Rabu, 23 Julai 2014

ISLAM IKUT KITA ATAU KITA KENA IKUT ISLAM....YANG HARAM TU JELAS




Nasihat MAS Mansuh Hidangan Arak dan Menilai Pakaian Pramugari


ALOR SETAR – Syarikat penerbangan negara, Penerbangan Malaysia (MAS) disaran memansuhkan hidangan arak dalam pesawat serta menilai semula pakaian pramugari yang dikatakan terkeluar dari landasan syarak.
Ketua Penerangan Pemuda Pas Kedah, Ahmad Tarmizi Sulaiman berkata, perkara itu wajar diberi perhatian oleh pengurusan tertingginya dengan melihat kepada aspek peringatan ALLAH SWT ekoran nahas membabitkan dua pesawat MH370 pada Mac lalu dan terkini MH17.
Beliau berkata, tragedi dan musibah yang berlaku adalah ketentuan ALLAH SWT namun kerajaan atau MAS perlu menilai kepada aspek keagamaan, kemungkinan ada unsur peringatan-Nya berhubung apa yang berlaku dalam pesawat.
“Sebagai syarikat penerbangan sebuah negara Islam, saya kesal kerana hidangan arak tidak pernah cuba dimansuhkan termasuk aspek Islamik seperti aurat pekerja wanita serta pakaian yang disifatkan tidak mengikut landasan syarak.
“Apabila kita menaiki pesawat MAS, penumpang tidak merasai seperti pesawat itu dikendalikan sebuah negara yang saban tahun menganjurkan musabaqah al-Quran malah menjadi johan saban tahun dalam taranum.
Perkara ini amat mengecewakan kerana ayat-ayat al-Quran yang dialunkan mengandungi banyak hukum berkenaan arak dan aurat serta tanda-tanda kemurkaan ALLAH SWT,” katanya.
Ahmad Tarmizi turut memetik Firman ALLAH: “Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu” (QS Al-Baqarah 208)
“Mengabaikan perintah mengharamkan arak serta perintah menutup aurat ertinya menolak sebahagian isi kandungan kitab al- Quran. Firman ALLAH, “Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dari padamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada seksa yang sangat berat. ALLAH tidak lengah dari apa yang kamu lakukan (QS Al-Baqarah 85),” katanya.
Ia menyokong kenyataan bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin yang menegur kerajaan secara terbuka selepas insiden MH370 berhubung jualan arak dalam pesawat MAS.
“Teguran ini adalah daripada suara rakyat yang cintakan Islam. Mac lalu kita dikejutkan dengan tragedi kehilangan pesawat MH370, kini pesawat MH17 pula dilaporkan terkena tembakan ‘syubhah’ sama ada Rusia mahupun Ukraine,” katanya.
Beliau juga tidak berhasrat mempersenda insiden itu namun aspek keagamaan perlu diberi penelitian.
“Kami berasa sedih dan simpati kepada keluarga mangsa. Sudah tiba masanya kerajaan dan MAS melihat yang menimpa mutakhir ini dari sudut paling asas iaitu unsur ketuhanan dan kehambaan,” katanya. – Sinar Harian Online


4:58PM - 23 Jul 2014

Bas rentung, 39 penumpang terselamat


Seramai 39 penumpang dan dua pemandu nyaris maut selepas sebuah bas ekspres yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Kota Bharu, Kelantan rentung dalam kebakaran tengah hari ini.
  
Ketua Polis Daerah Lipis Supt Abdul Razak Hassan berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 1 tengah hari di Km32, Jalan Lipis-Merapoh dekat Kuala Lipis.
  
"Sebaik menyedari bahagian enjin bas berasap dan terbakar pemandu bas terbabit sempat memberhentikan kenderaan di tepi jalan sebelum segera mengarahkan kesemua penumpang agar turun daripada kenderaan berkenaan.
  
"Hasil tindakan pantas itu kesemua 39 penumpang dan dua pemandu bas dua tingkat terbabit sempat menyelamatkan diri dan tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya kepada Bernama di Kuantan hari ini.
  
Beliau berkata, siasatan awal mendapati kebakaran itu berpunca daripada kerosakan pada bahagian enjin bas, bagaimanapun siasatan terperinci sedang dilakukan.

- Bernama
 

Rabu, 23 Julai 2014


Warga Zionis Lari Ke Luar Negeri, Israel Jadi Kota Hantu

yahudi
Nazaret – Infopalestina: Ketakutan tampak di wajah-wajah penduduk Zionis. Mereka sangat khawatir dengan roket-roket Palestina yang tiap detik bisa saja menghantam mereka. Sejumlah kota berubah menjadi kota hantu, akibat penduduknya lari tunggang langgang ke luar negeri. Bandara penuh sesak dengan calon penumpang. Mereka terpaksa lari ke luar negeri akibat kondisi keamanan dalam negeri tidak terjamin.
Laporan dari koran-koran Zionis seperti koran Teluk Online menyebutkan, wajah-wajah tegang mewarnai setiap penduduk Zionis, setiap hari mereka ketakutan, menyusul kemampuan perlawanan dalam menciptakan perlawanan yang menjadikan seluruh wilayah Israel dalam jangkauan roketnya.
Amerika sendiri sebagai induk semangnya merasakan hal yang sama. Mereka terpaksa mengeluarkan warning travel ke Israel menyusul eskalasi keamanan yang tidak menentu.
Kota Hantu
Laporan menyebutkan, perang kali ini beda dengan sebelumnya. Perang sebelumnya, tentara Zionis tampak mengangkangi Jalur Gaza. Paling banter roket perlawanan sampai Sederot, jarak terjauh yang dapat dijangkau roket perlawanan. Akibatnya penduduk Sederot diungsikan ke wilayah aman oleh pemerintahnya. Tapi sekarang, semua kota Israel seperti Al-Quds, Tel Aviv, Haifa dan beberapa kota penting lainya kejangkau roket, akibatnya sejumlah kota dan wilayah Israel menjadi kota mati. Roket perlawanan kini telah menjangkau 160 kilometer dari Gaza.
Perkembangan Perlawanan dan Gagalnya Iron Dome
Roket-roket perlawanan khususnya roket Al-Qossam berkembang pesat. Akibatnya tak ada pilihan bagi rakyat Zionis kecuali melarikan diri. Mereka kembali ke negara asal kelahiranya.

Pada saat yang sama, sistem pertahanan udara Israel gagal melindungi rakyatnya. Sejumlah kota jadi sasaran empuk roket perlawanan. Sebagian rakyat Israel merasa, Iron Dome telah gagal total memberikan perlindungan kepada mereka. dari enam roket hanya dua yang berhasil ditangkis Iron Dome sementara empat roketnya lagi molos menganai bangunan atau warga. Akibatnya sejumlah orang tewas dan lainya luka-luka.
Korban Zionis
Laporan menyebutkan, 27 tentara berikut komandanya telah tewas oleh gempuran perlawanan. Sementara lebih dari 115 orang luka-luka termasuk tentara dan perwiranya. Jumlah ini akan terus meningkat, mengingat laporan dari Al-Qossam menyebutkan, lebih dari 70 tentara tewas dalam operasi serangan yang dilancarkan perlawanan. Inilah yang menyebabkan, penduduk Zionis bertambah banyak yang lari ke luar negeri. Mereka menganggap tentaranya sudah tak bisa lagi diandalkan untuk melindungi mereka dari serangan perlawanan Palestina. (asy)

Rabu, 23 Julai 2014


Isu MB Selangor: Anwar ikut perlembagaan negeri- Aziz Bari

interview aziz bari isu perlembagaan perakpix : fahmirep : tiada wartawanKUALA LUMPUR 23 JULAI:  Keputusan KEADILAN berhubung isu jawatan Menteri Besar Selangor adalah mengikut Undang-undang Tubuh Negeri, kata Pakar Perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari.
“Apa yang KEADILAN buat betul, yakni putuskan siapa yang parti mahu jadi MB dan kemudian bentang dalam pimpinan Pakatan Rakyat
“Ini memberi signal kepada istana yang akan membuat lantikan- siapa yang mempunyai sokongan majoriti dalam dewan sebagaimana yang disyaratkan oleh UUT negeri,” ujar Aziz.
Beliau mengulas dakwaan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak memahami perlembagaan negeri berhubung isu berkenaan.
Dalam kenyataannya, Noh mendakwa ketua pembangkang itu menunjukkan seolah-olah beliau mempunyai kuasa penuh dalam menentukan kedudukan menteri besar.
“Dia (Noh) yang tak faham. Calon MB mestilah seorang ahli dewan undangan negeri yang mempunyai sokongan majoriti dalam dewan,” kata Aziz kepada Keadilan Daily.
Sebaliknya, katanya,  situasi itu tidak sama seperti berlaku di Terengganu baru-baru ini, apabila Menteri Besarnya, Datuk Seri Ahmad Said dipaksa meletak jawatan dan beberapa Adun mengiisytihar keluar Umno.
“Dalam kekecohan itu Umno-BN kehilangan majoriti. Mengikut perlembagaan, kerajaan pimpinan Umno-BN itu patut letak jawatan kerana ketika itu Pakatan mempunyai majoriti. Tapi sayangnya ia tidak berlaku,” katanya.
Menurut Aziz, keadaan sama berlaku di Selangor pada 1997, apabila Menteri besar waktu itu, Tan Sri Muhammad Taib terpaksa meletakkan jawatan kerana ditahan di Australia.
Penggantinya, Datuk Abu Hasan Omar ketika itu masih menjadi menteri kabinet dan perletakan jawatan tersebut mengambil masa yang lama.

“Tindakan Umno itu menyebabkan Selangor tidak mempunyai kerajaan untuk beberapa bulan. Ini kerana bila Mat Taib letak jawatan MB, semua EXCO beliau gugur sama.
“Sebab itu Noh Omar yang patut sedar diri; bukan menuduh yang bukan-bukan. Apa yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim mengikut amalan dan batasan yang ditetapkan oleh UUT negeri,” kata Aziz.
Kelmarin, Anwar mengumumkan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.
Manakala difahamkan, mesyuarat majlis presiden Pakatan difahamkan akan memberikan konsensus kepada Wan Azizah hari ini.

Gambar Yang Mengejutkan Dari Seorang Sultan

Gambar yang sangat mengejutkan! Jikalau anda tahu, siapakah gerangan dalam gambar ni? Tidak syak lagi, itulah Sultan Kelantan..

Semoga Allah mengurniakan kesihatan dan keselamatan kepada Tuanku.. Selamba je Tuanku, tanpa bodyguard hanya dikelilingi oleh ahli jemaah masjid dan makan menggunakan tangan, sehingga jemaah masjid disebelah asyik melihat kehairanan.


Jom Kenali Sultan Kelantan....!

Pepatah menyebut 'Raja yg adil/baik raja disayangi rakyat, raja yg zalim lagi keji raja dibenci.' Peribahasa ni aku dah ubah.

Hari ni aku bercerita tentang sultan, sultan yg menjadi kesayangan rakyat....siapa lagi kalau bukan putera sultan kelantan yg sudah dinobat menjadi sultan Kelantan tidak lama dulu. Sebelum ni mana pernah aku kisah pun pasal sultan. "Hadoo aku kesahh?" Ahh..ganaznyer ayat aku.(Encemnyerrr masa muda tuanku Faris ni).



Kenapa kelantan ek? Aku kan org pahang. Citerla sultan phg ke, yg Dipertua Neg.Sembilan ke? At least atuk sebelah abah aku asal Negeri Sembilan? Tidak. Tidak. Aku takkan bercerita tentang sultan negeri lain, hatta negeri Pahang yg kecoh dgn kontroversi Lynas yg tidak mendapat pembelaan itu.

Jauh sekali nak cerita pasal sultan negeri Johor, Selangor atau mcm² negeri lain lagi. Hanya Sultan Muhammad v Kelantan yg bertahta dihati....... iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra yg ingin aku perkatakan. Kenapa? Sebab dia disayangi dan disukai ramai org bukan hanya dari kelantan malah rakyat dari negeri lain termasuk aku.



...........Banyak yg aku baca tentang Tuanku Muhammad Faris Petra ni...selain rajin imamkan solat...baginda jugak rajin melawat rakyat²nya.....sempoi dan penuh sederhana. Tak menyombong diri mahupun berlagak. Wajahnya saja dah terpamer jiwa kerendahan budi, Insyaallah.

Setakat ni kita tak mendengar cerita² negatif tentang baginda, dan sememangnya kita tak mahu mendengarnya. Apa yg boleh aku katakan, alhamdulillah dikurniakan sultan yg begini. Tuanku Muhammad Faris Petra satu dalam seribu sultan.............!


.

Beruntungnya kelantan memiliki Ulama² yg disegani seperti Tuan Guru Nik Aziz dan ramai lagi ulama dan guru² agama, begitu juga Sultan yg baru ini...penuh budi-pekerti merendah diri. Semoga Allah melimpahkan rahmat kasih-syg kpd para ulama dan sultan seperti baginda walau dimana jua berada.



Sedikit Info mengenai baginda: Lahir pada 6 October 1969.....wah 6 Oct. sama dgn kakak aku. Hensem plak tu. Mudah membahasakan diri SAYA atau KITA, adalah putera sulung. Pernah mendirikan rumahtangga tetapi jodoh tidak panjang, baginda tidak dikurniakan cahaya mata ketika bersama isteri.


(Gambar ketika muda yg pertama tu) adalah ketika ditabalkan sebagai Tengku Mahkota Kelantan pada Oktober 1985. Baginda menjawat jawatan itu sehingga 13 September 2010 sebelum Dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke- 29. Mulai 13 Disember 2011, baginda telah dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong untuk satu penggal (5 Tahun).

Baginda dikenali sebagai seorang Raja Melayu yang warakmesra rakyat danmengutamakan Agama Islam dalam setiap hal. - Ayat perenggan ni aku petik darihttp://perakan.org.my/v2/?p=2001.















Setakat tu dlu info mengenai baginda, kalau ada aku tambah lagi. Bukan dah takder, tapi penat so, nk berehat seketika bersama kit kat.Oh yer, baginda jugak suka pakai jubah. Yerlah...raja² ,anak raja, dan org² kebanyakkan cam kita mana suka selalu berjubah² ni. Aku tau ni pun melalui apa yg ditulis oleh media dan gambar² sebagai bukti.

Thanks to all bloggers, wikipedia, media, yg kluarkan gambar tentang sultan yg aku ambil nie.....ramai, nak tulis pun tak larat (ayat cover - malas). Bagus kan.......

Gambar baru. Sultan Kelantan makan bersama rakyat ketika di masjid

KREDIT./News Media Hunterz

Tiada ulasan: