Naib presiden PKR N Surendran berkata penganjur kepada acara perlumbaan yang berakhir dengan tragedi ketika Himpunan Jutaan Belia pada Sabtu lalu perlu disiasat atas kemalangan yang berlaku.
Katanya, insiden yang menyebabkan 17 orang cedera, dua daripada parah dan menerima rawatan rapi, perlu disiasat lanjut kerana mungkin melibatkan unsur kecuaian jenayah.

Katanya penganjur berkenaan, MUSC Motorsport, dalam kejadian itu hanya meletakkan pasu bunga untuk memisahkan penonton dan jalan raya yang menjadi litar perlumbaan.
NONEPerkara itu jelas merupakan satu kesalahan dan penganjur tidak sepatutnya memulakan perlumbaan dengan langkah keselamatan seperti itu, katanya.
"Saya terkejut melihat pesakit yang mengalami kecederaan di bahagian usus dan bahagian dalaman yang teruk.

"Kita perlu mengambil tindakan serius... Mangsa perlu menerima keadilan terhadap kes ini kerana secara terang, hanya pasu bunga menjadi penghadang antara penonton dan litar.
"Ini memang salah...PKR bersedia untuk memberi bantuan guaman kepada sesiapa yang memerlukan," katanya kepada pemberita selepas melawat individu berkenaan di Hospital Putrajaya hari ini.
Seorang lagi naib presiden parti itu, Nurul Izzah Anwar berkata MUSC Motorsport perlu bertanggungjawab kerana insiden tersebut melibatkan nyawa dan keselamatan orang awam yang hadir untuk menonton perlumbaan jalan raya itu
"Kejadian ini amat serius kerana ramai orang yang cedera sehingga ada yang dimasukkan ke dalam ICU. Perkara ini menjadi pengajaran buat kita, dalam apa-apa acara yang dilakukan keselamatan orang awam perlu diutamakan.

Bercakap ketika ditemui selepas melawat dua mangsa berkenaan, Nurul Izzah berkata insiden tersebut merupakan satu peringatan yang baik kepada kerajaan untuk lebih menitikberatkan keselamatan orang ramai.

"Isu keselamatan kita tak boleh kompromi. Dan saya hadir hari ini untuk nyatakan sokongan dan sebagai penegasan terhadap insiden ini," katanya.
Lembah Pantai: Mengapa PKR tak 'cekup' orang Umno?
1:22PM Mei 28 2012
Jika PKR begitu pasti yang Pemuda Umno yang melontar batu di majlis ceramah mereka Khamis lalu di Lembah Pantai, mengapa mereka tidak cekup ahli tersebut?

Mohamad sazali kamilan umno lembah pantaiItulah persoalan yang ditanya oleh Ketua Pemuda Umno Lembah Pantai, Mohamad Sazali Kamilan (kanan).

Katanya, beliau difahamkan apabila seorang ahli (PKR) cedera terkena objek yang dibaling, seorang ahli Umno berbaju merah berada dalam khemah ceramah PKR membantu orang berkenaan.

Menurutnya, jika benar Pemuda Umno membaling objek tersebut, mengapa PKR tidak mencekup ahli Umno tersebut.

Katanya PKR tidak bertindak demikian pada malam tersebut, tetapi sebaliknya mengeluarkan "bukti video" yang menurutnya tidak "benar-benar menunjukkan dari mana objek yang mengenai hadirin kedua-dua belah pihak (PKR dan Umno), dibaling".

Sazali juga bertanya apakah bukti yang Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar ada bahawa Umno yang membaling objek itu dan mengakibatkan kecederaan.

Dari video tersebut, katanya, pihaknya tahu bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba-tiba menuduh Pemuda Umno membaling batu dan menghina mereka yang memanggil mereka sial dan celaka.
Anwar mohon batal tuduhan berkaitan BERSIH 3.0

  • S Pathmawathy
  • 1:56PM Mei 28 2012
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memfailkan permohonan untuk membatalkan pertuduhan di bawah Akta Perhimpunan Aman terhadapnya atas alasan beliau bukan merupakan pihak kepada prosiding undang-undang berkaitan dengan perintah sekatan melarang perhimpunan BERSIH 3.0.

Pada 22 Mei lalu, Anwar didakwa di bawah Seksyen 4 (2) (c) Akta tersebut bersama-sama dengan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan bekas ahli Majlis Pimpinan Tertinggi, Badrul Hisham Shaharin kerana menyertai perhimpunan 28 April dan melanggar perintah mahkamah.

Permohonan tersebut difailkan hari ini oleh peguam Karpal Singh yang mewakili Anwar.
PKR dakwa FGVH dapat tanah rizab Melayu ikut 'pintu belakang'

  • Nigel Aw
  • 1:32PM Mei 28 2012
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini mendakwa sebahagian besar tanah yang akan dipajak kepada Felda Global Ventures Holdings (FGVH) untuk rancangan penyenaraian syarikat itu merupakan kawasan tanah rizab Melayu.

Kajian PKR menunjukkan bahawa sejumlah 105,382 ekar tanah daripada 847,362 ekar yang akan dipajak itu merupakan tanah rizab Melayu, kata Rafizi dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Katanya, perkara itu berdasarkan perjanjian yang ditandatangani Felda Plantation Bhd, yang sebelum ini mempunyai pegangan ke atas tanah berkenaan, dan juga FGVH.

Katanya, tanah rizah berkenaan diwujudkan untuk menjamin milikan bumiputra dan tanah berkenaan perlu digantikan dengan tanah lain yang sama saiz sekiranya diambil oleh bukan bumiputera.

Bagaimanapun, urusniaga tersebut menggunakan "jalan belakang" yang mengekalkan pemilikan dan status tanah berkenaan, tetapi memberikan pajakan selama 99 tahun kepada FGVH untuk mentadbir tanah tersebut, dakwanya.

Katanya, pajakan selama 99 tahun itu sama seperti memindahkan pemilikan tanah berkenaan memandangkan penyenaraian FGVH bukan sahaja disertai bumiputra dan bukan bumiputra tetapi juga warga asing.

Perkara itu bertentangan dengan semangat dalam memperuntuk tanah rizab Melayu, katanya.
Pakatan 'tak boleh guna logo sendiri' dalam PRU13
2:35PM Mei 28 2012
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengesahkan bahawa Pakatan Rakyat tidak akan dibenarkan untuk menggunakan logo sendiri dalam pilihan raya umum ke-13 kerana Pendaftar Pertubuhan (ROS) masih belum meluluskan pendaftaran gabungan tersebut.

NONEOleh itu, bendera parti-parti komponennya tidak boleh diletakkan di
kawasan di mana mereka tidak bertanding, atau ia akan diturunkan, kata Timbalan Pengerusi SPR, Wan Ahmad Wan Omar (kiri).

Dalam temubual dengan akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily, Wan Ahmad menjelaskan bahawa undang-undang pilihan raya hanya membenarkan parti-parti yang bertanding memaparkan logo mereka yang berdaftar di dalam kawasan pilihan raya yang ditandingi.

SPR telah meluluskan 32 logo parti politik, bertambah lima daripada pilihan raya umum lepas.

Logo baru itu termasuk Parti Cinta Malaysia, Parti Makkal Sakti dan Parti Sosialis Malaysia.

10 jam Haron Din bertarung nyawa

Roy Rasul, Foto Wan Zahari Salleh, 28 Mei 2012

(Gambar: Kepulangan Datuk Dr Haron Din disambut ramai kalangan penyokong PAS dan anggota Darus Syifa)
BANGI: Hati anak mana yang tidak gembira apabila bapa tercinta kembali sihat dan ceria.

Begitulah yang dialami lima pemata hati Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din yang mula sembuh dari pembedahan jantungnya dan selamat tiba ke tanah air 13 Mei lalu.

Dr Haron Din, seorang tokoh agamawan melakukan pembedahan di Stanford Hospital & Clinics, San Francisco, California, Amerika Syarikat (AS) pada 2 April lalu.

Anak keduanya, Hamdi Haron (gambar) yang juga seorang peguam sempat meluangkan masa menceritakan keadaan bapanya kepada Harakah Khamis lalu.

Datuk Haron, mendapat rawatan sejak 18 Mac lalu dirawat oleh Pakar Bedah Jantung, Dr Robert C Robbins.

Selama berada di sana katanya, mereka sekeluarga termasuk bondanya Datin Khadijah Mohd Salleh tidak berenggang dengan bapanya.

"Alhamdulillah sejak buat pembedahan dan dimasukkan pula ke  ICU dan CCU ada perkembangan dan kesihatan beliau makin sihat," katanya yang ditemui di kediaman bapanya di Bandar Baru, Bangi, Selangor.

Selama sepuluh jam bertarung nyawa di bilik bedah, katanya bapanya tidak patah semangat dan seolah-olah tidak ada rasa sakit.

Ini katanya, apabila diminta oleh doktor untuk melakukan pelepasan batuk selepas menjalani pembedahan bapanya berjaya melakukan sekuat hati.

"Sampai doktor dan pesakit sebelah katilnya bertanya, tak sakit ke, dia kata tak, itulah kelebihan yang Allah kurnia kepadanya," ujarnya.

Begitu juga, katanya apabila kakaknya, Dr Huda Haron dan adiknya Dr Azlin Haron setiap pagi mencuci pahanya yang terpaksa dibedah sedalam satu inci dan lebarnya tiga inci, tidak juga dirasai sakit.

Dengan selamba dan bersahaja bapanya membiarkan adik dan kakaknya mencuci luka tersebut.

Itulah katanya, tiada memek muka kesakitan dan keluhan langsung darinya.

Beliau juga memberitahu, doktor meminta supaya bapanya berehat dalam tempoh tiga hingga empat bulan.

Bagi mempercepatkan proses pemulihan dan penyembuhan, doktor menyarankan supaya beliau memakan sarang burung layang-layang juga, katanya.

Sarang burung yang dibuat sup ketika berada AS, terus diamalkannya sehingga sekarang.

Bercerita lanjut Hamdi berkata, semasa dalam rawatan bapanya meminati makan 'taufu fah' dan makanan Jepun iaitu sushi dan sup jepun.

"Makanan itu ada di sana, jadi tak ada masalah untuk kami carikan untuknya.

"Tambahan pula ada rakyat kita yang bekerja di AS sudi menolong kami," katanya.

Dalam pada itu, sambungnya semangat bapanya untuk mengikuti perkembangan politik tanah air masih menebal.

"Dalam keadaan masih lemah dia nak tahu juga masa hari Perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

"Kebetulan adik saya Salwa dan Hana ada di tanah air dan mereka up-date pula perhimpunan itu, dengan penuh minat beliau ikutinya.

"Ertinya perjuangan politik dalam parti tidak pernah pudar bahkan terus berkobar dan membara," ujarnya.

Beliau berkata, penyokong PAS tidak perlu risau dengan kesihatan dan perjuangan bapanya dalam parti.

Cuma katanya, untuk sementara waktu ini, bapanya perlu membuat rawatan susulan di Institut Jantung Negara (IJN).

Kebetulan pula semasa bertandang ke rumahnya, Dato' Haron pergi ke IJN untuk mendapat pemeriksaan lanjutan.

"Minta maaflah hari ini dia kena pergi jumpa doktor di IJN dan petang ini selesailah tu," katanya yang tidak jemu-jemu menceritakan keadaan bapanya yang dikenali ramai itu.