Selasa, 22 Julai 2014

BETUL TIDAK DINAFIKAN TAPI BUKAN PEMAKANAN SUNAH SAJA...JUGA KENA PRAKTIK IBADAHNYA....PERJUANGANNYA...DAKWAHNYA...PERLAKSANAAN UNDANG2 ALLAH...MENINGGALKAN MAKSIAT....LAGI PENTING TIDAK MENYEKUTUKAN ALLAH...TIDAK SYIRIK DAN TIDAK TAKUT TINDAKAN MANUSIA....HANYA TAKUT KEMURKAAN ALLAH SWT....MEREKA DENGAR DAN PATUH

Wan Azizah calon MB Selangor baharu

Wan Azizah calon MB Selangor baharu
Wan Azizah calon MB Selangor baharu
PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menamakan presidennya,  Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu.

Pengumuman itu dilakukan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat (MPP) parti itu sebentar tadi.

"Selepas mendapatkan konsensus daripada pemimpin semua peringkat di Selangor...kita putuskan hanya satu nama yang akan dicadangkan kepada Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

"Nama itu ialah Presiden sendiri iaitu Datuk Seri Wan Azizah," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR.

BERITA LANJUT MENYUSUL

Apa hukumnya membawa bunga ketika menziarahi kubur?



Mesyuarat Lembaga Fatwa Negeri Sarawak Kali Ke Empat Belas, yang bersidang pada 11 Ogos 2008M/ 9 Syaaban 1429H telah membincangkan mengenai Hukum Amalan Membawa Bunga Ketika Menziarahi Kubur. Mesyuarat telah membuat keputusan seperti berikut:
  • Amalan membawa bunga secara sederhana dengan niat mewangikan kawasan kuburan adalah diharuskan; dan
  • Amalan membawa kalungan atau jambangan bunga semasa menziarahi kubur adalah dilarang kerana :
  1. Mempunyai unsur persamaan dengan amalan dan ajaran agama lain.
  2. Pembaziran yang nyata
Walau bagaimanapun, mesyuarat sebulat suara memohon agar satu garis panduan yang merangkumi peraturan dan panduan mengenai hal ehwal perkuburan disediakan untuk edaran ke seluruh Negeri Sarawak.
Sumber: e-fatwa3:19PM - 19 Jul 2014

Wan Azizah dijangka ambil alih jawatan MB S'gor


PKR dipercayai sudahpun mencapai kesepakatan untuk menggantikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selepas sambutan Aidilfitri.

Keputusan itu timbul selepas tekanan bertubi-tubi dari sekutunya dalam Pakatan Rakyat dan ahli parti,

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dipercayai sudah bertemu dengan pemimpin parti di Selangor semalam, dan mencadangkan isterinya dan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar yang baharu.

Menurut akhbar China Press, Anwar berkata PKR sudah memutuskan untuk menggantikan Khalid.

Menurut sumber parti, Anwar berjaya mendapat sokongan pemimpin-pemimpin partinya selepas berjaya meyakinkan biro politik PKR berhubung pilihannya itu.

Sumber sama mendakwa Anwar memilih Wan Azizah untuk "menstabilkan" parti, yang dilanda siri kontroversi selepas mengaakan pemilihan secara terus buat kali kedua tahun ini.

"Siapa yang berani lawan Anwar? Mereka mungkin merungut di belakangnya tetapi di di depannya, mereka semua pak turut," kata sumber itu yang enggan dinamakan.

Jika Wan Azizah yang juga merupakan ADUN Kajang mengisi tampuk menteri besar, beliau adalah di antara dua pemimpin wanita PKR yang memegang jawatan exco negeri dalam kerajaan Selangor.

Selain Wan Azizah, penyandang timbalan presiden Azmin Ali juga tidak menghadiri mesyuarat tersebut kerana berada di Mekah.
1:58AM - 22 Jul 2014

Rasmi: PKR umum Azizah ganti Khalid


Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail secara rasmi dipilih untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor yang baru.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata parti itu hanya mencadangkan nama Wan Azizah yang dianggap sebagai pemimpin yang mampu membawa kestabilan dan mengembalikan sokongan kepada Pakatan Rakyat Selangor.

Menurut Anwar, Azizah yang juga isterinya dapat menyelesaikan isu air, lebuh raya Kinrara-Damansara (Kidex) dan isu infrastruktur asas seperti sampah di negeri itu.

"Konsensus kita akan teruskan keputusan awal dan hanya letak satu nama untuk diberikan kepada majlis pimpinan Pakatan.

"Sudah tentu Tan Sri Khalid Ibahim diminta teruskan peranan beliau untuk bantu pentadbiran Selangor," kata beliau selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR di Petaling Jaya sebentar tadi.

Anwar menyatakan majlis pimpinan tertinggi Pakatan akan mengadakan mesyuarat Rabu ini bagi mendapatkan konsensus mereka.

Beliau menyatakan PAS dan DAP sebelum ini telah pun bersetuju perubahan kepimpinan di Selangor tetapi nama pengganti Khalid masih belum dibincangkan.

"Kita akan bentangkan secara rasmi dalam mesyuarat pimpinan Pakatan Rabu ini.

"PAS setuju perubahan kepimpinan Selangor tapi calon (menteri besar) belum diputuskan walaupun ada dibicarakan dalam mesyuarat sekretariat pakatan sebelum ini.

"Tapi ia belum dibincangkan dalam mesyuarat pimpinan walaupun konsensus ada untuk peralihan pentadbirna yang baik dan tersusun," kata beliau.

Bagaimanapun Anwar gagal memberitahu bilakan peralihan kuasa ini berlaku dan hanya berkata ia "secepat yang boleh."

"Kita juga teruskan perbincangan dengan pihaknya (Khalid) dalam perkara ini," kata beliau.

Anwar turut menafikan laporan portal-poral yang menyatakan beliau telah pun melantik beberapa pemimpin PKR untuk mengganggotai pentadbiran baru Wan Azizah.

"Tidak ada perbincangan mengenai lantikan mana-mana pemimpin," tegas beliau. 
 
Terkini !
Penjajah Israel mengakui bahawa tenteranya mengalami kerugian besar dalam serangan hendap yang dilakukan oleh Briged Izzuddin Al-Qassam di Utara berdekatan Kem tentera Eraz.
Sebelum ini Al-Qassam memaklumkan berjaya meletupkan sebuah Jeep dan memusnahkannya total di sana dan pertempuran sedang berlangsung dengan sengit di sana.
Doakan kemenangan para pejuang.
Sumber;
Qudsn
‪#‎gazaunderattack‬
‪#‎dedaunhancur‬
‫#‏البنيان_المرصوص‬
‫#‏العصف_المأكول‬
‫#‏غزة_تقاوم‬





