• Jakim
1 / 1
SHAH ALAM - Pada saat kita menyambut bulan Ramadan penuh berkat, kita sekali lagi dikejutkan dengan berita yang menyedihkan apabila masyarakat Palestin di Gaza kehilangan nyawa dek kekejaman tentera Israel.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata, sehubungan itu pihaknya  menyeru kepada semua pentadbir masjid dan surau seluruh Malaysia serta seluruh umat Islam bersama-sama mengadakan solat hajat dan berdoa agar bumi Gaza dan umat Islam Palestin dilindungi daripada tentera penceroboh Israel.

"Semoga dengan usaha kita ini mampu meredakan konflik dan ketegangan yang berlaku seterusnya membawa kepada penyelesaian yang terbaik.

"Justeru, marilah sama-sama kita menunaikan solat hajat serta bacaan doa Qunut Nazilah agar umat Islam di Palestin diberikan kekuatan, kemenangan, ketabahan dan perlindungan," katanya dalam satu kenyataan medianya hari ini.

Dalam masa yang sama, kata  Othman lagi Jakim akan mengarahkan semua tiga  masjid utama di bawah Jakim serta seluruh masjid di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk melancarkan tabung khas kutipan derma bagi membantu mangsa Palestin.

"Kutipan derma tersebut akan dilaksanakan secara menyeluruh di masjid-masjid utama di bawah seliaan Jakim dan Jawi pada esok iaitu 11 Julai 2014 (Jumaat).

"Sehubungan itu, orang ramai adalah dialu-alukan untuk memberikan sumbangan kepada masjid-masjid yang berkaitan," katanya.
10 hrs ·
Roket Hamas mengincar reaktor nuklir Israel di Dimona. Serangan Hamas ini dibalas dengan ratusan roket ke Gaza, belasan anak meregang nyawa.
Selengkapnya ---> http://bit.ly/1lVHUqh

Saturday, 12 July 2014

EDISI PEMUDA UMNO MENYALAK TIDAK SERUPA BIKIN DAN BIKIN LAGI TIDAK SERUPA MENYALAK!!!



Pemuda Umno bersama wakil beberapa NGO bertindak membakar bendera Israel sebagai membantah kempen ketenteraan rejim Zionis ke atas Tebing Gaza yang sedang berlangsung sekarang ini.

Tindakan itu yang diketuai Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun (bercakap dengan pembesar suara) dilakukan pada satu himpunan sekitar jam 2.45 petang ini di hadapan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Perbedaan Mukjizat, Karomah, Ma’unah, Istidroj, serta Ihanah

Mukjizat ialah perkara yang nampak yang bertentangan dengan kebiasaan (yaitu hal yang luar biasa yang terhadi melalui) tangan nabi atau rasul setelah diutusnya (yang dilakukan) pada saat berdakwah (menyebarkan) misi kenabian dan kerasulan, seperti menghidupkan orang mati, menghilangkan gunung dan memancarkan air dari sela-sela jari jemari.
Adapun jikalau perkara (sesuatu yang luar biasa itu) tampak pada tangan selain nabi dan rasul, jikalau ia seorang wali (kekasih Alloh), maka sesuatu yang luar biasa itu sebut karomah (keramat wali).
Seperti keistimewaan yang terjadi pada siti maryam. Beliau berada di dalam pemeliharaan nabi zakariya as, dan tidak seorang pun selain nabi zakaria dapat masuk ke tempat siti maryam berada. Nabi zakaria, jika keluar dari sisi siti maryam beliau pasti menutup/mengunci tujuh pintu untuk menjaganya. Ketika nabi zakaria masuk ke mihrob siti maryam berada, beliau mendapati buah-buah musim dingin pada saat musim panas, dan mendapati buah-buahan musim panas pada saat musim dingin, maka beliau terkagum-kagum. Karena itu, lalu beliau bertanya kepada siti maryam mengenai jalan/cara sampainya rejeki tersebut kepadanya, bukan pada musimnya, padahal pintu-pintu tersebut terkunci dan penjaga selalu berkeliling di seputar kamar (ruangan beribadah) nya.
Siti maryam menjawab pertanyaan nabi zakaria, bahwasanya rezeki tersebut dari Alloh dan sesungguhnya Alloh akan memberikan rezeki kepada orang yang dihendakiNya, dengan tanpa perhitungan, sebagai bentuk pemberian Fadhol (kemurahan), dengan tanpa mengurang-ngurangi (Qs ali imron:37)
Dan seperti keistimewaan yang terjadi pada Fatimah ru, ketika suatu ketika beliau menghadiahkan kepada ayahhandanya nabi saw dua potong roti dan sepotong daging yang diletakkan di dalam piring/mangkok yang ditutup. Lalu nabi saw mengirimkan kembali pembawa piring mangkok itu dan sesuatu yang bersamanya yaitu piring dan mangkok tersebut ke rumah fatimah. Ketika nabi saw duduk dan berdiam diri pada tempat duduknya, di rumah fatimah, maka beliau bersabda: Bawalah kemari piring tersebut wahai putriku.” Lalu fatimah membuka piring tersebut tiba-tiba saja piring tersebut dipenuhi roti dan daging. Kemudian nabi saw bertanya kepada fatimah, “bagaimana kamu mendapatkan semua ini?”
Siti fatimah menjawab:” Semua ini berasal dari Alloh. Sungguh Alloh akan memberi rezeki kepada orang yang dikehendakiNya dengan tanpa perhitungan.”
Kemudian Nabi saw bersabda, “Segala puji bagi Alloh swt, yang telah menjadikanmu seeorang perempuan yang menyerupai pemimpin kaum perempuan bani isroil”
Kemudian nabi saw mengumpulkan ali rhu, hasan rhu, dan husain rhu serta seluruh penghuni rumah ali, untuk makan bersama makanan yang ada didalam piring itu, Lalu mereka semua makan hingga kenyang, namun makanan tersebut masih tetap tersisa. Maka fatimah mengirimkannya kepada para tetangganya.
Jikalau kekampuan luar biasa itu terjadi dari orang-orang awam diantara orang-orang islam dalam bentuk sebagai penyelamatan dari segala bencana dan dari segala hal yang tidak disukainya maka kemapuan luar baisa itu disebut Ma’unah (pertolongan Alloh)
Jika kempauan luar biasa itu terjadi pada seorang fasik, maka jika hal itu terjadi sesuai dengan tujuannya maka kemampuan luar biasa itu disebut Istidroj (tipu daya Alloh kepada orang tersebut dan untuk menguji keimanan orang-orang islam yang menghadapinya)
Dan jika tidak sesuai dengan tujuannya maka hal itu disebut Ihanah (Penghinaan Alloh kepada orang tersebut) seperti yang pernah terjadi pada Musailimah al kadzab (kalimat musailimah dengan dibaca kasroh huruf lamnya/orang yang mengaku sebagai nabi)
Sesungguhnya musailimah berdoa untuk orang yang buta satu matanya, agar matanya yang buta itu menjadi sembuh bisa melihat, maka matanya yang sehat menjadi buta pula.
Dan musailimah meludah ke dalam sumur, agar supaya bertambah manis rasa airnya, maka iar sumur tersebut berubah menjadi air asin yang sangat asin hingga terasa pahit.
Dan musalimah mengusap kepala anak yatim, maka menjadi rontoklah rambut kepala anak yatim tersebut.
Dan semua kejadian ini adalah bukti yang memperkuat kebohongan pegakuan menjadi nabi, rasul. Semua hikayat tersebut dituturkan oleh syeikh al laqoni dalam kitab umdatul murid..
Sumber: Bahjatul wasail bi syarhi masail, Syaikh Muhammad nawawi albantani rah

Isteri dedah sikap sebenar Shahrukh Khan

SRK, wife 2
Selama ini Shahrukh Khan dikenali sebagai seorang aktor yang jarang mencetuskan kontroversi sejak lakonan pertamanya dalam filem Deewana pada tahun 1992. Malah rumah tangga yang dibina bersama isteri tercinta, Gauri Khan sentiasa bahagia tanpa sebarang masalah.
Namun baru-baru ini Gauri secara terbuka mengungkap pengakuan yang cukup mengejutkan. Wanita berusia 43 tahun itu secara terbuka mendedahkan sikap buruk Shahrukh Khan kepada pihak media.
“Dia terlalu sibuk dengan kerja. Ada sahaja meeting dan pertemuan penting yang harus dihadirinya. Apa yang kurang menyenangkan, dia tidak pandai membahagikan masa terutamanya untuk kami sekeluarga. Sebab itu kami sering terlambat jika ingin ke destinasi yang ingin dituju.



“Tindakannya itu membuat setiap perancangan akan tergendala kerana masalah pengurusan yang tidak bijak. Dan akhirnya ianya membuatkan saya kecewa dan marah,” ujar Gauri seperti dipetik menerusi One India.
Sedia maklum, Shahrukh Khan antara selebriti terkenal di India yang sering terlambat jika menghadiri majlis atau acara rasmi di Bollywood. Kebiasaannya aktor kelahiran New Delhi ini akan lewat tiba sehingga satu jam dan ianya membuatkan ramai pihak sedikit kesal dengan pengurusan masanya.
Terbaru Shahrukh Khan dikatakan lewat tiba dua jam sewaktu dijemput menghadiri majlis penghargaan darjat Knight Of The Legion of Honor oleh kerajaan Perancis. Kelewatannya itu mendapat kritikan pihak pengurusan majlis mahupun pihak media yang membuat liputan, lapor AstroGempak.