Sabtu, 12 Mei 2012

BILA DITEKAN..DIZALIM..DIBEZAKAN..DISABOTAJ DLL...MENYEBABKAN KUMPULAN YANG DITEKAN NAIK SERTA BANGKIT,,DISAMPING PERTOLONGAN ALLAH SAMPAI...KERANA DOA DIZALIM AMAT MAKBUL..WALAUPUN IA TAK BERIMAN PADA ALLAH TAALA...

Usul kecam kekerasan polis: 16 tentang, 1254 sokong

Harakahdaily, 12 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Majlis Peguam semalam membuat usul tergempar mengutuk kekerasan melampau polis ketika menyuraikan perhimpunan Bersih 3.0 April 28 yang lalu di dalam satu mesyuarat agung luar biasa (EGM).

Hanya 16 peguam daripada 1,270 ahli majlis peguam yang membantah resolusi tersebut.

Dalam resolusi yang diluluskan dengan cara undian itu, Majlis Peguam turut menuntut permohonan maaf daripada Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara kepada orang awam dan ahli media atas tindakan polis ketika perhimpunan tersebut.

Pengerusinya Lim Chee Wee berkata kehadiran EGM kali amat memberangsangkan – melebihi mesyuarat agung tahunan (AGM)nya.

“Ini menandakan bahawa ahli majlis melihat insiden Bersih 3.0 dengan serius,” kata beliau.

Aman sehingga diganggu



Faktanya, kata Lim ialah laporan terhadap kekejaman polis, dan penggunaan gas pemedih mata dan meriam air yang berlebihan hanya selepas penghadang Dataran Merdeka diceroboh pada pukul 3 petang.

“Sebelum itu, situasi (perhimpunan) adalah seperti karnival,” kata beliau.

Lim berkata Majlis Peguam telah mengerahkan sebanyak 78 ahli untuk memerhati perhimpunan Bersih, dan hanya keadaan di Kuala Lumpur menjadi kelam-kabut manakala situasi di Kuantan, Johor Bharu, Melaka dan Ipoh aman kerana polis telah bertindak secara terkawal.

Beliau turut menambah bahawa 100,000 hadirin yang membanjiri Kuala Lumpur pada April 28 yang lalu tidak diberikan ruang dan masa secukupnya untuk bersurai di mana gas pemedih mata dan air berasid terus dihalakan pada mereka walaupun mereka dalam keadaan hendak melarikan diri.

“Ini membawa kepada satu soalan mudah. Mengapa polis masih tidak membaca dan melaksanakan apa yang dicadangkan Suhakam?” kata Lim, merujuk kepada laporan siasatan terhadap perhimpunan aman yang lepas.

Lim turut menegaskan bahawa kekerasan yang ditunjukkan polis adalah tidak memadai dengan tindakan penyokong yang mengejek mereka kerana semua peserta adalah tidak bersenjata, dan tanggungjawab menjaga keamanan adalah jatuh di bahu pihak berkuasa yang bersenjata.

Majlis Peguam Malaysia turut menuntut agar anggota polis yang melakukan keganasan dikenalpasti dan didakwa.


Pulau penal bebas kerajaan
Selain itu, Lim berkata Majlis Peguam turut memulau panel bebas yang ditubuhkan kerajaan untuk menyiasat dakwaan keganasan polis dalam perhimpunan BERSIH 28 April lalu.

Majlis Peguam mencadangkan agar wakil Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menyiasat insiden Bersih 3.0 dan bukannya bekas ketua polis negara Tun Hanif Omar.

Anak muda bergabung tentang gejala jenayah

Aslani M, 12 Mei 2012
KOTA BHARU: Anak muda yang prihatin terhadap isu-isu berkaitan jenayah kini bergabung membentuk sebuah badan bukan kerajaan yang dikenali sebagai Benteng Negara Dari Jenayah (Benar Malaysia).

Matlamatnya memperkukuhkan Benar Malaysia sebagai “smart partner” yang kritikal, kreatif dan konstruktif membantu mana-mana pihak membanteras gejala jenayah.

Pengerusi bersama, Firdaus Jaafar berkata, Benar Malaysia juga berusaha mendidik dan memberi kefahaman secara menyeluruh kepada masyarakat tentang bahaya jenayah.

“Selain itu menjalankan kajian-kajian strategis berkaitan kegiatan bagi menangani gejala jenayah,” katanya selepas pelancaran Benar Malaysia peringkat kebangsaan di Medan Ilmu semalam.

Pelancaran disempurnakan Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud. Pada malam sebelumnya program jelajah pertama Benar Malaysia di Tanah Merah dirasmikan anggota Exco, Datuk Abdul Fattah Mahmood.

Seorang lagi pengerusi bersama Benar Malaysia iaitu Naib Ketua AMK Pusat, Nazree Yunus. Anggota sekretariat iaitu Ramlan Roes, Kamarul Nizam, Pendi Malek, Yuzi Azhar, Fadhil Othman dan Nkamariyah Hamzah.

Benar Malaysia ditubuh pada April lalu merupakan sebuah NGO yang berjuang menentang gejala jenayah di negara ini.

Firdaus yang juga anggota parlimen Jerai berkata, jenayah bukan sekadar tertumpu kepada mencuri, samun, merogol dan sebagainya sebaliknya merangkumi semua kegiatan manusia termasuk politik, ekonomi dan kemasyarakatan.

Kata beliau juga Kelantan dipilih sebagai tapak pelancarannya kerana kadar jenayah di negeri ini kecil berbanding negeri-negeri lain.

Aishah serah borang jadi ahli PAS

Harakahdaily, 12 Mei 2012

(Aishah menyerahkan borang sertai PAS kepada Tuan Guru Nik Aziz malam tadi - gambar Telok Bakong Blog)

KUALA LUMPUR: Penyanyi popular bersuara lunak dan Juara Lagu 1990, Wan Aishah Wan Arifin secara rasmi menyertai PAS apabila menyerahkan borang keahlian PAS kepada Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat malam tadi.

Ia berjalan di dewan besar, Kolej Universiti Zulkifli Mohamad (KUIZM) Taman Melewar dalam majlis ceramah perdana "Rakyat Melangkah Ke Putrajaya".

Turut serta di majlis anjuran PAS Kawasan Batu itu adalah Tamrin Ghafar dan Datuk Seri Chua Jui Meng.

Penyajak tersohor, Pyan Habib turut mendeklimasikan beberapa sajaknya.

Selepas NST, Utusan pula minta maaf

Harakahdaily, 12 Mei 2012

(Xenophon [dua dari kiri] ketika bercakap dalam sidang media di Parlimen sebelum perhimpunan Bersih 3.0. Beliau adalah antara pemerhati luar yang datang ke Malaysia untuk melihat pelaksanaan demokrasi di negara ini)

KUALA LUMPUR: Selepas New Strait Times, sebuah lagi akhbar Umno, Utusan Malaysia membuat permohonan maaf kepada senator Australia, Nicholas Xenophon selepas membuat laporan melulu terhadap beliau.

Utusan dalam penyataan mohon maaf hari ini turut menarik balik laporan mereka yang menuduh Nicholas Xenophon sebagai anti-Islam.

Kedua-dua akhbar Umno itu membuat laporan melulu kepada Nicholas Xenophon selepas senator itu menyifatkan perhimpunan Bersih 3.0 aman sehinggalah dikacau oleh polis.

NST dan Utusan membuat laporan kononnya Xenaphon penyokong LGBT, ungkapan yang ditujukan kepada kumpulan lesbian, gay, biseksual dan pondan.

Berikut adalah kenyataan yang disiarkan Utusan hari ini.

Kenyataan maaf dan penarikan balik

ARTIKEL Utusan Malaysia bertarikh 30 April 2012 yang disiarkan pada 1 Mei 2012 pada muka surat 6 dan di dalam Utusan Online (‘www.utusan. com. my’) yang bertajuk ‘Senator anti-Islam pantau Bersih 3.0’. Artikel tersebut merujuk kepada Senator Nicholas Xenophon, seorang senator bebas dari Selatan Australia.

Utusan Malaysia mengesahkan terdapat kesilapan dalam menerbitkan pernyataan-pernyataan di dalam artikel tersebut. Kami menerima bahawa dalam ucapan beliau di Parlimen Australia yang dirujuk dalam artikel tersebut, Senator Xenophon tidak menggunakan perkataan ‘Islam’ dan beliau tidak juga menegaskan bahawa Islam bukanlah sebuah organisasi agama tetapi sebuah organisasi jenayah yang berselindung di sebalik kepercayaan agama.

Berdasarkan sebab-sebab di atas, Utusan Malaysia dengan ini menarik balik dengan sepenuhnya kesemua pernyataan-pernyataan terkandung di dalam artikel tersebut dan secara tulus ikhlas memohon maaf kepada Senator Xenophon di atas kedukaan atau pengaiban yang diakibatkan kepada Senator Xenophon ekoran daripada penyiaran artikel tersebut.

Dengan penyertaan Aishah, sudah ramai artis dan para sastrawan yang menyertai PAS.

TPM tanggung malu pondok tolak bantuan RM100,000

Wartawan Kita, 12 Mei 2012

TUMPAT: Belum pun sampai sebulan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan peruntukan RM500,000 bagi membantu lima pusat pengajian pondok di sini, Pondok Berangan yang turut disenaraikan menolak tawaran itu.

Perkembangan itu memalukan Timbalan Perdana Menteri (TPM) yang mana sebelum ini mengharap dapat mempengaruhi institusi pondok bagi mendapat sokongan percuma.

Anggota parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar (gambar kanan)  berkata, beliau menghormati pendirian tegas pengurusan Pondok Berangan menolak tawaran yang lebih bersifat politik.

Katanya, pendirian tersebut perlu dihormati kerana mereka ada maruah yang perlu dipertahankan dan bukannya mudah diperalat bagi kepentingan politik pihak tertentu.

“Semua orang tahu pemberian sumbangan itu diumumkan Timbalan Perdana Menteri ketika menjelang pilihan raya umum ke-13 dan tentunya mereka mengharap ada balasannya,” kata beliau di sini.



Sebuah akhbar tempatan hari ini melaporkan pengurusan Pondok Berangan, Muhammad Ali menolak sumbangan kerajaan pusat kerana pondok berkenaan tidak pernah menerima bantuan pusat sejak diwujudkan 70 tahun lampau.

Lagi pun katanya, sumbangan yang dijanjikan itu belum diterima pihaknya.

Pada 25 April lalu Muhyiddin ketika lawatan ke Tumpat mengumumkan peruntukan RM500,000 bagi membantu lima pusat pengajian pondok termasuk Pondok Berangan, Pondok Bunut Susu, Pondok Jal Besar, Pondok Pulau Ular dan Pendok Geting.

Pengumanan itu dibuat di Pondok Geting di Pengkalan Kubur yang diasas Abdullah Saamah, kini menjadi tenaga penceramah Umno.

Kamaruddin berkata, hanya pondok yang tidak ada pengaruh dalam masyarakat seperti Pondok Geting menerima sumbangan disampaikan pemimpin Umno.

Oleh itu katanya sebahagian besar institusi pondok di Kelantan menjadi benteng mempertahankan Islam dan tetap utuh sehingga sekarang.

Muktamar Pemuda PAS Kelantan di bangunan sendiri

Harakahdaily, 12 Mei 2012


(Mohamad Sabu bersama-sama kepimpinan DPPNK bergambar di hadapan bangunan Syabab Point)


KOTA BHARU: Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan kali yang ke 53 pada hari ini mencatat sejarah yang tersendiri apabila buat julung-julung kalinya berjaya dilaksanakan di bangunan sendiri iaitu bangunan Syabab Point yang terletak di Jalan Sultanah Zainab, Kota Bharu, Kelantan.

Ia dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS, Tuan Haji Mohamad bin Sabu.

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman di dalam ucapannya mengimbau kembali sejarah pembelian bangunan ini daripada bekas Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim yang menghadapi banyak halangan khususnya daripada pihak UMNO Bahagian Kota Bharu.

Namun berkat usaha bersungguh-sungguh termasuklah pembelian syarikat Umbak Baru Sdn Bhd, akhirnya usaha ini menjadi kenyataan apabila ia diserahkan secara rasmi kepada Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan pada 20 Oktober 2010 iaitu genap 20 tahun pentadbiran kerajaan PAS di negeri Kelantan Darul Naim.


"Ini merupakan detik yang perlu dirakamkan dan diingati oleh semua pemuda pendokong perjuangan Islam di mana kejayaan mendapatkan bangunan yang asalnya dimiliki oleh UMNO Bahagian Kota Bharu yang turut merupakan satu kemenangan moral kepada kita.

"Jika di Barat, banyak gereja bertukar menjadi masjid merupakan kemenangan kepada Islam, maka di Malaysia, kejayaan memiliki bangunan Umno ini merupakan satu kejayaan kepada perjuangan Islam," katanya.

Manakala Mohamad bin Sabu pula di dalam ucapannya mengimbau kembali sejarah perjuangan pemuda PAS ketika zaman kejatuhan kerajaan Kelantan apda tahun 1978 sehinggalah pada saat ini ketika saat-saat kemenangan dilihat semakin hampir.

Beliau juga tidak lupa untuk merakamkan setinggi-tinggi tahniah di atas kejayaan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan yang berjaya mengadakan muktamar di bangunan sendiri pada hari ini.

Dapat hak media tradisi dengan buat bising

Salmiyah Harun, 12 Mei 2012


(Penal forum anjuran Kami...Lutfi, A Kadir Jasin, Fathi Atis, Ambalagan dan Hanipa - foto Mohd Nasir Sudin)

KUALA LUMPUR: Media alternatif boleh 'membuat bising' untuk menuntut hak mereka agar diberi ruang dalam media rasmi kerajaan, Radio Televisyen Malaysia (RTM) atau Jabatan Penerangan Malaysia.

Demikian tegas mantan Ketua Pengarang News Street Times (NST) Datuk A.Kadir Jasin dalam Konvensyen Akses Media Adil dan Bebas anjuran Kumpulan Aktivis Media Independen (Kami).

Jelasnya, media alternatif termasuk media yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat dan pembangkang  adalah pembayar cukai.

"Media rasmi seperti RTM dan Jabatan Penerangan boleh dipaksa beri ruang kepada semua pihak kerana mereka bayar cukai," katanya di hadapan kira-kira 100 orang pengamal media.

Bagaimanapun, beliau tidak menyangka akhbar arus perdana dan media rasmi kerajaan akan memberi layanan adil dan sama rata untuk parti lain.

Terdahulu, Setiausaha Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia (NUJ) V. Ambalagan turut menyuarakan pandangan yang sama, pembayar cukai mesti diberi akses dalam media rasmi.

"Media swasta cetak dan elektronik seperti Astro, TV3 dan radio sudah tentu tidak boleh akses, tapi media rasmi seperti RTM mereka boleh tuntut," katanya.

Sementara itu, Kadir percaya media tradisional tidak akan berlaku adil sebaliknya akan terus mewar-war BN dan memberi negatif kepada Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, katanya Pakatan Rakyat tidak akan terjejas dalam PRU nanti walaupun media tradisional tidak memberi ruang kepada mereka.

"Dalam PRU 2008, media baru menjadi media utama kepada Pakatan Rakyat akhirnya berlaku tsunami politik," katanya.

Ekoran itu, tambahnya BN mengakui dan mengiktiraf pentingnya media baru sehingga memastikan calon-calon pilihan raya nanti mahir dalam media baru itu.

Pengaruh media tradisional merosot dengan teruk pada PRU 2008 oleh kerana laporan yang tidak adil menyebabkan rakyat menumpu kepada media online.

Ulama lihat ada petunjuk Putrajaya diterajui kerajaan baru

M Faqih, 12 Mei 2012

(Mohamed Daud dan Muhamad Sabu di majlis perasmian mesyuarat agung Pemuda PAS Kelantan)

KOTA BHARU: Bagi orang Melayu golongan ulama begitu disanjung dan dihormati kerana ilmu dan amalan mereka. Setiap kata-kata ulama dipegang dan dijadikan panduan.

Begitu juga dalam situasi sekarang orang ramai melihat peluang kerajaan baru menguasai Putrajaya begitu cerah berdasar kepada banyak petunjuk yang muncul hari ini.

“Saya nampak peluang untuk kerajaan lain menguasai Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13 begitu cerah sekali. Namun kalau tidak berlaku seperti dijangka itu tidak tahulah saya hendak kata apa lagi.

“Lagi pun Perdana Menteri seperti memberi petunjuk PRU-13 makin hampir sekarang,” kata Datuk Mohamed Daud Iraqi, Ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan di majlis perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Kelantan kali ke-53 di Dewan Utama Syabab Point di sini hari ini.

Perasmiannya disempurnakan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. Hadir sama Exco Pemuda PAS Pusat, Mohd Khalil Abdul Hadi, Ketua AMK Kelantan, Azihan Che Seman dan anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood.

Syabab Point merupakan bekas bangunan milik Umno Kota Bharu dan dibeli PAS Kelantan pada 2010 dengan harga RM4.5 juta. Sebelum ini bangunan itu dimiliki atas nama Ombak Baru dijual oleh bekas Ketua Umno Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim.

Oleh itu Mohamed yang juga bekas anggota Exco kerajaan negeri berkata, pemuda hendaklah mempersiapkan diri dengan menimba sebanyak mungkin ilmu sehingga ke peringkat PhD.

Katanya, kalau dahulu golongan pemuda tidak ramai yang memiliki ijazah, namun sekarang keadaan sebaliknya berlaku.

“Pemuda kena membuat persiapan kerana pada masa hadapan bukan sekadar menjadi pemimpin di Kelantan sebaliknya mengisi jawatan penting di peringkat pusat.

“Jadi kena ada persiapan ilmu sebagai persediaan. Tidak boleh berpuas hati dengan kemampuan yang ada sekarang,” ujarnya.

Mengenai kehadiran begitu ramai pada perhimpunan sempena sambutan 66 tahun Umno di Bukit Jalil malam tadi, katanya Umno mampu mengerah orang ramai hadir kerana mereka ada kuasa di peringkat persekutuan.

Timbalan Presiden PAS berkata, banyak negara sekarang berubah pemerintahannya akibat kebangkitan rakyat menggunakan pentas jalan raya bagi menukar kerajaan yang zalim.

Katanya, tidak banyak negara yang berubah teraju pemerintah melalui saluran demokrasi pilihan raya kecuali India dan negara-negara di barat sahaja.

“Misalnya Indonesia pada 1998 berubah melalui jalan raya, begitu juga Filipina, Thailand dan tahun lepas di Tunisia, Libya serta Mesir.

“Bagaimanapun di Malaysia kita tetap mahu menggunakan saluran pilihan raya bagi mengubah kerajaan,” katanya.

Beliau juga melahirkan rasa kagum sokongan masyarakat bukan Islam kepada PAS sekarang, di mana sebelum ini ia tidak pernah terfikir.

Katanya, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memulakan perubahan itu dengan mengajak orang Cina dan bukan Islam mendekati program yang diadakan di masjid.

“Dahulu orang Cina yang tinggal di sebelah masjid pun kita tidak ajak datang, namun sekarang sudah jauh berubah apabila pemimpin masyarakat Cina sudah banyak memahami mengenai Islam,” katanya.

Sementara itu sempena muktamar tersebut Pemuda PAS Machang memenangi anugerah pengurusan terbaik keseluruhan, manakala Pemuda PAS Kubang Kerian (Pengurusan Pasti terbaik).

Pemuda Kota Bharu (Penambahan Ahli UKJ) dan Pemuda PAS Pasir Puteh menerima anugerah Pengurusan Jabatan Pilihan Raya Terbaik. Kesemua hadiah disampaikan Timbalan Presiden.

Orang Cina tidak lagi takut ugutan Umno

Aslani M, 12 Mei 2012

(Pak Samad Said bercakap kepada anak muda di Padang Perdana, Kota Bharu dalam program pasca Bersih 3.0)


KOTA BHARU: Orang Cina diugut Umno kononnya perniagaan mereka akan terjejas sekiranya keluar menyertai perhimpunan Bersih 1.0 yang diadakan pada November 2007.

“Sebab itulah tidak ramai orang Cina yang keluar menyokong Bersih 1.0. Ada orang Cina menerima ugutan kedai mereka akan dibakar.

“Bagaimanapun ketika Bersih 2.0 diadakan pada Julai tahun lepas, orang Cina dan bukan Melayu mulai berani sedikit.

“Namun pada Bersih 3.0 pada 28 April lalu sokongan anak muda begitu luar biasa sekali. Saya anggarkan di Jalan Masjid India ada kira-kira 50,000 anak muda Cina,” kata Pemuda DAP, Anthony Loke pada ceramah Pasca Bersih di padang perdana malam tadi.

Hadir sama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden, Datuk Husam Musa, Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said dan Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Ceramah tersebut menampil suatu kelainan apabila dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku beramai-ramai. Pentas ceramah pula diadakan di tengah-tengah padang.

Laluan ke pentas utama pula berdiri megah bendera parti-parti Pakatan Rakyat bersama Jalur Gemilang.

Anthony yang juga anggota parlimen Rasah berkata, pada Bersih 1.0 diadakan hanya kalangan ahli dan penyokong PAS dan PKR yang berbangsa Melayu sahaja hadir.

Dan ketika Bersih 2.0 orang bukan Melayu mulai berani datang dan Bersih 3.0 begitu luar biasa sekali apabila puluhan ribu orang Cina dan India hadir.

“Sebab itulah ada orang kata sekarang ISA sudah tidak ada, kalau dahulu orang Cina hendak datang bimbang ditangkap di bawah ISA,” ujarnya.

Beliau juga berkata, tunggak kekuatan BN sekarang hanya bergantung kepada Umno setelah parti-parti kompenan lain semakin longlai selepas pilihan raya umum 2008.

Katanya, Gerakan sudah tidak relevan lagi sejak 2008, begitu juga SUPP di Sarawak sudah tidak lagi diterima masyarakat Cina tempatan.

“Manakala MCA yang nampak kuat hanya Presidennya sahaja, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kerana dia ada jasa membikin VCD yang menggembarkan seluruh dunia sebelum ini,” ujarnya berseloroh.

Pak Samad pula berkata, kalau dahulu hanya kuasawan yang berjuang bagi menegak sebuah pemerintahan yang adil dan telus, namun sekarang turut disertai golongan sasterawan.

Menurutnya ia dibuktikan apabila Bersih 1.0 digerakkan golongan kuasawan, namun Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 bukan lagi dikepalai orang politik.

“Saya pada awalnya hadir memberi sokongan sahaja, namun gabungan 84 NGO mahu saya berada di barisan depan sebagai pengerusi bersama Bersih 3.0 bersama Datuk Ambiga,” ujarnya.

Kata beliau juga Bersih 3.0 tidak terhenti setakat 28 April lalu, sebaliknya digerakkan secara berterusan bagi membangkitkan kesedaran rakyat.

Sementara itu puluhan ribu rakyat Kelantan yang hadir malam tadi menolak pelantikan Tan Sri Hanif Omar sebagai pengerusi Penal Penasihat Bebas bagi mendapat gambaran sebenar Bersih 3.0.

Undian spotan itu dibuat Husam dengan cara mengangkat tangan bagi melihat sejauh mana rakyat Kelantan memberi komitmen terhadap panel terbabit. Kesemua yang hadir, sebahagian besar berbaju kuning mengangkat tangan.

Tiada ulasan: