Jumaat, 18 Julai 2014

SENJATA CIPTAAN MANUSIA MEMBUNUH MANUSIA BALIK

2:37PM - 18 Jul 2014

Siapakah Daing A Malek?


Sejak empat hari lalu, Malaysiakini meneliti tiga projek tambakan laut utama di selatan Johor yang meliputi keluasan kawasan hampir sama dengan saiz Putrajaya.

Ia melibatkan projek Benalec Holdings di Pengerang dan Tanjung Piai, masing-masing untuk projek petroleum dan taman industri maritim, serta tambakan oleh Country Garden di perairan Tanjung Kupang untuk projek Forest City.

Anggota kerabat diraja Johor memiliki kepentingan dalam kesemua projek ini, termasuk Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail dan Raja Muda Tunku Ismail Idris.

Selain itu, nama seorang lagi personaliti, Datuk Daing A Malek Daing A Rahaman, sering muncul sebagai pengarah dan juga pemegang saham dalam syarikat berkenaan, yang mempunyai kepentinga kerabat diraja Johor.

Sekiranya ditanya mengenai Daing A Malek, para ahli politik di Johor akan mengaitkan beliau dengan kerabat diraja Johor.

Beliau dilaporkan sebagai anggota Ahli Penasihat Jumaah Majlis Diraja Johor dan rakan karib kepada sultan dan bapanya.

Namun Daing A Malek bukan calang-calang ahli perniagan kerana beliau juga seorang ahli politik Umno yang mampu menjadi lawan yang juga bukan calang-calang.

Tentangan sengit

Pada 2008, beliau bersama sekumpulan pengikut mencabar Menteri Dalam Negeri pada masa itu, Datuk Seri Syed Hamid Albar untuk jawatan ketua bahagian Kota Tinggi.

Daing A Malek mendapat 13 pencalonan berbanding 10 yang diperolehi Syed Hamid, yang menunjukkan Syed Hamid menerima tentangan sengit untuk mengekal jawatan tersebut.

Persaingan itu memuncak sehingga timbul tuduhan rasuah di antara kedua-dua kem – Umno seterusnya mendapati Daing A Malek bersalah atas tuduhan politik wang dan menyekat beliau daripada bertanding.

Beliau kemudiannya muncul sebagai ketua bahagian Kota Tinggi pada 2013 dengan memenangi kerusi tersebut tanpa bertanding apabila Syed Hamid memutuskan untuk tidak mempertahankan jawatannya.

Beliau amat dikenali di kalangan penduduk kampung Melayu dan Orang Asli di sepanjang pesisir pantai selatan Johor, terutama di kalangan masyarakat nelayan, yang amat terjejas dengan projek tambakan itu.

"Beliau memberitahu nelayan supaya tidak menentang projek tambakan itu kerana ia projek Tuanku dan mereka akan diberi pampasan,” kata seorang aktivis alam sekitar yang bergiat di kawasan tersebut sejak 2011.

Aktivis tersebut, yang enggan dinamakan mendakwa perkara itu diberitahu oleh oleh para nelayan dari sekurang-kuranya dua kampung yang terletak di Selat Johor, di kawasan Sungai Danga dan Tanjung Kupang.

Pelajar Tingkatan 5 diugut sebelum dirogol teman lelaki

Cetak
MIRI: Seorang pelajar Tingkatan Lima menjadi mangsa rogol teman lelakinya selepas ditampar dan diugut di sebuah pondok di Kuala Baram Selasa lalu, menurut polis.

Ketua Polis Miri, Asisten Komisioner Gan Tian Kee berkata teman lelaki mangsa berumur 17 tahun telah mengancam untuk membunuh ibu mangsa sebelum merogolnya dalam kejadian pukul 4 petang itu.
Mangsa membuat laporan polis pada hari ini, katanya kepada Bernama.

Katanya, pemeriksaan perubatan mengesahkan mangsa dirogol dan polis sedang memburu suspek.

Gan berkata sebelum dirogol, suspek telah mengajak mangsa keluar untuk membeli barang dan sebaliknya telah dibawa ke tempat kejadian sehingga berlaku pertengkaran menyebabkan mangsa ditampar beberapa kali oleh suspek.

Beliau berkata, mangsa cuba lari tetapi ditahan semula oleh suspek lalu dipaksa masuk ke sebuah pondok sebelum diugut dan dirogol.

- BERNAMA

 



Anwar: Satu pembunuhan beramai-ramai

Written By canang on Jumaat, 18 Julai 2014 | 7/18/2014 10:08:00 PTG

SHAH ALAM - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa pihak berkuasa untuk mengambil tindakan tegas ke atas pihak yang didapati bertanggungjawab ke atas tragedi yang menimpa pesawat MH17.

“Kami mengutuk perbuatan ini yang disifatkan sebagai salah satu keganasan dan menggesa pihak berkuasa antarabangsa untuk menjalankan siasatan penuh serta bebas bagi membawa mereka yang melakukan pembunuhan beramai-ramai ini ke muka keadilan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pesawat tersebut yang membawa 298 penumpang termasuk anak kapal dikatakan telah ditembak dengan menggunakan peluru berpandu jenis Buk anti-aircraft system.

MH17 yang berlepas dari Amsterdam malam tadi (waktu tempatan) dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 6.10 pagi ini.

Anwar menerusi kenyataannya turut melahirkan rasa sedih yang teramat turut menzahirkan ucapan takziah kepada keluarga penumpang dan anak kapal MH17.

“Kami berasa terkejut dan sedih dengan berita yang diterima. Kami mengucapkan takziah buat keluarga penumpang MH17 yang telah kehilangan orang yang tersayang. Mari kita besama-sama tabah mengharungi tragedi yang menimpa ini,” katanya lagi.

Thursday, 17 July 2014


INILAH RAKAMAN GAMBAR KAK LONG CDM 25 YANG DITAHAN PIHAK POLIS KERANA KES BULI JALAN RAYA DAN UGUTAN JENAYAH.


Siti Fairrah Asyikin, 30 atau lebih dikenali sebagai Kiki @ Kak Long CDM 25, yang dirakam membuli seorang warga emas di kawasan tempat letak kereta di Kuantan Isnin lalu ditahan polis bagi membantu siasatan berhubung kes tersebut.

Dilaporkan, Kiki hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan pada pukul 4.00 petang bersama ibu, ayah dan keluarganya sebelum ditahan.

Wanita pemilik kereta Peugeot 208 yang mengamuk dan merosakkan kereta seorang lelaki warga emas menggunakan pengunci stereng di tempat meletak kenderaan di Pusat Tranformasi Bandar (UTC) Kuantan telah ditahan untuk membantu siasatan.

Difahamkan, Kak Long CDM 25 ditahan bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana perbuatan khianat dan Seksyen 506 Kanun Keseksaan atas kesalahan ugutan jenayah..

Friday, 18 July 2014


RAKAMAN GAMBAR KESAN PELURU BERPANDU BUK BUATAN RUSSIA YANG DIDAKWA MENEMBAK JATUH PESAWAT MH17 KINI TERSEBAR LUAS.



Kini sudah menjadi perbualan satu dunia betapa perluru berpandu BUK buatan Russia telah digunakan untuk menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 yang mengorbankan 298 nyawa yang tidak berdosa.

The BUK surface-to-air missile system believed to have shot down Malaysian Airlines flight MH17 is an old Soviet-built weapon designed to engage aircraft, cruise missiles and drones that is still widely used in eastern European states, including Ukraine.

They are capable of taking down aircraft the size of a Boeing 777 flying at a cruising altitude of 33,000 feet, meaning the intensity of the impact is likely to have blown the plane apart in the sky.

Witnesses says wreckage and body parts of the passengers and crew are scattered over an area of around nine miles, reinforcing the idea that the plane broke up mid-air.

BUK missile systems have large self-propelled launchers that use radar to engage aircraft or missiles up to an altitude of 75,000 feet.

A launcher similar to the BUK missile system was seen earlier today by journalists near the eastern town of Snizhne, which is held by pro-Russia rebels. 

Ukraine tersalah tembak MH17?
  • Pesawat penumpang Malaysia terhempas di Ukraine Pesawat penumpang Malaysia terhempas di Ukraine
1 / 1
LIDAH rasmi Rusia, RT News telah melaporkan bahawa pesawat IL-96 milik mereka telah melalui laluan yang sama dilalui oleh MH17 pada jam 16:21 waktu Moscow, manakala MH17 telah melalui laluan udara yang sama pada jam 15:44 waktu Moscow, iaitu sekitar setengah jam lebih awal berbanding IL-96.

Menurut sumber Russian Today, serangan ke atas pesawat MH17 itu sebenarnya mahu disasarkan kepada pesawat IL-96 yang terbang dari Brazil ke Rusia.

IL-96 adalah sebuah pesawat khas yang membawa Presiden Rusia, Vladimir Putin yang mana Putin ketika itu dalam perjalanan pulang dari Brazil ke Rusia selepas menghadiri satu konvensyen berkenaan BRISC.

Menurut satu sumber yang tidak mahu disebutkan namanya, pesawat yang membawa Putin dan juga Boeing Malaysia telah bersilang pada satu titik yang sama.

Tambah sumber itu lagi, pesawat yang dinaiki Putin dan MH17 mempunyai struktur yang hampir sama dan menggunakan warna yang sama.

Hal ini mungkin telah menjadi kekeliruan kepada si penyerang, katanya.
Artikel Berkaitan
9:00PM - 18 Jul 2014

Pakar dakwa MH17 buat lencongan


Seorang pakar penerbangan mendakwa pesawat malang MH17 membuat lencongan sejauh 482 kilometer dari laluan lazim dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.

Laporan The Telegraph menyebut, Robert Mark, seorang juruterbang kapal komersial menyebut, kebanyakan pesawat MAS yang membuat penerbangan di antara dua destinasi tersebut mengikuti laluan lebih ke selatan dari laluan MH17.

"Saya hanya boleh beritahu anda sebagai juruterbang komersial bahawa, jika laluan kami ditetapkan sedemikian, melihat pada apa yang berlaku di sempadan Ukraine dan Rusia sejak berbulan lalu, saya tidak akan menerima laluan tersebut.

“Saya melihat dalam sistem FlightAware, yang kita semua gunakan pada hari ini, untuk melihat di mana pesawat ini bermula dan di mana jejak mereka, dan saya melihat kembali penerbangan MH17 sejak dua minggu lalu, dan juga penerbangan ini.

"Kesemua penerbangan yang dijejak sangat-sangat jauh di utara di sebelah Ukraine berbanding penerbangan lain...

“Ada versi (laluan penerbangan) MH17 yang menunjukkan ia terbang lebih 300 batu ke selatan berbanding laluan ini,” katanya.

Mark juga merupakan seorang penyunting di majalah Aviation International News Safety.

The Telegraph menyebut, rekod penerbangan MH17 di sistem FlightAware seolah-olah menyokong dakwaan juruterbang tersebut.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini ke atas data sama di FlightAware dan Flightradar24 mendakwat pesawat MH17 membuat penerbangan merentasi Ukraine sebanyak 14 kali sejak dua minggu lalu, dan melalui kawasan berhampiran bandar Donetsk dalam setiap penerbangan.

Lencongan paling besar dilakukan MH17 adalah pada 13 Julai, sejauh kira-kira 200 kilometer, namun ia melibatkan kawasan yang sebahagian besarnya tidak terjejas dengan konflik antara Ukraine dan pemisah pro-Rusia.

Penerbangan tersebut pada 13 Julai turut melalui Donetsk yang dikawal oleh kumpulan pemisah Republik Rakyat Donetsk.

Sistem FlightAware dan Flightradar24 memperolehi data dari sumber siaran radio awam sama yang memberi lokasi GPS dan data penerbangan lain dari pesawat itu sendiri, dipanggil Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B).

Ia seterusnya dikesan oleh alat radio di kawasan berdekatan dan disampaikan ke laman web secara langsung.

Bagaimanapun, pakar cuaca SNN Chad Myers menimbulkan spekulasi bahawa penerbangan MH17 mungkin mengubah haluan atas faktor cuaca tertentu.

Terdahulu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pesawat membawa 298 orang penumpang dan anak kapal itu mengikuti laluan yang disahkan selamat oleh pihak berkuasa penerbangan.
 

Pemberontak Ukraine akui tembak pesawat di kawasan MH17 jatuh





Kumpulan pemberontak Ukraine pro-Rusia, Donetsk People's Army mengaku kumpulannya menembak sebuah pesawat pengangkut tentera di tempat terhempasnya pesawat Penerbangan Malaysia MH17 yang menjurus kepada andaian bahawa mereka tersalah tembak.
Pemimpin kumpulan pemberontak itu, Igor Girkin yang juga dikenali sebagai Strelkov berkata, pesawat itu berjaya dijatuhkan.
"Pesawat itu baru saja dijatuhkan sekitar Torez (Donetsk Oblast). Ia di sana sekarang di belakang Progress Mine.
"Kami memberi amaran kepada kamu – jangan terbang di 'ruang udara kami'," katanya melalui akaun VK, Facebook versi Rusia.
Progress Mine adalah pekan perlombongan yang didiami 80,000 penduduk, lapor media.
"Dan ini adalah bukti, 'seekor lagi burung' jatuh. Burung ini jatuh di belakang slagheap, bukannya kawasan perumahan. Jadi orang ramai tidak tercedera. Ada juga maklumat satu lagi pesawat ditembak," tambahnya.
Stelkov dan kumpulannya, Donetsk People's Army, dipercayai tersalah tembak pesawat itu yang disangka mereka milik tentera Ukraine.
Donetsk People's Republic dengan bangganya memaklumkan pada 29 Jun lalu mereka mengambilalih satu kem tentera Ukraine dan mempunyai Buk, iaitu peluru berpandu darat ke udara, tetapi tidak memberitahu jumlahnya, lapor Kyiv Post.
Peluru berpandu Buk boleh pergi sejauh 25 kilometer, tiga kali ganda ketinggian MH17 yang sedang terbang.
Namun sumber lain berkata, pemberontak itu menafikan mereka bertanggungjawab.
"Ia boleh berlaku hanya melalui pesawat tempur atau peluru berpandu darat ke udara (yang menembaknya)," kata seorang pemberontak yang memberi nama Sergei kepada Reuters.
Beliau menambah, mereka tidak mempunyai senjata yang mampu menembak pesawat yang terbang setinggi itu.
Namun Anton Gerashenko, penasihat Kementerian Dalam Negeri berkata berjaya merakamkan gambar peluru berpandu Buk seminit selepas ia dilancarkan. – 18 Julai, 2014.



Nenek Tiri DS Najib Antara Penumpang MH17



SEORANG daripada 283 penumpang pesawat malang MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine dikenal pasti sebagai nenek tiri kepada Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Berita sedih itu diketahui Perdana Menteri dan sepupunya yang juga Menteri Pertahanan, lapor sebuah portal berita.

Sumber rapat dengan keluarga pemimpin berkenaan memberitahu, mangsa, Puan Sri Siti Amirah Prawira Kusuma adalah isteri kedua kepada Tan Sri Mohd Noah yang juga datuk Najib dan Hishammuddin.

Mohd Noad adalah bapa kepada ibu Najib, Tun Raha dan ibu Hishammuddin, Tun Suhaila. – mstar.com.my

MH17: 100 mayat ditemui bergelimpangan di lokasi nahas - Saksi

  
Foto
KIEV: Pegawai Kementerian Kecemasan berkata, terdapat beberapa bahagian anggota badan yang sudah berkecai berada di sekitar sehingga 15 kilometer dari lokasi nahas pesawat berkenaan terhempas.

Beliau yang berada di lokasi kejadian berkata, sekurang-kurangnya 100 mayat ditemui bergelimpangan di lokasi berkenaan.
Sementara itu, Presiden Ukraine, Petro Poroshenko berkata, Angkatan Tentera negara itu tidak terbabit dengan laporan yang mengatakan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu ditembak jatuh.

"Pihak angkatan tentera tidak melepaskan sebarang tembakan terhadap mana-mana sasaran di udara," katanya dalam sidang media, sebentar tadi.

Bagaimanapun, beliau tidak menolak kemungkinan pesawat yang membawa 295 penumpang itu ditembak jatuh.

"Kami yakin mereka yang bersalah dalam tragedi ini akan bertanggungjawab terhadap perkara yang mereka telah lakukan," katanya.

Terdahulu, media melaporkan pesawat penumpang Boeing itu terhempas di Ukraine dekat sempadan Russia, malam ini.
Sementara itu, dalam Twitter Malaysia Airlines (MAS), melaporkan pihaknya terputus hubungan dengan pesawat MH17 dari Amsterdam.

Kedudukan terakhir pesawat ialah di ruang udara Ukraine.- Sky News

Serius!! Suami Terkejut Bininya Projek Dengan Jantan Lain

Suami mana tak kecewa bila mendapat tahu isterinya main kayu tiga bahkan lebih teruk dari itu.Fitrahnya lelaki dan wanita tidak boleh berdua-duanya walaupun sudah bersuami atau beristeri kalau tidak jadilah seperti ini

Tiada ulasan: