Selasa, 16 Oktober 2012

PBS...PENILIAN BERDASARKAN SEKOLAH....JIKA GUNA TELINGA MEMANG DAH BAIK TAK KAN NAK UBAH...BEGITU JUGA MELIHAT DENGAN MATA..CUMA NAK CANTIK ATAU LAGI TERANG ...GUNALAH CERMIN MATA...JIKA AIR MUTLAK ITU SUCI LAGI MENCUCIKAN...TAK YAH GANTI SUMBER LAIN...

PBS membebankan bebankan guru
Posted on Monday, October 15 @ 06:35:57 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: amkns

"

Aduanrakyat.com, 15 Okt 2012 - Pentaksiran Berasaskan Sekolah sangat membebankan guru. Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti (membina instrumen(soalan) sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak dan sorting dan key-in ke dlm sistem) di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan.

Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dlm sistem. (160 X 216 = 34560 data) bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya.

SISTEM SEDIA ADA PULA TIDAK USER FRIENDLY DAN KERAPKALI MENGHADAPI INTERNAL ERROR.

Saya amat berharap instrumen(soalan) dapat dikurangkan supaya guru dapat mengajar secara efektif dan mengelakkan murid berasa jemu.

Selain itu, deskriptor(kehendak lembaga peperiksaan) untuk membina soalan subjek sangat susah untuk difahami.

Saya menghadapi masalah untuk membina instrumen bagi band 4, 5 dan 6. Saya berharap PBS dapat dikaji semula agar guru dapat memberi fokus kpd pengajaran dan mendidik kerana itulah kerja guru yang sebenar.

Terus terang guru tidak dapat fokus kpd pengajaran kerana mengejar masa untuk menyiapkan PBS berdasarkan kehendak lembaga peperiksaan.

By: shakira hamdan

Sumber : aduanrakyat.com.my"


 Terima kasih Kerajaan Negeri kerana bagi kami rumah.
Posted on Monday, October 15 @ 02:55:52 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya


 


Menteri Besar Umno Rasmikan Majlis 'Say No To Hudud'
Posted on Monday, October 15 @ 02:51:33 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Blog bloglistpolitik

Gempar!!! MB Negeri Sembilan datang merasmikan Dinner "say no to Hudud" anjuran MCA, kita tidak marahkan MCA sebab mereka tidak beriman dengan Islam, tapi yang menjadi masalahnya muslim dari BN sokong mereka.

Karpal sendiri pun telah mengingatkan BN jangan manipulasi kenyataannya (hudud' over my dead body) awal 90an dulu, bermakna kenyataan itu telah ditarik semula dan beluau sendiri mengakui yang perundangan sivil juga menggunakan kaedah dalam Al Quran.


Sememangnya pimpinan Umno berlidah biawak, bagaimana mungkin perjuangan BN dirahmati Allah SwT seperti yang disebut PM Najib jika menjadi 'Syaitan bisu' apabila rakan non muslim mereka tolak, hina, perlekeh Hukum Al Quran?

Berbeza sungguh dengan kaum Tionghua di dalam Pakatan Rakyat seperti di bawah ini:


Artikel asal: GreenBoc



"Kalau Utusex Meloya yang habag... keputusan nombor ekog saja boleh pakai pun!"
Posted on Monday, October 15 @ 01:57:04 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh Mat Kering Bakag Bata

Dok tengak minum dekat kedai catok Taman Wira tadi, sorang rakan TS pensyarah Insaniah mai hempok surat khabag atas meja. "Apa pulak nii...?" tanya dia.

TS tengok sepintas lalu muka depan akhbar Utusex tu, kemudian komen:
"Mokalau kata Utusan ni, keputusan nombot ekog saja boleh pecaya pon... tu pun kaki ekog yang habag. Kami pakat gelak deraih sampai habih satu kedai pakat perati.

TS ingat kesian sungguhlaa dekat UMNO di penghujung hayatnya ni, pulun sungguh nak pecah belah Pakatan Rakyat dengan cerita adu domba yang bohong-bohong. Depa harap ada orang PAS pi serang DAP pulak dengan kenyataan tu walhal itu adalah kenyataan yang telah masuk mesin putarbelit Utusex Meloya untuk memperbodoh-bodoh rakyat.

Isu tu berpunca dari kenyataan Chor Chee Heung dan disokong oleh Chong Itt Chew, disiar dalam akhbar Cina saja dalam Utusex takdak cerita tu iaitu depa kecam kerajaan PAS kerana peraturan iklan wanita bersopan. Mudah saja peraturan MBAS itu, kalau model Islam kena pakai tudung tapi kalau model kapiaq kena berpakaian sopan walaupun tak bertudung... maknanya tak bolehlah masuk foto sexy dalam iklan misalnya terdedah dada, terkoyak sampai nampak pangkal paha. Nak habag bagi MCA tentang peraturan tu!

Mai DAP kata, depa sokong peraturan tu tapi kalau wanita non Muslim pun kena pakai tudung DAP tak setujulah. Bila masuk mesin putagbelit Utusan jadi macam lain terus kenyataan YB Lee Guan Aik.

Itulah yang dikatakan fitnah Syaitan Dikenali sebab Rukun UMNO Nombor 1 ialah FITNAH. Ingat tuu.

Kedah La


DAP Kedah sekadar bantah tapi UMNO lagi teruk yang buat!
Posted on Monday, October 15 @ 00:46:29 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: NordinAli

"

Hari ini Utusan Malaysia (baca Meloya!) cuba memaminkan isu DAP dan PAS dengan memberikan tajuk kononnya DAP Kedah tak suka papan tanda yang sopan sebagaimana papan tanda di negeri Kelantan.

Kalau betul apa yang dikatakan UM (tapi setakat ini dah lebih 10 saman UM kalah kerana pembohongan..) DAP Kedah sekadar memberikan pandangan tak suka tapi UMNO Kedah sebelum ini dan UMNO keseluruhannya yang membuat dan menyiar iklan dan papan tanda kurang sopan.

Mana Islam UMNO??

Ini berita yang diputar belit oleh Utusan.

DAP Kedah bantah iklan sopan

ALOR SETAR 14 Okt. - DAP Kedah sekali lagi menegaskan mereka akan menentang undang-undang yang berunsurkan Islam jika ia mahu dilaksanakan di negeri itu.

Pengerusinya, Lee Guan Aik berkata, tindakan itu termasuk dalam soal pelaksanaan garis panduan papan iklan antaranya menggunakan model berpakaian sopan dan perlu bertudung jika beragama Islam.


Katanya, sebarang perkara berkaitan undang-undang Islam perlu dipersetujui oleh semua parti dalam pakatan pembangkang di peringkat Pusat dan negeri.


"DAP negeri sekali lagi ingin menegaskan dan menjelaskan bahawa kami tidak akan memberi sokongan terhadap undang-undang hudud atau apa sahaja berkaitan isu negara Islam," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.


Guan Aik mengulas kenyataan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Datuk Mat Noh Ahmad berhubung garis panduan pemasangan papan iklan di kawasannya yang meliputi penggunaan bahasa, landskap dan pakaian model iklan.



Nordin bin Ali
http://nordinali.blogspot.com/"


 Ceramah Dato' Omar Abu Bakar (Dulu orang kuat Utusan Malaysia)
Posted on Monday, October 15 @ 01:47:07 UTC
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh ALBA




 10 Tanaman Yang Boleh Dimakan Ketika Tersesat di Hutan
Posted on Sunday, October 14 @ 19:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Blog Open Minda

Tanaman Yang bisa DimakanSiapa yang mau terseat di hutan pastinya setiap petualang di dunia ini tidak menginginkan jika terseat di hutan. Biasanya jika tersesat di hutan dalam waktu yang sangat lama persedian makanan pun biasa akan habis nah dalam kondisi ini kamu harus mencari makanan yang bisa dimakan. Dihutan sendiri terdapat banyak tanaman yang bisa kamu konsumsi jika kehabisan makanan. Nah berikut ini ada beberapa tanaman di hutan yang bisa kamu konsumsi ketika terseat di dalam hutan mau tahu makanan apa aja itu simak 10 Tanaman Yang Boleh Dimakan Ketika Terseat di Hutan berikut ini.

1. Daun semanggi

Mungkin Anda pernah melihat ada rumput kecil di bawah tanah, dan memiliki daun mirip yang berbentuk seperti hati. Inilah daun semanggi atau biasa disebut clover.

Tak sulit untuk menemukan rumput clover. Rumput ini termasuk kosmopolit atau mudah ditemukan di dataran, termasuk hutan Indonesia. Nah, saat tersesat, tanaman inilah yang paling mudah Anda cari untuk bahan makanan. Ambil saja daunnya dan bersihkan kemudian konsumsi.

2. Nanas

Buah nanas tidak hanya bisa ditemukan di pekarangan rumah atau ladang saja. Tumbuhan yang masuk dalam suku Bromeliaceae atau nanas-nanasan ini bisa ditemukan di beberapa hutan yang ada di Indonesia.

Jika melihat ada buah nanas yang sudah cukup matang, Anda bisa memakan bagian buahnya. Keluarkan pisau lipat Anda, dan potong kecil-kecil daging buah. Jika membawa garam, nanas sebaiknya direndam dulu di air garam untuk meminimalisir getah.

3. Begonia

Anda tahu tanaman begonia? Biasanya tanaman ini dipajang di depan rumah sebagai hiasan. Nah, ternyata begonia juga banyak ditemukan di dalam hutan. Ciri-cirinya adalah tumbuhan ini berbulu di bagian tangkai hingga daun.

Meski tanaman berbulu biasanya tidak layak dikonsumsi, begonia bisa Anda manfaatkan sebagai bahan makanan jika sedang tersesat di hutan. Potonglah daun dan tangkainya kecil-kecil sebelum dimakan. Jika Anda membawa alat masak, sebaiknya direbus dulu sebelum dikonsumsi.

4. Pisang

Nah, siapa yang tidak kenal dengan pisang? Buah yang berasal dari famili Musaceae ini biasanya bisa Anda temukan di dalam hutan yang banyak dihuni monyet atau kera. Cukup ambil buahnya yang sudah matang, Anda pun mengonsumsinya.

Bagaimana kalau pohon pisang yang Anda temukan, belum berbuah? Jangan khawatir, belahlah batang pisang tersebut. Ambil batang muda di bagian paling tengah batang pisang. Batang muda itu bisa dimakan, walaupun rasanya tawar.

5. Pohpohan

Pohpohan adalah salah satu tumbuhan yang sudah biasa dijadikan lalapan di rumah-rumah. Tumbuhan berdaun lebar ini ternyata banyak ditemukan di hutan Indonesia. Biasanya, bagian pohpohan yang sering dikonsumsi adalah bagian daun mudanya.

6. Paku sayur

Salah satu tumbuhan yang banyak ditemukan di dalam hutan, terutama hutan Indonesia adalah jenis paku-pakuan. Tanaman paku memiliki ciri daun bergerigi, dan biasanya ada banyak kantung spora seperti bintik-bintik hitam di bagian bawah daun.

Nah, jika Anda bertemu tanaman seperti ciri-ciri di atas, berarti Anda dihadapkan dengan tanaman paku. Tanaman ini juga biasa dijadikan lalapan, sehingga disebut paku sayur. Sama seperti pohpohan, bagian tumbuhan paku yang bisa dinikmati adalah daun mudanya.

7. Rotan

Nah, selain paku tumbuhan lain yang banyak ditemukan di hutan Indonesia adalah rotan. Biasanya rotan hutan menjadi musuh utama para pendaki karena duri yang menyelimuti seluruh batangnya.

Namun ternyata tumbuhan ini bisa menjadi sahabat ketika Anda tersesat. Buah dari rotan yang masih muda aman untuk dimakan langsung. Sedangkan batangnya menyimpan air yang bisa untuk diminum.

8. Buah lo

Mungkin Anda belum pernah mendengar namanya. Ini adalah buah yang dihasilkan dari pohon elow. Beberapa daerah menyebutnya dengan nama buah lo atau elow. Sama seperti tanaman lain, buah lo banyak ditemukan di dalam hutan.




Buah ini berbentuk bulat dengan kulit hijau sedikit mengkilap. Jika dibelah, Anda bisa melihat bagian dalam buah yang diisi banyak biji-biji kecil, seperti bagian dalam buah nangka. Buah lo bisa dimakan mentah atau direbus. Saat mentah buah ini terasa agak asam, namun setelah direbus buah ini terasa manis.

9. Bambu

Saat tersesat dan kehabisan bahan makanan, tengoklah ke sekitar Anda, kali saja ada pohon bambu. Jika ada ambil bagian pangkal bambu muda yang biasa disebut rebung. Potong-potong hingga kecil dan konsumsi bagian yang tidak terasa pahit.

10. Selaginella

Satu lagi tumbuhan yang banyak ditemukan di hutan, yaitu selaginella. Ini adalah tanaman berdaun kecil seperti jenis paku-pakuan lainnya. Ya, selaginella memang masuk dalam kelompok paku.

Umumnya, daun selaginella berwarna hijau, tapi jangan kuatir jika melihat daun ini berwarna biru atau kemerahan. Selaginella memang bisa berfungsi sebagai penentu kada asam basa tanah. Cara mengonsumsinya harus sedikit berhati-hati, cuci daunnya dan potong kecil-kecil.

Sebagai tips saja semua makanan yang di makan oleh monyet juga bisa kamu makan juga lho ketika terseat di hutan.


Sumber: baca-blogspot.blogspot.com



 Pengaktifan Peranti Android Akan Melangkaui Angka 1 Billion Tahun Hadapan
Posted on Sunday, October 14 @ 17:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Sumber amanz.my

Dengan angka peranti Android yang semakin meningkat dari hari ke hari, kini Eric Schimdt mengatakan yang mana angka pengaktifan peranti Android di seluruh dunia akan melangkaui satu bilion menjelang tahun hadapan.

Buat masa ini, terdapat lebih daripada 500 juta peranti Android yang telah diaktifkan dan digunakan oleh para pengguna seluruh dunia, daripada telefon pintar, tablet dan lain-lain lagi. Mengikut angka terbaru yang dikeluarkan oleh Google, ia dikatakan terdapat lebih 1.3 juta peranti Android baru diaktifkan setiap hari.

Ia kelihatan Google agak yakin dengan platform Android mereka, walaupun pada tahun hadapan, beberapa peranti berplatform baru akan berada di pasaran, termasuk Windows Phone 8, BlackBerry 10, Firefox OS, Tizen dan juga peranti berasaskan MeeGO daripada Jolla. Sumber Rujukan: AllThingsD

Dipetik dari: amanz.my


  Zul Noordin: Saifuddin 'tak layak' jadi timbalan menteri
Posted on Sunday, October 14 @ 18:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Sumber Malaysiakini

MP Kulim-Bandar Baru Datuk Zulkifli Noordin menuntut supaya timbalan menteri pengajian tinggi Datuk Saifuddin Abdullah meletak jawatan kerana berpandangan serangan BN ke atas jutawan George Soros berpotensi "memakan diri sendiri".

Dalam laporan Mingguan Malaysia itu, Zulkifli berkata Saifuddin sepatutnya membezakan "isu pertubuhan haram menerima dana asing untuk menjatuhkan kerajaan" dan "isu politik".

"Saya terkejut kenyataan seperti itu dikeluarkan oleh anggota kabinet yang jelas menunjukkan beliau tidak lagi layak menjadi timbalan menteri dan patut meletakkan jawatan," katanya seperti dipetik akhbar milik Umno itu.

Beliau mendakwa, isu yang dikaitkan dengan NGO Suaram itu "bukan soal politik tetapi perkara itu menyentuh tentang keselamatan serta kedaulatan negara".




Turut dibariskan dalam laporan tersebut untuk menyelar Saifuddin ialah presiden Jaringan Melayu Malaysia Azwanddin Hamzah dan juga presiden Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia Mohd Shahar Abdullah.

Azwanddin dilaporkan kesal kerana Saifuddin menurutnya "cuba mempertahankan sebuah pertubuhan yang terbukti menerima dana dan menjadi tali barut kuasa asing".

"Kami (NGO) bersungguh-sungguh menentang kemasukan dana asing yang bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan, malangnya Saifuddin pula mempertahankan Suaram," katanya.

Saifuddin ketika ditemui Malaysiakini minggu lalu berkata, atas dasar itulah, beliau tidak gemar menyerang Soros mahupun NGO Suaram yang didakwa sebagai penerima dana daripada badan yang didakwa mempunyai kaitan dengan jutawan tersebut.

"Kalau kita tunjuk keburukan produk orang lain kita tak boleh kawal kualitinya sedangkan mereka boleh kawal (kualiti) produk mereka," kata Saifuddin yang juga ahli majlis tertinggi Umno.

"Bagaimana jika Soros yang (hari ini) kita hentam esok lusa dia buat kenyataan yang sesuai dengan kita.

"Sebab itu saya tak begitu berminat menghentam Soros atau menghentam Suaram," katanya.

Sumber: Malaysiakini


  Pemegang konsesi AES bakal untung RM700 juta setahun, kata DAP
Posted on Sunday, October 14 @ 16:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh Mohd Farhan Darwis
Malaysian Insider

KUALA LUMPUR, 14 Okt — DAP hari ini menyeru agar Kementerian Pengangkutan menggantung sementara pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kerana ia hanya akan memberikan keuntungan kepada pemegang konsesi, dan bakal membebankan rakyat negara ini.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata melalui pemasangan 831 kamera di seluruh negara, syarikat konsesi berkenaan - ATES Sdn Bhd dan Betap Tega Sdn Bhd – mampu mendapatkan balik modal mereka melalui pengagihan keuntungan daripada saman yang dibayar sehingga RM700 juta.

"Sekiranya RM5 bilion dikutip setiap tahun, kedua-dua pemegang konsesi akan beroleh keuntungan RM80 juta di bawah peringkat pertama, RM270 juta di bawah peringkat kedua dan RM350 juta di bawah peringkat ketiga – jumlah lumayan sebanyak RM700 juta untuk kerja setahun," kata Lim (gambar) ketika Konvensyen DAP Wilayah Persekutuan di Ibu Pejabat DAP di sini.

Jelas Ahli Parlimen Bagan ini lagi, daripada skim pembayaran yang diberikan kepada pemegang konsesi tersebut menunjukkan terdapatnya tiga peringkat kaedah bayaran dengan peringkat pertama, untuk setiap lima juta saman pertama, RM16 setiap saman akan dikutip oleh konsesi dengan kadar RM80 juta.

Bagi peringkat kedua pembayaran, sejumlah RM540 juta kutipan seterusnya dikongsi 50 peratus, iaitu berjumlah RM270 juta, dan kerajaan bakal mendapat jumlah yang sama.

Peringkat ketiga pula, sejumlah 7.5 peratus akan dikutip daripada keuntungan seterusnya, dengan kerajaan akan mengutip jumlah yang berlebihan.

Media sebelum ini melaporkan sejumlah 63,558 kesalahan trafik telah dicatatkan bagi lapan hari pertama sejak pelancaran AES pada 23 September lalu, dengan 14 kamera dipasang di kawasan-kawasan kerap berlakunya kemalangan.

"Selain daripada keuntungan RM700 setahun, terdapat juga tanda tanya tentang kos besar yang didakwa oleh kedua-dua pemegang konsesi untuk pemasangan 831 kamera.

"Adakah ia bernilai RM600 - RM800 juta seperti yang didakwa oleh kedua-dua syarikat tersebut untuk pemasangan 831 kamera yang bersamaan dengan RM722,000 - RM962,000 setiap kamera?" soal Lim lagi.

Justeru, beliau mengharapkan agar Kementerian Pengangkutan harus menunaikan kebertanggungjawaban umum dengan menjelaskan soalan-soalan ini dan sama ada ia dilakukan melalui tender terbuka.

"Jika isu-isu ini tidak dijelaskan, pemandu-pemandu Malaysia berhak marah kerana sekali lagi kroni-kroni Barisan Nasional (BN) untung sementara rakyat rugi.

"DAP menyeru agar pelaksanaan AES digantung dengan serta merta sehingga isu-isu ini dapat diperjelaskan dengan penuh demi kepentingan umum," katanya lagi.

 Sumber: Malaysian Insider



Daim Dukun UMNO kasi Najib Razak kecut dan Zambry Kadir pucat
Posted on Sunday, October 14 @ 15:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Blog Orangni
Bekas Bendahari Umno, Tun Daim Zainuddin meramalkan Umno BN hanya menang di Johor, Melaka dan Pahang pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang dengan selainnya dimenangi Pakatan Rakyat.

Daim berkata demikian dalam wawancara eksklusif bersama akhbar harian Cina, Nanyang Siang Pau yang diterbitkan awal tahun ini, seperti dilaporkan Malaysiakini.

Daim turut dipetik sebagai berkata, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak kini umpama “jeneral tanpa askar” dalam berdepan cabaran PRU.“Perdana Menteri dan pemimpin utama lain sudah pun melakukan lebih dari cukup.

Maka situasi semasa mereka umpama ‘jeneral tanpa askar’.“Di manakah askar-askar BN? Pemimpin di peringkat cawangan dan bahagian perlu lebih proaktif melibatkan diri dengan orang ramai,” kata Daim.

Daim turut meramalkan agak sukar untuk Umno BN mengekalkan Sabah dan Terengganu ekoran krisis dalaman parti itu di kedua-dua negeri itu.Mengenai Negeri Sembilan, Daim tidak menolak bahawa Pakatan Rakyat berpeluang cerah untuk menang di situ ekoran gabungan KEADILAN, PAS dan DAP hanya memerlukan sekurang-kurangnya enam kerusi untuk membentuk kerajaan.

Selain itu, kata Daim, Umno juga terpaksa mencari calon sesuai untuk menggantikan Menteri Besar Negeri Sembilan ketika ini, Datuk Seri Mohamad Hasan yang dijangka bertanding kerusi Parlimen untuk dilantik sebagai menteri persekutuan.

Mengenai Perak yang dirampas Umno BN yang diketuai Najib sejak Februari 2009, Daim melihat agak sukar untuk Umno BN kekal di negeri itu.Sementara Kelantan dan Pulau Pinang, Daim yakin Pakatan Rakyat akan terus memerintah di kedua-dua negeri itu.

Menjelang PRU 8 MAc 2008, Daim pernah meramalkan Umno BN akan kalah di Kelantan, Terengganu, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, namun tiada siapa melihat dengan serius ramalan beliau.

Sehinggalah keputusan 8 Mac diumum yang yang menyaksikan Umno bukan sahaja kalah di negeri itu, kecuali Terengganu, malah buat pertamakali dalam sejarah BN hilang 2/3 kerusi Parlimen.

***Orgni:  Najib kecut dan Zambry kadir akan jadi putih sebab pucat dengan ramalan kajicuaca politik Tun Daim ni...hehehe....

Sumber: orangni.blogspot.com


  
 Dasar dan Janji Boleh Jahanamkan Ekonomi
Posted on Sunday, October 14 @ 12:00:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Blog A Kadir Jasin

PADA mulanya saya memang tidak bercadang mengulas mengenai Belanjawan 2013 kerana secara ikhlas, saya kurang yakin dengan kemampuan saya untuk memahaminya.

Ini mungkin kerana kefahaman dan pengetahuan saya mengenai belanjawan dan ekonomi tidak cukup mendalam atau kerana dokumen itu canggih dan kompleks.

Manakala saya mengalu-alukan langkah mengurangkan defisit belanjawan (daripada 4.5% kepada 4%) dan menjanjikan pembahagian sumber yang berkesan dan saksama seperti mengembalikan rancangan rumah murah, namun saya kurang selesa dengan pemberian tunai yang berterusan kepada pihak itu dan ini.

Saya tergerak untuk menulis mengenai belanjawan secara umum hanyalah setelah mendengar pandangan dua orang bekas menteri kanan yang saya tahu pernah menjadi penyokong tegar dan mentor Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak yang juga Menteri Kewangan.

Seorang bercakap secara terbuka kepada khalayak. Beliau menyatakan kehairanannya mengenai dari mana Mohd Najib mendapat begitu banyak wang untuk ditaburkan. “Macam keluar dari hidung,” kata beliau. Tetapi maklum sajalah kalau kenyataan itu tidak mendapat liputan media tradisional.

Seorang lagi bercakap di belakang tabir. Kedua-dua mereka keliru dan bimbang mengenai keghairahan Perdana Menteri memberikan duit kepada pihak itu dan ini, yang terakhir dalam bentuk bonus sebulan setengah kepada kakitangan awam.

Malangnya, dalam usaha mencari populariti jangka pendek menjelang pilihan raya umum itu, kedua-dua belah pihak – kerajaan dan pembangkang – nampaknya mengabaikan apa yang dalam dunia kewangan disebut sebagai “financial prudence.”

Kerajaan memberikan berbagai macam pemberian tunai dan peruntukan luar belanjawan. Pembangkang pula, antara lain, memberikan air percuma dan menjanjikan kereta murah dan memiliknegarakan semula bekalan air.

Orang Ramai Keliru

Masalahnya, orang ramai yang kurang arif atau jahil mengenai perjalanan ekonomi dan pengurusan kewangan mungkin termakan janji-janji itu dan membuat pilihan yang akhirnya memufliskan negara.

Saya tidak menentang usaha mana-mana pihak membahagikan kekayaan dan sumber ekonomi negara secara meluas dan saksama. Itulah pun landasan Dasar Ekonomi Baru yang menggabungkan pertumbuhan ekonomi dengan pembahagian kekayaan.

Walaupun DEB tidak berjaya seratus peratus, tetapi ia berjaya mengurangkan kemiskinan, memperbesarkan bilangan anggota kelas menengah dan sedikit sebanyak menyusun semula masyarakat.

Tetapi, yang perlu atau wajib dielakkan adalah memberi subsidi untuk kepenggunaan, iaitu memberi wang kepada orang ramai untuk berbelanja.

Ada ungkapan mengatakan, lebih baik memberi alat menangkap ikan kepada seorang yang lapar daripada memberikannya ikan. Beri ikan, dia makan. Esok kena bagi sekali lagi. Tetapi kalau kita berikan alat menangkap ikan dan mengajarnya menangkap ikan, insya-Allah dia boleh mencari makan sendiri.

Utamakan Subsidi Pengeluaran

Kita beri bantuan dan subsidi untuk tujuan menambah dan menaikkan produktiviti dan bukan untuk kepenggunaan.

Jadi, saya sokong cadangan mengurangkan subsidi gula yang memudaratkan dan tidak adil. Mudarat dari segi kesihatan kerana gula murah menyebabkan merebaknya penyakit kencing manis dan tidak adil kerana syarikat raksasa yang mengeluarkan minuman dan makanan pun dapat gula subsidi.

Harga mungkin naik, tetapi kalau Kementerian Perdagangan Dalam Negara, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna cekap, tahap kenaikan boleh dikawal dan bekalan dijamin.

Penjimatan subsidi itu boleh disalurkan kepada kegiatan yang produktif seperti menaikkan taraf sistem pengairan dan perparitan di kawasan-kawasan tanaman padi, memulihkan sawah yang keracunan dan melatih petani amalan pertanian terkini.

Tidak guna kereta murah seperti yang dijanjikan oleh pembangkang kalau jalan raya makin sesak dan tidak diselia dengan baik kerana pembangkang juga bercadang menghapuskan tol.

Saya pun tidak tahu dari mana kerajaan dan pembangkang – kalau ia menang – hendak mendapatkan hasil bagi menampung perbelanjaan negara kerana pada masa yang sama mereka berjanji mengurangkan cukai itu dan ini.

Yang kita dengar, Petronas pun secara terbuka sudah berkata ia tidak akan membayar dividen yang tinggi lagi kepada Kerajaan kerana ia perlu membuat pelaburan baru yang banyak.

Sementara itu, syarikat swasta, termasuk yang berkait dengan kerajaan (GLC) pula sedang ditekan oleh krisis ekonomi dunia. Serentak dengan itu, harga minyak kelapa sawit dan getah juga semakin menurun.

Daripada 100 buah syarikat terbesar di Bursa Malaysia mengikut nilai pasaran, 10 mengalami kerugian dan 34 menderita kemerosotan keuntungan pada tahun kewangan semasa berbanding tahun sebelumnya. Yang rugi tidak akan bayar cukai dan yang kurang keuntungan akan bayar cukai lebih rendah.

Jangan Sedap Cakap Saja

Saya rasa, kerajaan dan pembangkang hendaklah realistik dan berterus terang dengan rakyat jelata, khasnya pengundi. Realitinya, dunia sedang melalui krisis ekonomi paling getir selepas Perang Dunia Kedua.

Ekonomi Amerika runtuh pada tahun 2008. Kini giliran Eropah pula. Greece sudah muflis dan Sepanyol bernyawa ikan. Pertumbuhan ekonomi China dan India mula menurun dan Jepun terumbang-ambing. Sebagai negara perdagangan, naik-turun ekonomi dunia memberi kesan langsung kepada kita.

Pakar-pakar ekonomi meramalkan yang kemelesetan tahun 2008 itu akan mengambil masa 10 tahun untuk diatasi dan pakar-pakar antarabangsa meramalkan sehingga 100 juta penduduk dunia akan mati kebuluran menjelang 2030.

Saya mula membuat laporan ekonomi pada tahun 1972 dan terbabit sedikit sebanyak dengan perniagaan. Saya melalui kemelesetan ekonomi tahun 1973/74, 1985/86 dan 1997/98.

Orang yang berniaga, bekerja dengan sektor swasta atau bekerja sendiri tahulah pahit getirnya. Banyak yang muflis atau kena buang kerja. Orang yang makan gaji dengan kerajaan mungkin tidak tahu atau tidak peduli.

Melihatkan keadaan hari ini, saya sangat bimbang. Dan dua orang bekas menteri yang memberikan pandangan mengenai Belanjawan 2013 dan cara Mohd Najib berbelanja adalah dua pakar ekonomi terulung di Malaysia dan di dunia. Kalau cakap mereka tidak boleh dipakai, saya tidak tahu cakap siapa lagi boleh dipercayai.

Wallahualam.

Sumber
The Scribe A Kadir Jasin


Tiada ulasan: