Rabu, 16 Mei 2012

SOKONG PERKARA BETUL..ITU BIJAK DAN DITUNTUT DALAM ISLAM...SOKONG PERKARA SALAH DILARANG DALAM ISLAM...KITA BERKONGSI DOSA DAN KEMUNGKARAN YANG MEREKA BUAT...KITA KENA PATUH UNDANG2 LEBIH2 UNDANG2 DAN HUKUM ALLAH...JANGAN KITA BERCAKAP BAB UNDANG2...TAPI KITA SENDIRI TIDAK MEMATUHINYA...INI PERKARA BERAT...DAN INI MASALAH MARUAH...

Pak Samad: Kenyataan polis mungkin galak demo 'biadap'
Pengerusi bersama BERSIH, Datuk A Samad Said berkata kenyataan polis berhubung demonstrasi 10 Mei di hadapan kediaman Datuk S Ambiga mungkin menjadi galakan kepada Persatuan Veteran Tentera Melayu untuk mengadakan demonstrasi "biadap" pagi ini.
bersih kedah jom100 launching 060412 samad saidMalah, tidak mustahil sekiranya perhimpunan "senaman punggung" di hadapan kediaman Ambiga pagi ini akan turut diadakan di hadapan kediamannya selepas ini, katanya.
"Saya fikir timbalan IGP ada sebut tak salah berdemonstrasi di depan rumah Ambiga. Barangkali ia agak menggalakkan (demonstrasi dibuat)," katanya ketika ditemui Malaysiakini hari ini.

Mengulas lanjut kenyataan itu, Samad berkata: "Itu biasalah undang-undang ditafsir oleh orang yang berkuasa. Bukan ditafsir orang yang tak berkuasa."
Katanya lagi, PVTM mempunyai pilihan untuk mengadakan gimik lain tetapi tetap bertindak biadap dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga.
NONE"Ada cara lain tapi dia memang nak memilih (biadap). Dia sengaja. dia memang nak berbiadap," katanya lagi.

Samad bagaimanapun berpendapat, siri demonstrasi di rumah Ambiga tidak akan menjejaskan momentum BERSIH untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Saya tak rasa begitu. Itu sebenarnya intimidasi dan untuk menakut-nakutkan... Tidak mustahil ia akan dibuat di hadapan rumah saya nanti," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak melarang sekiranya demonstrasi "menonggeng punggung" seperti itu diadakan di hadapan kediamannya.

Namun golongan berkenaan akan berdepan dengan reaksi daripada rakyat sekiranya mereka benar-benar berbuat demikian.

NONE"Reaksinya bukan dari saya (tapi) reaksi dari umum. Buatlah," katanya lagi.
Samad mengulas kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar (kiri) yang berkata polis tidak akan mengambil tindakan ke atas kumpulan peniaga yang mengadakan demonstrasi pertama di hadapan kediaman Ambiga pada 10 Mei lalu.

Khalid memberi alasan, peniaga berkenaan boleh berhimpun dan berniaga di lokasi tersebut memandangkan tindakan itu dibuat di kawasan awam dan tidak mengganggu ketenteraman.
'Badan alternatif boleh rampas fungsi Majlis Peguam'
Majlis Peguam menentang keras tindakan kerajaan mahu membentuk organisasi baru mewakili peguam kerana ia boleh merampas fungsi badan itu bawah Akta Profession Undang-undang (LPA).

Presiden Lim Chee Wee berkata, pihaknya terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berhubung cadangan penubuhan akademi undang-undang yang "boleh menjadi alternatif" dan Majlis Peguam patut terbubar sendiri.

Lim berkata, Majlis Peguam menentang cadangan itu, yang dilihat hampir sama dengan yang diutarakan dua kali sebelum ini.

NONE"Malangnya, kejadian ketiga ini nampaknya dilontarkan semata-mata sebagai reaksi," katanya yang mengaitkan perkara itu dengan mesej Majlis Peguam melalui mesyuarat agung luar biasanya yang mengecam dakwaan kekerasan polis dalam perhimpunan BERSIH.

Nazri pada 12 Mei dilaporkan berkata, kerajaan bersetuju dengan tuntutan golongan peguam yang mahu membentuk organisasi baru bagi mewakili mereka mempertahankan profesion, kebajikan dan kepentingan guaman.

Beliau berkata golongan peguam boleh membentuk organisasi itu atas nama persatuan atau agensi lain yang baru seperti akademi undang-undang dengan menggunakan pendekatan lain.

"Kalau (mahu) ada satu persatuan dan agensi yang lain yang (boleh) dibentuk untuk mewakili mereka yang berkelulusan undang-undang mesti tahu, Majlis Peguam (sedia ada) hanya mewakili mereka yang praktis undang-undang dan berdaftar dengan majlis itu sahaja," beliau dilaporkan berkata kepada pemberita di Kuala Kangsar..

Beliau diminta mengulas kenyataan anggota Majlis Peguam Abu Backer Sidek supaya sebuah badan guaman baru yang bebas dibentuk kerana Majlis Peguam sedia ada gagal dipertahankan sebagai sebuah badan yang profesional dan berintegriti.

Menurut Nazri lagi, golongan peguam berkenaan boleh mewujudkan Akademi Undang-undang yang mewakili semua lulusan undang-undang di negara ini.
Dr M pertahan kekerasan pada 'samseng' BERSIH
Polis terpaksa menggunakan kekerasan untuk menghentikan hooliganisme atau tindakan buas peserta perhimpunan BERSIH untuk mencegah kemudaratan terhadap pegawai polis dan kerosakan harta benda, kata bekas perdana menteri.

perodua tea time with mahathir function 271011 04"Apa yang sepatutnya polis buat? Biarkan hooligans (samseng) lakukan apa mereka mahu? Terima saja ditendang oleh samseng? Terima sahaja kereta peronda mereka dihentam dan diterbalikkan?" soal Dr Mahathir Mohamad.

Menulis dalam blognya, Dr Mahahtir berkata, perkataan "kekejaman polis" digunakan secara sewenang-wenangnya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, khususnya Majlis Peguam, walaupun kekerasan yang dibenarkan perlu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

NONEMahathir menuduh peserta perhimpunan BERSIH sebagai "jelas ganas" dan polis hanya melakukan apa yang perlu untuk mengawal keadaan.

"Jelas sekali daripada gambar dan klip video, peserta perhimpunan bukan hanya memecahkan penghadang tetapi menyerang, benar-benar menyerang polis yang ditugaskan menjaga mereka daripada memecahkan penghadang," katanya.
Kelab pesara tentera tolak 'senaman punggung'
Tindakan sekumpulan bekas tentera mengadakan 'senaman punggung' depan rumah pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga dekat ibu negara pagi tidak tidak dikongsi, malah dikritik rakan-rakan mereka dalam pasukan keselamatan.

Kelab Kebajikan Veteran dan Pesara Tentera (KERABAT) menyifatkan senaman aneh di Bukit Damansara pagi tadi bertentangan dengan prinsip kesopanan dan kesusilaan yang diterapkan dalam Rukun Negara.

Presidennya, Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar berkata tindakan itu tidak mencerminkan usia anggota pertubuhan itu yang telah bersara daripada perkhidmatan.

NONE"Secara peribadi tindakan ini kurang matang," kata ketua NGO pesara tentera yang rapat dengan PAS itu.

Senaman anjuran Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) pagi tadi bertujuan membantah penganjuran perhimpunan BERSIH pada 28 April lalu.

Kumpulan 15 orang aktivis PVTM itu melakukan gimik demonstrasi dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah rumah Ambiga.

'Pesara polis tak akan buat begitu'


Sementara itu, Mohd Nazari juga menuduh, tindakan sesetengah persatuan tentera yang dilihat seperti pro-Umno bertujuan bersaing merebut peruntukan kewangan yang disalurkan Menteri Pertahanan melalui Jabatan Hal Ehwal Veteran Tentera.

"Pecahan fungsi dalam angkatan tentera terlalu banyak jadi masing-masing tubuhkan persatuan," katanya.

NONEMalah, tanpa merujuk langsung kepada PVTM, Mohd Nazari mendakwa, ahli-ahli persatuan tentera yang didakwa terabai dipergunakan oleh pimpinan mereka "yang menjadi kroni kepada pemimpin BN".

Sementara itu, Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia, Shafie Bakri pula ketika dihubungi Malaysiakini menyerahkan tindakan itu untuk dinilai oleh pihak tentera sendiri.

Bagaimanapun, katanya, persatuannya sendiri tidak bersetuju dengan himpunan BERSIH tetapi percaya percaya bekas polis akan mencari cara lebih sesuai jika mahu menyatakan bantahan mereka.

"Kita tidak akan ambil tindakan sebegitu," kata Shafie katanya yang enggan merujuk secara langsung kepada kejadian di rumah Ambiga pagi kerana tiada pesara polis terlibat.
Najib disambut laungan 'Bersih' di London
dikemaskini 8pm Kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di satu pertemuan bersama warga Malaysia di London semalam disambut dengan laungan slogan BERSIH oleh sebahagian hadirin.

SNONEorakan slogan itu bermula apabila Najib mula mengambil tempat di
atas pentas dan berlarutan ketika beliau memulakan ucapannya.

Sorakan slogan itu menyebabkan Najib hilang tumpuan untuk meneruskan ucapannya dan terpaksa merayu supaya sorakan itu dihentikan.
"Bolehkah anda tolong berhenti? Boleh tolong berhenti," rayu Najib seperti dirakamkan dalam satu video yang dimuatkan di laman Youtube.

Rayuan Najib itu disambut oleh seorang hadirin yang bertanya mengenai hak mereka untuk mengundi.

"Kami mahu mengundi. Kenapa anda tak bagi kami mengundi?" tanya individu itu di majlis tersebut.

Najib kemudian cuba menenangkan kumpulan tersebut agar beliau boleh meneruskan ucapannya.

"Anda boleh jumpa saya kemudian ok...bolehkah anda tolong hentikannya?" kata Najib.

Sorakan tersebut kemudiannya surut dan Najib meneruskan ucapannya seperti biasa.
Acara yang dinamakan ‘An Evening with the Prime Minister’ itu dianjurkan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di lokasi berprestij O2 Arena di kota tersebut.

Program berkenaan diuar-uarkan sebagai satu acara untuk membolehkan rakyat Malaysia di London berinteraksi secara tidak formal dengan perdana menteri.
Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa sebahagian besar ucapan Najib kepada warga Malaysia yang menghadiri majlis "Sepetang Bersama Perdana Menteri" yang diadakan di dewan konsert 02 Arena di Greenwich, timur London, adalah mengenai hak dan tanggungjawab mereka dalam sebuah negara demokrasi dan pilihan rakyat melalui pilihan raya.
 
Najib berkata dalam mana-mana demokrasi akan ada mereka yang mengundi menyokong dan menentang, tetapi akhirnya, apa yang paling utama ialah pilihan rakyat.
 
najib event at london O2 dome 100512Rakyat Malaysia akan mempunyai pilihan itu. Kita telah
membuktikannya. Anda tidak perlu mengadakan demonstrasi jalanan di Malaysia kerana jika diadakan juga, tidak dapat tidak akan timbul masalah, akan berlaku pertelagahan," katanya jelas merujuk kepada demonstrasi Bersih 3.0 di Kuala Lumpur bulan lepas.
 
Najib berkata seseorang itu mempunyai hak untuk menyokong kerajaan atau pembangkang tetapi "anda harus melakukannya mengikut lunas undang-undang yang ada".
 
“Jika anda tidak hiraukan peraturan undang-undang, akan berlaku anarki dalam negara. Tidak harus berlaku anarki di negara kita. Kita boleh terima pertentangan pendapat dam pandangan tapi saya tidak akan hormati jika anda melanggar undang-undang negara. Itulah satu-satunya perlindungan yang kita ada untuk masa depan rakyat Malaysia," katanya.
 
Perdana menteri menarik perhatian bahawa telah terbukti sejumlah 100,000 orang boleh berkumpul di sebuah stadium, dan melakukannya dengan begitu aman sekali, merujuk jelas kepada perhimpunan besar-besaran yang diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil sempena sambutan ulang tahun ke-66 Umno pada 11 Mei.
 
“Itulah caranya yang betul. Jika Bersih mahu mengadakan perjumpaan, kita boleh berikan mereka stadium yang sama, dan kita akan pastikan keamanan dan keselamatannya. Tiada siapa yang akan dicederakan dan itulah cara yang sebenarnya bagi kita sebagai sebuah negara yang matang.  Kita percayakan demokrasi, tetapi demokrasi dengan tangungjawab."

Bernama melaporkan ada dua tiga orang yang berbuat bising dalam kalangan audien itu, membuatkan perdana menteri berkata "ini bukan adab orang Malaysia dan tidak sopan untuk mengganggu", bagaimanapun hadirin yang lain amat tekun mendengar ucapan beliau.

“Saya bangga semua rakyat Malaysia patuh kepada undang-undang dan menghormati orang lain sebab itu anda harus bersuara. Anda harus bersuara terhadap mereka yang menyalahguna kedudukan mereka. {Jika) anda kumpulan minoriti, jangan paksakan pandangan anda terhadap kumpulan majoriti," tegas beliau.
 
Katanya beliau percaya jauh lebih baik ialah untuk bertindak bijak, mematuhi undang-undang dan bila tiba masanya, akan ada peluang untuk membuat keputusan sebagai warga Malaysia.
 
Najib, yang memberitahu audien mengenai pelbagai perubahan signifikan yang dilakukan kerajaan dari segi ekonomi, pendidikan dan beberapa undang-undang keselamatan, menekankan bahawa kerajaan mahu menjadi sebuah kerajaan yang mewakili perasaan rakyat Malaysia.
 
“Kami mahu terlibat dengan rakyat Malaysia, untuk melakukan apa yang terbaik untuk rakyat Malaysia, dan itulah komitmen saya sebagai perdana menteri Malaysia," katanya disambut dengan tepukan gemuruh.
 
Beliau mengulangi bahawa era "kerajaan yang lebih tahu, sudah berakhir". "Kami perlu mendengarkan rakyat, dan ini yang dilakukan kerajaan sekarang, mendengar suara rakyat".

Najib berkata kerajaan melakukan yang terbaik untuk merubah Malaysia menjadi sebuah negara yang benar-benar maju menjelang 2020 melalui pelbagai program transformasi ekonomi dan program transformasi kerajaan.

Malah, katanya, kini adalah saat yang amat penting dalam sejarah Malaysia kerana inilah kali pertama ia memulakan transformasi besar-besaran Malaysia secara menyeluruh, bukan hanya dari segi ekonomi tetapi juga dari segi sosial dan politik, untuk mencapai status sebuah negara maju sepenuhnya dalam tahun 2020.
 
"Kita boleh melakukannya dan saya percaya sebagai rakyat Malaysia, kita semua komited menuju ke arah menjadi sebuah negara maju. Saya berharap anda semua bersedia menyertai saya dalam perjalanan ini kerana kereta api sudah berlepas dari stesennya dan saya mahukan semua rakyat Malaysia menaiki tren ini supaya kita mempunyai segala sebab dan setiap peluang untuk mencapai matlamat kita menjadi sebuah negara maju," katanya.
 
Turut hadir ialah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom Datuk Seri Zakaria Sulong, yang menganjurkan majlis itu, dan isteri Datin Seri Hazizah Ahmad.
 
Najib dan Rosmah tiba pada Isnin untuk lawatan kerja dua hari ke United Kingdom. Perdana menteri menerima jemputan Putera Wales, Putera Charles, untuk menghadiri majlis resepsi sempena penganugerahan Carter Diraja kepada Pusat Pengajian Islam Oxford
Dokumentari khas kritik BERSIH di TV1
Stesen televisyen nasional TV1 menyiarkan dokumentari khas berhubung perhimpunan BERSIH 3.0 yang menggambarkan perhimpunan proreformasi sistem pilihan raya itu sebahagian daripada konspirasi menggulingkan kerajaan.

NONERancangan bertajuk "BERSIH 3.0 itu kotor" banyak menyiarkan rakaman antaranya menunjukkan peserta perhimpunan membaling objek kepada polis dan memecahkan penghadang ke Dataran Merdeka.

Sebelum itu, dipaparkan rakaman Pengerusi Bersama BERSIH Ambiga Sreenevasan berjanji bahawa peserta perhimpunan akan menghormati arahan mahkamah yang melarang orang ramai masuk ke Dataran.

Ia seterusnya diikuti segera dengan gambaran pelanggaran dan kerosakan di pihak polis dan kenderaan pihak berkuasa diejek peserta pada malam sebelum perhimpunan BERSIH.
Loyar Burok pertahan hak 'senaman punggung'
Peguam dari pusat komuniti guaman Pusat Rakyat Loyar Burok, Edmund Bon mempertahankan hak sekumpulan veteran tentera yang mengadakan demonstrasi di hadapan kediaman pengerusi BERSIH, Datuk S Ambiga hari ini.

Katanya, beliau mempertahankan hak kumpulan tersebut untuk mengadakan demonstrasi, walau tidak bersetuju dengan mesej yang dibawa oleh kumpulan tersebut.

"Saya tidak setuju dengan mesej yang mereka bawa, tapi semua rakyat ada hak untuk berdemonstrasi. Itu hak kebebasan bersuara dan berkumpul," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
NONEJelasnya beliau tidak bersetuju kerana berpendapat kumpulan itu tidak mempunyai mesej untuk kepentingan umum.
"Saya tak bersetuju kerana saya faham mesej itu hanya untuk memalukan Ambiga. Saya tidak fikir mereka mempunyai mesej untuk kepentingan awam yang jelas," katanya.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa kumpulan tersebut berhak menjalankan demonstrasi itu, "selagi tidak melakukan keganasan."
"(Perhimpunan) itu dibuat di atas jalan awam, bukannya di dalam rumah persendirian. Jadi bagi saya tak ada masalah," katanya.
Beliau mengulas tindakan sekumpulan 15 orang daripada Persatuan Veteran Tentera Malaysia yang mengadakan demonstrasi dengan gimik "senaman punggung" di hadapan kediaman Ambiga pagi ini.

Kumpulan itu membuat gimik demonstrasi senaman dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga selama kira-kira 15 minit, sebelum menyerahkan satu poster kepada bekas presiden Majlis Peguam itu pagi ini.
'Senaman punggung' depan kediaman Ambiga
Sekumpulan bekas tentera pagi ini mengadakan satu senaman aneh di depan kediaman pengerusi bersama BERSIH, Datuk S Ambiga di Bukit Damansara.

Kumpulan 15 orang daripada Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) itu melakukan gimik demonstrasi yang dinamakan mereka sebagai "senaman punggung" – dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga.

NONEKumpulan berkenaan diketuai presiden PVTM, Mohd Ali Baharom yang berkata mereka berhak mengadakan demonstrasi tersebut sebagai bantahan terhadap Ambiga.

Mohd Ali berkata, bantahan itu dibuat terhadap Ambiga yang disifatkannya sebagai "musuh negara yang cuba merosakkan nama negara" melalui perhimpunan BERSIH 3.0, 28 April lalu.

Katanya, senaman itu juga sebagai bantahan ke atas Ambiga yang dikaitkannya dengan gerakan seks bebas.

"Kami beri amaran keras kepada Ambiga supaya segera minta maaf kepada rakyat Malaysia berkenaan BERSIH dan seks bebas," katanya ebelum sesi senaman itu bermula pada jam 8.30 pagi.

'Orang Islam, minum air suam'

Kumpulan itu kemudiannya disambut oleh Ambiga yang muncul di pintu pagar rumah tersebut dan menjemput mereka menjamah satu hidangan minuman ringan, apabila gimik tersebut berakhir kira-kira 15 minit kemudian.

NONEMohd Ali bagaimanapun menolak jemputan Ambiga dan menyerahkan salah satu sepanduk yang dibawa mereka kepada Ambiga.

"Kami orang Melayu orang Islam, kami minum air suam.
"Saya mahu hadiah (kad manila) sama awak, awak serah pada Anwar. Saya beri amaran supaya awak jangan buat lagi masalah kepada negara.

"Kami akan bertindak jika kamu merosakkan nama negara," kata Mohd Ali, yang juga dikenali dengan gelaran 'Ali Tinju', ketika berdepan dengan peguam itu.

NONETerdahulu, kumpulan tersebut berarak sejauh kira-kira 20 meter ke arah pintu pagar rumah Ambiga dan membawa sepanduk dengan slogan 'Tolak Ambiga Anwar perusuh haram BERSIH 3.0' dan 'Tolak Ambiga Anwar gila kuasa'.

Bercakap kepada pemberita selepas kumpulan itu beredar, Ambiga berkata beliau sering menerima gangguan seperti itu selepas demonstrasi oleh sekumpulan peniaga burger di hadapan kediamannya pada 10 Mei lalu.

Menurutnya, beberapa individu dengan sinis singgah di hadapan rumah beliau dan meminta burger percuma daripadanya.
Gangguan, bukan himpunan aman
Katanya lagi, beliau turut kesal dengan kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar yang menyatakan bahawa tindakan peniaga burger itu dibenarkan selagi tidak mengganggu ketenteraman awam.

"Kenyataan itu tidak bertanggungjawab. Ia membuka ruang kepada sesiapa sahaja untuk berhimpun di luar rumah sesiapa sahaja," katanya.

Katanya lagi, gimik demonstrasi oleh PVTM pagi ini juga merupakan satu bentuk gangguan dan bukan himpunan aman.

Acara senaman PVTM pagi ini merupakan demonstrasi kedua yang diadakan di hadapan rumah pengerusi bersama BERSIH itu dalam masa seminggu, selepas demonstrasi oleh peniaga burger anjuran Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia pada 10 Mei.

PVTM juga sebelum ini hadir bersama NGO Suara Anak Muda 1Malaysia dan Kelab Mahasiswa 1Malaysia turut membuat laporan polis di balai IPD Dang Wangi untuk menuntut kerajaan mengambil tindakan terhadap Ambiga dan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengetuai himpunan BERSIH.
[GALERI FOTO]
VIDEO|12.14 min
Zahid: Mahkamah Perancis tak boleh sentuh kita
Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, mahkamah Perancis tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan rakyat Malaysia membuat pengakuan dalam inkuiri bagi menyiasat urusniaga kapal selam Malaysia-Perancis yang sedang berlangsung.

Rakyat Malaysia tidak tertakluk kepada undung-undang negara itu, katanya dalam sidang media selepas lawatan ketua tentara Thailand di kementeriannya, seperti disiarkan oleh Mob.tv.

Ahmad Zahid diminta mengulas berhubung kenyataan peguam Perancis Joseph Breham yang mewakili NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia dalam kes sivil di mahkamah negara itu.

Breham sebelum ini berkata, hakim mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap antarabangsa sekiranya perintah sepina ditolak, termasuk meletakkan "arahan merah" (red alert) bersama polis dunia Interpol.

Tiada ulasan: