Khamis, 3 Julai 2014

CARA NAK HALAU TIKUS....BAGAIMANA CARA NAK HALAU KAKI BUAT MAKSIAT ATAU NAK HINDAR MAKSIAT




7 Cara Paling Berkesan Menghalau Tikus Di Rumah!

halau-tikus
Adakah anda fobia akan kehadiran makhluk yang bernama tikus? Jangan risau admin akan kongsikan cara halau tikus.
Tikus merupakan sejenis binantang yang bukan sahaja kotor dan cukup menggelikan, tetapi juga mengundang pelbagai penyakit yang boleh membawa kepada kematian.
Kehadirannya di dalam sesebuah kedai aman biar punhanya seekor sudah cukup membuatkan seseorang itu berasa tidak senang duduk!
Tidak seperti binatang lain seperti nyamuk, membasmi atau menghalau tikus sangatlah sukar. Ini adalah kerana umur tikus yang relatifnya lebih panjang serta kemampuannya membiak memang cukup tinggi. Sekali melahirkan, minimumnya enam ekor dalam masa kehamilan yang singkat.
Jadi, tidak harianlah jika anda melihat tikus yang menjadi penghuni tidak diundang di kediaman anda semakin hari semakin banyak, seakan tidak habis-habis.
Disebabkan itulah juga kita memerlukan cara efektif agar tikus berasa tidak tenang berada di rumah kita. Ada beberapa cara yang kerap di lakukan untuk menghalau dan membasmi tikus seperti menggunakan racun tikus, perangkap tikus dan penghalau tikus elektrik.
Tetapi kita juga boleh menggunakan cara semulajadi untuk membasmi dan mengusir tikus ini. Berikut beberapa cara yang boleh anda cuba: 
1. Daun Pandan
Daun pandan memiliki aroma wangi bukan sahaja boleh menyedapkan bau ruang kediamanan. Keharumannya itu tidak disukai oleh tikus.
2. Kucing
Peliharalah kucing di rumah, terutama kucing jenis tertentu yang dapat membunuh tikus.Kucing merupakan musuh utama bagi tikus!
3. Buah Mengkudu
Ambil dua atau tiga biji buah mengkudu. Potonglah mengkudu tersebut menjadi beberapa bahagian. Letakkan ia dalam sebuah mangkuk di kawasan yang sering dilalui tikus. Bau buah mengkudu yang menyengat membuatkan tikus pergi dari rumah.
4. Minyak Mint
Sapukan minyak yang diperbuat daripada daun mint (MenthaCodifolia) pada sehelai kain dan letakkan di tempat-tempat yang sering menjadi laluan tikus. Sudah pasti tikus tidak akan datang lagi kerana tikus tidak menggemari bau mint.
5. Kapur Barus (DryobalanopsAromatica)
Hancurkan beberapa kapur barus (kasar-kasar), kemudian taburkan di kawasan-kawasan yang menjadi ‘lubuk’ tikus itu. Cara ini cukup efektif kerana tikus sememangnya tidak suka dengan bau kapur barus yang cukup menyengat!
6. Cat BadanTikus
Tangkap seekor tikus, kemudian lumurkan badannya dengan cat berwarna terang seperti warna merah, kemudian lepaskan. Tikus tersebut tidak akan datang lagi, malahan turut membuatkawan-kawan tikusnya yang lain berasa takut untuk mengganggu kediaman anda.
7. Buah Durian
Sediakan dua atau tiga biji buah durian. Mana-mana bahagian isinya yang sedap itu, anda makanlah. Kemudian, letakkan potongan kulit durian tersebut di tempat-tempat yang selalu dilalui oleh tikus. Tentunya bau durian yang menusuk hidung dan kulitnya yang berduri membuatkan tikus berasa gerun untuk singgah di kediamanan anda.
Keberkesanan cara-cara membasmi dan mengusir tikus-tikus tersebut bergantung pada banyak faktor, contohnya keadaan ruang dan kawasan persekitran kediaman anda itu sendiri.
Jadi, anda harus sentiasa peka dengan keadaan sekeliling anda. Elakkan daripada melakukan perkara yang boleh mengundang penyakit yang disebabkan oleh tikus, seperti penyakit kencing tikus!
Penyakit kencing tikus ini adalah antara penyakit berbahaya kerana kebanyakan yang menghidapinya berisiko untuk maut. Jagalah setiap pemakanan, persekitaran dan akitiviti anda dan keluarga setiap hari.Pastikan juga kediaman ada terjamin bersih dan bebas dari pada binatang bernama ‘tikus’ ini!
Jika anda rasa artikel ini bermanfaat, anda dipersilakan untuk kongsikan di laman sosial anda.

Thursday, 3 July 2014

Model Tudung Terkenal Dicekup Berasmara Ketika Orang Bertarawih

Seorang model tudung fan juga pakaian dicekup berkhalwat bersama pasangannya di sebuah hotel di Lebuhraya Darulaman, Alor Setar malam tadi ketika umat Islam sedang gigih melakukan solat tarawih dan amal ibadat.

Gadis berusia 24 tahun itu yang dipercayai berasal dari Selangor dikatakan datang ke Kedah semata-mata untuk menemui kekasihnya yang berusia 25 tahun yang menetap di Langgar, Alor Setar.
Pasangan itu mereka bercadang untuk berkahwin pada penghujung tahun ini dan memberi alasan mereka sedang bersiap untuk menonton bola sepak Piala Dunia di sebuah restoran 24 jam sebelum mereka dicekup berkhalwat.
Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Undang-Undang Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK), Syeikh Mohd Roshidi Mahmud menyatakan pasangan itu ditahan dalam operasi bermula jam 11 malam hingga 2 pagi tadi.
Hasil soal siasat, pasangan itu mengaku tidak mempunyai sebarang ikatan yang sah. ~tranungkite

Wednesday, 2 July 2014

Dato' Saifuddin Abdullah Dedah Tembelang Sebenar Kementerian Pendidikan Malaysia


Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah memberikan penjelasan terperinci mengenai mengapa beliau meletakkan jawatan daripada Universiti Malaya (UM) sebagai solidariti kepada ketua pusat penyelidikan di universiti itu dengan berkata kebebasan akademik adalah sesuatu yang tidak boleh dikompromi.

Saifuddin yang juga ahli Umno meletakkan jawatan sebagai felo penyelidik kanan UM sebagai membantah arahan Kementerian Pendidikan agar Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman meletakkan jawatan sebagai pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMcedel).

Walaupun UM semalam menafikan campur tangan dalam penyingkiran Redzuan, Saifuddin yang mengetuai Pergerakan Kesederhanaan Global berkata profesor itu diarahkan untuk meletakkan jawatan sebagai pengarah UMcedel “kerana arahan sesetengah pihak di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)”.

Saifuddin memberitahu The Malaysian Insider, beliau tahu mengenai campur tangan kementerian berhubung jawatan Redzuan di pusat penyelidikan itu sejak kira-kira dua bulan lalu.

"Saya tahu perkara ini sejak awal. Saya tahu Prof Redzuan dipanggil oleh pengurusan universiti dan beliau dimaklumkan Kementerian Pendidikan tidak begitu gembira dengan beliau dan diminta meletakkan jawatan," kata bekas ahli Majlis Tertinggi Umno itu, sambil menambah beliau kemudian mendapatkan pengesahan daripada naib canselor UM.

"Sepanjang pengetahuan saya, naib canselor dihubungi seseorang daripada kementerian dan mesejnya adalah Redzuan tidak perlu terus memegang jawatan pengarah UMcedel," katanya.

Beliau berkata, isu tertentu seperti pendidikan, memerangi rasuah dan perpaduan tidak boleh dikompromi dan dalam kes ini, beliau sedar perlunya berpendirian tegas.

"Apabila perkara seperti kualiti akademik dan kebebasan, ia adalah beberapa perkara yang anda tidak boleh berkompromi. Anda perlu mengambil pendirian," kata Saifuddin kepada The Malaysian Insider.

"Ia juga adalah fundamental. Kita tidak boleh melihat perkara ini daripada perspektif partisan," katanya.

The Malaysian Insider melaporkan pada Isnin Kementerian Pendidikan mengarahkan Redzuan meletakkan jawatan sebagai pengarah UMcedel, manakala kontraknya sebagai dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial (FSSS) di universiti itu juga tidak diperbaharui.

UMcedel menimbulkan kemarahan Putrajaya dengan pelbagai penemuan kaji selidik terhadap politik Malaysia yang menunjukkan pemerintah Barisan Nasional (BN) tidak berada dalam keadaan baik.

Bagaimanapun, Naib Canselor UM, Prof Datuk Dr Mohd Amin Jalaludin menafikan kementerian mendesak Redzuan meletakkan jawatan, sambil menambah keputusan menyingkir beliau dibuat selepas mengambil kira kepentingan universiti itu, dan bukan disebabkan sebarang tekanan dari luar.

"Keputusan itu dibuat selepas UM mengambil kira persaraan Prof Mohammad Redzuan pada tahun depan, dan untuk memberi peluang kepada timbalannya, Dr Amir Saifude Ghazali membiasakan dirinya dengan tanggungjawab seorang pengarah sebuah badan penyelidikan bebas," katanya.

Saifuddin yang juga alumni UM berkata, beliau sedih dengan berita itu dan selepas tempoh Redzuan sebagai dekan bagi FSSS juga tidak diperbaharui, beliau mengambil keputusan turut meletakkan jawatan.

"Saya berfikir, ‘mengapa ini berlaku lagi?’ dan 'apa yang salah dengan sistem kita?'

Beliau merujuk kepada kes sebelum ini yang melibatkan campur tangan Putrajaya dalam akademik, termasuk penggantungan pakar undang-undang Perlembagaan, Dr Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) kerana mempersoalkan dekri Sultan Selangor dalam serbuan di Pusat Methodist, Damansara Utama pada Oktober 2011.

"Ia tidak mengapa bagi UIAM untuk menyiasat beliau. Itu adil dan sebahagian daripada tadbir urus. Tetapi sebelum polis selesai menjalankan siasatan mereka, beliau digantung dan tidak dibenarkan memasuki kawasa kampus.

"Beliau bukan penjenayah. Ia seolah-olah beliau sudah didapati bersalah," katanya.

Saifuddin, yang ketika itu timbalan menteri pengajian tinggi mempertahankan Aziz dan mendesak universiti membatalkan arahan itu. Beliau kemudian tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam forum UIAM.

Beliau bagaimanapun berkata, tidak akan meninggalkan Umno dan BN yang membentuk kerajaan pemerintah.

"Tidak, saya tidak fikir begitu. Saya sentiasa percaya tidak ada dalam Umno atau BN yang tidak boleh dibetulkan.

"Saya faham kita perlu mengikut pendirian parti. Tetapi ada beberapa perkara yang begitu dekat dengan saya seperti perihal pendidikan. Jika kejadian seperti ini berlaku, anda tidak boleh mengikut sahaja pendirian parti," katanya yang juga merupakan ahli Majlis Perundingan Perpaduan Negara. ~tmi

Aidilfitri: Kerajaan beri bantuan kewangan RM500, Selangor beri bonus sebulan

Aidilfitri: Kerajaan beri bantuan kewangan RM500, Selangor beri bonus sebulan
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Selangor akan memberikan bantuan kewangan dan sempena 
persiapan Hari Raya Aidilfitri. -gambar hiasan 
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memberikan bayaran bantuan khas kewangan sempena persiapan Hari Raya Aidilfitri kepada kakitangan kerajaan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, bantuan sebanyak RM500 itu akan diberikan kepada penjawat awam Gred 1 hingga Gred 54.

Beliau berkata bantuan khas ini akan turut dinikmati oleh 684,000 pesara kerajaan sebagai menghargai jasa perkhidmatan dengan jumlah bayaran sebanyak RM250.

“Kerajaan berharap bantuan ini dapat meringankan beban kewangan kepada penjawat awam dan pesara bagi persiapan menyambut Hari Lebaran,” kata Najib di dalam satu kenyataan.

Pembayaran bantuan khas itu akan dibuat pada 15 Julai.

Sementara itu, Kerajaan Selangor juga mengumumkan pemberian bonus sebulan gaji sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri kepada kakitangan awam di negeri itu.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri telah memperuntukkan sebanyak RM32.7 juta untuk pemberian bonus tahunan ini kepada lebih 17,000 kakitangan tetap, kontrak serta sambilan.

Beliau berkata pemberian bonus tahunan sempena Aidilfitri ini diberikan berdasarkan peningkatan kutipan hasil negeri sebanyak RM1.162 bilion setakat 30 Jun lalu.

“Saya berharap bonus ini dapat meringankan tanggungan warga kerja Kerajaan Negeri bagi menghadapi persiapan Hari Raya.

“Saya menyeru kakitangan awam berbelanja secara berhemah dan memperuntukkan sebahagian bonus ini untuk simpanan pada masa hadapan,” katanya.

Pemberian bonus kerajaan negeri ini akan diberikan sebelum Aidilfitri.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/aidilfitri-kerajaan-beri-bantuan-kewangan-rm500-selangor-beri-bonus-sebulan-38909?cp


 
AS : Deklarasi Khilafah Islam Tidak Bermakna Apa-Apa!
Publish Date : الثلاثاء 05 رمضان 1435 In Category : Enemies Of Islam
M Fachry untuk Al-Mustaqbal Channel
WASHINGTON, AS - Amerika Serikat (AS) mengatakan, deklarasi Daulah Islam Di Iraq Dan Syam (ISIS) menjadi Khilafah Islam yang wilayah kekuasaannya membentang dari Diyala di Iraq timur hingga Aleppo di Suriah Utara tidak bermakna apa-apa. Tentu saja ini sebuah pernyataan dusta, mengingat AS sangat mengkhawatiri bangkitnya system pemerintahan Islam, Khilafah Islam, yang merupakan sebuah kekuatan raksasa yang tengah bangun dari tidurnya. Allahu Akbar!
“Kami telah melihat kata-kata seperti ini sebelumnya dari ISIS,” kata Juru Bicara Departemen Luar Negeri AS Jen Psaki kepada wartawan, merujuk ke militan Negara Islam Irak dan Suriah. “Deklarasi itu tidak ada artinya bagi orang-orang di Irak dan Suriah,” kata dia. Ia menambahkan, kaum militan itu, yang kini menyebut kelompoknya dengan nama Negara Islam, sedang berusaha untuk mengontrol orang dengan ketakutan”.
Gedung Putih mengatakan, kaum militan yang menjadi ujung tombak serangan di Irak telah melancarkan sebuah “kampanye teror berupa tindak kekerasan dan ideologi represif yang menimbulkan ancaman serius bagi masa depan Irak.”
“ISIS tidak berjuang untuk Irak yang lebih kuat. ISIS berjuang untuk menghancurkan Irak. Itulah sebabnya mengapa Anda melihat AS bekerja sama dengan para pemimpin politik Irak untuk mendorong mereka menyatukan negara itu pada saat mereka menghadapi ancaman eksistensial ini,” kata Juru Bicara Josh Earnest.
Saat parlemen Irak dijadwalkan untuk mengadakan sesi pertemuan pada Selasa (1/7/2014) ini, Psaki mengatakan, Washington “terus mendesak para pemimpin Irak untuk mencapai kesepakatan pada titik kritis yang merupakan kunci” bagi pembentukan pemerintahan baru.
Kaum militant (Baca : Mujahidin ISIS), dalam sebuah rekaman audio yang dirilis secara online pada Minggu, mengatakan, kekhalifahan mereka akan mencakup wilayah mulai dari Aleppo di Suriah utara hingga Diyala di Irak timur. Mereka memerintahkan umat Islam di daerah-daerah itu untuk “mematuhi” dan setia kepada pemimpin baru mereka.
Kaum Mulimin kehilangan khilafah sejak tanggal 3 Maret 1924, di masa Turki Utsmani, sebagai akibat konspirasi agen Israel bernama Mustafa Kemal At-Taturk. Hampir 90 tahun kemudian barulah Khilafah Islam kembali tegak, tepatnya pada tanggal 1 Ramadhan 1435 H, bertepatan dengan tanggal 29 Juni 2014, yakni setelah dideklarasikan oleh ISIS yang kemudian menjadi Khilafah Islam. Allahu Akbar!
Sumber : Diolah dari Kompas/AFP
Nilai Hantaran Dan Maskawin Yang Paling Layak Di Malaysia.
Wahai Para Wanita,Hantaran Anda Di Peringkat mana?
p/s: Mahu Dropship 40 Produk Sempena Raya Ini ?
Untung rm10-30 setiap juaan

Caranya Mudah, Cari Group Bernama "JUALAN MURAH+DROPSHIP+BORONG MURAH"
Kemudian Klik "Join Group"
_ab_


Nur Azwati, 36,
Hantaran RM36,000
CONTACT ME ASAP
LikeLike · ·
Red has crashed somewhere near Berjaya Times Square! There were no casualties reported.
LikeLike · · · 65323144

Wednesday, July 2, 2014


Samseng UMNO halau MP Kluang dari ziarah Bazar Ramadhan..


Mungkin pada anggapannya tapak Bazar Ramadhan bandar Kluang ini adalah mak bapak dia yang punya jadi dia berhak untuk menentukan siapa yang boleh menjejakinya dan siapa yang patut dihalau olehnya..

Tapi kalau tapak itu mak bapak dia yang punya masakan pula mak bapak dia yang kaya itu akan mengerah anaknya sendiri mengawal tapak itu?

Sudah tentu mereka akan membayar pihak lain untuk tujuan mengawal itu.. jadi mamat yang berlagak terlebih samseng ini sudah tentu hanya seorang macai yang perasan tapak itu milik mak bapaknya.. 

Kerana tak sedar diri macai itu dilaporkan telah bertindak menahan dan mengusir Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong, ADUN Mengkibol,Tan Hong Pin serta para petugas sukarelawan Kluang Community Centre (KCC).

Pusat Komuniti Kluang / Kluang Community Centre (KCC) telah mengadakan aktiviti menziarahi dan mengedarkan sumbangan kurma kepada rakyat Kluang di Bazar Ramadhan bandar (berhampiran terminal bas) bermula pada jam 6.00 petang.


Mereka telah mendakwa rombongan itu sebagai menceroboh masuk ke kawasan bazar dan menghalau keluar dari situ kerana tidak memiliki surat kebenaran dari pihak penganjur.

Tidak miliki surat kebenaran?.. bodoh betul alasan bodoh yang dikemukakannya.. kah.. kah.. kah.. kalau dah macai tu.. macai jugak.. apa dia ingat semua orang bodoh macam dia ke?


Berikut adalah kenyataan dari DAP Kulai mengenai insiden ini..

WAKIL RAKYAT DIHALAU SEMASA MENZIARAHI BAZAAR RAMADHAN KLUANG

Pada 30 Jun 2014, Pusat Komuniti Kluang / Kluang Community Centre (KCC) telah mengadakan aktiviti menziarahi dan mengedarkan sumbangan kurma kepada rakyat Kluang di Bazar Ramadhan bandar (berhampiran terminal bas) bermula pada jam 6.00 petang.

Aktiviti ini turut disertai Ahli Parlimen Kluang - Sdr Liew Chin Tong, ADUN Mengkibol – Sdr Tan Hong Pin serta para petugas sukarelawan KCC.

Pada jam 6.30 petang, rombongan kami telah ditahan oleh sekelompok pemuda yang mendakwa sebagai petugas keselamatan bazar ramadhan. Sebahagian dari mereka memakai vest berlogo UMNO.

Mereka telah mendakwa rombongan kami sebagai menceroboh masuk ke kawasan bazar dan menghalau kami keluar dari situ kerana tidak memiliki surat kebenaran dari pihak penganjur. Menurut salah seorang dari mereka, penganjur bazar ialah Yayasan Majlis Perbandaran Kluang.

Rombongan kami telah ditengking apabila kami meminta mereka mengemukakan surat arahan dari yayasan tersebut yang menyatakan bahawa surat permohonan perlu dikemukakan terlebih dahulu untuk membolehkan kami turut serta dalam aktiviti di bazar tersebut.

Akhirnya kami dimarahi dan diminta beredar dari situ bagi mengelakkan ketegangan berlaku.

Dengan ini, kami menuntut agar:

1- Majlis Perbandaran Kluang (MPK) memberikan penjelasan adakah MPK sebagai sebuah badan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ada bertindak menyerahkan mandat untuk mengendalikan bazar ramadhan Kluang kepada UMNO seperti rungutan sesetengah peniaga bazar?

Jika benar, ini telah mencerminkan tindakan tidak demokratik MPK kerana menyerahkan urusan pentadbiran tempatan secara langsung kepada parti politik dan sudah pasti akan memberi kesan tidak sihat terhadap hak rakyat samada melibatkan peniaga bazar mahupun pengunjungnya.

2- UMNO memberikan penjelasan, jika MPK memberikan mereka mandat dalam pengurusan bazar, undang-undang bertulis manakah yang memberikan mereka kuasa untuk menyekat hak rakyat (termasuk Ahli parlimen Kluang dan ADUN Mengkibol sendiri) untuk bertemu rakyat yang terdiri dari para peniaga dan pengunjung bazar?

3- Pihak MPK memberikan penjelasan berhubung kenyataan salah seorang dari ahli kumpulan yang mendakwa sebagai petugas keselamatan bazar bahawa Yayasan Majlis Perbandaran Kluang merupakan badan yang diamanahkan untuk mengendalikan bazar ramadhan tersebut.

UMNO atau Yayasan Majlis Perbandaran Kluang atau MPK yang bertanggungjawagb terhadap bazar ramadhan ini?

Kami menuntut penjelasan tuntas dari pihak berkaitan kerana ia akan menimbulkan lebih banyak kekeliruan dan permasalahan pada masa akan datang.

4- Pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan arahan tugas kepada kumpulan yang mendakwa diri sebagai petugas keselamatan bazar tampil memberikan penjelasan dan memohon maaf atas tindakan kasar serta menengking semasa aktiviti ziarah dan pemberian sumbangan secara aman dan penuh rukun dijalankan.

Ia tidak ubah seperti tindakan samseng yang amat bercanggah dengan prinsip kerukunan dalam masyarakat Malaysia apatah lagi dalam bulan Ramadhan yang penuh kemuliaan ini.

Sekian terima kasih dan selamat meneruskan ibadah puasa.

Hangat! Seorang lagi Selebriti Cantik Memeluk Islam Selepas Felicia Yeap

Seorang pelakon wanita bernama Monica yang termuka di dunia perfileman telah membuat keputusan memeluk Islam, berhijab dan serta-merta berundur daripada bidang lakonan.

"Saya tidak menjadi muslim sebab cinta atau duit, saya bukan seorang sebegini. Saya suka pada priciple Islam", kata pelakon jelita India itu kepada akhbar harian di India (Times of India) baru-baru ini.



Monica telah menukar namanya kepada MG Rahima.

Pelakon wanita yang muda ini berasal dari Azhagi dan telah mengbintangi kira-kira 50 filem.

Beliau merupakan muka yang amat popular buat pengemar filem India untuk Telugu, Malayalam dan Kannada.