• Datuk Ahmad Yakub Datuk Ahmad Yakub
1 / 1
KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakub mendakwa seratus peratus rakyat di negeri itu bersetuju menerima pelaksanaan hukum hudud.
  
Beliau berkata 95 peratus rakyat Kelantan merupakan beragama Islam telah faham dan sedia menerima hukum tersebut.
  
"Lima peratus lagi yang terdiri daripada bukan beragama Islam telah diberi penerangan mengenai pelaksanaan hukum tersebut dan mereka sudah bersedia," katanya kepada pemberita selepas melawat pesakit di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini, hari ini.
  
Ahmad diminta mengulas kaji selidik dilakukan Merdeka Centre melibatkan pengundi di Semenanjung dan mendapati 58 peratus daripada orang Melayu, 59 peratus daripada orang Cina dan 61 peratus daripada kaum India merasakan bahawa negara ini belum bersedia untuk melaksanakan undang-undang hudud.
 
Pesuruhjaya PAS Kelantan itu berkata negeri lain perlu kepada usaha yang lebih untuk memberi penjelasan dan kefahaman tentang undang-undang Islam itu.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menasihatkan orang ramai supaya sentiasa mementingkan kesihatan memandangkan peningkatan kes demam denggi di negeri ini.
  
"Kita sudah adakan usaha untuk menangani wabak ini melalui kerjasama dengan pihak hospital dan berharap ia berterusan untuk sama-sama menangani wabak ini," katanya.
  
Sementara itu, Pengarah HRPZII Datuk Dr Ghazali Hasni Md Hassan berkata sehingga pagi ini seramai 131 pesakit denggi masih dirawat di hospital berkenaan dengan 19 pesakit di Unit Rawatan Rapi (ICU).
  
"Kes wabak denggi ini masih lagi serius tetapi sudah reda sedikit dan kes kematian masih kekal iaitu seramai empat kematian," katanya.
  
Sebanyak 100 pesakit di hospital itu menerima sumbangan hamper daripada kerajaan negeri Kelantan sempena Aidilfitri ini. - Bernama