh sempat lagi kata Malaysia takkan Bankrap..

    Masalahnya, boleh ke tidak BN ambil risiko sebagai Pembangkang Baru Malaysia?

    • Mustafa Yusof · · Pengulas Tertinggi · Secondary
      Gin Marvel
      Jika Pakatan Rakyat... pembangkang terunggul hari ini berjaya membenamkan BN amno dlm PRU kali ini..peluang Amno utk kembali memerintah semula Malaysia musnah, amno akan hancor...Najib telah membayangkan ketakutan teramat sangat ini dihadapan MCA.
      MCA juga telah membayangkan ketakutan mereka sebagaimana amno dlm nada yg sama dan mula menggunakan isu hudud sebagai serampang dua mata bukan saja utk menakut nakutkan org2 cina bahkan turut memperbodohkan bodohkan amno sebagai proksi mencari populariti dlm isu hudud.
      Walaupun amno sebagai rakan komponen BN.. tanpa segan silu ketua wanitanya telah membayangkan ketidak percayaan mca terhadap amno dlm lapuran semalam.
      Bagi org melayu...Amno akan diingati sebagai pemusnah ekonomi org melayu dikala mereka mengayakan sejumlah keparat kroni melayu elit dan amat kaya....di sekeliling pemimpin amno.
      Amno sudah membayangkan nasib mereka sebagaimana pemimpin korup dunia yg di jatuhkan rakyat.

  • Rakyat Anarki · Pengulas Tertinggi · UiTM Melaka
    anjing umno dah kantoi dgn gua,..dorang ni geng cyber trooper umno,.dorang akan invite you all masuk group dan dorang akan pecah masuk fb korang...mula2 bukan main baik guna kata2 manis,..pastu dorang akan slowly masuk wall korang dan curi
    private pic, comment dan apa saja korang buat....nak tau siapa mereka??
    ini dia cyber trooper umno,..dia amat berbahaya,..akan gunakan segala tipu helah sehingga saudara saudari terjerat...
    hahaha, dia ingat dia hebat..ALLAH LAGI HEBAT....
    https://www.facebook.com/Leecious.Junior.II?ref=ts&fref=ts

  • Md Khai · Pengulas Tertinggi · Seri Kembangan
    najib PM yg bacul, hanya berani kutuk PR di belakang je, bila diajak berdepan, diam menikus

    • Md Tebuan · Pengulas Tertinggi
      YA BETUL,JADILAH MACAM OBAMA,BERANI BERDEBAT.ITU BARU GENTLEMAN.

  • Zaini Saari · · Pengulas Tertinggi
    " Jika DAP sebuah parti pelbagai kaum, saya cabar mereka bertanding dikawasan melayu.Anda tahu orang Melayu sudah muak dengan DAP...semuanya karut" kata Najib......wakakaakaaa berguling2 aku ketawa maknanya UMNO sendiri dah takut nak lawan calon sama Melayu sebab tu panggil lawan dia CALON DAP ....tapi Jib aku cabar ngko kali niii kalau betull anak jantan.. LETAKKAN CALON MCA LWN CALON DAP DIKAWASAN MELAYU AKU JAMIN BUKAN SETAKAT KALAH JER ...SILAP2 WANG PERTARUHAN PUN TAK DIKEMBALIKAN..

  • Khairul Afzal Abidin · · Pengulas Tertinggi · Kajang, Malaysia
    tak pa la najib ooi.. kami nak try gak PM yg berani ajak org bedebat mahupun menerima cabaran orang bukan takat ada piala ngan berani gi ramsi ngan menutup aktiviti debat! ... lagipun dah 55 tahun negara ni bawah BN dan dah nampak bunga2 kehancurannya....

  • Tenangje Beb · Bekerja di Cari Makan Sendiri
    org PR pun sekolah tinggi gak.....ramai yg bijak2.....cam2 pakar ada.....apasal lak tak bole perintah negara.....

  • Jep Hazef
    ckp pndai le agip gor...debat tgok

  • Kelah Sggalas · Pengulas Tertinggi
    kalau PR menang PRU13 memang tak ada peluang pun nak tukar kpd BN sebab pemimpim umno bn semuanya dok dalam penjara sg buloh, habis pupus umno bn.

    • Khor Sui Eng · Pengulas Tertinggi · Penang, Malaysia
      kelah sggalas,,,betul cakap awk...masa itu semu sudah kena duduk kat sana selama-lamanya...seekor pun tak tinggal...kakaka

    • Md Tebuan · Pengulas Tertinggi
      Khor Sui Eng JANGAN LUPA KITA KURUNG BERAHIM KATAK SEKALI SEBAB DIA KUAT SANGAT MELOMPAT.

  • Fitri Fit II · · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Ada kerja ada GAJi · 107 subscribers
    hai la najib...bunyi ko bercakap menampakkan ketakutan yg amat sangat bahkan kenyataan ko amat jijik utk diterima...malu la weii

    • Abdul Manan · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Rakyat Marhein
      Najib takut kalau kalah tak leh oppa gagnam kat sri pwrdana...

Wee: Walaupun hutang naik, M'sia takkan muflis

  • Koh Jun Lin
  • 11:57AM Okt 20 2012
Malaysia tidak berada di ambang muflis walaupun jumlah hutang negara terus naik sehingga mewakili 53 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kata Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong.

Katanya, pihak dalam bidang ekonomi dan kewangan pasti tahu bahawa lebih banyak kebaikan daripada keburukan apabila mempunyai belanjawan fiskal defisit untuk memacu pembangunan ekonomi selagi ia dalam paras terkawal.

NONEMenggunakan teori Keynesian, Wee berkata, ketika kemelesetan atau kelembapan ekonomi negara lain, belanjawan defisit boleh digunakan untuk meningkatkan permintaan dalam negara melalui pembangunan ekonomi dan infrastruktur.

"Kerajaan kita melaksanakan polisi ekonomi berdasarkan teori Keynesian. Belanjawan desifit bukan perkara baru.

"Ia bukan sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah," katanya dalam ucapan pembukaan dalam Mesyuarat Agung Pemuda MCA di ibu negara hari ini.

Wee berkata, walaupun Pakatan Rakyat mendakwa Malaysia menuju muflis, mereka gagal menyebut bahawa hutang Jepun sebanyak 211peratus daripada KDNK negara itu, Singapura 118 peratus, United Kingdom 85 peratus, Jerman 81 peratus dan Amerika Syarikat 67 peratus.
Sementara itu, Bernama melaporkan Wee sebagai membidas pembangkang yang didakwa sengaja memutarbelitkan situasi ekonomi negara untuk mengelirukan rakyat.

Malah, Wee berkata jika dibuat perbandingan secara objektif, keseluruhan kekuatan ekonomi negara masih dalam keadaan sihat dan boleh dibanggakan berbanding negara-negara lain.

"Defisit bajet negara juga telah menurun secara beransur sejak lebih 10 tahun, dan pada bajet 2013, ia juga telah menurun daripada 4.5 peratus setahun dahulu kepada empat peratus," beliau dipetik sebagai berkata.

Agensi berita nasional juga melaporkan,Wee sebagai berkata, kerajaan tidak pernah meminjam untuk membayar gaji kakitangan, sebaliknya hanya untuk pembangunan.

"Mereka yang berniaga akan tahu, asalkan bukan untuk hidup mewah, pinjaman sederhana untuk kembangkan perniagaan adalah strategi perniagaan yang betul," katanya.
SPR jelaskan ratusan pengundi di satu alamat
8:06PM Okt 20 2012
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar menjelaskan, ratusan pengundi didaftarkan di alamat yang sama disebabkan masalah penempatan setinggan sebelum ini.

"Dalam kes di mana sekelompok pengundi menggunakan satu alamat, apa yang kita lihat di Kuala Lumpur hari ini tidak sama dengan 10 tahun lalu... demografinya sudah berubah," katanya dalam forum di Petaling Jaya hari ini.

Sebagai contoh, katanya, pada suatu masa terdapat ratusan pengundi didaftarkan menggunakan alamat sama di Sulaiman Court ketika terdapat komuniti setinggan pada 20 tahun lalu.

Tempat itu sekarang dibina kompleks membeli-belah Sogo.

"Sebelum ini, apabila penduduk setinggan mendaftar, mereka mungkin pilih satu alamat, mungkin kediaman ketua kampung, dan semua surat menyuratnya masuk ke situ," katanya.

