Khamis, 24 Mei 2012

BILA PERKARA2 JIJIK BERLAKU DEKAT PRU13...MAKA KEPERCAYAAN SERTA HARAPAN RAKYAT KIAN MEROSOT...KESALAHAN2 CUBA NAK DITUTUP....TAPI KIAN TERBONGKAR...DIBONGKAR DENGAN KEHENDAK ALLAH JUA....LAGI LAMA...LAGI BANYAK YANG AKAN TERBONGKAR....TIBA MASA ALLAH NAK MENGHUKUM

Najib wajar debat atau setuju digelar 'penakut'

Harakahdaily, 23 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) hari ini menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyahut cadangan debat dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum PRU-13.

Presidennya Amidi Abd Manan dalam satu kenyataan berkata, kedua-dua pihak khususnya Najib perlu menyahut peluang ini untuk menjelaskan beberapa isu yang menjadi perbualan dikalangan rakyat.

"Abim yakin menerusi saluran debat ini Datuk Seri Najib Tun Razak boleh membersihkan imejnya yang dilihat sebagai "penakut" untuk berdebat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang.

"Di samping itu juga, beliau juga boleh menggunakan peluang ini untuk, menjelaskan beberapa isu yang menjadi perbualan serta tanda tanya seperti kes pembunuhan Altantuya, kes pembelian kapal selam Scorpene yang sedang dibicarakan di Perancis, dan pemborosan yang dikaitkan dengan Datin Seri Rosmah Mansor," katanya.

Beliau memberi contoh debat antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dengan Pengarah Srtategi PKR Rafizi Ramli malam tadi telah mencetuskan fenomena politik yang segar di negara ini.

Menurutnya lagi, debat kini dilihat salah satu medium terbaikuntuk menyalurkan perbezaan pendapat dan ianya dapat diurus secara matang dan harmonis.

"Sekiranya debat antara Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini diadakan, ia sedikit sebanyak akan menganjak paradigma baru amalan demokrasi serta politik di negara ini.

"Sebarang penganjuran debat ataupun wacana seumpamanya seharusnya diraikan memandangkan ia adalah mekanisme pengurusan konflik yang berkesan," katanya.

Peminat FB Tok Guru Nik Aziz kini 664,000

Mohd Nor Yahya, 23 Mei 2012


KOTA BHARU: Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa terharu di atas sambutan menggalakkan terhadap laman sosialnya (Facebook - FB) yang kini mempunyai capaian lebih 664,000.

Menteri Besar berkata, laman sosial tersebut dijadikan sebagai bahan rujukan semua pihak kerana banyak maklumat terkini dimuatkan dalam Facebook.

“Saya amat gembira kerana melalui Facebook ini rakyat di seluruh negara mendapat maklumat tepat dan cepat, maklumlah kalau nak harapkan media lain tu agak sukarlah sikit,” katanya ketika merasmikan pelancaran Rangkaian TV Kelantan(RTV) di Dewan Teratai hari ini.

RTV dibangunkan Jabatan Teknologi Maklumat Pejabat Setiausaha Kerajaan Kelantan.

Beliau juga berkata, penyebaran bahan fitnah yang semakin berleluasa sekarang merupakan perbuatan kurang bermoral.

Malangnya kata beliau media tradisional pula menyiarkan berita mengenai fitnah di muka hadapan akhbar mereka bagi menarik perhatian lebih ramai pembaca.

Oleh itu beliau berharap pelancaran RTV yang dimiliki kerajaan negeri dapat mengelakkan sebarang penyebaran berita yang berunsur fitnah.

Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi, Dr Muhammad Fadzli Hassan berkata, RTV dilahirkan selepas usaha kerajaan negeri sejak 22 tahun lalu untuk memiliki siaran TV sendiri tidak diberi kelulusan kerajaan pusat.

“Kerajaan negeri telah mengambil inisiatif menggunakan perkembangan teknologi maklumat untuk menyediakan rangkaian TV sendiri.

“Perkembangan internet membolehkan kerajaan Kelantan mewujudkan satu kumpulan kerja untuk membangunkan penyiaran TV melalui internet yang dikenali sebagai RTV,” ujar beliau.

Turut hadir Speaker Dun Kelantan, Dato’ Nasuruddin Daud, wakil-wakil rakyat, ketua jajahan dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Muhammad Fadzli juga berkata kerajaan negeri turut menyediakan alat khas (recorder) di setiap kawasan Dun untuk menyalurkan maklumat semasa kepada rakyat.

“Melalui alat tersebut orang ramai boleh menonton RTV secara jelas dan boleh mendapat maklumat terkini lebih cepat,” ujarnya.

Kecam Fauzi masuk PAS 'pemikiran lapuk' Umno

Harakahdaily, 23 Mei 2012
SHAH ALAM: Dewan Pemuda PAS Selangor menyelar sikap pihak tertentu yang memandang negatif penyertaan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari ke dalam parti PAS.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzuan berkata pandangan Persatuan Bekas Polis Malaysia, kononnya tindakan Fauzi menyertai PAS itu mengkhianati kerajaan adalah pemikiran ‘lapuk dan kuno’ yang diterapkan Umno BN.

"Apakah tiada lagi nilai kebebasan bagi bekas-bekas penjawat awam untuk memilih halatuju pegangan politik mereka sedangkan mereka sudah bersara daripada jawatan lama mereka?

"Sudahlah semasa memegang jawatan diperlaku seperti hamba abdi yang perlu sentiasa mematuhi arahan tuannya, adakah sesudah bersara pun dimestikan mengikut telunjuk bekas majikan lagi," soal Hasbullah.

Beliau mengulas kenyataan Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia, Shafie Bakri semalam yang menyifatkan langkah yang di ambil oleh Datuk Fauzi sebagai mengguris hati bekas-bekas polis dan dianggap pengkhianatan kepada kerajaan.

Mengulas lanjut Hasbullah berkata, sebagai orang yang pernah menjawat jawatan yang paling kanan di dalam PDRM, Fauzi sudah semesti maklum tentang sejarah perjuangan PAS sebelum membuat keputusan untuk menyertainya.

"Apakah negara Malaysia ini masih mengamalkan amalan ‘politik rimba’ ataupun sebahagian rakyat Malaysia masih lagi dijajah dengan pemikiran-pemikiran manusia zaman jahiliyyah," soalnya lagi.

Sehubungan itu, beliau meminta kepada pihak-pihak yang masih dijajah mindanya oleh Umno BN, melihat perkembangan semasa di mana semakin ramai bekas penjawat awam menyertai PAS dan Pakatan Rakyat.

"Kita harap Datuk Fauzi tidak perlu melayan dengungan ‘langau-langau’  Umno dan Barisan Nasional serta mendoakan semoga Datuk Fauzi akan terus istiqamah di dalam membantu PAS dan Pakatan Rakyat untuk melakukan perubahan terhadap pemerintahan negara ini," katanya.

Tangguh kes Kong Choy untuk tutup kebodohan

Abdul Aziz Mustafa, 23 Mei 2012
(Chan Kong Choy dibawa ke mahkamah....namun kesnya tangguh lagi)
KUALA LUMPUR: Penangguhan perbicaraan kes tipu bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy berkaitan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dilihat semata-mata bertujuan menyembunyikan kebodohan kerajaan Umno sebelum pilihan raya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar bawah) berkata, jika perbicaraan tersebut diteruskan, ia akan mendedahkan lebih banyak lagi kebodohan kerajaan Umno Barisan Nasional sehingga boleh ditipu oleh Chan yang ketika itu adalah Menteri Pengangkutan.

Jika terlalu banyak kebodohan kerajaan terdedah sebelum pilihan raya, Umno bimbang perkara itu akan menjejaskan peluangnya, klata beliau.

"Apa yang lebih menarik, Umno tidak boleh menyalahkan (Tun) Abdullah (Ahmad Badawi) semata-mata kerana kerajaan di bawah (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) juga ditipu apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini yang memperakui bahawa (bekas Menteri Pengangkutan yang juga bekas Presiden MCA, Tun Dr) Ling Liong Sik telah menipu kerajaan Malaysia membabitkan RM1.08 bilion dalam projek yang sama," katanya.

Menurut Mahfuz, memang menjadi trend Umno dan Dr Mahathir sendiri untuk menjadikan Abdullah sebagai kambing hitam apabila dibangkitkan apa jua kesalahan pentadbiran kerajaan Umno.

"Tetapi dalam hal PKFZ, Dr Mahathir dan Umno tidak boleh salahkan Abdullah sahaja kerana beliau pun kena tipu juga," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Perbicaraan kes tipu tersebut ditangguhkan ke 31 Oktober depan selepas pihak pendakwaan memohon penangguhan.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan memberitahu mahkamah bahawa pejabat Peguam Negara masih belum membuat keputusan mengenai representasi pihak pembelaan dan memerlukan masa yang lebih panjang untuk membuat keputusan muktamad berhubung permohonan berkenaan.

Mahfuz bagaimanapun menyifatkan usaha untuk menyembunyikan kebodohan kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) sebelum pilihan raya adalah usaha yang sia-sia dan "seperti menutup bangkai gajah dengan daun sehelai".

"Rakyat sudah tahu kerajaan Umno BN begitu bodoh dan dengan mudah ditipu oleh menterinya sendiri dalam isu PKFZ itu," katanya.

Malah, katanya lagi, usaha terdesak itu tidak boleh menutup pelbagai kesalahan lain yang lebih besar yang dilakukan oleh kerajaan Umno BN.

"Bukan isu PKFZ sahaja yang menyalakan api kemarahan rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang, isu (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) lari dari inkuiri mahkamah Perancis berhubung urusniaga kapal selam Scorpene, isu kekejaman polis dalam perhimpunan Bersih 3.0 lalu dan banyak lagi isu lain malah tidak habis-habis tindak tanduk Umno BN yang mencetukan kemarahan rakyat.

"Sebab itulah tindakan tidak tentu arah menangguhkan perbicaraan itu sehingga selepas pilihan raya tidak akan memberi apa-apa kesan," kata Mahfuz.

Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim, yang juga hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang ditugaskan mengendalikan perbicaraan kes itu memberikan reaksi yang negatif terhadap tindakan pihak pendakwaan memohon menangguhkan kes itu.

Zamani juga dengan sinis berkata beliau tidak mahu sesiapa mempunyai tanggapan bahawa beliau 'makan angin' setiap kali hadir di mahkamah Kuala Lumpur berikutan terpaksa menangguh perbicaraan berkenaan.

Anak Presiden PAS patah jari tangkap peragut

Harakahdaily, 23 Mei 2012
MARANG: Anak Presiden PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi patah jari selepas bergelut menangkap peragut yang cuba meragut beg tangan isterinya.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.10 malam kelmarin, Khalil bersama isteri Dr Farhana Hasbullah, 32, dan dua anaknya, Omar, 3, dan Ali, 9 sedang makan disebuah kedai di tepi jalan utama Kuala Terengganu-Kuantan.

Menurut Khalil yang juga Ketua Pemuda Pas Kawasan Marang, dia singgah di kedai itu selepas isterinya mengeluarkan sejumlah wang dari mesin auto teller (ATM), di sebuah stesen minyak berdekatan tempat kejadian.

Ketika sedang menikmati makan malam, beliau mendakwa melihat suspek yang membonceng sebuah motosikal masuk ke dalam kedai makan dan menuju ke arah tempat membasuh tangan sambil memesan lapan bungkus nasi.

“Secara tiba-tiba dia (suspek) menyambar beg tangan milik isteri di atas meja hingga menyebabkan isteri dan anak dalam ribaannya berusia 9 bulan jatuh dari kerusi selepas dia cuba menghalang suspek dari melarikan beg tangannya itu.

“Saya kemudian mengejar suspek dan berlaku sedikit pergelutan tetapi akhirnya berjaya menangkapnya. Pergelutan juga menyebabkan sebatang jari saya patah dan betis kanan tercedera,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Rusila, di sini, semalam.

Ekoran kejadian itu, beliau membuat satu laporan polis di Balai Polis Daerah Kuala Terengganu.

Debat Najib-Anwar 'panas' semula

Harakahdaily, 23 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Debat PTPTN antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dengan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli malam tadi turut dihangatkan dengan cadangan kritis moderatornya Dr Mazlee Malik.

Mazlee sebelum menjemput panel meneruskan sesi penggulungan, sempat mencelah dengan tiba-tiba mencadang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berdebat seperti apa yang sedang berlangsung.

"Adakah anda matang, adakah anda bersedia?

"Kita sudah dengar debat pada tahun 2008 di Amerika Syarikat, 2010 di UK, dan di sini negara kita, kita harap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Umum Datuk Seri Anwar akan muncul pada debat menjelang Pilihan Raya Umum, dan saya sanggup jadi moderator," kata Mazli disambut sorakan hadirin.

Tindakan moderator itu membuatkan penonton bersorak seketika dan tak kurang juga yang memberi komen sinis di laman fecebook dan twitter.

Ini kerana debat antara Najib dan Anwar pemimpin itu sebenarnya sudah ditunggu lama oleh rakyat.

Anwar sejak tahun lalu mengeluarkan cabaran debat dengan Najib malah beberapa kali mengulanginya namun Najib tidak melayannya.

Lalu cadangan Dr Mazlee yang mengusulkan semula debat Anwar-Najib malam tadi menghidupkan semula isu itu.

Sementara itu rata-rata melihat debat anjuran Sinar Harian yang bertajuk 'Pemansuhan PTPTN dan Hala Tuju Pendidikan Tinggi'  malam tadi membuka lembaran baru dalam sejarah politik negara.

Biarpun Rafizi dilihat lebih menonjol dengan hujah dan fakta yang diketengahkan, namun bukan soal kalah menang yang menjadi ukuran debat malam tadi.

Lebih besar dari itu adalah kesediaan kedua-dua pihak membincangkan isu-isu dasar negara melalui wacana terbuka yang dilihat ke arah menuju politik baru.

Tiada ulasan: