Khamis, 25 Oktober 2012

ISLAM UNTUK SEMUA BUKAN KHAS UNTUK ORANG MELAYU SAJA DI MALAYSIA NI MAU PUN DIDUNIA INI

Kisah menarik gadis genit Cina peluk Islam

http://shalehudin.blogspot.com, 25 Okt 2012
Loo Jo Yee ketika ditemubual di TV Al-Hijrah..


Kisah Loo Jo Yee : Gadis Cina 17 Tahun Memeluk Islam.

Loo Jo Yee adalah seorang gadis berusia 18 tahun dari etnik Cina di Malaysia. Keluarga Jo Yee merupakan pengikut agama kristian yang kuat. Dan beliau bakal menjadi seorang paderi di sebuah gereja. Disebabkan itu, keluarga beliau sangat bantah hingga menganggap masuk Islam adalah sangat menghinakan bagi keluarganya.

Loo Jo Yee sebenarnya telah memeluk Islam ketika masih berusia 17 tahun. Disebabkan di Malaysia mempunyai undang-undang untuk memeluk agama Islam bermula umur 18 tahun sahaja, beliau terpaksa menangguhkan dulu permohonan tersebut sehingga umurnya mencecah usia 18 tahun sekarang.

Beliau tiada nama Islam kerana sekarang ini, seseorang muallaf sudah tidak perlu menukar nama kepada nama Islam, dan hanya perlu ber'binti'kan kepada Abdullah serta tak perlu tukar bangsa. Maka namanya kekal Loo Jo Yee binti Abdullah.

Loo Jo Yee mendapat hidayah melalui dua peristiwa yang menarik.

1. Jo Yee mempunyai ramai rakan-rakan yang beragama Islam. Mereka telah berdebat tentang agama masing-masing. Ketika itu, beliau bermatlamat untuk membawa rakan-rakan Islam memeluk agama Kristian. Namun, untuk berdebat dengan rakan-rakan, beliau telah mengkaji Al-Quran, membaca kisah Nabi Muhammad s.a.w dan mengkaji kemunculan Islam untuk mencari kelemahan Islam.

Semakin beliau mengkaji, semakin lama beliau mula tertarik dengan ajaran Islam. Beliau sendiri mengaku bahawa di dalam Bible banyak perkara yang telah diolah hingga menyimpang dari perkara sebenar. Oleh itu, Jo Yee mengkaji Islam dengan lebih mendalam untuk mencari perkara yang sebenar. Dengan itu, beliau telah mendapat ketenangan jiwa ketika membaca Al-Quran. Itu adalah hidayah pertama Loo Jo Yee.

2. Jo Yee pernah disyaki menghidap penyakit thyroid di bahagian leher. Doktor mengesahkan 90% besar kemungkinan adalah penyakit tersebut. Beliau merasakan ini adalah penamat bagi kehidupan beliau walaupun masih muda. Rakan-rakan Islam Jo Yee banyak memberi galakkan kepada beliau untuk cuba memohon doa kepada Allah Taala. Beliau cuba dengan menadah tangan, menangis dan hanya berserah kepada Allah.

Keesokan harinya, ketika beliau menjalani medical check-up, doktor mengesahkan penyakit itu bukan kanser. Disebabkan itu, beliau yakin dengan kuasa Allah taala dan beliau terus mengucap 2 kalimah syahadah serta-merta. Subhanallah.. Allahuakhbar!

Selepas bergelar muallaf, banyak dugaan yang Jo Yee terpaksa terima. Beliau dipulau rakan-rakan dan keluarga tercinta. Tapi, beliau sangat bersyukur kerana mendapat keluarga angkat di Ipoh yang mengambil berat terhadap beliau. Beliau juga merasa terharu kerana telah dipilih Allah untuk mendapat hidayah ketika berumur 17 tahun, sedangkan remaja yang seusia beliau sibuk bersuka-ria hingga jauh tersasar. Jo Yee berharap selepas ini dia berpeluang untuk berdakwah kepada remaja-rakan yang seusia dengan cara tersendiri.

P/S: Orang bukan Islam pun boleh tertarik dengan Islam. Kenapa kita ni masih lalai dan jauh dari-Nya? Adakah kita hanya Islam sebab keturunan yakni Islam otomatik?
Nauzubillah...

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.
 
 
 

AES bangkitkan kemarahan rakyat

Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,
Banyak telah dibicarakan dan berbagai reaksi yang tidak begitu menyenangkan apabila Sistem Penguatkuasaan Automatik (Automated Enforcement System - AES) dilaksanakan penguatkuasaannya di seluruh negara.

Walaupun tujuan asalnya untuk mengurangkan kadar kemalangan dan kematian jalan raya, di samping mendidik pengguna jalan raya supaya pemandu lebih berhemah terutama sekali mematuhi lampu isyarat dan tidak memandu melebihi had laju.

Walau apapun, hak dan suara rakyat hendaklah dihormati kerana sebagai pengguna jalan raya mereka lebih arif tentang permasalahan yang berlaku dan akan berlaku jika AES ini diteruskan juga.

Bayangkanlah, sistem lampu isyarat merah, kuning dan hijau itu apabila bertukar ke warna kuning yang memberikan isyarat supaya berhenti, hanya satu atau dua saat sahaja, sedangkan kenderaan yang mengekori kita dari belakang mungkin dipandu agak laju. Sudah tentu akan membahayakan pemandu di hadapan sekali kerana terpaksa menekan brek secara mengejut dan mudah terjadi pelanggaran yang bakal membabitkan beberapa keenderaan yang lain.

Keduanya sistem had laju di negara kita kadangkala tidak masuk akal, iaitu ada jalan raya yang mengehadkan kelajuan yang dibenarkan 30 kilometer sejam atau 40 kilometer sejam walaupun jalan raya itu tampak lurus dan tiada masalah apa pun.

Jika kamera AES dipasangkan di tempat-tempat berkenaan, pastinya ramai yang 'kantoi' dan akan menerima surat saman yang mencecah ratusan dan ribuan ringgit itu. Perkara itulah yang menjadi rungutan pengguna. Hal ini tidak termasuk lagi segelintir pengguna yang nakal yang sengaja memasang plat nombor palsu atau kemungkinan kesilapan teknikal sistem eletronik itu sendiri.

Tidak ada sebab mengapa AES perlu dilaksanakan buat ketika ini kerana kemalangan dan kematian yang membabitkan pemandu di sekitar tempat lampu isyarat dan kawasan zon had laju yang dibenarkan tidaklah seramai mana apabila berbanding dengan penunggang motosikal.

Selain itu, disyorkan agar semua lampu isyarat diletakkan skrin eletronik yang menyatakan minit dan saat sebelum lampu isyarat bertukar warnanya agar mudah untuk pengguna jalan raya memberhentikan kenderaan mereka atau bersedia untuk berhenti dan berapa lama menanti.

Kita kena betulkan sistem yang sedia ada dahulu sebelum masuk ke fasa AES. Hal ini  kerana sistem sekarang pun tidak begitu efisien dalam pengendaliannya lagi dan jika ingin diteruskan juga untuk permulaan janganlah dikenakan denda yang boleh membebankan pengguna.

Saya mencadangkan pengguna jalan raya yang didapati bersalah itu dihukum menghadiri kursus motivasi undang-undang jalan raya atau dikenakan tindakan membuat kerja-kerja kebajikan masyarakat dalam masa yang ditentukan. Mungkin cara ini dapat mendidik pengguna jalan raya dengan lebih berkesan lagi. Denda berbentuk wang ringgit hanya dikeluarkan setelah denda yang lain tidak berkesan atau diambil ringan sahaja.

Kita juga perlu mendisiplinkan pemandu teksi, bas dan kenderaan berat. Di lebuh raya, kenderaan ini selalunya tidak mematuhi had laju. Dalam masa yang sama kerajaan juga mesti menaikkan taraf jalan persekutuan dan negeri. Hal ini kerana, jalan rosak dan berlubang boleh menyebabkan kemalangan berlaku dan lorong jalan laluan khas motosikal juga sepatutnya diperbanyakkan lagi. 
 Hudud bukan polemik baru 

Muhamad Razif Ahmad, Cerita korban pasti tidak akan lekang daripada sebuah perjalanan kehidupan utusan Allah dalam melaksanakan perintah Tuhannya. Kisah Nabi Ibrahim A.S. dan anaknya, Nabi Ismail A.S. yang diceritakan dalam Al-Quran. Acap kali dikongsikan kepada semua lapisan masyarakat dan telah disyariatkan oleh Allah kepada umat Islam untuk melaksanakan ibadah korban. Soal pengorbanan pasti tidak terlepas daripada cengkaman kehendak diri. Dalam banyak perkara, kebanyakannya perasaan untuk berkorban pasti bertentangan dengan rasa hati yang berat untuk tidak berkorban.

Sehingga pada satu tahap, “Kalau nak sangat, kau kena langkah mayat aku dulu” kata si hati. Soal ikhlas pula mengambil alih tempat di hati, maka itu lebih baik. Acap kali juga kita mendengar isu hukum Islam yakni hudud, hangat dibahaskan di antara pemimpin-pemimpin negara. Hudud dalam sudut bahasa merujuk kepada ‘had’, atau ‘limit’. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “ "Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, ayat 229).

Setiap perlakuan pasti ada had yang ditetapkan. Hudud yang disebut di dalam kalam Al-Quran ini bukan ciptaan manusia. Al-Quran itu sendiri juga bukan ciptaan manusia, malah sebagai panduan cara hidup buat segenap umat manusia.

 Jadi Apa Persoalan Sebenar?

Isu hudud sebenarnya tidak memerlukan pengaruh politik yang melampau sehingga menyentuh sensiviti individu muslim. Kenyataan ‘berani mati’ Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya hudud dilaksanakan di Malaysia. Sikap membandingkan dengan negara Islam lain ternyata mengundang pelbagai kontroversi.

Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak berfikir pada skop yang luas. Kesannya akan dilihat apabila kenyataan membandingkan negara Malaysia dengan negara Islam yang lain pasti mengundang kemelut hubungan dua hala antara negara terbabit. Datuk Seri Chua Soi Lek menimbulkan polemik ini dengan harapan dapat memperoleh undi daripada kaum cina semata-mata. Datuk Seri tidak melihat pada kaca mata sensiviti umat Islam secara keseluruhan. Perkara ini sangat menjengkelkan dalam konteks Malaysia sebagai negara majmuk yang dihuni oleh pelbagai kaum dan etnik. ISIUKM berpandangan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak mendapat pendedahan yang cukup dalam soal kesan perlaksanaan hudud. Datuk Seri jangan bersikap hentam keromo sahaja. Pelbagai reaksi balas ditampilkan dalam mengekang isu hudud ini. “Therefore, hudud law will not impact non-Muslims,” – Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom. “Perkara berkaitan agama ini sudah tetap, jadi jangan caci atau hina hal-hal yang berkaitan akidah, ia hanya menunjukkan kebiadaban kita sahaja,” - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. "Jika tidak mampu (tiada masa untuk membaca dan memahami mesej yang disampaikan oleh gerakan Islam) , PKPIM merasakan lebih ramai individu, NGO Islam atau mana-mana pihak yang sanggup berdialog dan bersemuka dengan beliau bagi menjelaskan berkenaan perlaksanaan undang-undang Islam ini di Malaysia," - Presiden PKPIM, Ahmad Fahmi Mohd Samsudin.

Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berpendapat, kefahaman tentang pelaksanaan hukum hudud itu sangat penting jika tidak, rakyat akan menganggap perkara itu hanya sebagai isu politik semata-mata. – Sinar Harian

 Cadangan Untuk Pemurnian Pandangan

Tindakan menyalahkan antara satu sama lain, tidak akan berakhir. Persoalan hudud ini memerlukan penerangan di setiap peringkat masyarakat. Sudah pasti menuntut komitmen yang tinggi di setiap peringkat masyarakat, kerana setiap individu berperanan terhadap perkara ini. Tiada tindakan yang bersungguh dalam membina kefahaman rakyat terhadap perlaksanaan hudud. Pihak pemerintah Malaysia hanya memandang sebelah mata sahaja apabila rakan seangkatannya melabel Islam sedemikian rupa. Bukan isu siapa undi siapa, tetapi soal kefahaman itu perlu diperjelaskan.

Seharusnya baik pemimpin kerajaan, pembangkang, NGO dan orang yang arif kepada hukum hakam Islam duduk semeja berbincang hala tuju yang sebenar. Baik muslim mahupun bukan muslim mempunyai hak untuk mengetahui perincian hudud yang sebenar. Jika tidak, isu hudud ini paling kurang akan tamat di penghujung gelombang isu-isu politik.

 Ayuh, korbankan ideologi kefahaman seketika. Baik kerajaan mahupun pembangkang dalam hukum hudud yang kian menjadi polemik hai ini. Ada pihak yang bermuka-muka dalam mengemukakan pandangan mereka. Alangkah baiknya, jika penerangan ini benar-benar membumi di dasar masyarakat agar tiada lagi salah faham yang timbul.

Penulis ialah Setiausaha Agung ISIUKM 2012-2013


Sejuk hati bila pemimpin DAP pertahan PAS

Ahmad Lutfi Othman, 25 Okt 2012
Panik. Gelabah. Meracau-racau. Mungkin itu istilah sesuai dapat dirumuskan tentang situasi Umno-BN berdepan tsunami politik Mac 2008, lebih empat tahun lalu, yang menyaksikan BN kalah mengejut lima negeri dan hilang majoriti dua pertiga di Parlimen.

Nampak jelas, sekali Umno dirundung malang, hilang segera kewarasan berpolitik, juga kebijaksanaan mengatur strategi. Segala yang tercapai dek tangan digapai bagi menyelamatkan diri daripada terus tenggelam.

Sentimen dan api perkauman dinyalakan. Media dan alat propaganda yang dikuasai Umno, misalnya Utusan Malaysia dan TV3, bebas memercikkan bahang panas  menggugat sensitiviti. Jika saingan politiknya, seperti PAS ataupun DAP, berbuat demikian, pemimpin dan aktivisnya pasti diserkup pelbagai akta. Apa pun, rakyat semakin matang dan cermat memerhati aksi golongan terdesak itu.

Memikirkan pengundi masih bermentaliti lapuk, mudah dikelirukan isu-isu sensasi dan cepat melupakan persoalan kritikal  -- seperti korupsi, salahguna kuasa, peningkatan kadar jenayah, kenaikan kos hidup -- Umno dan kembarnya, MCA, mencari jalan pintas demi mempertahankan Putrajaya.

Kepada audien Melayu-Islam, Umno ghairah menggambarkan PAS begitu kemaruk kuasa, sanggup menggadai prinsip perjuangan dan rela memeluk rakan barunya, DAP, yang dipersepsikan sebagai musuh agama dan bangsa. DAP pula diunjurkan  menjadi parti paling dominan dan mempunyai kuasa penentu dalam Pakatan Rakyat. Segalanya bertujuan untuk menakutkan pengundi Melayu terhadap usaha Pakatan membentuk kerajaan alternatif.

MCA, yang kalah  pada kebanyakan kerusi majoriti pengundi Cina, menggunakan lenggok bahasa dan penekanan isu berbeda. PAS yang disifatkan Umno sebagai kuda tunggangan DAP, telah diangkat Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek -- ketika berdepan masyarakat Tionghua -- menjadi parti paling berpengaruh dan bakal menerajui kerajaan Pakatan di peringkat persekutuan.

Untuk mengusik emosi penyokong tradisinya, konsep Negara Berkebajikan dikritik hebat media Umno, dan PAS ditohmah sanggup melupakan cita-cita menubuhkan Negara Islam, sekali gus meremehkan Hudud. Bekas pemimpin PAS, seperti Dr Hasan Ali dan dua tiga kerat ulamak tertentu diperalatkan bagi memalitkan imej buruk ke wajah Parti Islam itu.

Dalam masa sama, lidah pemimpin MCA terutama Soi Lek, semakin fasih mencerca Hudud dan membayangkan satu undi kepada Pakatan bermakna satu undi kepada pelaksanaan undang-undang Islam, yang sengaja digambarkan sebagai peraturan kolot, menindas dan zalim.

Bukanlah isu besar jika MCA menolak Hudud, memandangkan Umno turut mengambil pendirian hampir sama. Malah sekutu rasminya dalam Perikatan sejak 1953 -- Umno -- melalui pemimpin utamanya kerap melemparkan ungkapan mempersenda dan menghina Islam.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu merumuskan dengan baik situasi ini: "Dulu ketika Umno tidak pandai lagi menggunakan hujah dalam ilmu-ilmu Islam seperti maqasid syariah untuk menolak perlaksanaan hukum Islam, para pemimpin dan pengikutnya mencaci dan mencerca hukum Islam habis-habisan dan menuduh hukum Islam primitif, menimbulkan huru hara dan sebagainya.

"Kerja jahat itulah yang kini disambung oleh Chua sekarang dengan restu Umno yang sengaja berdiam diri dengan perbuatan Presiden MCA itu menghina Islam."

Ketika Soi Lek memberikan gambaran salah terhadap apa yang didakwanya perlaksanaan Hudud di negara-negara yang dianggap "paling korup, tidak stabil dan tidak selamat", dalam perhimpunan agung MCA baru-baru ini, banyak pihak mengecam sikap membisu Perdana Menteri, Najib Razak yang merasmikan majlis berkenaan. Soi Lek juga tidak menyokong tohmahannya itu dengan fakta dan data sahih.

Dalam perhimpunan itu,  Naib Pengerusi Wanita MCA, Senator Heng Seai Kie, yang juga seorang timbalan menteri, memutarbelitkan ucapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada majlis kempen menutup aurat di Kelantan, dengan mendakwa Mursyidul Am PAS itu menggalakkan orang Islam merogol wanita bukan Islam kerana mendedahkan aurat. Satu kenyataan paling biadab, kurang ajar dan cukup celupar!

Najib sebelum itu turut enggan mengulas dakwaan Soi Lek (yang hanya bersumberkan satu SMS diterimanya daripada individu yang tidak dikenali)  bahawa 1.2 juta rakyat akan hilang pekerjaan jika Hudud dilaksanakan. Presiden MCA menyenaraikan pelbagai industri yang terjejas dengan kehilangan pekerjaan yang didakwanya itu, antaranya, pekerjaan di resort perjudian Genting Highlands, pusat pertaruhan dan juga rumah urut.

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dalam satu majlis ceramah membidas Najib: "Presiden MCA boleh berucap menyerang Islam begitu biadap sekali dan dia  boleh duduk senyum. Kemudian bila berucap tak tegur pun. Mana dia maruah  sebagai umat?"

Namun apa yang ditunjukkan Soi Lek bukan lagi sekadar penolakan Hudud (sesuatu yang boleh dianggap lazim bagi seorang bukan Islam), tetapi ia usaha terancang dan bermotif untuk menghina dan merendahkan Islam bagi meraih sokongan. Menyedari MCA mungkin menjadi sejarah selepas PRU13, Soi Lek cuba menampilkan imejnya sebagai "pembela dan penyelamat" bagi masyarakat Cina daripada "kezaliman Hudud".

(Dalam satu paditonya, Mat Sabu menyindir: "Sekarang orang ramai bukan lagi bertanya berapa banyak kerusi MCA yang dimenanginya dalam PRU13 nanti, tapi mereka bercakap berapa ramai ahli MCA yang tinggal.")

Soi Lek secara terbuka pernah melafazkan: "Kita orang Cina berani menentang dan melawan Umno terutama dalam bab Hudud, adakah DAP berani dalam hal ini." Saya perhatikan banyak posting dalam internet menggandingkan kenyataan Soi Lek itu dengan ucapan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng: "Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal agama mereka, begitu juga orang PAS tidak pernah menghalang dalam bab agama kita."  Masyarakat dapat menilai siapa sebenarnya yang memperlekehkan Hudud.

Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke Siew Fook selepas dilaporkan menepuk meja dalam sidang Parlimen menyokong Tok Guru Nik Aziz yang difitnah Senator MCA, memberi respons penuh hikmah: "Dalam politik kita berbeza pendapat, itu perkara biasa. Umpamanya, kita dalam DAP juga punyai pendapat berbeza dengan PAS dalam soal hukum Hudud. Tetapi kita tidak pergi sampai ke tahap memburuk-burukkan dan menghina Islam."

Gaya politik Soi Lek  -- yang kerap diingati dengan pengakuan rakaman rahsia hubungan seksnya pada 2007 di sebuah hotel di Johor -- dan pemimpin MCA mutakhir ini cukup berbahaya. Ia semakin menjadi-jadi apabila kenyataan menghina Islam oleh Soi Lek  sejak awal dulu tidak pernah ditegur pemimpin Umno. Seharusnya diperbetulkan, apatah lagi jika ia berpunca dari kejahilan, memandangkan Umno juga mempunyai ilmuan Islam dan ulamak!


Saya tertarik dengan ingatan Anthony Loke, Ketua Pembangkang dalam Dun Negeri Sembilan dan ahli Parlimen Rasah, tanda kewarasan dan kebijaksanaan pemimpin Pakatan tidak pernah pudar. Masyarakat Islam tentunya mendapat pengajaran bermakna dalam episod ini, sekurang-kurangnya dapat membantu membuat penilaian menyeluruh dan adil terhadap gelagat aktor-aktor politik yang gelisah berdepan hukuman rakyat.     


Sejuk dada saya membaca kenyataan dan reaksi pemimpin DAP terhadap fitnah MCA itu. Kalau dulu kita terpaksa mengharapkan sanggahan daripada pemimpin PAS tetapi kini cukuplah dengan sokongan sekutunya dalam DAP.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit turut melahirkan rasa terkejut dengan tindakan Soi Lek mempertahankan tuduhan liar Timbalan Menteri Wanita MCA yang mendakwa Tok Guru Nik Aziz membenarkan wanita bukan Islam yang tidak menuruti kod pemakaian Islam dirogol.

"Perasan terkejut kepada ucapan Chua bertukar menjadi kasihan dan sedih melihatkan Presiden MCA sanggup menjadi sebegitu hina untuk menghamburkan pembohongan-pembohongan dan penipuan kerana terdesak memikirkan prospek PRU13," tegas Kit Siang.

"Adalah jelas MCA dan Umno telah mengadakan 'perjanjian syaitan' supaya masing-masing menyebarkan pembohongan dan penipuan untuk menakut-nakutkan pengundi Cina dan Melayu, kerana mereka menyimpulkan bahawa politik kebencian sedemikian adalah satu-satunya cara untuk melindungi dan memelihara kuasa Umno-BN  pada PRU13," tambahnya.

Setiausaha Agung DAP, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataannya  menyifatkan fitnah terhadap Tok Guru Nik Aziz sebagai "satu pembohongan besar".

"Ini satu pembohongan besar sama dengan pembohongan Utusan Malaysia apabila mendakwa saya anti-Melayu dan anti-Islam kerana Nik Aziz tidak pernah berkata begitu," kata  Guan Eng dalam kenyataannya.

"MCA adalah versi Cina untuk akhbar Utusan Malaysia yang bertenggek di atas kepalsuan, ketakutan dan kebencian untuk hidup. MCA umpama lelaki curang yang mendakwa dirinya bermoral dan bermaruah," ujarnya.

Saya segera teringat bisikan Guan Eng semasa bertemunya di Lapangan Terbang LCTT, Sepang ketika saya masih keuzuran selepas menjalani pembedahan pintasan jantung. Beliau yakin hubungan PAS dengan DAP tidak mudah diputuskan disebabkan persefahaman pemimpin kedua-dua parti, terutama Tok Guru Nik Aziz dan Kit Siang, yang pernah melalui pelbagai penderitaan dan tekanan yang sama dalam memperjuangkan kebenaran dan hak rakyat.

Selamat hari raya Aidil Adha dan melaksanakan ibadah korban serta menghayati pengertian pengorbanan setulusnya seperti ditunjukkan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail.

Selamatkan segera etnik Rohingya sebelum terlambat

Harakahdaily, 25 Okt 2012
Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA) dan Union of World  Rohingya Organzation - UWRO (Kesatuan Organisasi Rohingya Seduia ) mendesak semua organisasi antarabangsa UN, OIC, EU dan ASEAN mengambil tindakan segera ke atas perkembangan terbaru yang berlaku di Arakan, Myanmar.

Perkembangan terkini telah menunjukkan pembunuhan, pembakaran ribuan rumah dan serangan bertalu-talu yang amat dahsyat masih berlaku di serata Arakan. Oleh kerana itu badan-badan antarabangsa tidak mempunyai pilihan lain melainkan  menempatkan tentera pengaman untuk mengawal keganasan dengan serta-merta.

Gerakan ‘ethnic cleansing’ yang dijalankan sudah mencapai tahap maksima. Kerajaan Myanmar mengambil kesempatan untuk meneruskan dasar mereka untuk menghapuskan etnik Rohingya Muslim di Arakan.

Presiden Thein Sein berjaya mengaburkan mata dunia dengan berjanji untuk mencari penyelesaian bagi konflik ini ketika berucap dalam perhimpunan agung PBB yang lalu.

Laporan membuktikan keganasan yang dilakukan di kawasan minoriti Muslim terutama di Arakan terus giat dijalankan dengan kerjasama pihak berkuasa Myanmar tempatan sejak 21 Oktober.
Ketika pemenang anugerah Nobel Suu Kyi disanjung , beliau nampak buntu dan tidak bersuara, adalah tidak rasional bagi organisasi bertaraf dunia seperti UN dan negara-negara ahlinya untuk berpeluk tubuh apabila jelas isu "ethnic cleansing" yang berlaku ini dibiarkan.  Walhal  suatu angkara kejam terus menerus dilakukan terhadap kaum Rohingya  oleh pihak berkuasa di bawah perkenan badan pemerintahan Myanmar itu sendiri.

Laporan yang diterima daripada perkampungan Kyauktaw and Maungdaw , menunjukkan seramai 150,000 penduduk hilang tempat tinggal dan kini terkandas di kem-kem pelarian di sekitar lapan buah kawasan dalam Arakan sejak lebih daripada empat bulan yang lalu.

Hampir sejuta penduduk yang terdiri daripada Rohingya, Kaman dan muslim Rakhine yang lainnya bukan sahaja terus terperangkap malah terpaksa hidup dalam ketakutan dek kerana ancaman yang mereka terima saban hari.

Situasi terbaru melaporkan pekan Taht Minbya dan Mrauk U adalah antara kawasan yang paling teruk dimusnahkan. Rumah-rumah milik Rohingya muslim di kampung Yainetay (Zula Fara)  di pekan Mrauk U dan kampung Nagara Pauktaw di pekan Minbya habis musnah dibakar.

Ada sumber dalaman dari Arakan  yang melapurkan pihak tentera dan polis tidak mengambil apa-apa tindakan untuk menghentikan kekejaman oleh kaum Rakhine dan mereka maseh menghalau penduduk muslim keluar dari kampung.

Melalui kerjasama UWRO kami telahpun menerima laporan yang menggambarkan jumlah serangan yang kian meningkat. Kesemua laporan diteliti mengikut tarikh, masa, lokasi dan nama mangsa. Sebahagian daripada laporan adalah seperti berikut:

1) Kampung Parein yang mempunyai lebih daripada 500 buah rumah musnah terbakar pada 22 Oktober.

2) Paiketay Rwa (perkampungan nelayan) yang mengandungi sekitar 300 buah rumah, 50 daripadanya dibakar pada 21 Oktober.

3) Tharak Rwa di kampung Pann Mraung yang mempunyai hampir 190 rumah di dalam kawasan yang didominasi orang Rakhine, telah habis rentung  dibakar pada 22 Oktober; dan

4) Kampung Sudaine Rwa turut dibakar dan kesemua rumah rentung dibakar pada 22 Oktober

Untuk kedua-dua bandar tersebut, sumber menyatakan anggaran kematian menghampiri 100 orang, namun buat masa ini lebih daripada sepuluh yang dijumpai mati termasuk 3 orang Rakhine.

Di bandar Kyaukpyu, dua buah masjid, Anauk Paikseik (kampung nelayan barat) dan Arashi Quarter telah diserang.

Kini, penculikan, penyiksaan and rampasan harta Rohingya oleh orang Rakhine berkembang di seluruh Arakan yang turut dibantu oleh pihak polis dan sami-sami.

Rumah-rumah orang Rohingya, Kaman dan Rakhine Muslim yang berada di kampung Parien di bandar Mrauk U dan Paiketay Rwa (perkampungan nelayan), Tharak Rwa di kampung Pann Mraung, kampung Sudaine Rwa di bandar Minbya semuanya diserang dengan teruk.

Situasi di Yangon juga tidak dapat dipastikan memandangkan sami-sami telah menyebarkan risalah-risalah yang menyalahkan orang-orang Islam yang didakwa mendominasi perniagaan, pembangunan dan kepimpinan. Sumber maklumat mengesahkan ratusan sami-sami palsu bersedia untuk menyerang orang Islam di bandar Mingaladon dan Tinngangyuan.

Di samping Myanmar kini menikmati pengiktirafan dari negara-negara membangun kerana kononnya ia telah mengubah polisi dari penindasan ke atas rakyatnya sendiri. Namun Presiden Thein Sein masih sewenang-wenangnya meneruskan pelan penghapusannya terhadap etnik Rohingya.

Walaupun diplomat PBB, Nambia dan Quintana baru sahaja mengunjungi Myanmar untuk meninjau krisis ini, PBB tetap membiarkan situasi ini berterusan dan sekadar merujuk kepada boneka Pengurusan Hak Asasi Manusia Myanmar untuk membuat siasatan lanjut.  Sehingga hari ini masih tiada apa-apa usaha yang dijalankan untuk menghentikan kekejaman yang berlaku.

Krisis semasa ini mendesak OIC dan PBB untuk mengambil tindakan segera. Tiada kunjungan diplomatik setakat ini yang mampu meredakan krisis yang berterusan di Myanmar.

Kami menyeru Tentera Pengaman Khas  PBB diwujudkan segera dan dihatar segera ke Myanamr demi melindungi komuniti Rohingya.

Pengumuman baru-baru ini oleh ketua Muslim di Yangon yang menyatakan keputusan untuk tidak melaksanakan Qurban mencerminkan keterdesakan dan kerumitan yang dihadapi oleh Muslim di Myanmar.

Oleh itu, kami menyeru Muslim di seluruh dunia untuk menunjukkan sokongan kepada orang Rohingya dan mendesak OIC untuk menghantar delegasi khas pada hari Raya Aidul Adha dan menuntut Kerajaan Myanmar untuk melindungi orang Rohingya dari serangan yang berterusan ini.

Abdul Ghani Samsudin
Pengerusi SHURA
Mohd Azmi Abdul Hamid
Setiusaha Agung MAPIM

Ghiyathudeen Abdul Salam
Setiausha Agung UWRO



Profesor Barat Terkesan Muslim Cina

Senin, 30 April 2012, 16:47 WIB

Profesor Barat Terkesan Muslim Cina
Muslim Cina
REPUBLIKA.CO.ID,SAN DIEGO—Pakar Studi Islam, Universitas Hawaii, Profesor James D Frankel punya kesan mendalam saat mengunjungi Cina. Di sana, ia menemukan pengalaman unik tentang Cina dan Muslim.

“Ketika orang tahu bahwa ada muslim di Cina, maka sebagian besar warga Cina ingin tahu sebenarnya seberapa besar populasi Cina, “ kata dia saat memberikan kuliah umum tentang Cina Islam, di Universitas San Diego, seperti dikutip thedailyaztec.com, Senin (30/4).

Frankel mengatakan meski sulit menghitung jumlah muslim di Cina, namun para ahli menduga ada lebih dari 100 juta muslim di Cina. Dari 100 juta, sebagian besar merupakan etnis Hui, yang secara historis memiliki keterkaitan langsung dengan peradaban Islam dan Cina.

“Cara membedakan antara muslim dan Cina adalah, muslim tidak mengkonsumsi daging babi. Inilah satu alasan mengapa etnis Han, yang merupakan mayoritas dari populasi Cina tidak tahu banyak tentang muslim Cina,” kata dia.

Frankel mengungkap lantaran tidak memakan daging babi, muslim Cina jarang bersosialisasi dengan orang Han, ambil contoh, jarang muslim Cina bertamu dengan tetanggannya yang Han, karena khawatir disuguhkan makanan mengandung babi.

“Efek dari hal itu adalah orang Han memandang rendah muslim Cina. Selanjutnya prasangka mulai muncul. Ketika saya di Beijing, saya naik taksi dari sebuah masjid, taksi tersebut bertanya, ‘Apa yang kamu lakukan di masjid?mengapa anda tertarik dengan orang-orang didalamnya, padahal mereka orang-orang aneh,” kenang Frankel.

Cina termasuk bangsa di luar Arab yang mengenal Islam lebih awal. Ajaran Islam pertama kali tiba di China pada sekitar tahun 615 M.

Disebutkan dalam berbagai literatur sejarah, Khalifah Utsman bin Affan yang menugaskan Sa’ad bin Abi Waqqash untuk membawa ajaran Islam ke daratan Cina. Bahkan beberapa meyakini  Sa’ad meninggal dunia di Cina pada tahun 635 M, dan kuburannya dikenal sebagai Geys’ Mazars.

Dia datang pada masa kekaisaran Yung Wei dari Dinasti Tang. Kaisar ini  kemudian memerintahkan pembangunan Masjid Huaisheng atau masjid Memorial di Kanton, yang merupakan masjid pertama di daratan Cina.

Ketika Dinasti Tang berkuasa, Cina tengah mencapai masa keemasan, sehingga dengan mudah ajaran Islam tersebar dan dikenal masyarakat Tiongkok
Redaktur: Hafidz Muftisany
Reporter: Agung Sasongko

Sejarah Awal Mula Umat Muslim di China

Orang China mengenal Islam dengan sebutan Yisilan Jiao yang berarti ‘agama yang murni’. Masyarakat Tiongkok menyebut Makkah sebagai tempat kelahiran ‘Ma-hia-wu’ (Nabi Muhammad SAW).
Sejarah Masuknya Islam di China
Ajaran Islam pertama kali tiba di China pada sekitar tahun 615 M. Adalah Khalifah Utsman bin Affan yang menugaskan Sa’ad bin Abi Waqqash untuk membawa ajaran Illahi ke daratan China (Konon, Sa’ad meninggal dunia di Cina pada tahun 635 M, dan kuburannya dikenal sebagai Geys’ Mazars).
Utusan khalifah itu diterima secara terbuka oleh Kaisar Yung Wei dari Dinasti Tang. Kaisar ini, kemudian memerintahkan pembangunan Masjid Huaisheng atau masjid Memorial di Kanton, yang merupakan masjid pertama di daratan Cina.
Ketika Dinasti Tang berkuasa, China tengah mencapai masa keemasan, sehingga dengan mudah ajaran Islam tersebar dan dikenal masyarakat Tiongkok.
Di dalam kitab sejarah Cina, yang berjudul Chiu T’hang Shu diceritakan Cina pernah mendapat kunjungan diplomatik dari orang-orang Ta Shih (Arab). Orang-orang Ta Shih ini, merupakan duta dari Tan mi mo ni’ (Amirul Mukminin), yang ke-3 (Khalifah Utsman bin Affan).
Sementara itu, Buya HAMKA didalam bukunya Sejarah Umat Islam menulis, pada tahun 674M-675M, Cina kedatangan salah seorang sahabat Rasulullah, Muawiyah bin Abu Sufyan (Dinasti Umayyah), bahkan disebutkan setelah kunjungan ke negeri Cina, Muawiyah melakukan observasi di tanah Jawa, yaitu dengan mendatangi kerajaan Kalingga.
Berdasarkan catatan, diperoleh informasi, pada masa Dinasti Umayyah ada 17 duta muslim datang ke China, sementara di masa Dinasti Abbasiyah dikirim sebanyak 18 duta.

Pada awalnya, pemeluk agama Islam terbanyak di China adalah para saudagar dari Arab dan Persia. Orang China yang pertama kali memeluk Islam adalah suku Hui Chi.
Ketika Dinasti Song bertahta, umat Muslim telah menguasai industri ekspor dan impor. Bahkan, pada periode itu jabatan direktur jenderal pelayaran secara konsisten dijabat orang Muslim.
Pada tahun 1070 M, Kaisar Shenzong dari Dinasti Song mengundang 5.300 pria Muslim dari Bukhara untuk tinggal di China. Tujuannya untuk membangun zona penyangga antara China dengan Kekaisaran Liao di wilayah Timur Laut.
Orang-orang Bukhara itu lalu menetap di daerah antara Kaifeng dan Yenching (Beijing). Mereka dipimpin Pangeran Amir Sayyid alias ‘So-Fei Er’, yang kemudian dikenal sebagai `bapak’ komunitas Muslim di China.
Ketika Dinasti Mongol Yuan (1274 M -1368 M) berkuasa, jumlah pemeluk Islam di China semakin besar. Mongol, sebagai minoritas di China, memberi kesempatan kepada imigran Muslim untuk naik status menjadi China Han. Sehingga pengaruh umat Islam di China semakin kuat. Ratusan ribu imigran Muslim di wilayah Barat dan Asia Tengah direkrut Dinasti Mongol untuk membantu perluasan wilayah dan pengaruh kekaisaran.
Bangsa Mongol menggunakan jasa orang Persia, Arab dan Uyghur untuk mengurus pajak dan keuangan. Pada waktu itu, banyak Muslim yang memimpin korporasi di awal periode Dinasti Yuan. Para sarjana Muslim mengkaji astronomi dan menyusun kalender. Selain itu, para arsitek Muslim juga membantu mendesain ibu kota Dinasti Yuan, Khanbaliq (Sumber : Sejarah Islam di Negeri Tirai Bambu ).
Pada masa kekuasaan Dinasti Ming, Muslim masih memiliki pengaruh yang kuat di lingkaran pemerintahan. Pendiri Dinasti Ming, Zhu Yuanzhang adalah jenderal Muslim terkemuka, ada lagi Lan Yu Who, sekitar tahun 1388, Lan memimpin pasukan Dinasti Ming dan menundukkan Mongolia. Selain itu, di masa Kaisar Yong Le (Zhu Di) muncul seorang pelaut Muslim yang handal, yang bernama Laksamana Cheng Ho.

ISLAM TERUS HIDUP DI CHINA - Ann Wan Seng

Written by Akademi Tarbiyah DPPM Category: Isu Ummah Published on 10 June 2011 Hits: 2860
Tarikh yang tepat kemasukan Islam ke negara China tidak dapat dipastikan. Namun ahli sejarah mengatakan bahawa agama Islam telah sampai ke China sekitar tahun 9 hingga 14 Hijrah dengan diketuai oleh seorang sahabat Baginda Rasulullah SAW yang bernama Saad Lebid. Beliau telah berdakwah kepada penduduk di China dengan berbekalkan takwa dan akhlak yang mulia sehingga membolehkan Islam bertapak di sana tanpa berlakunya pertumpahan darah. Salah seorang yang berjuang bersama-sama beliau bernama Yusuf.