Salam jihad semua..
DOAKAN SEMOGA HAMAS TIDAK TUNDUK PADA RAYUAN TEL AVIV, PBB ATAU LIGA ARAB...
Jelas sekarang Tel Aviv dan BN(Benjamin Netanyahu) khususnya dan zionis israel umumnya takut dan bimbang dgn situasi skg. Situasi yg x pernah terlintas di benak israel zionis bhw negara yg sebelum ini dikatakan paling kebal di rantau arab..tapi hakikatnya kini ia hny cerita dongeng apabila Hamas dgn sayap tenteranya Briged Izzudin Al Qassam telah membuktikan negara israel bukanlah sebuah negara kebal..
Faktor dan fakta inilah membuatkan israel takut dan mula brfikir utk mempertimbangkan cadangan mesir utk pelan damai Gaza- israel...israel.zionis,yahudi skg amat2 takut..
Malah US selaku kekasih israel pn x berani mnghntar bantuan apabila obama hny sekadar mengecam Hamas tetapi tidak menawarkn sebarang bantuan ketenteraan...krn dia tahu kekuatan briged al Qassam x dpt digambarkan..ini mmbuatkn tel aviv smakin stress dan kecut...bermula dgn kemunculan skuad komando elit amfibia al qassam yg mnyerang pengkalan navy israel..dan serangan roket ke lapangan terbang ben gurion..airport ini mnjadi sasaran Hamas krn di sini terdapat pengkalan tentera udara/airforce...
Semasa serangan pertama al qassam hny mnggunakn roket M75..ini roket versi lama ciptaan al qassam..namun roket ini telah mmpu melumpuhkan airport BG ini..dan kita semua tahu roket M75 ini jarak sampainya dlm lingkungan 50-75 km..dan bila dilancarkn dr Gaza, ia hny mmpu sampai ke bandar2 israel yg bersempadan dgn gaza...spt ashklon.
Tapi skg al qassam telah melancarkn roket buatannya yg terbaru yg dinamakan R160(Randisi 160..mengambil sempena nama bekas pimpinan Hamas, Dr. Randisi) yg mana roket ini mampu sampai malah telah menghujani bandar Haifa..iaitu sebuah bandar yg terletak paling utara israel...
Namun mimpi buruk israel tidak terhenti di situ..krn dalam siri serangan roket yg seterusnya, al qassam telah menggunakn roket terbaru dan tercanggih yg dinamakan Jabari 80 atau J80..yg mana ditujukan ke ibukota tel aviv..ini menyebabkn siren kecemasan tel aviv berbunyi tanpa henti memaksa seluruh rakyat israel mencari tempat perlindungan..rakyat israel menjadi bingung dan tertanya2..apa dah jadi dgn penangkis roket iron dome kebanggaan mereka?
Roket J80 bergerak dlm keadaan berayun dan tidak tetap, ini mnyebabkn iron dome israel gagal menangkis dan penganalisis tentera israel melalui saluran Ibrani melaporkan J80 mmg dihasilkn dgn teknology utk mengelak dari iron dome. Al qassam juga telah berjaya menjatuhkn 10 J80 ke Tel Aviv dan Beit Bam. Ada yg mengenai kem tentera zionis di Nablus. Ini telah memaksa Tel Aviv memohon maaf kpd rakyatnya krn Iron Dome mereka x dpt menghalang roket Al Qassam...
Al Qassam telah melakukan sesuatu yg x pernah dilakukan oleh mana2 negara Arab sebelum ini. Jika beberapa hari lepas kita semua umat islam teruja dgn kehebatan briged al qassam melancarkan roket J80 yg sgt canggih dan hebat itu, kini (semalam) Al Qassam membuat kejutan terbaru dgn melancarkan pesawat tanpa pemandu(drone) ciptaan sendiri yg dinamakan ABABIL..
Pesawat kawalan jauh ini dilengkapi roket kecil dan kamera pengintip berresolusi tinggi..ini belum lagi saya menerangkn ttg skuad elit darat..yg mana kita tahu terdapat skuad sniper atau penembak tepat, skuad RPG yg mnghancurkn kreta kebal, skuad penanam bom tepi jalan..dan hacker sistem telekomunikasi...
Ini semua mnjadikn israel berada dlm mimpi ngeri..dan juruckp al qassam mengalu-alukn serangan darat dari zionis..krn al qassam tahu, tentera zionis bakal mnggali kuburnya sendiri..pada hemat saya, israel akan berhenti mnyerang dan berusaha mnjayakn pelan damai dgn Hamas atas alasan kemanusiaan dan keselamatan org awam...
Malah mesir mmberi nasihat kpd israel spy melakukan gencatan senjata sebelum israel mnjadi padang jarak padang terkukur...dan mklumat terkini Aqsa Syarif melalui laman FB rasminya melaporkan bhw lapangan terbang Tel Aviv sesak dgn rkyat israel yg mahu melarikan diri.
Dgn apa yg sy nyatakn,jelas Tel Aviv sgt takut sekarang hingga memaksa mereka berdamai dgn Hamas..tetapi kita semua tahu, apabila melibatkan pihak ke tiga sama ada dr UN atau liga arab sendiri, psti palestine mnjadi mngsa ketidakadilan atau resolusi berat sebelah..apa yg psti mereka takut, mereka takut dan mereka takut..marilah kita sama2 berdoa semoga Hamas tidak tunduk pada rayuan israel atau mesir atau pbb sekalipn..
Teruskan menghentam bumi haram israel...alang2 mnyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan..dan kita juga brharap sayap2 tentera pertubuhan lain di palestine akn bersama al qassam dlm memerangi yahudi laknatullah itu..
Allahu akbar..bangkitlah Fatah dgn sayap tenteranya briged Martir al Aqsa, PRC dgn briged Nasir Salahudin, FLP dgn briged Abu Ali Mustapha, Jihad Islami dgn briged Al Quds dan briged2 lain yg sama2 siap sedia utk syahid mmpertahankn akidah dan bumi anbiya ini...
Takbirrr Allahu akbar
‪#‎HidupMuliaAtauMatiSyahid‬ Jazakumullahi khoiran kathira Katakan kpd israel..
KAMU BERPERANG UNTUK HIDUP, KAMI BERPERANG UNTUK MATI..
ALLAHU AKBAR..
Teuku Zacharyah Iskandar
LikeLike ·


MB: Anwar Umumkan Khalid Gugur, Diganti Isterinya Dr. W. Azizah


Akhirnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) memutuskan untuk menggugurkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim daripada kedudukannya sebagai Menteri Besar Selangor.
Kerusi panas Abdul Khalid itu bakal digantikan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismial.
Pengumuman itu dilakukan suaminya yang juga Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sidang media di ibu pejabat parti itu sebentar tadi.
“Selepas mendapatkan konsensus daripada pemimpin semua peringkat di Selangor…kita putuskan hanya satu nama yang akan dicadangkan kepada Majlis Presiden Pakatan Rakyat.
“Nama itu ialah Presiden sendiri iaitu Datuk Seri Wan Azizah,” katanya.
Pada Isnin, drama komplot untuk menjatuhkan Abdul Khalid semakin serius apabila Majlis Pimpinan Pusat (MPP) Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengadakan mesyuarat khas berhubung kedudukan Menteri Besar Selangor itu.
Mesyuarat yang bermula tepat pukul 10 malam ini dihadiri majoriti ahli MPP termasuk Dr Wan Azizah serta Setiausaha Agung, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Bagaimanun kelibat Abdul Khalid yang juga ahli MPP tidak kelihatan pada mesyuarat tersebut.
Mesyuarat malam ini dilihat penting kepada PKR dalam menetapkan pendirian parti itu mengenai masa depan Abdul Khalid sebelum sebarang keputusan mengenainya dibentangkan di peringkat Majlis Presiden Pakatan Rakyat.
Pada pukul 11.25 malam, Dr Wan Azizah dilihat meninggalkan mesyuarat dan bangunan ibu pejabat parti itu. – mstar.com.my

Tuesday, 22 July 2014

SATU DUNIA KINI SEDANG MENUNGGU AHMAD DHANI MENGOTAKAN SUMPAH JANJINYA????



Masihkah kita ingat akan sumpah ikrar janji bersungguh penyayi rock, pengubah lagu terkenal Indonesia, Ahmad Dhani akan potong kemaluannya jika Jeneral (B) Probowo Subianto kalah dalam Pemilu 2014 ditangan Jokowi????

Kalau kita lupa sebab ada dikalangan kita yang mempunyai an memiliki daya ingatan yang singkat dan lemah maka elok sangatlah kita perturunkan kisah itu.

Merdeka.com - Ketika euforia Pilpres 2014 sedikit menurun dikarenakan Piala Dunia 2014 dan juga serangan militer Israel ke daerah Jalur Gaza, sebuah tweet kontroversial dari seorang musisi besar Indonesia menjadi buah bibir di Twitter.

Ahmad Dhani yang selama ini dikenal sebagai pendukung pasangan Prabowo Subianto dan Hatta Rajasa membuat satu tweet nazar atau janji apabila Joko Widodo menang atau terpilih sebagai Presiden Indonesia menggantikan Susilo Bambang Yudhoyono.

Dalam tweetnya yang secara langsung melesat dan diretweet banyak orang, Dhani menuliskan di account Twitternya, @AHMADDHANIPRAST, "Saya akan potong kemaluan saya kalau Jokowi bisa menang dari prabowo Subianto!! Itu sumpah saya!!"


Nah!!!! .. sekarang rakyat mau melihat Ahmad Dhani melakukan sumpah ikrar janji bersungguhnya itu sebab Jokowi sudah di istihar menang Pemilu 2014 dengan 53% undi secara keseluruhannya.

Tidak percaya!!!! .. Diperturunkan beritanya itu...


Jakarta - KPUD DKI Jakarta telah menyelesaikan rekapitulasi perhitungan suara untuk provinsi tersebut. Meski diwarnai aksi walk out dari saksi Prabowo-Hatta, pasangan Jokowi-JK dinyatakan unggul 53,1 % suara.

Rekapitulasi diselenggarakan di Hotel Borobudur, Jl. Lapangan Banteng, Jakarta Pusat, mulai pukul 22.00 WIB, Sabtu (19/7/2014) hingga pukul 01.30 WIB, Minggu (20/7/2014) dini hari. Sebelum dimulai, rekapitulasi diwarnai hujan keberatan dari kubu Prabowo-Hatta. Permintaan penundaan rekapitulasi ditolak KPU, saksi pasangan nomor urut 1 tersebut akhirnya walk out dari rapat pleno.

Jokowi-JK menang atas pasangan Prabowo-Hatta yang mendapatkan 46,9% suara dari total suara pemilih di DKI Jakarta yang dinyatakan sah yakni sebanyak 5.387.958. Total warga DKI Jakarta yang menyalurkan hak suaranya pada Pilpres kali ini adalah 5.441.705 orang. Rekapitulasi ini sudah meliputi hasil pemilihan suara ulang di sejumlah TPS yang digelar atas rekomendasi Bawaslu DKI Jakarta.


Rakyat secara ikhlas dan jujurnya tidak mau Ahmad Dhani melakukan perkara yang amat bodoh ini tetapi rakyat berang sebab cara Ahmad Dhani bersumpah itu dilihat beliau seorang yang begitu angkuh, bongkak lagi sombong.

Jangan terlalu besar bercakap sampai tiada bumi dipijak semasa berjalan .. cukuplah sekadar berkata .. saya amat yakin Probowo akan menang Insy' Allah .. habis cerita.

Sekarang apa cerita nak diputarkan????  Ketika melakukan sumpah ikrar itu dalam keadaan separuh sedar????.
 

Saturday, January 7, 2012


Amalan pemakanan sunnah





Kita diwajibkan menjaga kesihatan tubuh badan agar sentiasa sihat kerana ia adalah amanah daripada ALLAH S.W.T.....

Makanan yang tidak boleh dicampur dalam satu hidangan:-

1. Susu dengan ikan

2. Cuka dengan susu

3. Buah-buahan dengan susu

4. Daun salad dengan ikan

5. Bawang putih dengan bawang merah (jika dicampur boleh menyebabkan lumpuh, bawang besar jika dimakan selama 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan bintik hitam di muka)

6. Daging segar dengan daging kering

7. Benda masam dengan benda berasid seperti cuka

8. Cuka dengan nasi

9. Buah delima dengan serunding

10. Telur dengan ikan.


**Semua ini jika diamalkan boleh menyebabkan penyakit Lumpuh dan stroke.

**Tidur seketika (10-15min) sebelum zohor boleh mengembalikan tenaga.

Perkara yang perlu dielakkan untuk menjaga kesihatan tubuh badan.

1. Jangan mandi air suam selepas makan kenyang.(paling bahaya daripada cara pemakanan diatas)

2. Senaman sebelum makan.

3. Jangan senaman atau berjalan selepas makan tengahari

4. Jangan makan buah selepas makan.

5. Makan buah selepas makan akan mengambil masa 8 jam untuk menghadam makanan.

6. Makan buah sebelum makan (1/2 jam sebelum makan nasi)

7. Jangan tinggal makan malam walaupun sebiji kurma

8. Makan sedikit waktu malam (awet muda, sunnah nabi)

9. Selepas makan malam kena bergerak atau berjalan sekurang-kurangnya 100 langkah.

10. Jangan tidur selepas makan akan menyebabkan sembelit.

11. Meninggalkan makan malam akan mempercepatkan tua sebelum tua.

**kalau tidak makan malam, enzim akan memproses lemak dalam perut dan lemak akan menjadi bertambah lemak atau kolestrol bertambah..



DALIL-DALIL DAN KAJIAN PEMAKANAN SUNNAH PENYEMBUH PENYAKIT ZAHIR DAN BATIN



KURMA + MADU + KISMIS + HABBATUS SAUDA'.

FAKTA & KHASIAT KURMA

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari surga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik
sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir
dan tidak diganggu setan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma
yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".

Nabi saww bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan
menyebabkan penghuninya kurang sehat".

Nabi saww bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum
dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi
seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".



1. KESIHATAN

A. Mencegah Penyakit Kronik Seperti Penyakit Jantung & Kencing Manis

Berdasarkan kajian Prof. Madya Asiah Zain, Pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universti Putra Malaysia (UPM) menyatakan "Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan rsiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah".






B. Merangsang Dan Memudahkan Kehamilan.

Prof. Madya Asiah juga berkata buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang keshatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga.



C. Membunuh Kuman Dalam Badan.

Saidina Ali r.a. meriwayatkan "Barangsiapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya".



2. KECERDASAN DAN KECERGASAN

A. Kecerdasan Minda Dan Membantu Proses Tumbesaran.

Menurut Prof. Madya Asiah lagi, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.



B. Tenaga Segera

Maksud Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Maryam: Ayat 25-26:

"Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu".

Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah s.w.t. menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.



3. KEPERIBADIAN

Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran.

Maksud Hadis Rasulullah s.a.w. :

"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya".

"Melentur buluh biar dari rebungnya". Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur. Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) menulis tentang hadis ini dalam majalah Mingguan Wanita.



4. KEBERKATAN

A. Mengambil Keberkatan Sewaktu Kelahiran.

Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya;

"Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma".



B. Makanan Yang Paling Sempurna.

Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. :

"Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan".

Dengan sebab itulah Prof. Madya Asiah menyatakan lagi "Pengambilan buah kurma itu tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian".



FAKTA & KHASIAT MADU

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Rasul saww sangat
menyenangi madu".

Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Biasakanlah dirimu
memperoleh dua obat yaitu meminum dan membaca Al-Quran".

Rasul saww bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat
melakukan nasehat Al-Qur'an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77
penyakit".

Rasul saww bersabda: "Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat
hendaklah dia meminum madu".

Rasul saww bersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu karena dia dapat
mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: "Madu adalah obat dari segala
pen! yakit, tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan
membersihkan hati".

Rasul saww bersabda: "Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan
menjadikannya sebagai obat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70
Nabi".


Maksud Surah An-Nahl: Ayat 68-69:

Dengan itu keluarlah minuman (madu) yang berlainan warnanya dari dalam badannya yang mengandungi penawar bagi manusia daripada berbagai-bagai penyakit. Sesungguhnya pada demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah s.w.t.) bagi orang-orang yang mahu berfikir.



FAKTA & KHASIAT KISMIS

Nabi saww bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit
kecuali kematian".

Imam Ali a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka
dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali a.s. bersabda: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan
penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat
menghilangkan lendir dan menyehatkan jiwa".

Nabi saww bersabda: "Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat
menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir,
menyehatkan badan, membaguskan rupa, mengua! tkan saraf dan menghilangkan
letih".

Diriwayatkan di dalam Kitab "At-Tib An-Nabawi" (Perubatan Nabi) dalam hadis yang bermaksud;

"Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis), ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut"



FAKTA & KHASIAT HABBATUS SAUDA'

Di dalam kitab sahih Bukhari Muslim, Abu Hurairah r.a. berkata bahawa dia pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda;

"Tetaplah kamu dengan Al-Habah Al-Sauda' kerana sesungguhnya ia adalah penawar bagi segala penyakit kecuali As-Sam atau mati".

KISMIS, KURMA MADU, KURMA AJWAH, MADU, BUAH TIIN,
MINYAK ZAITUN, ZA'FARAN, HABBATUS SAUDA'.

sesuai untuk semua peringkat umur, wanita mengandung, bayi, juga orang tua.

Sehingga kini terbukti menyembuh penyak-penyakit seperti asma, batuk yang berlarutan, tonsil, kencing manis, darah tinggi, insomnia, keletihan, anak2 yang degil dan sebagainya.


KISMIS

Kismis adalah satu "gula-gula" asli ciptaan Allah SWT. Ia adalah sejenis buah-buahan kering yang paling berkhasiat di dunia, Ia tidak mengandungi kolestrol atau lemak serta rendah kandungan garam. Ia membekalkan tubuh badan dengan banyak vitamin dan minerals yang penting seperti zat besi, potassium, magnesium, kalsium dan vitamin B1, B3 dan B6.

Zat besi adalah penting untuk pembinaan darah bagi pengangkutan oksijen ke otak ke seluruh badan. Kismis juga merupakan serat yang baik yang kaya dengan agen anti-oksida(anti-penuaan). Kismis mengandungi 70% fruktosa(suatu bentuk gula ringkas yang asli) yang dapat dihadamkan dengan cepat untuk tenaga segera. Ianya sangat sesuai terutama bagi mereka yang menggunakan banyak tenaga untuk berfikir seperti guru dan pelajar

KURMA/ RUTOB

Berdasarkan kajian Prof Madya Aslah Zain, pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM) menyatakan "Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah". (Berita Harian, Selasa, 20 Februari, 2001).

Prof Madya Aslah juga berkata, buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

Saidina Ali a.s. meriwayatkan "Barang siapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya". kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

Maksud Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26. "Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu.“

Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah swt menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan sentiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.

Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) merumuskan kajiannya mengenai kurma seperti yang tersiar dalam majalah Mingguan Wanita bahawa sekiranya isteri-isteri yang hamil memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.

"Melentur buluh biar dari rebungnya." Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur.

Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya: "Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma."


BUAH BUNGA NAGELLA SATIVA (HABBATUS SAUDA’)

Pada zaman sebelum sains dan ubat-ubatan kimia diperkenalkan, bagaimana kesihatan dan kecantikan manusia dapat dikekalkan pada setiap waktu

Manusia sebenarnya mengamalkan sumber-sumber semulajadi pokok-pokok, tanaman, biji-bijian dan buah-buahan.

Sejak kurun ketujuh sejenis buah bunga nagella sativa (habbatussauda') telah terbukti mempunyai banyak khasiat dalam mengekalkan kesihatan manusia dan kecantikan penggunanya. Buah bunga nagella sativa (habbatussauda') ini ditanam di negara-negara Mediterranean dan diusahakan di India, Sri Lanka, Kamistan dan digunakan di Arab Saudi, Syria, Amerika Eropah Utara, Holand, Finland, Siberia, Iceland, Turki dan diamalkam oleh orang Mesir seajak 5000 tahun yang lalu.

KAJIAN BERDASARKAN HADIS SAHIH

Minat kami terhadap pokok buah bunga nagealla sativa (habbatussauda’) diperkenalkan melalui sabda junjungan Nabi Muhammad SAW “ Dalam habbatus sauda’ (nagella sativa) terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali maut “ Riwayat AlBukhari.

Lanjutan daripada hadis ini dalam kitab bertajuk “Medicine of The Prophet” Ibnu Qayyim al-jawziyyah (691H-751H) terdapat 50 kelebihan dan kebaikan bagi mereka yang terus menerus mengamalkannya terutama berkaitan saraf, tekanan darah, pernafasan, pembiakan, penghadaman dan organ-organ dalam badan, buah pinggang, memberi tenaga bagi orang lemah tenaga badan. Memulihkan kulit berjerawat, ekzema, kedut, membaiki tekstur kulit, arthiritis. Memberi kenikmatan menyegarkan badan dari keletihan. Bertindak membantu melancarkan darah, insomnia, kekejangan, mengurangkan kahak. Mengatasi masalah dalam perut dan usus, membantu mengurangkan gula dalam darah, merangsangkan salur pemakanan, meningkatkan metabolisme, menghilangkan angin. Dapat melegakan kembung perut, merangsangkan pancreas, mengurangkan berat badan, melawaskan buang air besar dan kecil, membantu menambahkan susu badan bagi wanita selepas bersalin dan banyak lagi.

( Habbatus-sauda ) ini dapat merangsangkan tubuh badan dan mengimbangi minda, jasad dan semangat dan membantu menghilangkan rasa penat yang tidak bermaya.
 
BAYI DAN KANAK-KANAK

Disamping memiliki banyak komponen pemakanan, buah bunga nigella sativa (habbatussaubda') mengandungi karotene yang penting bagi pertumbuhan bayi. Semasa tempoh pembesaran kanak-kanak, buah bunga nigella sativa (habbatussauda') memberi kanak-kanak segala tenaga yang mereka perlukan bagi peringkat kehidupan yang serba aktif ini.

Penggunaan kerap buah bunga nigella sativa (habbatussauda') yang meningkatkan keutuhan system imun badan, akan mengurangkan tempoh dan rasa sakit yang teruk terutama musim sejuk, apabila kanak-kanak lebih mudah dijangkiti selsema.
 
ORANG TUA

Dengan sumber pemakanan yang kaya dan memberi tenaga dan digabungkan dengan cirri-ciri menguatkan lagi system imun, buah bunga nigella sativa (habbatussaubda') merupakan pelengkap kesihatan yang ideal bagi orang tua.

Buah bunga nigella sativa (habbatussaubda')kaya dalam nilai pemakanan :

Monosaccharides ( satu molekul gula ) dalam bentuk glukosa, rhamnose, xylose dan arabinose ditemui dalam jintan hitam.

Buah bunga Nigella Sativa (habbatussaubda') mengandungi komponen polysaccharide tidak tepu (linoleic dan asid linolenic ). Asid lemak yang penting tidak boleh dihasilkan oleh badan itu sendiri dan oleh itu kita perlu mendapatkannya daripada sumber makanan.

Lima belas asid amino melengkapkan kandungan protein dalam buah bunga nigella sativa (habbatussaubda') , termasuk lapan belas daripada sembilan asid amino penting tidak boleh disentesis dalam badan kita dalam kuantiti yang mencukupi dan oleh itu perlu diperolehi daripada pemakanan kita.

Buah bunga Nagella Sativa ((habbatussaubda')) mengandungi Arginine, yang penting bagi pertumbuhan bayi.

Analisis kimia mendedahkan bahawa buah bunga nagella sativa ((habbatussaubda')) mengandungi karotena, yang apabila diproses oleh hati menjadi vitamin A, vitamin yang diketahui mempunyai ciri-ciri anti kanser.

Buah bunga nigella sativa (habbatussaubda') juga merupakan sumber kalsium, besi, natrium dan kalium. Tubuh badan hanya memerlukan jumlah yang kecil dan fungsi utama elemen-elemen ini adalah untuk bertindak sebagai konfaktor penting dalam pelbagai fungsi enzim.
 
KAJIAN BERDASARKAN PERUBATAN AYURVEDA

Dalam amalan kesihatan kecantikan Ayurveda, Siddha dan Unani yang bermaksud sains Kehidupan dalam buku Desheeya tradisional Ayurveda 5000 tahun dulu, hampir kesemua penyediaan iaitu kaluduru (Habbatussauda)

Juga akan kehilangan keupayaannya untuk melawan toksin, sekaligus menambahkan peluang untuk dijangkiti penyakit.
 
UJIAN SAINTIFIK

Menurut keputusan ujijn ke atas 9 lelaki dan wanita mengenai serum kolestrol, pemberian pati buah bunga nagella sativa untuk tempoh 4 minggu telah mengurangkan dengan ketaranya jumlah paras kolestrol dalam darah dan pecahan LDL, HDL dalam hypercholestroleamic pesakit.

Tiada perubahan signifikan kepada triglycerides. Mengurangkan jumlah kolestrol LDL bermakna mengurangkan risiko penyakit jantung.
 
MENGGALAKKAN ENZIM

Satu kajian oleh Agarwhal (1979) menunjukkan bahawa minyak buah bunga nagella sativa (habbatussaubda') meningkatkan pengaliran susu bagi ibu-ibu yang menyusui anak dengan susu badan. Satu penyelidikan oleh Universiti of Colombo (1989), termasuk Sari Biologikal mendedahkan bahawa keupayaan buah bunga nagella sativa untuk meningkatkan pengaliran susu ibu boleh dikaitkan dengan kombinasi bahagian lipid dan struktur hormon yang didapati dalam buah bunga nagella sativa (habbatussaubda')

Ibnu Sina ( 980-1037) dalam menggambarkan habbatussauda’ sebagai “ meransang tenaga tubuh dan membantu memulihkan keletihan, masih tepat kepada pengamal kesihatan Tibb hari ini. Nilai –nilai pemakanan yang kaya yang terkandung di dalam habbatussauda’ seperti yang digariskan oleh analisis saintifik mengenai habbatussauda’menggambarkannya sebagai sumber tenaga yang sungguh baik.

Dari perspektif kesihatan Tibb habbatussauda’ mempunyai keupayaan untuk mengekal dan memulihkan panas badan. Diet orang barat, kebanyakannya diperbuat daripada makanan sejuk, ais dlm makanan kita, yugurt, pizza, keju dan kesemuanyanya mengurangkan haba semulajadi dalam badan kita yang diperlukan untuk fungsi optimum.

Tibb berpendapat bahawa punca kebanyakan penyakit adalah disebabkan oleh pengurangan kadar metabolisma (haba semulajadi). Badan manusia lemah apabila hilang tenaga
 
NILAI KUALITI PEMAKANAN

Indek nilai kualiti pemakanan habbatussauda’ menunjukkan bahawa bagi setiap 100mg bahan mentah mengandungi :

* Tenaga 1%
* Protein 1.4%
* Thiamin mg 4.3%
* Riboflavin mg 0.3%
* Pyridoxine mg 1.1%
* Niacin mg 1.2%
* Calcium mg 0.8%
* Iron mg 2.5%
* Kuprum mg 3.9%
* Zinc mg 1.7%
* Phos. Mg 23.%
* Folacin mf 0.7%

BUAH TIIN

Buah Tiin adalah buah yang paling istimewa dikalangan orang Islam kerana Allah SWT telah menggunakan Buah Tiion ketika bersumpah dan menamakan satu surah di dalam Al Quran dengan nama Al-Tiin. Ini kerana padanya terdapat sumber makanan, buahan dan nilai ubatan.

Dikenali sebagai Fucus carica dan dianggap sebagai salah satu sumber pemakanan yang tinggi debgan serat.

Nabi Muhammad SAW pernah menyatakan tentang buah tiin yang mempunyai nilai ubatan dengan Sabda Nabi "Makanlah kamu semua dan makanlah darinya (buah tiin) dan Sabda Nabi lagi, "Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun daru syurga maka aku kata "inilah buahnya" kerana buah syurga tiada keraguan, sesungguhnya ia boleh menyembuhkan penyakit buasir dan mendatangkan faedah bagi sendi-sendi."

Kajian yang telah dijalankan membuktikan bahawa buah tiin benar-benar memberi kesan dan pemawar kepada pemyakit buasir, bengkak-bengkak pada badan, melawaskan air kencing serta membantu mengatasi batuk yang berpanjangan.

Ulama Tafsir Fakharuddin Ar Razi dalam kupasannya mengenai Surah At-Tiin ini, menyatakan khasiat buah Tiin di antaranya mencuci hati, mengurangkan panas badan, mewmbersihkan kahak, lelah, membersihkan buah pinggang, sendi2 dan juga buasir.




berbagai sumber 

Tiada ulasan: