• Nippu menjalankan perniagaan kuih di kaki lima sebuah kedai, di sini. Nippu menjalankan perniagaan kuih di kaki lima sebuah kedai, di sini.
1 / 4
MEREKA berniaga dan menjadi bos di premis sendiri. Tetapi ketika ditanya wartawan, mereka mengaku sebagai pekerja di situ.

Mereka mengaku bekerja dengan majikan orang tempatan sedangkan perniagaan itu dipercayai milik mereka sendiri yang disewa melalui orang tempatan.

Mereka berkeras mengaku ada majikan tetapi apabila ditanya lanjut berhubung majikannya, mereka gagal mengemukakan maklumat yang diminta. Hakikatnya, mereka ini memiliki premis sendiri dibantu beberapa pekerja senegara.

Inilah fenomena yang berlaku di sekitar Klang. Premis-premis perniagaan di sini disyaki wujud kegiatan ‘alibaba’ yang  disyaki didalangi orang tempatan.

Selain berniaga kuih-muih tradisional yang digemari warga India Bangladesh iaitu Bangladesh Jillabi, premis itu turut menawarkan jualan beg, cadar, alat telekomunikasi dan barangan lain. Mereka mengakui majikan menyewa dengan kadar RM6,000 sebulan.

Ketika ditanya adakah pihak berkuasa seperti Majlis Perbandaran Klang (MPK) membuat pemeriksaan di kawasan perniagaan, salah seorang peniaga dikenali sebagai Nippu mengaku pemeriksaan ada dibuat. Dia mengaku perniagaan mereka tidak diganggu kerana mempunyai lesen.

Reaksi yang ditunjukkan Nippu dan beberapa warga asing yang menjalankan perniagaan di situ menunjukkan mereka bebas berniaga di sekitar pusat bandar Klang sejak bertahun lalu.

Persoalannya, adakah benar premis-premis di sini dialibabakan? Sejauh manakah fenomena ini diberi perhatian pihak-pihak berkuasa?

Apa yang merisaukan kini, melihat bandar Klang seperti bukan lagi melihat bandar di negara sendiri. Itu reaksi orang tempatan dan warga Klang kini.

Premis-premis di sini didominasi warga Indonesia, Nepal, Bangladesh dan Myammar. Walaupun mereka ini mengaku hanya bekerja namun masyarakat yakin mereka ini pemilik premis berkenaan yang menggunakan lesen perniagaan orang lain.

Salah siapa?

Kerajaan negeri melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) digesa mengambil tindakan tegas ke atas peniaga warga asing yang semakin bermaharajalela di bandar ini.

Zaharin Janghi, 54, berkata isu perniagaan didominasi warga asing bukan hanya berlaku di pusat bandar Klang malah sudah menular di kawasan  Meru, Sementa, Kampung Delek dan Sungai Udang.

“Golongan mereka ini makin besar. Akhirnya anak tempatan ibarat ‘melukut di tepi gantang’ dan hanya mampu lihat tanah air sendiri dipenuhi warga asing,” katanya.

Pihak PBT digesa tidak tutup mata dalam isu ini kerana ia membabitkan maruah tanah air.

“Perkara ini memang berlaku. Bila warga asing berniaga mereka tutup mata. Bila peniaga tempatan berniaga kecil-kecilan, mereka ambil tindakan.

“Dua-dua tak ada lesen tapi yang kena hanya sebelah pihak. Ini tidak adil,” katanya.

Sementara itu, DK Vicky, 36, pula berpendapat kalangan warga tempatan sendiri membuat silap apabila membenarkan warga asing berniaga menggunakan lesen mereka.

“Sebab nak untung mereka kenakan bayaran tinggi kepada warga asing...kira untung atas angin.

“Macam mana nak bendung kalau warga tempatan sendiri beri peluang,” katanya.

Bagi mengekang kegiatan itu terus berleluasa, Vicky menyarankan pihak berkuasa mengambil tindakan tegas ke atas peniaga warga asing serta orang ketiga yang bertindak mengalibabakan lesen perniagaan.

“Jika perkara ini tidak diberi perhatian tegas, ia akan berleluasa dan Klang akan berubah wajah ibarat negara asing. Buktinya sudah ada depan mata sekarang ini,” katanya.

Rayu maklumat orang ramai

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Klang (MPK), Datuk Mohammad Yacob berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dengan peniaga warga asing termasuk peniaga tempatan yang bertindak mengalibabakan lesen perniagaan.

“Jika benar  memang wujud kegiatan mengalibabakan lesen perniagaan itu, kita akan bertindak tegas dengan menamatkan lesen perniagaan mereka.

“MPK mempunyai garis panduan berhubung perkara ini dan kita tidak sekali-kali membenarkan warga asing menjalankan perniagaan di daerah ini,” katanya.

Beliau berkata, jika wujud aduan berkenaan kegiatan itu, siasatan lanjut akan dijalankan.

“Tiada maaf bagi mereka yang terlibat dan tindakan tegas akan diambil. Saya harap orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung perkara memaklumkan kepada MPK segera,” katanya.









NGO Cina gesa batal larangan puasa

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Beberapa NGO Cina di negara ini menggesa kerajaan negara China membatalkan larangan berpuasa khususnya di Wilayah Xinjiang di negara itu.

Dalam satu kenyataan, kumpulan Malaysians for Beng Hock, Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor dan Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan mengecam larangan tersebut yang disifatkan sebagai mencabul kebebasan umat Islam.

"Ini merupakan penindasan terhadap kumpulan agama minoriti di China dan kita membantah segala penindasan terhadap etnik dan kumpulan minoriti di dunia.

"Demi menjamin kebebasan beragama, kami menggesa kerajaan China menghapuskan printah tersebut dengan segera," kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Kenyataan tersebut dibuat bersama Penyelaras Malaysians for Beng Hock, Ng Yap Hwa, Ketua Pemuda Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor, Robert Lua dan Ketua Pemuda Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan, Koo Kai Soon.

Menurut liputan media antarabangsa, kerajaan China melarang umat Islam etnik Uighur di Xinjiang daripada menunaikan ibadat puasa pada tahun ini.

Larangan tersebut dipercayai dikeluarkan oleh Biro Keselamatan Awam di Beijing.

Didapati beberapa agensi kerajaan China juga melarang kakitangan awam, guru dan pelajar muslim menunaikan puasa pada bulan ramadan.

Misalnya, Jabatan kaji cuaca di Qaraqash di barat Xinjiang menyebut larangan itu adalah 'arahan pihak atasan' dan ia meminta 'semua kakitangan dan bekas kakitangan tidak berpuasa dalam bulan Ramadan'.

Lebih teruk lagi, menurut Kongres Uighur Sedunia, pihak kerajaan China memberi makanan percuma kepada penduduk Xinjiang untuk menggalakkan Muslim tidak berpuasa.

Pihak berkuasa tempatan akan membuat pemeriksaan dari rumah ke rumah untuk memastikan tidak ada yang berpuasa.

Mengulas lanjut, NGO ini berkata, biarpun larangan ini atas alasan untuk meghapuskan pengganas (terrorist) dan pegiat pemisah (separatist) di Xinjiang, namun kaedahnya adalah salah.

"Malangnya penindasan dan penyekatan kebebasan beragama tidak akan mendatangkan harmoni, bahkan mendorong perkembangan kegiatan pemisahan sebagai tindakan reaksi yang menunjukkan ketidakpuasan hati terhadap diskriminasi dan ketidaksamarataan di Xinjiang.

"Kami berasal dari negara bermasyarakat majmuk, memahami kepentingan saling menghormati antara kaum dan agama, ia merupakan pancasila keharmonian masyarakat," katanya. - HARAKAHDAILY 6/7/2014

Warga Pondok Bangkit Nafi Kenyataan Dr.Mashitah Ibrahim


Kota Bharu: Kami warga pondok seluruh negara melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan Pengerusi Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) Datuk Dr Mashitah Ibrahim apabila mengaitkan institusi pondok dengan fahaman ekstremis dan gerakan militan.

Apabila menyebut pelajar pondok ini terlibat dengan militan dan ia melahirkan kumpulan-kumpulan militan, ia sekali gus memberi memberi gambaran buruk terhadap institusi pondok.

Apa yang dituduh oleh Dr Mashitah ini adalah fitnah yang sangat besar, yang beliau sendiri tidak boleh mengemukakan bukti dengan cara yang lengkap.

Kita rasakan ini adalah satu tuduhan yang sangat besar kepada masyarakat pondok dan pelajar-pelajar pondok

Institusi pondok telah melahirkan ulama-ulama yang banyak menyumbang ilmu kepada negara apatah lagi ia merupakan satu-satunya institusi yang menjaga kepentingan agama Islam negara ini.

Kami turut menolak dakwaan mengatakan institusi pondok mempunyai dana yang besar sehingga boleh berdiri sendiri bahkan menyalurkan dana kepada gerakan pemisah seperti di Thailand.

Hakikatnya, kata beliau institusi pondok mempunyai kewangan yang tidak mencukupi dan mustahil boleh menyalurkan kepada pihak lain.

Ini benda yang sangat tidak logik dan tuduhan yang jahat, daripada seorang yang penuh muslihat. Beliau sekadar merapu sahaja.

Beliau hendak mengadakan-adakan perkara yang tidak ada supaya menampakkan dirinya macam menyebelahi kerajaan. Padahal apa yang disebut ini langsung tidak ada asas kebenarannya

Sepatutnya Mashitah patut berfikir bagaimana kerajaan boleh menyumbang kepada institusi pondok yang dimiliki oleh rakyat, bukannya cuba mematikan institusi pondok pada hari ini dengan menarik balik bantuan berkapita seperti mana berlaku ketika gerakan zaman Tun Mahathir dalam menyerang Sekolah Agama Rakyat (SAR) secara besar-besaran.

Terdahulu, Mashitah mencadangkan kerajaan menggubal undang-undang bagi memantau dan menapis kewujudan sekolah pondok yang kononnya ada menyebarkan fahaman ekstremis.

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menegaskan tidak perlu undang-undang baru kerana pihak berkuasa agama negeri mempunyai kuasa untuk memantau perkara itu mengikut peraturan yang sedia ada.

Bahkan tegas Jamil Khir, berdasarkan maklumat di peringkat kementerian tiada mana-mana sekolah pondok yang dikaitkan dengan gerakan ekstremis. -epondok


PEMUDA PAS KEDAH SELAR KENYATAAN DR MASYITAH ISU PONDOK SARANG MILITAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan pemimpin UMNO Dr Masyitah Ibrahim berhubung isu militan.

Beliau dalam Berita Harian 30 Jun 2014 (2 Ramadhan 1435 H) telah mengeluar kenyataan perlunya ada undang-undang untuk mengawal pergerakan pondok yang dikataka berpotensi menghasilkan pengganas militan. Beliau juga menyatakan tidak ada undang-undang tegas termasuk di bawah kerajaan negeri untuk mengawal pergerakan pondok yang banyak diwujudkan tetapi ada kalanya untuk kepentingan pribadi. Kata beliau juga ada pihak yang cuba mendekati warga pondok bagi menarik mereka menganggotai pasukan ‘jihad’ yang dibimbangi boleh mempengaruhi mereka bagi menyertai pergerakan ala militan.

Kenyataan melulu Dr Masyitah ini boleh dianggap sebagai ‘kenyataan cari pasal’ yang bakal memusnahkan usaha kerajaan BN untuk berbaik-baik dengan institusi tua ini selepas institusi ini diburukkan serta dipinggir teruk pada zaman pentadbiran Tun Mahathir dahulu.

Apa yang dituduh oleh Dr Mashitah ini adalah fitnah yang sangat besar, yang beliau sendiri tidak boleh mengemukakan bukti dengan cara yang lengkap.

Mungkinkah kenyataan Dr Mashitah ini sebagai tanda kemarahan beliau terhadap institusi pondok yang pernah menempelak tindakan beliau menyenaraikan 28 pondok di bawah Yayasan beliau itu.

Majlis Guru Pondok yang dianggotai 28 pondok pengajian Islam di Kedah tahun 2010 pernah sebulat suara menolak penyertaan mereka ke dalam Yayasan Pembangunan Pondok 1 Malaysia (YPP1M) yang dilancarkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Dato’ Dr Mashitah Ibrahim ketika itu.

Semua anggotanya tidak pernah memberi sebarang persetujuan berkaitan penyertaan ke dalam YPP1M, dan para guru pondok faham penubuhan badan itu adalah bertujuan politik memandangkan tiada 'track record' baik kerajaan Umno terhadap institusi pondok.

Kerajaan BN yang tunduk taat dengan White House sanggaup bermatian melanggar sesiapa sahaja atas nama militan tetapi dalam masa yang sama senyap dan lembab menghadapi isu pengganas di Sulu, lembab apabila berhadapan dengan kongsi gelab yang seara turun temurun mengganas dalam negara kita.

Dengan berkempen senada dengan White House, kerajaan BN boleh melabel sesiapa sahaja sebagai militan termasuk anak-anak melayu Islam di pondok-pondok.

Pemuda PAS Kedah ingin mengingatkan Dr Masyitah dan pemimpin UMNO yang antikan pondok bahawa institusi pondok telah melahirkan ulama-ulama yang banyak menyumbang ilmu kepada negara apatah lagi ia merupakan satu-satunya institusi yang menjaga kepentingan agama Islam negara ini.

Antaranya termasuk bekas Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Bekas senator itu juga jangan lupa, datuk kepada Tun Abdullah Badawi juga merupakan pejuang institusi pengajian cara pondok malah beliau telah berusaha mengislamkan pentadbiran UMNO sehinggakan beliau menegur UMNO dalam hal menghalalkan judi pada tahun 1950an dahulu. Akhbar Utusan Melayu bertarikh 1951, menyiarkan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Mufti Pulau Pinang, iaitu Tuan Haji Abdullah Fahim bahawa Judi loteri yang digunakan oleh UMNO itu adalah haram. Pada 1951 fatwa loteri haram telah dikeluarkan, tapi pada tahun 1953 loteri tetap dijadikan sumber ekonomi UMNO lagi. Tokoh ulama berprinsip ini telah mengasaskan pondok di Pulau Pinang dan kekal sehingga kini?

Pemuda PAS Kedah juga menyokong kenyataan Ustaz Ahmad Yahya yang juga Pengerusi Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (Hesa) iaitu penyebaran fahaman ekstremis adalah satu isu berbeza yang tiada kaitan dengan fahaman sekolah pondok, dan ia perlu ditangani pihak berkuasa secara telus serta yakin mereka berkeupayaan memantau isu berkenaan.

Pemuda PAS Kedah bersepakat untuk mengambil saranan Timbalan Mufti Kedah, Syeikh Marwazi Dziyauddin iaitu tiada istilah militan atau pengganas ke atas orang Islam yang mempertahankan saudara Islamnya. Pandangan Dr Masyitah mengenai jihad perlu diperbetulkan selain menilai sekolah pondok secara fakta.

Ustaz Ahmad Tarmzi Bin Sulaiman
Ketua Penerangan DPPN Kedah

Setelah 27 tahun, Harakah dibenci tetapi dirindui

ABD SHUKUR HARUN | .
AKHBAR Harakah kini sudah berumur 27 tahun. Ia diterbitkan pada 27 Mac 1987. Sudah melangkaui alam remaja. Selama itu ia telah berkhidmat memberikan maklumat dari pebagai sudut kepada pembacanya.
Darinya kita mengetahui pergolakan poitik dalam dan luar negeri. Demikian juga bidang-bidang yang lain, terutama perkembangan Islam dalam dan luar negeri.
Dengan membacanya juga kita mengetahui dasar parti, pemikiran pemimpin, kegiatan PAS di sana sini dan pendapat umum. Hampir semuanya tersaji di dalam PAS. Maka itu, sewajarnyalah ahli PAS membaca Harakah.
Perlu diingat bahawa Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat telah menjadikan Harakah bacaan pentingnya setiap keluaran. Dari itu perlulah ahli PAS mencontohinya.
Harakah jadi perhatian oleh kawan dan lawan untuk mengetahui pandangan PAS dan perkembangan politik tanah air dari perspektif PAS. Harakah juga berisi rencana dan tazkirah dari ulama dan para pemimpin PAS kerana ia adalah mutiara yang berharga.
Harakah memang sangat luar biasa. Walaupun pemimpin dan pendukung parti lawan ‘membenci’ Harakah atas sebab yang diketahui, tetapi dalam masa yang sama mereka mencari-cari Harakah untuk mengetahui isi dan maklumat darinya.
Maka jadilah Harakah akhbar yang dibenci, tetapi dirindui, mengingatkan saya akan sebuah lagu nyanyian Broery Marantika,‘Benci Tapi Rindu’.
Mereka benci dengan Harakah kerana mengkritik parti yang memerintah, tetapi dalam masa yang sama mereka juga mencari-cari Harakah, ingin tahu akan isi kritikan Harakah.
Dengan itu walaupun ada orang suka dan ada pula orang yang bencikan Harakah, namun kehadirannya tidak kurang pentingnya kerana telahmemberi makna tertentu dalam sejarah negara, bahkan ia memberi sumbangan penting kepada kehidupan demokrasi di Malaysia.
Bahkan Harakah itu sendiri sebagai sebuah entiti adalah sebahagian sejarah dalam dunia pesuratkhabaran di negara ini.
Akhbar PAS ini bukan saja berisikan laporan dan ulasan politik dalam dan luar negara, tetapi berisikan tazkirah dari Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Datuk Seri Abd Hadi Awang dan para ulama yang memberikan pandangan dalam Harakah. Iaitu pandangan yang berasaskan ilmu.
Juga rencana politik, ekonomi, perundangan dan pendidikan serta kemasyarakatan. Pemimpin PAS yang sering muncul memberikan pandangan mereka di dalam Harakah antaranya Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Dzulkefli Ahmad, Dr. Mujahid Yusuf Rawa, Hanipa Maidin, Khalid Samad, Dr. Mariah Mahmud dan ramai lagi.
Mereka mempunyai peminat yang ramai, bahkan sangat dihormati di kalangan dunia intelektual tanah air .Mereka mengupas pelbagai persoalan dengan hujah ilmu, bukan emosi dan bukan berdasarkan prejudis politik tetapi berbicara dengan fakta.
Umpamanya mereka mengupas isu cukai barangan dan perkhidmatan (GST), isu Hudud, isu kalimah Allah dan isu-isu agama yang lain. Di samping itu juga isu toleransi kaum dan agama, isu rasuah dan pembaziran dan pelbagai isu yang lain.
Mereka mengupas dengan hujah rasional dan fakta, berdasarkan hujah Al-Quran, Hadis, Sunnah dan Ijmak Ulama dan pandangan kontemporeri yang tidak bertentangan dengan syarak.
Semuanya inilah yang tersaji di dalam Harakah. Justeru selain dari rencana bermutu, Harakah juga memuatkan berita dan gambar pebagai kegiatan ahli PAS seluruh tanah air.
Selama 27 tahun Harakah mendambakan dirinya kepada parti dan ahli parti, tentu saja kedudukannya dalam perkembangan gerakan Islam di Malaysia sangat penting. Orang mengenal PAS akan juga mengenal Harakah, demikian juga orang mengenal Harakah akan mengenal PAS. Ia adalah sinonim.
Dalam mengharungi usia 27 tahun itu, Harakah telah berdepan dengan pelbagai cabaran, khususnya dari pihak pemerintah sendiri. Pelbagai sekatan, ancaman ditarik balik permit, rampasan jualan Harakah, ugutan demi ugutan dan pelbagai lagi.
Namun, dengan penuh tabah dan bertawakal kepada Allah, maka petugas Harakah - dari Ketua Editornya, hingga staf editorialnya, pengurusan dan pengedarnya tetus mampu mengatasi cabaran ini. Hingga kini Harakah terus beredar.
Walaupun memang ada pelbagai kritikan kepada Harakah, malah dari pendukung PAS sendiri, tetapi ini tidak mengurangkan pentingnya ahli PAS membeli dan membacanya kerana dengan membeli dan membaca Harakah, anda menyumbang kepada ekonomi parti.
Dalam hubungan ini, dengan membaca Harakah, tentu sekali kita dapat sumber maklumat terkini dan sahih dari lidah rasmi parti sendiri. Tidak bergantung kepada sumber luar parti yang belum tentu kesahihannya.
Adalah berbeza antara orang yang membaca dengan yang tidak membaca dan tentulah berbeza juga antara mereka yang berimu dengan yang tidak berilmu.
________________________
Abd Shukur Harun ialah seorang wartawan veteran dan bekas Pengarang Harakah.



Usul Khalid Dipecat Sudah Diputus 15 Januari Lalu – Abdullah Sani
Posted on Monday, July 07 @ 09:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid mendedahkan bahawa usul pemecatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor sudah diputus dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi PKR sejak 15 Januari lagi.
“Pada 15 Januari lalu dah bermula satu usul untuk Khalid dipecat, ditukar ganti.


“Semua ahli Majlis Tertinggi PKR hadir iaitu Ketua Umum, Presiden, Timbalan Presiden, saya, Shuhaimi Shafiei, Shamsul Iskandar, Rafizi Ramli, Amiruddin Shaari, Xavier Jayakumar dan ramai lagi.
“Khusus untuk isu Khalid. Sebulat suara tanpa bantahan dari Majlis Kepimpinan Tertinggi. Namun Khalid tidak hadirkan diri, mesyuarat parti mana beliau datang,” katanya ketika dihubungi Antarapos, semalam sebagai mengulas penafian Khalid wujud usaha menggugurkannya dari jawatan Menteri Besar dan perbincangan seumpama itu.
Pada Jumaat lalu, akhbar The New Straits Times melaporkan kenyataan Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei yang mendakwa keputusan Khalid digugurkan sebagai Menteri Besar telah diputuskan pada mesyuarat majlis tertinggi parti itu pada 15 Jan sebagai sebahagian daripada perjanjian untuk pilihan raya Kajang pada bulan Mac.
Lantaran itu, Abdullah Sani berkata sudah tiba masanya untuk Khalid sedar diri dan tidak lagi dibuai khayalan kononnya masih mendapat sokongan dari rakyat.
“Beliau kata parti tidak kekal, yang kekal adalah kerajaan. Itu nampak orang tak cerdik politik. Tanpa parti mana datangnya kerajaan? Tanpa kerajaan mana datangnya parti?
“Apabila rakyat mengharap parti itu memerintah dan menjadi kerajaan, rakyat memilih seseorang itu berdasarkan parti yang diwakilinya. Tanpa parti siapa kamu? Jangan sombong dengan parti, jangan kata jangan letak jawatan. Letak jawatan memang hak kamu (Khalid), tapi pemecatan adalah hak parti dan komponen,” tegasnya.
Abdullah Sani juga membidas pendapat sesetengah pihak bahawa Khalid ‘selesa’ sebagai Menteri Besar atas sokongan pihak istana.
“Saya tidak setuju, sedangkan sebagaimana saya tahu istana akan menerima apa sahaja cadangan yang dibuat untuk kebaikan kerajaan. Istana memahami, apabila pihak istana dicadangkan untuk ditukar, mereka akan tukar. Tidak timbul masalah setuju atau tidak,” katanya lagi.

Monday, 7 July 2014

SAMPAI BEGINI SEKALI ADA JUAK-JUAK SANGGUP LAKUKAN UNTUK DESAK TSKI TURUN DARI JAWATAN MENTERI BESAR SELANGOR.



Tengah malam tadi, Omak Kau ada menerima satu pesanan whatsapp yang berbunyi Tan Sri Khalid Ibrahim akan menghadap Sultan Selangor hari ini untuk menyerahkan surat peletakan jawatannya sebagai menteri besar Selangor.

Ketika ditanya dari mana maklumat ini datang, ia berkata sumber dalaman parti.

Tidak lama selepas itu, Omak Kau menerima lagi satu pesanan whatsaap menyatakan bahawa Pejabat Menteri Besar Selangor membuat penafian.

Omak Kau melihat orang yang menyebarkan maklumat ini sengaja berbuat demikian, seolah-olah memberi isyarat kononnya PAS telah mencapai kata sepakat bersetuju dengan penukaran TSKI sebagai Dato' Menteri Besar Selangor.

Penyebar maklumat palsu ini sedar PAS telah mengadakan mesyuarat  semalam (seperti yang dilaporkan media) dan dilihat seolah-olah dia mengambil kesempatan itu untuk menguatkan persepsi PAS juga bersetuju menukarkan TSKI  untuk menguatkan tekanan pada TSKI, meskipun dia tahu PAS tidak mengumumkan apa-apa selepas mesyuarat semalam.

Sebelum ini, Ketua AMK Shamsul Iskandar membuat dakwaan dengan menyatakan Pakatan Rakyat mencapai konsensus untuk menukar TSKI.

Ini diikuti dengan satu laporan Free Malaysia Today yang mempergunakan peristiwa Datuk Seri Anwar Ibrahim ziarah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di IJN baru-baru ini untuk mengesahkan TSKI akan ditukarkan selepas Aidilfitri.

Taktik ini walaupun lapuk, tapi ada sedikit keberkesanannya kerana ada jua rakyat Malaysia sememangnya amat  sukakan khabar angin dan spekulasi. Di Malaysia, perkara palsu digembar gemburkan secara diulang-ulang mampu mempengaruhi ianya berita sahih

Dan taktik ini kebelakangan ini dilihat sedang cuba digunakan di dalam spekulasi hangat mengenai kedudukan TSKI sebagai MB Selangor ini.

Mereka yang sedang mendesak TSKI  untuk meletakkan jawatan kini, meletakkan TSKI untuk diadili media terutamanya media laman sosial.

Persepsi negatif terhadap TSKI dikuatkan hari ke hari melalui media. Dan di kebanyakan ruangan komen media alternatif, TSKI cuba disabit kesalahan.

Hebat taktik mereka ini. Bukan mereka mahu gunakan media, tetapi TSKI yang disangkakan tidak pandai berpolitik itu rupa-rupanya mempunyai ilmu politik jauh lebih lebih hebat dan dahsyat daripada mereka. Suatu yang tidak pernah terfikir oleh mereka sebelum ini.

Mana tidak hebatnya TSKI ini, pencak silat dan sepak terajang anti padanya berjaya ditepis berkali-kali.

Langkah Kajang untuk menukarnya bertukar menjadi lawak politik.

Kekalahan di pemilihan PKR gagal mengugat TSKI kerana sememangnya tewas pada pemilihan yang sebegitu bermasalah dan kontroversi tidak menjejaskan sesiapa. Rakyat Selangor masih menyukainya. Sokongan istana pada beliau dilihat masih tidak pudar.

Situasi di Selangor kini dianggap semakin meruncing dan genting, sehingga timbul cerita radio karat kemungkinan TSKI menekan butang reset sebelum pergi bersara.

Butang reset yang dimaksudkan ialah membubarkan DUN Selangor dan mengadakan pilihan raya negeri semula.

Jika ini berlaku, keadaan itu sangat tidak memihak kepada Pakatan Rakyat kerana mereka sudah pasti akan kehilangan beberapa kerusi kepada UMNO/BN hatta boleh membawa kehilangan negeri.

Di PRU13 yang lalu, perlu akui bahawa majoriti rakyat Selangor yang memberikan undi kepada Pakatan Rakyat atas kemahuan dan keinginan untuk TSKI terus menjadi MB mereka. Hal ini jangan sesekali disangkal dan dinafikan.

Sekiranya TSKI memilih untuk membubarkan DUN Selangor sebagai jalan keluar, mereka akan memilih siapa? Jika UMNO/BN mempunyai calon yang baik, kedudukan Pakatan Rakyat akan pasti tergugat terancam.

Risiko menukar TSKI ini amat tinggi. Tetapi jika Pakatan Rakyat benar-benar merasakan ia satu tindakan yang perlu, maka PAS, PKR dan DAP kena bersama menghadapi risikonya. Jika tidak, kemungkinan itulah titik nokhtah.

Seperti pernah beberapa kali Omak Kau memberi ingatan bahawa menukar MB Selangor bukannya kerja mudah seperti menukar baju . Silap tukar kerajaan negeri boleh bertukar. Jangan nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.

Omak Kau cukup yakin akan ilmu dan pengalaman politik yang dimiliki oleh para pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat terutamanya DSAI, TGHA dan Lim Kit Siang untuk merungkai ribut dalam cawan yang sedang melanda politik negeri Selangor agar tidak bertukar menjadi puting beliung sehingga meranapkan impian tawan Putrajaya.

PAS pertikai pembatalan status rizab Melayu Perak


PAS Perak hari ini mempertikaikan pembatalan berterusan tanah rizab Melayu di Lumut yang menurutnya menyebabkan kawasan itu hilang identiti sebagai kawasan pelancongan.

Ketua Pemudanya Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob (bawah) berkata, pembatalan status itu di Teluk Senangin dan Teluk Rabiah menyebabkan kawasan hutan tergadai dan pembangunan tidak seimbang.

"Kami amat meragui kekerapan pembatalan status rizab tanah Melayu yang dilakukan oleh kerajaan negeri atas alasan pembangunan atau pelancongan atau yang terkini atas sebab perindustrian.

"Bagi kami akan terhakisnya entiti daerah Manjung sebagai salah satu kawasan alam sekitar yang cantik yang menarik ramai pelancong untuk hadir," katanya.

Beliau membangkitkan perkara itu setelah kira-kira setahun tanah Teluk Senangin seluas 14.67 hektar di mukim Lumut Manjung diwartakan pembatalan status rizab Melayu pada Mac tahun lalu.

Beliau juga membangkitkan dua kes pembatalan tanah rizab Melayu di kawasan sekitar itu pada April 2004 (89.83 hektar) dan Teluk Rabiah (163 hektar) untuk pembangunan komersial pada Julai 1989.

Dalam kenyataannya hari ini, Raja Ahmad mendesak penjelasan daripada kerajaan negeri atas keperluan pembatalan status itu.

Dewan itu juga berkata akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir untuk mendapatkan penjelasan dan melahirkan kebimbangan mereka dengan situasi semasa itu.