Musuh 1Umno ialah ahli-ahlinya sendiri...

http://wrlr.blogspot.com, 20 Okt 2012
Jika ahli-ahli umno sendiri sudah semakin meluat dan bertindak mensabotaj parti yang mereka anggotai sendiri, apa lagi yang diharapkan oleh isteri Rosmah untuk mempertahankan kuasa di Putrajaya.
Ahli-ahli umno telah melakukannya pada Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008 yang lalu. Meraka akan terus melakukannya kali ini, dan pasti akan bertambah daripada jumlah pada PRU-12 yang lalu.
Saudara Aspan Alias menulis mengenai pengumuman Najib mengenai penubuhan jawatankuasa khas elak sabotaj parti 2008 berulang.
Baca seterusnya dan pengumuman Najib mengenai JK Khas berkenaan, di sini:  Najib yakin ahli Umno akan sabotaj lagi..

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily

Siapa nak rakyat berfikir sebagai gajah?

Tuan Ibrahim Tuan Man, 21 Okt 2012
Seorang lelaki melalui sekumpulan gajah… beliau tiba-tiba henti…

“Bagaimana satu tali nipis yang mengikat kaki depan gajah itu daripada bergerak… Dahlah tak pengikat besi, tiada pagar sangkar… Kalau gajah itu nak lari, bila-bila masa saja, mereka boleh putuskan tali nipis di kaki… tapi mengapa mereka tidak?” bisik hati beliau…

Lelaki itu bertanya kepada pelatih gajah dan bertanya mengapa gajah-gajah tersebut tidak melarikan diri…

“Hahahha… semasa gajah ini kecil, kami dah gunakan tali yang sama untuk mengikat mereka… dan pada masa itu sudah cukup untuk memerangkap mereka… Apabila gajah ini besar, mereka sudah dilatih mereka tidak akan dapat melarikan diri. Mereka masih percaya tali nipis tersebut cukup untuk memegang mereka, jadi sebab itu mereka tak pernah terfikir untuk melarikan diri….,” terang pelatih tersebut.

Lelaki tersebut terpegun dengan penjelasan tersebut… gajah tersebut boleh melarikan diri bila-bila masa tapi kerana mereka terfikir mereka tidak dapat memutuskan tali tersebut, gajah itu terperangkap di tempat mereka diikat…

Berapa orang antara kita yang bersifat seperti gajah – mempercayai bahawa kita tidak dapat melakukan sesuatu, oleh itu tidak mencuba hanya kerana kita pernah gagal sekali satu masa dulu?

Kegagalan adalah cara Allah memberikan ilmu kepada kita – jangan mudah berputus asa, percayalah Allah akan membantu mereka yang senantiasa berusaha.

Renungan untuk malam ini…. Senyum.

……….
………
………
……….
………

Oh lupa… dalam politik, siapa yang nak rakyat berfikir sebagai gajah ya?


Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
'Ingat bapak dia punya jet?'

  • Zulaikha Zulkifli
  • 1:42PM Okt 21 2012
Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tidak menjadi kesalahan baginya dan pemipin Pakatan Rakyat untuk menggunakan jet dalam program bertemu rakyat.

Dalam ucapannya ketika bertemu sekumpulan penduduk di Puchong, Anwar secara berseloroh berkata langkah itu juga boleh mengelakkan daripada serangan menggunakan cat dan batu.

"Kita naik bas kena baling cat. Naik kereta kena baling batu. Jadi kita naik jet. Biar mereka tak boleh baling batu. Kalau baling, kena muka mereka balik.

"Memang ada syarikat yang bagi pinjam. Dulu tak bagi. Sekarang bagi sebab dia tahu kita akan menang. Sekarang ada lima syarikat yang nak bagi pinjam," katanya.

Kenyataannya itu bagi mengulas isu jet yang digunakannya ketika program Jelajah Merdeka Rakyat ke Sabah pada bulan lalu.

Isu berkenaan dilaporkan dengan meluas dalam media pro-BN dan dijadikan modal dalam kempen ceramah pemimpin pro-BN – dengan jolokan "Buyjet (Beli jet)" – sebagai sindiran untuk mempertikai belanjawan alternatif Pakatan.

"Seolah-olah dosa besar naik jet. Ingat bapak dia punya jet?," kata Anwar lagi dalam majlis yang turut dihadiri oleh menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan beberapa orang anggota exco negeri.

Dalam program bersama kira-kira 200 orang penduduk itu, Anwar turut menerima borang keahlian PKR daripada penduduk kawasan tersebut.

Kampung berkenaan merupakan antara tujuh lokasi sekitar negeri Selangor yang dilawatinya hari ini dalam program Jelajah Merdeka Rakyat Anwar.

Selain Desa Ayer Hitam, Anwar bersama kumpulan pemimpin Pakatan itu akan mengunjungi Pantai Morib, Kuala Langat, Banting, Klang, Ijok dan terakhir di Shah Alam.

Beliau juga dijadualkan menghadiri Majlis Makan Malam Keadilan Selangor dan Ceramah Merdeka Rakyat di perkarangan Stadium Melawati, Shah Alam.

Ini kalilah tukar, jom ubah selamatkan Sabah

Nazri Abdullah, 20 Okt 2012

KOTA KINABALU: Negeri Sabah memerlukan satu gagasan politik baru yang lebih bertanggungjawab demi merubah kehidupan rakyat di negeri ini, kata Pesuruhjaya PAS Negeri Mohd Aminuddin Aling.

Menurutnya, walaupun sudah 49 tahun merdeka dan bersama dalam Persekutuan Malaysia sejak 1963, namun sehingga kini Sabah masih terpinggir dari arus pembangunan.

Bercakap pada Konvensyen Politik Baharu Sabah di sini hari ini, beliau berkata, sewajarnya perkara itu tidak berlaku memandangkan Sabah kaya dengan sumber hasil bumi terutama petroleum, balak dan tanah yang luas.

Faktor utama Sabah ketinggalan ujarnya disebabkan kegagalan pemerintah sedia ada mengurus hasil bumi dengan bertanggungjawab sehingga hasil negeri hanya berlegar di kelompok pemimpin atasan dan tidak sampai kepada rakyat.

"Sebab itu kita adakan konvensyen kali ini, sebagai persediaan PAS bersama Pakatan Rakyat untuk menawarkan kerajaan yang lebih baik dan bertanggungjawab seperti yang dikehendaki rakyat Sabah.

"Hari ini mari kita popularkan slogan 'Jom ubah, selamatkan Sabah, ini kalilah tukar', katanya.

Sementara itu, konvensyen yang diadakan di Star City Convention Centre hari ini antara lain bagi meningkatkan kefahaman rakyat terhadap perubahan dan tawaran yang dikemukakan Pakatan Rakyat.

Ianya juga sebagai persediaan PAS berdepan pilihan raya umum ke 13 nanti.

Konvensyen ini diadakan dengan mengumpulkan semua tokoh-tokoh penting PAS bersama-sama rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat bagi membentuk pemikiran baru di kalangan rakyat Sabah.

Ia juga diadakan ketika slogan 'Ini kalilah' sedang meniti dibibir rakyat Sabah untuk melihat kejatuhan kerajaan BN samada di negeri mahupun di peringkat pusat.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan memberikan ucaptama petang ini.

Beberapa kertas kja turut dibentangkan termasuk oleh Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli, Naib Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), Vincent Lee dan Senator Khairiah Mohamed Timbalan Pengerusi Tetap Dewan Muslimat PAS Kelantan.

Turut hadir memberi pandangan perubahan politik Sabah pagi ini juga adalah Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Yahya Lampong, Bekas Timbalan Menteri Datuk Seri Panglima Lajim Ukin serta Datuk Wilfred Bumburing.

Fakta: 97.5% rakyat Malaysia tolak kamera AES

http://networkedblogs.com, 20 Okt 2012

Pecah Berita! Fakta! 97.5% Rakyat Malaysia Tolak Kamera AES JPJ Barisan Nasional!


KAMERA AES DARI JPJ DAN KERAJAAN BN
UNTUK MENJAMIN KEWANGAN RAKYAT
MASUK POKET KAUM BANGSAWAN.
TERIMA KASIH KERAJAAN BARISAN NASIONAL!
KERANA MEMAHAMI ASPIRASI RAKYAT.


Kuala Lumpur - by @tiewnama..
kerajaan persekutuan dibawah kendalian Barisan Nasional
berkata bahawa kerajaan TIDAK AKAN memansuhkan akta AES
kerana iainya bertujuan mendidik PENGGUNA JALANRAYA
dan bukannya bertujuan MENGAUT KEUNTUNGAN MAXIMA
RM beribu juta untuk kroni seperti yang di gembar gemburkan oleh Pakatan Rakyat

JPJ yang ''mewakili'' dan menjadi juru cakap kerajaan BN berkata sebanyak
63,000 gambar telah di tangkap di 21 lokasi AES hanya selama 8 hari.

rakyat pula mengkritik bahawa JPJ di bawah Barisan Nasional tidak memasang
kamera AES ini di kawasan maut tetapi di kawasan lapang dan jalan yang luas
yang lurus yang hanya boleh di bawa 35kmj hingga 70kmj saja!

berikut adalah Bancian dan Undian dari Rakyat Malaysia sendiri berkaitan dengan
kamera AES yang di letakkan di 813 kawasan seluruh malaysia.

2,345 orang tidak bersetuju dengan sistem Kamera AES
66 orang bersetuju dengan sistem AES..

buat perbandingan di sini adalah seperti berikut..
2,345 + 66 = 2411 orang yang mengundi secara rawak.

2,411 / 100 = 1% mewakili 24 orang,

tidak bersetuju mewakili 97.5%
berbanding yang bersetuju hanya 2.5% saja!

adakah ini yang di katakan oleh menteri pengangkutan dan timbalannya
serta pengarah JPJ bahawa sistem ini di terima oleh MAJORITI Rakyat Malaysia?

seperti sedia maklum, rakyat malaysia kini mahukan sebuah kerajaan yang jujur
dan amanah dalam menjaga KEBAJIKAN rakyat, bukan menganiaya mereka dengan
tindakan tindakan yang di lihat semakin hari semakin MELAMPAU dan ZALIM!.

CARTA BANCIAN & UNDIAN SEPERTI GAMBAR DI BAWAH.



Highway yang luas dan lurus serta besar, hanya boleh di pandu 70kmj saja?
Sedangkan ada 5 lane di situ, tahniah kerajaan Barisan Nasional & JPJ!
Kerana Tindakan anda tidak mengikut Aspirasi Rakyat! Tahniah!




Peminat Ustaz Azhar Idrus sakit hati, terhangat

Harakahdaily, 21 Okt 2012
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjqGXCCXsq9KXRh78n9yXQCHVCSgbp22LoTKkt30u1yK75Vj5BUjoJPINuo7Yw0CflnL-4GRChaxd0pmuxYGicDDkf3XxWXKAX0J1-8YNuIxeccdSro7N36ye9_iPEUgtx8K3fCw3Cmsg/s1600/UAI+2012+New+Location.pngKUALA LUMPUR: Ulasan blog http://addin77.blogspot.com mengapa peminat Ustaz Azhar Idrus akan sakit hati kerana tempat kuliah dipaksa berubah di saat-saat akhir merupakan artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-42.



Di tangga kedua ialah berita mengapa bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Yahya Lampong mengambil keputusan untuk keluar Umno.

Ulasan blog http://omakkau.blogspot.com mengenai pembinaan satu kompleks penjaja untuk 50 peniaga di Tapak Penjaja Jalan Utama, belakang Hospital Besar Pulau Pinang yang tidak mungkin dilaporkan media perdana pula menduduki tempat ketiga.

Tulisan blog http://aiyangdisayang.blogspot.com mempersoalkan kebolehan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam menjawab pertanyaan tentang contoh najis mughallazah selain dari anjing pula menduduki tangga keempat.

Di tangga kelima ialah berita blog http://greenboc.blogspot.com mengenai permohonan maaf seorang pensyarah yang menghina rakyat Kelantan secara terbuka.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-42, 14 hingga 20 Oktober.

1
Peminat Ustaz Azhar Idrus pasti sakit hati dengar berita ni..
2
Saya keluar Umno kerana Nik Aziz - Yahya Lampong
3
Kisah dan gambar yang dipadam dari media perdana
4
PM Najib tidak boleh jawab soalan murid tentang najis mughallazah?
5
Akhirnya pensyarah hina rakyat Kelantan mohon maaf secara terbuka
6
Gara-gara video lagu ini.. M.Nasir dikutuk, terhangat
7
Penemuan mengejutkan Laporan Audit Negara 2011 untuk N.Sembilan
8
[Panas] MT Umno terima laporan BN tumbang PRU13
9
TV3 akan hadapi nasib yang sama seperti Utusan?
10
Tak habis2 nak politikkan soalan exam (gambar)

Tiada ulasan: