Selasa, 16 Oktober 2012

OK..BAGAIMANA TV DAN RADIO...SERTA SURAT KHABAR...KEMPEN LEPAS 12 MALAM...DAN MASA MENGUNDI....AGAK2LAH...NANTI RAKYAT TAK PUAS HATI..BANTAHAN MEREKA PADA KERTAS UNDI...FIKIR BAIK2

Talam: Kalau penakut, jangan marah orang berani!

Syed Junaidi bin Syed Abu Bakar, 15 Okt 2012
Rasanya sudah lama tidak mendengar YB Chua Tee Yong 'berkokok' (maaf) tentang isu Talam. Tahu-tahu sahaja pada minggu lepas,  pemilik rumah PKNS telah berdemonstrasi untuk menuntut agar Kerajaan Negeri Selangor (KNS)  ‘mengambil alih hutang perumahan mereka’. Menurut mereka, kalau KNS boleh ‘mengambil alih hutang Talam’, mengapa KNS tidak boleh ambil alih hutang mereka?

Tatkala mendengar hujah semudah itu, tahulah kita bahawa mungkin YB Chua & pimpinan BN lainnya telah insert maklumat yang mengelirukan kepada pemilik-pemilik rumah ini. Namun sebenarnya bukanlah susah untuk YB Chua ‘kelentong' pemilik-pemilik rumah ini. Kerana penstrukturan semula hutang Talam merupakan kaedah yang agak kompeks.

Bahkan ianya satu kaedah baru yang diperkenalkan oleh KNS untuk ‘memaksa’ pihak yang berhutang untuk membayar balik hutang, tanpa melaksanakn pendekatan bailout yang sering diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini. Justeru, sememangnya mudah untuk pemilik-pemilik perumahan ini di’kelentong’ oleh YB Chua & konco-konconya.


(Chua yang cuba menjadi hero isu Talam)

Sebelum merenung lebih lanjut berhubung isu ini, eloklah kiranya kita memahami dengan lebih mudah berhubung isu Talam ini di pautan pada laman web www.keadilanselangor.net seperti berikut:-

9 Oktober 2012: Pemilik rumah PKNS sekali lagi berdemonstrasi bagi menuntut Kerajaan Negeri Selangor (KNS) mengambil alih hutang perumahan mereka. Asas tuntutan ini adalah tindakan KNS menstruktur semula hutang Talam Corporation.

Hakikatnya, mereka di perdaya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dengan memberikan maklumat yang palsu dan mengelirukan! Pihak yang tidak bertanggungjawab ini mendakwa KNS mengkhianati wang rakyat Selangor dengan mengambil alih hutang Talam.

Namun kenyataannya, tindakan KNS telah menyelesaikan kemelut hutang tersebut serta berjaya mengutip keseluruhan hutang tersebut yang bernilai RM392 juta dan secara langsung dapat memanfaatkan wang itu melalui Geran Selangorku kepada seluruh rakyat Selangor.

Masalah ini berpunca kerana umum tidak memahami isu sebenar Talam, oleh itu penulis akan menjelaskan isu Talam ini dengan penjelasan yang paling mudah agar seluruh rakyat Selangor memahami dengan tepat serta dapat memberikan penerangan kepada mereka yang masih keliru dan menganggap KNS bersalah.

Hakikatnya, semua pihak perlu berterima kasih kepada MB Tan Sri Khalid kerana berjaya menyelesaikan masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh 3 MB di bawah pemerintahan rejim UMNO-BN

Memahami Kes Talam


Kes Talam memang nampaknya mengelirukan. Walaubagaimanapun, dengan sedikit sebanyak kesabaran dan huraian yang jelas, kes ini sebenarnya  mudah difahami.

Artikel ini akan membincangkan asal-usul kes ini, bagaimana Selangor berjaya mengutip semula hutang Talam serta bagaimana kes ini berbeza dengan kes-kes ‘bailout’ yang dilihat pada peringkat persekutuan.

Latar belakang

Cerita ini bermula dalam tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan, dengan seorang jurutera bernama Chan Ah Chye yang bekerja di syarikat milik kerajaan Selangor, PKNS. Chan mengasaskan Talam Corporation, dan mungkin hasil hubungan rapat dengan pemimpin-pemimpin tertentu seperti Menteri Besar waktu itu
Muhammad Muhammad Taib , berjaya menjadi antara pemaju-pemaju utama di Selangor.

Banyak tanah di Selangor diperuntukkan ke Talam secara percuma! Tanah ini dicagarkan kepada bank untuk mendapatkan pinjaman-pinjaman besar yang membiayai projek-projek Talam.

Pembaca boleh teka sendiri siapa yang dapat berkongsi untung dari projek-projek ini.

Tauke-tauke zaman itu sentiasa berpendirian bahawa berniaga dengan wang yang dipinjamkan adalah lebih baik daripada menggunakan wang sendiri. Oleh itu, pinjaman-pinjaman Talam dari bank terus meningkat.

Krisis ekonomi, projek terbengkalai!

Akhirnya, krisis ekonomi sekitar tahun 1997 melanda Talam. Akibat tidak berupaya untuk membayar balik pinjaman-pinjaman besar, kedudukan kewangan Talam semakin merosot dan projek-projek semakin terbengkalai.

Malangnya, Talam dan sekutu-sekutu politiknya gagal insaf atau bertaubat. Pada 2001, di bawah Menteri Besar BN Khir Toyo, tiga bidang tanah diperuntukkan kepada anak syarikat Talam Maxisegar Sdn Bhd sebagai pembiayaan pembinaan kampus induk UNISEL dengan kos pembinaan RM 750 juta!

Projek ini akhirnya turut terbengkalai dan pada September 2006, Talam diklasifikasikan sebagai “Affected Company” menurut amalan Practice Note 17 (PN 17) akibat kedudukan kewangannya yang parah.

Reformasi di Selangor

Pada 2008, apabila Khalid Ibrahim menyandang jawatan Menteri Besar, beliau mewarisi masalah ini di mana Talam berhutang besar kepada kerajaan negeri serta anak-anak syarikatnya.

Ada cerita bahawa apabila Talam diminta menjelaskan kenapa mereka tidak pernah memulakan proses membayar balik hutang, jawapan malu-malu mereka adalah: “Tiada sesiapa yang pernah minta.”

Untungnya untuk rakyat Selangor, wujudnya Menteri Besar yang baru. Khalid Ibrahimbukan setakan berpengalaman kuat tetapi memang pakar dalam bidang kewangan korporat. Beliau memulakan usaha dengan segera untuk menyelesaikan masalah ini dan mengutip balik hutang Talam kepada
rakyat Selangor.

Rancangan yang akhirnya dipilih berasaskan prinsip yang mudah: menggunakan aset-aset Talam yang masih ada untuk menjelaskan hutang tersebut.

Meneliti pengstrukturan semula




Proses kutipan hutang memang rumit dari segi teknikal.

Rumusannya: Pertama, hutang Talam disahkan dan direkod dalam akaun (sesuatu yang tidak dibuat sebelum 2008). Selepas disahkan semua pihak, hutang ini dipindahkan kepada Menteri Besar Incorporated (MBI) yang akhirnya bertanggungjawab mengutip hutang dalam bentuk tanah dan wang tunai.

Bahagian seterusnya menjelaskan proses secara terperinci.

Walaupun rumit dan mungkin membosankan, proses disenaraikan untuk sesiapa yang ingin tahu dan untuk menegakkan nilai-nilai ketelusan.

1.    Talam berhutang RM 392 juta kepada tiga anak syarikat Selangor: KHSB, PIYSB, dan  PNSB.
2.    Setelah hutang ini dipersetujui, disahkan dan direkodkan, satu lagi anak syarikat Selangor,Selangor Industrial Corporation (SIC), membeli hutang tersebut daripada tiga syarikat itu.
3.    SIC mengambil pinjaman RM 392 juta dari CIMB untuk membeli hutang tersebut.
4.    Pada November 2009, Exco Negeri serta Dewan Negeri meluluskan geran RM 392 juta kepada MBI yang menggunakan dana tersebut untuk membeli dan mengambilalih hutang -hutang dari SIC.
5.    SIC kemudiannya mengguna dana tersebut untuk membayar balik pinjaman
daripada CIMB.

Proses rumit, objektif mudah - tanpa sebarang perbelanjaan tinggi, Talam kini berhutang jumlah yang sama kepada satu sahaja anak syarikat Selangor, bukan lagi tiga yang asal.

Hutang dijelaskan sepenuhnya

Kita harus memerhatikan bahawa tidak wujud pada bila-bila masa atau mana-mana peringkat transaksi sebarang pemindahan dana kerajaan kepada Talam. Pemindahan dana hanya berlaku dari satu saku kerajaan negeri kepada saku yang lain.

Ini adalah perbezaan yang amat ketara berbanding syarikat-syarikat seperti Indah Water Konsortium, MAS, atau Putra/Star LRT, di mana duit rakyat dimasukkan terus ke dalam syarikat-syarikat yang kelihatan hilang beratusan juta ringgit melalui penyalahgunaan kuasa, rasuah dan ketirisan.

Pengstrukturan semula hutang Talam berjaya mengesahkan hutang Talam dan membuka jalan untuk Talam membayar balik hutang tersebut ke satu sahaja anak syarikat negeri.

Ceritanya masih belum habis.

Satu lagi pencapaian yang amat penting adalah bahawa MBI telah pun berjaya kutip semula jumlah sepenuhnya hutang Talam, iaitu RM 392 juta.

Kepada sesiapa yang ingin tahu, kutipan ini wujud dalam 2 bentuk:

1. RM 340.88 juta dikutip dalam bentuk tanah dan aset:
•    1,322.44 ekar tanah di Bukit Beruntung                     (RM 150.28 juta)
•    2,263.53 ekar tanah di Bestari Jaya                           (RM 105.30 juta)
•    400 ekar tanah di Ulu Yam & 60% saham di  Ulu Yam Golf & Country  Resort      (RM 22.20 juta)
•    134.2 ekar tanah di Danau Putra                               (RM 52.10 juta)
•    5-unit pejabat di Menara Pandan                               (RM 11.10 juta)

2. RM 51.12 juta pula dikutip dalam bentuk tunai:

•    Jualan 2 ekar tanah di Puncak Jalil                              (RM 12 juta)
•    Penyerahan tunai dari EON                                         (RM 5 juta)
•    Baki bayaran kerjatanah (earthwork) dari UNISEL          (RM 7.68 juta)
•    Jualan 25.94 ekar tanah Bkt Beruntung kpd. PKNS         (RM 9.04 juta)
•    Jualan 218 ekar tanah Bestari Jaya                              (RM 17.4 juta)
Fakta jadi bukti

Apakah yang kita boleh rumuskan?

Lebih satu dekad bawah BN, satu syarikat berhutang ratusan juta kepada kerajaan negeri Selangor.
Dalam setahun dua sahaja mentadbir di Selangor, Khalid berjaya kutip semula hutang ini, dan meningkatkan dana yang boleh dibelanja untuk membiayai program-program kebajikan di seluruh Selangor.

Skandal?

Ya, skandalnya adalah cara Talam dibiarkan sahaja dan tidak diminta pun untuk bayar balik hutang ini bawah BN, dan skandalnya adalah kita terpaksa tunggu 50 tahun sebelum mengangkat pemimpin yang berupaya mereformasikan amalan-amalan kotor ini.

Chua Tee Yong pun semakin ketandusan kredibiliti. Hari pertama kata RM 1 billion. Hari kedua RM 260 juta. Hari ketiga RM 42 juta pula.

Mungkin Chua ingat dia setaraf dengan Rafizi Ramli. Malangnya, beliau gagal faham bahawa pendedahan Rafizi ini bukan setakat adakan sidang media besar dengan melaungkan nombor-nombor. Di belakang setiap pendedahan adalah usaha berjam-jam membuat penyelidikan terperinci.

Cubalah buat kerja rumah sebelum ingin berdepan dengan tokoh korporat berintegriti seperti Menteri Besar Selangor, terutamanya jika dari pihak BN - janganlah sampai mengata dulang, paku serpih.


Setelah jelas latar belakang masalah & kaedah yang digunapakai oleh KNS ketika menuntut semula pembayaran hutang kepada Talam, maka pastinya kita akan tertanya-tanya mengapa Barisan Nasional begitu marah dengan keadaan ini.

Kalau kita lihat pada fakta diberikan, KNS secara sistematik telah berjaya ‘memaksa’ Talam untuk membayar hutang tersebut secara aset & tunai secara terus pada KNS. Di sinilah punca kemarahan juak-juak pimpinan Barisan Nasional. Pembayaran balik hutang secara aset & tunai itu telah dilihat seolah-olah ‘merampas hak’ mereka yang terlibat. Di bawah ini kita sertakan sekali lagi aset-aset & kaedah tunai yang terlibat dalam proses pembayaran semula hutang Talam kepada KNS.

1. RM 340.88 juta dikutip dalam bentuk tanah dan aset:
·  1,322.44 ekar tanah di Bukit Beruntung  (RM 150.28 juta)
·  2,263.53 ekar tanah di Bestari Jaya    (RM 105.30 juta)
·  400 ekar tanah di Ulu Yam & 60% saham di Ulu Yam Golf & Country Resort    (RM 22.20 juta)
·  134.2 ekar tanah di Danau Putra     (RM 52.10 juta)
·  5-unit pejabat di Menara Pandan       (RM 11.10 juta)

2. RM 51.12 juta pula dikutip dalam bentuk tunai:

·  Jualan 2 ekar tanah di Puncak Jalil    (RM 12 juta)
·  Penyerahan tunai dari EON     (RM 5 juta)
·  Baki bayaran kerjatanah (earthwork) dari UNISEL    (RM 7.68 juta)
·  Jualan 25.94 ekar tanah Bkt Beruntung kpd. PKNS       (RM 9.04 juta)
·  Jualan 218 ekar tanah Bestari Jaya     (RM 17.4 juta)

Jika dilihat pada aset-aset & jualan aset yang terlibat, rata-ratanya mencatatkan kepentingan kroni yang bukan sedikit. Kerana itu kita tidak pelik apabila puluhan tahun Barisan Nasional di Selangor masih gagal untuk mendesak agar Talam membayar hutang dengan kaedah ini. Jika digunapakai, pasti ada kalangan kroni-kroni, baik dalam parti, mahupun di luar parti, yang akan‘mengamuk’.

Dan puluhan tahun ketakutan BN untuk mengambil kembali hak rakyat Selangor yang telah dirampas rasanya sudah terjawab. Kalangan kroni yang terlibat dengan kawasan-kawasan aset & jualan aset berkenaan mungkin boleh mengangguk bersetuju bahawa merekalah punca BN selama ini takut untuk menyentuh aset-aset Talam yang nilainya ratusan juta ini.

Dan ketika KNS berani untuk bertindak ke atas hutang Talam, wajarnya puak-puak yang penakut ini berterima kasih banyak pada KNS kerana mereka tidak 'diamuk' kerana yang bertindak ialah KNS sendiri. Bukan apa, jika mereka terus 'meroyan' & bising-bising tidak tentu hala, takut-takut nanti ada yang akan berkata, “Dah namanya BN, sudahlah penakut, jaga kroni, bila dah setel, berkokok banyak pulak!”


* Penulis boleh dihubungi melalui syedjunaidi2006@gmail.com

MB tertipu jika percaya 86 ahli PR sertai Umno

Khairil Abdul Rahim, 15 Okt 2012
BERA: PAS menganggap Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob tertipu jika percaya seramai 86 orang ahli parti-parti Pakatan Rakyat dari Cawangan Bukit Mendi menyertai Umno dalam ‘Majlis Pemimpin Turun Padang’ kelmarin.


Ketua Pemuda PAS Cawangan Bukit Mendi, Hasan Abdul Latif yang mendakwa mengikuti program yang dihadiri Datuk Seri Adnan Yaakub itu secara dekat, hampir semua yang hadir bukannya datang dari Felda berkenaan.

(Gambar: Hassan menunjukan laporan akhbar kononnya 86 ahli komponen PR menyertai Umno.)

“Saya pasti kebanyakan yang hadir didatangkan dari Kampung Baris, Felda Sungai Kemahal, Jawi-jawi yang semuanya dari Dun Menteri Besar sendiri (Dun Pelangai).

“Memang ada seorang penduduk Bukit Mendi iaitu Ismail Yusoff yang mengetuai kumpulan masuk Umno dan majlis tersebut diadakan di perkarangan kedainya sendiri, tetapi dia hanya bekas penyokong DAP” jelasnya.

Media massa, elektronik dan portal berita internet semalam menyiarkan berita kononnya lebih 80 anggota PKR, PAS dan DAP cawangan Felda Bukit Mendi dan Bukit Puchong menyertai Umno dan menyerahkan borang kepada Adnan pada majlis 'Pemimpin Turun Padang dan Kenduri Rakyat' di Felda Bukit Mendi, kelmarin.

Turut hadir menyaksikan ialah Timbalan Ketua Umno Bahagian Bera Mohd Fadzil Othman yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemayan dan Adun Guai, Norol Azali Sulaiman.

Felda bukit Mendi berada dalam Dun Triang yang dimenangi wakil DAP Leong Ngah Ngah.

Sementara itu Hasan berkata, beliau mengsyaki kemungkinan orang Umno sendiri yang masuk Umno pada majlis berkenaan bagi mengambil hati Menteri Besar yang pertama kali datang ke Bukit Mendi walau pun berada bersebelahan dengan Dun Pelangai.

“Saya terpaksa tampil untuk menjelaskan kekeliruan ini setelah menerima banyak panggilan telefon bertanyakan keadaan sebenar,” katanya kepada Harakahdaily.

Dalam pada itu Yang Dipertua PAS Kawasan Bera, Sulaiman Mohamad pula berkata, propaganda isu PAS masuk Umno merupakan fenomena biasa menjelang pilihan raya.

Beliau turut mengesahkan, tidak ada ahli PAS di Felda Bukit Mendi dan Bukit Puchong yang keluar menyertai Umno.

“Berdasarkan gambar yang kita perolehi, tiada seorang pun yang kita kenali sebagai ahli PAS. Malah dengan hanya seorang saja (Ismail) yang tampil mengesahkan dia mennyertai Umno, itu bukan membuktikan ada penyokong PAS turut sama menyertai Umno.

“Mungkin yang mahu masuk Umno itu hanya penyokong atas pagar ataupun penyokong Umno sendiri yang berlakon sebagai ahli Umno baru. Propaganda itu biasa menjelang PRU,” katanya.

Leong Ngah Ngah pula ketika dihubungi, mengesahkan Ismail pernah menjadi penyokong DAP pada satu ketika dulu tetapi sudah tidak aktif.

“Bagi saya keputusan Ismail untuk menyertai Umno itu haknya dan beliau bebas menentukan haknya untuk berpolitik dalam sebuah negara demokrasi, DAP tiada hak untuk menghalang,” ujarnya.
Peguam tayang video Rafizi 'Si Tanggang'
7:05PM Okt 15 2012  
Peguam kepada Rafizi Ramli hari ini menayangkan klip video ucapan Datuk Seri Shahrizat Jalil dalam perhimpunan agung wanita Umno tahun lalu di mahkamah, yang antara lain menyifatkan pengarah strategi PKR itu sebagai 'Si Tanggang'.

NONEShahrizat yang juga ketua Wanita Umno pada 30 November lalu ketika menyampaikan ucapan dasarnya antaranya melabelkan Rafizi sebagai "si Tanggang muda" berikutan serangannya berhubung isu National Fidlot Corporation (NFC.)

Beliau dilaporkan berkata, Rafizi sepatutnya "belajar dengan ibu-ibu" di perhimpunan itu dan bukan jadi "anak derhaka, jual agama dan bangsa".

NONEVideo yang dimainkan oleh peguam Ranjit Singh itu juga menunjukkan Shahrizat sebagai berkata, Rafizi - bekas pegawai di Petronas - dilihat seperti menentang orang yang memberinya biasiswa.

Shahrizat sebelum ini diasak hebat oleh Rafizi dalam isu NFC yang dimiliki anggota keluarganya, sehingga memaksanya berundur sebagai menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat pada April lalu.

Sementara itu, Shahrizat juga memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, berdepan dengan serangan pembangkang dalam isu NFC merupakan "cabaran terbesar" dalam karier politiknya. [Baca berita penuh]
Sementara itu, Bernama melaporkan, Shahrizat menafikan beliau menjadi bebanan kepada BN, Umno dan kerajaan berikutan skandal projek Pusat Fidlot Nasional.
   
Shahrizat berkata peletakan jawatannya pada April lepas juga bukanlah kerana menjadi bebanan parti yang diwakili.
   
Ketua Wanita Umno itu berkata tindakan meletak jawatan adalah satu pengorbanan untuk keluarga akibat fitnah tersebut.
   
"Saya meletak jawatan untuk membersihkan nama saya dan keluarga, serta berkorban demi parti," katanya ketika disoal balas peguam Ranjit Singh, yang mewakili Mohd Rafizi.

Shahrizat turut memberitahu mahkamah Zuraida dan Mohd Rafizi telah menzalimi serta memfitnahnya dengan mengeluarkan kenyataan seperti didakwa.
   
Beliau juga menyalahkan mereka berikutan tersiarnya berita (di beberapa laman portal) berhubung saranan beberapa bekas pemimpin tertinggi Umno seperti Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Rafidah Aziz, yang memintanya meletak jawatan.
   
Ditanya Ranjit rasional tindakan meletak jawatan sedangkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati beliau bebas daripada projek NFC, Shahrizat berkata, "Ia kerana kata-kata fitnah daripada kedua-dua defendanterhadap saya dan keluarga. Saya mempunyai suami dan tiga orang anak, dan mahu bersama mereka."
   
Shahrizat menyifatkan serangan itu bagaikan dirancang dan amat kejam kerana ia mempersoal tanggungjawab beliau sebagai seorang isteri, ibu, wanita dan pemimpin.
   
Pada 19 Januari lepas, beliau memfailkan saman terhadap Zuraida dan Mohd Rafizi berhubung kenyataan yang didakwa memfitnahnya dalam isu NFC.
   
Beliau menuntut ganti rugi am RM50 juta dan RM50 juta lagi sebagai

gantirugi teladan dan teruk, selain injunksi bagi menghalang defendan terus mengeluarkan kenyataan, sama ada secara lisan atau penerbitan, terhadapnya berhubung NFC atau syarikat bersekutu.
   
Prosiding di depan Pesuruhjaya Kehakiman Vazeer Alam Mydin Meera bersambung 18 Mac tahun depan.
Pegawai kastam 'membeli-belah' RM1.82 juta
  • Aidila Razak
  • 9:48PM Okt 15 2012
 
Seorang pegawai kastam membeli ratusan barangan yang tidak diperuntukkan yang mencecah RM1.82 juta, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Pegawai tersebut, yang tidak dinamakan dalam laporan itu, telah membuat pesanan secara lisan bagi barangan tersebut, yang sesetengahnya berharga ribuan ringgit, dan melebihi kuantiti yang diluluskan oleh Jawatankuasa Penetapan Permohonan Pembelian Peralatan Logistik Pencegahan.

Pegawai itu membuat pesanan berikut:
  • Tambahan 50 sistem GPS sedangkan dia hanya diberi kuasa untuk membuat pesanan bagi 30 sahaja, pada harga RM6,174 setiap satu;
  • Tambahan 100 lampu Search Light Hell sedang jumlah yang diluluskan adalah 50 sahaja pada harga RM1,292,60 setiap;
  • 60 lampu beacon pada harga RM1,311 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.
  • 250 lampu suluh yang boleh dicas semula pada harga RM1, 217,16 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.
  • 100 walkie-talkie pada harga RM5,259 setiap satu, sedang tiada kelulusan untuk membelinya.
Pegawai tersebut telah tidak diberi kuasa untuk membuat pesanan  bagi lampu beacon, lampu suluh dan walkie-talkie.
Menurut laporan audit, pembelian itu dibuat pada 2007 tetapi pembekalnya, True Target Resources, tidak dapat dibayar kerana bil tersebut telah melebihi bajet perolehan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Ia menambah, Perbendaharaan pada tahun 2010 telah meluluskan
pembayaran dan satu siasatan dijalankan terhadap pelanggaran peraturan tersebut.

Kementerian Kewangan pada 22 Disember 2010 telah mengeluarkan arahan kepada Jabatan Kastam supaya membuat laporan polis terhadap pegawai terbabit.

"Bagaimanapun, tiada tindakan diambil terhadap pegawai terlibat kerana beliau telah meletakkan jawatan dengan notis 24 jam pada 26 Februari 2008," kata laporan audit tersebut.

Pada 24 Mei 2012, Jabatan Kastam membuat laporan polis terhadap
pegawai berkenaan.
2 syarikat k'jaan rugi lebih RM1 bilion
  • Zulaikha Zulkifli
  • 4:33PM Okt 15 2012
 
LAPORAN AUDIT Dua syarikat kerajaan Rangkaian Pengangkutan Deras Sdn Bhd (RapidKL) dan Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK) mengalami kerugian lebih RM1 bilion sehingga akhir 2010, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Menurut laporan itu, IWK terus mengalami kerugian sehingga mencatatkan angka RM888.81 juta sehingga akhir 2010, manakala RapidKL pula mengalami kerugian terkumpul RM293.82 juta antara 2008 hingga 2010.

Laporan yang dibentangkan di Parlimen hari ini antaranya menunjukkan IWK menanggung kerugian akibat terlalu bergantung kepada subsidi kerajaan untuk menampung perbelanjaan operasi yang semakin meningkat.

RapidKL pula dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini hanya mencacatkan keuntungan pada tahun 2009 selepas mendapat peruntukan kerajaan berjumlah RM112.23 juta bawah pakej rangsangan ekonomi.

Audit juga mendapati terdapat kelemahan pengurusan dokumen kewangan serta kawalan dalaman sistem kutipannya.

Maklum balas RapidKL dalam laporan tersebut menyebut, kerugian yang dialami itu berpunca daripada kos pekerja dan kos penyelenggaraan yang sentiasa meningkat.

Selain itu, syarikat itu juga tidak pernah meningkatkan kadar tambang sejak mula beroperasi pada 2005 dan menganggarkan keadaan kewangan yang "lebih sukar" bagi membiayai perbelanjaan operasi sekiranya tidak menaikkan kadar tambang tren dan bas.

Syarikat itu juga akan terus memerlukan bantuan berterusan daripada Prasarana dan kerajaan sekirana tidak berbuat demikian, menurut maklum balas itu.

Bagaimanapun, syarikat itu berikrar untuk terus memperbaiki kedudukan kewangan syarikat serta memastikan semua inisiatif untuk meningkatkan pendapatan dan mengurangkan kos operasi berjalan lancar.

IWK pula dalam maklum balasnya kepada Jabatan Audit menyebut, prestasi kewangannya kurang memuaskan sejak tiga tahun lalu kerana kadar tarif pembetungan yang rendah sedangkan kos operasinya meningkat saban tahun.

Penyata kewangan IWK yang diaudit menunjukkan peningkatan dalam pendapatan berjumlah RM156.03 juta (27.5%) bagi tahun 2009 berbanding tahun sebelumnya, namun mengalami penurunan pendapatan pada tahun 2010 berjumlah RM105.34 juta (14.6%) disebabkan faktor berkenaan.

Menurut laporan itu, kadar tarif pembentungan negara tidak pernah dinaikkan sejak tahun 1994, malah diturunkan kerajaan pada tahun 2004 akibat rungutan pelanggan.

Kerajaan juga menyalurkan subsidi berjumlah RM1.32 bilion dari tahun 2001 hingga 2011 bagi menampung defisit kos operasi tersebut.

IWK kemudiannya tidak lagi bertanggungjawab ke atas perkhidmatan untuk tangki septik individu dan komunal apabila  Akta Industri Perkhidmatan Air dikuatkuasakan pada 2008.

"Ini menyebabkan pendapatan IWK terus menurun akibat kehilangan anggaran 11,348 pelanggan tangki septik individu," kata laporan itu.

Syarikat itu juga menyatakan untuk menjalan usaha berterusan bagi meningkatkan hasil dan mengurangkan kos dengan memperkenalkan beberapa inisiatif seperti perlaksanaan Continous Improvement Projects (CIP).

"Perlaksanaan CIP yang dimulakan pada bulan Februari 2012 akan siap pada 31 Januari 2013 dan seterusnya pada setiap tahun. Kajian telah dibuat dengan pihak berkenaan untuk penyelarasan semula struktur dan kadar tarif pembetungan.

Menurut laporan itu lagi, cadangan Semakan Semula Kadar Tarif ini dijangka akan dibentangkan oleh pihak kementeritan tenaga teknogi hijau dan air kepada Kabinet pada 31 Disember nanti.
SPR kesan kempen di media alternatif lepas 12 malam
  • Bernama
  • 6:08PM Okt 15 2012
 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mengesan pihak berkempen menerusi media alternatif selepas pukul 12 tengah malam menjelang hari mengundi.
  
Timbalan Setiausaha SPR Datuk Noordin Che Ngah berkata perbuatan itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya yang melarang calon dan ejen mereka berkempen di luar tempoh dibenarkan.
  
Bagaimanapun, SPR tidak mempunyai penguatkuasa mahupun kepakaran untuk memantau media sosial dan alternatif seperti blog, Facebook dan Twitter, katanya.
  
"Kita berharap pihak SKMM boleh melihat perkara ini dan bersama-sama membantu kita dalam mengenal pasti mana-mana pihak yang berbuat demikian" katanya pada taklimat SPR bersama wakil parti politik dan media di Kuantan hari ini.
  
Noordin turut mengingatkan semua parti politik supaya tidak menggunakan bahan kempen yang boleh memfitnah orang lain dan berdepan tindakan jika mereka ingkar.
  
Dalam taklimat itu, SPR turut mengadakan demonstrasi proses pengundian di tempat mengundi yang disaksikan oleh kira-kira 100 wakil dari parti politik dan media.
   
Bagaimanapun, proses itu terganggu beberapa kali apabila beberapa wakil dari parti pembangkang terus mempersoalkan beberapa prosedur termasuk penggunaan pensil untuk menandakan nama-nama pengundi.

- Bernama


Tiada ulasan: