Apa itu Syahid Dunia Dan Syahid Akhirat
- Published on 21 March 2013
- Written by admin
Di
zaman nabi dahulu, orang yang berperang kerana Islam, dan apabila
terkorban maka ia dikira syahid. Namun tahukah kita bahawa, orang yang
mati syahid sebenarnya ada 3 golongan iaitu syahid pada hukum dunia dan
akhirat, syahid pada hukum dunia dan syahid pada hukum Akhirat.
Syahid dunia dan Akhirat ialah syahid dalam pertempuran menentang musuh di medan pertempuran kerana menegakkan kalimah Allah. Orang yang mati syahid sebegini tidak perlu dimandikan dan tidak perlu disolatkan menurut jumhur ulamak. Di Akhirat nanti ia akan memperolehi balasan istimewa dari Allah SWT. Ia juga selamat dari soal kubur.
Syahid pada hukum dunia ialah orang yang mati kerana berperang menentang orang-orang kafir tetapi telahpun mendapat gaji dari peperangan yang dilakukannya atau mendapat bahagian harta rampasan dari peperangan tersebut atau orang yang mati kerana memerangi golongan kafir dalam keadaan riya’ dan lain-lain.
Syahid pada hukum Akhirat ialah seperti orang yang dibunuh secara zalim, orang yang mati kerana mengalami penyakit dalam perut, orang yang mati kerana penyakit taun, orang yang mati tenggelam, orang yang mati dalam keadaan dagang / musafir, orang yang mati dalam keadaan menuntut ilmu, orang yang mati kerana menahan rindu, mati kerana melahirkan anak dan sebagainya. Di dunia orang ini dikafan dan disolatkan. Di Akhirat ia akan mendapat pahala khusus dari Allah.
Daripada Abi Akwar Said bin Zaid Amru bin Nufel RA (beliau adalah salah seorang antara sepuluh orang yang disaksikan akan memasuki syurga) katanya,: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang terbunuh kerana membela harta yang dimilikinya maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana membela dirinya dari dibunuh oleh orang lain, maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya (agama Islam) matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya daripada diceroboh, matinya juga adalah mati syahid.”
Syahid dunia dan Akhirat ialah syahid dalam pertempuran menentang musuh di medan pertempuran kerana menegakkan kalimah Allah. Orang yang mati syahid sebegini tidak perlu dimandikan dan tidak perlu disolatkan menurut jumhur ulamak. Di Akhirat nanti ia akan memperolehi balasan istimewa dari Allah SWT. Ia juga selamat dari soal kubur.
Syahid pada hukum dunia ialah orang yang mati kerana berperang menentang orang-orang kafir tetapi telahpun mendapat gaji dari peperangan yang dilakukannya atau mendapat bahagian harta rampasan dari peperangan tersebut atau orang yang mati kerana memerangi golongan kafir dalam keadaan riya’ dan lain-lain.
Syahid pada hukum Akhirat ialah seperti orang yang dibunuh secara zalim, orang yang mati kerana mengalami penyakit dalam perut, orang yang mati kerana penyakit taun, orang yang mati tenggelam, orang yang mati dalam keadaan dagang / musafir, orang yang mati dalam keadaan menuntut ilmu, orang yang mati kerana menahan rindu, mati kerana melahirkan anak dan sebagainya. Di dunia orang ini dikafan dan disolatkan. Di Akhirat ia akan mendapat pahala khusus dari Allah.
Daripada Abi Akwar Said bin Zaid Amru bin Nufel RA (beliau adalah salah seorang antara sepuluh orang yang disaksikan akan memasuki syurga) katanya,: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang terbunuh kerana membela harta yang dimilikinya maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana membela dirinya dari dibunuh oleh orang lain, maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya (agama Islam) matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya daripada diceroboh, matinya juga adalah mati syahid.”
Jenis2 syahid akhirat أقسام شهداء الأخرة
Syahid Akhirat adalah berdasarkan hadis sahih muslim1615:
ما تعدون الشهداء فيكم ، قالوا :
يا رسول الله من قتل في سبيل الله فهو شهيد ، قال : إن شهداء أمتي إذا
لقليل : قالوا : فمن يا رسول الله ؟ قال : من قتل في سبيل الله فهو شهيد ،
ومن مات في سبيل الله فهو شهيد ، ومن مات في الطاعون فهو شهيد ، ومن مات في
البطن فهو شهيد ، والغريق شهيد
“ Apa yg anggap sebagai syahid?”
Para sahabat menjawab “ Ya Rasulullah orang yang mati dijalan Allah
adalah syahid. “ Nabi membalas “ Kalau begitu tentulah sedikit syahid
dikalangan umatku.” Para sahabat berkata “ Siapa lagi ya Rasulullah?”
Nabi saw menjawab “orang yang mati dijalan Allah adalah syahid, orang
yang mati dijalan Allah adalah syahid, orang yg mati kerana taun adalah
syahid, orang yang mati kerana sakit pd perut adalah syahid dan orang
yang tenggelam adalah syahid.”
Jenis2 syahid akhirat adalah:
1. طالب الشهادة
قال رسول الله (ص) : من سأل الله الشهادة بصدق بلغه الله منازل الشهداء وإن مات على فراشه
“Siapa yang meminta kepada Allah
swt dgn ikhlas Allah akan meetakkannya di kedudukan org2 yg sahid
sekalipun dia mati atas katilnya.”
(Hadis Riwayat Muslim: no.3532)
2. Sesiapa yang mati kerana Taun
قال رسول الله (ص) : الطاعون شهادة لكلّ مسلم
“ Penyakit taun adalah syahid bagi setiap muslim.”
(H.R Bukhari: no. 2618)
(H.R Bukhari: no. 2618)
3. Mati kerana sakit perut
ومن مات في البطن فهو شهيد رواه مسلم 1915
“ Sesiapa yang mata kerana perutnya sakit, maka dia syahid.” Hadis sahih Muslim
قال رسول الله (ص) : من قتله بطنه لم يعذّب في قبره
“ Sesiapa yang mati kerana sakit pada perutnya tidak akan diazab di kubur.”
(H.R. Tarmizi: no. 984)
4. غريق
رواه مسلم “الشهداء خمسةٌ: الشهيد في سبيل الله أي المقاتل في سبيل الله والمطعون والمبطون والغريق وصاحب الهدم
Nabi saw bersabda “ Syahid itu ada lima 1. Syahid yang berperang dijalan Allah 2. Mati kerana ta’un 3. Mati kerana sakit di perut 4. Mati kerana tenggelam 5. Mati kerana runtuhan. Hadis sahih Muslim
Nabi saw bersabda “ Syahid itu ada lima 1. Syahid yang berperang dijalan Allah 2. Mati kerana ta’un 3. Mati kerana sakit di perut 4. Mati kerana tenggelam 5. Mati kerana runtuhan. Hadis sahih Muslim
5. Mati kerana kebakaran
قال رسول الله (ص) :والحرق شهيد
(H.R. Imam Malik dalam Muwata’: no. 493
(H.R. Imam Malik dalam Muwata’: no. 493
6. wanita mati melahirkan anak
والنفساء في سبيل الله شهيدة
Hadis sahih dalam kitab kanzul ummal
قال رسول الله (ص) :والنفساء يجرها ولدها بسرره إلى الجنة
(H.R. Ahmad: 15426)
(H.R. Ahmad: 15426)
7. المقتول دون ماله mati mempertahankan hartanya dari dirampas
وأخرج أبو داود والترمذي من حديث سعيد بن زيد مرفوعا من قتل دون ماله فهو شهيد
“ Siapa yang terbunuh mempertahankan hartanya dikira syahid.”
Hadis sahih riwayat bukhari,Abu daud dan Tirmizi
Hadis sahih riwayat bukhari,Abu daud dan Tirmizi
8. Mati mempertahankan dari kezaliman
روى النسائي والضياء من حديث سويد بن مقرن أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : من قتل دون مظلمته فهو شهيد
“Siapa yang terbunuh kerana mempertahankan diri dari dizalimi dikira syahid.” Hadis riwayat nasaie
9. Mati kerana runtuhan
(صَاحِبُ الْهَدْمِ شَّهِيدُ) رواه البخاري ( 2674 ) ومسلم ( 1914 ) .
(صَاحِبُ الْهَدْمِ شَّهِيدُ) رواه البخاري ( 2674 ) ومسلم ( 1914 ) .
“ Orang yang mati disebabkan runtuhan adalah syahid” hr sahih Bukhari dan Muslim
10. Mati kerana ketumbuhan atau kanser pleura (selaput bawah rusuk)
(وصاحب ذات الجنب شهيد)[رواه النسائي1846]
“ Orang yang mengalami penyakit ketumbuhan di pleura adalah syahid.”
Hadis nasaie
11. Mati kerana penyakit tibi
والسل شهادة
“Mati kerana taun itu syahid.” Hadis sahih riwayat tabrani
12. Mati mempertahankan diri
(وصاحب ذات الجنب شهيد)[رواه النسائي1846]
“ Orang yang mengalami penyakit ketumbuhan di pleura adalah syahid.”
Hadis nasaie
11. Mati kerana penyakit tibi
والسل شهادة
“Mati kerana taun itu syahid.” Hadis sahih riwayat tabrani
12. Mati mempertahankan diri
ومن قتل دون دينه فهو شهيد، ومن قتل دون دمه فهو شهيد) وأخرج أبو داود والترمذي من حديث سعيد بن زيد مرفوعا
“ Sesiapa yang terbunuh mempetahankan agama dia syahid dan siapa yang mati mempertahan dirinya dia syahid.”
Hr Abu daud (4772) dan timizi. Syuaib Arnaut menghukum sahih
13. Mati mempertahankan ahli keluarga
وأخرج أبو داود والترمذي من حديث سعيد بن زيد مرفوعا ومن قتل دون أهله فهو شهيد،
“Siapa yang mati mempertahankan keluarganya adalah syahid.”
Hr Abu daud (4772) dan timizi. Syuaib Arnaut menghukum sahih
14. Mati kerana dibunuh oleh pemimpin yang zalim
جابر رضي الله عنه ، عن النبي صلى
الله عليه وسلم قال : ” سيد الشهداء حمزة بن عبد المطلب ، ورجل قام إلى
إمام جائر فأمره ونهاه فقتله ” ” قال الحاكم :صحيح الإسناد ، ولم يخرجاه “
“ Penghulu syuhada adalah Hamzah
bin Abu Talib dan lelaki yang bangun kpd pemimpin zalim, menyuruhnya
kebaikan dan menegah kemungkarannya dan pemimpin itu membunuhnya.”
Hadis sahih riwayat hakim
15. Mati kemalangan kenderaan
Hadis sahih riwayat hakim
15. Mati kemalangan kenderaan
روى الطبراني من حديث عقبة بن عامر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من صرع من دابته فهو شهيد
“ Sesiapa yang jatuh dari binatang yang ditunggangnya adalah syahid.”
Hadis sahih riwayat tabrani
16. Orang yang mabuk laut
ما جاء عن أم حرام عن النبى صلى
الله عليه وسلم أنه قال:”المائد فى البحر الذى يصيبه القىء له أجر شهيد
والغرق له أجر شهيدين”{رواه أبو داود والبيهقي. وقال شعيب الأرناؤط”حديث
حسن”}.
“ Orang yg mabuk laut mendapat pahala syahid dan orang yg tenggelam dapat dua pahala syahid.”
Hadis riwayat Abu Daud. Syeikh Syuaib Arnaut menghukumnya hasan.
Hadis riwayat Abu Daud. Syeikh Syuaib Arnaut menghukumnya hasan.
17. Mati dalam pengembaraan
موت غربة شهادة
“Mati dalam pengembaraan adalah syahid.” Hr Ibnu Majah
Ibnu Hajar dan Imam Bukhari
mengatakan huzail perawi hadis ini adalah munkar. Tidak boleh dijadikan
hadis ini sebagai hujjah dan kelebihan amalan kerana sangat lemah.
18. Orang yang membaca zikir tertentu pd pagi petang
“من قال حين يصبح ثلاث مرات: أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، وقرأ ثلاث آيات من آخر سورة الحشر، وكل الله به سبعين ألف ملك يصلون عليه حتى يمسي، وإن مات في ذلك اليوم مات شهيداً، ومن قالها حين يمسي كان بتلك المنزلة”.
“ sesiapa yg membaca 3kali pd waktu pagi أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، dan membaca 3 ayat terakhir surah alhasyr Allah swt akan menghantar 70ribu malaikat yg akan mendoakannya sampai petang, sekiranya mati pd hari itu dia akan mati syahid. Siapa yg membaca ayat ini waktu petang akan mendapat kelebihan yg sama.”
“من قال حين يصبح ثلاث مرات: أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، وقرأ ثلاث آيات من آخر سورة الحشر، وكل الله به سبعين ألف ملك يصلون عليه حتى يمسي، وإن مات في ذلك اليوم مات شهيداً، ومن قالها حين يمسي كان بتلك المنزلة”.
“ sesiapa yg membaca 3kali pd waktu pagi أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، dan membaca 3 ayat terakhir surah alhasyr Allah swt akan menghantar 70ribu malaikat yg akan mendoakannya sampai petang, sekiranya mati pd hari itu dia akan mati syahid. Siapa yg membaca ayat ini waktu petang akan mendapat kelebihan yg sama.”
Hadis tirmizi dgn sanad yg lemah. Boleh diamalkan hadis ini sebagai kelebihan amalan kerana ia tidak terlampau lemah.
Salman maskuri : Pkl 12 mlm hari
selasai 13/3Alhamdulillah selesai mencari dan mengkaji hadis2 tentang
syahid akhirat serta kedudukan hadis ini. 1 hingga 15 didokong hadis
sahih atau hasan. Hadis 16 ulama bersilisih pendapat tentang sanadnya.
Hadis 17 sangat lemah dan yg ke 18 lemah.
Tujuh Jenis Mati Syahid
Nabi s.a.w bersabda:
"Orang yang mati syahid, selain orang yang terbunuh di medan perang fii sabillillah itu adalah: Orang yang mati kerana sakit perut adalah syahid; orang yang mati tenggelam itu syahid, orang yang mati kerana sakit pinggang itu syahid, orang yang mati kerana penyakit taun itu syahid; orang yang mati terbarkar itu juga syahid; orang yang mati ditimpa bangunan yang roboh itu, syahid; dan wanita yang mati kerana melahirkan juga syahid."
Orang yang mati syahid, selain orang-orang yang mati terbunuh di medan perang demi membela dan menegakkan agama Allah, fii sabillilah, sebgaimana yang disebutkan dalam hadis tersebut ada tujuh jenis, iaitu:
1. Orang yang mati kerana sakit perut, seperti diserang penyakit kolera dan sebagainya.
2. Orang yang mati tenggelam, iaitu orang yang mati tenggelam dalam air, seperti terlibat dalam gelombang tsunami, banjir dan sebgainya.
3. Orang yang mati kerana sakit pinggang yang panasnya menjalar ke seluruh tubuh terasa menyengat dan membakar perut dan tulang-tulang rusuk.
4. Orang yang mati kerana diserang penyakit taun.
5. Orang yang mati terbakar.
6. Orang yang mati ditimpa bangunan yang roboh atau tertimbus di dalam runtuhan bangunan.
7. Dan wanita yang mati kerana melahirkan anak, baik disebabkan keguguran atau tidak.
* Nasaihul Ibad- Nasihat Buat Hamba Allah
Berbagai Jenis Kematian
Pada ketika itu Baginda Sultan Agung Prabu Hanyangkra Kusuma merasa senang atas segala pembicaraan dan pendapat yang telah disampaikan tadi.
Kemudian beliau melanjutkan pembicaraan lagi tentang berbagai jenis kematian misalnya :
Mati Kisas
Mati kias
Mati sahid
Mati salih
Mati tewas
Mati apes
Semuanya itu beliau berharap agar dijelaskan apa maksudnya maka yang hadir memberikan jawaban sebagai berikut :
Mati Kisas, adalah suatu jenis kematian karena hukuman mati.
Akibat dari perbuatan orang itu karena membunuh, kemudian dijatuhi hukuman karena keputusan pengadilan atas wewenang raja.
Mati Kias, adalah suatu jenis kematian akibatkan oleh suatu perbuatan misalnya: nafas atau mati melahirkan.
Mati Syahid, adalah suatu jenis kematian karena gugur dalam perang, dibajak, dirampok, disamun.
Mati Salih, adalah suatu jenis kematian karena kelaparan, bunuh diri karena mendapat aib atau sangat bersedih.
Mati Tiwas, adalah suatu jenis kematian karena tenggelam, disambar petir, tertimpa pohon , jatuh memanjat pohon, dan sebagainya.
Mati Apes, suatu jenis kematian karena ambah-ambahan, epidemi karena santet atau tenung dari orang lain yang demikian itu benar-benar tidak dapat sampai pada kematian yang sempurna atau kesedanjati bahkan dekat sekali pada alam penasaran.
Berkatalah beliau : “Sebab-sebab kematian tadi yang mengakibatkan kejadiannya lalu apakah tidak ada perbedaannya antara yang berilmu dengan yang bodoh ?
Andaikan yang menerima akibat dari kematian seornag pakarnya ilmu mistik, mengapa tidak dapat mencabut seketika itu juga ?”
Dijawab oleh yang menghadap : “Yang begitu itu mungkin disebabkan karena terkejut menghadapi hal-hal yang tiba-tiba.
Maka tidak teringat lagi dengan ilmu yang diyakininya dalam batin yang dirasakan hanyalah penderitaan dan rasa sakit saja.
Andaikan dia mengingat keyakinan ilmunya mungkin akan kacau didalam melaksanakannya tetapi kalau selalu ingat petunjuk-petunjuk dari gurunya maka kemungkinan besar dapat mencabut seketika itu juga.
Setelah mendengar jawaban itu beliau merasa masih kurang puas menurut pendaat beliau bahwa sebelum seseorang terkena bencana apakah tidak ada suatu firasat dalam batin dan pikiran, kok tidak terasa kalau hanya begitu saja beliau kurang sependapat oleh karenanya beliau mengharapkan untuk dimusyawarahkan sampai tuntas dan mendapatkan suatu pendapat yang lebih masuk akal.
Kyai Ahmad Katengan menghaturkan sembah: “Sabda paduka adalah benar, karena sebenarnya semua itu masih belum tentu , hanyalah Kangjeng Susuhunan Kalijogo sendiri yang dapat melaksanakan ngracut jasad seketika , tidak terduga siapa yang dapat menyamainya
Nabi s.a.w bersabda:
"Orang yang mati syahid, selain orang yang terbunuh di medan perang fii sabillillah itu adalah: Orang yang mati kerana sakit perut adalah syahid; orang yang mati tenggelam itu syahid, orang yang mati kerana sakit pinggang itu syahid, orang yang mati kerana penyakit taun itu syahid; orang yang mati terbarkar itu juga syahid; orang yang mati ditimpa bangunan yang roboh itu, syahid; dan wanita yang mati kerana melahirkan juga syahid."
Orang yang mati syahid, selain orang-orang yang mati terbunuh di medan perang demi membela dan menegakkan agama Allah, fii sabillilah, sebgaimana yang disebutkan dalam hadis tersebut ada tujuh jenis, iaitu:
1. Orang yang mati kerana sakit perut, seperti diserang penyakit kolera dan sebagainya.
2. Orang yang mati tenggelam, iaitu orang yang mati tenggelam dalam air, seperti terlibat dalam gelombang tsunami, banjir dan sebgainya.
3. Orang yang mati kerana sakit pinggang yang panasnya menjalar ke seluruh tubuh terasa menyengat dan membakar perut dan tulang-tulang rusuk.
4. Orang yang mati kerana diserang penyakit taun.
5. Orang yang mati terbakar.
6. Orang yang mati ditimpa bangunan yang roboh atau tertimbus di dalam runtuhan bangunan.
7. Dan wanita yang mati kerana melahirkan anak, baik disebabkan keguguran atau tidak.
* Nasaihul Ibad- Nasihat Buat Hamba Allah
MENGENAL JENIS-JENIS KEMATIAN
Berbagai Jenis Kematian
Pada ketika itu Baginda Sultan Agung Prabu Hanyangkra Kusuma merasa senang atas segala pembicaraan dan pendapat yang telah disampaikan tadi.
Kemudian beliau melanjutkan pembicaraan lagi tentang berbagai jenis kematian misalnya :
Mati Kisas
Mati kias
Mati sahid
Mati salih
Mati tewas
Mati apes
Semuanya itu beliau berharap agar dijelaskan apa maksudnya maka yang hadir memberikan jawaban sebagai berikut :
Mati Kisas, adalah suatu jenis kematian karena hukuman mati.
Akibat dari perbuatan orang itu karena membunuh, kemudian dijatuhi hukuman karena keputusan pengadilan atas wewenang raja.
Mati Kias, adalah suatu jenis kematian akibatkan oleh suatu perbuatan misalnya: nafas atau mati melahirkan.
Mati Syahid, adalah suatu jenis kematian karena gugur dalam perang, dibajak, dirampok, disamun.
Mati Salih, adalah suatu jenis kematian karena kelaparan, bunuh diri karena mendapat aib atau sangat bersedih.
Mati Tiwas, adalah suatu jenis kematian karena tenggelam, disambar petir, tertimpa pohon , jatuh memanjat pohon, dan sebagainya.
Mati Apes, suatu jenis kematian karena ambah-ambahan, epidemi karena santet atau tenung dari orang lain yang demikian itu benar-benar tidak dapat sampai pada kematian yang sempurna atau kesedanjati bahkan dekat sekali pada alam penasaran.
Berkatalah beliau : “Sebab-sebab kematian tadi yang mengakibatkan kejadiannya lalu apakah tidak ada perbedaannya antara yang berilmu dengan yang bodoh ?
Andaikan yang menerima akibat dari kematian seornag pakarnya ilmu mistik, mengapa tidak dapat mencabut seketika itu juga ?”
Dijawab oleh yang menghadap : “Yang begitu itu mungkin disebabkan karena terkejut menghadapi hal-hal yang tiba-tiba.
Maka tidak teringat lagi dengan ilmu yang diyakininya dalam batin yang dirasakan hanyalah penderitaan dan rasa sakit saja.
Andaikan dia mengingat keyakinan ilmunya mungkin akan kacau didalam melaksanakannya tetapi kalau selalu ingat petunjuk-petunjuk dari gurunya maka kemungkinan besar dapat mencabut seketika itu juga.
Setelah mendengar jawaban itu beliau merasa masih kurang puas menurut pendaat beliau bahwa sebelum seseorang terkena bencana apakah tidak ada suatu firasat dalam batin dan pikiran, kok tidak terasa kalau hanya begitu saja beliau kurang sependapat oleh karenanya beliau mengharapkan untuk dimusyawarahkan sampai tuntas dan mendapatkan suatu pendapat yang lebih masuk akal.
Kyai Ahmad Katengan menghaturkan sembah: “Sabda paduka adalah benar, karena sebenarnya semua itu masih belum tentu , hanyalah Kangjeng Susuhunan Kalijogo sendiri yang dapat melaksanakan ngracut jasad seketika , tidak terduga siapa yang dapat menyamainya
Senin, Mei 26, 2008
Ringkasan Cara Pengurusan Jenazah [Pujian Terhadap Mayat, Memandikan Mayat, Mengkafani Mayat]
VIII PUJIAN ORANG TERHADAP MAYAT
[1] Pujian baik terjadap mayat dari sekelompok orang-orang muslim yang benar-benar, paling kurang dua orang di antara tetangga-tetangganya yang arif, shalih dan berilmu dapat menjadi penyebab masuknya mayyit ke dalam surga.
[2] Jika kematian seseorang bertetapan dengan gerhana matahari atau bulan, maka hal itu tidak menunjukkan sesuatu. Sedangkan anggapan bahwa hal itu merupakan tanda-tanda kemualian si mayyit adalah khurafat jahiliyah yang bathil
IX MEMANDIKAN MAYAT
[1] Jika sudah meninggal, maka orang-orang yang ada di sekitarnya harus segera memandikannya.
[2] Dalam memandikan mayyit, harus diperhatikan hal-hal sebagai berikut :
a. Memandikan tiga kali atau lebih, sesuai dengan yang dibutuhkan
b. Memandikan dengan junlah ganjil
c. Mencampur sebagian dengan sidr, atau yang bisa menggantikan fungsinya seperti sabun
d. Mencampur mandi terakhir dengan wangi-wangian seperti kapur barus/kamper dan ini lebih afdhal. (terkecuali jika yang meninggal sedang melakukan ihram maka tidak boleh diberi wangi-wangian)
e. Ikatan rambut harus dibuka, lalu rambut dicuci dengan baik.
f. Menyisir rambut
g. Mengikat mejadi tiga bagian untuk rambut wanita, lalu mebentangkan ke belakangnya
h. Memulai memandikan dari bagian kanannya dan anggota wudhunya dan anggota wudhunya
i. Laki-laki dimandikan oleh laki-laki juga, dan wanita dimandikan oleh wanita juga. (Terkecuali bagi suami-istri, boleh saling memandikan, karena ada dalil sunnah yang memperkuat amalan ini)
j. Memandikan dengan potongan-potongan kain dalam keadaan terbuka dengan kain di atas tubuhnya setelah membuka semua pakaiannya
k. Yang memandikan mayyit adalah orang yang lebih mengetahui cara penyelenggaraan mayat/jenazah sesuai dengan sunnah Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam, lebih-lebih jika termasuk kerabat keluarga mayyit.
[3] Yang memandikan mayyit akan mendapatkan pahala yang besar jika memenuhi dua syarat berikut.
a. Menutupi kekurangan yang ia dapati dari mayyit dan tidak menceritakan kepada orang lain
b. Ikhlas karena Allah semata dalam mejalankan urusan jenazah tanpa mengharapkan pamrih dan terima kasih serta tanpa tujuan-tujuan duniawi. Karena Allah tidak menerima amalan akhirat tanpa keikhlasan semata-mata kepada-Nya.
[4] Danjurkan bagi yang memandikan jenazah supaya mandi. (Tidak diwajibkan).
[5] Tidak disyariatkan memandikan orang yang mati syahid di medan perang, meskipun ia gugur dalam keadaan junub.
X MENGKAFANI MAYAT
[1] Setelah selesai memandikan mayat, maka wajib dikafani.
[2] Kain kafan serta biayanya diambil dari harta si mayyit sendiri, meskipun hartanya sampai habis, tidak ada yang tertinggal lagi.
[3] Seharusnya kain kafan menutupi semua anggota tubuhnya.
[4] Jika seandainya kain kafan tidak mencukupi semua tubuhnya, maka diutamakan menutupi kepalanya sampai ke sebagian tubuhnya, adapun yang masih terbuka maka ditutupi dengan daun-daunan yang wangi. (Hal yang seperti ini jarang terjadi paza zaman kita sekarang ini, tetapi ini adalah hukum syar'i).
[5] Jika kain kafan kurang, sementara jumlah mayat banyak, maka boleh mengkafani mereka secara massal dalam satu kafan, yaitu dengan cara mebagi-bagi jumlah tertentu di kalangan mereka dengan mendahulukan orang-orang yang lebih banyak mengetahui dan menghafal Al-Qur'an ke arah kiblat
[6] Tidak boleh membuka pakaian orang yang mati syahid yang dipakainya sewaktu mati, ia dikuburkan dengan pakaian yang dipakai syahid.
[7] Dianjurkan mengkafani orang yang mati syahid dengan selembar kain kafan atau lebih di atas pakaian yang sedang di pakai
[8] Orang yang mati dalam keadaan berihram dikafani dengan kedua pakaian ihram yang sedang dipakainya
[9] Hal-hal yang dianjurkan dalam pemakaian kain kafan :
a. Warna putih
b. Menyiapkan tiga lembar
c. Satu diantaranya bergaris-garis (Ini tidak bertentangan dengan bagian (a) karena dua hal : - Pada umumnya kain putih bergaris-garis putih, - Di antara ketiga lembar kafan tadi, satu yang bergaris-garis sedangkan yang lainnya putih
d. Memberikan wangi-wangian tiga kali.
[10] Tidak boleh berfoya-foya dalam pemakain kain kafan, dan tidak boleh lebih dari tiga lembar, karena hal itu menyalahi cara kafan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, dan terlebih lagi perbuatan itu dianggap menyia-nyiakan harta
[11] Dalam cara mengkafani tadi, mengkafani wanita sama caranya dengan mengkafani pria karena tidak adanya dalil yang menjelaskan perbedaan itu.
XI MEMBAWA JENAZAH SERTA MENGANTARNYA
[1] Wajib membawa jenazah dan mengantarnya, karena hal itu adalah hak seorang muslim yang mati terhadap kaum muslimin yang lain.
[2] Mengikuti jenazah ada dua tahap :
a. Mengikuti dari keluarganya sampai dishalati
b. Mengikuti dari keluarganya sampai selesai penguburannya, dan inilah yang lebih utama
[3] Mengikuti jenazah hanya dibolehkan bagi laki-laki, tidak dibolehkan bagi wanita, karena Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam melarang wanita mengikuti jenazah.
[4] Tidak dibolehkan mengikuti jenazah dengan cara-cara sambil menangis, begitu pula membawa wangi-wangian dan sebagainya. (Termasuk dalam kategori ini amalan orang awam sambil membaca : "Wahhiduul -Ilaaha" atau jenis dzikir-dzikir lainnya yang dibuat-buat.
[5] Harus cepat-cepat dalam membawa jenazah dalam arti tidak berlari-lari.
[6] Boleh berjalan di depan jenazah, di belakangnya (ini yang lebih afdhal), boleh juga di samping kanannya atau kirinya dengan posisi dekat dengan jenazah, kecuali yang berkendaraan maka mengikuti dari belakang. (Perlu diketahui bahwa berjalan lebih afdhal dari pada berkendaraan).
[7] Boleh pulang berkendaraan setelah menguburkan mayat, tida makruh.
[8] Adapun membawa jenazah di atas kereta khusus atau mobil ambulance, kemudian orang-orang yang mengantarnya juga memakai mobil, maka hal ini termasuk tidak disyari'atkan, karena ini adalah kebiasaan orang-orang kafir, serta menghilangkan nilai-nilai yang terkandung dalam pengantaran jenazah yaitu mengingat-ingat akhirat, lebih-lebih lagi karena hal itu menjadi penyebab terkuat berkurangnya pengantar jenazah dan hilang kesempatan orang-orang yang ingin mendapatkan pahala. (Kecuali dalam keadaan darurat maka boleh memakai mobil).
[9] Berdiri untuk menghormati jenazah hukumnya mansukh (dihapuskan), oleh karena itu tidak boleh lagi diamalkan.
[10] Dianjurkan bagi yang membawa jenazah supaya berwudhu, tapi ini tidak wajib.
[Disalin dari kitab Muhtasar Kiatab Ahkaamul Janaaiz wa Bid'auha, karya Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albany, diringkas oleh Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid dan diterjemahkan oleh Muhammad Dahri Komaruddin]
[1] Pujian baik terjadap mayat dari sekelompok orang-orang muslim yang benar-benar, paling kurang dua orang di antara tetangga-tetangganya yang arif, shalih dan berilmu dapat menjadi penyebab masuknya mayyit ke dalam surga.
[2] Jika kematian seseorang bertetapan dengan gerhana matahari atau bulan, maka hal itu tidak menunjukkan sesuatu. Sedangkan anggapan bahwa hal itu merupakan tanda-tanda kemualian si mayyit adalah khurafat jahiliyah yang bathil
IX MEMANDIKAN MAYAT
[1] Jika sudah meninggal, maka orang-orang yang ada di sekitarnya harus segera memandikannya.
[2] Dalam memandikan mayyit, harus diperhatikan hal-hal sebagai berikut :
a. Memandikan tiga kali atau lebih, sesuai dengan yang dibutuhkan
b. Memandikan dengan junlah ganjil
c. Mencampur sebagian dengan sidr, atau yang bisa menggantikan fungsinya seperti sabun
d. Mencampur mandi terakhir dengan wangi-wangian seperti kapur barus/kamper dan ini lebih afdhal. (terkecuali jika yang meninggal sedang melakukan ihram maka tidak boleh diberi wangi-wangian)
e. Ikatan rambut harus dibuka, lalu rambut dicuci dengan baik.
f. Menyisir rambut
g. Mengikat mejadi tiga bagian untuk rambut wanita, lalu mebentangkan ke belakangnya
h. Memulai memandikan dari bagian kanannya dan anggota wudhunya dan anggota wudhunya
i. Laki-laki dimandikan oleh laki-laki juga, dan wanita dimandikan oleh wanita juga. (Terkecuali bagi suami-istri, boleh saling memandikan, karena ada dalil sunnah yang memperkuat amalan ini)
j. Memandikan dengan potongan-potongan kain dalam keadaan terbuka dengan kain di atas tubuhnya setelah membuka semua pakaiannya
k. Yang memandikan mayyit adalah orang yang lebih mengetahui cara penyelenggaraan mayat/jenazah sesuai dengan sunnah Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam, lebih-lebih jika termasuk kerabat keluarga mayyit.
[3] Yang memandikan mayyit akan mendapatkan pahala yang besar jika memenuhi dua syarat berikut.
a. Menutupi kekurangan yang ia dapati dari mayyit dan tidak menceritakan kepada orang lain
b. Ikhlas karena Allah semata dalam mejalankan urusan jenazah tanpa mengharapkan pamrih dan terima kasih serta tanpa tujuan-tujuan duniawi. Karena Allah tidak menerima amalan akhirat tanpa keikhlasan semata-mata kepada-Nya.
[4] Danjurkan bagi yang memandikan jenazah supaya mandi. (Tidak diwajibkan).
[5] Tidak disyariatkan memandikan orang yang mati syahid di medan perang, meskipun ia gugur dalam keadaan junub.
X MENGKAFANI MAYAT
[1] Setelah selesai memandikan mayat, maka wajib dikafani.
[2] Kain kafan serta biayanya diambil dari harta si mayyit sendiri, meskipun hartanya sampai habis, tidak ada yang tertinggal lagi.
[3] Seharusnya kain kafan menutupi semua anggota tubuhnya.
[4] Jika seandainya kain kafan tidak mencukupi semua tubuhnya, maka diutamakan menutupi kepalanya sampai ke sebagian tubuhnya, adapun yang masih terbuka maka ditutupi dengan daun-daunan yang wangi. (Hal yang seperti ini jarang terjadi paza zaman kita sekarang ini, tetapi ini adalah hukum syar'i).
[5] Jika kain kafan kurang, sementara jumlah mayat banyak, maka boleh mengkafani mereka secara massal dalam satu kafan, yaitu dengan cara mebagi-bagi jumlah tertentu di kalangan mereka dengan mendahulukan orang-orang yang lebih banyak mengetahui dan menghafal Al-Qur'an ke arah kiblat
[6] Tidak boleh membuka pakaian orang yang mati syahid yang dipakainya sewaktu mati, ia dikuburkan dengan pakaian yang dipakai syahid.
[7] Dianjurkan mengkafani orang yang mati syahid dengan selembar kain kafan atau lebih di atas pakaian yang sedang di pakai
[8] Orang yang mati dalam keadaan berihram dikafani dengan kedua pakaian ihram yang sedang dipakainya
[9] Hal-hal yang dianjurkan dalam pemakaian kain kafan :
a. Warna putih
b. Menyiapkan tiga lembar
c. Satu diantaranya bergaris-garis (Ini tidak bertentangan dengan bagian (a) karena dua hal : - Pada umumnya kain putih bergaris-garis putih, - Di antara ketiga lembar kafan tadi, satu yang bergaris-garis sedangkan yang lainnya putih
d. Memberikan wangi-wangian tiga kali.
[10] Tidak boleh berfoya-foya dalam pemakain kain kafan, dan tidak boleh lebih dari tiga lembar, karena hal itu menyalahi cara kafan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, dan terlebih lagi perbuatan itu dianggap menyia-nyiakan harta
[11] Dalam cara mengkafani tadi, mengkafani wanita sama caranya dengan mengkafani pria karena tidak adanya dalil yang menjelaskan perbedaan itu.
XI MEMBAWA JENAZAH SERTA MENGANTARNYA
[1] Wajib membawa jenazah dan mengantarnya, karena hal itu adalah hak seorang muslim yang mati terhadap kaum muslimin yang lain.
[2] Mengikuti jenazah ada dua tahap :
a. Mengikuti dari keluarganya sampai dishalati
b. Mengikuti dari keluarganya sampai selesai penguburannya, dan inilah yang lebih utama
[3] Mengikuti jenazah hanya dibolehkan bagi laki-laki, tidak dibolehkan bagi wanita, karena Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam melarang wanita mengikuti jenazah.
[4] Tidak dibolehkan mengikuti jenazah dengan cara-cara sambil menangis, begitu pula membawa wangi-wangian dan sebagainya. (Termasuk dalam kategori ini amalan orang awam sambil membaca : "Wahhiduul -Ilaaha" atau jenis dzikir-dzikir lainnya yang dibuat-buat.
[5] Harus cepat-cepat dalam membawa jenazah dalam arti tidak berlari-lari.
[6] Boleh berjalan di depan jenazah, di belakangnya (ini yang lebih afdhal), boleh juga di samping kanannya atau kirinya dengan posisi dekat dengan jenazah, kecuali yang berkendaraan maka mengikuti dari belakang. (Perlu diketahui bahwa berjalan lebih afdhal dari pada berkendaraan).
[7] Boleh pulang berkendaraan setelah menguburkan mayat, tida makruh.
[8] Adapun membawa jenazah di atas kereta khusus atau mobil ambulance, kemudian orang-orang yang mengantarnya juga memakai mobil, maka hal ini termasuk tidak disyari'atkan, karena ini adalah kebiasaan orang-orang kafir, serta menghilangkan nilai-nilai yang terkandung dalam pengantaran jenazah yaitu mengingat-ingat akhirat, lebih-lebih lagi karena hal itu menjadi penyebab terkuat berkurangnya pengantar jenazah dan hilang kesempatan orang-orang yang ingin mendapatkan pahala. (Kecuali dalam keadaan darurat maka boleh memakai mobil).
[9] Berdiri untuk menghormati jenazah hukumnya mansukh (dihapuskan), oleh karena itu tidak boleh lagi diamalkan.
[10] Dianjurkan bagi yang membawa jenazah supaya berwudhu, tapi ini tidak wajib.
[Disalin dari kitab Muhtasar Kiatab Ahkaamul Janaaiz wa Bid'auha, karya Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albany, diringkas oleh Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid dan diterjemahkan oleh Muhammad Dahri Komaruddin]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan