• Nazmi menunjukkan hadis Rasulullah yang menceritakan tentang keistimewaan negara Syam. Nazmi menunjukkan hadis Rasulullah yang menceritakan tentang keistimewaan negara Syam.
1 / 1
[DIKEMASKINI] KEMATIAN rakyat Syria mencecah 200,000 orang dalam tempoh lebih dua tahun kebangkitan rakyat ketika pemerintahan Presiden Bashar al-Assad dikatakan lebih dahsyat berbanding kematian yang dicatat di Palestin ketika negara itu ditawan Israel.

Kekejaman itu membuka mata banyak pihak sehinggakan tragedi Syria bermandi darah mendapat perhatian ramai termasuk negara berkuasa besar, Amerika Syarikat (AS) yang mengumumkan akan menyerang Syria berikutan dakwaan penggunaan senjata kimia.

Walaupun AS masih berdolak-dalik dengan serangan itu, pelbagai andaian mula timbul kerana terdapat dakwaan menyatakan Perang Dunia Ketiga akan meletus daripada apa yang sedang berlaku di bumi anbiya itu. Tidak kurang juga yang mengaitkan keadaan itu dengan petanda akhir zaman.

Ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, NURULFATIHA MUAH dan jurufoto, AZMI ARYANTO bersama pendakwah yang juga pengkaji isu Syria, Ustaz Nazmi Karim.

Kejadian yang berlaku di Syria dikatakan antara petanda akhir zaman. Ada atau tidak nas yang boleh dikaitkan dengan andaian itu?

Petanda akhir zaman memang disebut dalam hadis Nabi Muhammad SAW. Baginda berulang dua kali mengatakan bahawa akan berlaku peperangan besar yang  apabila peperangan ini terjadi, perkhemahan orang Islam paling ramai adalah di sebuah tempat bernama Ghouta Dimashq yang bermaksud kebun besar yang mengelilingi bandar Damsyik di Syria.

Nabi kata, di kebun besar ini ada sebuah bandar dikatakan namanya Damsyik, sebaik-baik tempat tinggal umat Islam ketika itu. Ini tanda-tanda akhir zaman.

Kalau kita lihat di Syria sekarang ini, kawasan ini jadi tempat paling ramai mujahidin berhimpun. Tempat lain ada ramai juga, tetapi tempat ini yang disebut Rasulullah SAW.

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah bersabda; “Tidak akan terjadi hari Kiamat sehingga kaum Rom turun di kota Amaq (Lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (dekat Aleppo, Syria).

Kemudian datanglah suatu pasukan yang menghadang mereka dari Madinah, yang berasal dari penduduk pilihan bumi. Dan ketika mereka sudah berbaris-baris, maka berkatalah orang Rom, biarkanlah (jangan kalian halang) antara kami dengan orang-orang yang memisahkan diri dari kami (yang masuk Islam) untuk kami perangi. Maka kaum Muslimin berkata, Demi ALLAH, kami tidak akan membiarkan kamu memerangi saudara-saudara kami. Dan ketika mereka (Al-Mahdi serta para pengikutnya) telah sampai di Syam, keluarlah Dajjal.

Dan ketika mereka sudah bersiap-siap untuk berperang, mereka berbaris dengan rapi. Tiba-tiba, ketika waktu solat sudah masuk, turunlah Nabi Isa Ibn Maryam a.s.” (Riwayat Muslim dari Sayidina Abu Hurairah RA).

Wallahua'lam, berdasarkan hadis itu, jika benar Amerika Syarikat serang Syria, mereka akan masuk kawasan itu iaitu di pesisiran laut. Kalau betullah ia berlaku,  maknanya tentera Perjanjian Pakatan Atlantik Utara (Nato) dan Rom ini akan masuk ikut ke pantai menyerang seluruh Syria.

Nabi kata, ALLAH akan menghantar tentera mujahidin dari bandar Damsyik akan bergerak menuju ke Dabiq dan berlaku peperangan nanti di sana. Jadi kebanyakan peperangan akhir zaman itu akan berlaku belah-belah negara Syria dan Syam.

Kenapa tumpuan diberikan kepada negara di sebelah Syria?

Mungkin ada beberapa faktor. Dari segi kawasan, ia strategik dan kedudukan geografi Syria menyambung hubungan darat antara Syria dengan Eropah, Afrika dan Asia. Kedua, Nabi Isa AS akan turun di Syria berdasarkan hadis Rasulullah SAW.

Baginda bersabda Nabi Isa AS akan turun di Menara Putih sebelah timur Kota Damsyik. Jika dilihat pada gambarnya, ia bukan menara masjid, tetapi sebuah pasar lama di dalam sebuah kota lama.

Di sini ramai orang Kristian. Mereka juga sudah tahu perkara ini dan bersiap-siap untuk sambut Nabi Isa AS.

Sebab itu bumi Syria jadi tumpuan ramai termasuk orang berfahaman Syiah, Kristian, Yahudi, selain orang Islam sendiri. Turut menjadi tumpuan kerana Imam Mahdi akan menyambut turunnya Nabi Isa AS di Damsyik seperti yang pernah disebut dalam hadis Rasulullah bahawa Nabi Isa akan turun di Menara Putih itu ketika solat Subuh dan disambut oleh Imam Mahdi.

Apa yang berlaku sebelum Imam Mahdi muncul?

Sebelum turun Imam Mahdi, Nabi Muhammad SAW kata, akan berlaku pembunuhan tiga orang anak khalifah yang mana mereka berebut harta karun di Kaabah, Mekah. Saya tidak pasti apa yang direbutkan itu, tetapi ketiga-tiga mereka tidak berjaya. Maka berlakulah fitnah yang besar antara orang Islam sendiri, sehingga muncullah Imam Mahdi.

Imam Mahdi adalah keturunan Nabi Muhammad SAW dan namanya sama seperti nama nabi, Muhammad bin Abdullah. Beliau akan muncul di Makkah apabila fitnah kuat melanda dan dibai’ah antara bucu Kaabah dengan makam Nabi Ibrahim AS. Kemudian. Imam Mahdi akan mengetuai mujahidin bergerak ke Syria. Apabila sampai di Syria, masa itu Dajjal sudah keluar dan memang tujuan utamanya hendak melawan Dajjal. Apabila Nabi Isa AS turun, tugas utama baginda ialah untuk membunuh Dajjal.

Pada masa itu, Dajjal sudah mengelilingi dunia untuk merosakkan orang Islam dan mengkafirkan orang sehingga akhirnya Nabi Isa AS kejar Dajal sampai di satu tempat bernama Bab Luddin di Palestin. Di situlah akan dibunuhnya Dajjal. Dajjal apabila tengok Nabi Isa AS itu, dia jadi cair macam batu garam yang disirami air.

Keadaan yang berlaku di Syria ketika ini, seolah-olah mengikut skrip iaitu hadis Nabi?

Ya, memang betul mengikut skrip. Nabi sebut akan berlaku peperangan besar, sekarang ini berlaku perang di Syria. Ramai orang tak tahu sebabnya. Kebangkitan di Syria berlaku pada Mac 2011. Puncanya sekumpulan kanak-kanak sekolah rendah di sebuah bandar bernama Dar’a.

Kanak-kanak ini conteng dinding sekolah dengan perkataan 'Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam' bermaksud ‘rakyat hendak jatuhkan kerajaan’.

Mereka tulis perkataan itu bukan sebab diajar, tetapi masa itu berlakunya Arab Spring iaitu kebangkitan negara Arab di Tunisia, Yaman dan Mesir. Apabila kebangkitan itu, semua negara ini tulis slogan yang sama iaitu “Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam” ketika berdemonstrasi. Kanak-kanak ini tidak tahu apa-apa.

Polis datang ke sekolah dan mengarahkan sekolah ditutup. Kanak-kanak yang terlibat ditangkap, dipenjarakan dan diseksa. Antara seksaan yang dikenakan ialah dicabut kuku mereka.

Keluarga kanak-kanak ini datang ke balai minta anak-anak mereka dibebaskan, tetapi polis kata: “Lupakan anak engkau dan engkau buat yang lain. Ataupun engkau hantar bini engkau di balai polis, kami akan buat bini engkau mengandung lagi sekali”.

Ayat ini yang saya dengar sendiri daripada orang Syria bercerita ketika kes itu berlaku. Rentetan itu, orang kampung mula keluar berdemonstrasi aman dan itu merupakan kali pertama rakyat Syria buat demonstrasi aman minta anak dibebaskan. Sebelum ini, mereka memang tidak berani lawan kerajaan langsung kerana kerajaan memang amat zalim.

Entah bagaimana, mereka yang berdemonstrasi aman ini pula akhirnya ditembak anggota keselamatan. Ramai yang mati.

Peristiwa ini tersebar ke seluruh Syria. Kebetulan, masa itu di negara Arab yang lain sudah berlaku kebangkitan.

Rakyat Syria memang tidak fikir untuk lawan kerajaan, tetapi mereka hanya hendak kanak-kanak yang ditahan itu dibebaskan. Itu saja.

Apabila sudah jadi begitu, mereka pun tidak tahan, maka muncullah Tentera Pembebasan Syria (FSA) setelah enam bulan rakyat Syria ditangkap, diseksa dan dibunuh. FSA merupakan sukarelawan rakyat Syria yang hendak pertahankan maruah dan akidah mereka. Mereka yang mula pertahankan keluarga sendiri daripada kerajaan pimpinan Bashar al-Assad.

Persengketaan di Syria ada kaitan dengan Syiah - Sunni. Dan sebagaimana penerangan Ustaz tadi, ia juga dikaitkan dengan kemunculan Dajjal. Difahamkan, ada hadis menyebut bahawa Dajjal nanti akan diiringi oleh orang Yahudi dari Isfahan, Iran. Apa maksud hadis itu?

Nabi bersabda,  “Dajjal akan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi dari kota Isfahan, mereka memakai al-Tayalisah”. ini hadis riwayat Muslim. Al-Tayalisah ialah sejenis selendang yang dipakai orang Iran atau Parsi semasa hendak perang dan sembahyang.

Persoalannya kenapa Nabi kata Dajjal keluar di sebuah bandar di Iran, tidak di Israel atau  Amerika, Rusia atau China?

Saya tidak pasti, tetapi jika kita lihat di Iran, ada Syiah di sana. Apabila berlaku kebangkitan rakyat di Syria, negara luar yang mula-mula campur tangan ialah Iran. Masa campur tangan itu, mereka bukan hendak sokong rakyat Syria, tetapi Iran hantar 10,000 tentera dengan penembak hendap.

Pada Mei 2012, saya bersama NGO Muslim Care hantar bantuan kali pertama ke Syria dan kami bertemu dengan seorang ulama Syria di Turki, Sheikh Muhammad Ali As-Sobuni. Beliau berkata; “Kami dulu menyangka Syiah ini saudara kita,  rupa-rupanya mereka adalah sebaliknya.

Bahkan, Syiah ini lebih ‘najis’ dan lebih dilaknat daripada Yahudi. Sebab bilangan orang Islam yang dibunuh di Palestin pun tak sama (masih kurang) banding dengan orang Islam yang dibunuh di Syria”.  Di Syria yang mendapat sokongan Syiah Iraq, Iran dan Hizbullah dari Lubnan, lebih 200,000 rakyat Syria sudah dibunuh sejak kebangkitan itu. Berbanding di Palestin, hanya berpuluh ribu sahaja yang terbunuh sejak Israel tawan negara itu.

Melihat kepada perkara ini, kita pelik kenapa Syiah begini dan benarlah Nabi kata Dajal akan keluar dari Isfahan, Iran.

Bashar; Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dikatakan berasal daripada keturunan Yahudi Isfahan yang dikaitkan sebagai tempat asal pengikut Dajjal. Bekas Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad juga berasal dari tempat itu. Bagaimana Ustaz melihat perkara ini?
Saya kurang pasti, tetapi datuk nenek Bashar memang dari Iran. Jadi hubungannya memang kuat. Satu lagi, di Syria, Bashar berfahaman Syiah Alawi atau Nusairi. Bercerita pasal Syiah, Syiah Alawi atau Nusairi sudah terkeluar daripada Syiah Imamiah yang diamalkan di Iran.
Jadi Syiah yang dipegang oleh Bashar ini, tidak diterima oleh Syiah pun, tetapi kenapa mereka yang menyokong Bashar pada masa ini? Mereka (Iran) kata benci dan tiada kena mengena dengan Syiah Alawi atau Nusairi, tetapi mereka tetap sokong Bashar bunuh rakyat Syria.
Ini bermakna, mereka sebenarnya bersatu menentang Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Pembebasan Masjidil al-Aqsa di Palestin akan bermula daripada pembebasan Masjid Umawi di Damsyik. Benarkah begitu?

Yang saya dengar daripada ulama Palestin, Syeikh Raed Solah bahawa pembebasan Masjid al-Aqsa pada zaman Sultan Salahuddin al-Ayyubi adalah bersama tentera yang datang dari Syam iaitu Syria.

Insya-ALLAH dikatakan tentera juga dari tempat yang sama akan datang untuk membebaskan Masjid al-Aqsa. Cuma, kali ini bawah pimpinan Imam Mahdi.

Kubur Salahuddin di Syria, betul-betul di tepi Masjid Umawi. Puak Syiah paling benci dengan Salahuddin, antara sebabnya Salahuddin yang menjatuhkan kerajaan Syiah di Mesir, iaitu kerajaan Fatimiyyah.

Ada dakwaan mengatakan, sekiranya Amerika menyerang Syria, maka akan jadi Perang Dunia Ketiga. Apa pandangan ustaz?

Wallahua’lam. Saya rasa memang sudah dekat-dekat, tetapi saya tiada pengalaman dalam sejarah bab perang.

Namun, tidak mustahillah (akan berlaku Perang Dunia Ketiga) kerana melihat contoh apabila Amerika kata hendak serang Syria, sekutu Syria, Russia kata; “Kalau engkau nak serang Syria, aku serang Arab Saudi”.

Arab Saudi pula sekutu Amerika. Sekutu Syria, iaitu Iraq, Iran, Russia dan semua sekutu dengan Russia ialah geng komunis, manakala Eropah dan Amerika pula sekutu dengan Arab Saudi. Jadi bila berlaku peperangan nanti, Wallahua’lam...tak mustahil berlaku.

Apa istimewanya Syria sebagai sebuah negara Syam?

Nabi pernah sebut dalam hadis; “Ya ALLAH, berkatkan pada Syam kami. Ya ALLAH, berkatkan kepada Syam kami. Ya ALLAH, berkatilah negeri Yaman kami”.

Dalam hadis lain; Nabi Muhammad SAW bersabda; “Beruntunglah bagi penduduk Syam. Beruntunglah Syam. Beruntunglah Syam kerana Malaikat ar-Rahman yang sentiasa menghamparkan sayapnya ke atas ahli Syam.” (Riwayat Ahmad).

Nabi sebut lagi; “Sesungguhnya kota (perlindungan) kaum Muslimin ketika berlakunya al-malhamah (perang besar) ialah di suatu lembah subur di sudut kota yang dipanggil Dimasq (Damsyik).

Dan ia adalah sebaik-baik kota di negara Syam”. (Riwayat Abu Daud).

Syam terdiri daripada empat negara iaitu Syria, Jordan, Palestin dan Lubnan. Para sahabat nabi pun ramai di negara itu. Di Syria, ada lebih 10,000 pusara sahabat Nabi. Antara sahabat Nabi yang meninggal di Syria ialah Bilal bin Rabah, Khalid al-Walid, Muawiyah bin Abu Sufyan, Abdullah bin Ummi Maktum dan Abu Darda.

Dari Abdullah bin Hawalah, dari Nabi SAW, baginda bersabda; Pada malam aku diisra’kan, aku melihat tiang-tiang putih seperti permata yang dibawa oleh para malaikat. Aku bertanya: “Apa yang kalian bawa?” Mereka menjawab: “Tiang-tiang al-Kitab.

Tugas kami untuk meletakkannya di Syam.” Dan ketika aku tidur, aku (bermimpi) melihat tiang-tiang al-Kitab muncul dari bawah. Kemudian aku mengira bahwasanya ALLAH yang Maha Perkasa lagi Maha Tinggi menjelma bagi penduduk bumi. Maka penglihatanku mengikutinya.

Ketika itu Dia adalah cahaya yang menerangi hadapanku hingga sampai ke Syam.” Kemudian Ibnu Hawalah berkata: “Wahai Rasulullah, wasiatilah aku!” Baginda bersabda: “Tinggallah di Syam.” (Riwayat at-Tabrani).

Dalam sebuah hadis lain, daripada Ibnu Hawalah, daripada Nabi SAW, baginda bersabda bahawa ada tiga tentera di akhir zaman nanti iaitu tentera Iraq, Yaman dan Syam. Lalu sahabat bertanya; “Pilih yang mana?”. Nabi berkata, hendaklah engkau bersama dengan tentera yang berada di Syam. Hadis ini diriwayatkan oleh at-Tabrani.

Apa yang berlaku di Syria, ada kaitan dengan tanda-tanda akhir zaman. Apa nasihat Ustaz?

Nasihat saya, jangan kata yang lawan Bashar ini adalah pemberontak, tetapi mereka adalah rakyat yang hendak mempertahankan hak dan akidah mereka.

Banyak media kata rakyat Syria pemberontak. Kita wajib mempertahankan Syria. Isu Syria adalah isu umat Islam sedunia. Kadang kala, kita hanya mengambil berat isu Mesir tetapi kita ketepikan penyembelihan yang setiap hari berlaku di Syria.

Pesanan Ulama Palestin, Syeikh Raed Solah, selagi Damsyik tidak dibebaskan, jangan kamu mimpi Al-Aqsa akan dibebaskan. Bantulah mereka dengan dgn apa yang termampu dan jangan lupa doakan kemenangan untuk Islam.

 




PEKIDA KELANTAN TERBAIK DAN SOKONG ULAMA
ADA JUGAK MENGAKU PEKIDA TAPI SUKA TUMBUK BINI
PATUT KE X PATUT
LikeLike · ·
" LONG LIVE BUNG "
KAH KAH KAH
" LONG LIVE HITLER "
KIH KIH KIH
Selepas mendapat pelbagai kritikan malah diarahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menarik balik kenyataan yang telah dibuat awal pagi semalam, akhirnya Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin membuat permohonan maaf secara terbuka dalam akaun twitternya hari ini.
"Apabila Jerman mengalahkan Brazil, saya secara tidak sengaja telah membuat kenyataan yang menyakitkan hati rakyat Jerman. Dengan itu, saya dengan rasa rendah hati ingin memohon maaf. Lanjutkan usia Bung,” katanya dalam satu tweet yang dibuat pada jam 1.30 petang tadi.
LikeLike · ·
22 mins ·
SAHABAT NABI SAW YANG MASIH HIDUP SAMPAI SEKARANG
Ketika Rasulullah keluar ke Syam membawa dagangan sayyidatunna Khadijah binti Khuwailid bersama budaknya Maisarah-pekerja Sayyidatuna Khadijah ra-utk berniaga,..Beliau pernah berteduh di bawah sebuah pohon.
Saat Beliau SAW berteduh di bawahnya, dahan dan ranting pohon ini bergerak menaungi beliau dari cahaya matahari..ketika matahari berada sedikit ke timur pohon itu sedikit beralih menutupi matahari dan ketika matahati bergerak ke barat pohon itupun beralih menutupi matahari yg condong ke barat hal itu disaksikan oleh
Seorang pendeta nasrani bernama Buhaira yg setelah melihat kejadian ini datang menemui Maisarah dan menunjukkan kepadanya pohon tempat berteduhnya Rasulullah itu dan berkata:
"Engkau lihat pemuda tampan yg bersamamu..pohon itu mengikuti arah kemana matahari demi melindungi pemuda itu..dia lah Nabi akhir jaman.."
Pohon ini terletak di tengah padang pasir Buqa'awiyya di negara Yordania..Dari segi geografis, ia dekat dgn kota Bosra di Syria ...Dalam sejarah, Rasulullah SAW 2 kali berdagang di Bosra
1. Ketika bersama pamannya Abu Thalib saat berumur 12 tahun dan bertemu pertama kali dgn Pendeta Buhaira dan tersiarlah tanda kerasulan beliau di belakang bahu seperti tercantum dalam kitab injil tentang tanda kerasulan Nabi akhir zaman (khataman al-anbiya) dan dahulu disekelilingnya masih ada beberapa pohon yg seperti itu
2. Kedua kalinya Rasulullah SAW ke Bosra membawa barang dagangan sayyidatina Khadijah...beberapa pohon yg lainnya telah mati..hanya pohon itu yg masih hidup di kala itu Rasulullah kembali berteduh di pohon itu
Menariknya..setelah dari tanah Tabuk sampai ke Bosra sejauh lebih 500km..kita tidak akan menemui pohon seperti itu yg hidup berada ditengah padang pasir gersang..lihatlah pohon itu masih hidup hingga sekarang... Sehingga diberi gelar "the only living sahabi" atau "sahabat Nabi yang masih hidup"
Lokasi pohon tersebut http://goo.gl/maps/4kvQN
foto lainnya http://www.flickr.com/photos/samdefranc/sets/72157625422997453/with/5241084322/
COMPANIONS OF THE PROPHET WHO IS STILL ALIVE TILL NOW

When the Prophet went out to Sham bring merchandise sayyidatunna Khadija Bint khuwaylid, together with his workers Sayyidatuna Khadija Maisarah-ra-for trade, ...He took shelter under a tree.

When he SAW the shade beneath the branches and twigs of trees, these travels he shaded from sunlight.When the Sun is a little to the East of the tree a little switch cover the Sun and when sunset comes over moves to the West of the tree then switch cover Sun yg leaning to the West of it witnessed by
A Christian Pastor named Bahira who after viewing these events come meet Maisarah and show him the Messenger of Allah berteduhnya tree and said:

"You see a handsome young man with you.the tree was following the direction where the Sun in order to protect the young man.He was the Prophet of the end times. "

This tree is located in the middle of the desert Buqa'awiyya in the country of Jordan.From a geographical standpoint, he's close with the city of Bosra in Syria ...In history, the Prophet 2 times the trade in Bosra

1. when shared his uncle Abu Talib at the age of 12 years and met first with the pastor of the Apostolic signature and opposite the House, and he was behind the shoulders as laid out in the Gospels about the Apostolic Prophetic sign of the end times (completing al-anbiya) and formerly surrounding there are still a few trees like that reply

2. second time Prophet Muhammad to Bosra bring merchandise sayyidatina Khadija ... some other yg tree has died.only the tree is still alive at a time when the Prophet returned the shade in the trees

Pull It. ..After the land of Tabuk to Bosra as far as 500 km Nürburgring ... ... moreWe will not see such a tree of life is in the middle of a barren desert.take a look at the tree was still alive until now ... So it was given the title "the only living sahabi" or "companions of the Prophet who is still alive"

The location of the tree http://goo.gl/maps/4kvQN
more photos http://www.flickr.com/photos/samdefranc/sets/72157625422997453/with/5241084322/ (Translated by Bing)
LikeLike · · 1:22PM - 10 Jul 2014

'Pemimpin lama bahagian mesti berani berundur'


Bagi merealisasikan agenda tranformasi Umno yang dilaungkan Presiden Datuk Seri Najib Tun Razak, Setiausaha Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Syed Ali Syed Abbas Alhabshee menggesa pemimpin parti setiap peringkat berani berubah demi menjaga kepercayaan rakyat kepada parti itu.

Beliau menasihatkan pemimpin "yang selesa duduk dan tidak mahu tinggalkan jawatan parti" di peringkat bahagian supaya berundur, daripada berpeluk tubuh tanpa memikir dan menyuarakan pandangan demi kebaikan parti dan agenda tranformasi itu.

"Semua orang patut menyuarakan idea. Perlu kreatif untuk bantu parti (jadi) kuat. Bukan duduk diam tanpa buat apa-apa. Semua orang perlu bersuara kepada parti. Kena bercakap, tak betul kena bercakap, kena bagi pandangan.

"Sekarang ni banyak kenyataan (dan) desakan pembangkang terhadap kerajaan. Berapa (ramaikah) pemimpin bahagian keluar bercakap, nak bagi pandangan (dan) teguran. Kita kena berani untuk berubah.

"Kita tak boleh terus duduk diam dan mengatakan ia tiada kena mengena dengan kita, biar orang lain bercakap," katanya yang juga ketua Umno bahagian Cheras dalam wawancara dengan Malaysiakini pada Isnin.

Walaupun optimis dengan sokongan rakyat dan masa depan parti itu, Syed Ali turut menggesa pemimpin Umno supaya menangkis pelbagai tohmahan pembangkang sekalipun BN banyak menabur jasa sejak memerintah negara, demi kestabilan politik negara.

Beliau yang mengetuai bahagian itu sejak 1998 menjawab soalan mengenai perubahan, hala tuju dan masa depan Umno bagi menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.

Oleh itu, bagi membuktikan kata-katanya, Syed Ali - yang menang tanpa bertanding setiap kali pemilihan parti sejak 1998 - menyuarakan hasratnya untuk mengundur diri sebagai ketua bahagian selepas tamat tempoh jawatan tersebut pada 2016 bagi memberi laluan kepada muka baru.

Sehubungan itu, Syed Ali mahu kepimpinan Umno bahagiannya bersedia memikul kesinambungan tanggungjawab dan amanah itu apabila beliau berundur nanti.

Lemahkan parti

"Saya tak mahu duduk selama-lamanya. Saya sudah 16 tahun jadi ketua bahagian," katanya sambil menambah, beliau berharap ada pemimpin baru yang akan menggantinya pada 2016.

"Tetapi sesetengah ketua bahagian mahu memegang jawatan bertahun-tahun lamanya. Dia tak mahu berubah dan tak buat apa-apa. Biarkan macam tu sahaja.

"Ini yang melemahkan parti. Mereka perlu jujur, ikhlas pada diri, sebab tu saya mahu jadi contoh, walaupun saya buat kerja saya," katanya yang juga pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras.

Diminta mengulas tindakan MCA dan Gerakan sejak kebelakangan ini yang dilihat "kritikal" terhadap Umno dalam isu tertentu, Syed Ali berkata, kritikan atas semangat komponen BN dibenarkan dan ia boleh disalurkan melalui mesyuarat di peringat negeri atau pusat.

Beliau yang juga setiausaha BN Wilayah Persekutuan menasihatkan kedua-dua parti itu supaya tidak menunjuk-nunjuk untuk menjadi juara kepada rakyat bahawa mereka boleh kritik macam-macam.

"Tiada masalah mereka nak kritik, mereka boleh kritik tapi ingatlah kita dalam BN. Kita komponen parti jika anda fikir ia tidak betul, jangan bunuh sesama sendiri di hadapan umum," katanya.

Beliau sebaliknya menggesa kedua-dua parti itu kerap turun dan bekerja keras demi mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada BN, khususnya masyarakat Cina di Cheras.

"Kita dah duduk bersama dari zaman Tun Tan Cheng Lock, Melayu perlukan Cina, Cina perlukan Melayu. Kita kena bekerjasama bila kita berpecah kita boleh tengok apa berlaku sekarang.

"Kamu boleh lihat kita mencurigai antara satu sama lain, ini yang saya nampak. Cina, Melayu dan India kena bersatu membina negara ini," katanya.

Ahmad Dhuha Sobri added 2 new photos.
Perancang-perancang utama Zionis Laknatullah sedang menyusun strategi paling BACUL. Tidak akan masuk bersemuka dengan Mujahideen Palestin kerana gentar yang teramat sangat.
Walaupun dalam keadaan persenjataan dan kelengkapan telah bersiap sedia sepenuhnya. Ketenteraan Israel dianggarkan 700000 tetap gerun untuk berhadapan Al-Qassam yang serba kekurangan. Boleh dikatakkan ketenteraan paling ringkas di dunia dalam berhadapan bala Zionis Laknatullah yang serba canggih..
Ya Allah, KAU sempurnakan perancangan HAMAS mempertahankan kedaulatan negara mereka.
KAU hancurkan setiap gerak geri Zionis Laknatullah dan proksinya diseluruh dunia!!!
LikeLike · ·
khabar dari gaza
KABAR GAZA HARI INI :
.
"Mukjizat-Mukjizat ALLAH di Palestina" Rupanya, ada kejadian-kejadian aneh di Palestina, yang menyebabkan perlawanan mereka tidak pernah mengendor.
.
Keanehan itu, diantaranya dituturkan Abu al Barraa, salah seorang pimpinan Hamas. “Wahai saudaraku yang aku cintai,” katanya,
.
“Demi Allah sesungguhnya kami telah menyaksikan pasukan Zionis Israel meninggalkan persenjataan mereka, lari terbirit-birit ketakutan. Banyak dari mereka yang terbunuh dari peluru para mujahidin yang keluar tanpa ditembakkan.”
.
Salah seorang tentara Israel yang lari itu, kepada pers mengaku ketakutan. Mereka menyaksikan postur pasukan yang buas luar biasa bukan dari bangsa manusia.
.
Beberapa sumber Israel mengungkapkan, rasa takut itu menyelimuti setiap pasukan saat hendak memasuki Jenin.
.
Apakah keanehan-keanehan itu pertanda Allah telah menurunkan bala tentaranya, seperti apa yang tercantum pada al-Qur’an Surat At Taubah 26:
.
“Dan Allah menurunkan bala tentara yang kamu tiada melihatnya, dan Allah menimpakan bencana kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah pembalasan kepada orang-orang yang kafir.”
.
Klik Like & Bagikan
Tulis "Subhanallah" di Kolom Komentar
GAZA NEWS TODAY:.
"The miracles of GOD in Palestine" apparently, there are strange happenings in Palestine, which led to their resistance has never been mengendor.
.
Strangeness, including spoken Abu al Barraa, one of the leaders of Hamas. "O my brother that I love," he said,.
"For the sake of Allah, verily, we have witnessed the Zionist Israel troops leave their weapons, run terbirit-birit fear. Many of those who were killed from bullets the Mujahideen who came out without the fired. ".
One of the soldiers of Israel who run it, to the press claiming to fear. They witnessed a wild force posture is remarkable not from the man.
.
Several sources reveal, Israel fears that envelop every time troops entering Jenin.
.
What other unexpected peculiarities was the harbinger of God has sent down his troops, like what is stated in the Quran Surat At Tawba 26:.
"And Allah lowers host you saw it, and there is no God, attributing the disaster to those who disbelieve, and thus the revenge to those who disbelieve.".
Click Like & Share Wrote "Subhan Allah" in the comments field (Translated by Bing)
LikeLike · ·
TERKINI: Seramai 7 org tentera zionis telah dibunuh den seorang telah ditawan. Pasukan marin Briged Al-Qassam juga telah berjaya menyeludup masuk ke dalam kem tentera Zionis dan pihak Zionis melaporkan seorang tenteranya terkorban. Amacam?
Ini telah mencalarkan imej tentera Zionis kerana Pasukan marin Briged Al-Qassam baru sahaja ditubuhkn setahun yang lalu. Briged Al-Qassam juga berjaya meletupkan terowong bawah tanah milik tentera Zionis di Timur Rafah. Pasukan Saraya Al-Qads berkata mereka bertanggungjawab ke atas serangan di lapangan terbang Ben Gurion di Timur Tel-Aviv. Dan yg paling mengagumkan, Israel telah mengistiharkan roket milik Al-Qassam telah jatuh di Tel Aviv yg jaraknya 80km dr Gaza.
Subhanallah. Dan paling memalukan pihak Israel ialah apabila buat Pertama kalinya siren keselamatan berbunyi di Tel-Aviv.
Statistik terkini drpd pihak Kementrian Keselamatan Palestin seramai 15 org telah syahid dan 92 org cedera sejak pertempuran antara kedua belah pihak mlm semalam, 9 Julai.
Untuk pengetahuan semua, pihak Briged Al-Qassam dan Saraya Al-Quds telah berjaya melumpuhkan ekonomi dan pendidikan Israel. Ini kerana kbykn sekolah dan universiti di sana sudah mula ditutup dan tidak terlepas juga dari ditutup ialah Pelabuhan Ashdod. Jalan raya di sekitar Israel juga sudah mula kosong tidak berpenghuni, bandar Tel- Aviv kini seperti bandar 'hantu'. Masing2 mula mencari tempat perlindungan. Allahuakbar.!!
Doa Qunut nazilah





 

Dengan keterbatasan sumber, briged Ezedden Al-Qassam berjaya menggentarkan hati-hati musuh. Semuanya dengan izin Allah.
LikeLike · ·




PAS ajak umat Islam berdoa Qunut Nazilah balas kekejaman Israel

PAS ajak umat Islam berdoa Qunut Nazilah balas kekejaman Israel
PAS juga mencadangkan agar Kuthbah Jumaat pada esok mengecam keras kekejam rejim Israel - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Perak hari ini mengajak rakyat negeri itu agar mendoakan keselamatan umat Islam dan rakyat Palestin yang kini sedang diserang oleh Tentera rejim Israel (IOF) sejak seminggu yang lalu.
“Kami mencadangkan kepada seluruh Masjid dan Surau di bawah bidang kuasa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIAMPk) agar mendoakan buat rakyat Palestin dengan ‘Qunut Nazilah’ agar kekejaman rejim Israel dibalas kembali akhirnya,” menurut satu kenyataan yang dikeluarkan.

PAS juga mencadangkan agar Kuthbah Jumaat pada esok mengecam keras kekejam rejim Israel selain mengadakan Solat Hajat untuk rakyat Palestin.

“Rakyat Perak perlu menyatakan bantahan terhadap pembunuhan kejam ‘berlesen’ oleh rejim Israel dalam tempoh umat Islam sedang menjalani ibadah puasa di bulan Ramadan ini,” kata kenyataan itu lagi.

Sehingga kini dilaporkan lebih 50 orang terbunuh dan beribu rakyat Palestin tercedera akibat serangan yang dilakukan dalam tempoh tersebut.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/pas-ajak-umat-islam-berdoa-qunut-nazilah-balas-kekejaman-israel-39488?cp
"Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Kamu! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka…"
#‎maksud‬ ‪#‎doa‬ ‪#‎Qunut‬ ‪#‎Nazilah‬
Dppk Bagan Datoh changed his profile picture.
18 hrs ·

Serangan Udara Israel Masuk Hari Ke-3, 70 Maut




GAZA: Serangan udara Israel di selatan dan tengah Semenanjung Gaza meragut 20 lagi nyawa pada Khamis termasuk tujuh wanita dan kanak-kanak menjadikan jumlah korban sejak tiga hari lalu kepada 70 orang.



Jurucakap perkhidmatan kecemasan Ashraf al-Qudra memaklumkan bahawa serangan pertama hari ini disasarkan ke atas sebuah kedai kopi di bandar Khan Yunis di mana enam lelaki terbunuh dan sekurang-kurangnya 15 yang lain cedera dalam serangan itu.



Serangan kedua pula dilancarkan keatas kem pelarian Nusseirat di tengah Gaza.



Serangan seterusnya di dua buah rumah di Khan Yunis mengorbankan tujuh orang, yakni tiga wanita dan empat kanak-kanak, katanya.



Berpuluh-puluh serangan kedengaran dan dilihat menghujani wilayah Palestin yang dikepung pada waktu awal Khamis, dalam operasi yang diberi jolokan Operasi Perlindungan Sempadan Israel, kempen ketenteraan yang terbesar terhadap Gaza sejak 2012, yang kini memasuki hari ketiga.



Pada Rabu, 29 penduduk Palestin terbunuh, dan jumlah keseluruhan pada hari Selasa adalah seramai 21 – CNN.
49 mins ·
AL- quran didalam dada mereka....Allahuakbar...