• DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
1 / 1
SHAH ALAM - Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr Asri Zainul Abidin menyifatkan pembela zionis gagal membezakan antara memboikot produk Israel dengan produk Yahudi.

Menurutnya, kegagalan itu membezakan itu termasuk di Malaysia.

“Para pembela zionis termasuk yang ada di Malaysia ini gagal membeza antara 'memboikot produk Israel dan yang menyumbang kepada Israel' dengan produk orang Yahudi,” tulisnya pada laman sosial Facebook miliknya, hari ini.

Beliau mengingatkan bahawa penentangan terhadap Israel adalah ekoran segala kejahatan dan kezaliman yang dilakukan oleh negara itu.

“Kita tidak anti setiap individu Yahudi sebagai satu bangsa tapi kita menentang Israel atas segala kejahatannya,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut sempat menegur pihak yang memperkecil usaha memboikot produk Israel.

“Orang yang menyatakan boikot produk Israel itu satu kebodohan, dialah yang bodoh dan menjadi jurucakap Netanyahu (Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu).

Sebelum ini, media asing melaporkan Israel ketakutan susulan peningkatan kempen boikot produk-produk keluaran mereka.

Malah Perdana Menterinya itu menganggap kempen boikot tersebut adalah masalah terbesar jika ia benar-benar dilaksanakan.

Awal pagi semalam, dua masjid di Jebaliya dan Deir el Balah musnah terkena bedilan roket Zionis, dalam serangan digelar Operasi Perlindungan Sempadan yang memasuki hari kelima.

Perbuatan itu dianggap makin kurang ajar dan kejam. Tidak terhenti di situ, semalam sahaja, Zionis meragut 16 lagi nyawa termasuk sembilan kanak-kanak di Deir el Balah dan di Beit Lahiya.

Monday, 14 July 2014

HITLER DAN YAHUDI MENURUT PANDANGAN MANTAN MUFTI PERLIS DR MAZA.



Hitler Kejam Ke Atas Yahudi Tapi Kenapa Diterima Ketika itu?

Kita tidak dapat setuju dengan kekejaman Hitler, cumanya di samping kekejaman yang disandarkan kepada Adolf Hitler, persoalan yang patut ditanya, mengapakah kempen Adolf Hitler bahawa Yahudi adalah bangsa yang bahaya, telah merosak dan mengancam Jerman, mendapat sambutan ketika itu?

Ketika Hitler baru cuba muncul dalam politik Jerman pada tahun 1919, walaupun beliau seorang pemidato yang baik, beliau belum terkenal dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir mendengar ucapannya.

Namun selepas itu, apabila beliau membangkitkan dalam ucapan-ucapannya isu anti-semitic atau anti Yahudi, rakyat Jerman mula membanjiri ucapannya dan menyokong gerakannya membenci Yahudi.


Apabila Hitler dipenjarakan pada tahun 1923 selama sembilan bulan, beliau menulis bukunya yang terkenal Mein Kampf. Sejak awal penulisan buku tersebut, Hitler menegaskan bahawa penderitaan ekonomi yang dihadapi oleh bangsa Jerman yang ketika itu adalah berpunca dari kejahatan Yahudi. Perasaan kebencian terhadap Yahudi dihidupkan dalam buku tersebut.

Sebenarnya, Hitler bukanlah orang memulakan kepercayaan bahawa Yahudi adalah bangsa perosak. Pada 1542, pemimpin agung Prostestan Jerman, Martin Luther telah menulis tentang pembohongan dan kemerbahayaan Yahudi dalam bukunya Against The Jews And Their Lies. Pada kurun yang ke-14, Sepanyol dan Portugal memaksa masyarakat Yahudi hidup secara terpisah dari bukan Yahudi.

Pada 1516, di Venice, Itali, pihak Gereja Katholik memerintah agar dibina tembok mengelilingi penempatan Yahudi yang dinamakan dengan Ghetto. Yahudi tidak benarkan keluar pada waktu malam sehingga menjelang fajar. Masyarakat awam Kristian ketika itu percaya bahawa Yahudi adalah bangsa yang jahat dan beramal dengan ilmu hitam.

Pembinaan ghetto kemudiannya telah berkembang ke seluruh Eropah. Maka Yahudi Eropah dikepung disebalik tembok ghetto, atau pekan-pekan khas hanya untuk mereka. Mengapakah masyarakat Eropah ketika itu bersepakat mempercayai Yahudi adalah kaum yang jahat?
Jawapannya, samada kepercayaan itu adalah khurafat, atau mereka mempunyai asas pengalaman dengan Bangsa Yahudi. Jikalau jawapannya yang pertama, Yahudi adalah memang bangsa yang teraniaya.

Jika jawapannya, Yahudi memang dalam sejarahnya telah bangsa merosakkan kehidupan manusia sehingga menjadi ketakutan kepada masyarakat Eropah, tindakan kejam atau rakus Adolf Hitler, sekalipun kejam dan tidak dapat diterima, namun ia secara tidak langsung mengurangkan jumlah kemerbahayaan Yahudi kepada masyarakat Eropah khususnya dan dunia amnya.

Pun begitu Islam tidak mengiktiraf kekejaman sekalipun ke atas Yahudi. Setiap individu tanpa mengira latar bangsa hendaklah dihukum secara adil dan saksama.

Tuesday, 15 July 2014

DENGAR KHABAR KEMPEN BOIKOT RESTORAN McDONALD'S DI PERLIS BERJAYA????


4 hari lepas rakaman gambar orang ramai beratur panjang di sebuah restoran McD di Perlis menjadi berita hangat betapa tidak pekanya rakyat Perlis kepada kesengsaraan rakyat Palestine atas tindakan zalim tentera Israel laknatullah menyerang Gaza.

Hari ini dikhabarkan pula orang ramai sudah mula beratur di restoran nasi kandar yang terletak bersebelahan.

Omak Kau tidaklah dapat pastikan akan kebenarannya kisah ini tetapi amat mengharap ianya adalah benar dan mohon rakyat Malaysia diseluruh negara melakukan perkara yang serupa.

5 Tips Mudah Tapi Berkesan Untuk Lebih Bersemangat Baca Al-Quran


Aku adalah siswi universiti, jawatan ni menuntut aku untuk melakukan pelbagai tugasan. Aku juga ahli aktif kelab dan persatuan di universiti.
Tapi aku lupa bahawa aku juga hamba Allah yang perlu aktif melakukan ibadah untuk kebaikan aku sendiri, untuk saham aku di akhirat nanti.
Bodohnya aku, lalainya aku dengan tugasan dunia yang tidak akan pernah habis.
Hidup aku untuk apa sebenarnya, mati aku nanti bagaimana?
Aku tatap al-quran pink atas meja belajar aku, lebih seminggu aku tinggalkan dia tanpa rasa bersalah.
Kalaulah dia boleh bercakap, mesti dia cakap

“Bukan lama sangat untuk kau baca al-quran, kau ada 24 jam. Takkan 5 minit untuk 5 waktu solat pun kau tak nak baca aku?”.

Astaghfirullah.
Aku belek muka surat terakhir yang aku baca,muka surat yang patut di ‘highlight’ isi terjemahannya dengan warna-warni hanya penuh dengan tulisan hitam. Rasa malu dengan Allah.
Aku cari penyelesaian.
Aku baiki jadual harian aku, aku cari solusi bagaimana untuk aku lebih semangat baca al-quran, untuk jadikan al-quran sahabat aku, untuk jadikan al-quran pedoman di setiap hari aku.
Ini antara solusinya untuk rajinkan diri baca Al-Quran
Sebagai perkongsian kita bersama, insyaAllah:

1. Niatkan Dalam Hati

Niat dalam hati, aku baca al-quran agar Engkau lebih sayang aku ya Allah, agar hari-hari aku ini penuh dengan keceriaan.

2. Al-Quran Berwarna

Anda suka warna apa? Sekarang macam-macam jenis warna ada jual. Kalau suka pink, beli  warna pink. hehe. Sebelum beli tengok isi terjemahannya sekali. Pastikan tulisannya tidak  terlalu kecil.

3. Fahamkan Isinya

Lepas baca al-quran, baca dan fahamkan terjemahannya. Baru kita tahu makna tiap apa yang kita baca. Rugi kalau tak baca terjemahan, kalau kita ni orang Arab tak apa.
Setiap kata-kata dari al-quran tu cukup indah, lebih indah dari lirik lagu romantika de amor. Subhanallah!

4. Highlight isi-isi penting dalam al-quran tu.

Contoh, dalam surah al-fatihah,ayat 05 yang bermaksud,“Hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.”
Ayat ni boleh dijadikan zikir setiap hari.

5. Jadikan al-quran sebagai “PETI ADUAN”.

Bila kita gembira, bila kita sedih, bila kita rasa tak dihargai, bila rasa ingin dicintai, bila kita ingin bertaubat, bila kita ingin menambah iman kita, bila kita ingin masuk syurga.
Semuanya ada dalam al-quran. Bedah isinya,kita akan tahu betapa indahnya kurniaan Allah ini. Subhanallah!

Penutup: Baca Al-Quran Itu Melengkapkan Hidup

See! Betapa al-quran itu pelengkap hidup kita.
Sampai nak cari kawan baik pun Allah tolong kita,segalanya melalui al-quran. Bila hidup kita berpandu al-quran, hati timbul rasa tenang,hati rasa ingin tambah amal, hati rasa bahagianya bila al-quran ada dekat dengan hati.
Bila al-quran dijadikan sahabat,insyaAllah hidup berkat.
"Muslimah,
Apa guna berwajah indah jika al-quran tidak diendah,
Apa guna berwajah cantik jika tiada Nur dari Allah,
Hari-hari dilalui akan indah,
Jika al-quran sentiasa diselak,dibaca dan dihayati isinya yang indah,
Hidup tiada gundah,
Hidup terasa indah,
Sungguh al-quran itu isinya cukup indah,
Sungguh al-quran itu penghapus rasa gundah,
SUBHANALLAH!"


Team Siti Khadijah (SK) nak kongsi KEGEMBIRAAN ini dengan anda di luar sana.
Jadi, Team SK perlu kongsi cara macam mana nak dapatkan Telekung Siti Khadijah ini DIHANTAR TERUS KE DEPAN PINTU RUMAH ANDA. Mahu ke mahu?
Harganya RM265 + RM9 = RM274
Telekung Siti Khadijah
PERHATIAN: Harga boleh jadi berubah (kurang). Klik Gambar untuk info lanjut.
Pilih pakaian  yang diperbuat daripada material yang paling baik, yang tidak membuatkan kita berpeluh apabila panas, tidak longgar atau ketat sehingga mengganggu pergerakan solat.
Buat para Muslimah, boleh mencuba koleksi Telekung Siti Khadijah yang sangat selesa digunakan untuk mengerjakan solat. Ianya berbaloi untuk dicuba.