Kini setelah lebih seribu tahun berlalu, masih terdapat di kalangan penduduk di China yang menggunakan nama awalan Saa dan Yu yang pada dasarnya berasal daripada nama Saad dan Yusuf. Ini menunjukkan bahawa kedua-dua tokoh itu sangat dihormati, disanjung dan diterima oleh penduduk China.
Para ahli sejarah telah sepakat mengatakan bahawa Islam mula tersebar secara rasmi dan meluas ke negara China pada zaman pemerintahan Khalifah Usman bin Affan. Pada masa itu, China diperintah oleh Maharaja Yung Wei daripada Dinasti Tang. Amirul Mukminin telah mengutus Saad bin Abi Waqqas (salah seorang daripada 10 sahabat yang dijamin masuk syurga) bersama-sama dengan 15 orang yang lain. Walaupun Maharaja Yung Wei sendiri tidak menerima Islam tetapi kehalusan budi pekerti Saad R.A dan anggota rombongannya menyebabkan Yung Wei yakin bahawa Islam adalah agama yang baik. Lantaran itu, Maharaja Yung Wei telah memberikan kebebasan kepada rombongan Saad untuk berdakwah dan mendirikan masjid.
Seruan Islam mudah diterima oleh penduduk China tempatan. Pakar sejarah memberikan dua sebab mengapa ini berlaku. Pertama, ajaran Islam sangat sesuai dengan jiwa mereka yang menyanjung tinggi keluhuran budi dan akhlak seperti yang terdapat dalam ajaran Confucianisme yang dibawakan oleh Kung Fu Tze. Ada ulama yang mengatakan bahawa ada kemungkinan beliau merupakan seorang Nabi yang diutuskan khususnya untuk penduduk di China pada zamannya, WAllahua’lam.
Sebab kedua, ialah para mubaligh dan da’ie Islam merupakan orang yang sangat berakhlak serta menjadi contoh kepada seluruh manusia pada waktu itu. Saad bin Abi Waqqas lama tinggal di China sehingga usianya lanjut dan meninggal dunia di sana. Jenazahnya yang mulia telah dimakamkan di Kwongchou. Di sisi makam itu, didirikan sebuah masjid yang sehingga kini dikenali sebagai Masjid Saad bin Abi Waqqas.
Perkembangan Islam di negara China terus berjalan dengan lancar. Semasa pemerintahan Bani Umaiyah, Qutaibah bin Muslim R.A telah berjaya mengembangkan Islam sehingga ke perbatasan China di Timur Laut. Pada tahun 710-712 Masihi, Khalifah Al Walid telah menghantar seorang duta ke China. Seterusnya pada masa pemerintahan Khalifah Hisyam, baginda mengutuskan seorang utusan bernama Sulaiman kepada Maharaja Hsuan Tsung. Semasa pemerintahan Bani Abbasiyah pula, perhubungan diplomatik di antara China dan negara Islam bertambah erat. Khalifah Al Mansur telah menghantar bantuan ketenteraan apabila Maharaja China, Su Tsung merayu bantuan untuk menghadapi pemberontakan di wilayah Si Ngan dan Honan. Ternyata strategi ini merupakan serampang dua mata. Setelah pemberontakan berjaya dipatahkan, tentera Islam terus menetap di China dan berkahwin dengan wanita tempatan. Ini menguatkan lagi ikatan persaudaraan masyarakat Islam yang sudah terbina dari zaman sahabat lagi.
Strategi seperti itu pernah digunakan oleh Rasulullah SAW  untuk menguatkan kedudukan Islam. Terbukti keberkesanannya dalam zaman tiga dinasti yang memerintah selepas itu iaitu Dinasti Tang, Sung dan Yuan dengan munculnya ramai tokoh Islam yang terkemuka. Pada masa itu, China sudah menjadi pusat perdagangan yang terkenal dan kemuncaknya berlaku pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar Rasyid pada tahun 786-809 M. Apabila kuasa pemerintahan China jatuh ke tangan orang-orang Mongol, umat Islam di China tetap tidak tergugat. Malah mereka telah menyerap masuk ke dalam jentera pemerintahan bangsa Mongol yang terkenal ganas itu. Ini menunjukkan bahawa Islam yang telah menjadi amalan dan pakaian diri penganutnya sukar dihapuskan oleh mana-mana kuasa di dunia ini.
Sifat takwa dan akhlak mulia yang ada pada umat Islam dapat diterima oleh mana-mana manusia dan agama. Sebab itulah sewaktu pemerintahan Kublai Khan, dicatatkan bahawa 8 daripada 12 gabenornya adalah beragama Islam. Pengaruh mereka sangat kuat sehingga pada tahun 1335, kerajaan Mongol mengakui dan mengiktiraf Islam sebagai satu agama yang suci. Bukti ini jelas dicatatkan oleh Ibnu Bathutah semasa mengunjungi negara China. Bathutah telah menulis, “Di setiap kota terdapat satu wilayah khusus bagi orang Islam, mereka sangat dimuliakan dan dihormati oleh penduduk China yang lain”.
Kerajaan Mongol akhirnya diambil-alih oleh Dinasti Ming pada tahun 1368 Masihi setelah berkuasa selama 90 tahun di China. Dinasti Ming juga dipercayai oleh orang Islam. Pengasas dinasti ini bernama Ming Tsai Tsu dan permaisurinya adalah penganut agama Islam. Maharaja Ming telah mengarang seratus bait syair yang memuji Rasulullah SAW yang sehingga sekarang masih terukir dalam sebuah masjid di Nanking. Bagaimanapun, fakta ini sengaja disembunyikan oleh para orientalis barat. Boleh jadi juga pemerintah Dinasti Ming lebih mementingkan soal pengamalan Islam daripada mengisytiharkan Islam sebagai agama istana.
Semasa pemerintahan Maharaja Ming, China telah menjalankan pemerintahan secara Islam yang mana pemerintah menguatkuasakan hukum-hakam Islam. Pada waktu itu juga diutuskan seorang negarawan Islam yang bernama Laksamana Syed Cheng Ho ke negara-negara Pasifik Selatan termasuk Gugusan Kepulauan Melayu, India, Arab dan Afrika Timur. Laksamana Cheng Ho yang merupakan keturunan ke-7 daripada Syed Saini Syamsudin, seorang pegawai Islam berbangsa Arab yang pernah menjawat jawatan Gabenor di Yunan adalah 'master mind' yang mengeksport kebangkitan Islam di China keluar negara melalui perdagangan, ketenteraan, hubungan diplomatik dan perkahwinan. Rupa-rupanya Islam telah dibawa ke Tanah Melayu oleh penduduk dari China.
Zaman gemilang Islam mulai pudar selepas jatuhnya kerajaan Dinasti Ming yang digantikan dengan Dinasti Manchu. Keadaan itu berterusan sehingga jatuhnya kekuasaan Dinasti kepada pihak nasionalis dan seterusnya komunis. Pada tahun 1949 merupakan tarikh rasmi pihak komunis menguasai pemerintahan di China. Pemberontakan atau Revolusi Kebudayaan yang diasaskan oleh Mao Tze Tung pada tahun 1966 telah menghapuskan semua amalan agama. Tokong-tokong Buddha dan masjid-masjid umat Islam dirobohkan. Terdapat beberapa petunjuk mengenai sebab-sebab kejatuhan Islam di China. Patung-patung binatang masih kelihatan di bumbung-bumbung masjid yang wujud hingga ke hari ini. Ini mungkin disebabkan asimilasi budaya yang berlaku sejak zaman dahulu lagi yang tanpa disedari merupakan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam. Kemungkaran telah dibiarkan oleh ulama dan pemimpin di China. Hadis Rasulullah SAW ada mengatakan, "Dua golongan dari umatku yang mana kalau mereka baik maka baiklah semua manusia. Dan kalau mereka rosak, nescaya rosaklah semua manusia. Iaitu pemimpin dan ulama" [Riwayat Ibnu Abdil Barr]
Setakat ini, memang tidak ada nama seorang tokoh ulama dari China yang tercatat dalam sejarah. Kebanyakan ulama yang adalah dari luar negara China. Umat Islam yang diperintah oleh rejim komunis di China mengalami nasib yang berbeza daripada rakyat China yang lain. Antaranya mereka mempunyai kedudukan ekonomi yang lebih kukuh. Di Ninxing umpamanya, umat Islam yang berketurunan Hui berjaya menguasai menguasai kegiatan ekonomi dan ini menyebabkan mereka terus dihormati. Akhlak Islam yang mereka warisi daripada nenek moyang dahulu seperti lemah lembut, tidak suka bergaduh, suka melayan tetamu dan lainnya serta kemampuan untuk berdikari telah menyebabkan pemerintah memberikan kelonggaran-kelonggaran tertentu seperti kebenaran untuk memiliki anak lebih daripada satu. Sedangkan penduduk bukan Islam hanya dibenarkan untuk mempunyai seorang anak sahaja.
Watak umat Islam tidak berubah walaupun lebih suku abad berada di bawah rejim komunis. Tetapi ideologi komunis telah menukar corak kehidupan penganut agama lain. Malahan Islam merupakan satu-satu agama yang tidak berjaya dihapuskan oleh pihak pemerintah komunis. Masjid-masjid kini kembali meriah terutama di wilayah-wilayah Islam Yunan dan Ningxia. Kalau dengan dasar tertutup kerajaan komunis negara China, Islam masih mampu bertahan, dengan sikap terbuka yang ada pada masa kini sudah tentunya Islam berpotensi untuk cepat berrkembang. Buktinya umat Islam telah bertambah secara mendadak daripada 50 juta sebelum tahun 1976 kepada 115 juta orang pada 1996.
Pemberontakan menuntut demokrasi di Medan Tiananmen pada tahun 1989 membuktikan rakyat China sudah mula menentang ideologi komunis. Ideologi komunis tidak dapat bertahan lama kerana ia menentang fitrah semula jadi manusia untuk bertuhan. Rejim komunis China kini semakin menunjukkan tanda-tanda kumerosotan. Antaranya ialah krisis ujian dan latihan ketenteraan di perairan Taiwan yang sudah menjadi isu antarabangsa dan kebuntuan mencari pengganti Deng Xio Ping yang dikatakan bertanggungjawab memulihkan ekonomi China. China memerlukan pemimpin yang progresif dan bersikap pragmatik. Jika tidak satu vakum kepimpinan akan berlaku.
Walau apapun corak kepimpinan di China, umat Islam perlu mengambil peluang untuk mengembangkan Islam melalui pendekatan kasih sayang. Hati setiap orang yang sudah lama terkapai-kapai tanpa pergantungan kepada Tuhan sangat memerlukan pimpinan dan pedoman agama. Kalau betul cara pendekatan dakwah yang dilakukan, tidak mustahil penduduk China akan beramai-ramai memeluk Islam. China kini telah muncul sebagai kuasa besar ekonomi dunia. Kalau keseluruhan penduduk China mengamalkan nilai-nilai murni yang terkandung dalam ajaran Islam seperti rajin, jujur dan amanah seperti yang ditunjukkan oleh umat Islam di Ningxia dan Yunan, ekonomi negara tersebut tentunya akan meningkat dengan pesat. Andai kata ini berlaku, pastinya China akan mengulangi sejarah kegemilangannya sebagai sebuah pusat perdagangan dunia sewaktu zaman pemerintahan Khalifah Harun Al Rasyid dahulu. – ANN WAN SENG










Islam di China


Islam mempunyai pusaka yang kaya di China. Agama itu telah wujud di China itu sejak Dinasti Tang apabila seorang sahabat Nabi Muhammad, Sa`ad ibn Abi Waqqas, telah diutuskan sebagai seorang perwakilan rasmi kepada Maharaja Gaozong pada 650 M. Maharaja itu menyamakan antara antara agama Islam dengan ajaran Confucius dan memerintah pembinaan masjid pertama di China.[1]
Sebuah ciri terkenal masyarakat-masyarakat Muslim di China adalah kemunculan imam wanita bagi makmun wanita.[2] Suatu bentuk kaligrafi Islam, Sini, dan telah ditubuhkan dengan baik di China. Haji Noor Deen Mi Guangjiang adalah seorang penulis khat terkenal menurut tradisi ini.

Sejarah

Rencana utama: Sejarah Islam di China

Masjid Agung Xi'an, salah satu masjid tertua di China
Islam pertama kali dibawa ke China oleh sebuah rombongan yang dikirimkan oleh Uthman, Khalifah, pada 651, lebih kurang dari dua puluh tahun selepas kewafatan Nabi Muhammad. Rombongan itu diketuai oleh Sa`d ibn Abī Waqqās, bapa saudara Nabi sebelah ibunya. Yung Wei, maharaja Tang yang menerima rombongan itu memerintahkan pembinaan sebuah masjid peringatan di Canton, yang merupakan masjid pertama di negara itu dibina. Zaman Dinasti Tang adalah zaman keemasan China dengan budaya kosmopolitan yang membantu memperkenalkan agama Islam. Pemastautinan orang Islam pertama di China terdiri daripada saudagar Arab dan Parsi.[3] Di kawasan tersebut, kabilah Hui Chi menerima Islam, dan nama tersebut menjadi permulaan kepada rujukan terhadap huihui atau Hui sebagaimana yang mereka dikenali hari ini.

Makanan halal di China

Rencana utama: Masakan Cina Islam
Oleh sebab bilangan penduduk Muslim di China barat besar, banyak restoran Cina menghidang kepada umat Islam atau menghidang kepada orang awam tetapi dijalankan oleh umat Islam. Di kebanyakan bandar raya utama di China, terdapat restoran kecil Islam atau gerai makanan yang biasanya dijalankan oleh pendatang dari China Barat (contohnya, Orang Uyghur), yang mejual sup mi yang murah. Daging kambing biri dan kambing lebih biasa didapati di sana, berbanding dengan restoran Cina yang lain, disebabkan oleh kelaziman daging ini dalam makanan China barat.

Gaya tulisan

Rencana utama: Sini (script)
Sini adalah bentuk gaya tulisan Islam Cina untuk skrip Arab. Ia dapat dirujukkan pada apa-apa sahaja jenis gaya tulisan Cina Islam, tetapi secara umum digunakan untuk merujukkan pada satu kesan yang tebal dan tapered, seperti Karya tulisan Cina. Ia digunakan secara besar di masjid-masjid di China timur, dan dengan secara lebih kurangnya di Gansu, Ningxia, dan Shaanxi. Seorang gaya penulis Sini terkenal adalah Hajji Noor Deen Mi Guangjiang.

Seni pertahankan diri

Pembangunan Islam dan pengambilalihan pada taraf tertinggi wushu Cina telah ada sejarah yang lama. Banyak akarnya berasas pada Qing Dynasty persecution of Muslims. Masyarakat Hui telah bermula dan menadaptasi banyak gaya-gaya wushu seperti bajiquan, piguazhang, dan liuhequan. Ada daerah-daerah utama yang telah dikenali sebagai pusat wushu Muslim, seperti County Cang di Wilayah Hebei. Seni pertahankan diri ini adalah sangat lain dari gaya-gaya Turkic yang diamalkan di Xinjiang.[4]

Istilah Cina untuk istitusi Islam

Qīngzhēn (清真) adalah istilah bahasa Cina untuk sesetengah institusi Islam. ISecara harfiah ia bermakna "kesucian benar."
Dalam bahawa Cina, halal adalah digelar qīngzhēn cài (清真菜) atau "makanan suci yang benar." Sebuah masjid adalah dipanggil qīngzhēn sì (清真寺) atau "kuil suci yang benar."
Sebahagian kecil daripada siri
Islam mengikut negara

Mecca skyldie.jpg
Islam di Afrika
Afrika SelatanAlgeriaAngolaBeninBotswanaBurkina FasoBurundiCameroonCape VerdeChadComorosDjiboutiEritreaGabonGambiaGhanaGuineaGuinea-BissauGuinea KhatulistiwaHabsyahCôte d'IvoireKenyaLesothoLiberiaLibyaMadagascarMaghribiMalawiMaliMauritaniaMauritiusMesirMozambiqueNamibiaMesirNigerNigeriaRepublik  Afrika TengahRepublik CongoRepublik  Demokratik  CongoRwandaSahara Barat (Republik Demokratik Arab  Sahara)São Tomé dan PríncipeSenegalSeychellesSierra LeoneSomaliaSudanSwazilandTanzaniaTogoTunisiaUgandaZambiaZimbabwe
Islam di Asia
AfghanistanArab SaudiArmeniaAzerbaijanBahrainBangladeshBhutanBruneiChina (Republik China (Hong KongMacau)• (Taiwan)CyprusEmiriah Arab BersatuFilipinaGeorgiaIndiaIndonesiaIranIraqIsrael dan PalestinJepunJordanKazakhstanKembojaKorea (Korea UtaraKorea  Selatan)• KuwaitKyrgyzstanLaosLubnanMalaysiaMaldivesMongoliaMyanmarNepalOmanPakistanQatarRusiaSingapuraSri LankaSyriaTajikistanThailandTimor  TimurTurkmenistanUzbekistanVietnamYaman
Islam di Eropah
AlbaniaAndorraArmeniaAustriaAzerbaijanBelandaBelarusBelgiumBosnia dan HerzegovinaBulgariaCroatiaCyprusDenmarkEstoniaFinlandGeorgiaGreeceJermanHungaryIcelandIrelandItaliKazakhstanKota  Vatican LatviaLiechtensteinLithuaniaLuxembourg MaltaMoldovaMonacoMontenegroNorwayPerancisPolandPortugalRepublik   CzechRepublik MacedoniaRomaniaRusiaSan MarinoSerbiaSlovakiaSloveniaSepanyolSwedenSwitzerlandTurkiUkraineUnited Kingdom
Islam di Amerika Utara dan Islam di Amerika Selatan
ArgentinaBoliviaBrazilChileColombiaEcuadorGuyanaPanamaParaguayPeruSurinameTrinidad   dan  TobagoUruguayVenezuelaAmerika Syarikat Antigua dan BarbudaBahamasBarbadosBelizeCosta RicaCubaDominicaEl SalvadorGrenadaGuatemalaHaitiHondurasJamaicaKanadaMexicoNicaraguaPanamaRepublik   DominicaSaint Kitts dan NevisSaint LuciaSaint Vincent dan Grenadines
Islam di Oceania
Australia
AustraliaPulau  Christmas(Keris Mas)Pulau  Cocos(Keeling) Pulau   Norfolk
Melanesia
FijiKepulauan   SolomonNew CaledoniaPapua New GuineaTimor TimurVanuatu
Mikronesia
GuamKiribatiKepulauan Mariana   UtaraKepulauan   MarshallNauruPalauPersekutuan  Negara  Micronesia
Polinesia
Amerika SamoaKepulauan CookNew ZealandNiuePitcairnPolinesia PerancisSamoaTokelauTongaTuvaluWallis dan Futuna
Kotak ini: papar  bincang  sunting

Orang Islam Masyhur di China

Penjelajah

Ketenteraan

Sarjana dan penulis

Dalam Politik

Lain-lain

Lihat juga


Nota


Pautan luar




Tiada ulasan: