Ahad, 27 Julai 2014

AWAS...KAKI TIPU...GILA PANGKAT/KUASA....RASA GAH DIRI...PUTAR ALAM...BERMUKA DUA...MUKA TEMBOK...PENYAMUN TARBUS...PEMBELIT....PUTAR ALAM...PERJUANGAN TAK IKHLAS DAN SEANGKATAN/SEWAKTUN DENGANNYA BERADA DIMANA2

POLIMIK ISU MB SELANGOR SIRI KE 2

Apa yang sebenarnya PKR ingin lakukan ialah pencegahan awal sebelum lebih banyak perkara buruk yang akan berlaku. Kalau ikut cara TGHH,

Dua (2) negeri terlepas iaitu Terengganu dan diikuti dengan Kedah (kedua2nya hanya sepenggal). Bagi kes Kedah umum sudah mengetahui krisis dan kemelut antara MB dengan exco tetapi TGHH selaku Presiden berlepas tangan dan tidak mahu campurtangan kononnya untuk menjaga hati hingga menjadi barah. Akhirnya Kedah terlepas semula kepada UMNO.

Begitu juga dengan kes Selangor. Bagi awal penggal pertama TS Khalid telah melaksanakan tugasnya dengan cemerlang kerana kebajikan rakyat terjaga, dasar dan polisi Pakatan Rakyat terpelihara kerana Tan Sri Khalid tegas dan segala tindak tanduknya selari dengan dasar Pakatan Rakyat.

Namun segala-galanya mula berubah apabila memasuki penggal kedua apabila kes hutangnya mula menghantui hidupnya. Penyelesaian hutangnya sebanyak RM70 juta telah diselesaikan diluar mahkamah tetapi segala syarat dan termanya tidak dimaklumkan kepada pucuk kepimpinan. Ditambah lagi dengan isu2 berikut:

1. Pada penggal pertama Tan Sri Khalid begitu bertegas dalam isu penstrukuran semula air dan menolak mentah2 projek Langat 2. Tapi apa sudah jadi pada penggal kedua? Secara tiba2 Tan Sri Khalid telah menandatangani MOU dengan Kerajaan Pusat tanpa memaklumkannya kepada pucuk kepimpinan malah para exconya tidak diajak berunding. Bermakna beliau telah membuat keputusan bersendirian dan membelakangkan pimpinan parti sendiri dan PR. Maka terkial-kial Datuk Seri Anwar untuk menjawab semua persoalan yang dibangkitkan dalam isu MOU ini;

2. Dasar PR tidak mahu lebuhraya bertol kerana akan membebankan rakyat. Tetapi Tan Sri Khalid telah memberikan persetujuan akan meluluskan projek lebuhraya bertol KIDEX jika ia memberi manfaat kepada rakyat. Isunya kawasan Petaling Jaya itu ramai penyokong DAP dan ini telah menimbulkan kemarahan pengundi dan pemimpin mereka. Tanpa berunding apa2 terus beri persetujuan.

3. Tan Sri Khalid begitu berbangga dengan simpanan Kerajaan Negeri berjumlah RM3 bilion tetapi kebajkan rakyat diabaikan;

a. Bila nak dipecat barulah umumkan projek perumahan mampu milik rakyat;
b. Isu sampah berlarutan bertahun2 dan sampai sekarang tidak dapat diselesaikan;
c. Banyak jalan-jalan untuk kegunaan rakyat berlubang2 dan tidak diperbaiki dan telah menyusahkan rakyat dan mereka merungut;
d. Isu rampasan bible Bahasa Melayu tidak diselesaikan secara tuntas telah menyebabkan kemarahan penganut agama Kristian.

Sebenarnya banyak isu yang telah menyebabkan pemimpin PKR hilang sabar walaupun telah ditegur berkali2 tetapi Tan Sri Khalid tidak mahu berubah malah semakin degil. Menambahkan kemarahan itu secara sengaja berbaik2 pula dengan pemimpin Kerajaan Pusat. Dari segi untuk menjaga hubungan baik antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat mungkin tidak ada salahnya tetapi menimbulkan tanggapan di kalangan rakyat kerana akibat hubungan yang akrab itu menyebabkan Tan Sri Khalid berubah dan menyebabkan dasar PR sudah tidak dipatuhi. Akhirnya nanti rakyat akan marah,meluat dan tidak puashati dan mengambil keputusan menukar semula kerajaan.

Wallah hu'aklam bissowab...

Credit to : Mugabe Robeth

Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Teuku Zacharyah Iskandar added 4 new photos.
22 hrs · Edited ·
POLIMIK ISU MB SELANGOR SIRI KE 3
Masalahnya mengapa PAS perlu campur tangan dalam keputusan yang dibuat oleh PKR.. Khalid orang PKR bukannya orang PAS....
Jika menurut Akhlak Islamiyah PAS sepatutnya akur dengan keputusan yang telah dibuat oleh PKR.. PKR hanya mahu mengugurkan ahlinya sendiri dari memegang jawatan sebagai MB bukannya Ahli PAS yang mereka mahu pecat.
Jangan nanti orang kata PAS lebih sudu dari kuah... kerana perjanjian telah termeterai antara DAP. PAS dan PKR bahawa kerusi MB telah diberikan Status Quo nya kepada PKR.
Kalau orang bergaduh suami isteri biarkan mereka sendiri yang membuat keputusan sama ada mahu bercerai atau tidak.. yang dok sibuk mencampuri urusan rumah tangga orang lain tu buat apa,??
Suami kalau mahu menceraikan isterinya pasti bersebab hanya mereka sahaja yang tahu kerana mereka duduk bersama dan tidur bersama.. Begitulah halnya dengan parti Politik Tan Seri Khalid duduk bersama dengan pemimpin PKR dan hanya mereka sahaja yang tahu apa masalahnya...
Persoalannya bila masa Tan Seri Khalid duduk bersama-sama dengan PAS di dalam satu rumah ( Parti ) dan Keputusan siapa calon itu hak PKR utk menentukannya.. Nak jadi Abang Besar kerr sampai semua keputusan parti lain nak ikut campur sama..
DAP lebih pandai menghormati Hak orang lain sebab itu DAP tidak mahu mencampuri urusan pemilihan MB yang dibuat oleh PKR. Meraka akan menerima siapa sahaja Calon yang dipilih olah pucuk pimpinan PKR sebagai calon MB Selangor. Dan berpegang pada Janji Status Quo yang menjadi milik PKR sebagai peneraju negeri Selangor..
Jika lain kali PKR atau DAP mencampuri hal dalaman parti PAS bagaimana pula dan DAP serta PKR yang buat keputusan bagi pihak PAS.. Acaner tu.. Korang boleh terima ker..??
Teuku Zacharyah Iskandar..
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Teuku Zacharyah Iskandar added 5 new photos.
2 hrs · Edited ·
POLIMIK ISU MB SELANGOR SIRI KE- 4
Kita tunggu lepas raya ni kalau dapat persetujuan aku akan blast.. Jangan khianat dalam perjuangan. Pasti mengegarkan dgn isu Pengkhiatan pemimpin melayu diera Milinium ni selepas Tragedi pengkhianatan dalam Angkatan Perpaduan UMMAH dan S46
UMNO juga yg menang kerana mereka mampu menjanjikan pelbagai Jawatan dan Tawaran.. Kita bakal hancur dan kalau nak bina kembali tunggulah 100 tahun lagi kerana rakyat tidak akan mudah bagi melupa segala pengkhianatan demi pengkhianatan yg dilakukan oleh para pemimpin mereka.
Aku dapat maklumat daripada pelbagai sumber DAN tragedi yg bakal berlaku ni hampir sama dgn Tragedi Pengkhianatan yang berlaku di dalam Angkatan Perpaduan UMMAH dan S46. Malah kalau terjadi Mala Petaka dan Impactnya lebih besar dari kes Angkatan Perpaduan UMMAH dan S46.
Pemimpin Kalian ingin berbaik2 dgn UMNO maka kalian semua akan merasai azab dan pedihnya..
Aku masih berpegang amanat Ustadz Fadil Nor " Kita dalam PAS wajib membantu Anwar Ibrahim bagi menumbangkan UMNO " sebab tu selaku org PAS aku tidak mungkin sekali2 mengkhiati amanat Ustadz Fadhil Nor tersebut terpulanglah pada kalian semua.
Aku sedang menunggu Green Light dari atas untuk aku Blast Isu ini...
INGAT DALAM KITA LEKA UMNO SENTIASA BERUSAHA..
Unit Task Force UMNO memang telah diwujudkan di dalam media sosial dalakm ISU MB Selangor ini bagi mengelirukan ahli dan para pendudukung PR bagi memecah belahkan perpaduan serta kesatuan PR...
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Pasti Kawasan Permatang Pauh with Pasti Al Muttaqin Kangar and 15 others
6 hrs ·
Kenyataan Media
27 Julai 2014
Penghargaan Atas Sokongan Mursyidul Am PAS
Saya mengucapkan terima kasih atas sokongan dan pencerahan yang diberikan oleh Mursyidul Am Parti Islam Se-Malaysia (PAS), YB Tuan Guru Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat & Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, YAB Ustaz Dato' Haji Ahmad Yakob, yang juga merupakan Menteri Besar Negeri Kelantan.
Saya memohon maaf kerana isu di Selangor ini secara langsung atau tidak langsung telah memberi kesan kepada rutin mereka khususnya di 10 hari terakhir Ramadan yang kebiasaannya diisi dengan urusan ibadah, namun terpaksa disulami dengan kemelut politik pula.
Saya juga memohon maaf kepada rakyat Selangor khususnya yang beragama Islam kerana isu yang disensasikan di bulan yang mulia ini sedikit sebanyak telah mengheret mereka untuk turut resah dan keliru atas polemik yang berlaku.
Saya berjanji sempena akhir Ramadan dan Aidilfitri yang bakal menjelang, saya akan pastikan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor diurus dengan sebaik-baiknya sebagaimana mandat yang diberikan rakyat sejak 2008 dan akan meneruskan kecemerlangan Selangor agar pentadbiran di negeri ini memperoleh keberkatan Allah SWT.
YAB TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR
LikeLike · ·
DAP hilang sabar, mahu MB ditukar

DAP sedia memberi sokongan penuh kepada "siapa sahaja" calon menteri besar yang dicadangkan oleh PKR, tidak kira sama ada Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail atau pemimpin PKR lain, selepas hilang sabar dengan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Malaysiakini difahamkan DAP Selangor telah sampai ke satu peringkat di mana mereka terlalu kecewa dengan kepimpinan Khalid di mana mereka tidak lagi membezakan sama ada untuk memilih Wan Azizah atau pemimpin PKR lain yang dikatakan mahu kepada jawatan itu, Azmin Ali.

"Kamu sampai kepada satu peringkat di mana kamu tidak boleh berkomunikasi lagi dengan MB," kata pemimpin kanan DAP peringkat bahagian kepada Malaysiakini.

Pemimpin itu mendakwa Khalid yang juga ADUN Pelabuhran Klang tidak mahu mendengar pendapat orang lain dan melihat perbezaan pandangan yang berbeza sebagai satu masalah.

Pemimpin DAP itu mendakwa Khalid mahu semua pihak mengikut caranya berhubung isu lebuhraya Kidex dan meyifatkan hanya beliau seorang sahaja yang mampu berfikir mengenainya.

Sumber : Malaysiakini...

NOTE :

Apakah mungkin kita akan dapat melihat lebih ramai golongan Professional dan Anak Muda Melayu yang akan berhijrah mengangotai DAP kerana DAP tampak lebih konsisten, setia kawan serta berpegang pada janji yang telah disepakatii bersama.

Ingat : Bangsa Cina adalah suatu bangsa yang berpegang teguh dengan janji dan menyimpul mati setiap kata-kata kita, Sekali kita mengkhiati mereka sampai bila-bila mereka akan menolak kita..

Fikir-fikirkan jangan tersilap percaturan..

Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
POLIMIK ISU MB SELANGOR

Dari Kaji Selidik yang ADMIN buat di alam cyber terhadap golongan ATAS PAGAR dalam Perlantikan Wan Azizah sebagai MB Negeri Selangor bagi menggantikan Tan Seri Khalid.

Antara rumusan yang dapat Admin simpul daripada kaji selidik tersebut.

1. Rata-rata golongan muda agak terkejut dengan perletakan jawatan MB tetapi selaku golongan yang sentiasa berdepan dengan segala kemudahan capaian maklumat.. mereka lebih terbuka dalam mendepani isu tersebut..

2 ) Mereka melihat ini merupakan suatu perkara baru yg berlaku di dalam iklim politik negara kita kerana sejak negara merdeka perkara sebegini tidak pernah berlaku..

3 ) PR telah membawa suatu idea baru bagaimana untuk merancakkan suasana politik negara agar rakyat sentiasa peka dengan perkembangan semasa..

4 ) Setiap tahun ada sahaja strategi dan plan baru bagi memacu kemajuan pergerakan politik dalam negara kita dan PR telah membuktikan bahawa mereka sebuah parti yang prograsive serta berani melakukan perubahan berdasarkan tuntutan semasa.. Walaupun menurunkan Tan Seri Khalid akan menerima kecaman dari sebahagian Ahli dan menjadi bahan Propaganda musuh2 politik PR tetapi demi meneruskan Plan serta strategi yang telah dirangka oleh Pucuk pimpinan dalam PR demi kemajuan negeri Selangor maka ianya tetap diteruskan..

4 ) UMNO BN dilihat seperti tidak bermaya dan tidak sebijak PR dalam mengatur strategi malah mereka hanya meneruskan dasar yang diwarisi sejak negara mencapai kemerdekaan .Golongan Muda melihat bagaimana kerosakan demi kerosakan berlaku di dalam Parti UMNO itu sendiri bila mana Menteri Kabinet, MB malah hingga kepada Perdana Menteri sendiri tidak mampu ditukar oleh ahli parti..

Lihat sahaja berapa banyak kes yang pernah dilakukan oleh ke semua MB UMNO seperti Khir Toyo dengan rasuah, Muhyidin Yasin dengan penjualan tanah rezab melayu kepada YTL yang menjadi Proxy singapura. tidak ada seorang pun ahli Parti yang mampu menegur apatah lagi bagi mengubah keadaan tersebut..

DAN yang LEBIH PARAH Jawatan PM yang disandang oleh Mahather selama lebih dari 20 tahun menyebabkan golongan kaya semakin kaya dan golongan miskin semakin terpinggir - Mahather sendiri merupakan antara bekas Perdana Menteri paling kaya hasil dari merompak harta negara..

5 ) Persoalan yang bermain di dalam benak golongan muda Atas Pagar selama ini apakah UMNO BN mampu menukar para pemimpin mereka dalam mengatur strategi-strategi baru demi kemajuan negara.. atau UMNO hanya mengikut cara lamanya dengan mengekalkan terus para pemimpin tersebut selagi mereka belum mati ..Dah mati baru nak cari pengganti yang baru..

6 ) Bagi golongan atas Pagar setiap pemimpin seperti Menteri Kabinet, MB dan PM hanya boleh menyandang jawatan tersebut paling lama pun 2 penggal ( 8-9 ) tahun sahaja selepas itu harus diganti dengan muka-muka yang baru bagi mendepani perubahan serta tuntutan semasa.. Juga bagi mengelakkan kerakusan dan salah guna kuasa serta Rasuah..

Apa yang mampu dilakukan oleh Taib Mahmud selaku KM di Sarawak lebih dari 30 tahun..?? Rakyat tetap miskin dan melarat.tetapi Taib Mahmud berjaya mengkayakan adik beradik dan anak beranaknya... Mengapa Taib Mahmud yang lemah dari segi urus tadbir Negeri Sarawak tidak digugurkan dari jawatannya selepas 10 tahun menjadi KM, mengapa perlu tunggu hingga lebih 30 tahun..?? Apa faedahnya menyimpan UNGKA TUA tersebut kepada Rakyat Sarawak ??

7 ) Bagi Kalangan Wanita Muda rata-rata mereka melahirkan rasa syukur jika Kak Wan dilantik menjadi MB setidak-tidaknya PR telah memecah rekod sebagai sebuah parti yang menghargai kemampuan seorang Ibu dan seorang Wanita dalam mengurus tadbir negeri,, dan yang paling membanggakan Kak Wan bukannya memerintah negeri yang paling kecil di Malaysia seperti Perlis tetapi Kak Wan diberi amanah bagi mentadbir sebuah negeri yang paling maju serta menjadi Lubuk Emas kepada Negara Malaysia..

8 ) Bagi mereka tidak timbul soal Kak Wan mahu merompak aset negeri Selangor yang berjumlah RM 3 Bilion kerana jika Kak Wan dan DSAI mahu menjadi Bilionair 20 tahun dahulu pun mereka sekeluarga boleh menjadi kaya dengan syarat mengikut telunjuk Mahather..Tak perlu Kak Wan bersusah payah dan tak perlu juga Anwar Ibrahim meringkok dalam Penjara.. Cukup sekadar menyembah Mahather setiap hari mereka sudah boleh menjadi Bilionair..

9 ) Bagi Ahli serta penyokong PR masih terdapat segelintir dari mereka yang mempetikai mengapa Tan Seri Khalid digugurkan. Bagi Admin golongan ini masih lagi membawa Sentimen Kepartian walaupun mereka duduk di bawah satu bumbung yang dinamakan " Pakatan Rakyat "

Admin berharap mereka ini akan berubah kerana segala apa yang dirancang telah dipersetujui oleh ketiga-tiga pucuk pimpinan Parti di dalam Gabungan Pakatan Rakyat.

Tiada guna kita laungkan Tahaluf Siasai dan Konsensus bersama tetapi di dalam masa yang sama kita sendiri yang mengkhianatinya... Antara Akhlak Islam seperti mana yang diajar oleh Rasulullah s.a.w adalah Menepati Janji..

SELAKU UMAT ISLAM TIDAK KIRA SAMA ADA KITA BERADA DI DALAM PAS, PKR MAHUPUN DAP.JANGAN SESEKALI KITA CEMARKAN KESUCIAN ISLAM HANYA KERANA SIFAT ASSOBIYAH DALAM BERJEMAAH DAN BERSIASAH.( POLITIK )

Setakat ini dahulu...
Ada banyak lagi Feedback yang akan Admin kemukakan nanti..

Jangan termakan dengan dakyah serta Propaganda UMNO yang sememangnya mahu melaga-lagakan ahli dan para penyokong PR..

DAP juga yg stady sebab mereka professional serta bijak membaca strategi serta corak politik dalam negara kita

Sejak Isu MB ini semakin ramai para Cyber Troopers UMNO yang bersalin kulit menjadi Ahli PKR dan PAS...

Wasalam...!!!

Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
— with Iskandar Zulkarnain. (4 photos)

Cekik mati kekasih hamil

mati-300x201 Seorang lelaki berusia 22 tahun mencekik bekas kekasih remajanya yang hamil sehingga mati sebelum menyumbat mayat wanita malang itu ke dalam bagasi dan menanamnya di dalam kubur bapa saudaranya.
Ben Blakeley dipenjara sekurang-kurangnya 20 tahun kerana membunuh teman wanitanya Jayden Parkinson, 17, sehari selepas remaja itu memberitahu dia mengandung anaknya.
Hakim Mahkamah Crown Patrick Eccles ketika menjatuhkan hukuman berkata tindakan Blakeley menanam mayat mangsa dalam kubur bapa saudaranya sebagai ‘gila’.
Sebelum itu, mahkamah dimaklumkan Jayden pernah membuat laporan terhadap Blakeley selepas diugut menyiarkan gambar intim serta video bogelnya di Facebook.

Bekas pengutip sampah itu membawa bagasi berisi mayat Jayden menaiki teksi ke tanah perkuburan berhampiran sebelum menanamnya di dalam kubur bapa saudaranya.
Ketika masih remaja Blakeley pernah memberitahu pekerja rumah anak yatim tempat dia membesar bahawa menanam mayat dalam kubur lama akan menjadi kaedah pilihannya jika perlu menutup jejak pembunuhan kerana tindakan itu menyukarkan ujian DNA serta pengecaman mayat.
Sepanjang perbicaraannya juga Blakely menampakkan sikapnya yang panas baran dan ganas apabila berkali-kali cuba mengambil alih prosiding, malah pada satu ketika selamba meninggalkan kandang tertuduh menyebabkan mahkamah ditangguhkan.
Peguam bela Richard Benson berkata, Blakeley menunjukkan rasa bersalah atas perbuatannya apabila menulis surat meminta maaf kepada paderi yang menjaga tanah perkuburan terbabit.
Menurutnya, perbuatan Blakeley akibat perasaan marah yang tidak dapat dikawal disebabkan cemburu apabila percaya Jayden yang sudah memutuskan hubungan dengannya ketika kejadian mempunyai teman lelaki baru.
Namun, sebenarnya Blakeley terkenal sebagai seorang yang baran dan mempunyai rekod mendera semua bekas teman wanitanya termasuk Jayden kerana sifatnya terlalu cemburu sehingga tidak membenarkan mereka berkawan dengan sesiapa malah turut merampas telefon bimbit mereka selain melakukan penderaan fizikal, lapor Agensi.
Awas penipuan di PLUS Highway dan Penipuan Bengkel Kereta
Nama workshop:Rong Cafe
Lokasi Workshop :Taman Bukit Tambun seberang perai selatan. sebelum tol juru.
1.Penipuan bil-bil syarikat (bil palsu).
2.Aniaya pelanggan dengan cas harga tidak masuk akal (RM2k-6k) bagi membaiki kerosakan yang tidak munasabah.
3.Tidak keluarkan bil kepada pelanggan dengan cas >rm2,000 bagi tujuan elak tindakan KPDNHEP dengan terima bayaran tunai shj (tiada bukti).
3.Melakukan aktiviti kemalangan yang sengaja dibuat bagi tujuan membuat tuntutan insuran palsu.
4.Boleh melakukan aktiviti peras ugut bagi pelanggan yang tidak mampu bayar.
Kaedah memerangkap pelanggan :
Meronda di lebuhraya PLUS bagi tujuan mendapatkan pelanggan yang mengalami kerosakan kenderaan. Menjanjikan kos pembaikan minimum. Apabila kenderaan telah masuk bengkel, mula menekan harga yang tidak masuk akal.
Baru-baru ini seorang wanita dalam perjalanan dengan kereta melalui lebuh raya utara selatan dari Kuala Lumpur untuk pulang ke kampungnya di utara secara tiba-tiba temperature kereta naik. Dalam ketakutan dan panik, dia terus berhentikan kereta di tepi jalan beberapa kilometer sebelum exit Tambun Batu Kawan.
Apa wanita itu nak buat dia bukan reti apa pasal kereta. Dia menghubungi pihak PLUS dan hanya berharap bantuan pihak PLUS. Tiba-tiba dia didatangi oleh dua orang budak melayu dengan kereta tunda menawarkan bantuan untuk memeriksa kereta tersebut. Katanya mereka dihantar oleh pihak PLUS, Setelah mendengar penjelasan mereka, Wanita tersebut memberi keizinan untuk memeriksa kereta dan budak melayu tersebut berkata kalau nak repair tak banyak. "RM300" saja termasuk kos tunda kereta.
Kemudian mereka terus menunda kereta tersebut ke bengkel yang bernama Rong Cafe yang terletak di Taman Bukit Tambun. Di bengkel itu ada seorang mekanik india yang memeriksa kereta dan menyatakan hanya sedikit sahaja kerosakan yang berlaku. Wanita tersebut menghubungi rakannya untuk menghantar dia pulang. Keesokkan harinya mekanik india di bengkel tersebut menghubungi wanita tersebut dan mengatakan keretanya dah siap dan wanita tersebut perlu membuat bayaran sebanyak RM2730! Wanita tersebut telah tertipu dan didapati ramai juga yang telah menjadi mangsa penipuan bengkel kereta tersebut.
Semoga anda diluar sana mengambil kisah wanita ini sebagai iktibar dan pengajaran supaya tidak terperdaya oleh bengkel kereta yang tidak berhati perut dan sentiasa mengambil kesempatan terutama dimusim perayaan. SILA SHARE supaya tiada lagi mangsa yang terkena.










Azman Daud Azmandaud added 3 new photos — with Mujahiddin Bolzan and 20 others.
MELAYU ADALAH JUARA DARI SEGALA JUARA
HIDUP UMNO......
Jemaah bertuah mendengar kuliah dr Bro Lim Jooi Soon. Beliau amat hebat dlm mendalami Islam..















  • 8 people like this.
  • Nasir Maidin Masyallah tabarakallah
  • Khair Parlan mmg hebat brader ni. mana2 masjid nak buat kuliah...panggil dia. tak keterlaluan klu kehebatan beliau sama atau lebih lg dr UAI. Saya ada fon beliau dan Insyallah sy join kelas beliau di Wangsa Maju lps raya ni
    5 hrs · Like · 3
  • Nik Rahimi Kuliah mengenai apa hj?
  • Khair Parlan ttg dakwah...tp dia akn tanya dulu nak topik apa. td sy yg minta ttg dakwah..very good two way communication
    3 hrs · Like · 2
  • Roseman Abdul Rahman Wah...kang..boleh jemput dia ceramah di Banting nih..ada no ctct?
  • Nik Rahimi Dapatkan contact dia
  • Khair Parlan whatsapp ke 0196415815
  • Khair Parlan Dr sat sy whatsapp
  • Khair Parlan 0123661121 Brader Lim Jooi Soon
    46 mins · Like

    Terlanjur Di Ruang Tamu Pada Malam Raya

    Written By canang on Ahad, 27 Julai 2014 | 7/27/2014 09:39:00 PTG

    BAGI mahasiswa yang hanya mahu dikenali sebagai Wati, 20, sifat ingin mencuba yang meluap-luap dalam dirinya dan teman lelaki membuatkan dia tewas kepada hasutan syaitan.

    Daripada sekadar suka-suka, dia menjadi ketagih. Semuanya berlaku seperti kilat dan tanpa dirancang. Episod hitam hidup Wati bermula ketika umat Islam menyambut Aidilfitri tahun lalu.

    “Saya tak menjangka perkara sebegini boleh berlaku kepada diri sendiri sebab selama ini saya hanya membaca kisah remaja terlanjur di akhbar dan majalah.

    “Namun, apabila kena pada diri sendiri, baru saya tahu bagaimana perasaannya dan keperitan yang perlu ditanggung wanita terlanjur,” katanya yang terpaksa menangguhkan pengajian satu semester di sebuah IPTA di Melaka.
    Menceritakan pengalaman kali pertama terlanjur, Wati berkata, ketika kejadian dia menunggu kekasihnya yang dikenali sebagai Kamal, 21, bersiap untuk beraya di ruang tamu rumah lelaki berkenaan.

    Benarlah seperti dinyatakan dalam al-Quran, apabila berdua-duaan, wujudlah pihak ketiga iaitu syaitan.
    Ketiadaan ahli keluarga Kamal seolah-olah membuka ruang kepada mereka melakukan zina. Meskipun pada awalnya dia takut, namun akhirnya mereka tewas dengan gelora nafsu.

    “Selepas melampiaskan nafsu, tiba-tiba wujud rasa bersalah dan berdosa terhadap ibu bapa. Pulang ke rumah, saya hanya mendiamkan diri. Pun begitu, masih belum timbul keinsafan apabila kami melakukan perbuatan itu untuk kali kedua seminggu selepas itu di rumah keluarga teman lelaki.

    “Selepas perbuatan kali kedua itulah, saya mengandung. Itu pun hanya disedari selepas kandungan mencecah usia tiga bulan kerana saya tidak mengalami alahan atau komplikasi seperti wanita mengandung lain,” katanya.

    Semakin hari kandungan Wati makin membesar dan tidak mampu disorok lagi. Dia mengalami kemurungan dan mahu menggugurkan kandungan itu, namun dihalang teman lelakinya yang mahu bertanggungjawab ke atas bayi itu.

    “Menyedari kesilapan dan keterlanjuran dilakukan, saya kemudian menyuarakan hasrat mahu bernikah segera kepada ibu. Sebelum mengikuti kursus perkahwinan, ibu panggil saya lalu bertanya mengapa mahu bernikah secara tiba-tiba.

    “Saya menceritakan apa berlaku dan mengaku hamil lima bulan. Ibu sedih lalu menangis dan kecewa kerana keluarga kami bukan daripada golongan bermasalah.

    “Saya dibesarkan penuh kasih sayang dan menerima pendidikan agama yang cukup, apatah lagi saya selalu mengingatkan rakan supaya menjauhi perkara yang dilarang agama,” katanya.

    Tanpa membuang masa, si ibu memberitahu ayah dan anak sulung mereka. Meskipun kecewa dan marah, mereka masih menerima Wati sebagai ahli keluarga.

    “Saya bersyukur kepada Allah kerana sedar lebih awal dan tidak mengulanginya semula. Lebih bersyukur apabila teman lelaki mahu bertanggungjawab dan mengahwini saya selepas tamat belajar kelak,” katanya yang melahirkan bayi perempuan pada bulan lalu. – My metro
    TUAN IBRAHIM : DAKWAAN BERI PERSETUJUAN GANTI KHALID BOHONG
    KUALA LUMPUR: PAS menafikan ia memberi persetujuan kepada cadangan PKR untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai yang didakwa oleh ketua umum parti itu Datuk Seri Anwar Ibrahim Rabu lalu.
    Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS dan DAP hanya bersetuju untuk merujuk cadangan Anwar itu kepada pucuk pimpinan parti masing-masing dan tidak lebih daripada itu.
    Komponen Pakatan Rakyat sepakat dan mencapai keputusan rasmi dalam mesyuarat Majlis Pimpinan perikatan pada Rabu lalu dalam polemik pertukaran Menteri Besar Selangor seperti mana didakwa PKR.
    Sebaliknya Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan PKR hanya menyatakan hasrat atau cadangan rasmi mengenai pertukaran Menteri Besar Selangor dalam mesyuarat itu.
    " Kita menerima laporan dan hasrat PKR sahaja. Hasrat itu disampaikan dalam mesyuarat Pakatan dan parti (PAS) akan bawa hasrat itu ke majlis pimpinan, bukan (kita) terima dan tukar (Khalid).
    "Kita terima keputusan mesyuarat PKR, mereka maklumkan (kepada kita) sebab PKR tak pernah maklumkan secara rasmi kepada Pakatan Rakyat," kata beliau kepada Antarapos.
    "Jadi itu makluman rasmi dan semua parti kena bawa dalam mesyuarat pimpinan masing-masing," tambah Tuan Ibrahim yang menghadiri mesyuarat itu dengan lima lagi pemimpin kanan PAS termasuk timbalan presiden Mohamad Sabu.
    Selepas mesyuarat tiga jam itu, Anwar mengeluarkan kenyataan yang mendakwa PAS dan DAP menghormati jawatan MB Selangor adalah hak PKR.
    Kenyataan Anwar itu ditafsirkan sebagai kedua-dua parti itu bersetuju akur kepada hak PKR untuk mencalonkan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Khalid sebagai MB Selangor.
    Semalam, Setiausaha Agong PKR Datuk Saifuddin Nasution turut menggunakan tafsiran itu apabila mendesak PAS menghormati mekanisme Pakatan Rakyat dalam memilih pemimpin di negeri yang dikuasai gabungan pembangkang itu.
    "Mesyuarat itu membawa mandat dari parti masing-masing pada hari itu (23 Julai) mengesahkan komitmen setiap parti bahawa pada dasarnya, PAS dan DAP menghormati prinsip pencalonan jawatan menteri besar adalah dari PKR," kata Saifuddin.
    "Oleh yang demikian, PKR akan berpegang kepada keputusan rasmi Majlis Pimpinan PR itu dalam hal pertukaran Menteri Besar Selangor," katanya.
    Tuan Ibrahim bagaimanapun menolak versi Saifuddin mengenai perjalanan mesyuarat PR itu dan menegaskan PAS tidak pernah membuat keputusan akur kepada hasrat PKR menggantikan Khalid.
    "Tidak, kita tidak buat keputusan baru-baru ini...semua parti tidak buat keputusan," kata beliau.
    "Cuma parti bersetuju bawa cadangan PKR itu dalam mesyuarat parti, jadi parti ada hak dan kita tak buat keputusan dalam mesyuarat (Pakatan) itu," katanya.
    Beliau berkata PKR patut lebih memahami perkara itu dan bukan membuat keputusan sendiri.
    "Saya rasa perkara itu jelas, ia bukan keputusan...kalau keputusan apa penting bawa ke peringkat parti?Kalau dah itu keputusan, jadi tiada kepentingan kita bawa kepada parti...semua sepakat nak bawa kepada parti masing-masing, maknanya tiada keputusan." katanya.
    Dua hari lalu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan Khalid untuk kekal sebagai Menteri Besar Selangor kerana menurut beliau, Khalid tidak terpalit dengan skandal atau rasuah.
    Kenyataan itu disokong oleh Murshidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat hari ini yang menggesa semua ahli PAS memberikan sokongan kepada Hadi dalam isu itu.
    Jawatankuasa PAS Pusat akan bermesyuarat pada 10 Ogos untuk membuat keputusan muktamat berhubung jawatan Menteri Besar Selangor.
    Tanpa sokongan PAS, laluan PKR semakin sukar mendapatkkan perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk Wan Azizah menggantikan Khalid.
    PKR mempunyai 14 kerusi dalam DUN Selangor berbanding PAS dan DAP masing-masing 15 dan Barisan Nasional 12.
    Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang lagi, berharap PKR tidak mensensasikan lagi polemik itu .
    "Saya rasa PKR salah faham, saya tak nak komen tentang itu cuma pandangan PAS-DAP sama iaitu kita akan bawa ke mesyuarat masin g-masing.
    "Itu yang parti akan bawa dalam mesyuarat Pakatan Rakyat nanti," katanya.
    Tuan Ibrahim Tuan Man
    POLIMIK ISU MB SELANGOR SIRI KE 2
    Apa yang sebenarnya PKR ingin lakukan ialah pencegahan awal sebelum lebih banyak perkara buruk yang akan berlaku. Kalau ikut cara TGHH,
    Dua (2) negeri terlepas iaitu Terengganu dan diikuti dengan Kedah (kedua2nya hanya sepenggal). Bagi kes Kedah umum sudah mengetahui krisis dan kemelut antara MB dengan exco tetapi TGHH selaku Presiden berlepas tangan dan tidak mahu campurtangan kononnya untuk menjaga hati hingga menjadi barah. Akhirnya Kedah terlepas semula kepada UMNO.
    Begitu juga dengan kes Selangor. Bagi awal penggal pertama TS Khalid telah melaksanakan tugasnya dengan cemerlang kerana kebajikan rakyat terjaga, dasar dan polisi Pakatan Rakyat terpelihara kerana Tan Sri Khalid tegas dan segala tindak tanduknya selari dengan dasar Pakatan Rakyat.
    Namun segala-galanya mula berubah apabila memasuki penggal kedua apabila kes hutangnya mula menghantui hidupnya. Penyelesaian hutangnya sebanyak RM70 juta telah diselesaikan diluar mahkamah tetapi segala syarat dan termanya tidak dimaklumkan kepada pucuk kepimpinan. Ditambah lagi dengan isu2 berikut:
    1. Pada penggal pertama Tan Sri Khalid begitu bertegas dalam isu penstrukuran semula air dan menolak mentah2 projek Langat 2. Tapi apa sudah jadi pada penggal kedua? Secara tiba2 Tan Sri Khalid telah menandatangani MOU dengan Kerajaan Pusat tanpa memaklumkannya kepada pucuk kepimpinan malah para exconya tidak diajak berunding. Bermakna beliau telah membuat keputusan bersendirian dan membelakangkan pimpinan parti sendiri dan PR. Maka terkial-kial Datuk Seri Anwar untuk menjawab semua persoalan yang dibangkitkan dalam isu MOU ini;
    2. Dasar PR tidak mahu lebuhraya bertol kerana akan membebankan rakyat. Tetapi Tan Sri Khalid telah memberikan persetujuan akan meluluskan projek lebuhraya bertol KIDEX jika ia memberi manfaat kepada rakyat. Isunya kawasan Petaling Jaya itu ramai penyokong DAP dan ini telah menimbulkan kemarahan pengundi dan pemimpin mereka. Tanpa berunding apa2 terus beri persetujuan.
    3. Tan Sri Khalid begitu berbangga dengan simpanan Kerajaan Negeri berjumlah RM3 bilion tetapi kebajkan rakyat diabaikan;
    a. Bila nak dipecat barulah umumkan projek perumahan mampu milik rakyat;
    b. Isu sampah berlarutan bertahun2 dan sampai sekarang tidak dapat diselesaikan;
    c. Banyak jalan-jalan untuk kegunaan rakyat berlubang2 dan tidak diperbaiki dan telah menyusahkan rakyat dan mereka merungut;
    d. Isu rampasan bible Bahasa Melayu tidak diselesaikan secara tuntas telah menyebabkan kemarahan penganut agama Kristian.
    Sebenarnya banyak isu yang telah menyebabkan pemimpin PKR hilang sabar walaupun telah ditegur berkali2 tetapi Tan Sri Khalid tidak mahu berubah malah semakin degil. Menambahkan kemarahan itu secara sengaja berbaik2 pula dengan pemimpin Kerajaan Pusat. Dari segi untuk menjaga hubungan baik antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat mungkin tidak ada salahnya tetapi menimbulkan tanggapan di kalangan rakyat kerana akibat hubungan yang akrab itu menyebabkan Tan Sri Khalid berubah dan menyebabkan dasar PR sudah tidak dipatuhi. Akhirnya nanti rakyat akan marah,meluat dan tidak puashati dan mengambil keputusan menukar semula kerajaan.
    Wallah hu'aklam bissowab...
    Credit to : Mugabe Robeth
    Teuku Zacharyah Iskandar
    Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
    LikeLike · ·
    Saya sokong Khalid kekal MB - Presiden PAS
    KHAIRUL AZLAM MOHAMAD | 25 Julai 2014.
    MARANG: Berikut sidang media dan soal jawab Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama pihak media di kediamannya Rusila, Marang selepas kuliah pagi Jumaat, pagi tadi.
    SAYA menyokong kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Iskandar Abdul Samad yang menegaskan supaya diteruskan jawatan Menteri Besar Selangor kepada Tan Sri Khalid Ibrahim. Berdasarkan kepada perlu diambil kira tentang rakyat Selangor dan Sultan Selangor itu sendiri. YB Iskandar adalah wakil PAS Pusat yang dilantik oleh PAS Pusat mengikut Perlembagaan untuk mengendalikan urusan PAS negeri Selangor.
    Kenyataan beliau adalah sebagai kenyataan wakil kita (PAS) di Selangor. Dan saya sendiri telah membuat penelitian melalui beberapa pihak sama ada dalam PAS atau di luar PAS dan membuat kaji selidik. Di mana, didapati bahawa majoriti rakyat Selangor masih bersetuju dengan Tan Sri Khalid menjadi Menteri Besar.
    Kedua, kita tidak boleh membelakangi Duli Yang Mulia Sultan Selangor dan kita (PAS) serah kepada bagindalah untuk menentukan dan tidak boleh dibelakangi baginda dalam isu (MB) ini, itu (keputusan) terpulang kepada baginda (Sultan).
    Ketiga, alasan-alasan mahu menukar Menteri Besar ini tidak kukuh. Di mana, saya melihat tidak setuju dengan Tan Sri Khalid ini tidak melibatkan amanah-amanah yang besar. Jika sekiranya, beliau (Khalid) terlibat dengan skandal, terlibat dengan pecah amanah, salah guna duit Selangor itu boleh kita tukar. Tapi, jika alasan yang lain itu boleh kita urus dan bukan dengan tukar Menteri Besar. Ini kerana, kita anggap masih dalam 'perjalanan' dan tidak boleh 'dipintas' dalam perjalanan, kena tunggu hingga habis tempoh penggallah. Itu pandangan saya berdasarkan apa yang saya dapat dari Pesuruhjaya PAS negeri Selangor dan rakan-rakan Exco (kerajaan) Selangor dan wakil-wakil rakyat Dun Selangor dari PAS.
    Soalan (S): Adakah Tok Guru dan PAS sendiri kekal dengan keputusan untuk mempertahankan Khalid Ibrahim?
    Jawapan (J): InsyaAllah, itu sikap saya dan saya harap seluruh pimpinan PAS akan bersama dengan keputusan bersama ini. Walau pun di sana ada pandangan berbeza dan hujah berbeza dan saya dengar semua hujah-hujah ini, saya kumpul dan dapati semua hujah-hujah ini. Akhirnya, saya berpendapat majoriti akar umbi PAS bersetuju dengan Tan Sri Khalid Ibrahim ini dikekalkan jawatan Menteri Besar. (Ini) di atas konsep Amanah, beliau menunaikan amanah (tangggungjawab) ini.
    (S): Tidakkah Tok Guru, ini melebarkan perpecahan dalam pakatan pembangkang?
    (J): Itu perkara akan datang dan kita (PAS) boleh bincang dan boleh berunding. PAS akan terus bersama dengan Pakatan Rakyat. Perdapat berbeza itu biasa sejak dari dahulu lagi.
    (S): Ini dilihat sebagai jalan akhir untuk Datuk Seri Anwar ke Putrajaya?
    (J): Perjuangan kita (PAS) bukan perjuangan untuk peribadi. Iaitu perjuangan untuk menyelamatkan negara dan ini bukan untuk saya (Abdul Hadi), bukan untuk Anwar Ibrahim dan bukan untuk sesiapa, tapi untuk rakyat semua.
    (S): Mungkin akan ada (usul) undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor terhadap Tan Sri Khalid?
    (J): Benda (perkara) yang akan datang saya tidak boleh jawab, nanti berlaku dulu.
    (S): Kecelaruan yang berlaku sekarang ini telah membabit Datuk Seri Wan Azizah sebagai Menteri Besar. Adakah kerana PAS melihat isu wanita itu menjadi masalah?
    (J): Berbeza pendapat itu bukan hanya berlaku di kalangan kita (Pakatan Rakyat) tapi dalam Barisan Nasional (BN) pun berlaku? Menteri Besar Terengganu tidak selesai sampai ke hari ini. Yang (berlaku) di Terengganu, yang Johor, yang Pahang. Saya tahu semua dan Umno-BN juga ada masalah.
    (S): Adakah PAS tidak menyokong Langkah Kajang?
    (J): Langkah Kajang itu benda (perkara) yang lepas dan kita (PAS) sedang bekerja dan kita (telah) menang dalam Pilihan Raya Kecil di Dun Kajang itu.
    (S): Datuk Seri, adakah kerana isunya calon (Menteri Besar) itu wanita?
    (J): Isunya adalah isu 'Amanah', menunaikan amanah memimpin dan kita (PAS) dapati Tan Sri Khalid tidak khianat. Ini tidak sampai ke peringkat khianat terhadap amanah ini. Dengan sebab itu salah kita turunkan beliau dengan sebab tidak ada kesalahan yang mencalarkan perkara amanah. Itu (alasan) yang lebih besarnya.
    (S): Jadi pendirian pemimpin PAS di Selangor adalah sekata dengan Tok Guru?
    (J): Saya ambil (pendapat) Pesuruhjaya PAS Selangor, wakil kita (PAS).
    (S): Tok Guru, adakah PAS akan mengajak MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk melompat parti (PKR) kepada PAS. Berikutan dalam PKR sendiri telah ada calon lain selain Tan Sri Khalid?
    (J): Itu bukan cara kita (PAS). Sejak awal lagi kerusi kita 15 (Dun), kerusi lebih dari PKR tapi kita (PAS) beri kepada PKR kerusi (MB) Selangor itu. Kita beri kepada dia (PKR) dan kita beri kepada Tan Sri Khalid atas asas dia masih lagi ahli PKR.
    (S): Dalam isu mempertahankan Tan Sri Khalid ini kenapa tidak bertindak untuk melantik wakil PAS sendiri menjadi Menteri Besar Selangor?
    (J): Macam saya sebut tadi kita (PAS) beri kepada PKR tadi kerana kita sudah ada (kerajaan) Kelantan. Itu menunjukkan semangat kerjasama kita dalam Pakatan Rakyat.
    (S): Datuk Seri, setakat ini ada hasrat untuk mengajak Tan Sri Khalid menyertai PAS?
    (J): Sehingga ini tidak berhasrat dan terpulang kepada peribadi beliau (Khalid) sendiri.
    - HARAKAHDAILY 25/7/2014
    LikeLike · ·

    Khalid Boleh Tubuh Parti Baru Untuk Bukti Kekuatannya - Sayuti

    Abdul Khalid Ibrahim tampaknya tidak gerun dengan tindakan PKR untuk memecatnya dari kerusi MB. Keputusan pimpinan PKR yang telah menamakan Dr Wan Azizan Wan Ismail sebagai penggantinya tidak dihiraukan langsung. Sebaliknya Khalid dengan cara dan stail politik "lembu kenyan"nya terus melawan keputusan PKR. Keadaan Khalid kini tak ubah seperti kera yang makin mengemaskan dakapan pada pohon yang digoyang dari bawah.

    Kenyataan dan pendirinnya menjelaskan dia tidak akan akur dan menyerlahkannya kian egois. Khalid semacam mendapat keyakinan tinggi. Alasannya mudah sahaja, dia mendapat sokongan rakyat Selangor dan dimasa sama cuba memberi tahu rakyat dalam konotasi politiknya bahawa Sultan menyebelahinya. Dua sokongan itu menjadikan dia egois dan enggan mematuhi konsensus parti.

    Keengganan Khalid dan keghairahan (keseronokan) membantu rakyat menerusi jawatan MB, meletakkan Selangor dalam krisis yang sangat membimbangkan. Kemelut Selangor juga menyebabkan rakyat Selangor serabut perut dan sedih. Bagi mereka yang mahu melihat kerakusan kerajaan UBN musnah dan diganti dengan kerajaan baru (Pakatan Rakyat), hampa apabila kerajaan Pakatan Rakyat juga berkecamukan.

    Dalam pada itu berbagai-bagai alasan yang dikemukakan Khalid bagi menghalalkan tindakannya itu. Antaranya dia mendedahkan kekuatan sokongan kepadanya. Daripada mempamerkan dia sebagai orang dipercayai Sultan hingga kepada soal prosuder perlantikan MB yang perlu mengikut perlembagaan atau mendapat sokongan semua pihak.

    Cara Khalid meminta pertukaran MB dibuat secara berpelembagaan, seolah-olah beliau berfikir apa yang hendak dibuat - pecatnya oleh PKR itu tidak secara berpelembagaan. Khalid cuba memberi gambaran kepada umum yang beliau hendak dipecat secara kejam dan zalim. Selain itu beliau juga melukiskan bahawa pemecatan tidak disokong oleh semua pihak dalam Pakatan.

    Mungkin salah satu bukti yang dikutip Khalid ialah kenyataan Pesuruhjaya Pas Selangor yang kemudian disokong oleh budak-budak Pas Selangor. Ini semua adalah psywar dilakukan Khalid dan sekaligus meremehkan tindakan PKR.

    Tidak terlupa juga Khalid dengan mengaitkan hasrat Sultan kononnya kerajaan Selangor memerlukan seorang pemimpin yang boleh dipercayai, tegas dan bertanggungjawab. Kerana syok untuk memjual kebaikannya sehinggakan dia terlupa moralnya juga boleh dipertikaikan. Penyelesaian hutangnya dengan Bank Islam sebanyak RM70 juta masih menjadi misteri. Begitu juga laporan rasuah dan serangan Ezam Mohd Noor terhadap Khalid diawal pentadbirannya juga akan terus dipersoalkan mengenai integriti dan kebertanggungjawab yang ada kepadanya.

    Apa yang dikira kuat dan hebat, Khalid cuba memberi gambaran yang beliau mendapat sokongan rakyat Selangor. Sebuah kajian bebas menerusi ruang maya didedahkan kononnya 80 peratus rakyat Selangor mahukan kepadanya dan suka kepada kepimpinannya. Angka ini dipergunakan untuk mempertahankan MB itu dan menunjukkan rakyat Selangor suka dan sayangkan kepadanya.

    Angka yang dikeluarkan itu kontradik dengan satu lagi angka kajian yang diterbitkan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihanraya Universiti Malaya (Umcedel) yang mendapati populariti kerajaan Selangor pimpinan Khalid merosot sebanyak 35 peratus berbanding 50 peratus selepas setahun pilihan raya ke 12. Ertinya ia merudum sebanyak 15 peratus.

    Orang ramai mungkin tertanya-tanya angka mana yang betul. Kalau kepimpinan Khalid merosot sebanyak 15 peratus macam mana pula dia mendapat sokongan 80 peratus. Jelas sekali ada pembohongan mengenai angka yang dikeluarkan sama ada dipihak Khalid atau pun Umcedel. Bagaimana pun kajian Umcedel lebih diperakui memadangkan badan itu tiada kepentingan politik di Selangor. Kajian atas talian dilakukan Selangorkini bagi pihak Khalid boleh dipertikaikan kerana statusnya boleh dipinda dan tokoh tambah mengikut jejari.

    Tidak mengapa, kalau Khalid menyakini dengan angka yang dikeluarkan oleh pihaknya, bahawa 80 peratus rakyat Selangor menyokongnya beliau tidak perlu gentar untuk bertindak jauh dan dramatik daripada apa yang dilakukan sekarang ini. Beliau harus berani mengambilk risiko membuktikan kebenaran sokongan itu. Caranya mudah sahaja yakni beliau perlu menasihati Sultan agar bubar DUN Selangor.

    Dengan kedudukan dan kuasa yang ada kepadanya (menurut perlembagaan tubuh negeri Selangor) Khalid boleh menasihati Sultan agar bubarkan DUN. Kebetulan seperti mana cuba dipamerkan Khalid yang Sultan berpihak kepadanya mudah untuk menjadikan pembuburan itu sebagai realiti. Dan melihat kepada reaksi dizahirkan Sultan pasti beliau akan mendengar apa yang dicadangkan Khalid.

    Khalid boleh menguji kekuatan dan pengaruhnya dalam pilihan raya itu nanti. Untuk tujuan itu beliau boleh tubuhkan sebuah parti dan bertanding di seluruh 56 kerusi DUN Selangor. Apa yang pernah dibuat oleh Allahyarham Mohamad Nasir di Kelantan tahun 1978 dulu yang menubuhkan Berjasa kemudian melawan parti asalnya Pas, boleh dipraktik dan dijadikan suri teledan kepada Khalid. Soal selepas ini Selangor akan melayang kepada parti mana atas aksi itu jangan peduli. Nafsu dan dendam kena dileraikan.

    Khalid tidak perlu takut kalah dan kehilangan kerusi MB yang ditagihi itu. Kalau benar pengaruhnya kuat, rakyat Selangor menyayangi dan mencintai kepimpinanya seperti mana diuar-uarkan beliau tidak perlu gusar. Orang-orang PKR yang kini menjadi penyokong tegar beliau dan memakan ditangan boleh dilantik menjadi komuniti parti berkenaan.


    Misalnya Faekah Hussein boleh dilantik menjadi Setiausaha Agung. Faekah dikira layak dan mampu memikul tanggungjawab itu memandangkan kecemerlangan beliau berkhidmat sebagai setiausaha politik Khalid dan kini selaku CEO di MBI. Syed Shahir Syed Mohamad ataupun Mustapa Kamil Ayub juga boleh diajak mengagaskan parti baru itu. Ngo-Ngo yang rasis dan tembolok perlu diisi juga boleh diajak sama.

    Parti baru itu boleh diberikan apa-apa saja nama. Nama tidak penting dalam soal ini, yang penting kredibiliti, ketokohan dan track record pemimpinnya. Kerana senario di Selangor bersifat kenegerian maka parti itu boleh sahaja dinamakan sebagai Parti Rakyat Selangor atau rengkasnya TIYATGOR atau boleh juga dipakai akronim PERAS (Frust).

    Rasanya untuk mendaftar parti ini tidak ada masalah. Pihak Umno akan sedia berkolobrasi dengan Khalid kerana ia juga akan menguntungkannya. Dan untuk memberi kesempatan Khalid set-up parti barunya ini, mungkin SPR boleh berkompromi dengan memaksimumkan masa untuk mengada pilihan raya itu sehingga genap 60 hari seperti mana dilakukan pada pilihan raya kecil Kajang tempoh hari. SPR mudah untuk diajak bersubahat dalam hal-hal sebegini asalkan menguntungkan Umno.


    Pilihan raya itu nanti akan menjawab persoalan sekarang ini sejauh mana benar atau tidak Khalid popular dalam kalangan rakyat. Ia juga akan menjawab apakah PKR dan Pakatan Rakyat masih dipercayai rakyat Selangor atau tidak dengan tindakan hendak mengugurkan Khalid itu.

    Selain pilihan raya itu juga memberi peluang kepada Pas bagi membuktikan bahawa parti itu berpengaruh di Selangor buat masa ini. Untuk memperlihatkan kebenaran sokongan terhadap Pas itu Pas boleh bertanding berasingan daripada PKR dan DAP. Pas boleh meletakkan calonnya di kesemua 56 kerusi. Mana tahu angan-angan Pas untuk menjadi MB Selangor akan tercapai. Tentu sekaali Iskandar Samad bersetuju dengan cadangan ini.

    Sekiranya kemelut di Selangor yang kian membarah kini tidak dapat diatasi, hanya dengan cara itu sajalah saya kira paling terbaik dilakukan. Serahkan semua mandat kepada rakyat biar rakyat yang menentukannya. Tidak perlu mendakwa dakwi aku kuat, aku hebat dan kalau lemah kau tidak betul dan sebagainya. Mungkin dengan berlaku kemelut dalam Pakatan itu menyebabkan rakyat Selangor mempunyai persepsi lain dan sikap mereka berubah.

    Tindakan itu juga dikira gentlemen kerana Khalid tidak perlu berselindung di sebalik kemenangan PKR untuk menjadi MB Selangor. Selama ini kerusi yang diduduki itu adalah atas nama PKR yang berkerjasama dengan DAP dan Pas menerusi Pakatan dimana ianya tidak berstatus mutlak milik Khalid dan Faekah Hussein.

    Apakah risiko dan natijah sekiranya pilihan raya umum Selangor diadakan jangan fikir. Rakyat akan membuat penghakiman yang adil dan tepat. Apakah dalam pilihan raya itu memberi ruang Umno kembali memerintah Selangor, itu juga tak perlu difikirkan. Kan sudah menjadi adat dalam perlawanan berlandaskan nafsu sedrakah, kalah akan menjadi arang menang akan menjadi debu. -msomelayu

    ULASAN GB

    GB belum nak ulas isu kemelut MB Selangor ini.

    Tunggu sehari dua lagi. InsyaAllah.

    8 comments:

    ras abu said...
    janganlah beremosi sangat - kesemua pimpinan PKR sudah tidak bermaruah - pesepsi berebut jawatan, tikam kawan serta menghina sesama sendiri secara terbuka.
    Anonymous said...
    Tan Sri Khalid Ibrahim sudah lupa diri dan bongkak ikut tradisi asal Melayu mudah lupa bila ber hijrah dari kampong ke bandar.

    Apa lah khalid tanpa Pakatan Rakyat
    Anonymous said...
    MB ada kepentingan-sangkut hutang lama 70juta. geng umno nak tolong dan dapat kurang ke 35juta. TGHA ada kepentingan anak menantu dalam syarikat kerajaan selangor, jadi itu yang sokong sangat TSKI. Memang jahat sekali mereka2 ini yang berkepentingan diri. Sebaik nya TSKI dan TGHA meletak jawatan dengan segera. Keliling TSKI adalah geng umno. Ingat lagi perpatah geng jahat "I'll help you, You help me".
    Anonymous said...
    Kebanyakan Ahli PKR ni Asal nya parti drp mna .sendiri fikir beb.
    Anti Fitnah said...
    Ulasan penulis memang menarik.
    Tapi ini politik Malaysia ... politik Malaysia tidak mementingkan orang yang baik, telus dan berintegriti. Memang setiap manusia ada kelemahannya. Yang pentingnya ialah apakah kelemahan itu sudah melemahkan PKR atau kelebihan itu sudah menguatkan PKR dan PR?
    Yang aku sangsi ialah kenapa penulis nak guna bukti yang dikemukakan oleh Ezam (munafikun yang amat jelas)? Kan Allah swt suruh kita siasat bukti-bukti yang dikemukakan oleh puak munafikun maupun fasikun. Tentang hutangnya, penulis tiada maklumat dan membuat spekulasi. Ini tidak adil bagi TSKI. Tiada tuduhan secara rasmi dari BPR maupun PDRM.
    Kemukakanlah alasan dan sebab yang logik untuk menidakkan posisi MB kepada TSKI. Jangan guna alasan kehendak parti. Adakah rakyat Selangor pilih PR kerana parti DAP, PKR atau PAS? atau PR dipilih atas kemampuan tadbiran dan ketelusannya seperti mana yang berlaku di Pulau Pinang?
    Bagi aku, kebanyakan ahli PKR adalah serpihan dan BN, jadi kebolehpercayaan bukanlah tinggi sangat bagi aku berbanding DAP dan PAS.
    Jangan terlampau ghairah dalam pertukaran MB. Khuatir, sangat Khuatir dan amat Khuatir, yang dikejar tak dapat dan dikendong berciciran.
    Anonymous said...
    Sipa Khalid tanpa PKR ?
    Anonymous said...
    Rasa2 nya khalid ni Trojan Horse Umno......pas ni memang x sedar dulu dah di tikam umno
    Anonymous said...
    Pas Dulu Pas skr Ada beza ka....tlg jawab.asik kena aja.

Tiada ulasan: