Jumaat, 12 Oktober 2012

TAKBUR@SOMBONG BIASA ALLAH BAYAR CASH

TNC Unisel saman akhbar Sinar Harian

Harakahdaily, 12 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Timbalan Naib Canselor Perancangan Strategik dan Pembangunan Universiti Selangor (Unisel) Prof Ir Dr Mohamed Daud telah memfailkan saman fitnah terhadap akhbar Sinar Harian dan seorang bekas kakitangannya Halid Hasbullah.

Ianya berikutan satu kenyataan dalam artikel yang disiar akhbar berbahasa Melayu itu pada 5 Julai 2012 yang bertajuk “Terpalit imej negatif”.

Artikel itu telah memetik sumber Halid sebagai bekas Pengarah Pemasaran dan Komunikasi Korporat Unisel.

Kenyataan yang dipetik akhbar itu antara lain berbunyi :

“Bekas Pengarah Pemasaran dan Komunikasi Korporat Unisel, Halid Hasbullah berkata, kes rogol yang mengaitkan seorang TNC juga menyebabkan ibu bapa berasa gusar untuk menghantar anak mereka belajar di Unisel.

“Unisel pernah mencatat jumlah pelajar melebihi 10,000 orang namun angka tersebut semakin merosot selepas 2008. Pada tahun 2007, jumlah kemasukan pelajar ke Unisel adalah lebih kurang 6,800 pelajar,” katanya."

Dalam satu kenyataan hari ini, Noorazmir Zakaria selaku peguam yang mewakili Mohamed, berkata anak guamnya itu berpendirian bahawa kenyataan tersebut adalah fitnah terhadapnya.

Lima pihak lagi yang turut dinamakan sebagai difenden adalah wartawan yang menulis bertia tersebut Nurul Fatihah Muah, Ketua Pengarang Norden Mohamed, penerbit Sinar Karangkraf Sdn Bhd, serta syariakt percetakan Ultimate Print Sdn Bhd.

Sehubungan itu, saman itu turut menuntut gantirugi am termasuk gantirugi teladan dan gantirugi teruk berjumlah RM240,000 daripada defendan.

Mahkamah Sesyen Shah Alam telah menetapkan tarikh 5 Disember 2012 sebagai tarikh sebutan untuk kes tersebut.

100,000 tetamu nikah anak Ali Rustam

Subky Latif, 12 Okt 2012
Bukan 100,000 hadir kahwin anak Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam. Bahkan lebih. Ada yang istimet hingga 130,000.

Satu kenduri kahwin yang meriah. Bahasa sekarang, kahwin mega.

Anak Raja England pun tidak kenduri sehebat itu. Tetapi tidak mustahil bagi nikah anak Muammar Gadaffi. Anak Raja England tidak terdaya menghadapi audit  jika nikah seramai itu. Tidak ada masalah bagi nikah anak Gadaffi kerana ia tidak perlu  audit.

Yang kenduri itu Ketua Menteri Melaka. Mewahnya membayangkan apa yang diceritakan dalam kisah meminang Puteri Gunung Ledang. Hantaran dan emas kahwin yang Puteri itu tuntut daripada Sultan Melaka lebih besar daripada peruntukan yang dijangka bagi bertunang puteri Perdana Menteri Najib dengan putera isteri Presiden Asia Tenggah.

Raja Melaka naik takhta tidak atas undi rakyat, menolak tuntutan yang menggunung yang lebih diperlukan oleh rakyat berpendapatan rendah. Ali Rustam yang naik atas undi rakyat miskin, dalam suasana Ketua Audit Negara tidak teragak-agak mendedahkan laporannya, dia terdaya mengadakan sambuntan nikah yang Sultan Melaka pun tak tergamak melakukannya.

Tiada larangan fikah mana-mana mazhab bagi kenduri sebesar itu kiranya yang kahwin itu anak Qarun. Sekalipun cateringnya RM200 sekepala, pendapatan seharinya  lebih daripada itu.

Tetapi yang menjadi persoalan, tetamu yang hadir itu semuanya makan. Jika yang hadir itu sekadar bersalam, lepas itu balik, tiada masalah. Yang hadir semua makan. Maka ia mendatangkan fitnah.

Jika satu kepala RM20, untuk 100,000 kepala jadi dua juta ringgit. Belum termasuk semua perbelanjaan. Mungkin tidak banyak bagi Ali Rustam, tetapi ia tetap ditakwil. Dari duit mana? Adakah dari baitul mal atau mana-mana sumber negeri?

Titah Almarhum Sultan Idris Shah, Sultan Perak sebelum Sultan Azlan Shah, malu orang Melayu menggunakan orang atau kerajaan untuk menikahkan anak. Maka sanggup bergadai golok menikahkan anak.

Maka kita  cuba percaya Ali Rustam menggunakan duit sendiri. Apapun, tetamu yang seramai itu adalah luar biasa. Patutkah kenduri nikah seluar-biasa begitu?

Belum tentu ia elok. Berbeza dengan orang mati. Jika jenazah seorang mukmin/mukminah diziarahi ratus ribu manusia, ia suatu yang baik. Ia tanda kebahagian. Lebih ramai lebih bahagia.

Apa lagi yang datang itu bersolat jenazah dan mengiringkannya ke kubur. Tambah bahagialah si mukmin itu.

Tetapi bagi perkahwinan mega, banyak tetapinya. Ibu bapa pengantin memerlukan satu rasa rendah diri yang tidak terperi. Yang dilakukannya adalah untuk mendapat kerdhaan Allah. Tetamu yang berduyun-duyun datang bagi merestui perkahwinan, moga-moga doa sekalian memberkati perkahwinan itu.

Jika perkahwinan itu oleh wali-wali yang ikhlas dan merendah diri, matlamat kenndurinya diliputi barakah. Persiapan kahwin itu dari duit dan rezeki yang berkat. Jamuan yang barakah adalah serba sederhana, tetapi justeru barakahnya ia boleh dimakan oleh ratus ribu tetamu.

Nasi dan lauk hanya beberapa  kawah, tetapi ia cukup untuk seramai mana saja yang hadir. Biasa kenduri wali seperti ini tidak menjemput tetamu yang ramai, memadai diumumkan di masjid saja supaya datanglah beramai-ramai. Kadang-kadang yang dilihat ramai itu ialah malaikat.

Yang makan hanya manusia. Malaikat nampak meramaikan itu tidak makan. Kalau kenduri rumah Ali Rustam itu kenduri wali yang  diberkati, maka yang dilihat beribu-ribu itu antaranya malaikat.

Oleh sebab wali tidak ada dalam masyarakat sekular, yang ramai di rumah Ali Rustam itu adalah manusia. Maka bagi memuaskan supaya hati tidak berkata-kata, Ali mesti diaudit, duit apa yang digunakananya. Kerana  dia  Ketua Menteri, dia kena akauntabiliti.

Pemberian royalti 20% tak jejas operasi Petronas

Anis Nazri, 12 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Pembayaran royalti sebanyak 20 peratus kepada negeri-negeri tidak akan menjejaskan keupayaan Petronas sekiranya mekanisme Pakatan Rakyat digunapakai.

Mekanisme yang ditawarkan Pakatan Rakyat itu tidak akan sesekali mengganggu atau mengubah struktur cukai atau royalti Petronas sebanyak lima peratus itu.

Sebaliknya, Pakatan Rakyat berjanji untuk memperuntukan tambahan 15 peratus royalti itu dari belanjawan persekutuan, tegas Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mempertikai kenyataan Petronas semalam, yang mendakwa operasinya akan terjejas jika bayaran royalti kepada negeri-negeri dinaikkan daripada kadar lima peratus sekarang kepada 20 peratus.

Rafizi berkata asas Petronas mengatakan sedemikian kerana menganggap Pakatan Rakyat akan mengenakan cukai tambahan dalam bentuk royalti kepada Petronas.

"Jika buat begitu, mengenakan cukai tambahan, memang ia akan menjatuhkan pendapatan dan keupayaan Petronas.  Tapi, Pakatan Rakyat tidak mencadangkan demikian," kata beliau.

Sebaliknya, jelas Rafizi tambahan 15 peratus bayaran royalti itu ditarik dari belanjawan persekutuan, yang jika dilihat hasil minyak kerajaan persekutuan sekarang sebanyak RM70 bilion setiap tahun.

"Pakatan Rakyat buat kiraan, kita gunakan hasil tersebut untuk menambahkan bayaran royalti itu.  Lima peratus dari Petronas yang sedia ada seperti sekarang, tambahan 15 peratus dari peruntukan tambahan," jelas beliau.

Katanya, Pakatan Rakyat berkeyakinan perkara tersebut boleh dilakukan dari penjimatan perbelanjaan dan pengurusan kewangan negara yang menolak budaya rasuah dan ketirisan.
 

Patuhi 3 prinsip teguhkan PAS - Salahudin

Harakahdaily, 12 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Menghormati Majlis Syura, berpegang kepada keputusan muktamar dan mentaati keputusan kepimpinan yang dibuat secara kolektif adalah antara prinsip paling asas yang perlu dipegang oleh semua ahli dan kepimpinan PAS.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub berkata, ketiga-tiganya perlu menjadi prinsip paling asas kepada semua kepimpinan dan ahli PAS yang mahu melihat parti itu sentiasa teguh dan mampu menempuh apapun cabaran yang dihadapinya.

"Selain menyokong penuh pandangan presiden, saya berpendapat, apapun pandangan pribadi yang mahu dikemukakan mestilah melalui saluran yang diizinkan dan bukan dibuat secara tidak bertanggungjawab," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau melahirkan rasa syukur kerana PAS di sepanjang 60  tahun kewujudannya ini teguh dan berdiri seutuhnya.

"Sekiranya kesemua pimpinan dan ahli-ahli memiliki disiplin yang tinggi, saya percaya kita mampu menghadapi musuh dalam akhlak berjamaah yang disyaratkan kepada semua," katanya.

BN ingat rakyat senang ditipu kes RM40 juta?

Harakahdaily, 12 Okt 2012
KUALA LUMPUR: “Adakah SPRM telah membuat siasatan penuh termasuk mengambil kenyataan Datuk Seri Musa?” tanya Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.


Semalam, katanya kerajaan BN bangga mengumumkan pembebasan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman daripada skandal wang tunai S$16 juta (RM40 juta) ekoran tindakan SPRM untuk menggugurkannya daripada dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram.

Menurutnya, mengikut jawapan bertulis Parlimen Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, Pejabat Ketua Peguam Negara tidak menjumpai apa-apa elemen rasuah dalam kes seorang ahli peniagaan Sabah yang ditahan di Hong Kong kerana menyeludup wang berjumlah RM40 juta dalam mata wang Singapura.

Katanya, Nazri berkata bahawa siasatan menunjukkan duit itu sebenarnya merupakan sumbangan politik kepada Umno Sabah dan bukan kepada Musa.

“Adakah BN ingat bahawa rakyat Malaysia senang tertipu dengan cerita sebegini dan menerima bahawa tidak ada masalah kerana duit yang diseludup itu adalah untuk Umno Sabah dan bukan untuk Musa?” soalnya dalam satu kenyataan.

Tanya beliau  lagi, apakah syarat-syarat di sebalik sumbangan RM40 juta itu dan kenapakah ia dilakukan dengan mata wang Singapura.

Bagi Ahli Parlimen Bagan itu, sekali lagi SPRM cuba untuk menutup skandal politik wang oleh BN.

“Skandal penyeludupan RM40 juta wang tunai ini menyusul selepas dua lagi skandal yang melibatkan dua orang lagi ketua menteri BN,” katanya.

Baru-baru ini, ujarnya sebuah NGO Switzerland telah mendakwa bahawa kekayaan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud dianggarkan mencecah RM46 bilion, lantas menobatkannya sebagai orang terkaya di Malaysia.

“Lepas itu, kita berhadapan dengan majlis kenduri kahwin anak Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam, di mana 130,000 orang tetamu telah dijamu dalam sambutan yang memecah rekod.

Sehingga hari ini, ujarnya Ali Rustam masih lagi gagal menjelaskan bagaimana beliau mampu menanggung kenduri yang begitu mewah yang mendakwa kosnya hanya RM600,000 dan mendapat tajaan.

Justeru, kata Lim, rakyat Malaysia sudah tidak boleh tahan dengan keangkuhan pemimpin-pemimpin BN yang bukan sahaja mengaut kekayaan yang luar biasa tetapi juga menonjolkannya di khalayak umum.

Gambar pondok tol ajaib di tahun 2013

http://biaqpila.blogspot.com/, 12 Okt 2012

SHAH ALAM, 10 OGOS 2013: Orang ramai yang melalui sebuah plaza tol di sini hari ini gempar apabila mendapati terdapat dua pondok tol yang berbeza. Satu pondok tol percuma dan satu lagi berbayar. Semua kenderaan berpusu-pusu memasuki lorong percuma selepas ianya mulai dibuka sejak tengah malam tadi sehinggalah berlaku kekecohan awal pagi tadi.

Pihak bomba terpaksa bergegas ke tempat kejadian kerana terdapat sekumpulan pemuda umngok cuba menghalang kenderaan daripada melalui lorong percuma.Mereka membantah pembukaan lorong percuma kerana mendakwa negara akan bankrap.

Bagaimanapun usaha mereka gagal menyekat kemaraan kenderaan yang bertali-arus menggunakan lorong percuma tersebut.Yang paling memalukan,kumpulan pemuda umngok ini juga menggunakan lorong percuma ketika mereka hendak pulang selepas selesai berdemo...kah!kah!kah! baiqpila apa ada hal!

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Perangi Syaitan yang dikenali. Siri 1

Nasrudin bin Hassan at Tantawi, 12 Okt 2012

Muqaddimah.

1.               Mari kita baca satu ayat dari surah An Nisa’ ayat 76 sebagai muqaddimah siri Perangi Syaithan Yang diKenali ini. Firman Allah swt :

الذِيْنَ آمَنُوْا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيْلِ اللهِ
وَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا يُقَاتِلُوْنَ فِي سَبِيْلِ الطَّاغُوْتِ
فَقَاتِلُوْا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ
إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيْفًا

Maksudnya :

Orang yang beriman mereka berperang [ berjuang ] di Jalan Alah swt sementara orang yang kufur [ ingkar ], mereka berperang [ berjuang ] di jalan Toghut. Maka perangilah penolong – penolong syaithan, sesungguhnya tipu daya syaithan adalah terlalu lemah.

2.               Ayat diatas menjelaskan kedudukan bagaimana dua kategori manusia berjuang , iaitu mereka yang beriman kepada Allah swt dan mereka yang kufur kepada Allah swt. Hanya ada dua landasan perjuangan yang dipilih. Pertama landasan Allah swt [ سبيل الله ] dan kedua ialah landasan Toghut [ سبيل الطاغوت ]

3.               Landasan Allah swt adalah jalan perjuangan orang yang beriman sementara mereka yang kufur kepada Allah swt pastinya berada diatas Landasan Toghut. Toghut secara umumnya mempunyai banyak definisi. Antaranya ialah taarif yang disebut oleh Saiyidina Umar al Khattab Rha bahawa Toghut ialah طروق الشياطين iaitu jalan – jalan tajaan syaithan.

4.               Ertinya, Toghut ialah jalan syaithan. Mereka yang berjuang diatas Landasan  Toghut aka Jalan Syaithan maka mereka pula adalah [ أولياء الشيطان ] iaitu penolong – penolong syaithan. Penolong syaithan inilah yang diperintah oleh Allah swt. dalam ayat di atas supaya kita orang yang beriman memeranginya habis – habisan.

فَقَاتِلُوْا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ
[ Perangilah olehmu akan penolong – penolong Syaithan ]

5.               Penolong syaithan tidak boleh dibiarkan bermaharajalela melangsungkan hasrat dan cita – cita syaithan yang dikenali untuk merosakkan ummah dan masa depan mereka.

6.               Asasnya penolong syaithan ini akan bekerja keras untuk melunaskan apa jua agenda syaithan dan prinsip utama agenda syaithan ialah melakukan kekejian dan kemungkaran. Samaada kemungkaran sosial, kemungkaran ekonomi mahupun kemungkaran politik. Ianya merangkumi perbuatan keji seperti zina, liwat, rogol, pergaulan bebas, rasuah, penyalahgunan kuasa, penipuan, pecah amanah, penindasan dan kezaliman.

Firman Allah swt. surah an Nuur ayat 21 :

يَأيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا لاَ تَتَّبِعُوْا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ
وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ


Wahai orang yang beriman ! Jangan kamu ikut jejak langkah syaithan dan barangsiapa yang mengikut jejak langkah syaithan maka sesunguhnya syaithan itu mengajak melakukan perbuatan keji dan mungkar.

7.               Orang beriman usah gentar berdepan dan menghadapinya, sungguhpun penolong - penolong syaithan yang dikenali ini adalah ‘orang besar’ dan berjawatan tinggi seperti berpangkat dato seri, tan sri pula berjawatan menteri dan sebagainya. Seorang yang beriman, ia pasti yakin, mampu dan berani berjuang untuk menumpaskan syaithan yang dikenali ini termasuk segala jenis juaknya.  Justeru Allah telah menegaskan bahawa tipu daya dan perancangan mereka adalah terlalu lemah. Firman Alah swt :

إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيْفًا
[ Sesungguhnya tipudaya syaithan adalah lemah ]

Restoran Ikan Bakar Sekinchan terima bahana lawan kebangkitan rakyat

http://greenboc.blogspot.com, 12 Okt 2012


RRestoran Sekinchan Ikan Bakar, Shah Alam kenapa tutup cuti raya ke atau tutup selamanya ada siapa yang boleh bagi tahu????? - fb

Ulasan GB

Demikianlah hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Apabila anda melakukan sesuatu yang menentang arus kebangkitan rakyat, maka terimalah padahnya.

Mursyidul Am PAS pernah menyatakan bahawa kebangkitan rakyat adalah umpama air yang mengalir dari gunung... dan barangsiapa yang cuba menyekat dan menghalangnya pasti hanyut dan musnah dibawa arus yang deras itu...

Gambar di atas membuktikan kebenaran kata-katanya itu.


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Tiada ulasan: