Rabu, 24 Oktober 2012

KAKI MOMOK DAN MEMANG MOMOK KOD

‘Perjanjian syaitan’ Umno, MCA untuk kekal berkuasa

Lim Kit Siang, 23 Okt 2012
Saya benar-benar terkejut apabila mendengar ucapan Presiden MCA Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek pada Mesyuarat Agung MCA ke-59 Ahad lalu kerana begitu banyak pembohongan dan penipuan disumbatkan dalam satu ucapan.


Berikut adalah tiga contoh pembohongan dan penipuan  yang dihamburkan Chua Ahad lalu:

  1. “DAP berjaya meyakinkan orang bukan Islam bahawa hudud PAS akan mengurangkan jenayah dan rasuah di dalam negara. Ini satu lagi penipuan besar. Daripada 11 buah negara yang melaksanakan hudud, lapan buah dikatakan negara paling korup dan negara-negara itu juga dikenali sebagai tidak stabil dan tidak selamat.”

2. “UBAH bermaksud: U untuk Untuk, B untuk Bentuk, A untuk Agama dan H untuk Hudud ala PAS. CHANGE pula bermaksud C = Choose H = Hudud A = At N = Next G = General E = Election”

3. “Mereka (DAP) akan terus memperdaya, memberi harapan palsu kepada kaum Cina bahawa jika kaum Cina mengundi DAP, mereka akan diperkasakan untuk menjadi penentu di negara ini.”

Chua begitu terdesak cuba meyakinkan dirinya dan rakyat Malaysia bahawa DAP memperjuangkan hudud PAS sehingga ke tahap berhujah bahawa hudud akan “mengurangkan korupsi” di Malaysia dan menjadikan Pilihan Raya Umum ke-13 sebagai pungutan suara bagi “hudud ala PAS”.

Chua betul. Ini adalah satu “pembohongan besar”, tetapi pembohongan besar yang dicipta oleh Chua sendiri bukannya DAP.

Pemimpin DAP tidak pernah berselindung daripada mengakui bahawa terdapat perbezaan di antara DAP dan PAS dalam persoalan-persoalan negara Islam dan hudud, malahan pemimpin PAS telah mengatakan secara terbuka bahawa mengundi PAS pada Pilihan Raya Umum ke -13 bukanlah undi untuk hudud, tetapi merupakan undian kepada perancangan bersama Pakatan Rakyat untuk menegakkan keadilan, memastikan berjalannya demokrasi, memulihkan kemandirian dan profesionalisme institusi-institusi penting negara yang dimusnahkan oleh UMNO/Barisan Nasional dan menggalakkan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama, kelas dan kawasan.

Pembohongan Chua yang paling mengarut adalah kononya pemimpin DAP memberitahu kaum Cina bahawa mereka adalah “penentu dalam negara ini” sedangkan ini tidak pernah menjadi pendirian DAP.

Ucapan Presiden MCA oleh Chua dipenuhi dengan pembohongan dan sikap tidak jujur.

Ketika mengatakan lapan daripada 11 negara yang melaksanakan hudud sebagai paling korup, adakah Chua berhenti seketika untuk mempertimbangkan mengapa sejak 17 tahun lalu (terutama 3 ½ tahun kebelakangan ini ketika Najib menjadi Perdana Menteri) Malaysia telah menjadi semakin korup, tewas kepada enam negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) bagi 2011 sedangkan enam belas tahun lalu, Malaysia mendahului semua negara-negara OIC dalam CPI TI 1996 dari segi pembangunan, kedaulatan hukum dan ketelusan?

Pada tahun 1996, Malaysia berada di kedudukan No.26 daripada 54 negara dengan skor 5.32 – mengatasi Jordan (No.30 – skor 4.89), Turki (No. 33 – Skor 3.54) dan Mesir (No. 41-  2.84).

Enam belas tahun kemudian, di dalam CPI TI 2011, Malaysia merundum ke kedudukan 60 dengan skor terendah 4.3 – tewas kepada enam negara OIC dan hanya satu kedudukan mengatasi Turki, seperti yang digambarkan di bawah:

Qatar – No. 22 (kedudukan)  7.2 (skor)
UAE   - 28                              (6.8)
Bahrain- 46                           (5.1)
Oman -  50                            (4.8)
Kuwait – 54                           (4.6)
Jordan – 56                           (4.5)
Arab Saudi – 57                   (4.4)
Malaysia – 60                       (4.3)
Turki  -   61                            (4.2)

Ini bukanlah  tindakan Chua paling mengejutkan ketika Persidangan MCA, tetapi tindakan beliau mempertahankan Timbalan Menteri Wanita MCA yang mendakwa PAS membenarkan wanita bukan Islam yang tidak menuruti kod pemakaian Islam dirogol.

Perasaan terkejut kepada ucapan Chua bertukar menjadi kasihan dan sedih melihatkan Presiden MCA sanggup menjadi sebegitu hina untuk menghamburkan pembohongan-pembohongan dan penipuan kerana terdesak memikirkan prospek Pilihan Raya Umum ke-13.

Adalah jelas MCA dan UMNO telah mengadakan “perjanjian syaitan” supaya masing-masing menyebarkan pembohongan dan penipuan untuk menakut-nakutkan pengundi Cina dan Melayu, kerana mereka menyimpulkan bahawa politik kebencian sedemikian adalah satu-satunya cara untuk melindungi dan memelihara kuasa UMNO/BN pada PRU13.

Pemimpin UMNO, terutamanya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang merasmikan Mesyuarat Agung MCA, tidak percaya dengan pembohongan dan penipuan MCA antaranya fitnah ke atas PAS dan Islam membenarkan bukan Islam dirogol.

Tetapi mereka terus membisu, seperti mana pemimpin MCA membisu walaupun mereka tidak percaya pembohongan UMNO bahawa DAP mahu mendirikan negara Kristian, memansuhkan pemerintahan Raja-Raja Melayu dan mendirikan republik.

Inilah “perjanjian Syaitan”. Tidak hairanlah mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir baru-baru ini membuat kenyataan – “Lebih baik syaitan yang dikenali berbanding malaikat yang tidak dikenali.”

Tidak ada pengakuan yang lebih benar tentang kewujudan 'perjanjian syaitan' UMNO/MCA menghasilkan politik paling jahat dalam sejarah negara, yang langsung tidak mempedulikan kebenaran dan keadilan, dalam keterdesakan politik UMNO/BN untuk kekal berkuasa pada PRU13.

Khir Toyo kena minta maaf juga pasal ini

http://www.utusankini.com/, 23 Okt 2012
SIAL PENYAPU
Adakah benar penyapu membawa sial atau pun sikap kita sendiri yang membawa "sial" sehinggakan kita tewas Pilihan Raya Umum ke 12 lalu?

Saya berkeyakinan sikap dan tindakan kitalah yang menjadi punca kekalahan tersebut. Marilah kita sama-sama berfikir untuk mengenal pasti sikap, tindakan dan pemikiran "sial" kita daripada kita "mensialkan" penyapu. Selagi kita tidak mampu bersikap jujur dan melakukan muhasabah dan menerima kelemahan diri sendiri, rakyat akan terus menolak kita.

Saya percaya yang menjadikan kita "sial" ialah sikap kita yang tidak mahu memahami masalah rakyat secara menyeluruh. Jika benar mahu kembali mendapat kepercayaan rakyat, kita perlulah membuang sikap "sial" kita ini. Jadilah pemimpin yang mendengar masalah rakyat dan bertindak meringankan bebanan mereka.

Usahlah kita menjadi seperti burung unta yang memasukkan kepala ke dalam pasir dan tidak mahu melihat punca sebenar kekalahan, tetapi terus mencari pelbagai alasan termasuklah menyalahkan orang lain!

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Perpaduan Melayu satu momokan?

Mohd Sayuti Omar, 23 Okt 2012
Tengah hari hari minggu kelmarin telah berlangsung satu perbincangan santai berhubung isu perpaduan Melayu. Perbincangan itu berlangsung sambil makan tengah hari di samping mengeratkan persaudaran sebangsa. Ia berlangsung di rumah tokoh politik veteran di ibu kota Kuala Lumpur. Saya percaya ia dianjurkan atas inisiatif tuan rumah itu.

Yang hadir adalah sekitar 35 orang yang terdiri dari cendekiawan dari berbagai disiplin ilmu. Ada pensyarah universiti, ahli politik, peniaga, akademik, perundangan, bekas editor akhbar dan sebagainya. Dua orang bekas Ketua Polis Negara juga turut sama hadir.

Satu kertas kerja mengenai perpaduan Melayu dibentangkan oleh seorang pensyarah kanan sebuah universiti. Tidak tahu pula apakah bahan dan isian kertas kerja berkenaan. Salinan pun tidak diedarkan. Ia dibentangkan secara santai sebagai bahan mengisi majlis perbincangan itu. Mungkin ia hanya sebagai intipati kepada perjumpaan itu atau sebagai bahan renungan bersama di kalangan yang hadir.

Menurut teman yang hadir, tidak ada apa-apa resolusi atau rumusan mengenai kertas kerja itu. Selepas pembentang mengemukakan pandangan mungkin hipotesis mengenai perpaduan Melayu, mereka yang hadir bertanya balas apa yang dibentangkan. Mungkin juga pertemuan itu mencari idea untuk mengadakan pertemuan lebih besar untuk membincang permasalahan perpaduan Melayu yang mereka merasakan makin terdesak.

Apapun terima kasih kita lafazkan atas usaha itu. Setidak-tidaknya masih ada lagi di kalangan bangsa Melayu yang cerdik - di luar batas politik memikirkan nasib dan masa depan bangsa. Menurut teman saya, seorang ahli politik yang hadir tidak begitu ghairah dengan perjumpaan itu. Beliau menganggap perbincangan mengenai perpaduan Melayu satu yang idealistik dan tidak mudah dizahirkan. Satu perbincangan yang tidak menjejak ke akar umbi sebenar mengenai permasalahan itu. Beliau tidak yakin soal perpaduan Melayu dari konteks politik dapat diselesaikan.

Saya agak bersetuju dengan pandangan ahli politik berkenaan. Saya sudah lama merasakan perbincangan mengenai perpaduan Melayu tidak lebih satu latihan mental (mental exercise) saja yang tidak mungkin mencapai matlamatnya. Jauh dari itu ia sebagai momokan untuk menakut atau memeranjatkan orang Melayu (bawahan dan tidak faham politik) agar kembali kepada asal. Itu yang saya nampak.

Kalau benar begitu, masalah perpaduan Melayu ia dijadikan modal politik semata-mata dan usaha untuk mengatasinya ia tidak membawa apa-apa kesan. Malahan pihak yang sudah faham dan mengerti isu itu dijadikan modal politik dan juga yang menerima asas agama adalah tonggak perpaduan sejati akan mengalpakan begitu saja.

Saya juga mengira selagi ada dua buah parti politik bernama Umno dan Pas perpaduan Melayu bukan senang untuk diwujudkan. Kedua-duanya berangkaian dengan bukan Melayu di mana rangkaian ini menjadi penghalang untuk mereka mengemenkan diri di satu tiang. Di celah-celah ini juga menyebabkan saya merasakan kepayahan untuk bangsa Melayu bersatu ialah kerana ia sengaja dipisahkan oleh pihak-pihak tertentu.

Pihak tertentu dimaksudkan rakan-rakan bangsa bukan Melayu dalam kelompok mereka ada kemungkinan memain jarum menyucuk agar bangsa Melayu senantiasa tegang kerana dengan cara itu mereka dapat terus membina kedudukan mereka agar terus kukuh.

Justeru jalan penyelesaian atau usaha untuk mencapai perpaduan ini saya yakin kedua parti ini perlu ditiadakan? Atau pun tegasnya orang-orang politik partian jangan berada dalam mana-mana wadah yang berusaha ke arah untuk memadukan perpaduan Melayu itu. Kerana kalau mereka ada mereka tetap akan mengutamakan agenda parti politik masing-masing daripada keutamaan-keutamaan lain termasuk soal perpaduan bangsa itu. Bila ini dominan maka hasrat itu akan memberai di pertengahan jalan.

Kedua, perpaduan Melayu boleh sahaja wujud apabila sudah ada kesedaran mendalam di kalangan orang Melayu yang rata-rata beragama Islam. Mereka harus kena diberi faham bahawa perpaduan hakiki ialah atas dasar agama bukan bangsa. Selagi soal agama, kulit kepada kehidupan itu diambil kira, maka selama itulah perpaduan tidak akan wujud. Dalam erti kata lain, kita kena berusaha membuang warna hijau dan biru dan cari satu formula bagaimana memutihkan antara dua warna yang senantiasa kontras itu.

Menutup catatan ini buat saya isu atau mauduk perpaduan Melayu tidak lebih dari dijadikan modal politik semata-mata bukan ia benar-benar untuk membina kekuatan Melayu. Perpaduan Melayu akan kuat dengan sendirinya apabila bangsa Melayu sudah ditimpa kiamat dunia. Tidak ada guna kesedaran mengenai Melayu ini wujud di kalangan beberapa kerat sahaja sedangkan yang lain sedikitpun tidak merasa apa-apa bahanan akan bahaya. 

Justeru bangsa Melayu harus ditimpa dengan musibah, kedahsyatan hidup ataupun diancam keaniayaan baru mereka (kita) akan teringat untuk bersatu dan saat itulah kita semua bangkit. Soalnya apakah kita masih mampu untuk bangun membela dan memperkuatkan diri sedangkan anggota kita sudah lemah? Pertanyaan ini akan terjawab selepas kita semua ditimpa musibah di atas kedegilan kita. - http://msomelayu.blogspot.com/

Rogol: Muslimat PAS sedia bincang dengan Wanita MCA

Anis Nazri, 23 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Pusat menawarkan sidang meja bulat kepada Wanita MCA bagi membolehkan isu berkaitan wanita Islam dibincangkan.

Ketua Penerangannya, Aiman Athirah al-Jundi (gambar) berkata sidang meja bulat itu boleh dianjurkan sekiranya Wanita MCA benar-benar tidak faham dan keliru berhubung soal aurat wanita, isu rogol dan zina dari perspektif Islam.

Sebaliknya, jika Wanita MCA sengaja mengelirukan masyarakat Cina tentang perkara tersebut, satu tindakan undang-undang akan diambil jika tidak memohon maaf.

Athirah berkata demikian, dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily, hari ini sebagai mengulas kenyataan Naib Pengerusi Wanita MCA, Heng Seai Kei berhubung kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Kemungkinan Heng tersilap dan terkhilaf kerana tidak memahami mantik serta seni bahasa Melayu itu, khususnya yang digunakan oleh Datuk Nik Aziz ketika mengulas soal aurat,  serta budaya mendedahkan aurat sehingga cenderung mengundang fitnah serta merangsang “manusia” yang melihatnya, berdasarkan kepada hukum fitrah manusia yang lemah dan mudah terangsang.

"Dan, kemungkinan juga Heng sebenarnya faham maksud sebenar ceramah Tuan Guru Nik Aziz, tetapi sengaja mengambil kesempatan itu bagi memesongkan fahaman masyarakat Cina yang masih 'diperbodohkan' MCA," kata beliau.

Tambah Athirah, jika benar Heng sengaja mengelirukan masyarakat Cina, maka beliau perlu memohon maaf secara terbuka kerana tuduhan itu sangat biadap, liar dan merosakkan perpaduan kaum dan agama yang sekian lama diusahakan, dipertahankan dan saling hormat-menghormati.

Namun, jika Heng benar-benar tidak faham, Muslimat PAS bersedia membantu mereka untuk lebih memahami dan menjernihkan kekeliruan ini.

"Islam itu agama rahmat (kasih sayang). Rogol dan zina jelas adalah dosa besar. Mana mungkin kita di dalam PAS mengatakan ianya boleh, apatah lagi menggalakkannya pula seperti mana tuduhan Heng, yang juga disokong oleh Presidennya, Datuk Seri Chua Soi Lek.

Muslimat bersedia menanggung semua perbelanjaan mengadakan sidang meja bulat ini dan kita jemput pimpinan dan penyokong kalangan Wanita MCA untuk hadir," tegas beliau.

Memandangkan Umno gagal menjalankan tanggungjawabnya bagi memastikan MCA faham dan menghormati agama Islam, kata Athirah maka Muslimat PAS sanggup mengambil tanggungjawab tersebut.

Dua hari lalu, Heng dilaporkan berkata PAS membenarkan merogol wanita bukan Islam sekiranya mereka tidak mematuhi kod etika pakaian Islam.

Heng membuat kesimpulan itu berdasarkan video lama Datuk Nik Aziz yang didakwa menyebut demikian tentang wan

Najib sudah bersedia menjadi pembangkang?

Harakahdaily, 23 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sudah seperti mula menerima hakikat bahawa BN akan kalah selepas PRU13.

“Gambaran ini diucapkan beliau dalam kenyataan-kenyataan terkini, seolah-olah membayangkan mereka akan kalah dan menjadi pembangkang selepas ini manakala Pakatan Rakyat akan meneraju kerajaan pula,” kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor.

Katanya, Najib melaungkan amaran bahawa rakyat mungkin tidak berpeluang untuk menukar kerajaan semula kepada BN sekiranya Pakatan Rakyat gagal menjalankan tugas sebagai Kerajaan Persekutuan.

“Katanya negara akan ‘hancur’ dalam tempoh lima tahun sekiranya PR mengambil alih pentadbiran negara. Negara boleh rosak merudum, ekonomi boleh lumpuh, saham boleh jatuh jika dengan PR. Najib menganggap jika BN kalah dalam PRU13 maka kiamatlah dunia ini.

“Najib mungkin memikirkan hanya beliau dan partinya sahaja layak memerintah negara. Beliau merasakan dalam negara ini hanya mereka sahaja memiliki pakar ekonomi, ahli politik serta strategis yang bijak pandai. Rakyat Malaysia yang lainnya semuanya dungu dan tidak tahu apa-apa,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Malahan kata beliau, Najib cuba membayangkan PR sama seperti BN atau mungkin lebih kejam daripada itu.

Hakikatnya, tegas Riduan PR jauh berbeza daripada BN, ibarat langit dengan bumi.

Tambahnya, tidak mungkin PR akan melakukan aksi yang sama seperti mereka dengan menutup ruang demokrasi yang terbuka, memenjarakan aktivis politik pembangkang, menyekat akses media, memperguna agensi kerajaan, merantai pegawai kerajaan, menggunakan pelbagai akta dan undang-undang bagi mengugut dan menakut-nakutkan rakyat.

Menurutnya, mustahil PR akan mufliskan ekonomi negara dengan amalan kronisme, monopoli, rasuah, korupsi, penyalahgunaan kuasa dan pelbagai penyelewengan sehingga merudumkan ekonomi negara seperti yang mereka lakukan.

Sebaliknya, ujar Riduan lagi PR dengan dasar perjuangannya berusaha membuka seluasnya ruang demokrasi sehingga tidak ada pihak yang dizalimi, parti-parti politik bebas menjalankan kegiatannya, mendapatkan akses media secara adil, mengisytiharkan tarikh pilihan raya umum lebih awal, tiada ugutan kepada penjawat awam, SPR dibersihkan, dan lain-lain lagi.

Menurut beliau, sebenarnya yang merasa paling gerun dan gusar sekarang ini bukan rakyat, kerana rakyat sudah bersedia menerima perubahan kerajaan.

Malah, ujarnya rakyat gembira dengan kehidupan selesa bersama PR di negeri Kedah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.

“Yang paling tergugat sekarang adalah Najib sendiri bersama dengan pasukannya kerana kekalahan akan membuatkan masa depan mereka dalam kegelapan,” katanya.

Soi Lek: Pemuda PAS desak pendirian Pemuda Umno

Harakahdaily, 23 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) hari ini bertindak menghantar satu surat kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan mendesak agar pergerakan pemuda parti itu menyatakan pendirian mereka berhubung dengan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang menghina Islam.
Antara isi kandungan surat tersebut adalah beberapa kenyataan yang pernah diucapkan oleh Chua Soi Lek yang didapati menghina dan merendah-rendahkan Islam.

Menurut Khairul Faizi selaku ketua delegasi DPPM ke ibu pejabat Umno di PWTC menyatakan, kenyataan daripada presiden dan beberapa pimpinan parti komponen di dalam Barisan Nasional itu agak keterlaluan dan melampau.

“Kenyataan beliau itu akan mengundang kemarahan seluruh umat Islam di Malaysia. Kita berasa sedih apabila Presiden Umno sendiri turut mendengar penghinaan tersebut tetapi beliau hanya mendiamkan diri dan tidak berkata apa-apa,” ujar beliau yang juga Setiausaha DPPM.

Beliau juga turut mengingatkan agar Pergerakan Pemuda Umno perlu memberikan pendirian yang jelas berhubung perkara itu.

“Mereka adalah parti yang dominan di dalam Barisan Nasional jadi, mereka perlu memainkan peranan yang besar untuk menentukan hala tuju mereka. Sekiranya mereka hanya mahu berdiam diri dan merasakan isu ini adalah politik daripada pihak pembangkang maka mereka perlu betanggungjawab di hadapan Allah dan terhadap umat Islam seluruhnya.

“Jika mereka gagal menyatakan sikap mereka dengan jelas maka mereka seolah-oah sanggup bersekongkol dengan MCA untuk menghina Islam,” tambah beliau lagi.

Turut serta Penolong Setiausaha 1 dan 3 DPPM, Yusapiza Yaacob dan Khairul Fahmi.

Surat tersebut telah diterima oleh Setiausaha Kerja Pemuda Umno, Mohd Sumali dan akan disampaikan kepada Khairy Jamaluddin.

Teruskan perjuangan Islam selepas saya tiada – TG Nik Aziz

Salmah Mat Husain, 23 Okt 2012
KOTA BHARU: Bagi Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kejayaan paling bererti sepanjang 22 tahun pentadbirannya apabila berjaya mengasingkan wang kerajaan daripada sistem riba.

“Paling cukup bererti bagi saya kerana kita berjaya mengasingkan wang kerajaan negeri daripada sistem riba dengan memindahkan kesemua wang dari bank yang tidak menepati syariat ke Bank Islam.

“Apa yang kita lakukan adalah mengikut garis panduan yang diajar Islam dan bukan pandai-pandai kita berbuat demikian,” katanya di sini.

Ekoran itu kata beliau menyebabkan beberapa wakil dari bank bertemu dengannya untuk menyatakan rasa kecewa berhubung tindakan kerajaan tersebut.

Ketika itu hanya Bank Islam sahaja yang tiada sistem kewangan berunsur riba di negara ini.

Menurutnya bermula dari situlah institusi kewangan lain di negara ini menubuhkan kaunter perbankan Islam sehingga berkembang pesat sekarang.

Begitu juga kata beliau sistem Ar-Rahn sehingga ditiru banyak pihak lain.

Ditanya konsep berkebajikan yang diuar-uarkan, katanya sebelum Kelantan melaksanakan dasar kebajikan, Islam sebenarnya agama berkebajikan.

“Bersesuaian dengan itu kita meneruskan program dan bantuan untuk membantu rakyat. Bantuan baja padi, al-It’aam, dividen Ladang Rakyat, skim Kifaalah, az Ziwaaj dan pelbagai lagi program kebajikan dilaksanakan untuk manfaat rakyat,” ujarnya.

Pada pertemuan itu beliau juga berharap generasi pelapis hari ini meneruskan perjuangan Islam apabila ketiadaannya nanti.

“Pemimpin lain hendaklah sambung dan teruskan perjuangan memarbatkan Islam. Syukur di Kelantan dan di negeri-negeri lain golongan profesional semakin ramai menyertai PAS termasuk juga di Sabah dan Sarawak.

“Ramai yang meninggalkan Umno dan menyertai PAS. Rakyat boleh lihat sendiri apa yang berlaku di Kelantan.

“Saya lebih pentingkan kehidupan yang mewah di akhirat berbanding di dunia sekarang. Saya tanamkan dalam jiwa saya, apabila meninggal dunia nanti saya pasti tanpa meninggalkan sebarang hutang.

“Ini sudah cukup bagi saya. Paling saya takut meninggalkan hutang di kedai runcit atau sebagainya,” katanya.

(Ikuti wawancara penuh bersama Menteri Besar Kelantan pada edisi Harakah cetak keluaran akan datang).

Tiada ulasan: