Khamis, 31 Mei 2012

DAH MACAM TERDESAK...DULU BOLEH...LAH TAK BOLEH...BUATLAH APA2 HELAH DAN SEKATAN...JIKA DAH SAMPAI MASANYA...TAKDIR TELAH DITENTUKAN DAHULU LAGI...MAKA TAK DE GEDERAT KITA MELAWAN KUASA ALLAH SWT...MALANG LAGI KITA DERHAKA DAN KITA LAWAN KEHENDAK ALLAH...LEBIH2 MENOLAK HUKUM2 ALLAH

Larang kempen guna kartun melucukan - Zunar

Harakahdaily, 31 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Kumpulan Kartunis Independen (KKI) menyifatkan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melarang penggunaan kartun dalam kempen Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 sebagai 'melucukan'.

Ketuanya Zulkiflee SM Anwar Ulhaque atau lebih dikenali sebagai Zunar berkata, yang patut diberi perhatian oleh SPR bukan medium, tetapi kandungan atau mesej yang digunakan oleh parti-parti politik dan penyokong yang berkempen.

Mesej yang tidak bertanggungjawab serta bersifat serangan peribadi dalam apa jua medium ujarnya perlu diambil tindakan.

"Kartun adalah salah satu medium bagi parti-parti politik untuk menyampaikan mesej dalam Pilihanraya dan ia adalah medium yang halal dipraktiskan secara undang-undang di Malaysia dan kerana itu SPR tak berhak melarangnya.

"Mengharamkan penggunaan kartun ketika kempen pilihanraya adalah satu peraturan yang bukan saja salah di sisi undang-undang, tetapi paling melucukan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi SPR, Wan Ahmad Wan Omar seperti dilaporkan media yang menyatakan bahawa badan itu melarang penggunaan kartun dalam kempen Pilihanraya Umum (PRU) ke 13.

Menurut Zunar, SPR seharusnya menggunakan tenaga dan usaha untuk memenuhi lapan tuntutan Bersih daripada berbicara soal kartun dan karikatur.

Beliau memberitahu, biarpun berdepan larangan itu, KKI yang diketuainya akan terlibat aktif sebelum dan ketika kempen PRU akan datang.

"Kami akan membuka bilik gerakan kartunis sendiri dan akan bergerak secara berkumpulan dengan menggunakan van dan berkempen ketika kempen PRU.

"Fokus kami ialah mendedahkan penyelewengan dan korupsi oleh pemerintah sekarang. Ini termasuk isu Skandal Scrpene, NFC, isteri Perdana Menteri, dan lain-lain," katanya.

Dewan Ulamak PAS anjur Ijtimak Watani

Salmiyah Harun, 31 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Lajnah Ulamak Pelapis Dewan Ulamak PAS Pusat akan menganjurkan Ijtimak Watani Ulamak Pelapis PAS Pusat sempena Himpunan Hijau PAS di Kedah, esok 1 Jun 2012.

Program Ijtimak Watani Ulamak Pelapis tersebut akan bermula pada jam 3 petang bertempat di Kompleks PAS Kedah, Bt. 9, Simpang 4 , Alor Setar, Kedah.

Diantara pengisian Ijtimak Watani tersebut ialah ucapan daripada Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Tuan Guru Datuk Harun Taib, Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Zawawi Salleh, Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali dan Pengerusi Lajnah Ulamak Pelapis dan Keahlian Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Khirul Mutanazzar.

Menurut Pengarah Ijtimak Watani Ulamak Pelapis PAS Pusat, Ustaz Harme, ini adalah program terbesar yang menghimpunkan para ulamak pelapis yang menjadi tonggak utama Dewan Ulamak PAS menjelang pilihan raya umum ke-13 yang bakal diumumkan pada bila-bila masa sahaja.

Jesteru itu, beliau menyeru agar seluruh ulamak pelapis dari segenap penjuru bumi Malaysia agar dapat meluangkan masa untuk sama-sama mendengar taujihat daripada pihak kepimpinan Dewan Ulamak PAS Pusat sebagai bekalan persiapan Ulamak Pelapis untuk merungkai rantaian kezaliman di Malaysia dalam PRU ke 13 nanti.

SKM bersalah biarkan Isa jadi ahli KPF - Mazlan

Hazayani Zakaria, 31 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) berpendirian Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bersalah kerana membiarkan Koperasì Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) menerima keahlian Tan Sri Isa Samad.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, SKM harus bertanggungjawab dalam perkara ini sehingga Isa boleh dilantik sebagai pengerusi KPF.

Beliau yakin SKM menerima tekanan politik daripada 'orang-orang' Isa yang memaksa badan itu membiarkan KPF membuat keputusan tersebut walaupun tahu ia bercanggah dengan undang-undang kecil KPF.

"Saya tetap menyalahkan SKM dalam kes keahlian Isa ini kerana melihat kronologi, penjelasan SKM dalam pertemuan kedua dengan Anak, SKM mengakui Isa belum disahkan sebagai pengerusi KPF.

"Tapi bila Anak minta SKM tubuhkan tribunal untuk siasat kes ini, sampai sekarang SKM gagal berbuat demikian," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

SKM semalam memutuskan tindakan KPF menerima keahlian Isa bercanggah dengan undang-undang kecilnya.

Namun, tiada peruntukan dalam peraturan itu yang membolehkan keanggotaan yang telah diterima oleh lembaga pengarah KPF dibatalkan.

Sehubungan itu Mazlan memberitahu, satu semakan kehakiman akan dibuat di Mahkamah Tinggi Kuantan berhubung perkara ini.

"Anak tak akan biar perkara ini berlalu begitu sahaja. Lagipun maklumat yang kita terima, masih ada usaha untuk melupuskan ekuiti KPF untuk dimasukkan ke dalam Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH).

"Sebab itu Isa dan orang-orangnya perlu ada di situ kerana beliau orang yang sangat mahu FGVh disenaraikan ke Bursa malaysia," katanya.

Selain itu katanya, terdapat juga usaha merombak pengurusan tertinggi Felda dengan menggantikan kanan yang sedia ada dengan pegawai kanan yang pro Isa.

GSF tetap tolak penyenaraian FGVH

Sementara itu, Mazlan yang juga Penyelaras Gerakan Selamatkan Felda (GSF) berkata, walaupun

Gerakan Selamatkan Felda (GSF) tetap berpendirian penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) tidak menguntungkan peneroka dan akan terus memberi penerangan kepada peneroka.

Mazlan aliman berkata, walaupun FGVH melancarkan prospektus tawaran awam permulaan (IPO) hari ini, GSF tetap berpendirian penyenaraiannya tidak menguntungkan peneroka.

"GSF akan teruskan kempen dan memberikan penerangan kepada peneroka demi kepentingan mereka dan memastikan tanah merka tidak tergadai selepas penyenaraian ini," katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melancarkan prospektus tersebut di Dewan Perdana Felda, Jalan Semarak, dekat sini hari ini.

Benarkah karikatur tidak boleh diguna pada PRU13?

Dr Zulqarnain Lukman, 31 Mei 2012
Beberapa laporan akhbar pada 31 Mei (hari ini) menyiarkan berita bahawa Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar menyatakan bahawa gambar karikatur tidak dibenarkan sepanjang tempoh kempen PRU 13 nanti. Dalam respon segera oleh kartunis terkenal, Zunar beliau mengatakan bahawa beliau akan terus berkempen menggunakan karikatur.
Pertamanya, agak tidak tepat laporan Utusan dan Bernama itu kerana semakan saya mendapati tidak wujud Akta Pilihan Raya 1994. Yang ada adalah Akta Pilihan Raya 1958. Tetapi kandungan seksyen 4(a) itu tidak menjurus kepada maksud pengharaman itu. Saya fikir mungkin wartawan tersalah dengar atau tersalah catat. Yang sebenarnya mungkin seksyen yang menjadi taruhan Timbalan Pengerusi SPR adalah seksyen 4A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954. Seksyen tersebut menyatakan:

Kesalahan mengembangkan perasaan jahat atau permusuhan

4A. (1) Mana-mana orang yang, sebelum, semasa atau selepas sesuatu pilihan raya, secara langsung atau tidak langsung, dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya, melakukan apa-apa perbuatan atau membuat apa-apa pernyataan dengan tujuan atau dengan kecenderungan untuk mengembangkan perasaan jahat, tidak puas hati atau pemusuhan antara orang yang terdiri daripada kaum yang sama atau kaum yang berlainan atau daripada golongan yang  sama atau golongan yang berlainan penduduk Malaysia untuk mendorong mana-mana pemilih atau pengundi supaya mengundi atau tidak mengundi  dalam sesuatu pilihan raya atau untuk mendapatkan atau berusaha untuk mendapatkan mana-mana orang dipilih boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama  tempoh tidak melebihi lima tahun atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan dan didenda kedua-duanya.

Seksyen ini tidak menyatakan samada karikatur atau banner atau poster atau gambar yang menjadi kesalahan. Yang menjadi kesalahan adalah mengembangkan perasaan jahat atau permusuhan antara kaum yang sama atau berlainan. Justeru, hujah Timbalan Pengerusi SPR itu jelas tidak relevan.

Selain itu, apakah yang dimaksudkan 'mengembangkan perasaan jahat, tidak puas hati atau permusuhan'. Apakah karikatur sahaja sudah cukup untuk mengembangkan perasaan jahat. Bagaimana pula dengan anak-anak kita. Nampaknya semasa musim pilihan raya nanti anak-anak sudah tidak boleh melihat karikatur di televisyen lagi jika ini tafsiran SPR. Sebab itu, saya mendapati hujah Timbalan Pengerusi SPR itu amat tempang. Itu belum lagi dipersoalkan apakah kuasa SPR untuk memberikan takrifan kepada seksyen 4A ini kerana setahu saya, hanya Mahkamah yang diberikan kuasa untuk membuat pentafsiran undang-undang.

Yang peningnya, (saya seorang peguam pun pening) bila membaca seksyen ini. Bahasanya berbelit. Tidak tahu di mana letaknya koma dan noktah. Kalau dibaca dalam satu nafas boleh bikin semput dada. Mungkin  yang mendraf seksyen ini adalah orang yang gagal  ujian Bahasa Malaysia. Kalau bahasanya berbelit sebegini payah, maka perlaksanaannya dalam proses pendakwaan dan perbicaraan tentu lebih sukar lagi. Sebab itu, kewujudan seksyen ini tidak digeruni samada oleh pihak yang berpolitik. Rakyat tidak faham, orang politik tidak faham, peguam tidak faham, malah hakim pun barangkali tidak faham. Sepanjang ingatan saya, belum pernah ada sesiapa yang didakwa di bawah seksyen ini semenjak seksyen ini diluluskan oleh Parlimen.

Akhirnya, SPR secara amnya, dan secara khususnya Timbalan Pengerusi SPR tidak usah memandai-mandai memberikan tafsiran kepada statut. SPR tumpukan dahulu kepada usaha pembersihan daftar pemilih yang masih kotor. Usah dihalang inisiatif dan kreativiti rakyat untuk berkempen. Jika berlaku pun perlanggaran seksyen 4A ini boleh tangkap sahaja orang yang melanggar seksyen ini dan boleh dibuat pendakwaan.  SPR hendaklah ingat fungsi sebenarnya adalah untuk menjadi pengadil yang adil yang tidak berpihak kepada mana-mana parti yang bertanding.

Stadium Darul Aman sedia terima peserta Himpunan Hijau

Harakahdaily, 31 Mei 2012
ALOR SETAR: Stadium Darul Aman dekat sini mula dipersiapkan untuk menerima lebih 100,000 peserta Himpunan Hijau Menuju Putrajaya esok.

Para peniaga mula memenuhi perkarangan stadium ini dengan pelbagai jenis bahan perniagaan.

Namun bahan yang paling menarik adalah bendera kecil PAS dan juga Jalur Gemilang.

Menurut peniaga bendera ini, mereka diminta pihak penganjur untuk menjual bendera ini untuk membolehkan peserta perhimpunan ini mengibarkan kedua-dua bendera dalam perhimpunan ini.

"Kami telah membekalkan 5000 bendera PAS dan 5000 Jalur Gemilang untuk pihak penganjur dan selebihnya kami akan jual kepada para peserta," kata seorang pembekal bendera ini.

Bendera ini dijual antara RM5 ke RM10 setiap satu dan jika dibeli secara pukal akan mendapat harga yang lebih baik.

Memandang ini adalah himpunan hijau, baju-baju berwarna hijau turut dijual di perkarangan stadium ini.

Himpunan ini akan bermula pagi esok dengan amanat Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kepada semua perwakilan PAS dari seluruh negara.

Ia akan diadakan di Markas PAS Kota Sarang Semut bermula jam 9 pagi esok.

Himpunan Hijau pula akan bermula jam 4.30 petang di Stadium Darul Aman dengan Penceramah selebriti Ustaz Azhar Idrus dan Bob Lokman.

Sola Hajat dan Munajat pula akan diadakan selepas solat Maghrib manakala ceramah perdana akan bermula jam 9 malam.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali memaklumkan beberapa kejutan akan berlaku dalam majlis itu.

Tiada ulasan: