Umno-BN fobia hadapi PRU-13
Mohd Rashidi Hassan, | 15 Okt 2012 |
Antara tarikh yang popular diperkatakan di kalangan ahli-ahli parlimen (MP) adalah, pada 18 November 2012. Ada juga yang meneka Parlimen akan dibubarkan pada 11 November, ianya akan menjadi nombor 11.11.12. Malah ada yang suka bermain dengan angka iaitu 12.12.12.
Bagi kita, tarikh bila pun diadakan Pilihan Raya Umum (PRU), kita akan tetap hadapinya. Namun bagi sesetengah pihak, mereka masih percaya, nombor yang cantik atau nombor yang pelik-pelik, boleh membawa 'ong' (tuah).
Kebetulan baru-baru ini tatkala penulis berbual dengan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, kami terserempak dengan seorang Menteri dari Umno. Menteri tersebut kelihatan tergesa-gesa dan berjalan dengan ajak laju.
Namun melihat kami sedang duduk di lobi Parlimen, beliau berhenti, lalu menyapa Wahid dan kami bersalam-salaman.
"Bila hendak buat pilihan raya ni," tanya Wahid kepada beliau.
Lantas Menteri menjawab, "Dah dekat dah ni, macam dah nak bubar, kalau buat bulan November, macam tahun 1999, Terengganu you ambil balik." Kata Menteri kepada Wahid.
Lantas kedua-dua mereka ketawa terbahak-bahak, entah apa buat yang mereka geli hati.
Spekulasi mengenai tarikh PRU masih belum berakhir. Sama ada mereka bergurau atau serius, dua-dua pihak, sama ada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional, akan tetap menghadapi ujian yang paling getir.
Namun, pada pengamatan penulis ada kalanya gurauan orang politik, boleh menjadi kenyataan.
Jika kita melihat fenomena PRU, pada PRU 1999 yang diadakan pada bulan November tahun itu, PAS berjaya menyapu bersih 28 kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu, sehingga meninggalkan Umno empat kerusi sahaja.
Hampir sepuluh tahun sebelum itu, iaitu pada PRU yang diadakan pada bulan Oktober 1990, PAS dan Angkatan Perpaduan Ummah berjaya menyapu bersih keseluruhan kerusi Dun dan Parlimen di Kelantan.
Barangkali jika diadakan PRU ke-13 bulan Oktober atau November ini, bukan sahaja Terengganu, malah satu Malaysia pun BN belum tentu selamat.
Walaupun menentukan tarikh PRU itu hak PM, namun Najib dan seluruh pemimpin BN, tidak dapat menyembunyikan ketakutan dan kegelisahan mereka.
BN mengidap penyakit fobia. Mereka fobia kerana takut ditolak rakyat dari tampuk kuasa. Mereka fobia kerana gelisah dengan pelbagai masalah dalam dan skandal pemimpin, terbongkar satu demi satu.
Oleh sebab itu, selepas tiga minggu Parlimen bersidang, wakil-wakil rakyat BN sudah semakin kehilangan fungsi. Mereka semakin tumpul dan tidak berdaya melawan arus MP Pakatan Rakyat.
Hanya dua tiga orang sahaja MP BN yang berani bertembung, tetapi malangnya mereka sering menjadi 'ayam berak kapur' apabila hujah dangkal mereka dipatahkan satu persatu.
Ada banyak sebab mengapa MP BN sudah 'hilang daya tahan'. Pertama, kerana kegigihan Pakatan membongkarkan skandal rakan-rakan mereka seperti Dato' Seri Shahrizat Jalil.
Seorang lagi yang memalukan Umno-BN ialah MP Sabak Bernam, yang dijatuhkan hukuman penjara dan denda akibat jenayah memalsukan tuntutan.
Jadi mereka takut, jika mereka kuat melawan, skandal mereka pula akan terbongkar.
Kedua, kerana mereka tidak pasti dapat menjadi calon BN. Oleh kerana itu mereka fikir, mereka tidak perlu susah-susah melawan Pakatan.
Ketiga, mereka terpaksa berlawan sesama sendiri di peringkat bahagian. Puak-puak yang gila hendak jadi YB, senantiasa berada di sekeliling Najib.
Dan yang keempat, yang paling penting sekali, apabila sudah dapat menghidu bau Umno, yang bakal menjadi bangkai pada PRU akan datang.
Nampaknya MP BN sudah tidak banyak pilihan. Masa mereka sudah hampir tamat. Mereka harus memilih, sama ada hendak menggali kubur sendiri, atau berhijrah ke Pakatan Rakyat.
Berapa tahanan ISA terkini, bila dibebaskan
Harakahdaily, | 15 Okt 2012 |
KUALA LUMPUR:
Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd. Yusoff minta Menteri
Dalam Negeri menyatakan kedudukan terkini mangsa tahanan ISA yang masih
ditahan dan bila mereka akan dibebaskan setelah Akta ISA dihapuskan.
Beliau mengemukakan pertanyaan bagi jawan lisan itu di Dewan Rakyat, hari ini.
Pertanyaan-pertanyaan daripada ahli-ahli parlimen PAS hari ini sebagaimana di bawah.
Mohd. Nasir Zakaria [Padang Terap] minta Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air menyatakan:-
(a) tarif terkini elektrik untuk semua kategori pengguna; dan
(b) bila dan bagaimana pelarasan tarif dilakukan oleh TNB dan nyatakan tahun pelarasan dilakukan.
Muhammad Husain [Pasir Puteh] minta Menteri Kerja Raya menyatakan jenis bantuan yang diberikan bagi membantu Kerajaan negeri Kelantan membina lebuh raya Kota Bharu - Kuala Krai dan sebuah stadium bola sepak yang bersesuaian dengan keperluan negeri itu sekarang.
Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor] minta Perdana Menteri menyatakan tindakan Kerajaan mengenai kekhuatiran Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) tentang kedudukan bekalan (availability) perumahan yang mampu milik (affordable housing RM150,000-RM300,000) khususnya di Lembah Klang, sementara menyaksikan penggunaan tanah-tanah milik kerajaan membangunkan projek-projek mewah bersifat 'high-end' termasuk projek multi-bilion Tun Razak Exchange.
Datuk Taib Azamudden Md Taib [Baling] minta Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri menyatakan:-
(a) pencapaian yang telah diperoleh SME CORP Malaysia, SME Bank dan MARA dalam pembangunan IKS di Baling; dan
(b) senaraikan program-program usahawan dan kerjasama strategik jabatan-jabatan Kerajaan berkaitan bagi menjayakan pencapaian ini.
Salahuddin Ayub [Kubang Kerian] minta Menteri Luar Negeri menyatakan mengapa Kerajaan menyerahkan Blok L & M kepada Brunei Darussalam sedangkan dalam Production Sharing Contract Petronas dengan jelas menunjukkan bahawa Blok L dan M telah diberikan kepada Murphy Oil oleh Petronas untuk diterokai dan adakah penyerahan kepada Brunei itu berlaku kerana Petronas cuai atau adakah Kerajaan Malaysia yang melakukan kesalahan.
Tuan Mohd Firdaus bin Jaafar [Jerai] minta Menteri Pengangkutan menyatakan berapakah jumlah pelaburan dua (2) syarikat yang mengendalikan pemasangan kamera untuk Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di seluruh negara.
Beliau mengemukakan pertanyaan bagi jawan lisan itu di Dewan Rakyat, hari ini.
Pertanyaan-pertanyaan daripada ahli-ahli parlimen PAS hari ini sebagaimana di bawah.
Mohd. Nasir Zakaria [Padang Terap] minta Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air menyatakan:-
(a) tarif terkini elektrik untuk semua kategori pengguna; dan
(b) bila dan bagaimana pelarasan tarif dilakukan oleh TNB dan nyatakan tahun pelarasan dilakukan.
Muhammad Husain [Pasir Puteh] minta Menteri Kerja Raya menyatakan jenis bantuan yang diberikan bagi membantu Kerajaan negeri Kelantan membina lebuh raya Kota Bharu - Kuala Krai dan sebuah stadium bola sepak yang bersesuaian dengan keperluan negeri itu sekarang.
Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor] minta Perdana Menteri menyatakan tindakan Kerajaan mengenai kekhuatiran Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) tentang kedudukan bekalan (availability) perumahan yang mampu milik (affordable housing RM150,000-RM300,000) khususnya di Lembah Klang, sementara menyaksikan penggunaan tanah-tanah milik kerajaan membangunkan projek-projek mewah bersifat 'high-end' termasuk projek multi-bilion Tun Razak Exchange.
Datuk Taib Azamudden Md Taib [Baling] minta Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri menyatakan:-
(a) pencapaian yang telah diperoleh SME CORP Malaysia, SME Bank dan MARA dalam pembangunan IKS di Baling; dan
(b) senaraikan program-program usahawan dan kerjasama strategik jabatan-jabatan Kerajaan berkaitan bagi menjayakan pencapaian ini.
Salahuddin Ayub [Kubang Kerian] minta Menteri Luar Negeri menyatakan mengapa Kerajaan menyerahkan Blok L & M kepada Brunei Darussalam sedangkan dalam Production Sharing Contract Petronas dengan jelas menunjukkan bahawa Blok L dan M telah diberikan kepada Murphy Oil oleh Petronas untuk diterokai dan adakah penyerahan kepada Brunei itu berlaku kerana Petronas cuai atau adakah Kerajaan Malaysia yang melakukan kesalahan.
Tuan Mohd Firdaus bin Jaafar [Jerai] minta Menteri Pengangkutan menyatakan berapakah jumlah pelaburan dua (2) syarikat yang mengendalikan pemasangan kamera untuk Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di seluruh negara.
Bajet untuk golongan menengah dan atasan
Harakahdaily, | 15 Okt 2012 |
KUALA LUMPUR:
Bajet 2013 kerajaan BN dianggap lebih memberikan manafaat kepada
golongan pertengahan dan atasan berbanding dengan golongan bawahan, kata
penganalisis kewangan Islam.
Firma konsultan Kewangan Islam, Daya Fikir, dalam analisa mereka mendapati, ptongan bayaran 20 peratus untuk pemimjam PTPTN yang membuat bayaran sekalugus adalah contoh yang paling ketara.
Ini kerana, hanya golongan pertengahan dan berada saja mampu membuat bayaran ini sedangkan golongan bawahan tidak mempunyai wang untuk membayarnya sekaligus.
Firma ini juga berkata,secara umumnya Bajet 2013 adalah lebih bersifat mesra peniaga dan kelompok menengah atasan.
"Asasnya, sebahagian besar daripada 130 inisiatif dan peruntukan yang telah digariskan dilihat lebih memberikan manafaat yang signifikan kepada golongan tersebut secara jangka panjang, samada secara langsung dan tidak langsung," kata firma itu.
Kedua, inisiatif potongan cukai kepada semua pendapatan yang diperolehi daripada aktiviti pelaburan (angel investor) yang dilakukan secara tunai dalam syarikat-syarikat untuk tujuan pengembangan perniagaan.
"Pada asasnya baik untuk perkembangan ekonomi (economic growth), namun kesannya dilihat tidak akan begitu menyeluruh, yang pastinya fokus pelaburan kelak hanya akan tertumpu kepada segmen industri dan perniagaan tertentu sahaja, yang dianggap menguntungkan.
"Jika ini berlaku, dibimbangi jurang pendapatan dan status dalam masyarakat akan makin terjarak," kata analisa firma itu.
Berikut adalah analisa penuh Daya Fikir Solution yang ditulis oleh dua orang rakan kongsinya iaitu Abdul Hadi Bin Jusoh dan Hashim Bin Ahmad Shiyuti.
Bajet 2013, satu penghayatan
Saban tahun, pimpinan tertinggi negara akan membentangkan perancangan negara yang akan dilaksanakan pada tahun yang berikutnya. Antara pembentangan dan pengumuman formal yang terbesar adalah bajet tahunan yang mana ianya merupakan rumusan tentang perancangan dan peruntukan kewangan negara yang bersifat komprehensif dan inklusif.
Jabatan-jabatan kerajaan dan agensi-agensi yang berkaitan dipertanggungjawabkan sebagai pelaksana segala intipati yang termaktub di dalamnya. Dengan kata lain, hala tuju dan wawasan negara akan diterjemahkan berdasarkan perlaksanaan pelan induk ini.
Pada tahun ini, Bajet 2013 telah dibentangkan pada September 2012 yang mana pada dasarnya adalah bajet yang amat dinanti-nantikan oleh semua pihak termasuklah kalangan professional, pelabur-pelabur luar dan dalam negeri, firma-firma perniagaan, begitu juga kalangan ahli-ahli politik dan rakyat jelata dari fahaman dan aliran politik yang berlainan.
Ini kerana, ianya adalah antara gerbang persepsi utama yang dianggap sebagai penentu bagi memikat dan menambat hati hati rakyat untuk terus memberikan mandat kepada kerajaan yang sedia ada untuk terus memerintah, baik di peringkat persekutuan mahupun di peringkat negeri.
Untuk bajet kali ini, pihak kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 251.6 bilion dengan tema ‘memakmurkan Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati. Daripada angka tersebut, sejumlah RM 201.9 bil telah diperuntukkan untuk tujuan perbelanjaan mengurus dan selebihnya untuk perbelanjaan pembangunan.
Sasaran defisit bajet kali ini dianggarkan menyusut sebanyak 0.5% kepada 4.0% berbanding tahun 2012. Dari segi pendapatan, hasil kerajaan dilihat mengalami sedikit anjakan menaik daripada RM 207 bil (2012) kepada RM 208.6 bil (2013).
Begitu juga dengan liabiliti subsidi yang juga dilihat mengalami sedikit peningkatan kepada RM 33.2 bil, setelah mengambil kira pengurangan kadar subsidi gula sebanyak RM 0.20 sekilogram.
Justeru, Daya Fikir Solutions (Daya Fikir) telah mengambil inisiatif untuk menganalisis bajet pada kali ini secara menyeluruh dan di luar kotak pemikiran yang bersifat politik kepartian, agar timbang tara yang selayaknya dapat dizahirkan serta lebih berpijak kepada bumi yang nyata.
Mesra golongan atasan
Secara umumnya Bajet 2013 adalah lebih bersifat mesra peniaga dan kelompok menengah atasan. Asasnya, sebahagian besar daripada 130 inisiatif dan peruntukan yang telah digariskan dilihat lebih memberikan manafaat yang signifikan kepada golongan tersebut secara jangka panjang, samada secara langsung dan tidak langsung.
Walaubagaimanapun, tidak dinafikan wujud juga inisiatif yang dilihat memberikan impak positif kepada banyak pihak, khususnya kepada rakyat kebanyakan. Untuk itu, Daya Fikir secara rumusannya berpandangan:
Pertama, inisiatif pemberian diskaun sebanyak 20% bagi pembayar hutang PTPTN yang dibuat secara sekaligus (lump-sum) dalam tempoh setahun dan 10% kepada mereka yang dapat melunaskan secara istiqamah dalam tempoh setahun mendatang.
Adalah dijangkakan hanya mereka yang berada di dalam braket zon keselesaan dan berkemampuan sahaja, yang akan menerima tempias daripada manafaat ini.
Bagi kelompok rakyat kebanyakan, mereka mampu berbuat demikian hanyalah melalui pinjaman peribadi dengan mana-mana insitusi perbankan dan kewangan yang sudah tentu kadar bayaran baliknya hampir menyamai sekali ganda dengan jumlah pinjaman yang telah dibuat.
Justeru, jika dihitung hutang peminjam PTPTN sebenarnya akan bertambah, walaupun secara relatifnya hutang mereka dengan PTPTN telah dianggap langsai.
Kaedah ini dilihat praktikal untuk dilaksanakan, pertamanya, pihak bank dan institusi kewangan perlulah menyediakan satu pakej pembayaran balik yang lebih rendah berbanding kadar yang sedia ada, khusus kepada peminjam yang ingin melangsaikan hutang PTPTN.
Keduanya, kaedah pelangsaian mesti dibuat secara terus kepada PTPTN, tidak melalui peminjam. Signifikannya, untuk mengelakkan wang daripada pinjaman peribadi tersebut terlepas ke pasaran akibat sikap tidak berdisiplin peminjam, yang seterusnya akan menyumbang kepada anjakan menaik kadar inflasi.
Potongan Cukai
Kedua, inisiatif potongan cukai kepada semua pendapatan yang diperolehi daripada aktiviti pelaburan (angel investor) yang dilakukan secara tunai dalam syarikat-syarikat untuk tujuan pengembangan perniagaan.
Pada asasnya baik untuk perkembangan ekonomi (economic growth), namun kesannya dilihat tidak akan begitu menyeluruh, yang pastinya fokus pelaburan kelak hanya akan tertumpu kepada segmen industri dan perniagaan tertentu sahaja, yang dianggap menguntungkan.
Jika ini berlaku, dibimbangi jurang pendapatan dan status dalam masyarakat akan makin terjarak. Sewajarnya, cukai tersebut masih perlu dikenakan tetapi pada kadar yang lebih rendah, yang mana hasil daripada cukai tersebut dapat digunakan untuk mengurangkan kadar harga barangan yang bersifat keperluan dalam ekonomi, iaitu melalui pemberian subsidi langsung secara telus kepada pihak pengeluar berdasarkan kepada jumlah pengeluaran sebenar (real output).
Secara signifikan, pengurangan harga barang keperluan akan meningkatan jumlah pendapatan boleh guna rakyat yang seterusnya akan menjana ekonomi melalui peningkatan perbelanjaan dan jumlah simpanan isirumah, yang akan mengalir masuk ke dalam ekonomi.
Pengecualian cukai
Ketiga, pengecualian cukai aliran pendapatan kepada syarikat insurans dan takaful keluarga yang menguruskan skim anuiti.
Kesannya juga dilihat tidak begitu menyeluruh dan tidak memberikan kesan langsung kepada rakyat di peringkat akar umbi, terutamanya mereka yang tidak mempunyai aliran pendapatan yang tetap.
Tambahan, dalam suasana ekonomi global yang makin tidak menentu ini. Walaupun begitu, memang tidak dinafikan, inisiatif ini akan menyuntik nilai pelaburan dalam ekonomi oleh syarikat-syarikat insurans dan takaful.
Namun, ianya dibimbangi akan tertumpu kepada segmen pelaburan yang hanya berupaya memberikan pulangan keuntungan yang lebih signifikan kepada mereka. Dan, mana-mana segmen pelaburan yang lebih bersifat tanggungjawab sosial akan terpinggir.
Keempat, asasnya strategi suntikan langsung kepada lokasi yang berpenyakit mampu mempercepatkan dan meringankan bebanan penyakit seseorang.
Relatifnya, suntikan bantuan terus kewangan melalui skim BR1M kepada rakyat yang memerlukan adalah amat bermakna kerana ia mampu meringankan bebanan kewangan mereka, walaupun secara jangka pendek.
Namun, dalam keghairahan meraikan pemberian ini, Daya Fikir melihat inisiatif spesifik untuk meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat dan kuasa beli secara jangka panjang adalah juga perlu menjadi prioriti pihak kerajaan. Tindakan ini perlu dilaksana secara seiringan dengan suntikan terus yang dilaksanakan itu.
Jika tidak, dikemudian hari rakyat hanya akan terkesan dengan anjakan kenaikan pendapatan yang tidak selari dengan kenaikan harga barang.
Pendidikan
Kelima, peruntukan yang besar untuk pendidikan adalah amat digalakkan selaku tunjang kepada pembangunan negara pada masa hadapan, yang mana amat bergantung kepada corak dan amalan sistem pendidikan hari ini.
Pendidikan dianggap sebagai baja yang menyuburkan benih masyarakat yang disemai untuk menghasilkan buah dan baka yang baik pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit kekurangan yang memerlukan penambahbaikan yang ketara perlu dilaksanakan.
Peruntukan spesifik bagi memajukan Sekolah Agama (kerajaan dan rakyat) perlu diwujudkan dengan nilai yang sekurang-kurangnya menyamai dengan peruntukan sekolah-sekolah lain sebagaimana yang disebut di dalam bajet 2013.
Peruntukan khas bagi pendidikan agama adalah diperlukan bagi membolehkan pendidikan agama dilakukan secara seiringan dalam menghasilkan generasi yang bersifat kamil dan sempurna dari segi akademik dan akhlak.
Generasi yang seimbang dari duniawi dan ukhurawi akan memantapkan lagi pengukuhan ketamadunan dan menyiapkan sumber insan yang lebih kompetitif bagi bersaing dengan kuasa baru ekonomi dunia seperti China dan India.
Perumahan
Keenam, perancangan kerajaan bagi melaksanakan skim rumah mampu milik merupakan satu cadangan yang amat signifikan. Namun, jika tidak kena cara perlaksanaannya ia hanya akan menjurus kepada ‘spekulasi hartanah’ yang seterusnya akan menyumbang kepada kenaikan luar jangka harga hartanah kediaman sehingga pada satu tahap, tidak mencerminkan harga sebenarnya.
Ia kesan daripada jumlah rumah yang ditawarkan begitu terhad di pasaran, sedangkan permintaannya begitu tinggi. Dengan jumlah 123,000 rumah yang ditawarkan, adalah amat mustahil untuk memenuhi populasi yang makin membesar, khususnya di kawasan-kawasan strategik seperti di Lembah Kelang yang berkepadatan penduduk hampir 7 juta.
Akhirnya, ia hanya akan membuka ruang kepada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk meraih keuntungan mudah yang lumayan bersandarkan spekulasi hartanah ini. Hakikatnya, ia boleh dilakukan iaitu dengan meletakkan syarat-syarat tertentu kepada pembeli seperti tidak boleh menjualnya semula dalam tempoh 5 – 10 tahun.
Jika ini tidak dapat dielakkan, pembeli perlu mendapat kelulusan khas daripada pihak kerajaan dan hendaklah dijual pada harga yang tidak melebihi 5-10% daripada harga asal.
Dari sudut pembiayaan pula, skim rumah pertama secara praktikalnya sukar dilaksanakan, kerana hakikatnya tidak ramai yang layak untuk mendapatkan pembiyaan setelah ditolak dengan pelbagai komitmen lain seperti kereta dan pinjaman peribadi.
Dan, cadangan untuk mengecualikan pembeli rumah pertama ini dikalangan generasi daripada proses penyemakan CTOS dan CCRIS adalah satu cadangan yang tidak praktikal.
Ia bukan setakat memberikan tekanan kewangan dan bebanan risiko kepada institusi peminjam, malah juga kepada rakyat, sekiranya berlaku kemerunduman ekonomi yang teruk, yang tak dijangka.
Cukai majikan
Ketujuh, pengecualian cukai kepada majikan yang menyediakan pusat asuhan kanak-kanak di tempat kerja dianggap sebagai satu cadangan yang baik, kerana ia akan menggalakkan lebih ramai wanita memasuki pasaran kerja dan mengurangkan kewujudan pusat-pusat asuhan yang tidak berdaftar.
Ia juga akan memberikan kesan menaik kepada jumlah pendapatan isirumah yang seterusnya memberikan impak positif kepada aliran ekonomi.
Kelapan, pemberian insentif kepada pihak yang mengeluarkan Agro-Sukuk, Sukuk Runcit dan Bon Runcit akan merancakkan lagi pasaran modal, khususnya pasar modal Islam sebagai alternatif untuk mendapatkan dana kos yang lebih kompetitif.
Selain itu, ia dianggap sebagai nafas baru kepada segmen pertanian Negara untuk berkembang dengan lebih rancak lagi. Untuk lebih merancakkannya lagi, program kesedaran dan pendidikan pelaburan sukuk / bon ini perlu diperluaskan ke seluruh Negara melalui agensi yang sedia ada.
Cukai Pendapatan
Kesembilan, pengurangan 1% cukai pendapatan adalah satu langkah yang baik, walaupun ia dianggap begitu kecil. Namun, ia sedikit sebanyak dapat meningkatkan jumlah pendapatan boleh guna rakyat.
Walaubagaimanapun, ianya juga perlu seiringan dengan anjakan menaik harga barangan dalam pasaran. Jika tidak, ia hanya berlalu tanpa memberikan apa-apa kesan yang signifikan.
Akhir sekali, kita menyambut baik cadangan pihak kerajaan untuk memberikan diskaun tambang kepada pengguna KTM yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.
Namun, pada masa yang sama kita mencadangkan agar diskaun ini diperluaskan ke aliran pengangkutan awam yang lain, khususnya yang ditadbir urus oleh Syarikat Prasana Negara Berhad.
Begitu juga dalam soal kecekapan dan mutu perkhidmatan, ia juga perlu sentiasa ditambah-baik dari semasa ke samasa, walaupun aliran tunai masuk mereka kemungkinan akan mengalami sedikit penyusutan, yang seterusnya menjejaskan keuntungan syarikat.
Di samping itu, untuk menyemarakkan lagi usaha ini, semua tempat letak di kawasan KTM dan aliran pengangkutan awam yang lain perlu disediakan secara percuma.
Sebagai kesimpulannya, bajet 2013 boleh dianggap sebagai positif tetapi, memerlukan beberapa penambahbaikan dari segi intipati, perlaksanaan dan penguatkuasaannya, agar matlamat yang dicadangkan dapat dilaksanakan dengan lebih tuntas dan tidak hanya tertumpu kepada kelompok-kelompok tertentu semata-mata.
Ibarat kata pepatah Melayu ‘alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan’. Biarapapun persepsi pelbagai pihak terhadap bajet kali ini, amanah rakyat perlu ditunaikan, dan janji mesti ditepati untuk kesejahteraan rakyat.
Wassalam @ Daya Fikir
----------------------------------------------------
Penulis: Abdul Hadi Bin Jusoh dan Hashim Bin Ahmad Shiyuti
(Shura atau parlimen Arab Saudi sedia untuk menerima ahli wanita)
RIYADH: Sumber peringkat tinggi Majlis Syura Saudi memberitahu Asharq Al-Awsat bahawa prosedur pentadbiran dan sokongan logistik yang diperlukan untuk wanita menyertai Majlis Shura sesi seterusnya akan disiapkan tidak lama lagi.
Menurut sumber, jawatankuasa berkenaan sedang membuat persiapan untuk menyerahkan laporan mengenai penerimaan wanita sebagai ahli, dan telah memperuntukkan kawasan-kawasan tertentu dalam bangunan Majlis Shura, supaya ahli-ahli wanita dapat melaksanakan tugas mereka dengan selesa.
Sumber juga mendedahkan bahawa selain ahli Shura, tenaga kerja wanita yang akan dilantik di Majlis Shura termasuk; setiausaha, pentadbir, perhubungan awam, pembantu penyelidikan, di samping penasihat wanita.
Pelaksanaan oleh Majlis Syura ini adalah selaras dengan dekri diraja yang dikeluarkan awal tahun ini oleh Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Abdullah Bin Abdulaziz yang membenarkan penyertaan wanita di Majlis Syura dan majlis perbandaran, serta hak mengundi yang sama.
Panggilan untuk membuka penyertaan Majlis Syura Saudi kepada wanita mengundang pelbagai reaksi sokongan dan penolakan.
Penyokong dekri percaya bahawa ia akan memberi wanita Saudi suara yang lebih kuat untuk menyampaikan isu-isu berkaitan mereka tanpa sebarang halangan.
Firma konsultan Kewangan Islam, Daya Fikir, dalam analisa mereka mendapati, ptongan bayaran 20 peratus untuk pemimjam PTPTN yang membuat bayaran sekalugus adalah contoh yang paling ketara.
Ini kerana, hanya golongan pertengahan dan berada saja mampu membuat bayaran ini sedangkan golongan bawahan tidak mempunyai wang untuk membayarnya sekaligus.
Firma ini juga berkata,secara umumnya Bajet 2013 adalah lebih bersifat mesra peniaga dan kelompok menengah atasan.
"Asasnya, sebahagian besar daripada 130 inisiatif dan peruntukan yang telah digariskan dilihat lebih memberikan manafaat yang signifikan kepada golongan tersebut secara jangka panjang, samada secara langsung dan tidak langsung," kata firma itu.
Kedua, inisiatif potongan cukai kepada semua pendapatan yang diperolehi daripada aktiviti pelaburan (angel investor) yang dilakukan secara tunai dalam syarikat-syarikat untuk tujuan pengembangan perniagaan.
"Pada asasnya baik untuk perkembangan ekonomi (economic growth), namun kesannya dilihat tidak akan begitu menyeluruh, yang pastinya fokus pelaburan kelak hanya akan tertumpu kepada segmen industri dan perniagaan tertentu sahaja, yang dianggap menguntungkan.
"Jika ini berlaku, dibimbangi jurang pendapatan dan status dalam masyarakat akan makin terjarak," kata analisa firma itu.
Berikut adalah analisa penuh Daya Fikir Solution yang ditulis oleh dua orang rakan kongsinya iaitu Abdul Hadi Bin Jusoh dan Hashim Bin Ahmad Shiyuti.
Bajet 2013, satu penghayatan
Saban tahun, pimpinan tertinggi negara akan membentangkan perancangan negara yang akan dilaksanakan pada tahun yang berikutnya. Antara pembentangan dan pengumuman formal yang terbesar adalah bajet tahunan yang mana ianya merupakan rumusan tentang perancangan dan peruntukan kewangan negara yang bersifat komprehensif dan inklusif.
Jabatan-jabatan kerajaan dan agensi-agensi yang berkaitan dipertanggungjawabkan sebagai pelaksana segala intipati yang termaktub di dalamnya. Dengan kata lain, hala tuju dan wawasan negara akan diterjemahkan berdasarkan perlaksanaan pelan induk ini.
Pada tahun ini, Bajet 2013 telah dibentangkan pada September 2012 yang mana pada dasarnya adalah bajet yang amat dinanti-nantikan oleh semua pihak termasuklah kalangan professional, pelabur-pelabur luar dan dalam negeri, firma-firma perniagaan, begitu juga kalangan ahli-ahli politik dan rakyat jelata dari fahaman dan aliran politik yang berlainan.
Ini kerana, ianya adalah antara gerbang persepsi utama yang dianggap sebagai penentu bagi memikat dan menambat hati hati rakyat untuk terus memberikan mandat kepada kerajaan yang sedia ada untuk terus memerintah, baik di peringkat persekutuan mahupun di peringkat negeri.
Untuk bajet kali ini, pihak kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 251.6 bilion dengan tema ‘memakmurkan Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati. Daripada angka tersebut, sejumlah RM 201.9 bil telah diperuntukkan untuk tujuan perbelanjaan mengurus dan selebihnya untuk perbelanjaan pembangunan.
Sasaran defisit bajet kali ini dianggarkan menyusut sebanyak 0.5% kepada 4.0% berbanding tahun 2012. Dari segi pendapatan, hasil kerajaan dilihat mengalami sedikit anjakan menaik daripada RM 207 bil (2012) kepada RM 208.6 bil (2013).
Begitu juga dengan liabiliti subsidi yang juga dilihat mengalami sedikit peningkatan kepada RM 33.2 bil, setelah mengambil kira pengurangan kadar subsidi gula sebanyak RM 0.20 sekilogram.
Justeru, Daya Fikir Solutions (Daya Fikir) telah mengambil inisiatif untuk menganalisis bajet pada kali ini secara menyeluruh dan di luar kotak pemikiran yang bersifat politik kepartian, agar timbang tara yang selayaknya dapat dizahirkan serta lebih berpijak kepada bumi yang nyata.
Mesra golongan atasan
Secara umumnya Bajet 2013 adalah lebih bersifat mesra peniaga dan kelompok menengah atasan. Asasnya, sebahagian besar daripada 130 inisiatif dan peruntukan yang telah digariskan dilihat lebih memberikan manafaat yang signifikan kepada golongan tersebut secara jangka panjang, samada secara langsung dan tidak langsung.
Walaubagaimanapun, tidak dinafikan wujud juga inisiatif yang dilihat memberikan impak positif kepada banyak pihak, khususnya kepada rakyat kebanyakan. Untuk itu, Daya Fikir secara rumusannya berpandangan:
Pertama, inisiatif pemberian diskaun sebanyak 20% bagi pembayar hutang PTPTN yang dibuat secara sekaligus (lump-sum) dalam tempoh setahun dan 10% kepada mereka yang dapat melunaskan secara istiqamah dalam tempoh setahun mendatang.
Adalah dijangkakan hanya mereka yang berada di dalam braket zon keselesaan dan berkemampuan sahaja, yang akan menerima tempias daripada manafaat ini.
Bagi kelompok rakyat kebanyakan, mereka mampu berbuat demikian hanyalah melalui pinjaman peribadi dengan mana-mana insitusi perbankan dan kewangan yang sudah tentu kadar bayaran baliknya hampir menyamai sekali ganda dengan jumlah pinjaman yang telah dibuat.
Justeru, jika dihitung hutang peminjam PTPTN sebenarnya akan bertambah, walaupun secara relatifnya hutang mereka dengan PTPTN telah dianggap langsai.
Kaedah ini dilihat praktikal untuk dilaksanakan, pertamanya, pihak bank dan institusi kewangan perlulah menyediakan satu pakej pembayaran balik yang lebih rendah berbanding kadar yang sedia ada, khusus kepada peminjam yang ingin melangsaikan hutang PTPTN.
Keduanya, kaedah pelangsaian mesti dibuat secara terus kepada PTPTN, tidak melalui peminjam. Signifikannya, untuk mengelakkan wang daripada pinjaman peribadi tersebut terlepas ke pasaran akibat sikap tidak berdisiplin peminjam, yang seterusnya akan menyumbang kepada anjakan menaik kadar inflasi.
Potongan Cukai
Kedua, inisiatif potongan cukai kepada semua pendapatan yang diperolehi daripada aktiviti pelaburan (angel investor) yang dilakukan secara tunai dalam syarikat-syarikat untuk tujuan pengembangan perniagaan.
Pada asasnya baik untuk perkembangan ekonomi (economic growth), namun kesannya dilihat tidak akan begitu menyeluruh, yang pastinya fokus pelaburan kelak hanya akan tertumpu kepada segmen industri dan perniagaan tertentu sahaja, yang dianggap menguntungkan.
Jika ini berlaku, dibimbangi jurang pendapatan dan status dalam masyarakat akan makin terjarak. Sewajarnya, cukai tersebut masih perlu dikenakan tetapi pada kadar yang lebih rendah, yang mana hasil daripada cukai tersebut dapat digunakan untuk mengurangkan kadar harga barangan yang bersifat keperluan dalam ekonomi, iaitu melalui pemberian subsidi langsung secara telus kepada pihak pengeluar berdasarkan kepada jumlah pengeluaran sebenar (real output).
Secara signifikan, pengurangan harga barang keperluan akan meningkatan jumlah pendapatan boleh guna rakyat yang seterusnya akan menjana ekonomi melalui peningkatan perbelanjaan dan jumlah simpanan isirumah, yang akan mengalir masuk ke dalam ekonomi.
Pengecualian cukai
Ketiga, pengecualian cukai aliran pendapatan kepada syarikat insurans dan takaful keluarga yang menguruskan skim anuiti.
Kesannya juga dilihat tidak begitu menyeluruh dan tidak memberikan kesan langsung kepada rakyat di peringkat akar umbi, terutamanya mereka yang tidak mempunyai aliran pendapatan yang tetap.
Tambahan, dalam suasana ekonomi global yang makin tidak menentu ini. Walaupun begitu, memang tidak dinafikan, inisiatif ini akan menyuntik nilai pelaburan dalam ekonomi oleh syarikat-syarikat insurans dan takaful.
Namun, ianya dibimbangi akan tertumpu kepada segmen pelaburan yang hanya berupaya memberikan pulangan keuntungan yang lebih signifikan kepada mereka. Dan, mana-mana segmen pelaburan yang lebih bersifat tanggungjawab sosial akan terpinggir.
Keempat, asasnya strategi suntikan langsung kepada lokasi yang berpenyakit mampu mempercepatkan dan meringankan bebanan penyakit seseorang.
Relatifnya, suntikan bantuan terus kewangan melalui skim BR1M kepada rakyat yang memerlukan adalah amat bermakna kerana ia mampu meringankan bebanan kewangan mereka, walaupun secara jangka pendek.
Namun, dalam keghairahan meraikan pemberian ini, Daya Fikir melihat inisiatif spesifik untuk meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat dan kuasa beli secara jangka panjang adalah juga perlu menjadi prioriti pihak kerajaan. Tindakan ini perlu dilaksana secara seiringan dengan suntikan terus yang dilaksanakan itu.
Jika tidak, dikemudian hari rakyat hanya akan terkesan dengan anjakan kenaikan pendapatan yang tidak selari dengan kenaikan harga barang.
Pendidikan
Kelima, peruntukan yang besar untuk pendidikan adalah amat digalakkan selaku tunjang kepada pembangunan negara pada masa hadapan, yang mana amat bergantung kepada corak dan amalan sistem pendidikan hari ini.
Pendidikan dianggap sebagai baja yang menyuburkan benih masyarakat yang disemai untuk menghasilkan buah dan baka yang baik pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit kekurangan yang memerlukan penambahbaikan yang ketara perlu dilaksanakan.
Peruntukan spesifik bagi memajukan Sekolah Agama (kerajaan dan rakyat) perlu diwujudkan dengan nilai yang sekurang-kurangnya menyamai dengan peruntukan sekolah-sekolah lain sebagaimana yang disebut di dalam bajet 2013.
Peruntukan khas bagi pendidikan agama adalah diperlukan bagi membolehkan pendidikan agama dilakukan secara seiringan dalam menghasilkan generasi yang bersifat kamil dan sempurna dari segi akademik dan akhlak.
Generasi yang seimbang dari duniawi dan ukhurawi akan memantapkan lagi pengukuhan ketamadunan dan menyiapkan sumber insan yang lebih kompetitif bagi bersaing dengan kuasa baru ekonomi dunia seperti China dan India.
Perumahan
Keenam, perancangan kerajaan bagi melaksanakan skim rumah mampu milik merupakan satu cadangan yang amat signifikan. Namun, jika tidak kena cara perlaksanaannya ia hanya akan menjurus kepada ‘spekulasi hartanah’ yang seterusnya akan menyumbang kepada kenaikan luar jangka harga hartanah kediaman sehingga pada satu tahap, tidak mencerminkan harga sebenarnya.
Ia kesan daripada jumlah rumah yang ditawarkan begitu terhad di pasaran, sedangkan permintaannya begitu tinggi. Dengan jumlah 123,000 rumah yang ditawarkan, adalah amat mustahil untuk memenuhi populasi yang makin membesar, khususnya di kawasan-kawasan strategik seperti di Lembah Kelang yang berkepadatan penduduk hampir 7 juta.
Akhirnya, ia hanya akan membuka ruang kepada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk meraih keuntungan mudah yang lumayan bersandarkan spekulasi hartanah ini. Hakikatnya, ia boleh dilakukan iaitu dengan meletakkan syarat-syarat tertentu kepada pembeli seperti tidak boleh menjualnya semula dalam tempoh 5 – 10 tahun.
Jika ini tidak dapat dielakkan, pembeli perlu mendapat kelulusan khas daripada pihak kerajaan dan hendaklah dijual pada harga yang tidak melebihi 5-10% daripada harga asal.
Dari sudut pembiayaan pula, skim rumah pertama secara praktikalnya sukar dilaksanakan, kerana hakikatnya tidak ramai yang layak untuk mendapatkan pembiyaan setelah ditolak dengan pelbagai komitmen lain seperti kereta dan pinjaman peribadi.
Dan, cadangan untuk mengecualikan pembeli rumah pertama ini dikalangan generasi daripada proses penyemakan CTOS dan CCRIS adalah satu cadangan yang tidak praktikal.
Ia bukan setakat memberikan tekanan kewangan dan bebanan risiko kepada institusi peminjam, malah juga kepada rakyat, sekiranya berlaku kemerunduman ekonomi yang teruk, yang tak dijangka.
Cukai majikan
Ketujuh, pengecualian cukai kepada majikan yang menyediakan pusat asuhan kanak-kanak di tempat kerja dianggap sebagai satu cadangan yang baik, kerana ia akan menggalakkan lebih ramai wanita memasuki pasaran kerja dan mengurangkan kewujudan pusat-pusat asuhan yang tidak berdaftar.
Ia juga akan memberikan kesan menaik kepada jumlah pendapatan isirumah yang seterusnya memberikan impak positif kepada aliran ekonomi.
Kelapan, pemberian insentif kepada pihak yang mengeluarkan Agro-Sukuk, Sukuk Runcit dan Bon Runcit akan merancakkan lagi pasaran modal, khususnya pasar modal Islam sebagai alternatif untuk mendapatkan dana kos yang lebih kompetitif.
Selain itu, ia dianggap sebagai nafas baru kepada segmen pertanian Negara untuk berkembang dengan lebih rancak lagi. Untuk lebih merancakkannya lagi, program kesedaran dan pendidikan pelaburan sukuk / bon ini perlu diperluaskan ke seluruh Negara melalui agensi yang sedia ada.
Cukai Pendapatan
Kesembilan, pengurangan 1% cukai pendapatan adalah satu langkah yang baik, walaupun ia dianggap begitu kecil. Namun, ia sedikit sebanyak dapat meningkatkan jumlah pendapatan boleh guna rakyat.
Walaubagaimanapun, ianya juga perlu seiringan dengan anjakan menaik harga barangan dalam pasaran. Jika tidak, ia hanya berlalu tanpa memberikan apa-apa kesan yang signifikan.
Akhir sekali, kita menyambut baik cadangan pihak kerajaan untuk memberikan diskaun tambang kepada pengguna KTM yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.
Namun, pada masa yang sama kita mencadangkan agar diskaun ini diperluaskan ke aliran pengangkutan awam yang lain, khususnya yang ditadbir urus oleh Syarikat Prasana Negara Berhad.
Begitu juga dalam soal kecekapan dan mutu perkhidmatan, ia juga perlu sentiasa ditambah-baik dari semasa ke samasa, walaupun aliran tunai masuk mereka kemungkinan akan mengalami sedikit penyusutan, yang seterusnya menjejaskan keuntungan syarikat.
Di samping itu, untuk menyemarakkan lagi usaha ini, semua tempat letak di kawasan KTM dan aliran pengangkutan awam yang lain perlu disediakan secara percuma.
Sebagai kesimpulannya, bajet 2013 boleh dianggap sebagai positif tetapi, memerlukan beberapa penambahbaikan dari segi intipati, perlaksanaan dan penguatkuasaannya, agar matlamat yang dicadangkan dapat dilaksanakan dengan lebih tuntas dan tidak hanya tertumpu kepada kelompok-kelompok tertentu semata-mata.
Ibarat kata pepatah Melayu ‘alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan’. Biarapapun persepsi pelbagai pihak terhadap bajet kali ini, amanah rakyat perlu ditunaikan, dan janji mesti ditepati untuk kesejahteraan rakyat.
Wassalam @ Daya Fikir
----------------------------------------------------
Penulis: Abdul Hadi Bin Jusoh dan Hashim Bin Ahmad Shiyuti
Shura Saudi sedia terima ahli wanita
Asharq-e terjemahan Mohamad Yahya, | 15 Okt 2012 |
(Shura atau parlimen Arab Saudi sedia untuk menerima ahli wanita)
RIYADH: Sumber peringkat tinggi Majlis Syura Saudi memberitahu Asharq Al-Awsat bahawa prosedur pentadbiran dan sokongan logistik yang diperlukan untuk wanita menyertai Majlis Shura sesi seterusnya akan disiapkan tidak lama lagi.
Menurut sumber, jawatankuasa berkenaan sedang membuat persiapan untuk menyerahkan laporan mengenai penerimaan wanita sebagai ahli, dan telah memperuntukkan kawasan-kawasan tertentu dalam bangunan Majlis Shura, supaya ahli-ahli wanita dapat melaksanakan tugas mereka dengan selesa.
Sumber juga mendedahkan bahawa selain ahli Shura, tenaga kerja wanita yang akan dilantik di Majlis Shura termasuk; setiausaha, pentadbir, perhubungan awam, pembantu penyelidikan, di samping penasihat wanita.
Pelaksanaan oleh Majlis Syura ini adalah selaras dengan dekri diraja yang dikeluarkan awal tahun ini oleh Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Abdullah Bin Abdulaziz yang membenarkan penyertaan wanita di Majlis Syura dan majlis perbandaran, serta hak mengundi yang sama.
Panggilan untuk membuka penyertaan Majlis Syura Saudi kepada wanita mengundang pelbagai reaksi sokongan dan penolakan.
Penyokong dekri percaya bahawa ia akan memberi wanita Saudi suara yang lebih kuat untuk menyampaikan isu-isu berkaitan mereka tanpa sebarang halangan.
Rais: Menjamin kedaulatan negara dalam dunia Internet
Kepentingan untuk menjamin kedaulatan sesebuah negara dalam perkembangan dunia internet dan teknologi maklumat adalah antara
fokus Malaysia di Persidangan dan Pameran Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU) 2012, yang bermula di Dubai pada hari Ahad.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata dalam menekankan soal kedaulatan negara, perkembangan hebat hubungan komunikasi seperti internet perlu dititik berat dan dilihat sebagai satu kuasa yang mungkin boleh mencabul kedaulatan sesebuah negara.
"Mereka ini (penjenayah siber) tidak menggunakan senapang, meriam, torpedo atau jet pejuang tetapi (menggunakan) internet sebagai alasan atau alat untuk menembusi kedaulatan sesebuah negara.
"Ini sangat mustahak... kita akan cuba timbulkan isu ini dalam kontek perjuangan antarabangsa," katanya kepada pemberita Malaysia selepas majlis pelancaran persidangan itu di Dubai semalam.
Rais mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengetuai delegasi Malaysia pada persidangan lima hari itu di Pusat Dagangan Dunia Dubai.
Rais berkata bagi Malaysia, faktor tadbir urus amat penting sama ada di peringkat domestik mahupun antarabangsa supaya tidak berlaku pertembungan undang-undang dari aspek pendekatan undang-undang jenayah di internet (siber) dengan jenayah biasa.
"Kita mahu pastikan kalau seseorang itu pencuri di dunia biasa, jika perkara sama dilakukan di ruang siber, dia juga tetap dilihat pencuri dari aspek perundangannya," katanya.
Menurutnya isu sama telah disuarakan oleh Malaysia ketika beliau menghadiri persidangan mengenai ruang siber di London awal tahun ini.
Perkara itu wajar terus dibincangkan oleh sektor berkenaan, khususnya di peringkat antarabangsa bagi memastikan adanya persefahaman yang boleh menjurus kepada pembentukan undang-undang sejagat berhubung internet dan ICT.
"Hal-hal seperti ini belum lagi dibincangkan secara mendalam dan kita ingin mendapatkan penelitian dan reaksi sama ada daripada negara anggota ITU atau pihak yang mentadbir perundangan di negara masing-masing," katanya.
Rais memaklumkan topik masa depan internet dan bidang ICT serta peluang perniagaan pada pelabur antarabangsa turut menjadi fokus Malaysia pada sidang itu.
Persidangan tersebut melibatkan 193 negara anggota serta menghimpunkan lebih 300 peserta termasuk ketua-ketua negara, kerajaan, pakar-pakar informasi dan teknologi serta ahli akademik dari seluruh dunia.
- Bernama
fokus Malaysia di Persidangan dan Pameran Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU) 2012, yang bermula di Dubai pada hari Ahad.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata dalam menekankan soal kedaulatan negara, perkembangan hebat hubungan komunikasi seperti internet perlu dititik berat dan dilihat sebagai satu kuasa yang mungkin boleh mencabul kedaulatan sesebuah negara.
"Mereka ini (penjenayah siber) tidak menggunakan senapang, meriam, torpedo atau jet pejuang tetapi (menggunakan) internet sebagai alasan atau alat untuk menembusi kedaulatan sesebuah negara.
"Ini sangat mustahak... kita akan cuba timbulkan isu ini dalam kontek perjuangan antarabangsa," katanya kepada pemberita Malaysia selepas majlis pelancaran persidangan itu di Dubai semalam.
Rais mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengetuai delegasi Malaysia pada persidangan lima hari itu di Pusat Dagangan Dunia Dubai.
Rais berkata bagi Malaysia, faktor tadbir urus amat penting sama ada di peringkat domestik mahupun antarabangsa supaya tidak berlaku pertembungan undang-undang dari aspek pendekatan undang-undang jenayah di internet (siber) dengan jenayah biasa.
"Kita mahu pastikan kalau seseorang itu pencuri di dunia biasa, jika perkara sama dilakukan di ruang siber, dia juga tetap dilihat pencuri dari aspek perundangannya," katanya.
Menurutnya isu sama telah disuarakan oleh Malaysia ketika beliau menghadiri persidangan mengenai ruang siber di London awal tahun ini.
Perkara itu wajar terus dibincangkan oleh sektor berkenaan, khususnya di peringkat antarabangsa bagi memastikan adanya persefahaman yang boleh menjurus kepada pembentukan undang-undang sejagat berhubung internet dan ICT.
"Hal-hal seperti ini belum lagi dibincangkan secara mendalam dan kita ingin mendapatkan penelitian dan reaksi sama ada daripada negara anggota ITU atau pihak yang mentadbir perundangan di negara masing-masing," katanya.
Rais memaklumkan topik masa depan internet dan bidang ICT serta peluang perniagaan pada pelabur antarabangsa turut menjadi fokus Malaysia pada sidang itu.
Persidangan tersebut melibatkan 193 negara anggota serta menghimpunkan lebih 300 peserta termasuk ketua-ketua negara, kerajaan, pakar-pakar informasi dan teknologi serta ahli akademik dari seluruh dunia.
- Bernama
Buih tidak dikenal pasti di persisiran Sungai Kapal
Harakahdaily, | 15 Okt 2012 |
PENGERANG: Pada pagi semalam, penduduk di Sungai
Kapal, Pengerang telah mendapati buih putih yang tidak dapat dikenali di
kawasan penambakan Dialog Group.
Lebih kurang pukul 10 pagi, Bendahari Gabungan NGO Pengerang, Chua Peng San telah membuat pemerhatian di tepi pantai Tokong Soon Chin Kong, Tanjung Sungai Kapal, dan mendapati bahan terapung itu mempunyai keluasan yang agar besar, berwarna kuning, tidak berbau, pada masa sama ketumpatan buih adalah besar, tetapi adalah berlainan daripada buih detergen.
Mengikut pemerhatian, sumber buih itu adalah dari kawasan penambakan.
Chua juga berkesempatan membuat persempelan terhadap buih tersebut.
Setakat tengah hari, sebahagian besar buih telah terdampar ke tepi pantai Tanjung Sungai Kapal sehingga ke Tanjung Datuk, pantai sejauh satu kilometer telah dicemar.
Kejadian aneh berlaku berturut-turut sejak kebelakangan ini, bermula dengan bau gas yang aneh, kematian kucing, anjing dan ikan, dan kini buih yang tidak dikenal pasti terapung di lautan, menimbulkan kemarahan dan kebimbangan penduduk Sungai Kapal.
Gabungan NGO bertanya berkenaan pendapat penduduk Melayu di tempat kejadian, beliau menjawab: “jika pembangunan membawa kesan sebegini, apakah kebaikan yang penduduk dapat”.
Sebahagian besar penduduk telah tidak puas hati terhadap tiadanya penjelasan berkenaan kejadian yang aneh berturut-turut itu.
Gabungan NGO Pengerang menyeru supaya pihak berkuasa mengemukakan hasil penyiasatan berkenaan pencemaran yang berlaku.
“Jika pihak berkuasa tidak memberi sebarang balasan, gabungan akan melalui Ahli Parlimen Bakri Er Teck Hwa membangkitkan satu usul di bawah Perkara 18, Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat, meminta perbahasan tergempar berkenaan kejadian itu,” kata Peng San dalam satu kenyataan.
Lebih kurang pukul 10 pagi, Bendahari Gabungan NGO Pengerang, Chua Peng San telah membuat pemerhatian di tepi pantai Tokong Soon Chin Kong, Tanjung Sungai Kapal, dan mendapati bahan terapung itu mempunyai keluasan yang agar besar, berwarna kuning, tidak berbau, pada masa sama ketumpatan buih adalah besar, tetapi adalah berlainan daripada buih detergen.
Mengikut pemerhatian, sumber buih itu adalah dari kawasan penambakan.
Chua juga berkesempatan membuat persempelan terhadap buih tersebut.
Setakat tengah hari, sebahagian besar buih telah terdampar ke tepi pantai Tanjung Sungai Kapal sehingga ke Tanjung Datuk, pantai sejauh satu kilometer telah dicemar.
Kejadian aneh berlaku berturut-turut sejak kebelakangan ini, bermula dengan bau gas yang aneh, kematian kucing, anjing dan ikan, dan kini buih yang tidak dikenal pasti terapung di lautan, menimbulkan kemarahan dan kebimbangan penduduk Sungai Kapal.
Gabungan NGO bertanya berkenaan pendapat penduduk Melayu di tempat kejadian, beliau menjawab: “jika pembangunan membawa kesan sebegini, apakah kebaikan yang penduduk dapat”.
Sebahagian besar penduduk telah tidak puas hati terhadap tiadanya penjelasan berkenaan kejadian yang aneh berturut-turut itu.
Gabungan NGO Pengerang menyeru supaya pihak berkuasa mengemukakan hasil penyiasatan berkenaan pencemaran yang berlaku.
“Jika pihak berkuasa tidak memberi sebarang balasan, gabungan akan melalui Ahli Parlimen Bakri Er Teck Hwa membangkitkan satu usul di bawah Perkara 18, Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat, meminta perbahasan tergempar berkenaan kejadian itu,” kata Peng San dalam satu kenyataan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan