Selasa, 22 Julai 2014

KOTAK HITAM/BLACK BOX

MH17: Puak pemisah serah dua kotak hitam kepada Malaysia

MH17: Puak pemisah serah dua kotak hitam kepada Malaysia


Seorang wartawan merakam gambar kedua-dua kotak hitam ketika diserahkan kepada Malaysia.


 -EPA/ROBERT GHEMENT
DONETSK: Puak pemisah pro-Rusia di timur Ukraine telah menyerahkan dua kotak hitam yang ditemui di lokasi nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 kepada delegasi Malaysia dalam satu sidang media awal hari ini.

Memetik laporan AFP, mereka turut mengumumkan gencatan senjata dalam radius 10 kilometer di sekeliling tapak nahas untuk membenarkan penyiasat antarabangsa memasuki kawasan tersebut di mana pesawat malang tersebut terhempas pada Khamis lalu.

“Kami telah membuat keputusan untuk menyerahkan dua kotak hitam itu kepada pakar dari Malaysia,” kata Ketua pemberontak pro-Rusia, Alexander Borodai kepada wartawan.

Pasukan pakar dari Malaysia dan wakil dari kumpulan pemisah itu kemudiannya menandatangani satu protokol sebelum kedua-dua kotak hitam itu diserahkan.

“Kerajaan Malaysia mengucapkan terima kasih kepada Republik Donetsk kerana memulangkan dua kotak hitam milik Malaysia ini,” kata seorang wakil dari Malaysia.

“Kami tidak menemui kotak hitam milik MH370 (yang hilang di Laut Hindi pada Mac lalu), jadi kami bersyukur kerana berjaya menemui kotak ini.

“Kedua-dua kotak kelihatan dalam keadaan baik, cuma memiliki sedikit kerosakan,” katanya lagi.
Satu daripada kotak tersebut merekodkan semua perbualan di kokpit manakala satu lagi menyimpan data penerbangan.

Beberapa delegasi Malaysia kini akan mengiringi sebuah kereta api berpendingin hawa membawa mayat-mayat ke bandar Kharkiv, yang dikawal kerajaan di Kiev.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/mh17-puak-pemisah-serah-dua-kotak-hitam-kepada-malaysia-40424?cp9:00AM - 22 Jul 2014

Kotak hitam dalam keadaan baik, kata pegawai M'sia


Pemimpin kanan puak pemisah, Aleksander Borodai, menyerahkan dua kotak hitam pesawat MH17 kepada pakar Malaysia awal pagi ini dalam satu sidang akhbar di ibu pejabatnya di Donetsk, lapor Reuters.

"Ini dia kotak hitam," kata Borodai dalam bilik yang penuh dengan wartawan.

Kolonel Mohamed Sakri dari Majlis Keselamatan Negara Malaysia memberitahu bahawa kedua-dua kotak hitam itu adalah "dalam keadaan baik".

Ini adalah sebahagian daripada perjanjian yang dicapai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang diumumkan awal pagi ini, di mana mayat mangsa nahas MH17 akan dihantar ke Belanda.

Sementara itu, Perdana Menteri Belanda Mark Rutte memberitahu sidang akhbar ada hari Isnin bahawa keretapi yang membawa kira-kira 200 beg mayat dalam perjalanan ke Donetsk dan kemudian ke Kharkiv yang dikuasai kerajaan Ukraine, di mana ia akan dibawa ke Belanda untuk dikenal pasti.

Penyerahan mayat dan kotak hitam itu, dan laporan penyiasat antarabangsa yang mendapat akses yang lebih baik ke tapak nahas selepas empat hari pesawat MH17 ditembak jatuh, dibuat di tengah-tengah desakan supaya sekatan lebih luas dikenakan terhadap Rusia atas sokongannya kepada pemberontak itu.

 

 

 

 

Apa itu Kotak Hitam (Black box) pada Pesawat Terbang

Share Button
Black Box
Black Box
Saat terjadi kecelakaan pesawat terbang, selain sibuk mencari lokasi jatuhnya pesawat, menyelamatkan dan mengevakuasi korban, juga ada sesuatu lain selalu dicari-cari, apakah itu? Yah itulah “black box” atau kotak hitam. Apakah fungsi kotak hitam itu? mengapa benda itu termasuk yang amat dicari saat tejadi kecelakaan pesawat terbang?
Ide dasar dari pembuatan kotak hitam adalah bahwa perlu adanya informasi yang menjelaskan segala kegiatan yang terjadi selama pesawat sedang terbang. Informasi ini digunakan untuk mengetahui apa penyebab sebuah pesawat mengalami kecelakaan misalnya.
Awalnya alat pencatat kegiatan pesawat diciptakan oleh pencipta pesawat terbang yaitu oleh Wright Bersaudara pada tahun 1900-an, berupa alat pencatat putaran baling-baling. Selanjutnya 50 tahun kemudian barulah diciptakan kotak hitam pertama oleh Dr David Warren, Australia. Warren menggagas alat ini saat sebelumnya terjadi kecelakaan pesawat jet pertama De Havilland Comet DH-106, yang sama sekali tidak diketahui penyebabnya.
Dalam perkembangannya, black box ini terdiri dari dua bagian utama, yaitu FDR (Flight Data Recorder– perekam data penerbangan) dan CVR (cockpit Voice Recorder– perekam suara di kokpit)
masing-masing dapat merekam hingga 700 parameter penerbangan seperti waktu terbang, tekanan udara, ketinggian, kecepatan angin, keseimbangan horizontal, arah kompas, dan sebagainya. Juga dapat merekam hingga 25 jam pembicaraan terakhir pilot.
Alat ini disimpan di bagian ekor pesawat, tempat yang diduga paling “aman” jika pesawat mengalami kecelakaan. Dan alat ini “dibungkus” dalam sebiah kotak yang disebut CSMU (Crash-survivable memory unit), yang berlapis-lapis masing-masin aluminium tipis, silika, dan baja tahan karat atau juga titanium, yang amat kuat dan tahan terhadap berbagai kondisi ekstrim, seperti tahan terhadap suhu 1.100 derajat celcius selama 1 jam, bertahan dalam air laut selama 30 hari, tahan terhadap bahan kimia, dan juga tahan benturan yang kuat hingga 3.400 G (manusia akan pingsan jika mengalami tekanan 5 G selama lima detik)
Kotak hitam juga dilengkapi dengan ULB (Underwater Locator Beacon), yang akan mengeluarkan “sinyal” suara ultrasonik setelah terjadi “kecelakaan” selama 30 hari (dengan harapan akan lebih mudah diketahui posisi jatuhnya pesawat)
Tentu kamu akan bertanya, jika FDR dan CVR akan “aman” berada di dalam kotak hitam tadi, lalu mengapa pesawat terbang tidak dibuat dari bahan yang sama, sehingga bisa melindungi penumpangnya? well, tentu saja pesawat akan lebih kuat tetapi sekaligus berat dan tidak bisa terbang dong ya??
Saat kecelakaan terjadi dan kotak hitam ditemukan, maka kotak itu segera di kirim ke organisasi yang netral (bukan bagian dari perusahaan pesawat yang terkena musibah) dan dilakukan “pembacaan” dan analisa. Pembacaan dan analisa yang mendalam membutuhkan waktu berminggu-minggu, bahkan lebih lama lagi. Untuk membaca tidak memerlukan waktu lama, tinggal menghubungkan unit kotak hitam tadi ke alat pembaca. Namun yang lama adalah analisa nya, karena membutuhkan berbagai pendapat ahli mulai dari ahli penerbangan, mesin, dan juga ahli kesehatan dan kejiwaan sang pilot.
Oh, ya kotak hitam ini sebenarnya tidak berwarna hitam lho, namun berwarna oranye. Barangkali karena ditemukan “hangus” dan menjadi hitam, maka dikenal dengan nama kotak hitam atau black box. Do you know that?
Sumber: http://b0cah.org/index.php?option=com_content&task=view&id=976&Itemid=1

Apa itu KOTAK HITAM atau BLACK BOX


Berkas:Black box.aeroplane.JPG
Sering kita dengar , bila berlaku kemalangan kapal terbang maka ada ada pihak tertentu akan mencari KOTAK HITAM atau BLACK BOX .. Apa tu ?
Dulu aku ingat , kotak hitam ni cam briefcafe tu haaa .. Tapi janganlah kita biarkan ketololan kita tu , menguasai kita.. GOOGLE la cari jawapannya .. kan kan ?
Jom kita baca sedikit info secara umum mengenai BLACK BOX ini ..

Kotak hitam atau black box adalah kumpulan peranti yang digunakan dalam bidang pengangkutan.Umumnya merujuk kepada perakam data penerbangan atau flight data recorder (FDR) dan perakam suara kokpit atau cockpit voice recorder  (CVR) dalam pesawat terbang.
Fungsi dari kotak hitam sendiri adalah untuk merakam pembualan antara juruterbang dan pengawal lalu lintas udara atau air traffic control (ATC) serta untuk mengetahui tekanan udara dan keadaan cuaca sewaktu penerbangan.
Walaupun dinamakan kotak hitam tetapi sesungguhnya kotak tersebut tidak berwarna hitam dan ianya berwarna jingga (orange). Warna yang terang ini memudahkan pencarian jika pesawat itu mengalami kecelakaan atau kemalangan
Biasanya terdapat dua unit kotak hitam yang diletakkan pada bahagian depan pesawat dan bahagian ekor pesawat, yang mana merupakan bahagian yang mudah  untuk ditemui dan juga bahagian yang dikatakan kukuh pada badan pesawat.

SUMBER – Wikipedia.

Kotak hitam

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Kotak hitam atau black box adalah sekumpulan perangkat yang digunakan dalam bidang transportasi - umumnya merujuk kepada perekam data penerbangan (flight data recorder; FDR) dan perekam suara kokpit (cockpit voice recorder; CVR) dalam pesawat terbang.
Fungsi dari kotak hitam sendiri adalah untuk merekam pembicaraan antara pilot dan pemandu lalu lintas udara atau air traffic control (ATC) serta untuk mengetahui tekanan udara dan kondisi cuaca selama penerbangan. Walaupun dinamakan kotak hitam tetapi sesungguhnya kotak tersebut tidak berwarna hitam melainkan berwarna jingga (oranye). Hal ini dimaksudkan untuk memudahkan pencarian jika pesawat itu mengalami kecelakaan.
Penempatan kotak hitam ini dilakukan sedemikian rupa sehingga mudah ditemukan. Umumnya terdapat dua unit kotak hitam yang diletakkan pada bagian depan pesawat dan bagian ekor pesawat, yang diyakini merupakan bagian yang utuh ditemukan.

Asal Penemuan

Terdapat berbagai versi dalam penemuan kotak hitam atau alat perekam dalam dunia penerbangan. Terlebih lagi ketika kecelakaan pesawat terbang, seringkali pesawat hancur sehingga sulit dicari sebab kecelakaan tersebut. Hal tersebut mendorong Dr.David Warren, seorang ahli ledakan, membuat alat yang dapat merekam semua informasi sebelum terjadi kecelakaan.
Idenya diambil dari sebuah alat tape recorder yang berukuran saku, dan disain dibuat di Australia, untuk dilanjutkan menjadi alat yang merekam semua arus komunikasi dalam penerbangan. Alat ini ini bisa merekam suara pilot dan semua data yang diterima dari 8 alat yang berbeda. Semua data ini bisa dipisah dan menghasilkan data yang akurat tentang penyebab kecelakaan. Alat ini kemudian dirancang untuk digunakan dalam perawatan dan pemeliharaan pesawat. Sehingga diketahui bagian mana yang mengalami tekanan.
Alat rekaman ini kemudian dimasukkan dalam kotak baja yang kuat untuk menjaga agar tidak ikut hancur ketika kecelakaan pesawat. Kotak ini kemudian dilapisi Asbes tahan api sehingga kabel-kabelnya tidak ikut rusak karena panas.
Masalah lain adalah ketika kekhawatiran pembicaraan para pilot selama penerbangan tersiar ke masyarakat umum dan disalahgunakan. Untuk mengatasi ini, dibuatkan komputer khusus yang disambungkan ke perekam. Dengan bantuan grafik, bisa dihasilkan gambar dari setiap kejadian.

Asal istilah

Red Egg

Istilah kotak hitam muncul ketika selepas pertemuan mengenai perekam penerbangan komersial pertama yang dinamai "Red Egg" karena warna dan bentuknya, seseorang berkomentar: "Ini adalah kotak hitam yang menakjubkan". Kotak hitam adalah istilah yang lebih humoris dan hampir tidak pernah digunakan dalam industri keselamatan penerbangan.[rujukan?] Perekam ini secara umum tidak berwarna hitam, namun biasanya oranye terang (lihat gambar) karena ditujukan agar mudah dicari dan ditemukan setelah terjadi suatu insiden.

Box-of-tricks

Asal alternatif untuk istilah ini adalah dari terminologi RAF ketika Perang Dunia II. Selama periode inovasi elektronik baru pada 1940-1945, benda seperti Oboe, GEE dan H2S dipasang pada pesawat (biasanya pesawat pengebom) secara rutin. Purwarupanya ditutupi kotak besi buatan dan dicat hitam untuk mencegah pemantulan. Setelah beberapa waktu, barang elektronik "baru" apapun disebut sebagai "kotak trik" (box-of-tricks) atau "kotak hitam" (black box). Ekspresi ini meluas hingga masa penerbangan sipil setelah perang dan akhirnya penggunaan secara umum.

Pengembangan Teknologi

Alat perekam dalam penerbangan ini, Flight Data Recorder (FDR) atau Cockpit Data Recorder (CDR), umumnya menggunakan pita perekam selayaknya kaset pada tape recorder. Namun perkembangan baru, kini telah digunakan FDR atapun CDR yang merekam menggunakan chip memory khusus.
Ketika terjadi insiden 11 September 2011 yang dikenal dengan 9-11, muncul usulan dari pihak keselamatan penerbangan agar kokpit persawat dilengkapi dengan Video Data Recorder yang merekam aktivitas dan situasi pilot saat penerbangan termasuk menit-menit terakhir dalam kecelakaan untuk melihat situasi sebenarnya.

Apa Itu Kotak Hitam Dalam Pesawat?


Kotak Hitam sering disebut, terutama dalam operasi mencari pesawat MH370 sekarang. Namum aku tertanya-tanya apa itu kotak hitam yang ada dalam pesawat?
proxy?url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-CWkB5sVLZdo%2FUx3ESSZs7_I%2FAAAAAAAABfs%2FFM55nWak-8E%2Fs1600%2Fkotak%2Bhitam%2B2

Sebenarnya 'Kotak Hitam' atau nama sebenarnya adalah Flight Data Recorder (FDR), ia sebenarnya berwarna oren bukan warna hitam, dalam pesawat penumpang ada 2 Kotak Hitam dengan fungsi berbeza.

proxy?url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-Js9VQ-YyakU%2FUx3EUHPK70I%2FAAAAAAAABgA%2FgyKGSzRY1w0%2Fs1600%2Flokasi%2Bkotak%2Bhitam

Kotak Hitam ini diletakkan pada bahagian ekor pesawat (belakang).

proxy?url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-Fn6_bTxf9SA%2FUx3EST5rHzI%2FAAAAAAAABfo%2FCRENmOfF9Uc%2Fs1600%2Fkotak%2Bhitam%2B3

Satu daripada Kotak Hitam, ia berfungsi sebagai pengumpul data yang boleh mengesan segala tindakan yang dilakukan oleh pilot menggunakan sistem pesawat setelah enjin dihidupkan.

Manakala satu lagi Kotak Hitam yang lain akan berfungsi untuk mengesan bunyi. Ia akan merakam segala bentuk bunyi yang ada di dalam ruang pilot.

proxy?url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-M7UsK4WFLiU%2FUx3ESznuQkI%2FAAAAAAAABf0%2F2fTcIfFLfBw%2Fs1600%2Fkotak%2Bhitam%2Bdijumpai%2Bpada%2B2006%2Bdi%2Bbrazil
Kotak Hitam yang ditemui dalam nahas pesawat di Brazil 2006.

Kotak Hitam juga direka khas dengan daya tahan lasak, serta mampu berfungsi dengan baik walaupun tenggelam ke dalam laut yang dalam.
 
 

Teuku Zacharyah Iskandar added 4 new photos — with Iskandar Zulkarnain.
17 mins · Edited ·

POLIMIK ISU MB SELANGOR

Dari Kaji Selidik yang kami buat di alam cyber terhadap golongan ATAS PAGAR dalam Perlantikan Wan Azizah sebagai MB Negeri Selangor bagi menggantikan Tan Seri Khalid.
Antara rumusan yang dapat Admin simpul dalam kaji selidik tersebut.
1. Rata-rata golongan muda agak terkejut dengan perkara tersebut tetapi selaku golongan yang berdepan dengan segala kemudahan bagi mengekses maklumat.. mereka lebih terbuka dalam isu ini..
2 ) Mereka melihat ini merupakan suatu perkara baru yg berlaku di dalam iklim politik negara kita kerana sejak negara merdeka perkara sebegini tidak pernah berlaku..
3 ) PR telah membawa suatu idea baru bagaimana untuk merancakkan suasana politik negara agar rakyat sentiasa peka dengan perkembangan semasa..
4 ) Setiap tahun ada sahaja strategi dan plan baru bagi memacu kemajuan pergerakan politik dalam negara kita dan PR telah membuktikan bahawa mereka sebuah parti yang prograsive serta berani melakukan perubahan berdasarkan tuntutan semasa.. Walaupun menurunkan Tan Seri Khalid akan menerima kecaman dari sebahagian Ahli dan menjadi bahan Propaganda musuh2 politik PR tetapi demi meneruskan Plan serta strategi yang telah dirangka oleh Pucuk pimpinan dalam PR demi kemajuan negeri Selangor maka ianya tetap diteruskan..
4 ) UMNO BN dilihat seperti tidak bermaya dan tidak sebijak PR dalam mengatur strategi malah mereka hanya meneruskan dasar dan yang diwarisi sejak negara mencapai kemerdekaan .Golongan Muda melihat bagaimana kerosakan demi kerosakan berlaku di dalam Parti UMNO itu sendiri bila mana seorang Menteri Kabinet, MB malah hingga kepada Perdana Menteri sendiri tidak mampu ditukar oleh ahli parti..
Lihat sahaja berapa banyak kes yang pernah dilakukan oleh ke semua MB UMNO seperti Khir Toyo dengan rasuah, Muhyidin Yasin dengan penjualan tanah rezab melayu kepada YTL yang menjadi Proxy singapura. tidak ada seorang pun ahli Parti yang mampu mengubahnya.. dan yang lebih parah Jawatan PM yang disandang oleh Mahather selama lebih dari 20 tahun menyebabkan golongan kaya semakin kaya dan golongan miskin semakin terpinggir - Mahather sendiri merupakan antara bekas Perdana Menteri paling kaya hasil dari merompak harta negara..
5 ) Persoalan yang bermain di dalam benak golongan muda atas pagar selama ini apakah UMNO BN mampu menukar para pemimpin mereka dalam mengatur strategi-strategi baru demi kemajuan negara.. atau UMNO hanya terus mengikut cara lamanya dengan mengekalkan terus para pemimpin tersebut selagi mereka belum mati.. dah mati baru nak cari pengganti yang baru..
6 ) Bagi golongan atas Pagar setiap pemimpin seperti Menteri Kabinet, MB dan PM hanya boleh menyandang jawatan tersebut paling lama pun dua penggal ( 8-10 ) sahaja selepas itu harus diganti dengan muka-muka yang baru bagi mendepani perubahan serta tuntutan semasa.. Juga bagi mengelakkan kerakusan dan salah guna kuasa serta Rasuah..
Apa yang mampu dilakukan oleh Taib Mahmud selaku KM di Sarawak lebih dari 30 tahun..?? Rakyat tetap miskin dan melarat.tetapi Taib Mahmud berjaya mengkayakan adik beradik dan anak beranaknya... Mengapa Taib Mahmud yang lemah dari segi urus tadbir dalam negeri Sarawak tidak digugurkan dari Jawatannya selepas !0 tahun menjadi KM, mengapa tunggu hingga lebih 30 tahun..?? Apa faedahnya menyimpan UNGKA TUA tersebut kepada Rakyat Sarawak ??
7 ) Bagi Kalangan Wanita Muda rata-rata mereka melahirkan rasa kesyukuran jika Kak Wan dilantik menjadi MB setidak-tidaknya PR telah memecah rekod sebagai sebuah parti yang menghargai kemampuan seorang Ibu dan seorang Wanita dalam mengurus tadbir negeri,, dan yang paling membanggakan Kak Wan bukannya memerintah negeri yang paling kecil di Malaysia seoerti Perlis tetapi Kak Wan diberi amanah bagi mentadbir sebuah negeri yang paling maju serta menjadi Lubuk Emas kepada Negara Malaysia..
8 ) Bagi mereka tidak timbul soal Kak Wan mahu merompak aset negeri Selangor yang berjumlah RM 3 Bilion kerana jika Kak Wan dan DSAI mahu menjadi Bilionair 20 tahun dahulu pun mereka sekeluarga boleh menjadi kaya denagn syarat mengikut telunjuk Mahather..Tak perlu Kak Wan bersusah payah dan Tak perlu juga Anwar Ibrahim meringkok dalam Penjara.. Cukup sekadar menyembah Mahather setiap hari mereka sudah boleh menjadi Bilionair..
9 ) Bagi Ahli serta penyokong PR masih terdapat segelintir dari mereka yang mempetikaikan menagapa Tan Seri Khalid digugurkan. Bagi Admingolongan ini masih lagi membawa Sentimen Kepartian walaupun mereka duduk di bawah satu Bumbung yang dinamakan " Pakatan Rakyat "
Admin berharap mereka ini akan berubah kerana segala apa yang dirancang telah dipersetujui oleh ketiga-tiga pucuk pimpinan Parti di dalam Gabungan Pakatan Rakyat. Tiada guna kita laungkan Tahaluf Siasai dan konsensus bersama tetapi kita sendiuri yang mengkhianatinya... Antara Akhlak Islam seperti mana yang dijar oleh Rasulullah s.a.w ada;ah Menepati Janji..
SELAKU ORANG ISLAM JANGAN KITA CEMARKAN KESUCIAN ISLAM HANYA KERANA SIFAT ASSOBIYAH DALAM BERJEMAAH DAN BERSIASAH.( POLITIK )
Setakat ini dahulu...
Ada banyak lagi Feedback yang akan Admin kemukakan nanti..
Jangan termakan denga Propaganda UMNO yang sememangnya mahu melaga-lagakan ahli dan para penyokong PR..
DAP juga stady sebab mereka professional serta bijak membaca strategi serta corak politik dalam negara kita
Sejak Isu MB ini semakin ramai para Cyber Troopers UMNO yang bersalin kulin menjadi Ahli PKR dan PAS...
Wasalam...!!!
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
LikeLike · ·

Budak Lelaki Korea Ini Tidak Berbelanja Sepanjang Bercuti Di Malaysia Semata Mata Mahu Lakukan Ini

bebe2
Bebe, anak kepada Mr. Lee (wakil pengurusan komik Running Man Korea) menyalurkan sumbangan kepada penduduk Gaza melalui Kempen Love Hope.
Beliau sanggup tidak berbelanja sepanjang percutiannya di Malaysia bagi memberi sumbangan kepada penduduk Gaza.
Bebe menghasilkan lukisan khas yang ditujukan kepada kanak-kanak di Gaza.
Beliau mengharapkan kanak-kanak Palestin akan gembira sama seperti kanak-kanak lain di dunia.
bebe1
SUMBER: PTS
http://tv.sukanstar.com/33/tragedi-russia-bentang-bukti-data-imej-satelit-hari-kejadian
TRAGEDI MH17 : RUSSIA BENTANG BUKTI DATA DAN IMEJ SATELIT HARI KEJADIAN
Pihak Russia hari ini telah hadir membuat satu pembentangan intensif berkenaan tragedi pesawat MAS MH17 respon kepada tuduhan yang dilemparkan oleh banyak pihak terutamanya pihak barat dan sekutunya termasuk pihak berkuasa Ukraine sendiri.
Ikuti video dan sipnosis(kredit Cz Fab) pembentangan tersebut dibawah :-
http://tv.sukanstar.com/33/tragedi-russia-bentang-bukti-data-imej-satelit-hari-kejadian
Masak lah Ukraine dan sekutunya US! Russia dah sangkal dan keluarkan bbrp bukti. Bagi yang tak tgk video, boleh tgk ulasan yang saya buat menerusi gambar video. Habis telanjang Ukraine. Jadi benarlah laporan dari twitter "spainbuca" yg telah di delete oleh pihak twitter bahawa mmg terdapat jet fighter yg mengekori MH17. Maruah Malaysia skrg dah jadi kambing, kita semua kambing, sbb negara telah dikambinghitam utk kepentingan kuasa2 besar.
Semua aset yg ditunjukkan dlm gambar2 ni adalah milik Ukraine.
Gambar 1:
1. Menunjukkan MH17 membuat lencongan sebelum hilang dari radar Russia.
2. Russia tidak pasti arahan dari siapa samada dari Ukrainian traffic controller atau pihak lain.
3. Pada tarikh tersebut, Russia mengesan bbrp buah BUK M-1 kepunyaan Ukraine berdekatan tempat kejadian.
4. BUK M-1 boleh menembak sejauh 35km (> 110,000 kaki) dan sehingga altitud 25 km (> 82,000 kaki).
5. Russia mempertikai kenapa Ukraine meletakkan sejumlah BUK M-1 di kawasan berdekatan Donetsk walhal di sana memang tidak ada sebarang aktiviti penerbangan dari mana2 pihak tentera.
6. Dari gambar 1 boleh dilihat route yg asal MH17 dan lencongannya.
7. Dari gambar boleh dilihat 3 buah anti aircraft missile (BUK M-1) kepunyaan Ukraine di sekitar laluan MH17.
Gambar 2, 3 dan 4:
1. Gambar satelit diambil pada 14 julai sebaik shj kes kapal kargo AN-26 terhempas.
2. Terdapat self propelled launching system dan 2 system utk loading (Gambar 2).
3. Di kwsn berdekatan terdapat sistem radio iaitu 5km dari kawasan BUK-M1 (Gambar 3).
4. Di utara Donetsk terdapat 4-5 buah air missile system. Anda boleh lihat dgn jelas 60 jenis pelbagai peralatan2 yg ada (Gambar 3).
5. Gambar kwsn sama tapi diambil pada 16 julai, anda boleh lihat sistem launching tidak ada di situ (Gambar 4).
6. Pihak Russia tertanya kenapa Ukraine memiliki BUK-M1?
7. Pihak Russia menegaskan bhw pihak pro-Russian separatist (PRS) tidak memiliki sebarang anti aircraft missile termasuk BUK-M1.
Gambar 5 dan 6:
1. Terletak 5 km dari timur Donetsk.
2. Anda boleh lihat sistem anti aircraft missile.
3. Pihak Russia tertanya kenapa terdapat anti aircraft missile yang terlalu berdekatan dengan kwsn tragedi MH17.
4. Pada 18 Julai kawasan sama, sistem anti aircraft missile hilang dari peta (Gambar 6).
Gambar 7:
1. Radar Ukraine pada 17 Julai beroperasi tahap maksima iaitu 9 buah.
2. Pada 15 Julai, 7 radar beroperasi, 16 Julai pula 8 radar beroperasi dan pada 17 Julai iaitu hari tragedi, sebanyak 9 buah radar beroperasi.
3. Tiba2 pada 18 Julai, radar beroperasi turun hingga 4 buah hingga minima 2 buah radar dan pihak Russia mahu jawapan kenapa ini berlaku.
Gambar 8:
1. Gambar pada 17 Julai.
2. Ada 4 buah kapal iaitu 3 buah kapal komersil dan 1 buah (jumlah tidak diketahui) jet fighter Ukraine.
3. Empat buah kapal komersil adalah MH17, sebuah kapal terbang (Copenhagen-Singapore) dan sebuah lagi Paris ke Taipei.
4. Jet fighter Ukraine tiba2 naik ke ketinggian 10km (33,000 kaki) bersamaan dgn MH17 dan masuk ke laluan yg sama. Jarak jet fighter dgn MH17 adalah 3-4km.
5. Kemungkinan, selain BUK-M1, pihak Russia berkata mungkin misil udara ke udara dari jet fighter Ukraine terlibat. Keupayaan misil tersebut boleh menjangkau 12km dgn jarak jaminan misil sampai pada target iaitu 5km.
6. Russia pertikai kenapa jet fighter Ukraine terbang sama laluan dgn MH17.
Gambar 9:
1. Presentation dari Ketua Panglima Tentera Udara Russia (pangkat depa den tak tau, sori)
2. Gambar menunjukkan dari radar tentera udara Russia.
3. Lebih kurang jarak 51 km dari sempadan Russia, MH17 dikatakan mula mengurangkan kelajuan.
4. Pada kawasan terhempasnya MH17, pihak pegawai air traffic Russia dpt mengesan sebuah lagi kapal terbang tapi sukar dikesan oleh radar tentera kerana kapal tersebut ketiadaan alat pengesan secondary.
5. Kapal terbang tersebut juga dikesan masih berlegar-legar di udara sebaik kejadian berlaku.
Gambar 10:
1. Pihak Russia mengatakan kononnya pihak US mempunyai gambar bukti Russia atau PRS yg melancarkan missile dari BUK tapi sehingga sekarang tidak ada pihak pernah melihat gambar bukti tersebut.
2. Ukraine berkata tidak ada sebarang jet fighter mereka di kawasan kejadian telah disangkal oleh pihak Russia.
3. Pihak Russia menyangkal video youtube yang menunjukkan kononnya kenderaan BUK-M1 melalui sebuah kawasan di Ukraine memasuki sempadan Russia.
4. Terdapat sebuah papan iklan kenderaan dalam video dan tarikh pengiklanan iklan tersebut adalah 15 Mei 2014 dan pada tarikh ini, pihak Ukraine masih menguasai kawasan ini.
5. Jadi sekarang ni, pihak Russia pula yg bertanya pada Ukraine iaitu apakah jenis pelancar tersebut, ke mana ia dihantar dan dari mana asalnya, kenapa ia diisi dengan misil dan bila kali terakhir ia diisi dengan misil?
6. Pihak Russia bertegas tidak pernah beri sebarang anti anticraft missile kpd pihak PRS.
Russia akan menghantar kesemua laporan pada kesatuan Eropah dan Malaysia.
Akhir kata: Terasa seperti di ambang WW3.
p/s: Maaf, ulasan artikel ni remain dalam FB dulu. Kalo nak share, share dlm FB je.
Sekian ulasan video dari,
Cz Fab

MH17: (Video) Russia Bentang Bukti Data dan Imej Satelit Hari Kejadian




 

Tiada ulasan: