Sabtu, 2 Jun 2012

TAK KIRA RAMAI ATAU TAK...TENGOK SENDIRI...YANG PENTING DATANG DENGAN RELAAN HATI...SEMUA KOS PERBELAJAAN TANGGUNG SENDIRI....YANG BERJUANG KERANA ALLAH BUKAN PAS...NI LAGI TEPAT...PAS ITU WADAH SAJA....

Hubungan dengan Allah, syarat menang Putrajaya

Nazri Abdullah, 02 Jun 2012

ALOR SETAR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, untuk mengambil alih pemerintahan negara bukan sesuatu yang mustahil, namun perlu memenuhi syaratnya.

Katanya, antara syarat utama adalah setiap ahli PAS perlu menjaga hubungan dengan Allah dengan menunaikan segala suruhan dan meninggalkan segala laranganNya.

"Menang Putrajaya tidak mustahil, tapi dengan syarat kita mestilah melaksanakan roadmap yang ditentukan Allah SWT," katanya ketika berucap di Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Darul Aman, malam tadi.

Menurutnya, kemenangan akan diturunkan Allah jika kita menolong menegakkan agamaNya.


(Pemimpin utama PAS di atas pentas malam tadi)


Kemenangan juga katanya, tidak akan datang dengan percuma dan memerlukan ahli PAS untuk turun ke medan melaksanakan tugasan berdepan dengan golongan yang memerangi Islam.

Namun katanya, Himpunan Hijau ke Putrajaya yang dianjurkan PAS malam ini adalah sebagai usaha awal untuk mencapai kemenangan tersebut.

"Malam ini kita melihat tanda kemenangan. Himpunan diisi dengan solat hajat memohon pertolongan Allah.

"Berbeza dengan (himpunan) pihak satu yang diisi dengan perkara yang melalaikan," katanya dipercayai merujuk kepada Himpunan Jutaan Belia yang dianjurkan Umno BN.

Himpunan anjuran Umno BN minggu lalu itu turut diisi dengan persembahan tarian K-Pop artis korea dan kumpulan penari seksi dari Jepun sehingga mendapat respon negatif dari rakyat.

Mengulas lanjut, Tuan Guru Abdul Hadi turut mengingatkan semua ahli PAS berkerja bersungguh-sungguh untuk memenangi pilihan raya umum nanti.

"Jangan jadi orang yang tidak mengerti iaitu pertama orang yang anggap kita tak boleh menang sampai bila-bila, dan kedua orang yang nak menang cepat," tegasnya.

Rais Yatim kira kehadiran Himpunan Hijau ke Putrajaya semalam cuma 13 ribu?

http://cenangau.blogspot.com, 02 Jun 2012
Bagi yang hadir program Himpunan Hijau menuju Putrajaya semalam, semuanya berpuas hati dengan junlah kehadiran malah ramai yang terkejut dengan kehadiran yang cukup ramai.

Walaupun musim cuti sekolah tapi dengan tempoh promosi cuma 3 minggu dibuat pulak pada hari Jumaat dan tak kurang juga ramai yang terlibat dengan khenduri khendara hari ni, aku pun tak jangka kehadiran seramai tu.

Aku memang tak reti nak anggarkan kehadiran, ada member yang kata mungkin kehadiran melebihi 200,000 tapi aku lebih selesa kata kehadiran memang mencapai sasaran 100,000 orang macam penganjur harapkan.

Jangan terkejut dengan angka kehadiran yang Utusan dan media penchachai lain akan laporkan. Macam kata Sasterawan Negara A. Samad Said semalam, Rais Yatim mungkin akan kata kehadiran cuma sekitar 13ribu.

Blogger Umno pun tentu punya memperkecilkan angka kehadiran. Blogger BroJinggo yang juga seorang jurugambar tulis dalam blog dia kehadiran cuma 50ribu dan dia siap letak gambar macam kat bawah ni.


Tiga gambar kat atas tu gambar sebelum program bermula, belum mula solat hajat pun. Memang masa tu belum ramai yang masuk dalam stadium.

2 gambar kat bawah ni aku ambik waktu petang masa sessi bersama Ust Azhar Idrus.



Memang banyak kosong tengah padang. Bangku di teres pun banyak kosong. Tapi harus diingat masa tu hujan baru berhenti. Bangku yang kosong pasai basah air bertakung. Padang pulaak lecah teruk, kalau jalan atas padang kaki memang berselut. Jadi memang tak heran ada bangku kosong dan tengah padang pun tak penuh.

Lagi pun sound sistem memang ok, kat luar stadium pun dengar clear, ramai yang duduk dalam stadium sebelum tu basah kuyup kena hujan lebat, keluar stadium masa ni.

Jugak ramai yang masih beratur nak ambil air sembahyang untuk solat Asar. Tu tak termasuk lagi yang beratur nak masuk bilik air dan beratur tunggu meja kosong dan nak beli benda makan.

Gambar bawah ni pulak waktu program ceramah belah malam, masa tengah puncak, paling ramai orang dalam stadium.





Kalau ada ruang kosong tengah padang pun pasai orang dah tak boleh masuk, penat Hj Mahfuz suruh depa perapat pasai ramai yang tersangkut di dalam terowong tak boleh masuk atas padang tapi orang yang dah duduk tengah padang tu tak bangun. Mungkin depa malas nak bangun pasai payah, nak kena ubah lapik tempat duduk. Harus diingat padang tu memang lecah.

[Sumber: Facebook]
Aku masuk balik stadium masa tu dalam pukul 9.45 malam. Kat luar masa tu pun sesak, nak jalan pun tak boleh laju, kena ikut rentak kaki orang depan. Nak menyelit pun tak lepas. Terpijak selipar member depan pun banyak kali.

Sebelum masuk aku sempat 'tawaf' keliling stadium, memang sesak di sekeliling stadium. Yang baru sampai pun ramai lagi masa tu.

Ok, sekarang kita congak agak-agak berapa yang hadir [rogram Himpunan Hijau Menuju Putrajaya semalam.

Kalau ikut kapasiti, stadium Darulaman boleh muat 32.387 penonton. Kalau campur yang berdiri di laluan dan dalam terowong mungkin boleh cecah 40,000. Kat tengah padang pulak aku agak lebih kurang sama ramai atau mungkin lebih ramai lagi. Jadinya aku agak dalam stadium saja mungkin lebih 100,000

Kat luar dikeliling stadium yang tak boleh nak masuk termasuk jugak yang penuh di tempat makan sebelah stadium, takat 10,000 ada aku rasa pasai memang sesak, malah mungkin lebih lagi.

Jadinya aku anggarkan kehadiran semalam antara 100,000 ke 120,000 orang.

Kira ok la tu, dengan hujan yang cukup lebat sebelah petang. Kalau cuaca cerah aku yakin lebih ramai lagi orang Kedah yang akan hadir.

Jadinya, tak kira la berapa angka yang media penchachai nak bubuh tapi realitinya aku sangat-sangat yakin  sasaran 100,000 macam hasrat penganjur memang tercapai.

Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2012/06/kehadiran-himpunan-hijau-ke-putrajaya.html#ixzz1wbNR6GCJ


Lebih 100,000 Menghijaukan Stadium Darul Aman Kedah

http://msomelayu.blogspot.com, 02 Jun 2012
Maaf saya baru sampai dari Alor Star sekejap tadi dan kini baru dapat mencatatkan peristiwa yang berlaku di Alor Star siang dan malam tadi. Perjalanan dengan kereta berkelajuan 130 hingga 140 km perjam (bukan saya pandu) saya tiba kira-kira jam 6:05 pagi. Sebaik sampai depan rumah sepasang murai yang menumpang tidur di pohon mangga, berkicau riang seakan memberi salam dan menyambut kepulangan saya dengan riang gembira. Rupanya mereka juga merasai kegembiraan yang masih berkembang ke dalam seluruh diri saya yang tercipta di stadium Darul Aman itu.

Beberapa minit selepas itu azan Subuh kedengaran dari tiga penjuru dari surau dan masjid berdekatan kediaman saya. Murai seakan mengetahui akan keceriaan dan kebahagian hati saya. Sampai kini ia masih berkicau kicau mengkhabarkan apa yang bakal saya tulis dan catatan dalam posting ini. Semuanya tentang kemeriah, kehangatan dan kejayaan Himpunan Hijau Ke Putraja yang berlangsung seharian suntuk di Alor Star Kedah semalam.

Saya bersama tiga rakan, sdr Rushdan  Mustapa, Zulaimi Kazin dan Sabree Shaffei bertolak jam 3:40 petang kelmarin dari rumah di Wangsa Melawati KL menuju ke Alor Star. Terima kasih kepada mereka bertiga kerana memungkinkan saya menghadiri pertemuan penuh bermakna dan bersejarah itu. Mulanya sudah kebenaratan untuk pergi kerana kaki di serang "Umno" dengan tiba-tiba. Namun kerana semangat dan keinginan membuak-buak dalam jiwa akhirnya sampai juga saya ke Alor Star setelah mengambil suntikan di klik dengan bantuan Rushdan dan Zulami. Sepanjang perjalanan saya banyak tidur sambil mengulik kesakitan.

Rushdan dan Zulaimi bersungguh membawa saya ke klinik bagi memastikan saya dapat ke Alor Star. Nah, ternyata pengorbanan kawan dan kesungguhan diri tidak mengsia-siakan. Di Alor Star, himpunan raksasa yang dinamakan Himpunan Hijau Ke Putrajaya menjadikan saya lupa segala sakit dan kepedihan. Deruan dan laungan takbir menghilang lenyapkan kepedihan di kura-kura kaki. Anih saya dapat menapak dan memanjat tangga ke astaka di dalam stadium dengan mudah dan lancar. Benarlah kata orang kalau sudah ada semangat semua masalah dapat diatasi. Memang kita ini hidup dengan jiwa bukannya dengan wang ringgit dan kekayaan lain. Kandati ada punya tetapi kalau jiwa sudah kering kita tidak akan peduli kepada nasib dan dunia di luar diri kita.

Sakit, pedih, letih dan sebagainya tidak dihiraukan lagi. Belum pernah saya saksikan apa yang berlaku di stadium Darul Aman kira-kira 10 jam lalu. Pemandangan itu pernah saya saksikan di stadium Sultan Muhammad Ke IV Kota Bharu, tetapi bukan di tempat lain.

Saya rasa itulah pertama kali stadium berkenaan dipenuhi dengan lebih 100,000 manusia yang seragam, sejiwa dan sedestinasi. Mereka berpakaian hijau, ditangan terpegang bendera besar dan kecil melaungkan takdir Allhuakbar dan bersorak keseronokan. Mendamaikan mereka berhimpun dengan penuh tertib terni dan harmoni.

Mereka berpadu suara dan berpadu warna menjadikan seluruh stadium diselubungi warna hijau mendamai dan membahagiakan. Setiap orang yang berada dalam stadium saya pasti bulu roma mereka meriding berdiri dan lengan menjadi berbintik-bintik. Stadium yang boleh memuatkan penonton sebanyak 45,000 itu penuh sesak. Tiada seinci ruang yang kosong. Begitu juga di atas padang sendak yang dianggarkan 10,000 yang duduk tanpa menghiraukan keadaan padang yang agak becak kerana pada siangnya disiram hujan. Manakala di luar pula mereka yang tidak dapat masuk dianggarkan 40,000 sambil menyaksikan apa yang berlaku di dalam stadium menerusi beberapa skrin besar.

Sukar untuk membayangkan seramai mana manusia sebenarnya. Yang jelasnya himpunan yang mensasarkan 100,000 itu mencapai matlamatnya. Kesesakan jalan raya berlaku sepanjang 10 km di beberapa batang jalan menuju ke stadium. Melihat kepada kenderaan, ratusan buah bas yang diparking di sepanjang jalan atau mana-mana tanah lapang menunjukkan mereka datang dari luar Kedah. Dari jumlah 100,000 itu bolehlah diagakkan 50,000 rakyat Kedah menakala selebih dari luar dan dari seluruh negara.

Boleh disifatkan himpunan malam tadi adalah kedua terbesar selepas himpunan Bersih 3.0 yang baru lalu. Himpunan Hijau itu sudah tentu menjadikan tidur Najib Razak terganggu ini menyebabkan parlimen dijangka dibubarkan dalam sehari dua ini akan tertengguh lagi dan tertangguh lagi.....

Maaf... berikan saya untuk berihat dan akan saya sambung cacatan dan ulasan mengenai Himpunan Hijau ke Putraja ini menjelang tengah nanti nanti sesudah saya pulang dari satu majlis di ibu negara. Di sini saya hidang beberapa keping gambar tanpa mengikut kronologinya teristimewa untuk penjenguk blog Merah Tinta. Saksilah gambar dari tangan saya sendiri. Ohnya di Fb saya ada saya masukkan klik video yang sempat saya rakam.

Gambaran awal di salah satu sudut stadium, orang ramai masih kurang.

Stadium sudah penuh sesak dipadang dan juga di tempat duduk.

Semua ruang dan arah penuh.

Ramai hingga tidak terhitung.

Mahfuz Omar yang jadi pengarah himpunan tertegun.

Mohamad Sabu, Azizan Razak, Abdul Hadi dan lain-lain di pentas utama.

Muslimat juga tidak ketinggalan bangkit berhimpun untuk ke Putrajaya.


Salahuddin Ayub dan Mohamad Sabu mungkin tidak terfikir himpunan itu dibajiri 100,000 manusia.

Dr Nik Zain mengangkat bendera Pas sebagai menandakan jihadnya bersama Pas bermula.
[wm.kl.6:45 am 02/06/12]

Maskot ilham Pemuda PAS: Hadi, Huda curi tumpuan

Harakahdaily, 02 Jun 2012
ALOR SETAR: Walaupun keadaan hujan lebat yang menimpa program Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya Dewan Pemuda PAS Pusat semalam, namun ada sesuatu yang mencuri tumpuan dan membakar semangat anak muda yang membanjiri Stadium Darul Aman, di sini.


Hadi dan Huda – dua maskot animasi ilham Dewan Pemuda PAS Pusat (gambar oleh Malaysiakini) telah mencuit perhatian orang ramai.

Dua maskot ini adalah satu lambang kepada model muslimin dan muslimah yang soleh dan solehah.

Paparan gambar Hadi dan Huda di Facebook Harakahdaily tengah malam semalam telah juga mendapat sambutan yang hangat dengan 1,154 Likes ketika berita ini ditulis, dan telah dikongsikan sebanyak 110 kali.

“baju macam tadika PASTI bEStari,” kata Rosnain Romli di Facebook.

Ramai yang berpendapat inisiatif DPPP itu cukup comel dan satu langkah yang bijak untuk mendidik generasi muda mengenai Islam.

Pengunjung FB Harakahdaily, Muhd Faris pula mencadangkan agar DPPP mengembangkan Hadi dan Huda  seperti cerita Upin Ipin.

“Mesti ramai yg suka,” kata beliau.

Aishah binti Mohsin pula mencadangkan agar Hadi dan Huda dijadikan kartun rasmi untuk PRU-13.

“blh gntii upin ipin.. pe2 tahniah atas insiatif yg dilakukan. semoga usaha kalian diberkati Allah SWT,” tulis beliau.

Tiada ulasan: